Kardaanin tukilaakeri

Scuderia QV

Kaveri osti hienokuntoisen, 180tkm ajetun e34
525i:n, jonka peräpäästä toisinaan liikkeelle
lähtiessä kuuluu pientä jurinaa / kolauksia.
Mahtaisiko olla kardaanin tukilaakeri sökö?

Tietääkö joku minkälainen operaatio tuon vaihto
on? Mitä kaikkea pitää purkaa, tarvitaanko
erikoistyökaluja jne.?

14

12246

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 525i -90

      Omassani tuli sama ongelma vastaan juuri 180tkm
      kohdalla. Moottorilla jarrutettaessa kuului outoa
      hinkkaavaa ääntä.

      Vaihdoin itse ko. laakerin. Vaihdoin kyllä
      samalla apurungon kumipuslat. Silloin joutuu
      purkamaan koko voimansiirron vaihteistosta
      taaksepäin (itsellä siihen meni 3 pv). Mutta tuli
      hyvä.

      Tukilaakerin vaihtoa varten tarvitsee purkaa:
      -suojapelti pois
      -pakoputki alkukäyrän jälkeen pois
      äänenvaimentimineen.
      -itse laakeri on kahdella pultilla kiinni
      -kardaani irti sekä perästä että vaihdelaatikosta
      -kardaani ristinivelen kohdalta poikki (on kiinni
      yhdellä pultilla ristinivelen kohdalta, pultti
      näkyy kun taivuttaa kardaania)

      Loppujen lopuksi ei iso homma tuo tukilaakerin
      vaihto.

      • Scuderia QV

        Hieno homma, kiitos tiedosta. Nyt tuon uskaltaa
        aloittaa, rojekti kun pitää tehdä vieraassa
        paikassa lainatyökaluilla siihen ei uskaltanut
        ihan suoriltaan ruveta.


    • AS3

      Ei helevetti.. 180 tkm ajettu..
      minkä helevetin takia ostaa niin paljon
      ajetunauton..

      Uusiakin saa kaupasta!

      • 530

        Kerro mullekin mista vastaavaan hintaa saa yhta
        ison ja mukavan UUDEN auton?

        En tieda paljon just tasta on maksettu, mutta
        epailisin etta kateiskaupalla jotain 60-70tmk
        summaa. Auto on sen verran hyvin tehty, etta
        siita saa todella luottevan ja mukavan
        kayttoauton viela useiksi vuosiksi. 180tmk ei ole
        viela mitta 525i:lle korin ja perustekniikan
        puolesta. Mutta tottakai vanhassa autossa tulee
        kaikkea pienta, jota on laitettava kuntoon.

        Enemman ajetun (200tkm) E34:n ongelmat ovat nuo
        apurungon kumipuslat takana, linnunluut puslineen
        edessa, vaihteiston oljyvuoto stefasta
        (kardaaniakseli), peran oljyvuodot vetoakselien
        stefoista ja vesipumppu. Osat ei sinansa ole
        kallita, nama kaikki saa noin tasarahalla.
        Asennus tietysti maksaa, ellei itse tee. Mutta
        sen verran vakiotekniikkasta on kysmys, etta ei
        auto tartte millekaan dealerille vieda.


      • Scuderia QV
        530 kirjoitti:

        Kerro mullekin mista vastaavaan hintaa saa yhta
        ison ja mukavan UUDEN auton?

        En tieda paljon just tasta on maksettu, mutta
        epailisin etta kateiskaupalla jotain 60-70tmk
        summaa. Auto on sen verran hyvin tehty, etta
        siita saa todella luottevan ja mukavan
        kayttoauton viela useiksi vuosiksi. 180tmk ei ole
        viela mitta 525i:lle korin ja perustekniikan
        puolesta. Mutta tottakai vanhassa autossa tulee
        kaikkea pienta, jota on laitettava kuntoon.

