mökin myynti ilman välittäjää

muuttomielessä

Onko täällä hiljaittain itse kiinteistönsä myyneitä tai sellaisen suoraan omistajalta ostaneita? Miten on sujunut, mitä kannattaa ottaa huomioon? Entä virallisen kaupanvahvistajan löytyminen, onko myyjän vastuulla ja meneekö kulut silloin puoliksi vai miten? Oma tilanne: harkitsen vakavasti yksityiseltä ostamista ja omani myymistä myöhemmin, esim. ensi keväänä ja ehkä olisi järkeä myydä ihan itse ja säästä pari-kolme tonnia. Miten on vielä, kannattaako kauppakirjaan laittaa niitä vikoja ja puutteita, vai joku lauseke että ostaja on tietoinen tästä ja tästä. Myyjällä kai se vastuu säilyy pari vuotta?

45

7014

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • auktoriteettionpop

Ihmisillä on jokin ihmeellinen käsitys välittäjistä.

Ilmeisesti pelottaa ja halutaan sitten joku jota voi syyttää. Itse sen laskun kuitenkin maksaa.

• Kinnteistölorvit

Mitä helvettiä sitä välistävetäjää siihen ottaa tarvitsee? Ei se mitään muuta tee kuin vetää provikat sinun kämpästä välistä vaikka sinä sen omistat! Jätä kiinteistölorvit pois!

• 76767676

sinä tunnut nämä asiat tietävän...saanko arvata? Sinä se osaat tehdä kaikki hommat....ITSE...eikö vaan. Luuseri mikä luuseri ja vielä persaukinen.

• Velkatrokarit

Elikkäs lorvi löytyi nopeasti koska vastasit......Hiplaa vaikka alapäätäsi mutta et ainakaan minun myymääni kämppää tulee trokaamaan...Persaukisuudesta sen verran että ihan joka päivä kyllä duunissa käyn ja velaton olen....oletko sinä?

• NäinMenee

LKV=Lupaan KusettaaVitusti

• jojojojojojoojoojo

Ostin mökin ilman välittäjää vuosi sitten ja olen tyytyväinen, tori.fi kautta itse asiassa.

Tätä kauppaa yksinkertaisti se, että oli mökki vuokratontilla. Eli ikäänkuin olisin ostanut pallogrillin. Ei tarvinnut kaupanvahvistajaa laisinkaan.

Piti kuitenkin tehdä kauppakirjat ja siihen merkitä jotta sähköliittymä kuuluu kauppaan.

Itseä kiinnosti, että oli hirsimökki, sähköt ja pilariperustus.

Jos katto on ehjä ja pilariperustus ja kantovesi niin muut yksityiskohdat on ostajan ongelma jos ei ostaja katselmuksessa miljoonia vikamahdollisuuksia kaikkia huomaa.

Voin vaikka tänne kopioida koko kauppakirjan nimet ym poistettuina, miksipä en laittaisi ?

• 44545454

Vuokratontti...anna minun nauraa. Kaikkea sitä saa lukea ja nyt sitten odotellaan vuokran korotusta. Joku onnekas sai onneksi myytyä...huh huh.

• 55445454

Mikä siinä pilariperustuksessa oli juttu? En ymmärrä.

• mekkk

On tuuletettu alapohja niin ei ole kosteusongelmia. meidänkin mökki on valettujen betonitolppien päällä ja rekenteet kunnossa.

• Aloittajalle tiedoksi:

- myyjän vastuu piilevistä virheistä on kiinteistökaupassa 5 vuotta siitä hetkestä kun hallinta siirtyy ostajalle

- myyjän pitää tietää mitä myy, eli selvittä mahdolliset ikivanhat rasitteet yms. Sekään ei riitä, että olette naapurin peran kanssa sopineet kaivosta, jos kaivo on Peran maalla, niin mökin ostajalla ei ole siihen mitään oikeutta yms.

Kiinteistökauppariidat johtuvat yleensä siitä, että myyjä ei oikeasti tiedä mitä myy, eikä voi silloin tietenkään antaa oikeaa tietoa ostajalle.

