Niin tarkoittaako tämä diravi sitä että ratti palautuu takaisin kun sitä käännetään ja päästetään irti (nollapisteohjausko?) vai sitä nopeuden mukaan säätyvää ohjaustehostinta? Vai näiden yhdistelmää?
Kiitos niille jotka viitsivät/haluavat auttaa kysymyksessä.
Mitä tarkoittaa diraviohjaus?
6
3196
Vastaukset
- Makemx
tuo oli juuri se CX-kuskien rakastama, sähköisesti palautuva ja säätyvä ohjaustehostin.
- hmm
Eli ratti palautuu hydraulisesti keskiasentoon ja samalla toimii siis tehostajana. Kannattaa tarkistaa vuotaako "mehukeppi" jos meinaat kärryn ostaa
- CX TRD
CX:n diravi palauttaa aina paikallaankin ollessa ratin keskiasentoon. Kätevää kaupungilla. Lisäksi ratin kierrokset paikallaa ja hitaassa ajossa on vain vähän yli kaksi kierrosta laidasta laitaan.
Ohjaukseen EI liity mitään sähköistä komponenttia.
Vaihdelaatikosta tulee vaijerilla nopeuttieto keskipakoissäätimeen joka ohjaa venttiiliä (hydraulista) nopeuden mukaan ja se vaikuttaa ohjaukseen kovaa ajettaessa eli ohjaukseen tulee lisää kierroksia rattiin jotta ohjaus ei olisi yhtä herkkä kuten hitaassa ajossa. Tätä on vaikea kuvata kirjoittamalla mutta se on myös turvallisuustekijä koska jos kovaa ajettaessa rohjajuksessa olisis hitaan ajon asetukset vois käydä niin että pieni ratin kääntö vie ojaan ja rivakasti.
Tsekkaa erityisesti vuodot pyöräkoteloiden sisältä, raidetankojen päästä auton käydessä, se on herkka paikka vuotamaan ja vihreää LHM nestettä tulee sieltä paljon jos on tullakseen. - Diravilla ajeleva
CX TRD kirjoitti:
CX:n diravi palauttaa aina paikallaankin ollessa ratin keskiasentoon. Kätevää kaupungilla. Lisäksi ratin kierrokset paikallaa ja hitaassa ajossa on vain vähän yli kaksi kierrosta laidasta laitaan.
Ohjaukseen EI liity mitään sähköistä komponenttia.
Vaihdelaatikosta tulee vaijerilla nopeuttieto keskipakoissäätimeen joka ohjaa venttiiliä (hydraulista) nopeuden mukaan ja se vaikuttaa ohjaukseen kovaa ajettaessa eli ohjaukseen tulee lisää kierroksia rattiin jotta ohjaus ei olisi yhtä herkkä kuten hitaassa ajossa. Tätä on vaikea kuvata kirjoittamalla mutta se on myös turvallisuustekijä koska jos kovaa ajettaessa rohjajuksessa olisis hitaan ajon asetukset vois käydä niin että pieni ratin kääntö vie ojaan ja rivakasti.
Tsekkaa erityisesti vuodot pyöräkoteloiden sisältä, raidetankojen päästä auton käydessä, se on herkka paikka vuotamaan ja vihreää LHM nestettä tulee sieltä paljon jos on tullakseen.Juuri näin, ei ole mitään sähköisiä osia. Itse tehostinosassa raidetangot ovat suoraan tehostinmännän molemmissa päissä ja kotelorakenne toimii sylinterinä, eli ulkoisena tunnusmerkkinä on varsinaisen erillisen tehostin-sylinterin puuttuminen. Näyttää vaan paksulta putkimaiselta osalta jonka päässä ovat raidetangon suojapalkeet ja itse raidetangon päät. Ja jos sylinteriosassa on nestevuotoja, niin tulvii lähes poikkeuksetta suojapalkeen tienoilta, koska jos sylinterin tiivistys vuotaa päästä, niin neste pääsee "syöksymään" palkeen sisään. Kannattaa ostoaikeissa tarkistaa tarkkaan, kaveri pyörittelee rattia ees taas ääriäsentoihin ja itse maataan vuorotellen kummassakin pyöräkotelossa katselemassa/käsin kokeilemassa palkeita. Jos palje on ehjä ja vuoto vielä pieni, niin vaikea havaita, itselläni palje kasvoi kuin tiine sika ennenkuin päästi maahan kerralla. Huomaa kylläkin jos nestettä kuluu selvästi, jopa litroja ja muuta selvää vuotoa ei näy ja pallot vaikuttavat joustavilta ( ei ole kalvo pettänyt ).
