Tuplat tulossa

Mimmi

Moikka kaikki kaksosten odottajat/vanhemmat! Olen nyt raskaana vk 21, ja kuulimme juuri mieheni kanssa että meille tuleekin yhden sijasta kaksi vauvaa. Olimme siis juuri vasta ekassa ultrassa (rakenne). Kovasti vaan ihmetytti vatsan nopea kasvu ja painonnousu. Eipä ihmetytä enää!
Haluaisinkin nyt kuulla tulevien tai jo tuplavanhempien ajatuksia/ kokemuksia. Itsellä on tässä vielä pää melko pyörällä...

26

9350

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mimmi

      Elikä siis olikos teillä raskausaikana paljon kipuja, koska vauvat syntyivät jos ovat jo maailmassa yms. Niin, ja koskas jäitte töistä sairaus/äitiyslomalle. Itselläni on ollut hieman iskiastyyppistä kipua alaselässä ja takapuolessa, varsinkin työpäivän jälkeen. Muuten olen voinut hyvin, alussa oli tosin pahoinvointia(en oksentanut!) ja väsymystä on kyllä vieläkin jonkin verran.

      • paljon

        Masu kasvaa nopeasti kaksosraskaudessa,tiedän,itselläni kaksospojat.
        Katsohan monikkoperheet -linkillä keskusteluja!
        Siellä me tuplamammat vaihdamme kuulumisia!


      • maa

        Mulla epäiltiin kaksoisraskautta myös nopean painonnousun ja ison masun vuoksi. Rvk 13 ultrassa kuitenkin näkyi vaan yx laps, kysyisinkin nyt et voiko tosiaan vielä rakenne ultrassa ilmtä et niitä onki kax?


      • MaSukka
        maa kirjoitti:

        Mulla epäiltiin kaksoisraskautta myös nopean painonnousun ja ison masun vuoksi. Rvk 13 ultrassa kuitenkin näkyi vaan yx laps, kysyisinkin nyt et voiko tosiaan vielä rakenne ultrassa ilmtä et niitä onki kax?

        Kylläpä niitä on sattunut ja vielä myöhemminkin havaittuja. Vaikka sanotaan, että eka ultrassa saa lähes 100% varmuuden sikiöiden määrästä, on vain ihan tälläkin vuosituhannella sattunut monia tapauksia, joissa toinen sikiö onkin ollut toisen piilossa ja ei ole havaittu eka ultrassa. Ja riippuu kai siitä miten tarkkaan ulra tehdään, miten tarkat välineet ym.


      • Maa
        MaSukka kirjoitti:

        Kylläpä niitä on sattunut ja vielä myöhemminkin havaittuja. Vaikka sanotaan, että eka ultrassa saa lähes 100% varmuuden sikiöiden määrästä, on vain ihan tälläkin vuosituhannella sattunut monia tapauksia, joissa toinen sikiö onkin ollut toisen piilossa ja ei ole havaittu eka ultrassa. Ja riippuu kai siitä miten tarkkaan ulra tehdään, miten tarkat välineet ym.

        Kauheeta ihan rupee jänskättään uudelleen ku lukee näit juttui. Et viä voi toinen löytyä? mulla tuli istukka jotenki eteen ettei kaikkee nähty ja six pääsen ylimääräseen ultraan.Mites sit sydän äänet eix niistä kuule onx yx vai kax?


    • tuplat tulossa

      Itse odotan rv 28 tuplia. Itselläni on kaikki mennyt tähän asti hyvin, paremmin kuin ajattelin. Vatsakaan ei ole vielä ihan mahdottoman iso.

      Alussa olin julmetun väsynyt ja välillä tuli huono olo kun en ollut tajunnut syödä ajoissa, mutta muuten ei mitään ihmeellistä. Väsymyskin on vähentynyt, kun olen antanut itselleni luvan levätä silloin kun siltä tuntuu.

