Pitääkö puoliso juomisen

kurissa??

Itse olen alkoholisti, käyn vertaistuessa, ns. päivä kerrallaan-ohjelma. Oma vaimo on nyt antanut ns. viimeisen varoituksen retkahduksesta, eli jos vielä se tulee niin saa luvan lähteä.

Mikä on oma kokemuksenne tällaisen tiukan kannanoton tehosta? Oletteko tämän takia kyenneet pysymään juomisesta erossa? Oma tilanteeni on aika kärvistelyä, mieli tekisi dokata nytkin, vaan en nyt ainakaan uskalla. Enkä tiedä, toteuttaisiko vaimoni tämän uhkauksen...

19

1801

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • juupas,,

.....sitä, että miksiköhän se om kypsynyt tuohon ajatukseen, ja alkaa vasta sit parkua kuin sul on vaikeeta....sun vaan on valittava jompikumpi...viina tai sit muija....

• kaksi eri asiaa

Ei ole pakko valita.Tai puolison olet jo valinnut.Alkoholismi on sairaus josta pysyy erillään olemalla raittiina.

• tukihenkilö

Valitettavasti alkoholisteihin ei auta yleensä mikään, viina vie aina voiton.Voimia vaimollesi, että hän pystyy irroittautumaan sinusta.

• luulet olevasi???

Tämä on siis tukihenkilölle:
        No olipas kannustava viesti!

Noinko kannustava olet tukihenkilönäkin mukamas???
        Uskomatonta!

Turha täällä on enempää pahaa henkeä kylvää, mene peilin ja katso oletko oikeassa "hommassa". Häpeä!

• viuviu
        luulet olevasi??? kirjoitti:

Tämä on siis tukihenkilölle:
        No olipas kannustava viesti!

Noinko kannustava olet tukihenkilönäkin mukamas???
        Uskomatonta!

Turha täällä on enempää pahaa henkeä kylvää, mene peilin ja katso oletko oikeassa "hommassa". Häpeä!

mihin sinua pitäis kannustaa?keskimääräisesti sinä jatkat dokaamista.jos totuus sinua kolhaisi,niin se on hyvä se.mikä muuten sinut sais tajuamaan tilanteen?
        mieti nyt oletko poikkeus tilastoissa vai normaali luuseri.

• läheinen

Olen samaa mieltä tukihenkilön kanssa, paljon on vielä juomatonta alkoholia. Se ei ole mikään ihme jos alkoholisti juo. Se on ihme jos se ei juo.

• lefa

mulla sama homma mä sanoin
      että juominen on kivempaa kun
      paraskaan sexi tässä iässä
      ja kunnossa sit mä lähin
      saapahan ryypätä rauhassa perkele.
      sain 38m2 yksiön . kilju on
      käymässä hah haa.
      lääkkeitäkin käytän
      niitä kun sekoitta alkomahoolin
      sopivasti saa mahti kännit

• Vapaaehtoisesti raitis

Alkoholisti yleensä ryyppää esteet tieltään.

• Kokenut sen

Oon mies 37v. ja vaimo lähti lasten kanssa. Alkoholismi paheni vaan ja rahat loppui. Itse en pystynyt lopettamaan vaikka yritin. Himo on kuin tupakanhimo. Pakko saada viinaa ja känni, niin että tolkku pois. ja lopputulos on tässä, nyt AA-porukassa samanlaisten kanssa päivä kerrallaan mennään. Siellä on nuoria ja vanhempia, osa töissä, osa työttömänä, osalla vielä kaikki, osalla ei mitään. Kävele sinne ja huomaat, että jos muu ei auta, niin se porukka jeesaa. Käy katsomassa, muuten et usko. Vika on päässä, se on kuin himo mihin tahansa.

• juopon tytär

Mitä itse tuumit? Jos vaimosi on luvannut lähteä lätkimään mikäli jatkat juomista miksi epäilet hänen tosissaan olemistaan? Varmastikin alkoholistina tiedät sisimmässäsi ettei kenenkään uhkailut, lupaukset tms saa juoppoa jättämään rakasta alkoholiaan. Päätös pulloon tarttumisesta on yksinomaan ihmisen oma, ei kenenkään toisen. Jos vaimosi on luvannut lähteä, usko häntä. Itse päätät kumpi on tärkeämpää, viina vai hän.