        Enemman ajetun (200tkm) E34:n ongelmat ovat nuo
        apurungon kumipuslat takana, linnunluut puslineen
        edessa, vaihteiston oljyvuoto stefasta
        (kardaaniakseli), peran oljyvuodot vetoakselien
        stefoista ja vesipumppu. Osat ei sinansa ole
        kallita, nama kaikki saa noin tasarahalla.
        Asennus tietysti maksaa, ellei itse tee. Mutta
        sen verran vakiotekniikkasta on kysmys, etta ei
        auto tartte millekaan dealerille vieda.

        Hintaan 55tmk in kääsh sai erittäin tukevan ja
        hiljaisen auton sisältäen mm. sähkökattoluukun ja
        nahkaverhoilun. En pitäisi tuota pahana, varsinkin
        kun auto on käsinkosketeltavan laadukasta työtä.
        Ja ainakin itse olen aina pitänyt e34:n
        muodoista. Samalla hinnalla olisi kai joku vuosi
        sitten saanut erikoistarjouksesta uuden
        Eurosamaran, nykyään ei kai minkäänlaista uutta
        autoa.

        Oikeaan osuit noiden pikkumurheiden kanssa,
        vaihteiston päätystefa ja vetareiden stefat
        tihkuvat hiukan. Lisäksi etuiskarit ovat
        vaihtokunnossa. Tietääkö joku niiden
        kiinnityksestä? Hiukan auton vieressä polvillani
        könyämällä näytti siltä, että tolpat olisivat
        alapäästä kolmella pultilla kiinni. Ei siis e30
        -tyyppistä riesaa, jossa alapallo kiinnittyy
        suoraan tolppaan? Ei varsinaisesti pääse
        henkilökohtaiselle suosikkityölistalleni tuo
        pallonivelten irroitus.


      • 525i -90
        530 kirjoitti:

        Kerro mullekin mista vastaavaan hintaa saa yhta
        ison ja mukavan UUDEN auton?

        En tieda paljon just tasta on maksettu, mutta
        epailisin etta kateiskaupalla jotain 60-70tmk
        summaa. Auto on sen verran hyvin tehty, etta
        siita saa todella luottevan ja mukavan
        kayttoauton viela useiksi vuosiksi. 180tmk ei ole
        viela mitta 525i:lle korin ja perustekniikan
        puolesta. Mutta tottakai vanhassa autossa tulee
        kaikkea pienta, jota on laitettava kuntoon.

        Enemman ajetun (200tkm) E34:n ongelmat ovat nuo
        apurungon kumipuslat takana, linnunluut puslineen
        edessa, vaihteiston oljyvuoto stefasta
        (kardaaniakseli), peran oljyvuodot vetoakselien
        stefoista ja vesipumppu. Osat ei sinansa ole
        kallita, nama kaikki saa noin tasarahalla.
        Asennus tietysti maksaa, ellei itse tee. Mutta
        sen verran vakiotekniikkasta on kysmys, etta ei
        auto tartte millekaan dealerille vieda.

        Puhut asiaa.

        Se miksi BMWstä kannattaa maksaa on mielestäni
        juuri ajamisen nautinto. Minulla 525i on viides
        auto (jokaisella olen ajanut enemmän kuin kaksi
        vuotta), toinen Bemari (ed. 518i). Näihin
        baijerilaisiin jäin koukkuun, jota muissa
        merkeissä ei tapahtunut (ei syntynyt ajamisen
        nautintoa).

        Ja todella, tuo 180tkm on alkumatka laatuautolle.


      • 525i -90
        Scuderia QV kirjoitti:

        Hintaan 55tmk in kääsh sai erittäin tukevan ja
        hiljaisen auton sisältäen mm. sähkökattoluukun ja
        nahkaverhoilun. En pitäisi tuota pahana, varsinkin
        kun auto on käsinkosketeltavan laadukasta työtä.
        Ja ainakin itse olen aina pitänyt e34:n
        muodoista. Samalla hinnalla olisi kai joku vuosi
        sitten saanut erikoistarjouksesta uuden
        Eurosamaran, nykyään ei kai minkäänlaista uutta
        autoa.