Itse järjestelmä on mielestäni mukavin etuveto autossa kokemani. Kevyt/nopea hitaassa ajossa ja jäykistyy nopeuden kasvaessa, sekä jos päästät ratista irti, niin palauttaa pyörät suoraan, jopa paikallaan seistessä.
Nopeustieto tulee tosiaan vaijerilla vaihdelaatikolla ns. keskipakosäätimeen jossa painot pyörimisnopeuden mukaan nostaa tai laskee venttiilin luistia paineen säätämiseksi.
Keskitys taas on toteutettu akselilla olevan epäkeskonokan avulla, kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa ja netistä löytyy tietoa ja kuvia esim. hakemalla Diravi -nimellä.
Ohjauksessa tuntuu auton ollessa sammutettuna jonkin aikaa välys, joka kuuluu rakenteeseen, eikä ole vika. Mutta käynnissä ollessa välystä ei saa tuntua. Johtuu siitä, että nivelessä on välys koska järjestelmä ohjaa pääsääntöisesti täysin hydraulisesti ja kaiken ollessa kunnossa nivel toimii koko ajan "välyksen keskellä", jolloin ns. mekaanista yhteyttä ei ole. Kun järjestelmän paine häviää ja nivelen haarukat pystyvät taas koskettamaan toisiaan mekaanisesti ja pyöriä voidaan kääntää vikatilanteessa ilman tehostusta.
Oikeammin Diravin yhteydessä puhutaankin hydraulisesta ohjauksesta, kuin tehostetusta ohjauksesta. Ja jos jarrupaineen varaaja on kunnossa ( Citroen XM ainakin ), niin "tehostus" ja palautus toimii vielä jonkin aikaa moottori sammutettunakin. Mutta kuten sanottu tietoa löytyy kunhan etsii. Ja jos pääset kokeilemaan aina parempi, voi tuntua aluksi oudolta, mutta uskon että paluuta vanhaan ei ole jos voit valita...
Ei ainakaan itselläni ole. Oikea "laiskanmiehen" ohjaus! - tuleva CX harrastaja
Diravilla ajeleva kirjoitti:
Juuri näin, ei ole mitään sähköisiä osia. Itse tehostinosassa raidetangot ovat suoraan tehostinmännän molemmissa päissä ja kotelorakenne toimii sylinterinä, eli ulkoisena tunnusmerkkinä on varsinaisen erillisen tehostin-sylinterin puuttuminen. Näyttää vaan paksulta putkimaiselta osalta jonka päässä ovat raidetangon suojapalkeet ja itse raidetangon päät. Ja jos sylinteriosassa on nestevuotoja, niin tulvii lähes poikkeuksetta suojapalkeen tienoilta, koska jos sylinterin tiivistys vuotaa päästä, niin neste pääsee "syöksymään" palkeen sisään. Kannattaa ostoaikeissa tarkistaa tarkkaan, kaveri pyörittelee rattia ees taas ääriäsentoihin ja itse maataan vuorotellen kummassakin pyöräkotelossa katselemassa/käsin kokeilemassa palkeita. Jos palje on ehjä ja vuoto vielä pieni, niin vaikea havaita, itselläni palje kasvoi kuin tiine sika ennenkuin päästi maahan kerralla. Huomaa kylläkin jos nestettä kuluu selvästi, jopa litroja ja muuta selvää vuotoa ei näy ja pallot vaikuttavat joustavilta ( ei ole kalvo pettänyt ).
