Veneen ilmanvaihto talvalla

vessanallas

Kiertääkö ilma veneessä jos yksi venttiili on auki vessan allas ja pentterin allas ilman tulppaa (näistähän on suora yhteys ulkoilmaan)

21

326

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • C1R

      Noiden lisäksi minulla on ritilä oviluukussa. Riittävästi on tuulettunut viimeisen kymmenen vuoden aikana.

    • Tuulettajafriikki

      Kannattaa toki avata kaikki sadeveden pitävät tuuletusluukut, lokin anturi pois jne.

    • unohda.se

      Se sormen mentävä reikä pesualtaan poistossa on ilmanvaihdon kannalta täysin yhdentekevä. Painovoimaisen ilmanvaihdon kannalta se lisäksi on pesualtaan lämpötilassa puolivälissä veneen korkeutta. Lokianturin reikä pohjassa on pinta-alaltaan moninkertainen ja senkin merkitys hiukan yli marginaalisen.

      • Ihmetouhua

        Kun tulee ilmaa sisälle, menee se myös ulos jostain. Vaikka sitten pesualtaan poistosta. Omituista ja lähes typeryyttä hipovaa on ruuvailla jotain lokin antiria tarveksi irti.


      • Skruuvarivaari
        Ihmetouhua kirjoitti:

        Kun tulee ilmaa sisälle, menee se myös ulos jostain. Vaikka sitten pesualtaan poistosta. Omituista ja lähes typeryyttä hipovaa on ruuvailla jotain lokin antiria tarveksi irti.

        Ruuvailla? Nykyaikainen anturi ei ole ruuvattu. Käännät vaan kädellä muutaman kierroksen ja vedät ylös. On hyvä tarkistaa lokin kunto, että pyörii herkästi ja että tiivistekumi on kunnossa. Kannattaa myös laittaa keväällä takaisin.


      • Ihmetouhua
        Skruuvarivaari kirjoitti:

        Ruuvailla? Nykyaikainen anturi ei ole ruuvattu. Käännät vaan kädellä muutaman kierroksen ja vedät ylös. On hyvä tarkistaa lokin kunto, että pyörii herkästi ja että tiivistekumi on kunnossa. Kannattaa myös laittaa keväällä takaisin.

        Pilkunnussija? Käsitteenä siis ruuvailla on ylivoimainen? Toki sitä voi väännellä ja "tarkistella" tiivistettä, periaatteessa myös vaihtaa joka kerta kun sen avaa. Siksi sitä ei siis ole syytä vuosittain "ruuvailla", jos ei ole ongelmaa. Vaihtaa sen tiivisteen voi viiden vuoden välein. Älä koeta korjata sellaista mikä ei ole rikki.


      • Joakim1
        Ihmetouhua kirjoitti:

        Pilkunnussija? Käsitteenä siis ruuvailla on ylivoimainen? Toki sitä voi väännellä ja "tarkistella" tiivistettä, periaatteessa myös vaihtaa joka kerta kun sen avaa. Siksi sitä ei siis ole syytä vuosittain "ruuvailla", jos ei ole ongelmaa. Vaihtaa sen tiivisteen voi viiden vuoden välein. Älä koeta korjata sellaista mikä ei ole rikki.

        Lokianturi on tarkoitettu irrotettavaksi, myös vesillä. Ei siinä mitään korjaamista ole. Jos anturi on lähellä hihnaa nostossa, se kannattaa ottaa pois ennen nostoa. En ole koskaan vaihtanut tiivistettä lokianturiin, vaikka olen irrottanut sen varmaankin 20 kertaa. Muutaman vuoden välein laitan silikonirasvaa, jotta tiiviste luistaa hyvin.


      • 180

        Tänä syksynä en ottanut lokianturia pois, koska olin laittanut keväällä hyvät merkit hihnoille.
        Siinä kun vene nousi ylös katselin pientä tutinaa tuntiessa kuinka liina oli n. 10 cm päässä DNA lokin rullasta.
        Taidanpa tästä eteenpäin ottaa sen irti ennen nostoa, kuten ennenkin, koska tuntuu että on liian jännittävää touhua minulle:)
        On vain kurja kuivata paikkoja sen jälkeen, koska en ilman 2 litraa ole sitä sokeaa tulppaa pystynyt sinne vaihtamaan. Tosin paikkakaan ei ole kaikkein helpommasta päästä.
        Kyllä minä ne reijät pidän auki läpi talven, koska ei sieltä pohjan kautta eläimet sisään ole pyrkimässä.


      • Sruuvari
        Ihmetouhua kirjoitti:

        Pilkunnussija? Käsitteenä siis ruuvailla on ylivoimainen? Toki sitä voi väännellä ja "tarkistella" tiivistettä, periaatteessa myös vaihtaa joka kerta kun sen avaa. Siksi sitä ei siis ole syytä vuosittain "ruuvailla", jos ei ole ongelmaa. Vaihtaa sen tiivisteen voi viiden vuoden välein. Älä koeta korjata sellaista mikä ei ole rikki.