Minun äitini on juoppo. Hän juo melkeinpä joka päivä itsensä sammuksiin, juonut jo vuodesta 2000 asti. Sitä ennenkin hän joi ankarasti, piilotteli pulloja jne. Hän on ilkeä, kärttyinen, käyttäytyy kuin 3-vuotias hemmoteltu lapsi. Vaatii, valittaa ja syyllistää. Haukkuu, pilkkaa ja puhuu todella rumasti kaikista ihmisistä, varsinkin omista lapsistaan, lapsenlapsistaan, jopa lapsenlapsenlapsistakin löytyy haukuttavaa. Edessä päin ollaan höveliä, takana päin haukutaan kaikki, laidasta laitaan. Kukaan ei ole hyvä eikä hänen mieleensä. Ainoastaan joku hampaaton puliukko joka tarjoaa viinaa ja kehuu häntä voi olla hyvä, jonkin aikaa...

Juomisestaan, tupakoinnistaan, yksinäisyydestään, kännissä mokailuistaan hän on jo vuosia syyllistänyt minut. Kaikki huono hänen elämässään on minun syytäni. Olen koko ikäni ollut kaikin tavoin huono, huono, huono. Epäonnistunut joka ainoassa asiassa (siis hänen mielestään). En osaa mitään, olen ruma, tyhmä, sairaalloinen, laiska, lihava...En edes tiedä mitä kaikkea huonoa olenkaan :) En rakasta äitiäni, en välitä. Olen ilkeä, kova, tunteeton, tunnevammainen, laiska työhaluton pummi, työvieroksuja, työnarkomaani (???) jne jne jne.

Täysin kyllästyneenä jatkuvaan haukkumiseen, syyttelyyn ja syyllistämiseen kirjoitin hänelle pitkän kirjeen, jossa kerroin että olen surullinen kun olen menettänyt äitini viinalle ja haluaisin asioiden muuttuvan. Kerroin että on väärin että hänen juomisensa ja siitä seuraava sekavuus ja kärttyisyys sekä jatkuva ilkeämielinen haukkuminen pilaa joka ainoan päivän elämässäni ja siksi en halua olla hänen kanssaan missään tekemisissä niin kauan kun hän juo. Lopuksi esitin toiveen että hän menisi hoitoon saadakseen apua raitistumiseen. Ilmoitin myös hyväksyväni hänen ratkaisunsa mikäli hän valitsisi viinan minun ja muiden perheenjäsenten sijaan. Omasta mielestäni kirje oli rakastava hätähuuto koko perheen sekä hänen terveytensä puolesta.

Arvannet kai minkä han valitsi. Kaiken lisäksi minut on nyt haukuttu kaikille mahdollisille henkilöille kenet hän vain on tavannut. Sukulaiset, naapurit, kaupan kassa, bussinkuljettaja, postinkantaja.... jne ovat kaikki saanet kuullu kuinka paha ja ilkeä olen. Itsekäs, ahne. Kaikille on kerrottu kuinka kammottava tytär hänellä on.

Olen kuulemma suuttunut siitä, etten ole saanut hänelta rahaa, siitä että hän jossain tilaisuudessa on vienyt kaikkien huomion ja ollut keskipiste, siitä että han on joskus lainannut pojalleni rahaa, syitä on satoja, kaikki yhtä perättömiä ja tuulesta temmattuja. Hän keksii toinen toistaan hullumpia syitä sen ainoan, OIKEAN syyn tilalle eli hänen järjettömälle alkoholinkäytölleen. Kirjettä jonka hänelle kirjoitin hän väittää kammottavaksi haukkumakirjeeksi. Hän järjestää naapureille/postinkantajalle/talonmiehelle/ym traagisia hylkäysnäytelmiä. Hän odottaa rappukäytävässä kunnes joku sopiva uhri tulee ja esittää tälle nyyhkyttäen sydäntasärkevää näytelmää hyljätystä sairaasta äitiraukasta joka on lapselleen kaikkensa antanut ja uhrannut....

