Ulkomaille muuttanut

Emzi

Olen muuttanut muutama vuosi sitten ulkomaille. Tyovuosia ehti Suomessa kertya muutama vuosikymmen. Kun aikanaan tulen eläkeikään, voinko saada eläkettä Suomesta, jos asun silloin vielä ulkomailla?

10

321

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Voit hakea.

      Ulkomailla asuessasi sinun tulee hakea Suomessa karttunutta eläkettäsi asuinmaasi eläkeviranomaisen kautta, jos asut EU-/ETA-maassa, Sveitsissä tai maassa, jonka kanssa Suomella on sosiaaliturvasopimus ( Kanada, Quebec, USA, Israel, Chile ja Australia). Suomen eläkken hakemiseksi täytät asuinmaasi eläkehakemuksen. Asuinmaasi eläkeviranomainen välittää hakemuksesi Suomeen Kelan kansainvälisten asioiden keskukseen (KV-keskus), josta se välitetään myös sinun omaan työeläkelaitokseesi jossa olet työeläkevakuutettu. Jos haet Suomessa karttunutta eläkettä muuhun kuin edellä mainittuihin maihin, voit hakea Suomen eläkkeen täyttämällä Suomen eläkehakemuslomakkeen. Hakemuslomakkeet on tulostettavissa verkossa www.tyoelake.fi kohdasta Lomakkeet.

      • EhkaTakuuelake

        Hei tyoelaketietaja. Palasin suomeen 08.2016 mukana Thai puoliso. Miten hanen tyokyvyttomyyselake maaraytyy kun sita voi hakea 1 vuoden? sairausloman jalkeen ja mista se haetaan? Suomi sv oikeuden sai jo. Tyovuosia suomessa 0.


    • Yksi neuvo,Suomesta sinun pitää hakea vanhuus- ja kansaneläkettä eri hakemuksilla,muuten menetät niistä toisen.Työeläkeasiat ei kuulu Kelalle.

    • Kun Suomessa vakuutettuna ollut henkilö asuu toisessa EU-/ETA-maassa tai Sveitissä, tämän maan vakuutuslaitos toimii yhteyslaitoksena eläkehakemusasiassa. Eläkkeenhakija täyttää asuinmaansa eläkehakemuksen, jossa hän ilmoittaa myös työskentelystään ja asumisestaan Suomessa. Asuinmaan yhteyslaitos lähettää eläkehakemuksen Kelan kansainvälisten asioiden keskukseen, joka välittää hakemuksen työeläkkeen osalta Suomen työeläkelaitokseen. Työ- ja kansaneläke haetaan näistä maista samalla hakemuksella.

      Sosiaaliturvasopimusmaista eläkettä haettaessa on työ- ja kansaneläkkeelle omat hakemuslomakkeensa. Hakemus jätetään näissäkin maissa asuinmaan eläkeasioita hoitavalle viranomaiselle, joka lähettää hakemuksen myös työeläkkeen osalta Kelan kansainvälisten asioiden keskukseen.

    • Nimimerkille "EhkaTakuuelake". Jos vaimollasi ei ole lainkaan työvuosia Suomessa, hänelle ei ole karttunut työeläkettä. Näin ollen hänen mahdollinen eläketurvansa perustuu pelkästään Kelan maksamaan kansaneläkkeeseen ja mahdolliseen takuueläkkeeseen. Lisätietoja näistä saat Kelasta, www.kela.fi

    • Emzi

      Kiitos vastauksista!

    • einäin___

      Todella epäoikeudenmukaista, että Suomeen saa hakea ulkomaalaisen vaimon, joka pääsee suoraan takuueläkkeen piiriin, vaikka työvuosia on 0. Me veronmaksajat sitten maksamme tämän eläkkeen.

      • EhkaTakuuelake

        Veronmaksajille saastoja mm hoitopaikka ja avustajani kulut. Yhdessa parjaamme lahes normaali asunnossa. Terveisin 42 v invalidi.


    • Itsevaan

      Saankohan Suomesta mitään eläkettä? Olen joskus ollut kesätyössä ja työttömyyskorvauksilla. Nyt olen asunut ulkomailla useita kymmeniä vuosia. Olisi kiva saada joku pieni bonuseläke Suomesta kun kerran olen Suomessa joutunut asumaan. Olen jopa valmis muuttamaan Suomeen vähäksi aikaa. Mikä ero on kansaneläkkeellä ja takuueläkeellä?

      • japaskatkanssaelutteita

        Joutunut asumaan suomessa pakosti ja olisi kiva saada siitä korvauksena vähän pätäkkätä. Kesätyöt ei oikeuta alle 23 vanhana ainakaan elätteeseen. Ehkä 3 euroa per kuukausi mahtollinen eläte.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 169
      4759
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      125
      4333
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      26
      2821
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1911
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1774
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1689
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1680
    8. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      95
      1641
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1593
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1541
    Aihe