        Aika rumasti sanottu, Ihmetouhua!? Onko sinulla kaikki muuten hyvin?


      • vai.ruuvailua
        Ihmetouhua kirjoitti:

        Kun tulee ilmaa sisälle, menee se myös ulos jostain. Vaikka sitten pesualtaan poistosta. Omituista ja lähes typeryyttä hipovaa on ruuvailla jotain lokin antiria tarveksi irti.

        Aivan totta, veneestä ei saa yrittämälläkään niin tiivistä, että paine-eroa ulkoilmaan syntyisi. Mutta kun paine-erot ovat todella pieniä, ei pienestä reiästä montaa litraa ilmaa talvessa kulje. Ilmanvaihon kannalta on samantekevää, onko se poistoventtiilil auki vai kiinni, aukkoon tarvitaan enemmän pinta-alaa. Lokianturin aukko ehkä auttaa hippasen ilman vaihtumista pilssin tasolla.

        Joka syksy, yleensä syyskuun puolella loki lakkaa toimimasta, kun anturiin kasvaa rokkoa. Ei se vähän pyöräyttämällä siitä kunnolla lähde toimimaan, se pitää ottaa ylös ja rapsutella rokot kantoineen pois. Tuleehan siitä loraus sisään, ei sen kuivaaminen mikään juttu ole, pilssi kestää kyllä enemmänkin vettä.

        Muutoin toimin samoin juin Joakim, varmistan o-renkaan voitelutilanteen aina kun anturin irrotan. Mitään muuta korjausta se ei vaadi. Myös sokean tulpan o-renkaisiin laitetaan tarpeen mukaan silikonirasvaa. Enpä osaa pitää anturin irrotusta ihmeempänä ruuvailuna. Muutaman kymmenen asteen pyöräytys ja anturi on kädessä. Taitaa olla koko veneen vähäisin huoltotoimenpide.


      • Töttörööööö
        Ihmetouhua kirjoitti:

        Pilkunnussija? Käsitteenä siis ruuvailla on ylivoimainen? Toki sitä voi väännellä ja "tarkistella" tiivistettä, periaatteessa myös vaihtaa joka kerta kun sen avaa. Siksi sitä ei siis ole syytä vuosittain "ruuvailla", jos ei ole ongelmaa. Vaihtaa sen tiivisteen voi viiden vuoden välein. Älä koeta korjata sellaista mikä ei ole rikki.

        Tässä sulle pilkunnussintaa: Antiria ei tarveksi kannata irrottaa.


      • perustele_
        Töttörööööö kirjoitti:

        Tässä sulle pilkunnussintaa: Antiria ei tarveksi kannata irrottaa.

        Mielipiteitähän on kaikilla. Omasi tueksi voisit esittää jonkinlaisen laskelman, jolla osoitetaan anturin reiän kautta ilmamäärä epäoleellisen pieneksi. Jos niin ei ole, anturi kannattaa irroittaa.


      • VähempiRiittää
        perustele_ kirjoitti:

        Mielipiteitähän on kaikilla. Omasi tueksi voisit esittää jonkinlaisen laskelman, jolla osoitetaan anturin reiän kautta ilmamäärä epäoleellisen pieneksi. Jos niin ei ole, anturi kannattaa irroittaa.

        Miksi ilmamäärän tulisi olla iso? Jos vene on sisältä kuiva, ei se tuulettamalla enempää kuivu. Saattaa käydä jopa päinvastoin. sumuisen kostea ulkoilma voi tuoda sisälle kosteutta, joka ei poistu moneen päivään.


      • eiriitä
        VähempiRiittää kirjoitti:

        Miksi ilmamäärän tulisi olla iso? Jos vene on sisältä kuiva, ei se tuulettamalla enempää kuivu. Saattaa käydä jopa päinvastoin. sumuisen kostea ulkoilma voi tuoda sisälle kosteutta, joka ei poistu moneen päivään.

        Ilman ilman vaihtumista vene ei pysy sisältä kuivana. Sumuisellakin säällä sisällä on kuivempaa, jos ilma kiertää. Kosteus ei millään tavalla kerry sumuisena päivänä sisälle.


      • VähempiRiittää
        eiriitä kirjoitti:

        Ilman ilman vaihtumista vene ei pysy sisältä kuivana. Sumuisellakin säällä sisällä on kuivempaa, jos ilma kiertää. Kosteus ei millään tavalla kerry sumuisena päivänä sisälle.