Kenellekään hän ei ole sanallakaan viitannut kirjeessä mainittuun alkoholiongelmaan tai siihen että kaikkien läheisten pako hänen ympäriltään johtuisi jotenkin hänestä itsestään. Eihän hän juo viinaa...

• juopon tytär

Taisin painaa väärästä napista. Pointtini kirjoituksessa on se, että kuningas Alkoholi menee kaiken edelle. Edes se paljon elokuvissa, kirjallisuudessa, musiikissa ym (yli-)mainostettu äidinrakkauskaan voi mitään sille voimalle joka viinalla on käyttäjäänsä. (Tiedä sitten omalta kohdaltani onko kyseessä koskaan ollut mitään äidinrakkautta, olen saanut useaan otteeseen kuulla myös sen että olen vahinko.)

Melkeinpä jokainen joka esittää uhkavaatimuksia alkoholisteille tarkoituksenaan saada tämä vähentämään juomistaan, on tuomittu epäonnistumaan. Sen verran voimakas vihollinen meillä on vastassa. Itse lopetin sen taistelun. Nyt äitini saa ottaa vastuun itse itsestään ja tehdä juomisensa ja muunkin suhteen mitä ikinä itse haluaa. Itse pelastan oman elämäni ja mielenterveyteni pakenemalla hänen vaikutuspiiristään niin pitkälle kuin ikinä pääsen!

Olisihan se kivaa minustakin, jos minulla olisi äiti jonka kanssa voisi mennä kaupungille ostoksille, elokuviin, konsertteihin ym. Mielelläni veisin häntä eri paikkoihin ja viettäisin aikaa hänen kanssaan, onhan hän ainoa äitini. Mutta minun on nyt vain hyväksyttävä se että äitini on sössöttävä juoppo jota en jaksa kuunnella viittä minuuttia kauempaa. Jo pelkkä tekstiviesti häneltä riittää pilaamaan päivän ja viemään yöunet.

Huoh.

• ei kilpailua
        juopon tytär kirjoitti:

Taisin painaa väärästä napista. Pointtini kirjoituksessa on se, että kuningas Alkoholi menee kaiken edelle. Edes se paljon elokuvissa, kirjallisuudessa, musiikissa ym (yli-)mainostettu äidinrakkauskaan voi mitään sille voimalle joka viinalla on käyttäjäänsä. (Tiedä sitten omalta kohdaltani onko kyseessä koskaan ollut mitään äidinrakkautta, olen saanut useaan otteeseen kuulla myös sen että olen vahinko.)

Melkeinpä jokainen joka esittää uhkavaatimuksia alkoholisteille tarkoituksenaan saada tämä vähentämään juomistaan, on tuomittu epäonnistumaan. Sen verran voimakas vihollinen meillä on vastassa. Itse lopetin sen taistelun. Nyt äitini saa ottaa vastuun itse itsestään ja tehdä juomisensa ja muunkin suhteen mitä ikinä itse haluaa. Itse pelastan oman elämäni ja mielenterveyteni pakenemalla hänen vaikutuspiiristään niin pitkälle kuin ikinä pääsen!

Olisihan se kivaa minustakin, jos minulla olisi äiti jonka kanssa voisi mennä kaupungille ostoksille, elokuviin, konsertteihin ym. Mielelläni veisin häntä eri paikkoihin ja viettäisin aikaa hänen kanssaan, onhan hän ainoa äitini. Mutta minun on nyt vain hyväksyttävä se että äitini on sössöttävä juoppo jota en jaksa kuunnella viittä minuuttia kauempaa. Jo pelkkä tekstiviesti häneltä riittää pilaamaan päivän ja viemään yöunet.

Huoh.