        Oikeaan osuit noiden pikkumurheiden kanssa,
        vaihteiston päätystefa ja vetareiden stefat
        tihkuvat hiukan. Lisäksi etuiskarit ovat
        vaihtokunnossa. Tietääkö joku niiden
        kiinnityksestä? Hiukan auton vieressä polvillani
        könyämällä näytti siltä, että tolpat olisivat
        alapäästä kolmella pultilla kiinni. Ei siis e30
        -tyyppistä riesaa, jossa alapallo kiinnittyy
        suoraan tolppaan? Ei varsinaisesti pääse
        henkilökohtaiselle suosikkityölistalleni tuo
        pallonivelten irroitus.

        Sait muuten aika halvalla tuon pelin. Minä
        maksoin kaksi vuotta sitten 116kmk. Toki hinnat
        joka vuosi laskee, mutta kuitenkin.


      • Scuderia QV
        525i -90 kirjoitti:

        Sait muuten aika halvalla tuon pelin. Minä
        maksoin kaksi vuotta sitten 116kmk. Toki hinnat
        joka vuosi laskee, mutta kuitenkin.

        Niin itse asiassa kaveri sen osti, arvailin auton
        nähtyäni myös hinnaksi noin 70kmk. Kyllä tuossa
        pitäisi olla autoa koko rahalla. Olisin itsekin
        tuolla hinnalla mieluusti ostanut jos olisin
        tiennyt. Ovat hinnat aika lailla pudonneet viime
        aikoina, pari vuotta sitten noista pyydettiin
        vielä ihan toisenlaisia summia. Sen vuoksi päädyin
        silloin itse Alfa 164 3,0:aan joka pihalta löytyy
        vieläkin, majailee siellä muiden Alfojen kaverina.
        Nyt valinta olisi ehkä toinen, ehkä ei, mutta
        hyväntuntuinen peli tuo 525i joka tapauksessa on.


      • 530
        Scuderia QV kirjoitti:

        Hintaan 55tmk in kääsh sai erittäin tukevan ja
        hiljaisen auton sisältäen mm. sähkökattoluukun ja
        nahkaverhoilun. En pitäisi tuota pahana, varsinkin
        kun auto on käsinkosketeltavan laadukasta työtä.
        Ja ainakin itse olen aina pitänyt e34:n
        muodoista. Samalla hinnalla olisi kai joku vuosi
        sitten saanut erikoistarjouksesta uuden
        Eurosamaran, nykyään ei kai minkäänlaista uutta
        autoa.

        Oikeaan osuit noiden pikkumurheiden kanssa,
        vaihteiston päätystefa ja vetareiden stefat
        tihkuvat hiukan. Lisäksi etuiskarit ovat
        vaihtokunnossa. Tietääkö joku niiden
        kiinnityksestä? Hiukan auton vieressä polvillani
        könyämällä näytti siltä, että tolpat olisivat
        alapäästä kolmella pultilla kiinni. Ei siis e30
        -tyyppistä riesaa, jossa alapallo kiinnittyy
        suoraan tolppaan? Ei varsinaisesti pääse
        henkilökohtaiselle suosikkityölistalleni tuo
        pallonivelten irroitus.

        Sain omastani noin puoli vuotta sitten 58tmk,
        ajettuna silla oli noin 250tkm. Mun autossa oli
        kanssa lahes kaikki patsi ei ilmastontia.
        Aikoinaan maksoin 5 vuotta sitten 129tmk, joten
        arvonalennus oli mielestani kohtuullinen. Jos
        uuteen vertaa niin tuskin tolla 58tmk olis saanut
        lisavarusteena edes taynahkaista (ovet,
        kojelaudat, penkit kauttaaltaan)
        sporttisisustusta, joka autossa oli. Etta
        kyllahan tuo hinta romahtaa.

        Hyva hinta tuo 55tmk, joka tapauksessa, vaikka
        siihen kuluvia osia (renkaat, tuulilasi,
        putkisto, iskarit ym alutaa jne) voikin joutua
        laittamaan lahi tulevaisuudessa. 10tmk:lla tekee
        paljon, sen jalkeen auto tuntuu kuin uudelta.
        Iskarit kannattaa laittaa kaikki kerralla ja
        ostaa laatua, Bilstein, Sachs. Auto on kuitenkin
        yllattavan raskas ( 1600 kg).


