Some-raivo

Kuulin tänä aamuna Radio Citystä hyvän jutun. Miten sosiaalisen median raivo tapahtuu käytännössä?
- Joku istuu yksin hiljaa itsekseen ja näppäilee viestiä.

101

285

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Some-shhhhhhhhh

      Ja? Juttu jatkui, miten?

      • Minuus.hukassa

        Ehkä ei tunne itseään


      • Häh, pitääkö mun tarjota ja ruuat ja vielä pureskella se teille?


      • hmp.f kirjoitti:

        Häh, pitääkö mun tarjota ja ruuat ja vielä pureskella se teille?

        Aamun mittaan olen seurannut erästä aloitusta.
        Miten tahansa, tähän asti aloituksessa on kirjoittanut vain yksi ja ainoa ihminen.
        Tuo totuus saisi herkän ihmisen surulliseksi.
        Koska minuakin tuo yksinäisyys pikkuisen vihlaisi.

        H.


      • hunksz kirjoitti:

        Aamun mittaan olen seurannut erästä aloitusta.
        Miten tahansa, tähän asti aloituksessa on kirjoittanut vain yksi ja ainoa ihminen.
        Tuo totuus saisi herkän ihmisen surulliseksi.
        Koska minuakin tuo yksinäisyys pikkuisen vihlaisi.

        H.

        ctrl c ja ctrl v harjoituspäivä?


    • Ajattelin avata MV-lehden sivut kun sitä kehutaan ja haukutaan. Luin vähän aikaa, ainakin tulin pahalle tuulelle.
      Tarkoitushakuista tekstiä vaikka totuuden siemeniä joukossa.
      Manipulointia ja salailua on muissakin medioissa. Kenen leipää syöt sen lauluja laulat, vai miten se meni.
      Mikäli aikoo pysytellä tasapainossa ilman someraivoa kannattaa karttaa liian provosoivia sivuja.

      • Joskus tsekkasin myös, liian paljon mielipiteillä värjättyjä juttuja, tekee koko saitin epäluotettavaksi. Ei saa mahdollisuutta muodostaa omat mielipiteet, kun ne tarjotaan heti kättelyssä. Kuitenkin asioilla on aina monta puolta.


      • eppu2

        Eikös tuo Janiskin juuri pidätetty Espanjassa.


      • eppu2 kirjoitti:

        Eikös tuo Janiskin juuri pidätetty Espanjassa.

        Katsoin sivuilta, hänet on päästetty vapaaksi mutta poliisin pitää tietää missä on.
        En aio alkaa vakituiseksi lukijaksi, on liian provokatoorista luettavaa. Jos olisi ainoa informaation lähde en tiedä mitä pitäisi ajatella.


      • eppu2
        mielikki.mummo kirjoitti:

        Katsoin sivuilta, hänet on päästetty vapaaksi mutta poliisin pitää tietää missä on.
        En aio alkaa vakituiseksi lukijaksi, on liian provokatoorista luettavaa. Jos olisi ainoa informaation lähde en tiedä mitä pitäisi ajatella.

        Silloin kun Ylen kanavat ruoti jotain MV-lehden toimintatapaa, sivuillaan, katsoin tuon lehden sivuja.
        En tykännyt tyylistä, enkä ole sen koommin katsonut.


      • Gkljhffj

        Totta. On haastavaa kun pyrkii hakemaan tosiseikkoja.
        Siihen on vain totuteltava.
        Valtamedialle altistun aina, siltä ei voi välttyä.
        Juuri siksi katson mitä Mv. lehti kertoo ja myös mitä englanninkieliset toimitukset kertovat.

        Pirun työlästä mutta se antaa jotain, esim. Trumpin voitto ei yllättänyt laisinkaan.

        Someitkua olisi vähemmän jos valikoimatonta tietoa saisi helpommin.


    • 54rrfr43

      Mielensäpahoittajat tarmokkaasti etsivät mistä saisi milläkin tekosyyllä valitettua ja aiheutettua tomeraa riitaa. Tietty poliittinen suuntaus näkyy.
      Ja aloittajat nauravat aiheuttamaansa. Tällaisella on aivan liian suuri seuranta ja näihin vedotaan tarpeettomasti ja usein vahingollisestikin.

      • Toisaalta ei välillä ole mitään väliä mitä sanot, pelkkä persoonan "näkeminen" aiheuttaa voimakasta reaktiota.


    • En ole tainnut tlrmätä some-raivoon missään, tällä palstalla on enimmäkseen hyvin leppoisaa keskustelua.
      Joku nyt toisinaan innostuu,
      sehän on luonnollista näin sekalaisessa seurakunnassa.

      Itseeni kohdistuvat pilkkapuuskat ohitan ukkini sanoin: "mikähän se tuokin luulee olevansa".
      .

      • Törmätä!

        On minut heitetty joskus jostain ulos, hiukset vaan vauhdissa hulmusivat.


      • Luonnollista näin sekalaisessa seurakunnassa?? Tässä on mun mielestä selvän nettimaailman ja liven eroavaisuus. Täällä pitäisi hyväksyä jopa raivoa. Livessä ei.

        Onko se oikein että on paikka missä se on hyväksyttävää?


      • hmp.f kirjoitti:

        Luonnollista näin sekalaisessa seurakunnassa?? Tässä on mun mielestä selvän nettimaailman ja liven eroavaisuus. Täällä pitäisi hyväksyä jopa raivoa. Livessä ei.

        Onko se oikein että on paikka missä se on hyväksyttävää?

        Kyllä niitä liveraivoamisiakin näkee, vankilatkin rosvoja pullollaan.
        Eihän sitä tarvitse hyväksyä, mutta milläs estät?
        Kenet laitat telkien taa ja millä keinoin.
        Eikä ole meidän tehtäviä.

        Saimme lapsen kanssa päällemme lievää "liveä", kun peuhasimme hiekkarinteessä ja mutaisella metsätiellä.
        Pikkuisen vaatteet rapaantuivat, ihan turhasta nostettu mekkala.
        .


    • kesi.vä

      Mä kuulin eilen, että Aleksi Vapaavuoren irtisanominen on aiheuttanut someraivon. En sen suurempaa raivoa nähnyt oli puolesta ja vastaan kirjoittelua aiheesta. Äkkipotkuthan ne olivat, ymmärrän sen, ettei Aleksi olisi saanut omia mielipiteitään esittää edustamansa työnantajan mukaisina.
      Mutta, mutta, olisiko anteeksipyyntö riittänyt. Aleksi on vaikuttaja ja urheilupiireille arvokas.

      • Olen sitä mieltä, että potkut tuli aiheesta. Julkisuuden henkilönä miehen olisi pitänyt aavistaa mitä tuollainen kirjoittelu tarkoittaa.

        Homofobiaa kärsivät reakoivat vihaansa voimakkaasti. He kirjoittavat juuri tuolla samalla tyylillä kuin Aleksi. Ei ole muuta kuin persereikä ei ole ihmistä sen reijän ympärillä. Suurin osa homoista ei erotu lainkaan muusta ihmismassasta.

        Eräs hiihtäviä tyttäriään manageerannut mies, heitti minut ulos facebookista sen jälkeen kun otin kantaa hänen törkykirjoitukseensa, joka kohdistui suomalaiseen kaapista ulos tulleeseen mieshiihtäjään.

        Kirjoitin viattoman lauseen....eikö teidän perheen sukset luista.

        En minä kaikkea ymmärrä, mutta onko tarpeenkaan.


      • Kesivä, siitä juuri oli Radio Cityssäkin juttua. Mä oon samaa mieltä sun kanssa. Mitä hyötyä on anteeksipyynnöillä jos niitä ei kuunnella? Se antaa sellaiset viitteet, että mokaaminen on kiellettyä, että ihmisen kuuluu olla täydellinen.


      • kesi.vä
        hmp.f kirjoitti:

        Kesivä, siitä juuri oli Radio Cityssäkin juttua. Mä oon samaa mieltä sun kanssa. Mitä hyötyä on anteeksipyynnöillä jos niitä ei kuunnella? Se antaa sellaiset viitteet, että mokaaminen on kiellettyä, että ihmisen kuuluu olla täydellinen.

        Niinpä! Eipä täällä palstallakaan näytä noteerattavan anteeksipyyntöihin ja pahoitteluihin. Paitsi joidenkin. Tulee sellainen olo, että on pärstäkertoimesta kiinni. Siis täällä palstalla.
        Aleksilla on hyvät tukijoukot takana, hän ei vähästä kaadu.


      • kesi.vä

        Sorry, siis Aleksi Valavuori eikä Vapaavuori, joka on Jan.


      • Korppis11
        kesi.vä kirjoitti:

        Niinpä! Eipä täällä palstallakaan näytä noteerattavan anteeksipyyntöihin ja pahoitteluihin. Paitsi joidenkin. Tulee sellainen olo, että on pärstäkertoimesta kiinni. Siis täällä palstalla.
        Aleksilla on hyvät tukijoukot takana, hän ei vähästä kaadu.

        Sinä siis tunnet miehen kun tiedät hänen tukijoukkonsakin,joten ymmärrän puolustuksesi. Ei hän kaadu, mutta joutuu miettimään elämäänsä uusiksi.

        Miten sinun pärstäkerroin voi vaikuttaa anteeksiantoon tai pyyntöön, eihän sinulla ole pärstää vain nimimerkki.


      • kesi.vä
        Korppis11 kirjoitti:

        Sinä siis tunnet miehen kun tiedät hänen tukijoukkonsakin,joten ymmärrän puolustuksesi. Ei hän kaadu, mutta joutuu miettimään elämäänsä uusiksi.

