Dieselautot ja polttoaineen vedenerotus

Palstalla on tarinoita mitä kummallisimmista vioista.
Suurin osa dieselin polttoainejärjestelmän vioista johtuu epäpuhtaasta polttoaineesta ja varsinkin vedestä joka pääsee ruiskutusjärjestelmään.
Kommentteja seuraavaan.
Onko autossanne erillinen tyhjennettävä polttoaineen vedenerotin polttoainetankin ja moottorin välillä (imu/paineputkessa riippuu järjestelmästä).
Tuleeko sen täyttymisestä informaatio kuljettajalle.
Onko sen erotuskyky (maksimivirtaus) riittävä kyseiseen järjestelmään.
Onko se helposti tyhjennettävissä myös käyttäjän toimesta.
Kuuluuko sen tyhjennys kattavasti auton huolto-ohjelmaan. Esimerkiksi syyshuolto muun lisäksi ennen talvea.
Vastaako autossa olevan polttoainesuodattimen laatu ja läpivirtauskyky miinus 30 asteen pakkasessa niitä vaatimuksia joita kukin järjestelmä vaatii toimiakseen hyvin.

Ellei näin ole on perusasiat pielessä . Polttoaineen ruiskutuslaitteiden valmistajat kyllä tietävät(laitteita korjaavat dieselasentajat lisäksi) miten asiat kuuluis olla.
Miksi luulette ettei autonvalmistajat (ja varsinkin maahantuojat) hoida perusasioita kuntoon nykykalustossa.

Toivon vilkasta keskustelua,myös kommentteja.

18

3287

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • E220_CDI

      Vain lyhyt kokemus dieseleistä, joten kerron vain mitä olen havainnut. Kotini lähellä Nesteen asema vaihtaa laatua tarpeen mukaan. Esimerkiksi nyt on ollut -29/-34 pumpussa jo muutaman viikon. Käytän muita laatuja talvella vain poikkeustilanteissa, en edes joka talvi.

      W204 C 220CDI (OM646). Vain normaali suodatin, joka muistaakseni vaihtuu 2 vuoden tai 50.000 km välein. Ei koskaan mitään polttoaineongelmaa. Näin mittarissa ainakin -31 astetta ja käynnistyihän se, juuri ja juuri. Kriittinen piste oli startin kierrokset, jotka jäivät aivan rajatapaukseksi. Moottorin syttymisen jälkeen normaali käynti. Käsittääkseni tuossakin härvelissä on jokin polttoaineen lämmitin? Myin pois ehjänä reilut 230 tkm taulussa, koska perheen ja egon koolle E on sopivampi malli.

      W212 E 220 CDI (OM651). Vain normaali suodatin, joka vaihdetaan samoin kuin Ceessäkin, silloin kun huolto-ohjelma sitä edellyttää. Minun ajoillani siihen menee pari vuotta kerrallaan. Ikinä en ole kuullut minkään auton käynnistyvän -30 asteen alapuolella niin hereästi kuin tämän. Se räjähtää tulille kirjaimellisesti kuin kesällä ja käy heti terveen kuuloisesti. Tosin terve OM651 rohisee melko raakalla nuotilla etenkin kaksiturboisen version suuremman ruiskutuspaineen vuoksi. Tämän mittarissa olen myös nähnyt joka talvi -30 kylmemmän puolen lukemia.

      Opiskelija-auto W124 250D (OM emmäämuista, mutta vanha 2-venttiilinen). Ollut meillä 330 - 430 tkm. Mistään ei tipu eikä valu mitään ja huoltovälillä konepelti avataan vain pesunesteen vuoksi. Jää mieleen, kun vaatii säännöllisesti pitkää matkaa painuvan auton suurien lisävalojen ylätuet irti säleiköstä ensin. Joskus ihan aluksi vaihdettiin polttoaineen suodatinta syksyllä, mutta kun ei sinne näyttänyt mitään kertyvän, niin on siirrytty tehtaan huolto-ohjelman seuraamiseen sellaisenaan, mitään siihen lisäämättä, mitään pois jättämättä. Tämän auton suodatinta on uteliaisuuttaan kaadettu tyhjäksi huollossa, aika lailla tasalaatuista nestettä sieltä tulee.

      Talvella ei pidetä tankkia tyhjänä eikä säilytetä autoa lämpimässä tallissa, jonne ei mahdu, koska siellä on jo harrasteauto.