      Minulla on kaksi yksösraskautta aiemmin ja ei tässä tuplaodotuksessa omasta mielessäni ole ollut muuta eroa kuin, että vatsa on isompi. Nyt on tosin viimeinen kolmannes aluillaan ja vauvat aloittavat hurjan kasvun ja voi olla että parin viikon päästä olen ihan eri mieltä ;)

      Mutta onnea odotukseen :)

    • pikkukakkonen

      Onnea nyt hirmusti!! Muistan itseni tilanteessasai. Monet puhuivat jatkuvasti siitä kuinka rankkaa kaikki tulee olemaan. No, lohdutukseksi sinulle: meillä on nukuttu jo 3kk iästä lähtien 10 tuntisia öitä lapsilla ei ole ollut mitään sairauksia ja olen päässyt ehkä liiankin helpolla. Kyllähän se ihan alkuun oli valtava sokki kun tultiin kotiin ja työ oli ympärivuorokautista. Hanki itsellesi riittävän ajoissa ennen synnytystä tukiverkko. Pidä säännöllisesti yhteyttä sukulaisiin ja ystäviin. Meille se on ollut upeaa kun nämä rakkaat ihmiset tulevat hoitamaan lapsiamme ja pääsemme isin kanssa esim. elokuviin tuulettumaan. Tsemppiä tulevaan!!

      • Mimmi

        Kiitos vaan kaikille vastanneille. Tällä hetkellä olo on mitä mainioin, välillä väsyttää tosin. Ja ajatus kahdesta pienestä on alkanut tuntua todellisemmalta ja mukavalta. Huoli on kova koskien mahd. ennenaikaista synnytystä. Mutta päivä kerrallaan on otettava, ja paras on miettiä vain sitä, kuinka hyvin on mennyt tähänkin asti. Työtä kaksoset tulevat teettämään, se on selvä. Aika näyttää, kuinka paljon. Hyvät jatkot teille kaikille!!!


    • ... :)

      Onnea! :)

      Onko suvussanne kaksosia? Haluaisin kovasti kaksoset kun joskus teen lapsia :)

    • kaksosetko onni?

      itsekkin kaksosten äitinä ei voi muuta sanoa, meilla on ainakin ollut todellista helvettiä, toivottavasti pärjäätte paremmin ja teiltä ei puutu tukiverkko!

      • Mimmi

        Äskeiselle kirjoittajalle... Ikävää, että teillä ei ole mennyt hyvin kaksosten kanssa. On tietysti hyvin yksilöllistä, miten kukakin jaksaa, ja millaisia tulevat pienokaiset ovat, esiintyykö koliikkia yms. Tällä hetkellä meidän perhe (minä ja mies) valmistaudumme innolla kaksosten vanhemmuuteen. Etukäteen on hankala sanoa, miten tulee pärjäämään. Mutta tunnemme itsemme hyvin onnekkaiksi, kun saamme kaksi lasta samalla kertaa! Kaikille jaksamista!!!


      • Toivottavasti pian kaksoste...
        Mimmi kirjoitti:

        Äskeiselle kirjoittajalle... Ikävää, että teillä ei ole mennyt hyvin kaksosten kanssa. On tietysti hyvin yksilöllistä, miten kukakin jaksaa, ja millaisia tulevat pienokaiset ovat, esiintyykö koliikkia yms. Tällä hetkellä meidän perhe (minä ja mies) valmistaudumme innolla kaksosten vanhemmuuteen. Etukäteen on hankala sanoa, miten tulee pärjäämään. Mutta tunnemme itsemme hyvin onnekkaiksi, kun saamme kaksi lasta samalla kertaa! Kaikille jaksamista!!!

        Samat sanat...
        Kuulostaa jotenkin kyllä oudolta että joku sanoo "otan osaa". Eikös yleensä oteta osaa aivan muihin asioihin... No, meitä on joka junaa...


    • Saaga

      Kyllä se kaiken kaikkiaan kuitenkin on todella suuri onni, että saa kaksi pientä ihmettä kerralla elämäänsä! Väsymyksestä huolimatta.