        Miten sinun pärstäkerroin voi vaikuttaa anteeksiantoon tai pyyntöön, eihän sinulla ole pärstää vain nimimerkki.

        Haluatko sä jotenkin alkaa riitelee mun kanssa :)
        Olen seurannut Aleksin uraa ja tiedän sen kautta hänestä. Varmasti hän löytää uuden urapolun.

        Toivon myös, että tämä episodi vapauttaa homoja ottamaan seksuaalisen suuntautumisensa niin etteivät koe kaikkea pilkaksi tai ivaksi. Ja myös muitakin ihmisiä näkemään enemmän huumoria ja iloa eikä vain pilkkaa ja ivaa.

        Pärstäkerroin on sanonta samalla lailla kuin puumerkki, ei tarkoita siis kasvokuvaa kuten puumerkkikään taikoita puista merkkiä.


      • kesi.vä kirjoitti:

        Haluatko sä jotenkin alkaa riitelee mun kanssa :)
        Olen seurannut Aleksin uraa ja tiedän sen kautta hänestä. Varmasti hän löytää uuden urapolun.

        Toivon myös, että tämä episodi vapauttaa homoja ottamaan seksuaalisen suuntautumisensa niin etteivät koe kaikkea pilkaksi tai ivaksi. Ja myös muitakin ihmisiä näkemään enemmän huumoria ja iloa eikä vain pilkkaa ja ivaa.

        Pärstäkerroin on sanonta samalla lailla kuin puumerkki, ei tarkoita siis kasvokuvaa kuten puumerkkikään taikoita puista merkkiä.

        En ole perehtynyt kyseiseen nettikeskustelun kulkuun, mutta oliko siinä keskustelussa tietty kuvio....homot vastaan Aleksi?

        En minä haasta riitaa, mietin vaan taitelun haluasi puoltaa sitä homon näköistä miestä. Niinhän aina, huhuillaan, että Putinkin olisi homo.


      • kesi.vä
        korpikirjailija kirjoitti:

        En ole perehtynyt kyseiseen nettikeskustelun kulkuun, mutta oliko siinä keskustelussa tietty kuvio....homot vastaan Aleksi?

        En minä haasta riitaa, mietin vaan taitelun haluasi puoltaa sitä homon näköistä miestä. Niinhän aina, huhuillaan, että Putinkin olisi homo.

        Aleksi twiittasi Lidlin mainoksen saamasta kohusta ja sen jälkeen siihen twiittiin vastasivat lesbo- ja homokansanedustajia ja sitten ihan tavallisia ihmisiä.

        Minä en puolusta Aleksia, se vitsi oli tökerö, kuten jossain sanoin. Olisi sopinut poikien saunailtaan. Mutta se, ettei anteeksipyynnön riittävyydestä kaiketi edes keskusteltu, sitä minä kritisoin.

        Itse en vuosikymmeniin ajatellut onko joku homo tai lesbo. Heitä on ollut työkavereina, on ystävinä ja tuttavina.

        Aleksi on muistaakseni avioliitossa ja hänellä on kaksi lasta. Ainahan tuollainen kohu vaikuttaa myös perheenjäseniin.


      • korpikirjailija kirjoitti:

        En ole perehtynyt kyseiseen nettikeskustelun kulkuun, mutta oliko siinä keskustelussa tietty kuvio....homot vastaan Aleksi?

        En minä haasta riitaa, mietin vaan taitelun haluasi puoltaa sitä homon näköistä miestä. Niinhän aina, huhuillaan, että Putinkin olisi homo.

        Muut ei sanoa netissä mitä huvittaa, mutta täällä ihmiset saa heitellä nuolia?


      • hmp.f kirjoitti:

        Muut ei sanoa netissä mitä huvittaa, mutta täällä ihmiset saa heitellä nuolia?

        Esimerkiksi?


      • korppis kirjoitti:

        Esimerkiksi?

        Yleisellä tasolla, korppis.


    • "Anteeksi, en jouda nyt puhumaan kanssasi. Joku on VÄÄRÄSSÄ nettikeskustelussa."

      Someraivoa en ole koskaan oikeestaan tavannut tai kokenut, ainoastaan lukenut mainintoja siitä. Oliskohan kysymys kuitenkin kokemattomien finninaamaisten toimittajien yliampumisia?

      • "Kokemattomien finninaamaisten toimittajien?"


      • korpikirjailija kirjoitti:

        "Kokemattomien finninaamaisten toimittajien?"

        Minulle tulee aina tollasia ajatuksia kun kuuntelen paikallisradion ohjelmia; ovat niin kovin nuoria ja lapsellisia niiden jutut. Vähäinen elämänkokemus ja suuret luulot omista tiedoista ja taidoista johtavat usein yliampumisiin ja hehkuttamisiin joihin on oikeasti aika vähän perustaa.


      • Paloma.se.co kirjoitti:

        Minulle tulee aina tollasia ajatuksia kun kuuntelen paikallisradion ohjelmia; ovat niin kovin nuoria ja lapsellisia niiden jutut. Vähäinen elämänkokemus ja suuret luulot omista tiedoista ja taidoista johtavat usein yliampumisiin ja hehkuttamisiin joihin on oikeasti aika vähän perustaa.

        jatkan vain sen verran tuota että tulee aina mieleen minä itse samanikäisenä. Miten varma olin kaikesta silloin! Miten vähin perustein!


      • Mitähäh? Tässä juuri nimenomaan kaksi joiden olen nähnyt someraivoa kohtaavan palstalla, ja nyt te haluatte painaa koko asian villasella??

        Tää on niin tyypillistä vääränlaista lojaalisuutta. Sorge vaan, mutta näin koen. Vähän kuin kotiväkivallassa, äijä lyö muijaansa, ja vaimo sen kun viheltää että kyllä mä tän klaaraan ihan ite.


      • hmp.f kirjoitti:

        Mitähäh? Tässä juuri nimenomaan kaksi joiden olen nähnyt someraivoa kohtaavan palstalla, ja nyt te haluatte painaa koko asian villasella??

        Tää on niin tyypillistä vääränlaista lojaalisuutta. Sorge vaan, mutta näin koen. Vähän kuin kotiväkivallassa, äijä lyö muijaansa, ja vaimo sen kun viheltää että kyllä mä tän klaaraan ihan ite.

        Jaaaaa tää on someraivoa?
        Emmä ollut sitä oikein käsittänyt siksi.
        Täällä on yksi kaheli joka vihaa minua siksi että....kun me ollaan expimotin ja arskan kanssa sama henkilö ja hän kohdistaa järjettömän ruotsalaisvihansa MINUUN sen sijaan että vihaisi esim. sinua :), mutta se ei kerro minulle eikä todennäköisesti kenellekään muulle mitään MINUSTA vaan edelleenkin erittäin paljon HÄNESTÄ.
        Sitten täällä on jokunen outo tyyppi perämetsästä (siinä ei sinänänsä mitään pahaa, paitsi jos ikkunat on kaikki metsäänpäin ja ovelta näkyy vain lepikkoa ja naapurin perunamaa) jolle kaikki erilainen on kaameeta ei-isänmaallista hapatusta (tajuamatta sitä että minä maailmalla huidellessani olen tehnyt enemmän PR-työtä ja edustanut Suomea tilaisuuksissa kunnialla ja lippua liehuttaen kuin hän joka osaa sentään näppäillä mutta lukemisen ymmärtäminen jää pakosti vähemmälle) koska ketunjälkien ja hiirenhännän vanojen lumessa tarkkaileminen ei edistä suomikuvaa maailmalla.
        HEI tässähän sitä tuli, SOMERAIVOA.

        (Ja minäkun olen aina kuvitellut että melkein kaikki on jo oppineet hyväksymään erilaisuuteni :( )


      • Korppis11
        hmp.f kirjoitti:

        Mitähäh? Tässä juuri nimenomaan kaksi joiden olen nähnyt someraivoa kohtaavan palstalla, ja nyt te haluatte painaa koko asian villasella??

        Tää on niin tyypillistä vääränlaista lojaalisuutta. Sorge vaan, mutta näin koen. Vähän kuin kotiväkivallassa, äijä lyö muijaansa, ja vaimo sen kun viheltää että kyllä mä tän klaaraan ihan ite.

        Olin ilmeisesti se toinen mainitsemasi palstakirjoittaja joka on joutunut mediaraivon kohteeksi ; DDD

        Laittakaa ihmeessä nimimerkit niin kaikki pysyy kärryillä kestä on milloinkin kysymys älkääkä heitelkö nuolia minne sattuu sillä juuri saa aikaan "palstaraivoa" kanssakirjoittajissa.

        Mitä merkitystä minulle on sillä on jos joku tekee kuten se Aleksi erilaisista ihmisistä vain perseenreikiä. Uskon, että sellaiset ihmiset ovat juuri niitä, jotka ovat kiinnostuneet minusta tai perseenreijistä.


      • kesi.vä
        Korppis11 kirjoitti:

        Olin ilmeisesti se toinen mainitsemasi palstakirjoittaja joka on joutunut mediaraivon kohteeksi ; DDD

        Laittakaa ihmeessä nimimerkit niin kaikki pysyy kärryillä kestä on milloinkin kysymys älkääkä heitelkö nuolia minne sattuu sillä juuri saa aikaan "palstaraivoa" kanssakirjoittajissa.

