Tuulilasien vaihtotutkimus

kokemusta.lasinvaihdosta

Autoalan tiedotuskeskuksen sivuilta bongasin tällaisen uutisen:
http://www.autoalantiedotuskeskus.fi/ajankohtaista/tiedotteet/tuulilasien_vaihtotutkimuksessa_havaittiin_useita_puutteita.1672.news

Erääseen aiempaan autooni oli jossain vaiheessa vaihdettu tuulilasi, missä liekään mutta sekin oli jo halki ja vaihdon yhteydessä oli ilmeisesti raavittu lasin liimasauman alla olevaa korin hitsaussaumaa niin että alkoi tursuta ruostetta sieltä. Lasi oli myös selvästi alkuperäistä ohuempi kun tuulilasin alareunan muovilista ja kuminen täytetiiviste ei istunut kunnolla paikallaan. Kuskin puolen pyyhkijä oli asennettu väärin ja vinoon niin että sulan kärki osui aina siihen tuulilasin alareunan listaan. Autossa oli alunperin sävylasit mutta vaihdettu lasi oli kirkas, toki varmaan halvempi kuin sävytetty alkuperäinen.
Lasin yläreuna rupesi myös vuotamaan vettä sisälle joten kertakaikkiaan täysin ala-arvoinen suoritus! Eli kyllä on aihettakin ollut perehtyä tähän asiaan.

9

78

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jospaIhmisetOppisivat

      Eli jälleen hyvä syy jättää halpispärnäset väliin.

      • lasin-alla

        Valitettavasti nykyään "halppispärnänen" monesti tekee kalliita firmoja parempaa työtä, erityisesti siellä missä se ei näy. Esimerkiksi juurikin siellä lasin alla, niin ei auto ruostu.


      • kyläseppä
        lasin-alla kirjoitti:

        Valitettavasti nykyään "halppispärnänen" monesti tekee kalliita firmoja parempaa työtä, erityisesti siellä missä se ei näy. Esimerkiksi juurikin siellä lasin alla, niin ei auto ruostu.

        Linkin uutisesta:
        "Yleiskorjaamoissa vaihdetuista laseista peräti yli 40 % hylättiin tarkistuksessa. Joissain tapauksissa yleiskorjaamoissa oli myös käytetty ohjeistettua ohuempaa tuulilasia."


      • kokemusta.lasinvaihdosta

        Se ohuemman (liima)lasin käyttäminen ei toiminut edes vanhemmissa autoissa joissa ei ollut turvatyynyä kun se ei kestänyt korin elämistä vaan halkesi vielä helpommin kuin alkuperäinen paksumpi lasi.
        Ja nykyään turvatyynyjen aikana suunniteltua ohuemman lasin käyttäminen on törkeää piittaamattomuutta ihmisten turvallisuudesta koska ainakin matkustajan puoleinen iso tyyny mikä laukeaa kojetaulusta, ottaa tukea myös tuulilasista ja sen on kestettävä se antamatta liikaa periksi ja liimauksen pitää kestää myös turvatyynyn paukku, lasi ei saa irrota liimasaumasta missään tapauksessa!


      • lueUudelleen
        lasin-alla kirjoitti:

        Valitettavasti nykyään "halppispärnänen" monesti tekee kalliita firmoja parempaa työtä, erityisesti siellä missä se ei näy. Esimerkiksi juurikin siellä lasin alla, niin ei auto ruostu.

        Luetun ymmärtäminen on hyvin tärkeää, vai mitä?


    • jo.eläkeläinen12v

      Sehän on niin että niissä halppis liikkeissä on myös halpa työntekijät, ainoastaan pomo on pätevä.

      Meilläkin tekijät teki töitä siinä mielessä että ei tässä niin kauaa töissä saa olla että valituksia tulee.
      Eli pakko on vain ite tehdä vaikka kuinka pitkää päivää kun on hommia ja levätä kun on aikaa.
      Halvalla ja helpolla saa samannäköistä eikä rasitu niin paljoa. Meilläkin kaikki ei edes vaihtanu öljynsuodatinta kun pääsi helpommalla ja laittoivat sitä halvinta öljyä vaikka mitä oli asiakkaan kanssa sovittu.
      Jos joskus asiakas ihmetteli kun oli merkki suodin, valittiin vain että on unohtunut, mutta moni ei viitsinyt tulla 20 km päästä uutta vaihtamaan.

      Nämä oli 10 -15 v sitten, mutta ei kai tilanne miksikään ole muuttunu.

      • hävetkää.edes

        Kyllä on moraali kuin neuvostoliitosta, olisi luullut suomalaisen olevan rehti ja reilu mutta ei näköjään...


    • kokemusta.lasinvaihdosta

      Katsoin tuossa muutaman uuden auton törmäystestin ja tuulilasit näyttävät olevan hämmästyttävän-, miltei yliluonnollisen kestäviä uusissa autoissa kun eivät hajoa nokkakolarissakaan, ei näyttäisi edes halkeamia tulevan vaikka keula menee ihan kasaan tuollaisessa pikku Suzukissa O_O
      https://www.youtube.com/watch?v=tCihlZzAVzM

      • hallittu-rusina

        Ohjaamon ei kuulukaan painua kasaan. A- ja B-pilareissa sekä oven sisällä on suurlujuusterästä, jotta ohjaamo säilyttää muotonsa törmäyksessä. Keulassa taas on törmäysvyöhykkeet, joiden tarkoitus on nimenomaan painua kasaan mahdollisimman pitkältä matkalta. Samoin moottori ja voimansiirto on suunniteltu painumaan auton alle. Tömäysvyöhykkeiden rusentuminen hidastaa autoa hallitusti ja matkustajilla on paremmat mahdollisuudet selvitä vammoitta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      97
      2763
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      104
      2350
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2110
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      16
      1894
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1741
    6. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      38
      1735
    7. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1706
    8. 114
      1699
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      130
      1491
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1294
    Aihe