Omakustannekirjailija, ole realistinen

Librarian

Olen kirjastonhoitaja ja hankin kokoelmiin mm. aikuisten kaunokirjallisuuden. Ammattini ikäviä puolia ovat tuotoksiaan itsepintaisesti myyvät omakustannekirjailijat, ja äskettäin tuli erityisen inhottava tapaus vastaan. Rouva tyrkytti puhelimessa itsepintaisesti puolitoista vuotta sitten ilmestynyttä runokirjaansa, jota oli seudun kirjastoissa jo 8 kpl (erittäin suuri määrä omakustannerunoteokselta, kertoo lähinnä myyjän sinnikkyydestä ja kirjastonhoitajien hyväntahtoisuudesta). Arvatkaapa huviksenne montako eri asiakkaan lainauskertaa ko. teoksella oli yhteensä. Kolme. Lisäksi hinta on järjettömät 40 euroa ilman tinkimisen varaa, syynä kuulemma ettei hän ole päässyt kirjalla taloudellisesti omilleen. Hän otti kieltävän vastaukseni suorastaan loukkauksena ja vetosi kaikkeen mahdolliseen, myös siihen että hän on asunutkin paikkakunnallamme. (Jos onkin, niin jälkeenpäin netistä löytämässäni kirjailijaesittelyssä ei paikkakuntaamme mainittu, ja kirjastoverkossame kirja oli jo kahdessakin kunnassa sijoitettu kotiseutuosastolle...) Mutta kotiseutukortin vetäminen sai minut, syyllistävän painostuksen alla, äärimmäisen typerästi ja ammattietiikkani vastaisesti, lopulta myöntymään siihen, että hän lähettäisi kirjan, vaikka joutunen sen palauttamaan hänelle. Mehän emme periaatteessa edes saisi ostaa muualta kuin virallisilta hankintatahoiltamme, ja tässä tapauksessa 40 euroa vähistä määrärahoistamme menisi totaalisen hukkaan.

Joten tässä nöyrä toive kaikille omakustannekirjailijoille: vaikka oma tuotoksenne olisi itsellenne tuiki tärkeä ja rakas, se ei ole sitä muulle maailmalle. Yleinen kirjastolaitos ei voi olla omakustannekirjailijoiden taloudellinen tukiranka. Nolla kertaa lainattu omakustannerunokirja on silkkaa verovarojen haaskausta. Kirjan kustantamisessa täytyy muistaa, että se voi jäädä tappiolliseksi. Jos niin käy, älkää syyllistäkö siitä kieltävän hankintapäätöksen tekeviä kirjastoammattilaisia. Ja varsinkin jos tarjoatte jo hyvän aikaa sitten ilmestynyttä teosta, katsokaa ennen puhelinsoittoa verkkokirjastosta nide- ja lainamäärät (jotka nekin useissa verkkokirjastoissa näkyvät). Jos niteitä on reilusti enemmän kuin lainoja, pitäisi olla tekijällekin selvää ettei hankinnalle ole perusteita.

19

2494

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Librarian

      Kirjoitukseeni tuli ehkä turhan kielteinen sävy (itsellenihän tapauksessa olen vihainen, kun tein virheen painostuksen alla). Suurimmaksi osaksi omakustannekirjailijat kuitenkin ovat täysin asiallisia ja ymmärtävät, jos heidän teostaan ei oteta kirjastolle. Eikä tarkoitukseni ole myöskään yleistäen leimata omakustannekirjallisuutta arvottomaksi ja kirjastojen kokoelmiin kelpaamattomaksi. Kertomani räikeä tapaus on onneksi erittäin harvinainen.

      Eli markkinoikaa aktiivisesti omakustannettanne, mutta tehkää se nöyrin ja kevein mielin ilman ylimitoitettuja tavoitteita; kieltävästä vastauksesta ei pidä harmistua. Ja tarjotkaa kirjaanne myytäväksi esim. BTJ:lle ja Bookylle, joista kirjastot tekevät hankintojaan.

    • Kirjailijatar

      Kirjailija voi myös kohteliaasti kysyä, saisiko hän lahjoittaa teoksensa kirjastolle. Suosittelen toimimaan näin.

      • kirjoituskone

        Tein itse näin. Sain kirjan julkaistua ison kustantamon kautta ja sitä tilattiin kirjastoihin kymmeniä kappaleita, mutta huomasin, ettei omaan lähikirjastoon ollut tilattu ainuttakaan. Kävin sitten kirjastonhoitajan puheilla ja pyysin saada lahjoittaa kirjan. Ottivat sen mielellään ja nyt se on ollut jo lainassa, vaikka kirja julkaistiin alle kuukausi sitten.