        Mitä merkitystä minulle on sillä on jos joku tekee kuten se Aleksi erilaisista ihmisistä vain perseenreikiä. Uskon, että sellaiset ihmiset ovat juuri niitä, jotka ovat kiinnostuneet minusta tai perseenreijistä.

        Tuo Aleksin "tokaisu" on vedetty mediassa erilleen siitä mihin Aleksi otti kantaa. Eli Lidlin mainokseen jossa maito tuli kaapista ulos. Siitä mainoksesta nousi älämölöö ja Lidlin johto sitä pyyteli anteeksi ja mainos vedettiin pois.

        Aleksi kommentoi siihen, että joku "kaapista" tullut homo veti maidon reikään eikä se reikä ollut nenä. Ja minä luulen, että Aleksi sanoi sarkastisesti, kun häneltä kysyttiin, että onko se myös hänen edustamansa työnantajan kanta, että on ja meille ei palkata homoja.

        Siitä se someraivo nousi. Mä olen sitä mieltä, että se oli tökerö vitsi, joka olisi voitu heittää "poikien saunaillassa" tai vapaamielisessä kahvipöytäkeskustelussa.

        Anteeksipyyntö olisi pitänyt riittää, mielestäni.


      • Korppis11
        kesi.vä kirjoitti:

        Tuo Aleksin "tokaisu" on vedetty mediassa erilleen siitä mihin Aleksi otti kantaa. Eli Lidlin mainokseen jossa maito tuli kaapista ulos. Siitä mainoksesta nousi älämölöö ja Lidlin johto sitä pyyteli anteeksi ja mainos vedettiin pois.

        Aleksi kommentoi siihen, että joku "kaapista" tullut homo veti maidon reikään eikä se reikä ollut nenä. Ja minä luulen, että Aleksi sanoi sarkastisesti, kun häneltä kysyttiin, että onko se myös hänen edustamansa työnantajan kanta, että on ja meille ei palkata homoja.

        Siitä se someraivo nousi. Mä olen sitä mieltä, että se oli tökerö vitsi, joka olisi voitu heittää "poikien saunaillassa" tai vapaamielisessä kahvipöytäkeskustelussa.

        Anteeksipyyntö olisi pitänyt riittää, mielestäni.

        Se tais mennä kuitenkin hieman erilailla kuin kirjoitit.

        Kohu syntyi, kun Valavuori otti kantaa Lidlin mainoksesta syntyneeseen vähemmistökeskusteluun.

        - Nyt on taas joku puuterikuorrutettu glitteri-rimppakinttuhintti vetänyt maidot väärään reikään. Enkä tarkoita nenää, Valavuori kirjoitti.



        Kun kommentin jälkeen Valavuorelta kysyttiin, edustaako lausunto myös Espoo Unitedin linjaa, hän vastasi seuraavasti:

        - Kyllä. Meille ei homoja palkata


      • Pirrepä
        kesi.vä kirjoitti:

        Tuo Aleksin "tokaisu" on vedetty mediassa erilleen siitä mihin Aleksi otti kantaa. Eli Lidlin mainokseen jossa maito tuli kaapista ulos. Siitä mainoksesta nousi älämölöö ja Lidlin johto sitä pyyteli anteeksi ja mainos vedettiin pois.

        Aleksi kommentoi siihen, että joku "kaapista" tullut homo veti maidon reikään eikä se reikä ollut nenä. Ja minä luulen, että Aleksi sanoi sarkastisesti, kun häneltä kysyttiin, että onko se myös hänen edustamansa työnantajan kanta, että on ja meille ei palkata homoja.

        Siitä se someraivo nousi. Mä olen sitä mieltä, että se oli tökerö vitsi, joka olisi voitu heittää "poikien saunaillassa" tai vapaamielisessä kahvipöytäkeskustelussa.

        Anteeksipyyntö olisi pitänyt riittää, mielestäni.

        Mutta onko ajateltu ettei häneen voi enää oikein luottaa ja siksi anteeksipyyntö ei riittänyt.


      • kesi.vä
        Pirrepä kirjoitti:

        Mutta onko ajateltu ettei häneen voi enää oikein luottaa ja siksi anteeksipyyntö ei riittänyt.

        Ehkä siinä on juuri siitä kiinni ettei voi luottaa ja Aleksihan on esikuvana nuorille, kun toimii urheilun parissa.


      • kesi.vä
        Korppis11 kirjoitti:

        Se tais mennä kuitenkin hieman erilailla kuin kirjoitit.

        Kohu syntyi, kun Valavuori otti kantaa Lidlin mainoksesta syntyneeseen vähemmistökeskusteluun.

        - Nyt on taas joku puuterikuorrutettu glitteri-rimppakinttuhintti vetänyt maidot väärään reikään. Enkä tarkoita nenää, Valavuori kirjoitti.



        Kun kommentin jälkeen Valavuorelta kysyttiin, edustaako lausunto myös Espoo Unitedin linjaa, hän vastasi seuraavasti:

        - Kyllä. Meille ei homoja palkata

        Sä jaksoit kirjoittaa yksityiskohtaisemmin. Minä vedin mutkia suoriksi. Olihan tuo tökerö, mutta mä ajattelin niin, että kun puhutaa kukkahattutädeistä, suvakeista, elovenoista yms. niin miksei voisi vähemmistöjen edustajistakin jo heittää vitsiä. Ehkä vähän sievemmin tosin :)


      • Korppis11
        kesi.vä kirjoitti:

        Sä jaksoit kirjoittaa yksityiskohtaisemmin. Minä vedin mutkia suoriksi. Olihan tuo tökerö, mutta mä ajattelin niin, että kun puhutaa kukkahattutädeistä, suvakeista, elovenoista yms. niin miksei voisi vähemmistöjen edustajistakin jo heittää vitsiä. Ehkä vähän sievemmin tosin :)

        Olen sitä mieltä, että kukkahattuja, suvakkeja ei voi verrata seksuaalisiin vähemmistöihin. Homoseksuaaleiksi synnytään kukkahatuiksi kasvetaan.

        Miten olisi alettaisko heittää läppää vammaisista?


      • kesi.vä
        Korppis11 kirjoitti:

        Olen sitä mieltä, että kukkahattuja, suvakkeja ei voi verrata seksuaalisiin vähemmistöihin. Homoseksuaaleiksi synnytään kukkahatuiksi kasvetaan.

        Miten olisi alettaisko heittää läppää vammaisista?

        Homot ajavat itsensä takaisin kaappiin jos heistä ei voi heittää läppää. Aleksi on twitterissä laittanut viestiä, että hän ei voinut kuvitellakkaan ettei ihmiset ymmärrä sitä vitsiksi. Hän ei missään nimessä ole homovastainen.

        Miitta Sorvali teki ohjelmassaan sketsejä vammaisistakin. Hän haastatteli ohjelmassaan Kalle Könkkölää, pyörätuolissa olevaa kansanedustaja ja kysyi, että saako vammaisista vitsailla, ja Könkkölä vastasi myöntävästi, että saa.

        Mä olen sitä mieltä, että jos ei asioihin osata suhtautua luontevasti, vitsaillenkin, niin niistä tulee tabuja.

        Itse olen joskus heittänyt rankkaa mustaa huumoria. Se oli vapauttavaa nauraa ja vei peikot mennessään.


      • Korppis11
        kesi.vä kirjoitti:

        Homot ajavat itsensä takaisin kaappiin jos heistä ei voi heittää läppää. Aleksi on twitterissä laittanut viestiä, että hän ei voinut kuvitellakkaan ettei ihmiset ymmärrä sitä vitsiksi. Hän ei missään nimessä ole homovastainen.

        Miitta Sorvali teki ohjelmassaan sketsejä vammaisistakin. Hän haastatteli ohjelmassaan Kalle Könkkölää, pyörätuolissa olevaa kansanedustaja ja kysyi, että saako vammaisista vitsailla, ja Könkkölä vastasi myöntävästi, että saa.

        Mä olen sitä mieltä, että jos ei asioihin osata suhtautua luontevasti, vitsaillenkin, niin niistä tulee tabuja.

        Itse olen joskus heittänyt rankkaa mustaa huumoria. Se oli vapauttavaa nauraa ja vei peikot mennessään.

        Jos olisin yrittäjänä heittänyt läppää että, yritykseeni palkkalistoille ei oteta rullaturpa-lasten raiskaajapakolaisia. Olisin tuomittu rasistisista heitoista ja se olisi poikinut suvakkien osalta yritykseni poikotointiin, olisin ollut tyhmä-rasisti.

        Sitten olisin kirjoittanut....hei kamut hei... vitsi vitsi hahanaa se oli vitsi....


      • kesi.vä
        Korppis11 kirjoitti:

        Jos olisin yrittäjänä heittänyt läppää että, yritykseeni palkkalistoille ei oteta rullaturpa-lasten raiskaajapakolaisia. Olisin tuomittu rasistisista heitoista ja se olisi poikinut suvakkien osalta yritykseni poikotointiin, olisin ollut tyhmä-rasisti.

        Sitten olisin kirjoittanut....hei kamut hei... vitsi vitsi hahanaa se oli vitsi....

        No mutta, Sinähän osaat käyttäytyä etkä tehnyt noin.

        Jos sä nyt yrität jotenkin vääntää, että mä hyväksyn moisen käytöksen, niin se on ihan vääntämällä väännetty.

        Ja pliis, mä en ole riitelijätyyppiä, joten jääköön tämä tähän.


