Oletko ollut ambulanssin kyydissä?
Millaista se oli, oliko tasaista, pehmeää, rynkkystä, turvallista, ottiko paarilla maatessa kipeää jonnekin nimenomaan asennon tai jonkin muun seikan takia....?
Oliko niin pitkä matka että pystyit jo saamaan jonkin käsityksen kuljetuksessa ilmenevien hyvinvointiisi vaikuttavien seikkojen laadusta?
Nyt tulee mielenkiintoinen galluppi:
23
101
Vastaukset
Kerran voin melkein pahoin.
Katselin sivusta lanssia Stadin Unionin-kadulla.
Se on mukuloita.
Apu-kuskilta näytti katkeavan turva-vyö.
Sekä Solis-Luu.
Tai sivu-ikkuna halkesi.
Ja se vaan näytti siltä.
H.Olen ollut kerran anbulanssissa mukana tulkkina ja tukihenkilönä. Kuljettaja puhui espanjaa, tohtori portugalia ja potilas suomea. Jäimme kaikki henkiin.
- pumpsipumnaminami
Ampu tuo
Lanssi vie - ent.siivoojaparka
En osaa sanoa määrääkään kuinka usein olen ollut mukana, kun likkaani on viety pii-pää-pii-pää... milloin mistäkin syystä. Silti en ihan joka kerran ole edes ehtinyt mukaan. Hengissä ollaan selvitty kumpikin vielä tähän asti.
Itse en muista maanneeni niillä paareilla koskaan.
Sen entisen, ruumisautoksi muutetun ambulanssin kyydissä olen ollut vieläkin useammin. Kuin ihmeen kaupalla siitäkin selvisin hengissä. - ö-Öö
Kerran.
Ei se oikeastaan ollut edes hälytysajo, ei vilkkuvaloja, ei pillejä. Snadi kolari ja yks kundi roudattiin lekurille, meitsi oli mukana niinkuin saattaajana. Tavanomaista autokyytiä, joskin yhdellä hemmolla oli makuupaikka.
Lanssit ajaa yllättävän paljonkin muita, kuin hälytysajoja. Toisaalta, taksit ajaa paljon periaatteessa lansseille kuuluvia kiireisiä ajoja. Sitä ihmettelen, miksi ampulanssit ei aja taksiajoja.
Mainittava. Halvin taksi on muuten melkein aina pitsataksi. Paari-illan jälkeen kömpii lähimpään aukinaiseen pitseriaan ja tilaa pitsan kotiin ja lässyttää itsensä mukaan kuljetukseen. Toimii, kokeiltu on.
Noin muuten poliisikyyti on helpointa hommata. Se tosin vie jonnekin, minne itse ei olisi ollenkaan menossa ja tulee kaikista kalleimmaksi. Mutta jos talvipakkasella ei ole yösijaa, se kätevin tapa hommata lämmin yösija. Kokeiltu sekin on, toimii.
Mun mielestä ampulanssien toimintaa pitäis laajentaa. Vaikkapa postinjakamiseen tahi ruohonleikaamiseen. Suotta kallista kalustoa ja ylipalkattua henkilökuntaa istuttaa kahvihuoneessa kattelemassa telkkarista piirrettyjä. Sama asia palokuntienkin kanssa.
=DW=- Näinmeilläpäin
Missä päin Suomen maata ambulanssit joutavat seisomaan paikoillaan? Nykysysteemi terveydenhuollossa on sellainen, että lanssit sahaavat tauotonta rataa ympäriinsä.
Siirrot yms. kuljetukset ja kyydit ovat osa jokapäiväistä liikettä osastoilla kun päättäjät suuressa 'viisaudessaan' ovat keskittäneet esim. laboratoriot ja röntgenit yhteen pisteeseen jonne pitää sitten olla valvottu kyyti. Siirrot sairaaloiden ja laitoksien välillä työllistävät myös päivittäin, ajoruljanssi on jatkuvaa show'ta. - eppu2
Älä mollaa, et varmaan pärjäisi päivääkään ambulanssissa, etkä palomiehenä.