Pätevä kiinteistönvälittäjä selvittää nämä asiat ennen myynnin aloittamista, yksityinen tuskin edes osaa niitä selvittää.

• hjjgfghjgf

Pätevä kiinteistönvälittäjä selvittää nämä asiat ennen myynnin aloittamista, yksityinen tuskin edes osaa niitä selvittää

===Miten ? Oikea vastaus: Tamaramaunosen avulla.

• talolaupoilla

Joskus katselin yhtä kiinteistöä, jota yksityinen myi suoraan. Kysyin kiinteistönvälttäjätutulta, että mitä pitää ottaa huomioon, ja hän sanoi, että rasitustodistus kannattaa katsoa. Onko myyjälläsi sellainen?

• Pelkotiloja

Mikä peikko tuo rasitustodistus on sen saa ihan kiinteistörekisteritunnuksella vaikka naapurin kiinteistöstä vaikka et olisi ostamassa.
        Kyllä samalle päivälle kirjattu rasitustodistus pitää olla kaupantekotilaisuudessa mukana näin meillä menty jos ollaan myyty tai ostettu.

• 65656565
        Pelkotiloja kirjoitti:

Mikä peikko tuo rasitustodistus on sen saa ihan kiinteistörekisteritunnuksella vaikka naapurin kiinteistöstä vaikka et olisi ostamassa.
        Kyllä samalle päivälle kirjattu rasitustodistus pitää olla kaupantekotilaisuudessa mukana näin meillä menty jos ollaan myyty tai ostettu.

Ei rassarilla kaupanteossa tee mitään vaan pitää olla lainhuuto ja kiinteistörekisteriote kauppapäivältä. On täällä ihme neuvoja? Rassari kiinnostaa vaan pankkia.

• 767767676

pitää selvittää ja ottaa selville milloin, kuka ja miten? Onko tiedossa ja jos ei niin sitten otetaan selville mikä on kunnossa ja mikä ei? Onko rasituksia, kenen omistuksessa ja kiinteistörekisteritiedot myös. Onko asemakaava, yleiskaava ja onko tiedossa naapuriin esim. tuulimyllyjä tai kaatopaikkaa. On turvesoita ja mitä muita uhkia. Kukaan myyjä ei näit ostajalle kerro jos ei välittäjä ole välissä niitä tutkimassa. Onko rantakaava vai kaavaa ollenkaan? Onko suunnittelutarvealue, onko rasituksia mahdlliseen kantatilaan, syytinkiä jne. Onko rakennuslupaa vai on tehty ilman niitä, lopputarkastus, nouhoustodistusket, kuka hoitaa esim. auraukset jne. Onko tiemaksua, paljonko kiinteistövero jne. Satoja kysymyksiä ja maalikko muka nämä osaa. En ole turhaan LKV lukenut ja 25 vkokemusta näistä asioista. Pahin juttu on että teette keskenään kaupat...se on raastupu tapaaminen seuraava.

• Enempi_on_vähempi

Jopas kylvetään pelkotiloja ihan syytä suotta.
        Kyllähän nuo asiat saadaan selville ilman tuon kaltaista uhoa mitä tämä LKV 25v kokemuksella mainostaa.
        Kaavoituksen saa ranta-aluille kunnasta ja parhaimmillaan kyseisen kunnan nettisivuilta esim. Lieksa ja Nurmes hyvänä esimerkkinä eli mikä siinä niin ihme uhon aiheuttaa lainhuuto kiinteistörekisteriote ja rasitustodistus , tiemaksut selviää kysymällä jos joku hoitaa kyseiselle kiinteistölle tiet ja osuus sen hoidosta.
        Mitenkään ammattitaitoanne moittimatta alkaa osittain aika menemään ohi LKV ammatin ihan oikeasti
        Suomesta ja Maailmasta katoaa ammatteja joka on tosiasia.

