Miten käy yksityisyyden.

eppu2

Jokainen varmaan on kokenut, mennessään johonkin uuteen paikkaan tai tilaisuuteen, on kokenut tunnelman aistimisen.
Varsinkin läheistemme kyseessä ollen, voimme toisinaan aistia heidän ajatuksenkulkuaan ja miten toinen tulee sanomaan/reagoimaan.
On erittäinkin herkkiä ihmisiä asian suhteen.
Entä jos aistimisemme tulee entisestään kehittymään ja herkistymään?

On keksitty älypuhellinsovellus, jolla näkee seinän läpi. Jolla näkee solun läpi, pystyy tunnistamaan syövän.
Kyttäämmekö tulevaisuudessa seinän läpi, mitä siellä naapurin ruokapöydässä on ja mitähän ne touhuaa siellä makuukammarissa.

Onko tämä nykyinen some-elämä vain harjoitusta tulevaan, kun kaikki asiat ja kuvat esitetään enemmän tai vähemmän julkiseen levitykseen?

16

66

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tottahan tuttujen kanssa tietää, miten he reagoi.
      Mutta sitten on tämä ensisilmäysdiagnoosi, jota naiset mieluusti harrastaa, sillä mennään pieleen, että kolina käy.
      Lienenkö väärässä, jos arvelen naisilla olevan miehistä neljä ryhmää, hantapulli, juntti playboy ja gentleman.
      Tuohon en osaa sanoa, tirkistelyyn tulevaisuudessa. En ole utelias, ainakaan toisten asioista, mutta luulen, että laki kieltää moiset laitteet, joilla seinän läpi katsotaan.
      Hyvä lainsäätäjän nyt jo valmistautua, ettei käy niin kuin tämän somen kanssa.
      Some on aikansa tuote, niin kuin videonauhurit aikanaan.
      Me kyllästytään tähän, sen jo näkee, tai tulevat sukupolvet kyllästyvät.
      Tulee uusia muoti-ilmiöitä, ja se ei ole seinänläpikatselu.
      Sanoo, joka ei ole utelias.

      • eppu2

        Itse en ole uskonut tuohon ensisilmäysdiagnoosiin. Useampi tarvitaan. Ei pitäisi juuttua siihen. Nuo ryhmäsi ovat hyvä oivallus, ihan hymyilytti.
        Yleensä laki on aina vähän myöhässä ja laittomuudet ehtivät rehoittamaan.
        Tiedä häntä onko somekin aikansa tuote, voi olla.
        Emmehän me voi tietää miten uskomattomia keksintöjä tulevaisuudessa tehdään.


      • Pirrepä

        Jospa olemme silloin jo siinä olomuodossa että näemme jo katonkin läpi, tarkoitan siis jos hyvin monta vuosikymmentä -tulevaisuudesta puhutaan.
        No joo näsäviisautta tässä vaan harrastan, sortsit.


      • Pirrepä kirjoitti:

        Jospa olemme silloin jo siinä olomuodossa että näemme jo katonkin läpi, tarkoitan siis jos hyvin monta vuosikymmentä -tulevaisuudesta puhutaan.
        No joo näsäviisautta tässä vaan harrastan, sortsit.

        Toi katon läpi kattelu olis hyvä ,näkis roskat rännissä ja rikkinäiset tiilet.
        Viel ku tekisivät salaoja sovelluksen niin mikä olis elää höllötelles.


      • eppu2
        Pirrepä kirjoitti:

        Jospa olemme silloin jo siinä olomuodossa että näemme jo katonkin läpi, tarkoitan siis jos hyvin monta vuosikymmentä -tulevaisuudesta puhutaan.
        No joo näsäviisautta tässä vaan harrastan, sortsit.

        Luultavasti olemme siinä olomuodossa, eikä taida meitä maanpäällisten fyysiset tekemiset paljon kiinnostaa.