Sen verran arvokasta työtä tekevät meidän kaikkien hyväksi, etteivät varmasti latiakaan saa mitään ylipalkkaa. - ö-Öö
eppu2 kirjoitti:
Älä mollaa, et varmaan pärjäisi päivääkään ambulanssissa, etkä palomiehenä.
Sen verran arvokasta työtä tekevät meidän kaikkien hyväksi, etteivät varmasti latiakaan saa mitään ylipalkkaa.?
Mitä sekoilet. Aloituksessa ei ollut kyse arvioida, miten kukakin palstalle kirjoittava virtuaalihenkilö pärjäisi missäkin ammatissa. Miten hitossa tollasenkin aloituksen pystyy kääntämään muka jotenkin henkiklökohtiseksi vittuiluksi, en voi käsittää.
Mieti vähän. Kuinka usein näet ambilansseja liikenteessä? Niinpä, erittäin harvoin. Ja vielä paljon harvemmin paloautoja. Kalustoa ja henkilökuntaa toki on. Tyhjäkäynnillä.
Otappa vertailukohteeksi poliisi. Niillä ylityöllisyys kaikkialla. Hommaa enenpi, kuin kerkiävät tekemään. Kaikenlaista muutakin, kuin hälytystehtäviä. Joku palokunta tekee juu palotarkastuksia, mutta kallis kalusto seisoo talleissa, jos ei tulipaloja tms. Ambulanssit seisovat enimmän aikaa, hälytyksiä harvakseen. Ambulansseilla sellainen ongelma. Jos ne on kiikuttamassa jotain loispummieläkeläistä siirtoajona paikasta toiseen, ja sattuu tulemaan oikea hälytys, mihin skipataan kyytiläinen?
Jossain pohjoisessa tollaset asiat karmeita. EI mikään viranomainen pysty olemaan jokapaikassa yhtäaikaa. kaupungeissa siinä suhteessa paremmin. Kun lapissa joku sa sydärin, sitä hankala saada sairaalaan, helikopterikaan ei välttämättä ehdi avuksi. Ja helikopterit päivystää jatkuvasti. Jokin synnytys voi olla katastorfi. Eikä poliisia saa keskeyttämään kylätappelua muutamaan tuntiin. Palokunnasta ei ole mitään hyötyä, jos paloautot muutaman sadan kilometrin päässä.
Noista lanssikoptereista sen verran. Iteasiassa niistä suurin hyöty kaupungeissa. Kaupungeissa niillä pääsee paljon nopeammin liikkumaan, kuin autoilla. Just vaikka kolari ruuhka-aikaan jossain. Pöndellä jokatapauksessa pitkät välimatkat, harvemmassa kunnassa lanssikopteria. Usein järkevintä tilata autolanssin sijasta ruumisauto.
Jotta noit pelastushommelit toimis paremmin, niille pitäis olla oheistoimintaa. KAi olet huomannut, postin toiminta uhkaa loppua pian kokonaan, posti leikkailee nurmikoita jne. Jos haluaa lanssien tai palokuntien pysyvän toimintakykyisinä, pitää niillekin keksiä lisähommia. Joutikäyntiä ei kukaan halua maksaa.
=DW= - eppu2
ö-Öö kirjoitti:
?
Mitä sekoilet. Aloituksessa ei ollut kyse arvioida, miten kukakin palstalle kirjoittava virtuaalihenkilö pärjäisi missäkin ammatissa. Miten hitossa tollasenkin aloituksen pystyy kääntämään muka jotenkin henkiklökohtiseksi vittuiluksi, en voi käsittää.
Mieti vähän. Kuinka usein näet ambilansseja liikenteessä? Niinpä, erittäin harvoin. Ja vielä paljon harvemmin paloautoja. Kalustoa ja henkilökuntaa toki on. Tyhjäkäynnillä.