• 54452

Jos molemmat osapuolet tietävät mitä ovat tekemässä, niin kaupan voi hyvin tehdä suoraan. Mutta kuten tuossa yllä on jo tullut esiin, niin myyjällä ei pakosti ole tietoa virallisista rasitteista, rakennusoikeuksista, vaikuttavista kaavoista yms. Kiinteistökaupan voi nykyään tehdä suoraan verkossa.

• välistävastuutta

mutta jos kaikki tekis kaupat itse jäis toi lois lauma työttömäksi. ei tulis jetron eikä läski kaisan ohjelmiakaan. nämä miten kuppaat tyhmää ohjelmat kun on niin vitun kiinnostavia

• 65656565

Ei mitään kauppaa voi missään verkossa tehdä. Ainoa asia minkä voi on kaupanvahvistus. Ota selvää ja ainakaan minä en sinulta uskaltaisi ostaa edes autoa saati sitten kiinteistöä.

• NäinTäällä
        välistävastuutta kirjoitti:

mutta jos kaikki tekis kaupat itse jäis toi lois lauma työttömäksi. ei tulis jetron eikä läski kaisan ohjelmiakaan. nämä miten kuppaat tyhmää ohjelmat kun on niin vitun kiinnostavia

Läskiltä ja läskiltä ei kannata ostaa mitään ja maksaa hupirahaa heille.Miksi pitäisi?Jos olette ostamassa sanotte ettäö välittäjä mäkeen välistä et rupea sille taaloja antamaan tai sitten ei synny kauppoja.....näin noista trokareista eroon pääsee...

• RakentajaRafael

Myin mökkini jokunen vuosi sitten Tori.fi:n kautta suoraan ilman välittäjää. Kaupat teimme pankissa ja minä hoidin kaupanvahvistajan paikalle. Kaupanvahvistaja laati kauppakirjan ja hankki kaikki dokumentit myös. Kulut olivat muistaakseni kaikkiaan noin 300 €.
      Helppoa ja yksinkertaista. Netistä löytyy ohjeita asian suorittamiseen.

• ekologistaeikö

onhan se mukava saada vinkkejä homo stailaajilta. pihan nurmikko on liian sileä sihen pitää tuoda kunttaa utsjoelta ja nurmikkoon upottaa norjan nupu kiviä

• wertyu1
        ekologistaeikö kirjoitti:

onhan se mukava saada vinkkejä homo stailaajilta. pihan nurmikko on liian sileä sihen pitää tuoda kunttaa utsjoelta ja nurmikkoon upottaa norjan nupu kiviä

Upota sinä nupukivi perseeseesi.

• 6767676

Onnea vaan....nyt sitten 5 vuotta odotellaan....jätitkö jotain kertomatta?

• RakentajaRafael

En jättänyt mitään kertomatta. Miksi olisikaan, rakennusprojekti oli dokumentoitu sadoin valokuvin ja rakennusvalvonnan lopputarkastus raportteineen oli muutaman kuukauden vanha kaupan teon aikana.
        Tuohon ei tarvittu LKV:ta, koska se olisi ollut rahan haaskausta näin yksinkertaisesta jutusta.

• ytythyhh

En tarvinnut siis kaupanvahvistajaa kun oli mökki vuokratontilla.
      Tori.fi kautta ostin ja helppoa oli.
      En hakenut vanhaa kauppakirjaa ( ja vanhaa myyntihintaa ) maanmittauslaitokselta, laitostunnuksen perusteella.

• 6565656

Jos joku aikaa myydä kiinteistön ilman välittäjää ja vielä hullumpi on jos sellaisen joku ostaa. Jää muuten esim. kuluttajansuoja kokonaan pois ja jos tulee hankaluuksia niin voi voi. Mutta onneksi kukaan ei näin hullu ole.

• vcxvxf

Lopeta nyt jo toi vouhkaaminen pöljä.

• Realismia_peliin
        vcxvxf kirjoitti:

Lopeta nyt jo toi vouhkaaminen pöljä.