      Mikähän on asiantuntijan tuomio? Oletan asettuvani alttiiksi riskille että vasta täytetyssä huoltoaseman tankissa on pohjalle kertynyt vesi sekoittunut täytön aikana ja minä kurvaan tankille heti perään? Eihän se vesi minnekään katoa, 250 D nielee sen kohtuudella, mutta uusi 2000 barin maksimipaineita käyttävä taitaa ottaa vesipisarasta sellaiset pultit, että minulla pääsee itku?

      Mitä tuolle pitäisi asiantuntijan mielestä tehdä?

    • E220_CDI

      Vastakysymys aloittajalle: mikä tuossa kaksiturboisessa OM651 versiossa prakaa ensimmäisenä, ja millä kilometreillä (tietäen, että ensimmäisten vuosikertojen hauraat Delphin suuttimet ja kahden ensimmäisen vuosikerran jakopääongelmat on vältetty ostamalla sen verran uusi, että siinä on jo korjaavat osat paikallaan)

      Käytettyä ostaessa siinä oli kymmeniä tuhansia tiimaa takana, ja oma visio on ajaa se lähelle 300.000 km, joka vie minulla vielä vuosia. Sitten myyntiin vielä 2-alkuinen numero taulussa ja täydellinen huoltohistoria mukaan. Sen jälkeen katsotaan, mitä härveleitä on tarjolla seuraajaksi?

      Onko tässä mitään realismia?

      • Mitä tarkoitat haurailla Delphin suuttimilla.
        Muuten mersuun W124 250D monet on aika tyytyväisiä sellaisenaan.


      • E220_CDI
        Senioridieselasentaja kirjoitti:

        Mitä tarkoitat haurailla Delphin suuttimilla.
        Muuten mersuun W124 250D monet on aika tyytyväisiä sellaisenaan.

        OM651 kaksiturboisten versioiden (220/250) ensimmäisen mallivuoden Delphin piezosuutin oli erittäin epäluotettava. Niitä kilahteli alhaisilla ajomäärillä niin paljon, että uusien autojen tuotanto seisoi viikkoja, kun kaikki toimivat suuttimet menivät jo myytyjen autojen takuukorjauksiin. Uusia E-sarjalaisia oli korjaamolla suuttimia odottamassa ihan epidemiaksi saakka vuonna 2009. Et varmaan nähnyt näitä dieselhuollossa, koska huonon tuotantoerän suuttimet kilahtivat systemaattisesti jo takuuaikana.

        W212 200 CDI on eri asia, koska ruiskutuspaine on alempi ja suutin eri, samoin OM642 V6.

        Myös meidän W124 250D on yhä pidetty auto. Poikkeuksellisen hyvin uudesta lähtien hoidettu Satalankku tuli perheeseen halpana opiskelija-autona ja jatkaa opintojen jälkeen työllistyneen entisen opiskelijan työmatka-autona isoilla vuotuisilla ajomäärillä. Hämmästyttävän luotettava laite ikäisekseen ja etenkin noille kilometreille.

        Mutta rauhallisen kuskin 250D:n olematon kiihtyvyys silti vaatii, vaikka W124 onkin jäänyt yksinäisenä Kiertotähtenä merkkaamaan jo laskuun kääntyneen henkilöauton kehityskaaren vuosia sitten ohitettua huippukohtaa. On siistiä ajaa vasta pesty ja ryhdikäs 250D taksitolpan ohi. Tupakat sammuvat ja kuskit seuraavat katseella Kiertotähteä, joka kulkee vailla teknistä käyttöiän rajaa loputtomasti, kunhan vain kuski jaksaa huoltaa vanhenevaa tekniikkaa.

        W124 on maanteiden DC-3, joka lentää suoraan arkiliikenteestä tekniikan Hall of Fameen käymättä välillä romuttamon kautta. Kunhan Wanha Rouwa W124 saa raahatuksi kaikki huomattavat kilonsa matkalentokorkeuteen, se painuu valtatietä tunnista toiseen mukavuudella, josta on turha haaveillakaan alle 20 tonnin uudessa autossa.


    • peruskuviot

      Raskaassa liikenteessähän veden erottelusysteemi on yksi perusasia ja se on hoidettavissa kuskin toimesta yhtenä perus-toimenpiteenä. Yleensä jousellinen sokka sopivassa paikassa josta vain vedetään päästäen kosteutta pois ja se on siinä.