      Minullakin masu kasvoi niin hurjalla vauhdilla, että kaksosista vitsailtiin tosi paljon ennen ekaa ultraa. Ja voin sanoa, että pää oli aivan pyörällä täälläkin, kun asia valkeni. Kertakaikkisen pyörällä olikin. Tuli heti tuplahuoli, tuliko sulle?

      Meillä vaavit syntyivät 10 viikkoa ennen laskettua aikaa. Ajattelin kyllä, että syntyvät aiemmin, mutta noin aikainen synnytys tuli aivan yllättäen. Kaikki valmistelut olivat kesken, vaikka olin ollut rv:sta 27 sairaslomalla kotona. Mutta sen sanon, että siitäkin selviää, kun ottaa sen asenteen, että päivä ja hetki kerrallaan. Eikä pidä etukäteen huolehtia liikaa.

      Asioilla on tapana järjestyä. ;0)

      Siinä onkin sitten kaksinverroin ihmeteltävää ja ihasteltavaa (myös työtä, sitä ei voi kieltää)!

      Onnea vielä!

      • Mimmi

        Heips! Kiitos sinulle kannustavasta viestistäsi! Minkäs ikäisiä omat kaksosesi ovat? Kuinka pieniä he olivat syntyessään, ja kauanko joutuivat olemaan sairaalassa? Olen itsekin alkanut ottamaan hiukan varovaisemmin ennenaikaisen synnytyksen riskin vuoksi, jo nyt. Mietityttää vaan, kuinka kauan vielä mahdan jaksaa töissä. Teen 4-vuorotyötä, jossa ei riitä istuminen, vaan pitää myös nostella tavaroita yms. Onneksi on yleensä auttavia käsiä!


      • Saaga
        Mimmi kirjoitti:

        Heips! Kiitos sinulle kannustavasta viestistäsi! Minkäs ikäisiä omat kaksosesi ovat? Kuinka pieniä he olivat syntyessään, ja kauanko joutuivat olemaan sairaalassa? Olen itsekin alkanut ottamaan hiukan varovaisemmin ennenaikaisen synnytyksen riskin vuoksi, jo nyt. Mietityttää vaan, kuinka kauan vielä mahdan jaksaa töissä. Teen 4-vuorotyötä, jossa ei riitä istuminen, vaan pitää myös nostella tavaroita yms. Onneksi on yleensä auttavia käsiä!

        Hei!

        Meillä vaavit syntyivät viime syyskuussa, raskausviikolla 30 5, eli ovat edelleenkin vielä ihan vaaveleita. Kokemusta on vasta vauva-ajasta. Painoivat 1290g ja 1580g. Pääsivät kotiin marraskuun alussa.

        Ota vaan heti sairaslomaa, kun alkaa siltä tuntumaan!

        Nyt pitää kiirehtiä...


    • 2 x äiti

      Meidän kaksoset syntyivät viikolla 36 4. Raskaus piti käynnistää raskausmyrkytyksen vuoksi, mutta vointimme oli kaikesta huolimatta hyvä, myrkytys vaan eteni hítaasti, mutta varmasti ja koska vauvoilla oli jo hyvin kokoa, raskaus käynnistettiin. Synnytys oli nopea ja helppo (kesto 3h 30 min), ilman puudutuksia yms. siitä selvisin. =) Vauvat olivat 2350g, 46 cm ja 2450g,47 cm. Molemmilla 9-9-9 pistettä.

      Nyt ovat 14 viikkoa vanhoja ja aivan supersuloisia tapauksia. Hymyileväisiä ja helppoja lapsia, välillä tietysti itkevät, niinkuin vauvojen kuuluukin. Varsinkin iltaisin meillä on varsinaiset "kuoroharjoitukset", mutta se on vain kestettävä. Tottakai heissä työtä on ja välillä väsyttää, mutta se on hyvin pitkälle itsestä kiinni kuinka jaksaa. Pitää ottaa omaa aikaa, mutta täytyy myös olla valmis luopumaan jostain.