        Toki varmaan olisivat sen ostaneet, kun kyseessä on ison kustantamon kirja ja melkein naapurissa asuva kirjoittaja, mutta ainakin itselleni jäi hyvä mieli siitä, että ehkä tällä tavalla saavat käytettyä resurssirahojaan paremmin ja voin antaa vähän takaisin siitä ilosta, mitä ko. kirjasto on minulle antanut vuosien varrella. Ja kivahan olisi, että kirjaa luettaisiin ja joku siitä tykkäisi :)


    • Librarian

      Juu, itse asiassa edellinen kirjansa markkinoija oli sellainen; piti tärkeämpänä saada kirjalleen lukijoita kuin rahaa. Kertomani tapaus valitettavasti oli sellaisesta kaukana, kun ei edes harkinnut hinnan alennusta.

    • åååååke

      Kirjastonhoitajat myös tukevat kovasti lempparikirjailijoitaan ja yrittävät saada kaikki lukemaan niitä. Olen tarkoituksella seurannut erästä fantasiakirjasarjaa seutukirjastossa. Uutta osaa hankitaan kirjastoihin melkein kolmekymmentä, vaikka edellisvuoden kirjaa on lainattu vain vähän yli sata kertaa vuodessa, ja kaikki kirjat makaavat sen jälkeen hyllyssä pölyttymässä.
      Toimii myös toisin päin. Kirjastonhoitajilla on inhokkikirjailijoita, joiden kirjat yritetään kätkeä mahdollisimman näkymättömiin ja ne viedään palautuksen jälkeen heti hyllyn kätköihin, jotta kukaan muu ei huomaisi lainata niitä palautettujen hyllystä tiskin viereltä.
      Monetkirjastonhoitajat ovat oikeita sensuroijia! Varsinkin uskikset!

    • yksinäinenkirjoittaja

      Kirjastossa työskenneltyäni huomasin, etten haluaisi omaa runokirjaani sinne toisten kirjojen väliin unohtumaan. Ainakin siellä missä työskentelin runokirjoja ei paljoa lainattu. Jos sen omakustanteen joskus teen, voi olla, että teen bodilla vain joitain kappaleita ja annan niitä niille ihmisille, joille haluan.

    • Tompson77

      Mielestäni kirjastosta kyllä pitäisi löytyä omakustanteita ehdottomasti. Sillä tavalla saisi monipuolisempaakin luottevaa, eikä vain perus dekkareita tai sukutarinoita. Ei niissä toki mitään vikaa ole jos joku tykkää, mutta itse yritän löytää jotain erilaisempia juttua.

      Ketjussa ensin mainuttu tapaus oli tosi outo. Mielestäni omakustanteen voisi lahjottaa kirjastolle tai hinta pitäisi olla kohdallaa. 40 euroo runokirjasta kuulostaa kyllä huvittavalta. Toki on kallista tehdä omakustanne, mutta kannattaa miettiä sitä ennen kuin aloittaa projektin.

    • tasapuolisuuttakiitos

      Mitkään aloittajan säännöt eivät päde, kun kirjastonhoitaja itse on omakustannerunokirjan kirjoittaja. Silloin runokirjaa hankitaan seutukirjastoon runsaasti, rahasta ja hyllytilasta välittämättä ja kyseistä henkilöä mainostetaan oikeana runoilijana :) Joskus hankitaan oikein usean kymmenen niteen erä lukupiirejä varten tai koululaisparoille :)))

    • Librarian

      Nimim. "tasapuolisuuttakiitos", väitteesi on varsin epäuskottava. Tekisi mieli kuulla, kenestä on kyse (mutta ehkä on eettisempää olla nimeämättä ketään). Jos itse olisin omakustannerunoilija - tai vaikka menestyskirjailijakin, ei sen puoleen -, en yksinkertaisesti KEHTAISI tehdä tuollaista kirjastonhoitajana.

      Samoin nimim. "ååååååken" edellä oleva väite kirjastohoitajien harjoittamasta sensuurista ja lobbauksesta ei kuulosta olevan ihan tätä päivää enää. Ehkä tuollainen typerien, herjaavien väitteiden heittely ilman asioista perillä oloa on keskustelupalstojen vakiokamaa - syy miksen välitä ottaa tavaksi käydä täällä.

      Kirjastojen kirjahankintoja ohjaavat vahvasti asiakaskunnan lukutottumukset silkkaan populismiinkaan sortumatta, eli myös vähemmän luettua, laadukasta kirjallisuutta pitää olla, ja nimenomaan monipuolisesti, "Tompson77": ei kustantamojenkaan tarjonta sentään ole pelkkää perusdekkaria ja sukutarinoita. Kiitos keskustelusta ja hyvää loppuvuotta.

      • Pirkkopäivi

        "Samoin nimim. "ååååååken" edellä oleva väite kirjastohoitajien harjoittamasta sensuurista ja lobbauksesta ei kuulosta olevan ihan tätä päivää enää."

