Kuinka kauan purjeet kestävät? Ikään vaikuttavat tietysti mailit ja käyttötapa mutta suunnilleen. Dacron purjeet ovat minulla olleet käytössä nyt vuodesta 2008.
Purjeiden käyttöikä
20
2377
Vastaukset
Kalenteriaikaa ei voi määritellä. Purjeet ikääntyy kolmen tekijän summana:
- UV -säteily. Kevyttä retkipurjehdusta harrastava ei kauheasti purjeita kuormita. Mitä enemmän auringossa sitä nopeammin ikääntyy. Ompeleet ensin mutta kangas myös
- Kuluminen. Mitä enemmän purjehdit sitä nopeammin kuluu. Erityisesti purjeiden läpättäminen kuluttaa. Olisko meikäläiselle matkapurjehtijalle tyypillinen dacron purjeen uusimisväli noin 10 vuotta.
- Venyminen ja muodon pilaantuminen. Purjehdittaessa "liian" kovalla kuormituksella, kangas voi venähtää ja mennä muodoltaan pilalle vaikka ei olisikaan vielä kulunut tai auringon haurastuttama.
Lähes poikkeuksetta purjeen muoto on jo tosi huono ennen kuin kipparilla tulee mieleen sen uusiminen. Muodon pilaantuminen tapahtuu niin varkain, että se on vaikea huomata. Uuden kun saa käyttöön niin sitten vasta tajuaa, että vanha oli ihan kauhea säkki.- kylläsekestää
Omakohtainen kokemus dacron purjeen vanhenemisesta on, että se on hyvin tapauskohtaista. Veneen mukana tullut "veistämö" isopurje oli loppu 9 vuoden jälkeen. Korvaava kotimaisen laatutekijän purje vaihdettiin 18 vuoden jälkeen ja se oli todella paremmin kuosissa kuin alkuperäinen "veistämö purje". Nykyinen iso on nyt 10 kautta käytetty enkä näe mitään syytä sen uudistamiseen lähivuosina, sen verran on muoto hyvin säilynyt. Todettakoon, että nykyinen purje on saanut kovinta käyttöä, kun sillä on ajettu aktiivisesti kisaa noin 250 statin verran.
On selvää, että purje kuluu monilla tavoin, mutta on myös todettava, että purjeella ja purjeella on suuriakin eroa kestossa. Laadukkaat materiaalit, kunnollinen leikkaus ja hyvät vahvikkeet takaavat selkeästi paremman purjeen keston.
- whitesails
Meillä on Northin 200-sarjan dacronit uusittu noin 4v. välein. eli noin 10-12.000 mailin jälkeen.
Vanhat näyttävät ihan hyvältä uusittaessa mutta muoto ei vaan ole hyvä. - purjeita_pusseissa
1970-luvun purjeilla yhä mennään ja hyvin päästy jokaiselle puolelle Suomenlahtea, saaristomerta ja Ahvenanmaata.
- pussia.on
Nimimerkkisi on kyllä lipsahtanut väärin päin. Hyvällä onnella ja vähällä käytöllä tietenkin 70-luvun purje vielä kestää nostamisen kevyellä kelillä, jos sitä ei ole liikaa käytetty auringonpaisteessa. Purjekangas on vieläpä niitä asioita, joiden kukaan ei sano ennen olleen parempia, designin vielä vähemmän.
- Better_Than_Life
Osaako kukaan arvioida paljonko purjekustannukset ovat merimailia kohden keskimäärin, sanotaanko esimerkiksi 30 jalkaisessa veneessä?
- Joakim1
Keskimäärin on hyvin vaikea arvioida. 30-jalkaisissa on hyvin erilaisia purjeita kooltaan, materiaaleiltaan ja hinnoiltaan. Myös niiden vaihtovälit vaihtelevat todella paljon niin vuosissa kuin maileissa.
Peruspurjeet (iso keula) maksavat 3-5 tonnia ja ne vaihdetaan ehkä keskimäärin 10-15 vuoden välein. Maileja tuskin tulee yli 10 000 tuona aikana, joten kustannus on suuruusluokkaa 0,5 €/nm. Nopeammin purjehdittuna (tai hyvällä hoidolla) purjeet voivat kestää paljon enemmän maileja, jolloin voi päästä jopa 0,1 €/nm tasolle.
Koneella ajaen polttoaineeseen menee helposti hiemanvähemmän (nopeudesta riippuen 0,3-0,5 €/nm), mutta koneen vaihtoväli lienee tyypillisesti n. 20 vuotta ja maksaa 5-10 tonnia, joten koneen ostohinnasta tulee toinen mokoma.