Itse järjestelmä on mielestäni mukavin etuveto autossa kokemani. Kevyt/nopea hitaassa ajossa ja jäykistyy nopeuden kasvaessa, sekä jos päästät ratista irti, niin palauttaa pyörät suoraan, jopa paikallaan seistessä.
Nopeustieto tulee tosiaan vaijerilla vaihdelaatikolla ns. keskipakosäätimeen jossa painot pyörimisnopeuden mukaan nostaa tai laskee venttiilin luistia paineen säätämiseksi.
Keskitys taas on toteutettu akselilla olevan epäkeskonokan avulla, kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa ja netistä löytyy tietoa ja kuvia esim. hakemalla Diravi -nimellä.
Ohjauksessa tuntuu auton ollessa sammutettuna jonkin aikaa välys, joka kuuluu rakenteeseen, eikä ole vika. Mutta käynnissä ollessa välystä ei saa tuntua. Johtuu siitä, että nivelessä on välys koska järjestelmä ohjaa pääsääntöisesti täysin hydraulisesti ja kaiken ollessa kunnossa nivel toimii koko ajan "välyksen keskellä", jolloin ns. mekaanista yhteyttä ei ole. Kun järjestelmän paine häviää ja nivelen haarukat pystyvät taas koskettamaan toisiaan mekaanisesti ja pyöriä voidaan kääntää vikatilanteessa ilman tehostusta.
Oikeammin Diravin yhteydessä puhutaankin hydraulisesta ohjauksesta, kuin tehostetusta ohjauksesta. Ja jos jarrupaineen varaaja on kunnossa ( Citroen XM ainakin ), niin "tehostus" ja palautus toimii vielä jonkin aikaa moottori sammutettunakin. Mutta kuten sanottu tietoa löytyy kunhan etsii. Ja jos pääset kokeilemaan aina parempi, voi tuntua aluksi oudolta, mutta uskon että paluuta vanhaan ei ole jos voit valita...
Ei ainakaan itselläni ole. Oikea "laiskanmiehen" ohjaus!Kiitos kaikille vastanneille! CX:stä ei ole ollut kokemuksia muuta kuin meillä oli pari semmoista ykkössarjalaista kun minä olin polvenkorkunen. BX:iä taasen ollut yli toistakymmentä ja on vielähi muita sitikoita piha täynnä.
- Kalle
Diravilla ajeleva kirjoitti:
Juuri näin, ei ole mitään sähköisiä osia. Itse tehostinosassa raidetangot ovat suoraan tehostinmännän molemmissa päissä ja kotelorakenne toimii sylinterinä, eli ulkoisena tunnusmerkkinä on varsinaisen erillisen tehostin-sylinterin puuttuminen. Näyttää vaan paksulta putkimaiselta osalta jonka päässä ovat raidetangon suojapalkeet ja itse raidetangon päät. Ja jos sylinteriosassa on nestevuotoja, niin tulvii lähes poikkeuksetta suojapalkeen tienoilta, koska jos sylinterin tiivistys vuotaa päästä, niin neste pääsee "syöksymään" palkeen sisään. Kannattaa ostoaikeissa tarkistaa tarkkaan, kaveri pyörittelee rattia ees taas ääriäsentoihin ja itse maataan vuorotellen kummassakin pyöräkotelossa katselemassa/käsin kokeilemassa palkeita. Jos palje on ehjä ja vuoto vielä pieni, niin vaikea havaita, itselläni palje kasvoi kuin tiine sika ennenkuin päästi maahan kerralla. Huomaa kylläkin jos nestettä kuluu selvästi, jopa litroja ja muuta selvää vuotoa ei näy ja pallot vaikuttavat joustavilta ( ei ole kalvo pettänyt ).
