Kirjoituksen pituudesta

L11anlyhyt

Olen kirjoittanut 38 A4 arkkia. Paljonkohan tuo olisi kirjana? Olisiko tarpeeksi pitkä nuortenromaanin käsikirjoitukseksi? Kyseessä on rohkea kokeilu, ei mikään sellainen käsikirjoitus mikä nuortenromaaneista yleensä tulee mieleen.

12

223

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sitkeäsissi

      Novelli pituus, vaikka sitten rivivälillä 1. Kirjana olisi vain parikymmentä-vajaa kolmekymmentä sivua, eli ei olisi taloudellisesti eikä tarinallisesti kannattavaa.

      Novellipituudet ovat tuonne 150 sivuun/riviväli 1-1.5-2 ja romaanit eli "kirjat" 200 sivusta eteenpäin 400/500 sivuun, 1.5-2 rivivälillä.

      Aloittelevan kirjoittajan/tulevan kirjailijan olisi hyvä ymmärtää, että novellin rakenne on eri kuin täysmittaisen romaanin, joten lähtökohtaiseti pitää tietää kumpaa tyylilajia kirjoittaa. Novellista ei saa vain sanoja, esim. tyhjiä adjektiiveja, lisäämällä romaania.

      Jos kyseessä on rohkea kokeilu kuten sanot, niin mikään ei estä lähettämästä kyseisiä "makupaloja"/täysmittaisen romaanin ensilukuja/avain kohtauksia kustantamoille tunnustelu mielessä kartoittamaan kiinnostusta. Esim. sähköposti tai twitter-muotoiset tarinat olisivat juurikin pop, jolloin vanhanaikaiset sanamäärät rajoitteet eivät niinkään pätisi.

      Mutta jos on puhtaasti "vanhanajan" nuortennovelli, niin ura/kaupallisesti olisi hyvä, että sinulla olisi 2-4 samanmittaista 30-40 sivuista NUORTENNOVELLIA valmiina ennen kuin lähdet neuvottelemaan kustantamojen kanssa. Kustantaminen on kuitenkin ensisijaisesti kaupallista toimintaa, joten kirjailijan tehtäväksi jää tarjota kustantamoille mahdollisimman valmista tuotepakettia, jonka he puolestaan voivat lykätä markkinoille kuluttajille ostettavaksi mahdollisimman pienellä vaivalla ja kustannuksella. "Epätyypillisestä" 30-sivun kirjasta on kustantamoille enemmän kuluja kuin tuottoa, jopa varmojen ja tunnettujen kirjailijoiden kohdalla. Pikemminkin pyri siihen, että teet kustantamoille mahdollisimman helpoksi investoida juuri sinun teokseesi. Eli tutki suosikkikustantamoidesi julkaisemien novellien/romaanien pituuksia/sanamääriä.

    • Yksiinkeryaista

      Muistelen lukeneeni jostain että yksi sivu on 1500 merkkiä. Eli jaa merkkimäärä tuolla niin saa arvion sivumäärästä.

    • ldskjfldskj

      Minun julkaistuissa (aikuisten) kirjoissani on molemmissa ollut noin 25 000 sanaa. Tekstisi sanamäärän näet Wordistä.

      Jos sinulla on noin 300 sanaa per liuska, sanoja on yhteensä vajaat 12 000. Riittäisikö nuortenkirjaan? En tiedä, en ole kustantaja. Mutta pituus ei koskaan ole julkaisuperuste tai julkaisun este. Jos tekstisi on kiinnostava, sitä luultavasti pyydetään laajentamaan. Jos se ei ole kiinnostava, voit kirjoittaa vaikka 100 000 sanaa, eikä sitä kuitenkaan julkaista.

      Ehkä sinun kannattaa tarjota kässäriäsi parille-kolmelle valikoidulle ksutantajalle ja tunnustella palautetta. Jos he iskevät kiinni, hyvä. Jos eivät, tee lisää töitä kässärisi kanssa tai aloita uusi.

      • Höpsönlöpsökeko

        Ihan mielenkiinnosta kyselen kuinka monta sivua nämä sinun 25 000 sanaa ovat vastanneet kirjoiksi painettuina?