      • olkaatasa-arvoisia
        Korppis11 kirjoitti:

        Olin ilmeisesti se toinen mainitsemasi palstakirjoittaja joka on joutunut mediaraivon kohteeksi ; DDD

        Laittakaa ihmeessä nimimerkit niin kaikki pysyy kärryillä kestä on milloinkin kysymys älkääkä heitelkö nuolia minne sattuu sillä juuri saa aikaan "palstaraivoa" kanssakirjoittajissa.

        Mitä merkitystä minulle on sillä on jos joku tekee kuten se Aleksi erilaisista ihmisistä vain perseenreikiä. Uskon, että sellaiset ihmiset ovat juuri niitä, jotka ovat kiinnostuneet minusta tai perseenreijistä.

        Sanoi eräskin mies naisia V-kantotelineiksi. Jos homot pyrkii tasa-arvoon niin pitää kestää myös huulenheitto heidän kustannuksellaan kuten muidenkin. Joku ei palkaa homoja, joku naisia joku vammaisia ym..
        Minusta homoista pidetään liian suurta ääntä, heitä suojellaan kaikelta kuin olisvat jotain ansarinkukkia.


      • Paloma.se.co kirjoitti:

        Jaaaaa tää on someraivoa?
        Emmä ollut sitä oikein käsittänyt siksi.
        Täällä on yksi kaheli joka vihaa minua siksi että....kun me ollaan expimotin ja arskan kanssa sama henkilö ja hän kohdistaa järjettömän ruotsalaisvihansa MINUUN sen sijaan että vihaisi esim. sinua :), mutta se ei kerro minulle eikä todennäköisesti kenellekään muulle mitään MINUSTA vaan edelleenkin erittäin paljon HÄNESTÄ.
        Sitten täällä on jokunen outo tyyppi perämetsästä (siinä ei sinänänsä mitään pahaa, paitsi jos ikkunat on kaikki metsäänpäin ja ovelta näkyy vain lepikkoa ja naapurin perunamaa) jolle kaikki erilainen on kaameeta ei-isänmaallista hapatusta (tajuamatta sitä että minä maailmalla huidellessani olen tehnyt enemmän PR-työtä ja edustanut Suomea tilaisuuksissa kunnialla ja lippua liehuttaen kuin hän joka osaa sentään näppäillä mutta lukemisen ymmärtäminen jää pakosti vähemmälle) koska ketunjälkien ja hiirenhännän vanojen lumessa tarkkaileminen ei edistä suomikuvaa maailmalla.
        HEI tässähän sitä tuli, SOMERAIVOA.

        (Ja minäkun olen aina kuvitellut että melkein kaikki on jo oppineet hyväksymään erilaisuuteni :( )

        Sitten täällä on jokunen outo tyyppi perämetsästä (siinä ei sinänänsä mitään pahaa, paitsi jos ikkunat on kaikki metsäänpäin ja ovelta näkyy vain lepikkoa ja naapurin perunamaa) <<<
        Minä olen saanut sanasta sanaan tuollaisen lausunnon itsestäni.
        Aika tökeröä mielestäni.
        Itseäni ei pottupellon katselu haittaa, se peittyy taas lumeen. Luen mikä mikä kiinnostaa milloinkin, pidetäänpä sitten tyhmänä tai ei.
        Olen näillä eväillä pärjännyt loistavasti olosuhteisiin nähden tähänkin asti.


      • Paloma.se.co kirjoitti:

        Jaaaaa tää on someraivoa?
        Emmä ollut sitä oikein käsittänyt siksi.
        Täällä on yksi kaheli joka vihaa minua siksi että....kun me ollaan expimotin ja arskan kanssa sama henkilö ja hän kohdistaa järjettömän ruotsalaisvihansa MINUUN sen sijaan että vihaisi esim. sinua :), mutta se ei kerro minulle eikä todennäköisesti kenellekään muulle mitään MINUSTA vaan edelleenkin erittäin paljon HÄNESTÄ.
        Sitten täällä on jokunen outo tyyppi perämetsästä (siinä ei sinänänsä mitään pahaa, paitsi jos ikkunat on kaikki metsäänpäin ja ovelta näkyy vain lepikkoa ja naapurin perunamaa) jolle kaikki erilainen on kaameeta ei-isänmaallista hapatusta (tajuamatta sitä että minä maailmalla huidellessani olen tehnyt enemmän PR-työtä ja edustanut Suomea tilaisuuksissa kunnialla ja lippua liehuttaen kuin hän joka osaa sentään näppäillä mutta lukemisen ymmärtäminen jää pakosti vähemmälle) koska ketunjälkien ja hiirenhännän vanojen lumessa tarkkaileminen ei edistä suomikuvaa maailmalla.
        HEI tässähän sitä tuli, SOMERAIVOA.

        (Ja minäkun olen aina kuvitellut että melkein kaikki on jo oppineet hyväksymään erilaisuuteni :( )

        No hei, koska someraivo olisi oikein kohdistettu? Ei kai ikinä.

        Mutta, korppis pyysi selventämään, ei ilmeisesti ymmärtänyt mun viestiä. Tarkoitin nimenomaan sinua, Palomaa ja Korppista. Jos joku kirjoittaa viestin missä lukea suunnilleen 50 kertaa "LOPETA" eikä mitään muuta, niin se on mun mielestä someraivoa. Sä voit tietty sanoa ettei tuntunut missään, ja mä uskoisin sen, mutta raivolta se näytti ja tuntui ulkopuoliselta.

        Kun aikoinaan saavuin tänne palstalle, (m.miinana?) oli joku jatkuvasti Korppiksen kimpussa, tuli henkilökohtaista skeidaa milloin mistäkin, kaivelemalla kaivettuja tuntui. Mun mielestä someraivoa sellainenkin, kun ei voi pidätellä itseään ja olla ihmisiksi.


      • Korppis11 kirjoitti:

        Jos olisin yrittäjänä heittänyt läppää että, yritykseeni palkkalistoille ei oteta rullaturpa-lasten raiskaajapakolaisia. Olisin tuomittu rasistisista heitoista ja se olisi poikinut suvakkien osalta yritykseni poikotointiin, olisin ollut tyhmä-rasisti.

        Sitten olisin kirjoittanut....hei kamut hei... vitsi vitsi hahanaa se oli vitsi....

        "Sitten olisin kirjoittanut....hei kamut hei... vitsi vitsi hahanaa se oli vitsi...."

        Joo, ei siitä saisikaan synninpäästöä. Mutta jos siihen vielä lisää "Mogasin pahasti eikä väärästä saa oikeaa. Harmittaa oma typeryyteni ihan helvetisti. Anteeksi." Niin silloin ite annan anteeksi. Ote oli Valavuoren twiitti 26.10.


      • olkaatasa-arvoisia kirjoitti:

        Sanoi eräskin mies naisia V-kantotelineiksi. Jos homot pyrkii tasa-arvoon niin pitää kestää myös huulenheitto heidän kustannuksellaan kuten muidenkin. Joku ei palkaa homoja, joku naisia joku vammaisia ym..
        Minusta homoista pidetään liian suurta ääntä, heitä suojellaan kaikelta kuin olisvat jotain ansarinkukkia.

        1. Ketkä pitää kovinta ääntä pakolaisista?
        2. Ketkä pitää kovinta ääntä tuloleikkauksista?
        3. Ketkä pitää kovinta ääntä yhdenvertaisesta avioliittolaista?
        4. Ketkä pitää kovinta ääntä sukupuolisesti erilailla suuntautuneista?
        5. Ketkä pitää suurinta ääntä vammaisista ja heille rakennettavista asuntoloista tai? kodittomien asuntojen sijoituspaikoista? jne..jne

        1. Suomalaiset, pakolaisilla itsensä elättävät ihmiset.

        Eilisessä Korven Sanomissa oli Otanmäen vastaanottokeskuksen johtajan kokosivun surun sekainen kirjesarja, jossa hän osoitti sormellaan meitä muita otsikolla Lakatkaa pelkäämästä.Nyt. Häneltä meni työpaikka 21.10.2016 kun Otanmäen vastaaottokeskus lopetettiin.

        2. Työssäkäyvät
        3. Uskovaiset
        4. Heteromiehet
        5. Naapurosto


      • hmp.f kirjoitti:

        No hei, koska someraivo olisi oikein kohdistettu? Ei kai ikinä.

        Mutta, korppis pyysi selventämään, ei ilmeisesti ymmärtänyt mun viestiä. Tarkoitin nimenomaan sinua, Palomaa ja Korppista. Jos joku kirjoittaa viestin missä lukea suunnilleen 50 kertaa "LOPETA" eikä mitään muuta, niin se on mun mielestä someraivoa. Sä voit tietty sanoa ettei tuntunut missään, ja mä uskoisin sen, mutta raivolta se näytti ja tuntui ulkopuoliselta.

        Kun aikoinaan saavuin tänne palstalle, (m.miinana?) oli joku jatkuvasti Korppiksen kimpussa, tuli henkilökohtaista skeidaa milloin mistäkin, kaivelemalla kaivettuja tuntui. Mun mielestä someraivoa sellainenkin, kun ei voi pidätellä itseään ja olla ihmisiksi.

        Siksikö käänsit selkäsi minulle kun huomasit, että en olekaan palstalaisten polkema puolustuskyvytön?


      • kesi.vä kirjoitti:

        No mutta, Sinähän osaat käyttäytyä etkä tehnyt noin.

        Jos sä nyt yrität jotenkin vääntää, että mä hyväksyn moisen käytöksen, niin se on ihan vääntämällä väännetty.