- hanse370e
Itse tilasin nyt syksyllä uuden fokan ja ison vuoden 2008 veneeseeni. Tuossa oli dacron pakettipurjeet ennestään joiden parasta ennen päiväys lähestyi. Fokkaa (korkea ja kapea) ei saanut enää trimmattua rauhalliseksi. Muutoin oli ihan "ehjä". Ison muutamasta ensimmäisestä metristä näkyi valo jo monesta kohdasta läpi. Varmasti olisi voinut viedä neulomoon teipattavaksi ja ommeltavaksi, mutta muoto oli jo mennyt. Ihan hyvää vauhtia noilla pääsi kyllä. Kivempi vain perheenkin kanssa purjehtia purjeilla joiden tietää kestävän ja toisaalta jotka saa trimmattua kovemmalla kelillä litteiksi ja rauhallisiksi. Kallistelee vähemmän ja kaikki nauttivat enemmän.
- Seglare2
Purjeilla on kaksi käyttöikää. Kuinka kauan se kestää kolmiona ja toisaalta kuinka kauan se on tehokas foili. Yli 10 000 mailia purjehdittu perus dacron ei takuulla ole enää tehokas foili mutta voi hyvinkin kestää toisen rupeaman kolmiona. Käyttötarkoitus ratkaisee.
- eikysyväkivelleeksy
Hei Seglare2. Voitko tarkentaa vanhalle aloittelijalle vielä tuon "kestää kolmiona / kestää foilina" eron.
- se.ero
Kolmio on geometrinen kuvio ja sellaiselta väsähtänyt purje sivulta katsoen näyttää. Kuitenkin purjeen pitäisi olla kolmiulotteisena kappaleena tietyn muotoinen ja siitä oikeasta muodosta voi käyttää nimitystä foili.
- Seglare2
Juuri noin. Purjehan menettää tehokkaan muotonsa yleensä paljon ennen kuin se hajoaa käsiin (eli ei ole enää kolmio).
- mikäpurjevalinta
Katselen itselleni uusia purjeita Hanse veneeseen. Isopurje Hanselta olisi 1000€ edullisempi kuin WBn Cruising Dacron.
Miten voin vertailla näiden laatua, tietääkö joku asiasta jotain ,mielipidettä kaipailen.
Hanse:
The cut is a radial cut with dimension polyant cruising laminate
Tehdään jossakin euroopassa - hanse370e
Tuntuisi oudolta ostaa purjeita Hanselta? He käyttävät pakettipurjeina Northin ja Elvströmin purjeita. Halvemmalla saanet aina ostamalla suoraan joltain neulomolta? Kannattaa kilpailuttaa useampi toimija. Itse tilasin syksyllä 370:seen Hyde:ltä fokan ja ison. Webalta about vastaava (ja joo, varmaan jonkin verran parempi laatu) oli tuplasti enemmän. Saas nähdä miten istuvat ja miten kulkee...
- Mikäihmeenlaminaatti
Jaa ,eikö tuossa tarjottu jotain laminaatti purjetta 1000 e halvemmalla kuin WBn Dacron?
- ariel371
Läpilatoitettu triradiaali-iso kestää näillä näkymin ehkä 20 vuotta. Nyt on mennyt 14 vuotta joista viimeiset kolme auringossa ja tuulessa etelässä. Lattoja voi kiristää jos muoto alkaa venymään, mutta ainakaan vielä sitä ei ole tarvinnut tehdä. Samanikäiseen genoaan on 4v. sitten uusittu UV -suoja ja tuolloin Northilla sanottiin että purje on hedän mielestään elinkaarensa puolivälissä.
Aivan epäilemättä laitan seuraavaankin veneeseen läpilatoitetun triradiaali--ison sen hinnasta huolimatta. Purjeen pitkäikäisyys on iso etu ja kompensoi siten lisähintaa.- kuukausiavuodessa
"...kolme vuotta auringossa ja tuulessa etelässä". Mitä "vuosilla" oikeastaan tarkoitetaan? Jos veneellä purjehditaan vain muutama kk/vuosi, purjeet tietysti kestävät paljon kauemmin kuin purjehdittaessa ympärivuotisesti esim. tropiikissa.
Aurinko on haurastanut kankaan, vaikka purjeen muoto vielä kelpaisi sinulle "14 vuoden" jälkeen.
Itselläni rolleri ja triradiaali iso olivat jokseenkin hauraat jo 3 vuoden jälkeen, kun purjehdusmaileja oli kertynyt hiukan yli 40.000 pallon kierrolla.
Onko kellään kokemuksia dyneema-purjeista? Dyneeman väitetään kestävän uv-säteilyä paremmin kuin esim. dacronin. - Kanpela
kuukausiavuodessa kirjoitti:
"...kolme vuotta auringossa ja tuulessa etelässä". Mitä "vuosilla" oikeastaan tarkoitetaan? Jos veneellä purjehditaan vain muutama kk/vuosi, purjeet tietysti kestävät paljon kauemmin kuin purjehdittaessa ympärivuotisesti esim. tropiikissa.