      • juupajuppajupp
        Höpsönlöpsökeko kirjoitti:

        Ihan mielenkiinnosta kyselen kuinka monta sivua nämä sinun 25 000 sanaa ovat vastanneet kirjoiksi painettuina?

        Ensimmäisessä hieman yli 200, toisessa hieman alle. Ero johtuu siitä, että ensimmäisessä oli huomattavasti lyhyemmät luvut, jolloin tuli enemmän vajaita sivuja.


      • huppahjuuupahupp

        Lisäys, joka saattaa myös kiinnostaa: toisen kirjan kässärissä, jonka lähetin kustanustoimittajalle, oli 51 000 sanaa, joista hän siis leikkasi pois yli puolet. Itse olin siinä vaiheessa ymmällä työni kanssa; tiesin, että se on hyvä, mutta ei vielä valmis, mutta en osannut tehdä sille enää mitään.

        Voisi sanoa, että kustannustoimittajani löysi risukasasta kirjan :)


    • yksinäinenkirjoittaja

      Hei,
      Bod.fi eli Books on demand sivustolla kohdassa kirjalijat löytyy hintalaskuri. Siitä voit nähdä koko-kohdasta erilaisia kokoja. Pienin taisi olla runokirjoille, 13,5x21,5 voisi olla sopiva lyhyelle romaanille. Ite julkaisin siellä lastenkirjan kolmanneksi pienimmällä koolla ja mielestäni olisi turhan iso romaanille ellei tekstiä ole runsaasti. Sitten tekstinkäsittelystä voit etsiä kohdan, jolla voit muuttaa oman tekstisi sivun kokoa. Näin sitten näet paljon saat sivuja. Yksi omani hiukan yli 100 sivuinen teksti A-nelosena, onkin kirjansivuina noin 250 sivua eli hyvinkin nuorten romaanin verran.

    • pööhöö

      Hei hei hei. Minun suuressa eepoksessani on monta osaa, josta kukin sisältää monta lukua. Ja jokainen luku sisältää yhden...hm...miten sen nyt sanoisi, eipä taida sille nimeä löytyä, mutta lukekaa jokin Ken Follettin kirja, niin ymmärrätte, mitä tarkoitan. Eli siis, jokainen sellainen "juttu" on ollut n. 40 A4 arkkia. Nytkin kirjoitin kohtauksen, missä poliisit pidättävät miehen murhasta, j siihen sekä poliisiasemalle viemiseen kuulumiseen kului jo 30 A4 arkkia. Ja vielä tulee lisää tuohon "juttuun."

      • mursara

        Ei sille taida nimeä löytyä, kun sellaista ei ole kuin sinun omassa mielikuvituksessa.
        Taidat elää pahassa suuruusharhassa, kun vertaat itseäsi Ken Follettiin.
        Tuo sinun menetelmä tuottaa hirveän määrän taitamatonta roskaa kansien väliin,vai onko eepostasi jo julkaistu?
        Huppahjuupahupp kirjoitti, että hänellä oli 51000 sanaa ja siitä kustannustoimittaja leikkasi puolet pois. Tuollaisen taitavan opastajan sinäkin tarvitset, jotta unohdat ne suuruusharhat.


      • dsklfjlkdsfklsjfdskl

        Noo minä ymmärsin, että hän puhui Folletista vain rakennetta tarkoittaen :)

        Se hyvä puoli, että kun tekstimassaa on paljon, siinä on myös mitä karsia!


      • Cerasi

        Jep, dsklfjlkdsfklsjfdskl, just näin tarkoitin. Ken Folletista puhuin vain rakennetta tarkoittaen, itse tuon mestartin tasoon on vielä todella pitkä matka. Ja Mursara hei, kantsisko ensin itse tsekata onko jutulla perää ennen kuin tyrmää sen suoralta kädeltä, ilman mitään tutkintaa? Oletko vihainen siksi, koska et itse osaa kirjoittaa lainkaan? Vai, mikä todennäköisempää, onko kustantaja tyrmännyt sinun raapustuksesi, ja nyt tulit rageemaan minulle? Vai oletko yksinkertaisesti sekopää?

        Nyt takaisin asiaan.

        Nyt kumoan sinun väitteesi.