        Ja pliis, mä en ole riitelijätyyppiä, joten jääköön tämä tähän.

        Ilmeisesti koet erimieltä olemiseni riitelyksi. Vahvistan vain, että en ole kanssasi samaa mieltä.


      • kesi.vä
        korppis kirjoitti:

        Ilmeisesti koet erimieltä olemiseni riitelyksi. Vahvistan vain, että en ole kanssasi samaa mieltä.

        En toki, erimieltä saa olla. Mutta sä et näemmä ymmärtänyt mun sanomisiani, joten turha oli alkaa tikulla kaivamaan asian ydintä.

        Miksi muuten vieläkin otit asian esille?


      • korppis kirjoitti:

        Siksikö käänsit selkäsi minulle kun huomasit, että en olekaan palstalaisten polkema puolustuskyvytön?

        En minä ole selkääni sulle kääntänyt? Sulle vaan harvoin uskaltaa sanoa mitään, kun et pääse vanhoissa asioissa eteenpäin. Toimit välillä kuin koira rakkaan luun kanssa. Se kaivetaan maasta aina kun tuuli on sopiva, ja puolustetaan viimeiseen pisaraan asti. Ainut tapa jäädä järsimättä, on ohittaa sut. Vaikka sinussakin monta kaunista puolta, sä näet minussa vain sen luun.

        Tulipa nyt kerrankin varmaan turhankin suoraa tekstiä, mutta... hiiteen tuollaiset mustamaalaamiset "siksikö käänsit selkäsi minulle jne."
        Jos sulla on jäänyt jotain hampaankoloon, niin tule tänne kahville niin selvitetään.


      • hmp.f kirjoitti:

        En minä ole selkääni sulle kääntänyt? Sulle vaan harvoin uskaltaa sanoa mitään, kun et pääse vanhoissa asioissa eteenpäin. Toimit välillä kuin koira rakkaan luun kanssa. Se kaivetaan maasta aina kun tuuli on sopiva, ja puolustetaan viimeiseen pisaraan asti. Ainut tapa jäädä järsimättä, on ohittaa sut. Vaikka sinussakin monta kaunista puolta, sä näet minussa vain sen luun.

        Tulipa nyt kerrankin varmaan turhankin suoraa tekstiä, mutta... hiiteen tuollaiset mustamaalaamiset "siksikö käänsit selkäsi minulle jne."
        Jos sulla on jäänyt jotain hampaankoloon, niin tule tänne kahville niin selvitetään.

        En ole koiraihminen, joten en ymmärrä mitä tekemistä luilla on mielipiteitteni kanssa.


    • Aamu-teeveessä oli taas ihanuus mukana.
      -
      Mutta, olen ihastunut Oddasat-ohjelman lihavaan naiseen, joka niin iloisesti aloittaa aina "Buorre paevi!"
      Ilmeisesti tarkoittaa hyvää päivää tahi huomenta.
      -
      Ohjelma on jotenkin outo.
      Johtunee siitä, että Saamen-Kieliä on niin monia, eivätkä kaikki pure toisiaan.
      -
      Ohjelmassa haastatellaan usein Hämäläisiä ja Virtasia, joilla ei Lappi-piirteitä naamassaan ole, pitkiä sääriäkin heillä.
      Puhuvatkin vain Suomea, Ruotsia ja Norjaa.
      Venäjää en muista kuulleeni.
      -
      Nuorisomme päätti sitten tuhota Stadin.
      Kerros-taloja sinne, taloja tänne.
      Malmin lento-kenttä huitsiin, sisään-tulo-väylät Nevadaan.
      Lapsi-raukkamme luulevat määrän pudottavan vuokria ja hintoja.
      Outoa, eihän maahan-muutajilla ole vielä töitäkään.
      Kenen rahoilla he tuon kaiken maksavat?
      Kieli-taidottomat ressukat.
      Lapsi-rääsyineen.
      -

      H.

      • Eikä töitä ole nuorillammekaan.
        Kenen rahoilla siis?

        H.


      • hunksz kirjoitti:

        Eikä töitä ole nuorillammekaan.
        Kenen rahoilla siis?

        H.

        Vanhempiensa, iso-vanhempiensa rahoilla?
        -

        H.


      • hunksz kirjoitti:

        Vanhempiensa, iso-vanhempiensa rahoilla?
        -

        H.

        sakko-rahoilla?

        H.


      • Sä keskustelet niin hienosti itsesi kanssa, että en taida sekaantua.


    • Seestyneempääsakkia

      Raivo riehuu ehkä enempi nuorempien tyyppien palstoilla. Siellä 'puhe', tyyli ja sanat ovat alapääosaston nimisiä ja muutenkin tuuletetaan raivokkaasti omia vielä loppuunsa asti kehittymättömiä aatoksia. Mehän emme enää ...

      • Ai ettei vai. Kappas, kun tehtailin aloituksia eilen, en ajatellut että ne mitenkään kuuluisi yhteen.

        Mä tunnen vähän erilaisen palstan kuin sinä. Mikäpä siinä, suuret tunteet ovat sallittuja, mutta camoon... seesteinen?


      • Enotaniiinvakavasti

        Niiih, en tiiiä, ehkä tuntemukseni johtuu siitä että yleensä ohitan ja sivuutan ne ketjut ja / tai kommentit joissa pahasti raivotaan tai muuten käydään sanaista sotaa.

        Eivätkö immeiset suurin piirtein näillä kohdin ikää ala olla seestyneemmässä tilassa kuin nuorena, jolloin veri kiehuu ja mieli riehuu eikä mistään ole vielä oikein kunnollista käsitystä. Mutta saattaahan paksu veri ja tukkeutuneet suonetkin aiheuttaa omanlaisiaan oireita että ehkä mikään ei muutukaan.


    • Mua itteäni kiehtoo nämä kaksi maailmaa, netti ja live, ja kuinka erilaiset odotukset ja tavat on kummastakin paikasta.

      Eikö teitä vanhempina ja isovanhempina ollenkaan huolestuta tämä? Mitä jos löytäisit oman lapsesi tai lapsenlapsesi netissä raivoamassa? Puolisoasi? Onko se hänen oikeutensa?

      Kuva siitä, että someraivoaja istuu yksin jossain hiljaa ja näpyttää vihaviestejä on mun mielestä sekä kutkuttava että pikkasen pelottava. Mä ite näen että on muita keinoja työstää vihaa, ei sitä ole pakko viljellä.

      Sellaisen sadon korjaa, minkä viljelee.

    • Kajoamatta sen enempää tuohon mainittuun Aleksiin ja häneen kohdistettuun raivoon (ilman linkkiä en pysty kommentoimaan asiaa, entiedä miten muut tekee, lukeeko koko Suomi vain yhtä lehteä tai kuuntelee samaa radioasemaa ja katselee samaa tv-kanavaa, kun kaikki muut tuntuvat tietävän aina kaikki asiat samaan aikaan ilman lähteitä?

      Sosiaalinen media on todellakin tullut varteenotettavaksi tekijäksi mielipiteenmuodostuksessa ja someen tuntuvat pätevän aivan eri säännöt kuin livessä. Facebook ja blogit, lehtien yleisöpalstat, keskustelufoorumit, youtube jne. levittävät salamannopeasti kaikenlaista infoa, oikeaa ja väärää reaaliajassa ympäri maapalloa, 24/7 ja etenkin huolestuttavaa on etta radikalisoituneet ääriryhmät suunnittelevat ja toimeenpanevat rikollisia tempauksiaan sosiaalisen median suljetuissa ryhmissä.

      • Korppis11

        Miten niin suomalaiset lukee vain yhtä lehteä jne.

        Onhan sinullakin älykänny, eikös Ruotsin päälehdet ole sinun aloitusnäytössä, mulla on.

        Provo- blogeja en lue enkä youtubea katsele.


      • Korppis11 kirjoitti:

        Miten niin suomalaiset lukee vain yhtä lehteä jne.

        Onhan sinullakin älykänny, eikös Ruotsin päälehdet ole sinun aloitusnäytössä, mulla on.

        Provo- blogeja en lue enkä youtubea katsele.

        Päätellen siitä miten kaikki tietävät juuri prikulleen samat asiat samaan aikaan.

        Mä luen Dagens Nyheterin ja Aftonbladetin tietokoneessa, en kännyllä, samoin nää nettiuutistoimistot, Newsner, Omni, Huffington jne jotka eivät ole pahasti vinksahtaneita. Suomalaisista vilkasen satunnaisesti yleä, Helsingin Sanomia, paria muutakin lehteä, mutta kaikki valtamediaa. The Guardiania ja New York Timesia luen joka päivä ja paria, kolmea kolumbialaista valtamedia julkaisua. Yritän saada mahdollisimman monipuolisen kuvan mitä tapahtuu täällä ja maailmalla.

        En seuraa kenenkään blogia säännöllisesti, en edes omaani :))


      • kesi.vä
        Paloma.se.co kirjoitti:

        Päätellen siitä miten kaikki tietävät juuri prikulleen samat asiat samaan aikaan.

        Mä luen Dagens Nyheterin ja Aftonbladetin tietokoneessa, en kännyllä, samoin nää nettiuutistoimistot, Newsner, Omni, Huffington jne jotka eivät ole pahasti vinksahtaneita. Suomalaisista vilkasen satunnaisesti yleä, Helsingin Sanomia, paria muutakin lehteä, mutta kaikki valtamediaa. The Guardiania ja New York Timesia luen joka päivä ja paria, kolmea kolumbialaista valtamedia julkaisua. Yritän saada mahdollisimman monipuolisen kuvan mitä tapahtuu täällä ja maailmalla.