        Myönnät siis kuitenkin, että sitä on harjoitettu. Mitä tarkoitat kun kirjoitat: " ihan tätä päivää enää"? Onko se loppunut viime vuonna, viime kuussa, vai milloin?
        Jussi Halla-ahon kirjaa eräs kirjastonhoitaja myönsi sensuroivansa oikein haastattelussa.


      • dldldlldlddldldlldld
        Pirkkopäivi kirjoitti:

        "Samoin nimim. "ååååååken" edellä oleva väite kirjastohoitajien harjoittamasta sensuurista ja lobbauksesta ei kuulosta olevan ihan tätä päivää enää."

        Myönnät siis kuitenkin, että sitä on harjoitettu. Mitä tarkoitat kun kirjoitat: " ihan tätä päivää enää"? Onko se loppunut viime vuonna, viime kuussa, vai milloin?
        Jussi Halla-ahon kirjaa eräs kirjastonhoitaja myönsi sensuroivansa oikein haastattelussa.

        Halla-ahon kirja on juuri sellainen pyytämättä lähetetty omakustanne. Sen roskikseen heittäminen ei ole sensuuria vaan hyllytilan vapauttamista jollekin paremmalle kirjalle, jolla jopa on lukijoita...


    • hahrtashtrh

      Hei ei kai mitkään uskikset sentään perkeleitä omakustanteen sivuilta eliminoi?!

      Luojan kiitos Stephen Kingin kirjat ei oo omakustanteita! Joku hihhuli olisi voinut ottaa elämäntehtäväkseen poistella niitä vittuja

      • f23fhweioh

        Stephen Kingin kirjat pitäisikin poistaa koska ne ovat silkkaa roskaa.


    • kaksipuolta

      Kaikilla asioilla on kaksi puolta.

    • Pummikirjailijat

      Pummikirjailijat saavat sossusta rahaa, ei niitä kuulu kirjastojen avustaa. Kirjaston valikoima pitää olla tasokas.

    • Korkeintaan

      Omakustanteilla huvitetaan perikuntaa.

    • pohdintaa

      Minä olen intohimoinen kirjojen lukija, mutta runokirjat ovat sellaisia johon en juurikaan koske. Oikeastaan en tiedä kuka kirjastossa eksyy runokirja hyllyyn ellei kyseessä ole kouluprojekti. Viimeisin lukemani runokirja oli lukion äidinkielen projekti ja sekin "tunnetulta" eli Tommy Tabermannin runoja. Ei sillä etteikö siellä voisi helmiäkin olla, mutta lukijakunta on todella marginaalinen joka aktiivisesti lukee runoja. Tämähän ei oikeastaan liity aloitukseen erityisemmin, mutta välillä ihmettelen näitä runokirjojen tekijöitä ja motiiveja.

    • fgfdhgfghd

      Runokirjan voi julkaista itse blogissa. Näin tein oman kirjoitukseni suhteen. En edes tarjonnut sitä kustantajille, koska en uskonut, että monikaan lukisi kokemuksistani. Kirjani ei siis ollut runokirja, vaan muistelmia ja mielipiteitä ja kokemuksia omasta elämästä. Sitä on luettu harvakseltaan, vaikka palaute on ollut pelkästään myönteistä. En käyttänyt julkaisuun yhtään rahaa, enkä saa siitä tuloja, mutta 'tulipahan näkyvyyttä', hyvin vähäisessä määrin tosin.

      En ole koskaan pitänyt runoista. En lue niitä edes ilmaiseksi. Jos maksettaisiin, saattaisin jaksaa lukea muutaman päivässä. En tiedä, missä niitä lukevia ihmisiä voisi olla, eli missä runokirjaa kannattaisi markkinoida tehokkaimmin. Voisiko niitä viedä sairaaloiden ja terveyskeskusten lukusaleihin? Siellä ihmisillä on aikaa lukea.

      Ymmärrän aloittajaa. Itse sorruin kerran samaan tori piste fissä olleiden sukkien suhteen. Erehdyin kysymään niistä, ja niiden myyjä jankutti, kunnes ostin ne. Olivat kalliit ja aivan kamalat. Ja myyjä vielä heitti perään sähköpostia: 'No millaiset ne olivat?' Väitin, että tosi hyvät.

    • munkriisi

      On totta, että "kirjastohoitajarunoilijoiden" omakustanteita hankitaan kirjastoon paljon enemmän kuin tavallisten omakustantajien reoksia. Näin ainakin täällä länsirannikolla!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      68
      4873
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      15
      2310
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1836
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      13
      1546
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      37
      1520
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1338
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1257
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      4
      1171
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1166
    10. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      13
      1156
    Aihe