      Vauvamme aloittelevat pikkuhiljaa kiinteän ruuan maistelua, tähän asti olen täysimettänyt. Maito on riittänyt hyvin ja vauvat kasvavat ja kehittyvät vauhdilla. Ovat jo reilun kuukauden nukkuneet täydet yöt, että siinäkin tapauksessa ollaan päästy helpolla.

      Ei muuta kuin tuplasti onnea ja positiivista asennetta, niin hyvin pärjäätte. Kannattaa tietenkin realistisesti varautua pahimpaan, niin ei työn määrä sitten yllätä.

      • Nanna

        Odotan myös kaksosia ja pelkään myös raskausmyrkytystä.Mistä se johtuu?Ja voiko sitä estää?Mitkä olivat oireet?Kuinka pian oireiden alkaessa pitää päästä sairaalaan?Kerro siitä?


      • Saaga
        Nanna kirjoitti:

        Odotan myös kaksosia ja pelkään myös raskausmyrkytystä.Mistä se johtuu?Ja voiko sitä estää?Mitkä olivat oireet?Kuinka pian oireiden alkaessa pitää päästä sairaalaan?Kerro siitä?

        Raskausmyrkytyksen syitä ei tiedetä. Eikä sitä voi kaiketi estääkään(?) Tosin oireita voi lieventää lepäämällä.

        Mulla oli oireina hurjasti kohonnut verenpaine, mieletön turvotus ja valkuainen virtsassa. Pari viikkoa lepäsin kotona, ennen kuin ottivat sairaalaan pakkolepoon. Tosin, seuraavana päivänä menikin sitten lapsivesi a-vauvalta ja synnytys käynnistyi rv 30 5.

        Raskausmyrkytys paranee ainoastaan synnytyksellä. Mulla toipuminen kesti useita viikkoja synnytyksen jälkeen.

        Mutta älä sinä nyt kohota omaa verenpainettasi kyttäämällä raskausmyrkytyksen oireita! ;0) Kyllä se sitten huomataan neuvolassa tai polilla, jos se on tullakseen. Niin kauan kun sulla on hyvä olo, on kaikki ok.


      • 2 x äiti
        Nanna kirjoitti:

        Odotan myös kaksosia ja pelkään myös raskausmyrkytystä.Mistä se johtuu?Ja voiko sitä estää?Mitkä olivat oireet?Kuinka pian oireiden alkaessa pitää päästä sairaalaan?Kerro siitä?

        Ei ole tietoa mistä myrkytys johtuu. Lepo on tärkeää, mutta sitä ei voi mitenkään estää. Kuulema yleisempää ensisynnyttäjkällä ja varsinkin, jos odottaa tuplia. Oireina ovat kohonnut verenpaine, valkuainen virtsassa, väsymys, päänsärky yms. Minulla ei ollut muita oireíta, kuin valkuainen virtsassa, joka kohosi kokoajan. Verenpainekkin nousi, mutta lähtö paineet olivat niin matalat, että paien oli vielä synnyttämään lähtiessäkin normaalilla tasilla. Olin sairaalahoidossa viikon ennen käynnistystä, kaikki virtsa kerättiin, jotta saatiin tarkka valkuaisarvo ja vauvojen sydänäänet kuunneltiin kaksi kertaa päivässä sekä verenpaine mitattiin. Muutaman kerran otettiin verikokeet ja ultrassa kävin pariin kertaan viikon aikana. Kaksosraskautta seurataan sen verran tarkasti, että myrkytys ei pääse yllättämään. Yhdellä plussalla ollessa seurasin valkuaista vielä kotona...se kohosi vajaassa viikossa kolmelle plussalle ja sen jälkeen jouduinkin jäämään sairaalaan..Synnyttämällä myrkytys paranee, harvoin jää jälkioireita (munuaisten vajaa toimintaa tms.)Minulta oli lopputarkastukseen mennessä valkuainen hävinnyt kokonaan.