        En seuraa kenenkään blogia säännöllisesti, en edes omaani :))

        Paloma, mä luulen, että twitterin käyttö on saanut sen aikaan, että uutiset eri medioissa ovat samaan aikaan. Itse kuuntelen nuorten radiokanavaa aamuisin :) RadioSuomiPopin aamulypsyä, olen kuunnellut 15 v. Aamuisin työmatkalla syyssateessa se herätti. Iltaisin kuuntelen Yle-X tai Yle-Puhetta. Lehdet luen netistä, Hesarin ja ip-lehdet.


      • KerrohanKorppis
        Korppis11 kirjoitti:

        Miten niin suomalaiset lukee vain yhtä lehteä jne.

        Onhan sinullakin älykänny, eikös Ruotsin päälehdet ole sinun aloitusnäytössä, mulla on.

        Provo- blogeja en lue enkä youtubea katsele.

        Mitkä ne Suomen päälehdet ovat korppiksen mielestä?
        Paljonko maksat niiden kaikkien tilauksista?


      • Palomalle, täällä netissä on ihan erilaiset säännöt kuin missään muualla. Vaikka poliisi tarkasteleekin aika ajoin raivoviestejä, niin mikään tai kukaan ei valvo sitä tai ylläpitää minkäänlaista käyttäytymiskoodia. Ja pikkuhiljaa tuntuu ihmisten mielikin muuttuvan. Tarkoitin lähinnä sitä, että opetetaan lapsillemme että ei tartte suusta ihan kaikkea päästellä, tai niin mä ainakin olen opettanut. Mutta netissä saa päästää raivon valloilleen, saa jopa käyttäytyä toisia kohtaan huonosti.

        Te tunnutte kaikki hyväksyvän sen. Onko se siksi että 60 on väsynyt pidättelemään kielensä, käyttäytymään hyvin? <- Pikkasen provoilen nyt.


      • kesi.vä kirjoitti:

        Paloma, mä luulen, että twitterin käyttö on saanut sen aikaan, että uutiset eri medioissa ovat samaan aikaan. Itse kuuntelen nuorten radiokanavaa aamuisin :) RadioSuomiPopin aamulypsyä, olen kuunnellut 15 v. Aamuisin työmatkalla syyssateessa se herätti. Iltaisin kuuntelen Yle-X tai Yle-Puhetta. Lehdet luen netistä, Hesarin ja ip-lehdet.

        Joo, nyt kun sen sanot, niin järkeen kävisi. Twitteriä käyttää moni uutis-intoilija, mullakin yksi ystävä joka tietää kaikki sisäpiirijutut ja uutisia ennen mua.

        Joka haluaa olla viimeisen päälle ajan hermolla, twitter on oikea paikka.


      • kesi.vä
        hmp.f kirjoitti:

        Palomalle, täällä netissä on ihan erilaiset säännöt kuin missään muualla. Vaikka poliisi tarkasteleekin aika ajoin raivoviestejä, niin mikään tai kukaan ei valvo sitä tai ylläpitää minkäänlaista käyttäytymiskoodia. Ja pikkuhiljaa tuntuu ihmisten mielikin muuttuvan. Tarkoitin lähinnä sitä, että opetetaan lapsillemme että ei tartte suusta ihan kaikkea päästellä, tai niin mä ainakin olen opettanut. Mutta netissä saa päästää raivon valloilleen, saa jopa käyttäytyä toisia kohtaan huonosti.

        Te tunnutte kaikki hyväksyvän sen. Onko se siksi että 60 on väsynyt pidättelemään kielensä, käyttäytymään hyvin? <- Pikkasen provoilen nyt.

        Täällä netissä on myös se, että ei tule aina ajatelleeksi sitä, että kaikki lukijat eivät ole "samalla aaltopituudella" juuri tekstiä lukiessaan.

        Vaikka olemmekin suht´ koht´ samanikäisiä, niin ollut huomaavinani, ihan omalla kohdallanikin, että puhekielen erilaisuus aiheuttaa vääriä tulkintoja. Itse käytän kielikuvia/metaforia, sanontoja, jotka joku toinen ottaa kirjaimellisesti.


      • kesi.vä kirjoitti:

        Täällä netissä on myös se, että ei tule aina ajatelleeksi sitä, että kaikki lukijat eivät ole "samalla aaltopituudella" juuri tekstiä lukiessaan.

        Vaikka olemmekin suht´ koht´ samanikäisiä, niin ollut huomaavinani, ihan omalla kohdallanikin, että puhekielen erilaisuus aiheuttaa vääriä tulkintoja. Itse käytän kielikuvia/metaforia, sanontoja, jotka joku toinen ottaa kirjaimellisesti.

        Suurin osa nettikeskustelusta on varmaan just tuota, mutta on täällä sitäkin, että päästelee ihan mitä sattuu, sumeilematta ja miettimättä että vastapuoli on ihminen myös. Olen koettanut lapsille takoa päähän että aikuisuus tarkoittaa vastuun kantamista. Netissä vanhat ja viisaatkaan eivät kanna vastuuta sanomisista.

        Tahdon pitää tästä keskustelusta erillään myös aiheellisen kritiikin ja loukatun mielen. Ne ovat eri asiat kuin someraivo ja paksan kaatamista toisen niskaan, vain "koskamävoin".


      • kesi.vä
        hmp.f kirjoitti:

        Joo, nyt kun sen sanot, niin järkeen kävisi. Twitteriä käyttää moni uutis-intoilija, mullakin yksi ystävä joka tietää kaikki sisäpiirijutut ja uutisia ennen mua.

        Joka haluaa olla viimeisen päälle ajan hermolla, twitter on oikea paikka.

        Jeps ja radiojuontajat lukevat twiittejä joita sitten käsittelevät ohjelmassaan. Muistan Stubbin ja Condoleezza Ricen twiittailut, jotka levisivät nopeasti. Stubb on vissiin alkanut jarruttaa twiittailuaan.


      • kesi.vä kirjoitti:

        Täällä netissä on myös se, että ei tule aina ajatelleeksi sitä, että kaikki lukijat eivät ole "samalla aaltopituudella" juuri tekstiä lukiessaan.

        Vaikka olemmekin suht´ koht´ samanikäisiä, niin ollut huomaavinani, ihan omalla kohdallanikin, että puhekielen erilaisuus aiheuttaa vääriä tulkintoja. Itse käytän kielikuvia/metaforia, sanontoja, jotka joku toinen ottaa kirjaimellisesti.

        Minulle tapahtuu myös erittäin paljon sellaista että metaforani katoavat lepikköön :))

        Tuo twiittailu on varmasti tärkeä tekijä someraivon levittämisessä. Itse vierastan twiittaamista, minulla on tili, mutta minulla ei ole agendaa, tai siis asiaa, mitä ajan. Mun some on sosiaalista kanssakäymistä, perheen, ystävien kanssa seurustelua. Maailmanmenon seuraamista. Että silleen.


      • hmp.f kirjoitti:

        Palomalle, täällä netissä on ihan erilaiset säännöt kuin missään muualla. Vaikka poliisi tarkasteleekin aika ajoin raivoviestejä, niin mikään tai kukaan ei valvo sitä tai ylläpitää minkäänlaista käyttäytymiskoodia. Ja pikkuhiljaa tuntuu ihmisten mielikin muuttuvan. Tarkoitin lähinnä sitä, että opetetaan lapsillemme että ei tartte suusta ihan kaikkea päästellä, tai niin mä ainakin olen opettanut. Mutta netissä saa päästää raivon valloilleen, saa jopa käyttäytyä toisia kohtaan huonosti.

        Te tunnutte kaikki hyväksyvän sen. Onko se siksi että 60 on väsynyt pidättelemään kielensä, käyttäytymään hyvin? <- Pikkasen provoilen nyt.

        En minä hyväksy kuvaamasi tyyppistä käyttäytymistä netissä. Olen itsekin ollut tulituksen kohteena ja jopa henkeäni on uhattu kun moderoin suurta kolumbiaforuumia jossa seksiturismin mainostaminen ja törkeydet olivat tiukasti kiellettyjä.
        Minä vain hieman yllätyin termistä. En kuuntele radiota paitsi autossa kun ajetaan ja lutunen tykkää kuunnella paikallisradion puheohjelmia; minä koen ne myöhäisteinien läppänä ja että he itsetietoisuudessaan muistuttavat lähinnä minua itseäni samanikäisinä.
        Mutta tuollaiset kimppuunkäymiset anonyyminä netissä ovat usein fleimausta ja nettitrollien aikaansaamaa tai sitten ollaan levittämässä jotain ekstremistipropagandaa. Anonymiteetti ei ole mielestäni mikään hyvä asia, vaikka sitä onkin paljon juhlittu.
        Aikamme suuria haasteita.


      • KerrohanKorppis kirjoitti:

        Mitkä ne Suomen päälehdet ovat korppiksen mielestä?
        Paljonko maksat niiden kaikkien tilauksista?

        Minulle tulee Helsingin Sanomat, viikkolehti perjantaisin, lehti jossa on koko viikon tärkeimmät artikkelit sekä kulttuuri osio. Kerran kuukaudessa HS-kuukausiliite. Samaan pakettiin kuuluu päivittäisten nettilehtien lukeminen ja HSTV.

        Kainuun Sanomat luen joka aamu päivää myöhemmin sillä kierrätämme mieheni kanssa lehteä.