Viestisi oli surullista luettavaa. Olet tavallaan menettänyt äitisi se on fakta, mutta ei sinun tarvitse pilata omaa elämää enempää äitisi juomisen takia. Tosiasia on että ei alkoholin kanssa kannata alkaa kilpailemaan, juovalle alkoholistille alkoholi on aina ykkönen ei siinä paljo lapset, perheet tai duunit paina kun on PAKKO juoda. Minä kilpailin jokun aikaa ex-avomieheni kanssa alkoholia vastaan että kumpi on tärkeää mutta totesin vastustajan voittamattomaksi, ja kilpailun turhaksi minun voimiani vieväksi. Säilytä oma mielenterveytesi ja hae itsellesi apua; AAL, Al-Anon tai Kalliolan läheishoito, niin huomaat että et halua olla ja kärsiä äitisi alkoholismin otteessa. Kertomasi perusteella ei kannata odottaa kovin toiveikkaasti että äitisi haluaisi mennä hoitoon tai hakea apua. Tsemppiä!

• känni himottaa

Jostain syystä meikäjuopon tielle sattui vaimo,
      joka pelkää repsahdustani uuteen pitkään putkeen.
      Se siinä monille miehille yleisessä havainnossa,
      että ne kyttää joka olutpullon, ärsyttää.
      Se hengenhaistelumentaliteetti vituttaa ja naputus "taas sen alkamisesta".

Jos taas tuon hyvän viinipullon pöytään, ottaa
      kaverina pullon tyhjäks; ei sen enempää.

Kun itelläkin on jo maksa makeana,
      viinakontrollin pitkin hampain hyväksyy.

Rahat eivät vaan riitä molempiin elämiseen,
      lomamatkoihin, tai viinaan.

• Kelmi

Valmistaudu henkisesti lähtemään! Niin siinä käytännössä kumminkin ennenpitkää käy...eikö niin?

Et voi moisen uhkauksen takia pysyä koko ikääsi erossa viinasta, miksi pitkittää prosessia?
      vaimosi tietää tämän ja on vain ajan kysymys koska yhdyselonne päättyy.
      Rupea katselemaan ajoissa uutta naisystävää. Nyt on vielä tilaisuus..se on vaikeampaa sitten kun on mierontiellä..!

• nainen?

Olisko siis viisainta hommata uusi naiskaveri, sellainen joka sallii miehen juomisen? Kaveripiirissäni tämmöisiä vaimoja on. Eräälläkin entisellä opiskelukaverillani on vaimo, olleet yhdessä jo 5 vuotta, ja kaveri vetää bisseä pubissa lähes päivittäin, ja yömyöhään vieläpä, eikä vaimo heitä pihalle.

Harmi vaan että tällaisia naisia on vähän. Joko ovat tiukkapipoja kodista huolta pitäviä, tai sitten ihan rapapulimummoja. Tuntuu, että semmoista kodista huolta pitävää ronskistikin ottavaa naista ei juovalle miehelle helpolla löydy!

Oma vaimo on kyllä tiukkapipo, ei enää hyväksy alkon kippaamista. On semmoinen tunne, että tässä ei raittius kestä pysyvästi. Toisaalta taas poikamieselämä kiinnostaisi muutenkin, se vapaus se vapaus...

• känni himottaa
        nainen? kirjoitti:

Olisko siis viisainta hommata uusi naiskaveri, sellainen joka sallii miehen juomisen? Kaveripiirissäni tämmöisiä vaimoja on. Eräälläkin entisellä opiskelukaverillani on vaimo, olleet yhdessä jo 5 vuotta, ja kaveri vetää bisseä pubissa lähes päivittäin, ja yömyöhään vieläpä, eikä vaimo heitä pihalle.

Harmi vaan että tällaisia naisia on vähän. Joko ovat tiukkapipoja kodista huolta pitäviä, tai sitten ihan rapapulimummoja. Tuntuu, että semmoista kodista huolta pitävää ronskistikin ottavaa naista ei juovalle miehelle helpolla löydy!

Oma vaimo on kyllä tiukkapipo, ei enää hyväksy alkon kippaamista. On semmoinen tunne, että tässä ei raittius kestä pysyvästi. Toisaalta taas poikamieselämä kiinnostaisi muutenkin, se vapaus se vapaus...