        Älä stressaa turhaan. Nauti raskausajasta. =)


      • Maryh

        Me päästiin rv 34 3 ku tytöt(esikoiset) päätti syntyä, a-neiti 2010g 43cm ja b-neiti 1670g 43cm :) Viimisen kaks kuukautta olin vuodelevossa, välillä sairaalassa välillä kotona. Söin myös lääkkeitä supistuksien estämiseksi. Raskausaika meni muuten hyvin, ei ollut muuta ongelmaa.
        Synnytys oli mielestäni helppo ja mukava kokemus, kesti 5h40min. Tytöillä on 11minuutin ikäero.
        Nyt he ovat jo 3kk, opetellaan parhaillaan syömään maissisosetta ja kääntymään mahalleen. Kova on touhu.
        Itse olin tyttöjen kanssa kaksin 2 ekaa kuukautta, koska mies oli armeijassa. Hyvin onneks pärjättiin, tytöt ei pahemmin oo öitä valvottanu. Jos on ollu ränkkäpäällä ni se on sitten niitä iltapuuhia ;)
        Onnea odotukseen!


      • Mimmi
        Maryh kirjoitti:

        Me päästiin rv 34 3 ku tytöt(esikoiset) päätti syntyä, a-neiti 2010g 43cm ja b-neiti 1670g 43cm :) Viimisen kaks kuukautta olin vuodelevossa, välillä sairaalassa välillä kotona. Söin myös lääkkeitä supistuksien estämiseksi. Raskausaika meni muuten hyvin, ei ollut muuta ongelmaa.
        Synnytys oli mielestäni helppo ja mukava kokemus, kesti 5h40min. Tytöillä on 11minuutin ikäero.
        Nyt he ovat jo 3kk, opetellaan parhaillaan syömään maissisosetta ja kääntymään mahalleen. Kova on touhu.
        Itse olin tyttöjen kanssa kaksin 2 ekaa kuukautta, koska mies oli armeijassa. Hyvin onneks pärjättiin, tytöt ei pahemmin oo öitä valvottanu. Jos on ollu ränkkäpäällä ni se on sitten niitä iltapuuhia ;)
        Onnea odotukseen!

        Onnea sinullekin kovasti kaksosten johdosta! Olivatko teidän kaksoset kauanko sairaalassa? Entäs sinä itse? Ja millä viikolla jäit sairaslomalle, jos olit töissä. Ja oikein hyvät jatkot Sinulle tyttöjen kanssa!


      • Maryh
        Mimmi kirjoitti:

        Onnea sinullekin kovasti kaksosten johdosta! Olivatko teidän kaksoset kauanko sairaalassa? Entäs sinä itse? Ja millä viikolla jäit sairaslomalle, jos olit töissä. Ja oikein hyvät jatkot Sinulle tyttöjen kanssa!

        Kiitti :)
        No mä olin tyttöjen kanssa melkeen kuukauden sairaalassa. Ekana turussa viikon asuin TYKSin asuntolassa ja sitten Salossa olin tyttöjen kanssa samassa huoneessa kaks viikkoa. (paitsi jos tarkotit synnytyksen jälkeen ni olin 3pvä potilaana)
        En ollu töissä, koulunkäynti oli suunnitelmissa. Mutta viikolla 26 muistaakseni lääkäri ois mut jo lomalle laittanu jos oisin töissä ollu.


    • Bambi

      Tervehdys! Onnea kaksosten johdosta! Itselläni on myös tulossa kaksoset ja niiden pitäisi syntyä elokuun alkupäivinä. Ihmettelin vain että miten kävit nyt vasta ensimmäisessä ultrassa? Itse kävin ensimmäisessä ultrassa jo vk 13 ja siellä nämä molemmat majailivat masussani.
      En tiedä aavistinko tämän jotenkin mutta muistan useasti kysyneeni mieheltäni ennen ultraa että mitäs jos niitä onkin siellä useampi. Mene ja tiedä. Mutta on se kuitenkin aika hassua että olen kuitenkin vasta 22 vuotias ensisynnyttäjä ja sitten kun kuvitteletv saavasi yhden ihanan ienokaisen niin sitten selviääkin että niitä tulee useampi. Nyt odotan innolla kun parin viikon päästä pitäisi mennä vk 20 ultraan ja saa taas nähdä nämä pienet... Masu on kasvanut ainakin todella hurjaa vauhtia ja mietin vaan että kuinkahan iso siitä tulee kuun päästään heinäkuun puolelle..