        Älykännyn aloitusnäytössä on HS:n lisäksi Iltalehti ja Ilta-sanomat.

        Lisäksi saan tietoa mieheni kotimaan uutislehdistä hänen kertomanaan.

        Kustannukset noin 19 e/kuukaudessa.

        Ei paha ja tietoa riittää meikäläisen tarpeiksi.

        Huomenta@


    • MelkoSiistii

      Posti aikoo onnitella ensi vuonna sata vuotta täyttävää Suomea ennätysmittaisella viestillä.

      Tavoitteena on kerätä viestiin maailmanennätykseen yltävä määrä nimiä suomalaisilta ja muilta Suomen ystäviltä.

      Viesti on tarkoitus luovuttaa presidentille ennen ensi vuoden itsenäisyyspäivää. Nimien kerääminen aloitetaan tammikuussa. Suunnitelmien mukaan nimensä voi kirjoittaa onnitteluviestiin posteissa, eri puolella Suomea järjestettävissä tapahtumissa sekä myös internetissä.
      http://www.iltalehti.fi/uutiset/2016102922536146_uu.shtml

    • tööttt

      Palomalta saaa aina hyvät näpäykset malaisuudestaan - edes tietämättä kirjoitimmeko samasta asiasta. Kuuntelin toivekonserttia - Sostakovitsin hienoa sovitusta Tanskan baletille - miten yhdistäisit tanskalaisen arkkitehtuurin
      - arkkitehtuuria olen kuulut nimitettävän äänettömäksi lauluksi - taloillakin tarinansa
      ja naisillakin äänioikeus - siitäkin huolimatta että aina sanotaan että naisten pitää vaieta seurakunnissa. Ihmiset muuttuvat kaiken aikaa - joko kehittyvät tai taantuvat
      erilaisissa ympäristöissä ja maailmoissa.

      • Kukaan sen enempää maalainen kuin minä itse :))
        Tosin minä vertaan sellaiseen "maalaisuuteen" mikä asuu korvien välissä. Minäkin asun pienessä maalaiskylässä mutta minulla on ikkunoita joka suuntaan. Maalla asuuu viisaita, kokeneita, avarakatseisia, valistuneita, suuret yleistiedot omaavia ihmisiä, mutta he eivät ole niitä jotka katsovat vain metsään päin.
        ***


      • Joskus koen että kritiikiksi otetaan sellaisia asioita, mitä toinen ei ole edes tarkoittanut. Ne rivien välit luetaan vähän liian tarkkaan, eikä niinkään sitä itse sanomaa viestissä.

        Jotenkin tuntuisi reilummalta sekin, että jos on jäänyt jotain hampaankoloon, niin sanoo sen suoraan sille ihmiselle, siinä tilanteessa kun se on päällä. Niin että hän voisi vastata kritiikkiin, ja korjata mitä tuli sanotuksi. Ja kun asia on hoidettu, se on hoidettu.


      • Paloma.se.co kirjoitti:

        Kukaan sen enempää maalainen kuin minä itse :))
        Tosin minä vertaan sellaiseen "maalaisuuteen" mikä asuu korvien välissä. Minäkin asun pienessä maalaiskylässä mutta minulla on ikkunoita joka suuntaan. Maalla asuuu viisaita, kokeneita, avarakatseisia, valistuneita, suuret yleistiedot omaavia ihmisiä, mutta he eivät ole niitä jotka katsovat vain metsään päin.
        ***

        Ja ilmeisesti olet asunut joskus vielä alkukantaisemmin maalla kuin ikinä kukaan meistä. Jos olen oikein ymmärtänyt. Ihmiset ehkä mieltää sut joksikin kosmopolitaaniseksi koska olet nähnyt maailmaa laajasti, elänyt muuallakin kuin missä lie Sottungassa. Tuntevat sen takia pienuutta, ehkäpä?


    • Ihmiset ovat vastustelleet kaikenmaailman valtio-sanktioita joilla rajoitetaan ihmisten elämää, viittaan nyt alkoholikeskusteluihin. Mutta katsokaapa näistä suomisivuista mihin ihminen ajaa ittensä ja muita jos ei ole minkäänlaista rajoitusta.

      • Nyt on muodissa tuo kaikenmaailman vastuun kiertäminen ja yksilöistäminen viimeisen päälle. Libertianismi ja piraattipuolueet, rajat pois ihmisten elämästä, kaikki saa elää kuin pellossa ja maksamatta eroa. Hehehehehee...uljas uusi maailma.

        (periaatteessa olemme dilemmassa korporativismi vs. statismi ja minä valitsen valtion koska liike-elämän pamppuja en pääse itse äänestämään)


      • Paloma.se.co kirjoitti:

        Nyt on muodissa tuo kaikenmaailman vastuun kiertäminen ja yksilöistäminen viimeisen päälle. Libertianismi ja piraattipuolueet, rajat pois ihmisten elämästä, kaikki saa elää kuin pellossa ja maksamatta eroa. Hehehehehee...uljas uusi maailma.

        (periaatteessa olemme dilemmassa korporativismi vs. statismi ja minä valitsen valtion koska liike-elämän pamppuja en pääse itse äänestämään)

        Joo, yksilön vapaus on tätä aikaa.


    • "metsä" on minulle tärkeä paikka ja asun mielelläni lähellä metsänrajaa josta pääsee pujahtamaan metsäpolulle sankkaan kuusimetsään maailman pahuutta pakoon, kun tulee liian paljon juttuja lautaselle.
      "maalaisuus" jota joskus käytän vertauskuvallisesti on sellaista lapsena elettyä tiukkapippoisuutta ja kaiken vähänkin normista poikkeavan tuomitsemista joka oli tavallista senaikaisessa maalaisyhteisössä. Se ei tarkoita ketään täällä kirjoittajaa eikä heidän asuinpaikkaansa, koska se "metsänreuna ikkunat lepikkoon" voi olla keskellä kaupunkia. Me kannamme oman "metsänreunamme" aina mukana omassa psyykessämme.
      Juttelin kerran tuosta primitiiviseen elämään kaipuusta baarituolilla suomalaisen turistin kanssa USA:ssa. Hän kertoi minulle rinkkavaelluksista Lapissa, rakovalkeasta, tähtien alla nukkumisesta ja sanoi että minun kaipuuni kehitysmaahani oli sukua sille samalle asialle. Paitsi että asuin miljoonakaupungissa ja "alkukantaisuus" oli korvien välissä; kulttuuriin kuului runsaasti piirteitä jotka meidän pohjoismaisesta hyvinvointiyhteiskunnasta olimme ehtineet ja romuttaa jo aikaa sitten.
      ***
      Kyllä elinympäristö vaikuttaa ihmisen jos nyt ei luonteeseen niin arvoihin. Ja niihin sopeutuminen on elinehto jos aikoo elää sovussa itsensä ja muiden kanssa. Kolumbiassa tutustuin mm. konsultteihin ja työnjohtajiin Suomesta jotka tulivat rakentamaan tehdasta: pääinsinööri oli "oikeaa" sorttia ja sovitti työtahdin paikalliseen rytmiin (esim. aikaiset aamut ja tauko keskellä päivää jne soveelutukset) ja hän vei työnsä kunnialla päätökseen kun taas hän joutui lähettämään takaisin kotiin nopeasti muita inssejä ja konsultteja jotka alkoivat rettelöimään työmiesten kanssa ja vaatimaan heiltä skandinaavisia työtapoja.
      ***
      Me olemme kaikki pieniä ja maailma on suuri.

      • "Paloma.se.co"

        Muutahan hiukan tyyliäsi, humps ja pari muuta ovat alkaneet muistuttaa liikaa sinua.
        -
        60 ihminen, joka tuntee vieläkin kauheata kaipuun tuskaa kauaksi, on omituinen.
        Mitä heevettiä siellä enää tekisi?
        Ei korpi muuksi muutu vanhetessakaan.
        -
        Unelmat ovat nuoria varten, he kun pystyvät uutta kokemaan.
        Miksi peekeleessä heitä pitäisi muistoilla kiusata?
        -
        60 ihmisen maailma on jo pieni.

        H.


      • hunksz kirjoitti:

        "Paloma.se.co"

        Muutahan hiukan tyyliäsi, humps ja pari muuta ovat alkaneet muistuttaa liikaa sinua.
        -
        60 ihminen, joka tuntee vieläkin kauheata kaipuun tuskaa kauaksi, on omituinen.
        Mitä heevettiä siellä enää tekisi?
        Ei korpi muuksi muutu vanhetessakaan.
        -
        Unelmat ovat nuoria varten, he kun pystyvät uutta kokemaan.
        Miksi peekeleessä heitä pitäisi muistoilla kiusata?
        -
        60 ihmisen maailma on jo pieni.

        H.

        Mulle tulee sun kirjoituksista mieleen, että sä et kestä elämää, hunksz?


      • hunksz kirjoitti:

        "Paloma.se.co"

        Muutahan hiukan tyyliäsi, humps ja pari muuta ovat alkaneet muistuttaa liikaa sinua.
        -
        60 ihminen, joka tuntee vieläkin kauheata kaipuun tuskaa kauaksi, on omituinen.
        Mitä heevettiä siellä enää tekisi?
        Ei korpi muuksi muutu vanhetessakaan.
        -
        Unelmat ovat nuoria varten, he kun pystyvät uutta kokemaan.
        Miksi peekeleessä heitä pitäisi muistoilla kiusata?
        -
        60 ihmisen maailma on jo pieni.

        H.