Samaa mieltä LKV henkilöllä ahdistaa jokin ilmeisesti .
        Ihmiset saavat kyllä itse päättää mitä tekevät ja kaupanvahvistaja varmistaa kauppakirjan oikeellisuuden.
        Taitaa eniten korveta se kun asioita voi muutkin hoidella ja tietoa on kyllä saatavilla .
        Yksinkertaisia voi huijata kuluttajansuojan puutteella (turha väittää ettei välittäjän muodossa olevat jätä asioita kertomatta) kaupan nopeuttamiseksi.

• turhakkeita

eihän välittäjällä kuitenkaan ole mitään vastuuta. eiks joku virma pyydelly nykäsen mattiakin hommiin. siinä se ammatti taito ja koulutus

• hhhhhbhbhkhj

Hurjan tuntipalkan saat kun itse myyt.
      Eli unohdat välittäjän ja netin kautta tai vaikka jonkin yhdistyksen avulla selvität myymisen.
      Välittäjä ei tuo mitään lisäarvoa.

• Hautarosvot

Edesmenneen lähiomaisen osakehuoneiston myynti jokunen vuosi sitten sai nämä "raatokärpäset" =välittäjät aktivoitumaan.
        Myynti-ilmoituksessa oli jopa maininta ettei välittäjille niin eikös näitä salkunkantajia tullut selittämään kuinka tehdään diili ja pahimmillaan olivat jopa opastamassa mahdollisia ostajaehdokkaita rapussa kuinka heitä tullaan huijaamaan ilman LKV-pätevyyttä= jumalasta seuraava yhteiskunnassa.
        No osake tuli kyllä myytyä ihan pankissa ja rahatkin siirtyivät ilman kiilapoikia.
        Yksi lappuhan riittää tähän kauppaan jonka saa jopa Isännöitsijältä eli miksi maksaa raatokärpäselle lisäarvoa?

• omaantaskuun

Kaupanvahvistajan palkkio 120€.
      Kaupanvahvistaja hankkii kaikki dokumentit.
      Kauppa tehdään pankissa,raha siirtyy tililtä toisella kaupantekotilaisuudessa.
      (Välittäjän palkkio 4% vähintäin)

• Älkääkäyttäkövälittäjiä

Kiinteistövälittäjillä ei ole loppujen lopuksi mitään vastuuta.
      Kun ei tiedä, niin ei voo olla vastuussa.
      Myin ok-talon välittäjän kautta. Kertaakaan tämä lkv ei kysynyt mitään virheistä tai vastaavista.

• läpimätätätä

Kehtaatko tunnustaa paljon tämä joo joo mies sitten veloitti?

• lkv-laatupummi

Jos LKV ottaa yhteyttä kun yhteydenotot myynti-ilmoituksessa erikseen kielletty
      => tee valitus AVI:oon:

http://www.avi.fi/web/avi/paatoslyhennelmia#.WB8_MdWLTFh

tietenkin oletusarvoisesti nauhoitat kaikki sinulle tulevat puhelut, LKV tuskin tulee esittelyyn, soittelee ja soittelee.

Ja myös palautetta kiinteistövälittäjäliittoon ( sarkasmia tämä linkki ):

http://www.skvl.fi/palaute

Täällä onkin osakehuoneiston pakolliset paperit ( hyvä välitystapa, erittäin tuore ohje ) lueteltu:

http://www.kvkl.fi/files/ohje-hyvasta-valitystavasta-5.10.2016(1).pdf

5.5.1 Asunto-osakkeen asiakirjat ja selvitykset
      5.5.1.1 Isännöitsijäntodistus
      5.5.1.2 Energiatodistus
      5.5.1.3 Yhtiöjärjestys
      5.5.1.4 Viimeinen tilinpäätös (tuloslaskelma, tase ja toimintakertomus)
      5.5.1.5 Talousarvio
      5.5.1.6 Pohjapiirros
      5.5.1.7 PTS tai vastaava kuntoa koskeva selvitys
      5.5.1.8 Muut sopimukset

Eli jos hommaat itse paperit niin et tarvi välittäjää. Energiatodistuksesta voi kauppakirjassa todeta ettei ostaja sitä kaipaile, jos vaikka ei ole energiatodistusta saatavilla.