Otappa vertailukohteeksi poliisi. Niillä ylityöllisyys kaikkialla. Hommaa enenpi, kuin kerkiävät tekemään. Kaikenlaista muutakin, kuin hälytystehtäviä. Joku palokunta tekee juu palotarkastuksia, mutta kallis kalusto seisoo talleissa, jos ei tulipaloja tms. Ambulanssit seisovat enimmän aikaa, hälytyksiä harvakseen. Ambulansseilla sellainen ongelma. Jos ne on kiikuttamassa jotain loispummieläkeläistä siirtoajona paikasta toiseen, ja sattuu tulemaan oikea hälytys, mihin skipataan kyytiläinen?
Jossain pohjoisessa tollaset asiat karmeita. EI mikään viranomainen pysty olemaan jokapaikassa yhtäaikaa. kaupungeissa siinä suhteessa paremmin. Kun lapissa joku sa sydärin, sitä hankala saada sairaalaan, helikopterikaan ei välttämättä ehdi avuksi. Ja helikopterit päivystää jatkuvasti. Jokin synnytys voi olla katastorfi. Eikä poliisia saa keskeyttämään kylätappelua muutamaan tuntiin. Palokunnasta ei ole mitään hyötyä, jos paloautot muutaman sadan kilometrin päässä.
Noista lanssikoptereista sen verran. Iteasiassa niistä suurin hyöty kaupungeissa. Kaupungeissa niillä pääsee paljon nopeammin liikkumaan, kuin autoilla. Just vaikka kolari ruuhka-aikaan jossain. Pöndellä jokatapauksessa pitkät välimatkat, harvemmassa kunnassa lanssikopteria. Usein järkevintä tilata autolanssin sijasta ruumisauto.
Jotta noit pelastushommelit toimis paremmin, niille pitäis olla oheistoimintaa. KAi olet huomannut, postin toiminta uhkaa loppua pian kokonaan, posti leikkailee nurmikoita jne. Jos haluaa lanssien tai palokuntien pysyvän toimintakykyisinä, pitää niillekin keksiä lisähommia. Joutikäyntiä ei kukaan halua maksaa.
=DW=Kyllä se kuule postin toiminta on vähän eri asia, kun hälytysajoneovojen.
Toisessa kohtaa sanot, etteivät ehdi avuksi ja toisessa, että autot vaan tallissa makaa. Mitäs sekoilua se on.
Mieti vähän mitä höpötät.
Kyseisten henkilöiden, vaikka ei joka hetki ajoa olisikaan, on oltava 100% valmiudessa. Ei siihen sovi ruohonleikkuut eikä lumityöt, mummon mökillä.
Mistä tiedät, kuinka tärkeitä asioita käyvät läpi ja suunnittelevat väliaikoina.
Ei tässä mistään vittuilusta ole kyse, halusin vaan, että huomaisit, ettet Sinäkään tiedä kaikkien toisten töistä, vaikka jatkuvasti haukut ja vähättelet toisten työtä. - sitäkin.tapahtunut
ö-Öö kirjoitti:
?
Mitä sekoilet. Aloituksessa ei ollut kyse arvioida, miten kukakin palstalle kirjoittava virtuaalihenkilö pärjäisi missäkin ammatissa. Miten hitossa tollasenkin aloituksen pystyy kääntämään muka jotenkin henkiklökohtiseksi vittuiluksi, en voi käsittää.
Mieti vähän. Kuinka usein näet ambilansseja liikenteessä? Niinpä, erittäin harvoin. Ja vielä paljon harvemmin paloautoja. Kalustoa ja henkilökuntaa toki on. Tyhjäkäynnillä.