      • eppu2
        koti-kiusattu kirjoitti:

        Toi katon läpi kattelu olis hyvä ,näkis roskat rännissä ja rikkinäiset tiilet.
        Viel ku tekisivät salaoja sovelluksen niin mikä olis elää höllötelles.

        Tuo sovellushan olisi suureksi avuksi vikojen ja sairauksien etsimisissä, mutta väärinkäyttäjiä tietysti löytyy, niinkuin kaikessa.
        Muistelin, että taisi olla Prisma ohjelma, jossa ne näyttivät tuota sovellusta.


      • eppu2 kirjoitti:

        Tuo sovellushan olisi suureksi avuksi vikojen ja sairauksien etsimisissä, mutta väärinkäyttäjiä tietysti löytyy, niinkuin kaikessa.
        Muistelin, että taisi olla Prisma ohjelma, jossa ne näyttivät tuota sovellusta.

        Ainoo sovellus jonka olen hyväksyny on 112 sovellus ,verraton juttu vieraalla paikkakunnalla jos apuu tartte .
        Muutama eksyny on sillä nopeesti löytyny.
        En helpolla kytke autoani nettiin vaik se kovasti sitä haluais .


      • Pirrepä kirjoitti:

        Jospa olemme silloin jo siinä olomuodossa että näemme jo katonkin läpi, tarkoitan siis jos hyvin monta vuosikymmentä -tulevaisuudesta puhutaan.
        No joo näsäviisautta tässä vaan harrastan, sortsit.

        Onhan ne nyt jo nämä pienet helikopterit, joilla saa ilmasta kuvata.
        Ruotsissa niiden käyttö on luvanvaraista. Suomessa ei tuntunut olevan tarvetta luville.
        Kyllä minua häiritsisi, jos naapuri kuvailisi pikkukopterilla pihan yläpuolella.
        Seuraava muoti-ilmiö on, kun näytöstä saadaan rullattava tai taitettava, mutta ei sepuhelimiin tule yleistymään.
        Nythän voi irvistellä ja olla miten kärsimättömän näköinen hyvänsä ja sinnitellä kiinnostunutta, vaikka toinen kuinka jaarittelee.


      • eppu2 kirjoitti:

        Itse en ole uskonut tuohon ensisilmäysdiagnoosiin. Useampi tarvitaan. Ei pitäisi juuttua siihen. Nuo ryhmäsi ovat hyvä oivallus, ihan hymyilytti.
        Yleensä laki on aina vähän myöhässä ja laittomuudet ehtivät rehoittamaan.
        Tiedä häntä onko somekin aikansa tuote, voi olla.
        Emmehän me voi tietää miten uskomattomia keksintöjä tulevaisuudessa tehdään.

        Ethän Sinä usko, mutta kun on kokemusta.
        Varsinkin huonekalukaupoissa, myyjät vie ensimmäiseksi rumimman sohvan ja rumimman maton eteen, ja alkavat kehumaan, miten hyvin tämä sopisi.
        Ne kun ei ole menneet kaupan.
        Siinä olen sitten sanonut, että ei ole silmiähivelevän kaunis.


    • Tekniikasta en osaa sanoa mitään, en ole siitä kiinnostunut enkä sitä ymmärrä.
      Sensijaan tuon tunneilmapiirin, ihmisen voimakentän, aistiminen on liiankin tuttua.

      En kyllä usko, että aistimme herkistyvät, pikemminkin päinvastoin. Ennen oli parantajia, verenpysäyttäjiä, nähtiin etiäisiä, oltiin herkkiä vastaanottamaan telepaattisia viestejä, nähtiin enneunia. Nyt kun on viestimiä joka lähtöön yliaistilliselle viestinnälle ei ole käyttöä ja kai siinäkin pätee "use it or loose it", käytä tai menetä.

      Jos nämä seinänläpinäkevät laitteet yleistyisivät, olisimme jo tilanteessa, jossa meitä olisi helppo hallita ja kotrolloida. Verraton apu vallanpitäjille.
      Tavis taitaisi kyllä olla kyllä turvassa omassa arjessaan: ketä kiinnostaa seurailla toisen elämää, kun on kiire esitellä omaansa..))