Se perkele satuttaa kun hän pelkää puolestani.
        "Harmi vaan, että tälläsiä naisia on vähän".
        Kun todella kultaisen naisen saa, sitä
        kääntöpuolta ei uskalla ees kelata.

Tämä on kurjaa kun tietää, ettei sellaisen
        menettämistä saa ikuna anteeksi.
        Tämä viimeinen yritys; osti -holittomia viinejä,
        olutta.Haluaa tuhota pitkän janon.

Tapanista alkaen ei känniin asti.
        Nämä lauantait pahempia.

• kärsittävä

Niin, niitä tapauksia on monenlaisia. Itse asun tällä hetkellä naisen kanssa. Emme ole naimisissa, eikä välillämme enää ole mitään muutakaan. Tätä ryyppäämistä on jatkunut kohta 10 vuotta, joskus menee 1 - 2 kuukautta, että ei mene kuin sixpakki
      päivässä, mutta kun putki aukeaa, niin millään ei ole väliä. Tuloja ei ole kuin lakisääteiset ja ei niillä pitkälle pötkitä. Sitten kun krapula on niin kova, että ei pääse mihinkään, niin minun pitäisi sitten kantaa sitä kaljaa. Tuttu lause: hae minulle kaksi tölkkiä ja jos haet, niin kohta perään, että hae vielä kaksi tölkkiä. Jos et hae, niin sitä ratkutusta kuulee niin kauan, että pinna palaa ja tulee haettua. Sitten kun ne kaljat on juotu, niin johan pääsee itsekkin hakeen lisää ja kaljabaariin tuopille. Olen monta kertaa kehottanut muuttamaan sekä suullisesti, että kirjallisesti, ilman tulosta.
      Antakaa hyvät ihmiset jokin vinkki, mikä toimisi. Sossusta ei ole mitään apua.

• muu ei auta

Miksi asut kumppanisi kanssa jos välillänne ei ole mitään. Sinun on itse irtisanouduttava hänen juottamisestaan, kyllä tosi alkoholisti juotavansa hakee itse vaikka nelin kontin jos on pakko juoda. Kehottaisin häntä hoitamaan itse omat juomansa ja jos hän ei pysty itse päättämän koska aloittaa tai lopettaa juomisen niin sitä viinaa on vielä paljon juomatta, varmasti vuosia. 100% varma mikään ei muutu jos sinä et muuta mitään tai tee erilailla. Miksi toinen mitään muuttaisi jos palvelu pelaa ja mukavat oltavat..... Kokeile edes! Sinä asetat omat rajasi mitä alennut tekemään ja mitä et. Ei ole sinun syysi että kumppanisi on pakko juoda.

• tippailija

ne antaisin jos

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mistä puhuitte viimeksi kun näitte

Kerro yksi aiheista
      Ikävä
      101
      7443
    2. 81
      5047
    3. Se on hyvästi

Toivottavasti ei tavata.
      Ikävä
      79
      4869
    4. Olenko saanut sinut koukkuun?

Hyvä. Rakastan sua.
      Ikävä
      132
      4268
    5. Alavuden sairaala

Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan
      Ähtäri
      10
      3058
    6. Miksi sä valitsit

Juuri minut sieltä?
      Ikävä
      52
      2699
    7. Sisäsiittosuus

Tämän kevään ylioppilaista 90% oli sama sukunimi?
      Suomussalmi
      40
      2596
    8. Kerro nyt rehellisesti fiilikset?

Rehellinem fiilis
      Suhteet
      53
      2247
    9. Törkeää toimintaa

Todella törkeitä kaheleita niitä on Ylivieskassakin. https://www.ess.fi/uutissuomalainen/8570818
      Ylivieska
      10
      2221
    10. Suudeltiin unessa viime yönä

Oltiin jossain rannalla jonkun avolava auton lavalla, jossa oli patja ja peitto. Uni päättyi, kun kömmit viereeni tähtit
      Ikävä
      21
      1850
    Aihe