        "ja kaikki ikkunat lepikkoon päin"


      • "hän joutui lähettämään takaisin kotiin nopeasti muita inssejä ja konsultteja jotka alkoivat rettelöimään työmiesten kanssa ja vaatimaan heiltä skandinaavisia työtapoja."

        Niinpä jos aikoo yhteikunnana muutoksia on syytä olla varovainen innossa manipuloidessa toisinajattelevia oman ideologiansa ymmärtäjiksi.


      • korppis kirjoitti:

        "hän joutui lähettämään takaisin kotiin nopeasti muita inssejä ja konsultteja jotka alkoivat rettelöimään työmiesten kanssa ja vaatimaan heiltä skandinaavisia työtapoja."

        Niinpä jos aikoo yhteikunnana muutoksia on syytä olla varovainen innossa manipuloidessa toisinajattelevia oman ideologiansa ymmärtäjiksi.

        @korppis:
        ei ne mitään yhteiskuntaa olleet muuttamassa vaan rakentamassa paperitehdasta ;)


      • hunksz kirjoitti:

        "Paloma.se.co"

        Muutahan hiukan tyyliäsi, humps ja pari muuta ovat alkaneet muistuttaa liikaa sinua.
        -
        60 ihminen, joka tuntee vieläkin kauheata kaipuun tuskaa kauaksi, on omituinen.
        Mitä heevettiä siellä enää tekisi?
        Ei korpi muuksi muutu vanhetessakaan.
        -
        Unelmat ovat nuoria varten, he kun pystyvät uutta kokemaan.
        Miksi peekeleessä heitä pitäisi muistoilla kiusata?
        -
        60 ihmisen maailma on jo pieni.

        H.

        Bah humbug.
        Minun maailmani on silloin pieni kun arkun kansi naulataan kiinni.


      • Paloma.se.co kirjoitti:

        "ja kaikki ikkunat lepikkoon päin"

        "Paloma.se.co"

        Så är det, stjärnögan min.
        -
        Meidän aikamme ei enää ole katsella kaikkiin suuntiin.
        Aikamme on kääntää silmämme sisään-päin.
        Ettei elämämme mene näyttelyksi.
        Naurun-alaksi lapsillemme.

        H.


      • Paloma.se.co kirjoitti:

        "ja kaikki ikkunat lepikkoon päin"

        Älkääs nyt tytöt hunksia mollatko..)) Minusta hän on itsessään kotona ja hänellä on se paljon mainostettu "rikas sisäinen elämä". Ei hän muuten pystyisi täälläkään tähdeksi nousemaan...
        Someraivosta saa kyllä tuntumaa, kun lukee muita osastoja. Eihän me enää sellaisia olla..)). Luulen myös, että me, jotka sentään olemme elämään nähneet, siedämme yhtä ja toista, eikä se viimeisen sanan sanominen aina ole niin kovin tärkeätä.
        Kuten viisivuotias pikkuneiti totesi: "elämässä on tärkeintä osallistuminen"..))


      • Paloma.se.co kirjoitti:

        @korppis:
        ei ne mitään yhteiskuntaa olleet muuttamassa vaan rakentamassa paperitehdasta ;)

        Eikö, vaikka yrittivät muuttaa maan totuttuja tapoja suomalaisiksi ?


      • korppis kirjoitti:

        Eikö, vaikka yrittivät muuttaa maan totuttuja tapoja suomalaisiksi ?

        Eivät he yrittäneet muuttaa maan tapoja, ainoastaan niiden työmiesten tapoja jotka olivat heidän rakennuksellaan töissä. ISO ero.


      • hunksz kirjoitti:

        "Paloma.se.co"

        Så är det, stjärnögan min.
        -
        Meidän aikamme ei enää ole katsella kaikkiin suuntiin.
        Aikamme on kääntää silmämme sisään-päin.
        Ettei elämämme mene näyttelyksi.
        Naurun-alaksi lapsillemme.

        H.

        Minun lapseni eivät naura minulle. He nauravat minun kanssani.


      • Paloma.se.co kirjoitti:

        Eivät he yrittäneet muuttaa maan tapoja, ainoastaan niiden työmiesten tapoja jotka olivat heidän rakennuksellaan töissä. ISO ero.

        Eli sinun tapasi vaikuttaa ja muuttaa palstalaisten ajatuksia samansuuntaiseksi kuin omasi ei ole verrattavissa työnjohtajiin, jotka yrittivät muuttaa kolumbialaisia työmeihiä suomalaisen työmoraalin mukaiseksi.

        Ihan samasta asiasta on kysymys.


      • Paloma.se.co kirjoitti:

        Minun lapseni eivät naura minulle. He nauravat minun kanssani.

        Minullekaan ei naureta - ainakaan päin naamaa..)) (Paloma) Silti tuossa hunksin jutussa on minusta perää.
        Sisäänpäin kääntyminen voisi tarkoittaa sitä, että ammennamme kokemustiedostamme, omasta historiastamme, emmekä yritä olla "ajan hermolla", vastata "ajan haasteisiin" yleisesti tarjotuilla malleilla.
        Puolison lapsenlapset ovat kyllä joskus naureskelleet, jos yritämme jakaa heille "ikiaikaista viisauttamme", todenneet, että niin "se oli ennen vanhaan". Silti huomaan, että vähättelystä huolimatta he jäävät miettimään asiaa ja mieluusti kuuntelevat pitempiäkin tarinoita.


      • korppis kirjoitti:

        Eli sinun tapasi vaikuttaa ja muuttaa palstalaisten ajatuksia samansuuntaiseksi kuin omasi ei ole verrattavissa työnjohtajiin, jotka yrittivät muuttaa kolumbialaisia työmeihiä suomalaisen työmoraalin mukaiseksi.

        Ihan samasta asiasta on kysymys.

        Minä en yritä vaikuttaa enkä muuttaa kenenkään ajatuksia. Tämä ei ole ulkomaan komennus eikä kehitystyö, missä pitää yrittää sopeuttaa omaa know-howta paikalliseen työmoraaliin ja saada kuitenkin projekti kunnialla läpi.
        Appelsiineja ja omenia, sanoisi jenkki.
        Puurot ja vellit sekaisin, sanoisi suomalainen.
        Minulla ei ole mitään agendaa ja en saa sulkaa hattuun kenestäkään joka on onnistunut päivittämään tietojaan ja asenteitaan siksi että olen avannut uuden ikkunan lepikosta poispäin. En odottanutkaan mitään muuta kun että sisukas ja jääräpäinen maanmieheni/naiseni ei vilkaise siitä ikkunasta vaan hakee vasaran ja nauloja ja naulaa sen prkleen ikkunan kiinni.
        Minulla ei myöskään ole mitään turhia luuloja itsestäni silleen että tuon jotain uutta palstalle; kyllä täällä kaikki tietää kaikki jopa paremmin kuin minä. Kuha vaan tarjoon omaa perspektiiviäni. :))


    • eppu2

      Vihapuhe, someraivo. Onko niillä eroa? Jos on missä on kynnys , jonka yli mennen voidaan puhua noista?
      Kuka sen määrittelee?
      Oman käsitykseni mukaan täällä 60 palstalla ei ole varsinaisesti mitään raivoa näkynyt. Kärkevää sanailua joskus ja suoranaiset veetuilut vai jättää omaan arvoonsa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Minä itkin kotona kun tajusin että

      Pelkuruuteni takia kun en lähestynyt vaikka järjestit otollisen hetken ja myöhemmin huomasin lasittuneen katseesi miten
      Ikävä
      11
      1885
    2. Ammuskelu Härmän häjyissä

      Onko jollain enempää tietoa?
      Seinäjoki
      30
      1640
    3. Keksin sinulle tänään uuden lempinimen

      Olet kisu-muija. Mitäs tykkäät älynväläyxestäni?
      Ikävä
      77
      1565
    4. Muistutus t-Naiselle.

      Olet ilkeä ja narsistinen k-pää. Annat itsestäsi kiltin kuvan ulospäin kelataksesi ihmiset ansaan. Sitten päsmäröit, hau
      Ikävä
      151
      1422
    5. Ylen jälkiviisaat estotonta Kamala Harris suitsutusta

      Kolme samanmielistä naikkosta hehkutti Kamala Harrisia ja haukkui Trumpia estottomasti. Nyt oli tarkoituksella valittu
      Maailman menoa
      310
      1368
    6. Oho! Varmistusta odotellaan.

      Pitäneekö paikkansa? "🇺🇦Ukrainian drones hit a 🇷🇺Russian Tu-22M3 bomber at the Olenya airfield,"
      NATO
      121
      1192
    7. Oiskohan se aika

      Selvittää pää vihdoin ja viimein. Minun kaivattu ei todellakaan käy täällä ja piste. Ei ole mitään järkeä enää tuhlata t
      Ikävä
      5
      1119
    8. Onko jotain sanottavaa vielä, nyt voi kertoa

      Poistun kohta täältä ja unohdan ajatuksen naimisiin menosta. Mieheltä
      Ikävä
      29
      1009
    9. Mää oikeasti vielä kuolen

      Tämän tilanteen takia. Minä tosissani yritin ja tiedän että tämä tilanne sattuu sinuunkin. Molemmat taidetaan olla niin
      Ikävä
      42
      997
    10. Kun Suomen uutisiin ei voi luottaa?

      Kertoisitteko te uutismaailmasn perehtyneet ASIANTUNTIJAT nyt sitten sen, mihin voi?
      Maailman menoa
      238
      894
    Aihe