      • eppu2

        Tämän kaiken tekniikan huiman kehityksen keskellä osa ihmisistä on ruvennut kaipaamaan myös muuta.
        Kuuntelemaan itseään ja sitä mitä keho ja mieli kertoo.
        Siitä ei ole vain puhuttu, mutta mielestäni suunta on kääntynyt, myös julkisuuden henkilöt ovat tehneet ulostuloja.
        Monet lapsiperheetkin haluavat ja toiset ovat muuttaneet maalle. Valitettavasti poliittiset päätökset hankaloittavat sitäkin monessa kohtaa.
        Sen tietää, että jos noita laitteita tulee yleiseen käyttöön, niitä käytetään yhtä lailla väärin, kun oikeinkin.


      • eppu2 kirjoitti:

        Tämän kaiken tekniikan huiman kehityksen keskellä osa ihmisistä on ruvennut kaipaamaan myös muuta.
        Kuuntelemaan itseään ja sitä mitä keho ja mieli kertoo.
        Siitä ei ole vain puhuttu, mutta mielestäni suunta on kääntynyt, myös julkisuuden henkilöt ovat tehneet ulostuloja.
        Monet lapsiperheetkin haluavat ja toiset ovat muuttaneet maalle. Valitettavasti poliittiset päätökset hankaloittavat sitäkin monessa kohtaa.
        Sen tietää, että jos noita laitteita tulee yleiseen käyttöön, niitä käytetään yhtä lailla väärin, kun oikeinkin.

        Toivon, että olet oikeassa eppu2. Itse en noita merkkejä paljon näe. Jos näen, epäilen motiiveja..))
        Tietysti jokainen muutosyritys ilahduttaa, vaikka se jäisi vain yritykseksi.
        Muistan myös, että 90-luvun laman aikana, monet, myös ne, joita se kipeästi kosketti, näkivät siinä paljon siunauksellisuutta. Joutoaika lisäsi neuvokkuutta, säästäväisyyttä, pisti arvioimaan omia arvoja.
        Vastoinkäymiset ovat naamioituneita myötäkäymisiä - sanotaan...


    • Uskon päin vastoin että aistit tulevaisuudessa huononee. Esim. ihmisen energia- ja kehonkieli-tulkinta on mennyt päin metsää siitä lähtien kun mokomat keksivät sanat ja kielet. Ja kun ihmisen elo on suht turvallista, emme tarvitse enää kaikkia aisteja pysyäkseen hengissä. JOS tarvitsemme jonkun aistin, kehitämme jonkun laitteen tai sovelluksen hoitamaan se meidän puolesta. Näköjään.

      Netti on jo vienyt tavallansa ihmisten yksityisyyden, vaikka mikä taho seuraa sun liikkeitä, missä käyt. Kameraa on helppoa ottaa "haltuun" ulkopuolelta. Silti, uskon että vaikka netin kautta maailma on käynyt pieneksi, ja on jokaisen käsillä, se eristää ihmisiä toisistaan entisestään. Ihminen janoaa tietoa, mutta ei kestä sitä.

      Kyttäämisen livessä en usko, liian pitkäveteistä. Vaikka toisaalta telkkari-ohjelmien valikoimaan on varmaan 1/3 kaikenmaailman tosi-tv:tä. Mutta niissä kai järkätään väkisin jotain säpinää, elävässä elämässä ei tapahdu mitään. Ei kai noilla sovelluksilla vielä näe mitään muuta kuin korkeintaan lämpöä? Meinaan, ei ihmistä muuten erota sohvasta tai tapetista?

      Kun kirjoitan, mulla on ikioma stalkkeri. Se makaa tuolla eteisessä selkä minuun päin, ja katselee mua eteisen peilin kautta. Että koska lounas on syöty, ja jääkö mitään. On nuo koirat aika epeleitä.