        1. Ehei, en elä missään suuruusharhassa. Minun kirjoitelmani pääsevät ehkä Stephen Kingin kirjailijanjaottelua käyttäen ehkäpä juuri ja juuri surkean tasolta pätevään. Eli ihan pohjasakassa en ole, mutta todellakaan minulla ei ole mitään oikeutta verrata itseäni mestareihin tai edes hyviin, kuuluisiin kirjailijoihin. Olen vasta pätevä. (Ja siihenkin on vaadittu tähän mennessä paljon, ja joudun yhäti pinnistelemään jotten putoaisi täysin surkeiden lokakirjailijoiden joukkoon.) Enkä vertaa itseäni Ken Follettiin kuin kehenkään muuhunkaan tavallisesti kuin tietämättänikään.

        2. Niin mikä menetelmä? Löytyykö aiemmasta postauksestani joku menetelmä, jota käytän? Anteeksi vaan, Musara, minä en sitä edes itse tuon postauksen kirjoittajana löydä, joten miten joku muu voisi? Mutta ehkä ajattelit, että käytän tajunnanvirtatekniikkaa, vapaata kirjoitusta tms., vaan asia ei ole niin. Kirjoitan sana kerrallaan, juuri niin kuin herra King meitä kehottaa. (Ja siitä huolimatta, että olen ottanut oppia paljonkin Stephen Kingiltä kaikenlaisissa kirjoitukseen liittyvissä tyyli-, ja rakennusjutskissa ja neuvoistakin vaarin, en silti voi mitenkään verrata itseäni tähän kyseiseen mestariin, tai sanoa kirjoittavani - enkä muuten kirjoita - kuin hän. Ehei, sehän olisi suorastaan ylimielistä, ellei paheellistakin.)

        3. Taitava opastaja. Minulla on Kirjoittamisesta. Sitäkään en tarvitsisi. En sano tätä vain siksi, että King on lausunut painavan sanasensa, että jos haluat kirjailijaksi ja alat harjoitella, et tarvitse mitään kirjoituskursseja tai -seminaareja kuten et mitään sääntöjä, neuvoja tai ohjenuoria netistä tai kirjoistakaan, siis yksinkertaisesti: SINÄ OPIT KAIKEN ITSE, vaan olen sen itse huomannut, kaikki käy paljon tuskattomammaksi ja muutenkin. Minulla on taipumus liikasanaisuuteen ja turhaan lörpöttelyyn, mutta miksi murehtisin sitä kirjoitusvaiheessa, sillä kuuden viikon ehdottoman poispysymisen jälkeen on korjausvaihe, jossa paska leikataan pois. Ja voin sanoa, että minulla sitä paskaa riittääkin. Ja sitten, sinä Mursara, kun olen puhdistanut raapustukseni kaikesta turhasta, tehnyt siitä sellaisen, että se on jokseenkin lukijaystävällinen, tapan lemmikkejäni oikein olan takaa. 10 % lähtee pois. Ei ainakaan vähemmän. 10 tai ei mitään, eli 10 % tai en näytä tekstistäni vilaustakaan yhdelle elävälle sielulle.

        Ja jos kustannustoimittaja haluaa eikata minulta jotakin pois, niin kyllähän he yleensä tietävät, mitä lukijat haluavat. Toisaalta, jos minua komentelee joku läskipää, josta olen täysin - huom. täysin- varma, että hän ei tiedä mistä puhuu ja haluaa leikata, niin haistatan hänelle paskat ja käsekn leikkaamaan oman esinahkansa kuin juutalainen konsanaan ja tarjoan seuraavalle.

        Ja jos koko maailma on kääntynyt minua vastaan, ja tiedän etten mesoa lapsellisen ylimielisesti haistatellessani paskoja sille sun tälle toimittäja-mistäänmitääntietämättömälle-läskipäälle heidän leikkauskäskyistään, niin on olemassa yksi sana, joka kertoo, mitäpä minä sillojn teen. Ja tämä sana ei ole itsemurha. Olisinhan varsin kersamainen sanoessani noin. Vaan ei, tämä sana on:

        Omakustanne.


    • Ei sanojen/sivujen määrällä vaan sisällöllä tehdään novelli/romaani.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      697
      5679
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      486
      3615
    3. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      162
      3422
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      171
      2657
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      10
      2449
    6. 273
      2072
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1527
    8. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      107
      1452
    9. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      100
      1399
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      89
      1180
    Aihe