      Sitten 'siviiliautoissa' on tyytyminen dieselin talvilaatuun (vähän ajavilla, niitäkin voi olla, aiheuttaa hieman voimistelua tankkauksen ajoituksessa) ja siihen ettei koskaan aja tankkia liian vähiin. Sitten edelleen voi laittaa talvella ko. tarkoitukseen kehitettyä lisäinetta tankkiin.

      Ps. Muutenkin voi olla hyvä varotoimenpide ettei aja tankkia milloinkaan liian vähiin, jotta mahdollisia epäpuhtauksia ei nousisi pumpulle saakka.

      • Onko kokemuksia niistä raskaan kaluston automaattisista vedenpoistosysteemeistä polttoaineen vedenerottimissa.


    • putputputt

      Kohta ne jäätyy kun tulloo pakkaset!

      • E220_CDI

        Niinhän ne joka vuosi jäätyvät pakkasten tullen, huoltamattomat autot polttoaineesta riippumatta.

        Onneksi sentään huolletut autot toimivat käyttövoimasta riippumatta myös pakkasella.


    • diisselmies

      On tullut jokunen vuosikymmen ajettua raskasta liikennettä.Tankin pohjassa on roppu, joskus olen sitä avannut, muttei sieltä muuta tullut kuin puhdasta löpöä. Varsinaista vedenerotinta ei ole kohdalleni sattunut. Nyrkkisääntönä, jos tankkaat huoltoasemalta, niin kerran vuodessa kun suodattimet vaihtaa, niin pitäisi riittää. Koskaan ei ole ollut ongelmia. Talvilaatua tietysti pakkasilla kannattaa käyttää ainakin henkilöautossa, ja eikä sitten mitään jäänestoja, kyllä pelkkä diesel riittää.

    • pekku1234

      Vedeneroitin löytyy myös henkilöautojen dieseleistä, käytännössä se on dslsuodattimen alaosan tyhjä tila. Dsl-suodattimen alaosassa on siipimuteri josta sen voi tyhjentää. Vedeneroitin tyhjenee myös sutomaattisesti, kun suodatin vaihdetaan. Vedeneroitinosassa on myös koho joka kelluu vedessä (tiheys 1) mutta uppoaa dieseliin (tiheys n. 0,85). Kun koho nousee sen magneetii kytkee vikavalon mittaristoon, jolloin on viimeistään tyhjennettävä vedeneroitin, vedeneroitin tyhjennetään aina huolloissa, jos itse huoltaa autoa kannataa se tyhjentää siinä syys-lokakuussa ihan varulta jos ei vaihda suodatinta. Itsellä ollut dsl auto 23 vuotta ja vain kerran ollut vettä suodattimessa ja oli aika paljon ilmeiseti tuli huoltoaseman tankista, muulloin tullut puhdasta diesliä, kun olen eroittimen tyhjentänyt syksyisin. Kun suodatin vaihdetaan uuteen, niin tuo kohosysteemi ja siipimutteri otetaan vanhasta ja laitetaan ensin siihen uuteen suodattimeen ja sitten vasta kierretään autoon, ja sähköliitin painetaan viimeksi kiinni jottei kaapeli kierry.

      • Eikö olekkin ihmeellistä ettei niistä löydy vettä ?
        Todellinen syy on kuitenkin se että tila niissä on niin pieni ja monen järjestelmän polttoaineen virtausnopeus niin suuri että vesi ei vaan ehdi erottua vaan jatkaa matkaansa kohti kalliita komponentteja.
        Vesi on erotettava erillisellä vedenerottimella joka on polttoaineen imuputkessa tankilta ennen polttoaineen siirtopumppua ja suodatinta. Erotin on mitoitettava niin että kyseisen järjestelmän maksimivirtauksella erotus toimii sanotaan vaikka miinus 40 asteen lämpötilassa. Sama vaatimus koskee myös polttoainesuodatusta.
        Kellukkeella olevat vedentunnistimet kyseisessä paikassa ovat vähemmistönä josko ollenkaan nykyisin. ovat elektroonisia komponentteja jotka ilmoittaa asiasta
        valolla tai vikakoodilla. Koska vesi jatkaa eteenpäin ilmoitettavaa ei tule.
        Parhaimmillaankin huonosti toimiva polttoaineen vedenerotus lyhentää dieselin polttoaineenruiskutuksen komponenttien käyttöikää. On olemassa esimerkiksi vedenerottimia missä on seuraavat ominaisuudet
        Maksimivirtausnopeus valinnan mukaan.
        Esim 30 mikroonin esisuodatin samassa joka ei läpäise ollenkaan vettä. Vesi ei vaan pääse eteenpäin, hinurin se voi vaatia mutta kalliit komponentit säilyy.
        Polttoaineen lämmitin valittavissa
        Veden ilmoitus erilaisia vaihtoehtoja.
        Aina on muistettava se että jos pakkasten aikana vesi pääsee tankilta vedenerottimeen ja kertyy sinne se jäätyy siellä.
        Tietääkö joku automerkin jossa polttoainesäiliön pohja on eri suunnista laskeva ja siellä on kuppimainen tila josta vesi lasketaan aina pois esim syksyisin tai huolloissa. Myös sen täyttymisestä vois tulla ilmoitus. Se olis hyvä kohta.
        Myös polttoaineen imuputken pään korkeus tankin pohjasta näyttelee merkittävää osaa asiassa.