Jos haluat maksaa tuhansia euroja, että välittäjä hipelöi yllämainittuja papereita niin voin minäkin hipelöidä papereita minuutin verran, sanotaanko hintaan 500€, ota rohkesti yhteyttä esim jonkun meedion kautta.

• Markus-DIY-lkv
    • TrokaritHelvettiin

Välittäjillä ei tee mitään mökki ja talokaupoissa! Raatokärpäsiä ja joo joo miehiä on turha elättää paperinhiplaamisella ja paskanjauhannalla....Myykää itse ja hakekaa itse tarvittavat paperit ,on helppoa. Ei tartte mitään trokareita väliin. Ei se välittäjä takaa sen kämpän paremmuutta yhtään sen enempää....jos jotain vikaa jostain löytyy niin heillä on pakoa varten jo valmiiksi opetellut lauseet valmiina...on näitä nähty.

• ÄlkääUskokoNäitä

Välitysvastuuttomuutta välitys ja välitys oy....näin kuuluis nykyisten välitysfirmojen mainos mennä....

• elkooveeota

Tämän ketjun kysyjä on niin epävarma noissa kysymyksissään, että e n voi
      suositella kuin että käytä ammattitaitoista LKV pätevää välittäjää
      sitä varten he sitä työtä tekevät että sinä ja ostaja saatte turvallisen asuntokaupan

• Älkääkäyttäkövälittäjiä

Kiinteistövälittäjät on hankalassa raossa. Joutuvat valvomaan sekä ostajan että myyjän etua.
        Välillä tämä ristiriitatilanne on vaikea. On esim. virhe minkä LKV on huomannut ,mutta tietää ettei kauppoja synny jos kertoo asiasta. Niimpä LKV-välittäjä ajaa omaa etuaan, ei kerro virheestä. Ottaa hyvät rahat nopeasta kaupasta.

• OnNähtySekin

Ei välittäjä siitä kaupasta sen turvallisempaa tee...kalliimman kylläkin.Välittäjän vastuu katoaa kun takavalot häipyy pihasta...

• hjdfhdfhdsfjk

Todellakaan ei tarvi LKV:tä, miksi tarvitsee, mitä lisäarvoa LKV tuo, onko LKV rehellinen homekoira ?
      Selväjärkinen selvittää ja kerää tarvittavat paperit.
      Otat vain paljon kuvia ja laitat ilmoituksen oikotielle ja etuoveen. Ja hinta kohdilleen. Mökki ilman rantaviivaa => Hinta 9999e. Muut mökit enemmän hintaa.

• TulkaaJärkiinne

Miksi ostaa koko mökkiä suomesta? Ulkomailta saa paljon halvemmalla nätimpiä paikkoja...No,siinähän tuhlaatte kylmään ja ankeaan maahan.Itse ostin itävallasta alppitalon 45th Euroa...Samanlainen suomessa maksaisi 245th euroa...järjetöntä! Suomi on minulle ainakin liian kallis maa.Kaikessa on 80-90% liikaa hintaa ja sen huomaa ulosottosivustolta kuka on maksanut liikaa....

• hkhkkhhhh

Kätevä käydä iltasella itävaltalaisessa saunassa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      48
      1538
    2. Sunnuntai terveiset kaivatulle

Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      76
      1355
    3. Kaupan työtekijä

Kyllä on pahaa katsottavaa kun myyjällä on purtu kaula, hyvin epäsoveliasta
      Kuhmo
      22
      1050
    4. Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua

Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊
      Ikävä
      87
      1026
    5. Oletko koskaan suuttunut jostain kaivatullesi?

Mitä hän teki tai mitä tapahtui, mistä suutuit?
      Ikävä
      87
      955
    6. Ai miehillä ei ole varaa maksaa

Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee
      Ikävä
      187
      896
    7. Olet mielessäni

viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s
      Ikävä
      20
      841
    8. Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta

Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi
      Maailman menoa
      99
      835
    9. Olen paremman näköinen kuin sinä

Jos aletaan sille tielle mies.
      Ikävä
      82
      811
    10. 70
      769
    Aihe