Aurinko on haurastanut kankaan, vaikka purjeen muoto vielä kelpaisi sinulle "14 vuoden" jälkeen.
Itselläni rolleri ja triradiaali iso olivat jokseenkin hauraat jo 3 vuoden jälkeen, kun purjehdusmaileja oli kertynyt hiukan yli 40.000 pallon kierrolla.
Onko kellään kokemuksia dyneema-purjeista? Dyneeman väitetään kestävän uv-säteilyä paremmin kuin esim. dacronin.Dacron, eli polyesteri ja dyneema kestävät uv säteilyä jotakuinkin yhtä hyvin. Dyneeman murtolujuus uutena on pyöreästi kolme kertaa korkeampi. Dyneema purjeesta voisi siiis teoriassa tehdä paljon ohuemman kuin polyesteristä. Jos näin tehdään, uv-kestävyys dyneema kankaalle jää heikommaksi. Paksummista langoista kudottu kangas heikkenee hitaammin kuin aivan ohuista langoista tehty. Kaikissa dyneema kankaissa on enemmän tai vähemmän polyesteriä mukana. Laminaatit hajoavat pääosin mylar kalvon pettäessä jo ennen kuin varsinainen kuitu on liikaa haurastunut. Mikäli kalvot sattuvat kestämään, niin seuraavaksi hajoaa yleensä kankaan kudelangat, jotka laminaateissa ovat pääosin polyesteriä ja varsin ohuista langoista.
Kudotut polyesterikankaat, joihin on lisätty dyneemaa kestänevät kasassa varsin pitkään, mutta niissä muodon kestävyys on aika heikko verattuna laminaatteihin. Kudotun polyesterikankaan valmistuksessa yhtenä olennaisena vaiheena on kuumakutistus, jolla kankaasta pyritään tekemään mahdollisiman kompaktia niin, että langat lukittuvat toisiinsa. Kun polyesterin sekaan lisätään dyneemaa ei kutistusta voida enää tehdä, koska dyneema ei kutistu samalla tavalla kuin polyesteri. Tästä syystä kudotut polyesteri-dyneema kankaat ovat voimakkaasti hartsattuja löysän kutistamattoman kudoksen lukitsemiseksi. Kun hartsaus kuluu pois purjetta käytettäessä jää jäljelle löysä paljon venyvä kudos, jonka kyky pitää muotonsa on heikko.
Jos tavoitteena on maksimaalinen käyttötuntimäärä ja tingitään suorituskyvystä, niin uv- ja kulutuskestävyyden kannalta paras vaihtoehto on edelleen ylipaksu kudottu low aspect polyesteri kangas, jossa sekä kude- ja loimilangat ovat mahdollisimman paksuja. - Kuukausiavuodessa
Kiitos asiallisesta selvityksestä. Materiaalin valinta riippuu tietysti käyttötarkoituksesta. Ylipaksu kudottu low aspect polyesterikangas on siis edelleen hyvä valinta cruisingpurjeen materiaaliksi!
Omasta mielestäni isopurjeen läpilatoitus oli käytössä hankalampi kuin modernimpi tyyli, jossa vain kaksi ylintä lattaa on täyspitkiä. Selvin ero oli purjeen nostossa ja reivaamisessa, jossa täysi läpilatoitus hankaloitti. - mun.valinta
Viime keväänä jäi vanha dyneema-iso eläkkeelle. Se tehtiin alunperin silloisten Northin oppien mukaan kestämään virumista melko paksusta kankaasta triradiaalina ja läpilatoitettuna. Noin 12000 mpk ja 11 v kohdalla purjeeseen tehtiin muotokorjaus. Sen jälkeen sillä mentiin vielä matkapurjeena 5 v, kunnes kryssi vain ei tuntunut mukavalta. Lattataskuja välillä korjailtiin kulumisen takia, mutta muutoin purje olisi kestänyt ehjänä vielä ties kuinka pitkään. Oma cruising on siis keskimäärin 1000-1500 mpk/v ja sellaiseen mielestäni laminaatti sopii hyvin, sillä voi ajella vielä pienemmät kyläkisatkin. Todelliseen cruisingiin valitsisin luultavasti polyesteriä.
Uusi matkaiso tehtiin laminaatista kahdella läpilatalla. En nähnyt mitään syytä enempiin läpilattoihin, enkä kauden kokemuksen perusteella niitä myöskään kaipaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1105875Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631453833Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen503285Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi4652691Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2681720- 871396
Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde321383Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito151346- 771268
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1541255