Otappa vertailukohteeksi poliisi. Niillä ylityöllisyys kaikkialla. Hommaa enenpi, kuin kerkiävät tekemään. Kaikenlaista muutakin, kuin hälytystehtäviä. Joku palokunta tekee juu palotarkastuksia, mutta kallis kalusto seisoo talleissa, jos ei tulipaloja tms. Ambulanssit seisovat enimmän aikaa, hälytyksiä harvakseen. Ambulansseilla sellainen ongelma. Jos ne on kiikuttamassa jotain loispummieläkeläistä siirtoajona paikasta toiseen, ja sattuu tulemaan oikea hälytys, mihin skipataan kyytiläinen?
Jossain pohjoisessa tollaset asiat karmeita. EI mikään viranomainen pysty olemaan jokapaikassa yhtäaikaa. kaupungeissa siinä suhteessa paremmin. Kun lapissa joku sa sydärin, sitä hankala saada sairaalaan, helikopterikaan ei välttämättä ehdi avuksi. Ja helikopterit päivystää jatkuvasti. Jokin synnytys voi olla katastorfi. Eikä poliisia saa keskeyttämään kylätappelua muutamaan tuntiin. Palokunnasta ei ole mitään hyötyä, jos paloautot muutaman sadan kilometrin päässä.
Noista lanssikoptereista sen verran. Iteasiassa niistä suurin hyöty kaupungeissa. Kaupungeissa niillä pääsee paljon nopeammin liikkumaan, kuin autoilla. Just vaikka kolari ruuhka-aikaan jossain. Pöndellä jokatapauksessa pitkät välimatkat, harvemmassa kunnassa lanssikopteria. Usein järkevintä tilata autolanssin sijasta ruumisauto.
Jotta noit pelastushommelit toimis paremmin, niille pitäis olla oheistoimintaa. KAi olet huomannut, postin toiminta uhkaa loppua pian kokonaan, posti leikkailee nurmikoita jne. Jos haluaa lanssien tai palokuntien pysyvän toimintakykyisinä, pitää niillekin keksiä lisähommia. Joutikäyntiä ei kukaan halua maksaa.
=DW="Ambulansseilla sellainen ongelma. Jos ne on kiikuttamassa jotain loispummieläkeläistä siirtoajona paikasta toiseen, ja sattuu tulemaan oikea hälytys, mihin skipataan kyytiläinen?"
Tuttu tapaus.
Potilaan siirtoihin käytetään potilaan kunnon mukaan taksejakin. Ambulanssi joka minua siirti toiseen paikkaan oli palokunnan. Olen joskus kysynyt että mitä sitten jos joku saa sydänkohtauksen sillä aikaa kun te olette meillä. Vastaus oli että jokainen potilas on saman arvoinen ja hoidetaan tarvittaessa. Esim. kuntakeskusten alueella tulee aina lähinnä sillä hetkellä oleva ambulanssi hätiin, oli kunta mikä tahansa. Samoin potilas siirretään sinne missä sattuu olemaan vapaata sairaspaikkaa, joskus satojen km:n päähän kotoaankin.
Minuakin kuljettaneella ambulanssilla oli silloin 6:s kerta sinä päivänä aluesairaalaan. Niin että kyllä ne ambulanssit käytössä olevat, eivät vaan ole sinun kotisi ohitse joka kerran ajaneet. - Hulluudenhuippu
Ambulanssit ovat niiin kiireisiä näinä päivinä että vaikka ne tulevat esim. kotiin tarkistamaan tilanteen kohtauksen, tapaturman tms. syyn takia, ne eivät ota ihmistä kyytiin ja vie mukanaan kuin jos ao:lla on pää kainalossa. Ts. syyn ja tilan täytyy olla erikoisvakava, muutoin lanssi jatkaa matkaansa vain henkilökunta muassaan.
- Läheisissäväleissä
En ole tarvinnut koskaan ambulanssin kyytiä. Onneksi. Mutta kymysyksestä juolahti mieleen ne pari kertaa, kun olen istunut Mustamaijassa. Yhden kerran kyydissä yksiin kemuihin ja toisella kerralla vuosia myöhemmin, kun 'pussasin' liikennevalojonossa toisen auton peräpuskuria.