      • Tähän aikaa on oma stalkkerini aika hiljainen. Haaveilee vain omissa oloissaan.

        Tuli mieleeni...
        Aistit ovat anturini joilla koen todellisuuteni ja elän ympäristöni ja tässiässä alkaa luonnollinen hiipuminen, tarvitsen silmälasit, no kuulokoetta en vielä tarvitse, mutta miksi muuten luopuisin aisteistani tai korvaisin ne kojeilla...laiskuuttaniko vain.

        En nii n hyvin ymmärrä näitä nettijuttuja, turvallisuuksia yms tiedän toki, että tietotekniikka seuraa elämääni mutta ei aina oman koneeni kautta, esimerkiksi kauppani tietää mitä aina ostan, se seuraavalla viikolla tarjoaa vain minulle räätälöityjä tarjouksia, olen antanut luvan tavallaan siihen kun olen suostunut kanta-asiakkaaksi, mutta lidl tai halpahalli eivät seuraa ostoksiani.
        Muuten netti on kyllä hyvä ikkuna, ei se ainakaan minun maailmaani ole kutistanut, päin vastoin, paitsi, että se on helpottanut erilaista yhteydenpitoa, se on luonut monenlaisia uusia polkuja ihan uusiin yhteyksiin ihmisiin, joihin en mitenkään törmäisi live- elämässäni.

        Televisiota seuraan huonosti, mutta ehkä yksi asia mikä sielläkin liittyy aisteihin, esim viihdeohjelmat jotenkin ääni työntyy hurjalla voimalla, onneksi on ääninappula jolla ääntä voi säädellä. -Nykyisin on useita tavallaan paneeliohjelmia, istuvat siellä tiskin takana julkkikset keskenään jotain jutustelevat ja puuhastelevat ja ennen kaikkea nauravat toinen toistensa jutuille. Miksiköhän mun on joskus niin vaikea ymmärtää tälläistä hupilajia, iloksi ja viihteeksihän ne on tietysti tarkoitettu.


      • eppu2

        Kenties jotkut aistit voivat heikentyäkin, mutta tilalle voi kehittyä uusia.
        Tietysti sitä on vaikea kuvitella, kun ihminen elää enimmillään noin 100 vuotta laji kehittyy aina vaan eteenpäin, emme tietenkään tiedä onko sillä loppua.
        Kyllähän netti on fyysisiä tapaamisia vähentänyt. Käytetään sähköposteja ja Skypeä ym.
        Laittoivat siinä kokeessa seinän taa jonkun kepin, se näkyi siinä ihan selkeästi.
        Tuosta tiedon janosta tuli mieleeni vanha sanonta, että tieto lisää tuskaa, niinhän se on, että mitä ei tiedä, se ei myöskään voi satuttaa.


      • eppu2
        rosaliiin kirjoitti:

        Tähän aikaa on oma stalkkerini aika hiljainen. Haaveilee vain omissa oloissaan.

        Tuli mieleeni...
        Aistit ovat anturini joilla koen todellisuuteni ja elän ympäristöni ja tässiässä alkaa luonnollinen hiipuminen, tarvitsen silmälasit, no kuulokoetta en vielä tarvitse, mutta miksi muuten luopuisin aisteistani tai korvaisin ne kojeilla...laiskuuttaniko vain.

        En nii n hyvin ymmärrä näitä nettijuttuja, turvallisuuksia yms tiedän toki, että tietotekniikka seuraa elämääni mutta ei aina oman koneeni kautta, esimerkiksi kauppani tietää mitä aina ostan, se seuraavalla viikolla tarjoaa vain minulle räätälöityjä tarjouksia, olen antanut luvan tavallaan siihen kun olen suostunut kanta-asiakkaaksi, mutta lidl tai halpahalli eivät seuraa ostoksiani.
        Muuten netti on kyllä hyvä ikkuna, ei se ainakaan minun maailmaani ole kutistanut, päin vastoin, paitsi, että se on helpottanut erilaista yhteydenpitoa, se on luonut monenlaisia uusia polkuja ihan uusiin yhteyksiin ihmisiin, joihin en mitenkään törmäisi live- elämässäni.