      • ^oona^

        Minulla oli sama juttu ennen ekaa ultraa, mietin omassa mielessäni että onkohan tuolla kaksi kun masu pyöristyi ennätys vauhtia ja aamupahoinvointi oli kaamea. Ja kaksihan siellä sitten näkyi! :) olihan se shokki, meni aikaa ennen kuin asiaa sulatteli kokonaan mielessä. Nyt on viikkoja 30 ja odotetaan innolla poikien syntymää. Minulla on jo ennestään 4vuotias poika ja onhan tämä raskaus ollu aivan erinlainen kokemus mitä esikoiselta.. etenkin nämä kuumat kesä helteet ottaa hieman voimille, mutta onneksi tätä kestää vain tämän yhden suven! :)


    • ^oona^

      Tuplat on tulossa meillekkin, selvisi ensinmäisessä ultrassa viikolla 12. Alku "SHOKIN" jälkeen asia ei tunnu enää niin kammottavalta. (viikkoja nyt 31). Odotetaan jo kovasti poikien syntymää! :)

      • suurperheen mamma

        Aiemmin on kaksi lasta ja nyt on tuplat tulossa. Kivaa, mutta olen juuri tässä vaiheessa väsynyt, mutta se johtuu myös poskiontelontulehduksesta. Mutta kyllä tämä tästä iloksi muuttuu, kun tämä tulehdus paranee.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      429
      4692
    2. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      14
      1670
    3. Aivan täysin tahallinen teko

      Ei mitään puolusteluja, eikä selittelyitä. Kuljettajalle kerrottiin asiasta siinä paikanpäällä, mutta silti hän ajoi ves
      Suomussalmi
      91
      1411
    4. Suomussalmi saatu vihdoin maailmankartalle!

      Nyt kun Suomussalmi on vihdoin viimein saatu ennennäkemättömällä tavalla maailman tietoisuuteen niin voitaisiin järjestä
      Suomussalmi
      52
      1319
    5. Olet saanut minut sekoamaan

      Tunteiden ristiaallokossa vellominen on ollut melkoinen kokemus. Ei kukaan ole saanut minua niin raiteiltaan kuin sinä.
      Ikävä
      17
      1234
    6. Mainehaitta metsäkonefirmalle

      Hukkajoen tapahtumista liikkuu paljon huhuja. Eikö kannattaisi julkaista raakkuja tuhonneen metsäkoneyrityksen nimi, kos
      Suomussalmi
      50
      1151
    7. Oho! Maajussi-Kallelta pakit saanut morsioehdokas Miss Suomi -kisoissa! Tunnistaisitko hänet nyt?

      Hmm, tunnistaisitko?!? Onnea missihulinoihin! Lue lisää ja katso kuvat: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-maajussi-
      Suomalaiset julkkikset
      0
      1055
    8. Myönnän sinulle nyt

      Että olen erittäin mustasukkainen sinusta jo nyt. Ikävä on tämä tunne, kun tietämättömyyden solista nousee myrkkyä miele
      Ikävä
      54
      960
    9. Pysytäänkö nainen

      edelleen yhtä viileän tyynenä kun nähdään. Uskotko että tahtoessani saisin murettua tyyneytesi hyvin helposti.
      Ikävä
      54
      837
    10. Olen käyttäytynyt ristiriitaisesti

      eikä minusta varmaankaan ota mitään selvää. Se johtuu siitä, kun järki sanoo ei, ei, ei ja sydän sanoo kyllä, kyllä, kyl
      Ikävä
      60
      829
    Aihe