Kyytihommaa ei varmaan saisi sanoa ääneen mutta vuosia on kulunut jo niin tolkuton määrä ettei se kai enää mitään haittaakaan tee. Tulihan tuota viitisen vuotta sitten matkattua ambulanssilla Porvoosta Helsinkiin. Omalla autolla ajoin Porvooseen ja muutaman tunnin kuluttua kuskasivat ambilanssilla Meilahteen. Ei se matkustaminen makuuasennossa kovin miellyttävää ole, oli kyyti tasaista tai ei, vähän vilu kyllä oli. Mutta ei muuten valittamista, hyvän huolen pitivät.
Kyse oli influenssan jälkitautina tulleesta keuhkokuumeesta, joka piti sairaalassa pari viikkoa. Siitä lähtien olen ottanut influenssarokotuksen joka syksy. Vuoden verran myöhemmin selvisi, että keuhkokuume ei ole välttämättä ihan pikku juttu, kun samanikäinen työkaverini kuoli siihen.
Porvoon sairaalassa tuli hoitajan kanssa puheeksi tuloni sinne omalla autolla ja kysyi, laitoinko parkkikiekon. Parkkisakko kuulemma tulee hätäseen. Ja kun en laittanut, pyysi autoni avaimen ja kävi laittamassa parkkikiekon. Ai että, mikä ihana ihminen, suuri kiitos hänelle. Poikani sitten myöhemmin haki auton pois.- reppuriika
On ollut aina puutetta mielenkiintoista aloituksista, mutta nytpä on sellainen ja jopa hausta.
Olin kyydissä 70-luvun alussa. Sairastin pitkään angiinaa ja jälkitautina tuli kurkkupaise. Kuume huiteli neljässäkymmenessä ja en enää kunnolla nielemään. Äiti alkoi tuskailemaan, että kuolee se tuo pentu tuonne nurkkaan.
Isällä ei ollut autoa ja ei setäkään voinut lähteä viemään 40 kilometrin päähän lääkäriin. Vieläkään en olisi lähtenyt lääkäriin, kun pelkäsin että reparoivat kurkun auki.
Äiti alkoi höösäämään vaatteita päälle ja puhui että kyyti on jo matkalla. No luulin että taksi tulee pihaan. Oli se hirveä kokemus kun sitten näin että farmariambulanssi seisoo pihassa. Ei siinä vastustelu auttanut, kun isä ja se ukko talutti autolle ja pukkasi luukusta sisään. Kyllä se hirvitti ja pelotti. Jotenkin mielin että olen nyt varmasti kuolemassa kun viimehädän kyydillä viedään sairaalaan. Ei siihen aikaan usein ambulanssilla potilaita kuljettu. Mietin siinä matkalla, että kuinka monta ruumista kärryllä on viety ja kuinka moni on heittänyt tässä kyydissä. Sisko kerto että oli ollut huhu ja koko koulussa, yli 1200 oppilasta, että olin kuoleman kielissä, kun ambulanssi on hakenut. Sisko oli asuntolassa ja oli saanut sinne tiedon välituntihuhujen kautta. Kotona ei ollut vielä siihen aikaan puhelinta.
Ja kyllä lääkäri sanoi, että tulehdusarvot ovat korkeat, alkaa olla nestehukka ja tila on hengenvaarallinen.
Pelko kävi toteen. Lääkäri puhkaisi puukolla kurkkupaiseen ja laittoi vahvaan antibioottikuuriin. Heti vointi alkoi koheta, mutta makasin viikon lasaretissa.
Vielä vuosia jälkeen päin sydän alkoi hakkaamaan kun näin ambulanssin, mutta en ole toistaiseksi sitä kyytiä tarjonnut. Kerran olin ,selälläni pötkötin ,tasasta rynkytystä ,otti pattiin .
- asko775s
Mitä rynkytystä, oliko sua leikattu jostain ottiko kyyti kipeesti?
asko775s kirjoitti:
Mitä rynkytystä, oliko sua leikattu jostain ottiko kyyti kipeesti?