        Televisiota seuraan huonosti, mutta ehkä yksi asia mikä sielläkin liittyy aisteihin, esim viihdeohjelmat jotenkin ääni työntyy hurjalla voimalla, onneksi on ääninappula jolla ääntä voi säädellä. -Nykyisin on useita tavallaan paneeliohjelmia, istuvat siellä tiskin takana julkkikset keskenään jotain jutustelevat ja puuhastelevat ja ennen kaikkea nauravat toinen toistensa jutuille. Miksiköhän mun on joskus niin vaikea ymmärtää tälläistä hupilajia, iloksi ja viihteeksihän ne on tietysti tarkoitettu.

        Kyllä se tosi on, että tavallisestakin kansalaisesta tietoa eri lähteisiin kerätään.
        Sen mukaan meille sitten kaikkea tyrkytetään. Huomasin, kun tämä kone oli pielessä, kyllä tuli mainosta, niin että näyttö vaan hyppi.
        Onneksi pojanpoika laittoi mainoksemattoman selaimen, ei tarvi niitä katsella, eikä näyttö hypi.
        Kyllä tämä yhteydenpidossa on mukava väline, ei enää tule paperikirjeitä kirjoiteltua.
        Kännykässäkin tekstiviesti vie usein voiton, sen kun, että soittaisi.
        Noista hupiohjemista, mitä viimeksi tuossa mainitsit, olen täysin samaa mieltä, ei kolahda minuunkaan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ammuskelu Härmän häjyissä

      Onko jollain enempää tietoa?
      Seinäjoki
      95
      4121
    2. Minä itkin kotona kun tajusin että

      Pelkuruuteni takia kun en lähestynyt vaikka järjestit otollisen hetken ja myöhemmin huomasin lasittuneen katseesi miten
      Ikävä
      12
      2142
    3. Keksin sinulle tänään uuden lempinimen

      Olet kisu-muija. Mitäs tykkäät älynväläyxestäni?
      Ikävä
      79
      1668
    4. Muistutus t-Naiselle.

      Olet ilkeä ja narsistinen k-pää. Annat itsestäsi kiltin kuvan ulospäin kelataksesi ihmiset ansaan. Sitten päsmäröit, hau
      Ikävä
      153
      1534
    5. Ylen jälkiviisaat estotonta Kamala Harris suitsutusta

      Kolme samanmielistä naikkosta hehkutti Kamala Harrisia ja haukkui Trumpia estottomasti. Nyt oli tarkoituksella valittu
      Maailman menoa
      317
      1498
    6. Oiskohan se aika

      Selvittää pää vihdoin ja viimein. Minun kaivattu ei todellakaan käy täällä ja piste. Ei ole mitään järkeä enää tuhlata t
      Ikävä
      8
      1401
    7. Siis oikeasti S... En ymmärrä...

      Oletko se sinä joka täällä kaipailee? Kaikki täsmää.
      Ikävä
      20
      1303
    8. Oho! Varmistusta odotellaan.

      Pitäneekö paikkansa? "🇺🇦Ukrainian drones hit a 🇷🇺Russian Tu-22M3 bomber at the Olenya airfield,"
      NATO
      127
      1290
    9. Onko jotain sanottavaa vielä, nyt voi kertoa

      Poistun kohta täältä ja unohdan ajatuksen naimisiin menosta. Mieheltä
      Ikävä
      29
      1259
    10. Mää oikeasti vielä kuolen

      Tämän tilanteen takia. Minä tosissani yritin ja tiedän että tämä tilanne sattuu sinuunkin. Molemmat taidetaan olla niin
      Ikävä
      45
      1107
    Aihe