        Minulla on erilainen kokemus. Olen käynyt veneessä, jossa kaikki lävet olivat kunnolla auki. Mm. oviluukku oli poissa. Veneessä oli hyvin kosteaa, monilla pinnoilla oli selvää vettä. Imupaperi olisi kostunut selvästi pyyhkäistäessä. Oma veneeni oli silloinkin, kuten aina, täysin kuiva.


      • mieluummin.enempi
        VähempiRiittää kirjoitti:

        Minulla on erilainen kokemus. Olen käynyt veneessä, jossa kaikki lävet olivat kunnolla auki. Mm. oviluukku oli poissa. Veneessä oli hyvin kosteaa, monilla pinnoilla oli selvää vettä. Imupaperi olisi kostunut selvästi pyyhkäistäessä. Oma veneeni oli silloinkin, kuten aina, täysin kuiva.

        Töttöröön kiusaksi irroitin tänään lokianturin ja jätin irralleen veneen talvikuntoa viimeistellessäni. Samalla tietysti puhdistin siipipyörästä siihen kauden viime metreillä tulleet rokot.

        Istumalaatikon luukun jätin raolleen, samoin keula- ja kattoluukut. Takapunkan ikkuna on auki ja kulkuaukon ovessa väljä ritilä. Lisäksi vielä doradet ja pari kupuventtiiliä. Pressu on ympäri veneen reilusti irti laidoista. Tällä reseptillä ovat niin veneessä säilytetyt patjat kuin koristeena olevat paperipohjaiset taulutkin säilyneet täysin virheettöminä jo parikymmentä vuotta. Melko säännöllisesti tulee veneellä käytyä, viime vuonna viikoittain, kun oli moottorin vaihto meneillään, eikä koskaan havaittu sisällä kosteaa.


    • ilmareikä

      Jos vaan jonkun reiän alhaalta saa auki (vaikka jokin letkuläpivienti) ja ylhäällähän on ilmanvaihtoläpivientejä, niin kosteuden kertyminen vähenee huomattavasti. Pienikin reikä tekee paine-eroa ja ilma kiertää rakenteissa, vaikka vain vähänkin. Tämän huomasin kun oli potkuriakseli vendettynä pois talveksi niin ei ollut koskaan ikkunat huurussa ulkosäilytyksessä.

      • hyväähuomenta1

        Meillä kyllä meni ikkunat huuruun kun vielä telakalla vaihdettiin öljyt vaimon kanssa....


      • siis_kumpi
        hyväähuomenta1 kirjoitti:

        Meillä kyllä meni ikkunat huuruun kun vielä telakalla vaihdettiin öljyt vaimon kanssa....

        Alapäässä joku pieni reikä auki... Vaimosiko siellä öljynvaihdon kanssa pyllisteli niin, että piereskeli ikkunat huuruun vai sinä itse?


    • Kuivapallo

      Minä suljen veneen aina ilmatiiviisti talveksi. Luukut ja venttiilit kiinni, teippi avuksi tiivistämiseen. Paha ulkoilma on likaista ja koteaa, hyvä sisäilma puhdasta ja raikasta. Syyssateiden kosteutta ei pidä päästää sisälle turmelemaan rakenteita.

      • lommolleen

        Sellaista ihmettä kuin puoli vuotta seisonut raikas ilma ei historia tunne. Aina kun jonkun tilan sulkee ilmanvaihdolta, siitä tulee ummehtunut. Jos siis keväällä avatessa veneen ilma tuntuu puhtaalta ja raikkaalta, on veneen sisäilman normaalitila todella karsea.

        Jos muuten saat veneen suljettua ilmatiiviisti, ovat teipit pakkasella vahvasti lommollaan voimakkaasta alipaineesta. Jos eivät ole, pääsee ilman mukana sittenkin myös kosteus sisään.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

      Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      49
      1516
    2. Sunnuntai terveiset kaivatulle

      Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      76
      1345
    3. Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua

      Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊
      Ikävä
      87
      1006
    4. Kaupan työtekijä

      Kyllä on pahaa katsottavaa kun myyjällä on purtu kaula, hyvin epäsoveliasta
      Kuhmo
      18
      997
    5. Oletko koskaan suuttunut jostain kaivatullesi?

      Mitä hän teki tai mitä tapahtui, mistä suutuit?
      Ikävä
      86
      936
    6. Ai miehillä ei ole varaa maksaa

      Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee
      Ikävä
      187
      876
    7. Olet mielessäni

      viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s
      Ikävä
      20
      831
    8. Olen paremman näköinen kuin sinä

      Jos aletaan sille tielle mies.
      Ikävä
      82
      811
    9. Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta

      Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi
      Maailman menoa
      98
      811
    10. Kaipaan seuraasi niin

      monella eri tavalla ja tasolla. En tiedä mitä tapahtui, mutta niin vain kävi että ihastuin sinuun.
      Ikävä
      17
      740
    Aihe