Itse järjestelmä on mielestäni mukavin etuveto autossa kokemani. Kevyt/nopea hitaassa ajossa ja jäykistyy nopeuden kasvaessa, sekä jos päästät ratista irti, niin palauttaa pyörät suoraan, jopa paikallaan seistessä.
Nopeustieto tulee tosiaan vaijerilla vaihdelaatikolla ns. keskipakosäätimeen jossa painot pyörimisnopeuden mukaan nostaa tai laskee venttiilin luistia paineen säätämiseksi.
Keskitys taas on toteutettu akselilla olevan epäkeskonokan avulla, kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa ja netistä löytyy tietoa ja kuvia esim. hakemalla Diravi -nimellä.
Ohjauksessa tuntuu auton ollessa sammutettuna jonkin aikaa välys, joka kuuluu rakenteeseen, eikä ole vika. Mutta käynnissä ollessa välystä ei saa tuntua. Johtuu siitä, että nivelessä on välys koska järjestelmä ohjaa pääsääntöisesti täysin hydraulisesti ja kaiken ollessa kunnossa nivel toimii koko ajan "välyksen keskellä", jolloin ns. mekaanista yhteyttä ei ole. Kun järjestelmän paine häviää ja nivelen haarukat pystyvät taas koskettamaan toisiaan mekaanisesti ja pyöriä voidaan kääntää vikatilanteessa ilman tehostusta.
Oikeammin Diravin yhteydessä puhutaankin hydraulisesta ohjauksesta, kuin tehostetusta ohjauksesta. Ja jos jarrupaineen varaaja on kunnossa ( Citroen XM ainakin ), niin "tehostus" ja palautus toimii vielä jonkin aikaa moottori sammutettunakin. Mutta kuten sanottu tietoa löytyy kunhan etsii. Ja jos pääset kokeilemaan aina parempi, voi tuntua aluksi oudolta, mutta uskon että paluuta vanhaan ei ole jos voit valita...
Ei ainakaan itselläni ole. Oikea "laiskanmiehen" ohjaus!Mulla on, nyt toisessa, XM:ssä diravi ja kauhistuttaa vaihtaa auto tulevaisuudessa sellaiseen, missä diravia ei ole. Keksintönä aivan loistava, vaikka aluksi tuntuikin oudolle. Parkkipaikoilla uskomattoman kätevä ja sen vaikutus korostuu vielä nyt näin talvella. Suosittelen lämpimästi! : )
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Persujen mukaan rasismi on huumoria
Vaan kun koomikko kutsui Halla-ahoa fasistiksi, niin piti haastaa oikeuteen. Mihin se huumorinitaju yhtäkkiä hävisi? ⠀784280BOIKOTOIN - Ei mitään Suomi.fi postilaatikoita käyttöön
Ainakaan minulle! Vai että pitäisi alkaa siellä käyädä katselemassa tammikuusta 2026 siis periaatteessa päivittäin että1933508- 1982874
Lasse Lehtonen vaatii persuja pyytämään anteeksi aasialaisilta
Persut ova romahduttaneet Suomen maakuvan parissa päivässä negatiiviseksi rasismillaan ja se alkaa vaikuttamaan jo Suome682736Hallitus on kaadettava ja Orpon on erottava
Mikään muu hallitus ei ole oman elämäni aikana tuhonnut näin paljon tämän maan taloutta ja työllisyyttä sekä suomen main412632- 571176
- 781090
Aitolehti Capital
HehkuB on myynnissä, kovalla työllä saavutettu unelma joka sekin lässähti kuten kaikki mihin ryhtyy! Nyt Sewen asialle2381012- 57899
MOT: Työmarkkinatori on olemattomien työpaikkojen hakupaikka
Työpaikkojen tietoja ei tarkisteta, ja ainakin noin noin 10% on olemattomia työpaikkoja ja sen lisäksi eri rekryfirmat t113893