      • Pietu
        530 kirjoitti:

        Kerro mullekin mista vastaavaan hintaa saa yhta
        ison ja mukavan UUDEN auton?

        En tieda paljon just tasta on maksettu, mutta
        epailisin etta kateiskaupalla jotain 60-70tmk
        summaa. Auto on sen verran hyvin tehty, etta
        siita saa todella luottevan ja mukavan
        kayttoauton viela useiksi vuosiksi. 180tmk ei ole
        viela mitta 525i:lle korin ja perustekniikan
        puolesta. Mutta tottakai vanhassa autossa tulee
        kaikkea pienta, jota on laitettava kuntoon.

        Enemman ajetun (200tkm) E34:n ongelmat ovat nuo
        apurungon kumipuslat takana, linnunluut puslineen
        edessa, vaihteiston oljyvuoto stefasta
        (kardaaniakseli), peran oljyvuodot vetoakselien
        stefoista ja vesipumppu. Osat ei sinansa ole
        kallita, nama kaikki saa noin tasarahalla.
        Asennus tietysti maksaa, ellei itse tee. Mutta
        sen verran vakiotekniikkasta on kysmys, etta ei
        auto tartte millekaan dealerille vieda.

        Just viime viikonloppuna kummastelin ku oli 5-
        sarjan bemarissa takana kolme ja tietty edessä
        yks kuskin lisäks. Niin edessä istuva istu
        normaalista mut takana näytti tosi ahtaalta.
        Valehtelemmatta tilat oli saman kokoset takana ku
        190-mesessä. ISo autohan se on mut ei taida olla
        turhan tilava.


      • 530
        Pietu kirjoitti:

        Just viime viikonloppuna kummastelin ku oli 5-
        sarjan bemarissa takana kolme ja tietty edessä
        yks kuskin lisäks. Niin edessä istuva istu
        normaalista mut takana näytti tosi ahtaalta.
        Valehtelemmatta tilat oli saman kokoset takana ku
        190-mesessä. ISo autohan se on mut ei taida olla
        turhan tilava.

        vastaavan kokoluokan auto, jossa kolme aikuista
        takana istuu mukavasti. Ja kieltämättä 500-sarja
        ei ole luokkansa suurin bussi, mutta ei
        sellaiseksi ole suunniteltukaan. Sen sijaan
        neljälle se tarjoaa yhtä ylevää ja äänetöntä
        kulkua kuin isoveljensä 700-sarja. (Joka muuten
        myös on ahdas kolmelle takapenkiläiselle) Se, jos
        jossakin kestää ahtautta 10 km pidemmälle, ei
        vakuuta tai paljoa pelasta. Voit hakea ratkaisua
        suuremmistakin autoista (sedaneista) ja ei heti
        tule apuja vastaan.

        Yleensä tähän täyteen lastiin takapenkeillä olen
        törmännyt kimppatakseissa, kun lähdetään
        jatkoille ravintelista, mutta silloin
        tiivistunnelema ei ole haitaksi päinvastoin. Jos
        tilaa tarvitaan jatkuvasti, tila-auto on oikea
        ratkaisu ja sielläkin pitää katsella noita
        isompia merkkejä. Tosin ei niissäkään mitään
        avaruuden tuntua ole, kun joka paikalla istuu
        aikuinen, mutta kyydissäkin on jo seitsemän
        henkeä.


      • Pietu
        530 kirjoitti:

        vastaavan kokoluokan auto, jossa kolme aikuista
        takana istuu mukavasti. Ja kieltämättä 500-sarja
        ei ole luokkansa suurin bussi, mutta ei
        sellaiseksi ole suunniteltukaan. Sen sijaan
        neljälle se tarjoaa yhtä ylevää ja äänetöntä
        kulkua kuin isoveljensä 700-sarja. (Joka muuten
        myös on ahdas kolmelle takapenkiläiselle) Se, jos
        jossakin kestää ahtautta 10 km pidemmälle, ei
        vakuuta tai paljoa pelasta. Voit hakea ratkaisua
        suuremmistakin autoista (sedaneista) ja ei heti
        tule apuja vastaan.