Kysyttiin kyytin tasasuurest ,ei ollu tasast.
Ainaki kolmast on leikattu.koti-kiusattu kirjoitti:
Kysyttiin kyytin tasasuurest ,ei ollu tasast.
Ainaki kolmast on leikattu.Eiku neljä kertta minu on puukotettu .
- ambulatooriautossa
Oli mahtava kokemus kyllä. Auto tönäs ja joku soitti ambuulaarin paikalle. Päättivät, jotta ujellutetaan oikeen kunnolla ja mennään sitten tuhatta ja sataa. Ja niinhän sitä mentiin sitten. Joopa ja matka kun ei ollut siitä lyhimmästä päästä.
Mäkiä oli ja paljon,...kova töyssy niin lensin kattoon ja katosta alas ,....mutta matka jatkui. Huups mikä kurvi. No itseasiassa koko peti lensi paikoiltaan ja mä sen mukana, mutta autossa sisällä pysyttiin. Tuli hurjan pitkä ylämäki ja se ajettiin täysillä tottakai. Oli siinä pitelemistä, jottei kokonaan valahtanut takaovista tielle.
Hirvee rympsis kun tultiin mäki alas. Hirvee kuoppa,...no nih ja pam,...lensin jonkun kattoikkunan läpi läheisen talon pihamaalle. Kuuliin vaan ku ambulatooriauto jatkoi matkaansa pillit ulvoen. Pihamaalla leikkasi ruohikkoa komia herrasmies, joka kantoi minut vuoteeseensa lepäämään ja tarjosi konjamiinia. Ihmetteli vaan, niin oli taivaan lahja kun yllättäen jostakin ilmaantui nainen hänen pihalleen. Eihän siinä muuta kun mentiin heti kihloihin ja minäkin parannuin hetkessä.- eppu2
Ja sitten heräsit ja kyllä harmitti.
- sitäkin.tapahtunut
Muutaman kerran.
Yhtenä Juhannusaattona ensiavun jälkeen siirrettiin toiseen sairaalaan makoilemaan kuudeksi vuorokaudeksi. Kyyti oli tasainen. Kuski jutteli koko ajan minun maatessani paareilla.
Sydänkohtauksen sattuessa sydänhoitaja tarkkaili vieressäni, kyseli kipuani, antoi lääkettä. Kiire oli myrskyisessä säässä. Hyvin hoidettiin ja kuljetettiin.
Muut kyydit lähinnä ensi apua loukkaantumisiin ja kipuihin. - vhimsf
Kolme kertaa muistan
- ´nuorena äitinä. kolmevuotiaastani soitetttiin työpaikalle ettei kaikki asiat ole ok
-oli saanut 100 fbl rautaa - vatsahuuhteluun ja keskusairalaan hoitoon
- puolivuotiaan tyttövauvan kanssa - kun oli tukehtumis- ja hengitysoireita klo 5 aamulla - syyksi paljastui vierasesine - jonka keskussairalan leikkaussali nukutuksessa tähystyksessä onnistui poistamaan
- kolmas reissu oli oma juttu - raju pitkittynyt nenäverenvuoto, oksensin ja yökin verta
ja olo oli jossaintajunnan rajamailla - hoidolla sittemmin asettui
- kaikki kyydit ja lanssin kuljettajat asiallisia ja turvallisia hyviä ihmisiä
- kiitollisena muistan heitä kaikkia elämänuskoa ja luottamusta luovina henkilöinä
- silloin kun oma mieli oli kaaoksessa ja hätää täynnä. Olen ollut. A-luokan kyytinä vietiin noin kolme kilometriä paikasta A paikkaan B, missä annettiin sähköä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan uusi poikakaveri
Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu2053161Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.
Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva2391610Laita mulle viesti!!
Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus951462- 921369
Vanhemmalle naiselle
alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e461324Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen
No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.1561236Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin121178Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!
"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze1231009Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät89922Tuntuu liian hankalalta
Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.44803