        Siinä olis valmistajille ja maahantuojille ajattelemisen aihetta jos dieselautoilu halutaan toimivaksi pakkasmaissa ja vaihtelevissa lämpötiloissa.

        Nykyään on kuitenkin niinpaljon Direktiivejä ja määräyksiä voimassa että kaikki muutokset rakenteeseen täytyis tulla valmistajilta ja maahantuojilta.


      • vettävain
        Senioridieselasentaja kirjoitti:

        Eikö olekkin ihmeellistä ettei niistä löydy vettä ?
        Todellinen syy on kuitenkin se että tila niissä on niin pieni ja monen järjestelmän polttoaineen virtausnopeus niin suuri että vesi ei vaan ehdi erottua vaan jatkaa matkaansa kohti kalliita komponentteja.
        Vesi on erotettava erillisellä vedenerottimella joka on polttoaineen imuputkessa tankilta ennen polttoaineen siirtopumppua ja suodatinta. Erotin on mitoitettava niin että kyseisen järjestelmän maksimivirtauksella erotus toimii sanotaan vaikka miinus 40 asteen lämpötilassa. Sama vaatimus koskee myös polttoainesuodatusta.
        Kellukkeella olevat vedentunnistimet kyseisessä paikassa ovat vähemmistönä josko ollenkaan nykyisin. ovat elektroonisia komponentteja jotka ilmoittaa asiasta
        valolla tai vikakoodilla. Koska vesi jatkaa eteenpäin ilmoitettavaa ei tule.
        Parhaimmillaankin huonosti toimiva polttoaineen vedenerotus lyhentää dieselin polttoaineenruiskutuksen komponenttien käyttöikää. On olemassa esimerkiksi vedenerottimia missä on seuraavat ominaisuudet
        Maksimivirtausnopeus valinnan mukaan.
        Esim 30 mikroonin esisuodatin samassa joka ei läpäise ollenkaan vettä. Vesi ei vaan pääse eteenpäin, hinurin se voi vaatia mutta kalliit komponentit säilyy.
        Polttoaineen lämmitin valittavissa
        Veden ilmoitus erilaisia vaihtoehtoja.
        Aina on muistettava se että jos pakkasten aikana vesi pääsee tankilta vedenerottimeen ja kertyy sinne se jäätyy siellä.
        Tietääkö joku automerkin jossa polttoainesäiliön pohja on eri suunnista laskeva ja siellä on kuppimainen tila josta vesi lasketaan aina pois esim syksyisin tai huolloissa. Myös sen täyttymisestä vois tulla ilmoitus. Se olis hyvä kohta.
        Myös polttoaineen imuputken pään korkeus tankin pohjasta näyttelee merkittävää osaa asiassa.

        Siinä olis valmistajille ja maahantuojille ajattelemisen aihetta jos dieselautoilu halutaan toimivaksi pakkasmaissa ja vaihtelevissa lämpötiloissa.

        Nykyään on kuitenkin niinpaljon Direktiivejä ja määräyksiä voimassa että kaikki muutokset rakenteeseen täytyis tulla valmistajilta ja maahantuojilta.

        Parempi että se vesi menee läpi moottoriin eikä kerry mihinkään erilliseen vedenerottimeen. Sitä vettä nimittäin kertyy sitten sinne erottimeen ja yllätys, se jäätyy kun tulee pakkasta. Kun jäätä on tarpeeksi niin polttoaine ei virtaa ja moottori ei käy.