        Yleensä tähän täyteen lastiin takapenkeillä olen
        törmännyt kimppatakseissa, kun lähdetään
        jatkoille ravintelista, mutta silloin
        tiivistunnelema ei ole haitaksi päinvastoin. Jos
        tilaa tarvitaan jatkuvasti, tila-auto on oikea
        ratkaisu ja sielläkin pitää katsella noita
        isompia merkkejä. Tosin ei niissäkään mitään
        avaruuden tuntua ole, kun joka paikalla istuu
        aikuinen, mutta kyydissäkin on jo seitsemän
        henkeä.

        mersun w124 oo vastaavan koko luokan auto. JA
        hyvin mahtui kolme takse. Ja tällä tarkotan ettei
        loppunu jalkatila. Syynä voi tietty olla mä ite
        oon niin pieni niin mahduin hvyin olee keskellä.
        Toi kyllä pitää paikkansa että mukavaan
        matkustamiseen autot on yleensä suunniteltu
        neljää varten. Kolmas sinne taakse voi olla
        joskus tuskaa. Ja miks sitten on takana
        kyynärnoja keskellä jos sinne pitäis kolme mahtua
        jatkuvasti. Taisin mutista pahempia miettimättä...


    • 530

      kannattaa tarkistaa ensin. Itsellani nuo puslat
      oli hajalla, ja varsinkin liikkeelle lahdossa
      saattoi kuulla aania. Toinen selkea piirre on,
      etta auton suutavakavuus kovalla sivutuulella
      kuin Ladassa, jonka taka-akseli on kiero.

      Tarkistaminen on tosi helppoa, joten ennen
      laakerin vaihtoa kannattaa katsoa tsekata
      varsinkin, kun ko asia on auton (E34)tyyppivika
      tai paremmin sanoen kulutusosa noissa
      kilometreissa. Mun autolla oli ajettu tulloin
      suurinpiirtein saman verran.

      Itse tein viela sen virheen, etta ostin
      tarvikepuslat, jotka kestivat alle 20tkm. Ne
      eivat varsinaisesti murtuneet, mutta loystyivat
      niin, etta koko taka-akselisto alkoi liikkumaan,
      mika sitten soi renkaista. Alkuperaisilla tuli
      sitten hyva ja loppujen lopuksi hintakin (n. 200
      mk) oli lahes sama.

      • Scuderia QV

        Kiitos vinkistä, pitääpä tsekata nuo ennenkuin
        alkaa paloittelemaan autoa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Useita puukotettu Tampereella

      Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht
      Tampere
      203
      3812
    2. Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?

      Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii
      Puolanka
      60
      2406
    3. Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.

      https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava
      Maailman menoa
      391
      2286
    4. Leipivaaran päällä on kuoleman hiljaista.

      Suru vai suuri helpotus...
      Puolanka
      47
      2203
    5. Meneeköhän sulla

      oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua
      Ikävä
      32
      1521
    6. Muutama kysymys ja huomio hindulaisesta kulttuurista.

      Vedakirjoituksia pidetään historiallisina teksteinä, ei siis "julistuksena" kuten esimerkiksi Raamattua, vaan kuten koul
      Hindulaisuus
      513
      1287
    7. Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa

      Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em
      Ikävä
      93
      1261
    8. Määpä tiijän että rakastat

      Minua nimittäin. Samoin hei! Olet mun vastakappaleeni.
      Ikävä
      56
      1247
    9. Koska näit kaivattusi viimeksi

      Milloin tapasit rakkaasi? Ja etenikö suhde yhtään?
      Ikävä
      70
      1147
    10. Jumala puhui minulle

      Hän kertoi sinusta asioita, joiden takia jaksan, uskon ja luotan. Hän kuvaili sinua minulle ja pakahduin onnesta kuulles
      Ikävä
      124
      1117
    Aihe