Schaub Lorenz

Radiokuuntelijanpoika73v

Schaub Lorenz Touring 70 ja 80 Universal matkaradion tyyppivika iski. Eli AM/FM vaihdon nailoniset pyörät kutistuivat, halkesivat ja murenivat pois.
Olen tekemässä tilalle rautaisia.
Onko kokemusta, miten tuollaiset vaihdetaan "räjäyttämättä" koko asteikkoviisarisysteemin siirtojärjestelmää? Lankasysteemin kasaaminen uudelleen vaikuttaa turhan vaativalta ellei toivottamalta.
Alimman pyörän vaihdon voisi kuvitella onnistuvan, mutta miten se ylempi? Siinä kun on se jousi tiellä alhaalla. Ja onnistuuko sittenkään vai vetääkö langat kaiken pieleen?
Tekeekö tai onko joku tehnyt tällaista Oulussa?

Toinen kysymys. Saako näihin mistään antenneja?

Kolmas ihan vaan uteliaisuudesta: Molempia tehtiin 1960-luvulla ainakin Saksassa ja Itävallassa. Onko tarkempaa tietoa, minä vuosina?

2

1116

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Radiokuuntelijanpoika73v

      Sorvattu ja viilattu murentuneen nailonpyörän tilalle raudasta uusi. Alemman kiinnitysruuvit (M2,5) irosivat, toinen ylemmistä ei irronnut vaan meisselipää murtui. Nyt sitä ei kai saa mitenkään purettua?
      Jos tuo viimeinenkin ruuvi olisi irronnut, olisi alemman pyörän vaihto onnistunut. Nyt ei sitten enää mitenkään. Korvaavat osat tietenkin voisi yrittää tehdä raudasta kahtena tai useampana palana ja kiinnittää pikaliimalla, mutta epäilen ettei onnistu noin hienomekaaniset touhut minulta. Ja pitääkö se pikaliima?
      Onko viisaammilla viisaampia ehdotuksia?
      Nykyiset parinkympin radiot ovat kyllä paljon herkempiä kuin tämä 1960 -luvun huipputuote, mutta pitäisi se silti saada käyttökuntoon... Tulevana museoleluna...
      Nykyantennin kiinnitys alkuperäisen lliittimeen vaikuttaa myös haastavalta. Valssattu.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      97
      2763
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      104
      2350
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2110
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      16
      1894
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1741
    6. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      38
      1735
    7. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1706
    8. 114
      1699
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      130
      1491
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1294
    Aihe