        Kun vedet menee läpi moottoriin asti sitä mukaa kun sitä tulee niin tuollaista ei tapahdu. Kyllä ne komponentit kestää ihan riittävästi vaikka vähän vettä menisikin.


    • Hdionpop

      Olen ajanut kahdella pösöllä 12vuotta n.300tkm. 1.4Hdi ja1.6Hdi. Mitään muuta eroa bensalla ajoon en ole huomannut, kuin syksyllä tarvii vähän katsoa polttoaineen pakkaskestoa. Kulutus senverran pieni, että tankkausväli on n.2 viikkoa. Erillistä vedenerotusta en tiedä kummassakaan autossani olleen.

    • Suodatin_

      Avensis, vedenpoisto on suodattimessa ja suodatimessa on jäähdytysvesikierto (lämmitys).

    • tietovähentääongelmia

      Vesi ei ole ongelma, jos olisi, löytyisi vedenerotin autoista. Aukaisin n. 500 000 km ajetun auton polttoainetankin manusluukun, jotta pääsin tutkimaan tankin puhtauden ja puhdistamaan karkeaimusuodattimen. Tankkiin ei ollut kertynyt tippaakaan vettä 16 vuodessa, ei siis edes vesihelmeä pohjalla, imusihdissä oli paksu kakku likaa muurautuneena tankinpohjan ja sihdin väliin, likapaakku on ensimmäinen kohta pakkasessa, mikä tukkeutuu dieselin muuttuessa huonommin juoksevaksi, mahdollinen vesikosteus tehostaa vaikutusta, monet luulevat sen olevan polttoaineensuodatin. Kun suodin tankissa on tukossa, polttoainepumppu repii joissakin malleissa voimalla ilmaa jostakin letkuliitoksesta, joka pysäyttää moottorin kokonaan.
      Se miksi tankissa ei ollut vettä, johtuu siitä, että imu tapahtuu aivan tankin pohjalta ja poistuu heti, kun sitä ilmaantuu pieninä määrinä, auto on myös jatkuvassa käytössä.

      Pienet määrät vettä on merkityksetön moottorin kannalta, vettä ei mene edes tipan kokoisina annoksina keralla, vaan olemattomia määriä dieseliin sekoittuneena muutaman sekunnin sadasosan ajan, vesi on vettä, ei mitään mystistä moottorin tuhoja nestettä, pienet määrät ei pysty poistamaan voitelevaa kalvoa liikkuvista osista.

      Vesi on ongelma esim. veneiden tankissa, missä polttoaineen vaihtuvuus tankissa on pienempi ja imu ei tapahdu tankin pohjalta, silloin siellä voi lillua vettä enemmänkin, mikä aallokossa voi lähteä liikkeelle aiheuttaen ongelmia. Samanlaista kertymää voi olla työkoneissa, miksei autossakin, jos imu ei ole tankin pohjasta.

      • eipystytajuun

        Mistä sinun veneessä polttoaine sitten imetään , jos ei tankin pohjalta ? Minulla ainakin imuputki ylttää tankin pohjalle molemmissa veneissäni.


      • siisMITÄoletkoTaasKännis
        eipystytajuun kirjoitti:

        Mistä sinun veneessä polttoaine sitten imetään , jos ei tankin pohjalta ? Minulla ainakin imuputki ylttää tankin pohjalle molemmissa veneissäni.

        Jos sinulla on imuputki veneen tankin pohjalla, ei polttoainetta virtaa ollenkaan, yleensä se on irti tankin pohjasta.


    • koreandieseli

      Ei ongelmia jos ei päästä tuollaista pitkänlinjan dieselasentajaa rassaamaan autoaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      136
      7629
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      36
      1883
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

      Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      25
      1860
    4. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      91
      1613
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      179
      1535
    6. Tunnekylmä olet

      En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      104
      968
    7. Oletko miten

      Valmis läheisyyteen?
      Ikävä
      49
      900
    8. Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme

      Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri
      Ikävä
      28
      810
    9. Muistatko hänen

      Tuoksunsa? Saako se sinut syttymään? ❤️‍🔥
      Ikävä
      31
      759
    10. Mahabharata oli ensimmäinen maailmansota

      Toinen maailmansota oli oli vuosina 1914–1918
      Hindulaisuus
      241
      747
    Aihe