Kaveri osti hienokuntoisen, 180tkm ajetun e34
525i:n, jonka peräpäästä toisinaan liikkeelle
lähtiessä kuuluu pientä jurinaa / kolauksia.
Mahtaisiko olla kardaanin tukilaakeri sökö?
Tietääkö joku minkälainen operaatio tuon vaihto
on? Mitä kaikkea pitää purkaa, tarvitaanko
erikoistyökaluja jne.?
Kardaanin tukilaakeri
14
12246
Vastaukset
- 525i -90
Omassani tuli sama ongelma vastaan juuri 180tkm
kohdalla. Moottorilla jarrutettaessa kuului outoa
hinkkaavaa ääntä.
Vaihdoin itse ko. laakerin. Vaihdoin kyllä
samalla apurungon kumipuslat. Silloin joutuu
purkamaan koko voimansiirron vaihteistosta
taaksepäin (itsellä siihen meni 3 pv). Mutta tuli
hyvä.
Tukilaakerin vaihtoa varten tarvitsee purkaa:
-suojapelti pois
-pakoputki alkukäyrän jälkeen pois
äänenvaimentimineen.
-itse laakeri on kahdella pultilla kiinni
-kardaani irti sekä perästä että vaihdelaatikosta
-kardaani ristinivelen kohdalta poikki (on kiinni
yhdellä pultilla ristinivelen kohdalta, pultti
näkyy kun taivuttaa kardaania)
Loppujen lopuksi ei iso homma tuo tukilaakerin
vaihto.- Scuderia QV
Hieno homma, kiitos tiedosta. Nyt tuon uskaltaa
aloittaa, rojekti kun pitää tehdä vieraassa
paikassa lainatyökaluilla siihen ei uskaltanut
ihan suoriltaan ruveta.
- AS3
Ei helevetti.. 180 tkm ajettu..
minkä helevetin takia ostaa niin paljon
ajetunauton..
Uusiakin saa kaupasta!- 530
Kerro mullekin mista vastaavaan hintaa saa yhta
ison ja mukavan UUDEN auton?
En tieda paljon just tasta on maksettu, mutta
epailisin etta kateiskaupalla jotain 60-70tmk
summaa. Auto on sen verran hyvin tehty, etta
siita saa todella luottevan ja mukavan
kayttoauton viela useiksi vuosiksi. 180tmk ei ole
viela mitta 525i:lle korin ja perustekniikan
puolesta. Mutta tottakai vanhassa autossa tulee
kaikkea pienta, jota on laitettava kuntoon.
Enemman ajetun (200tkm) E34:n ongelmat ovat nuo
apurungon kumipuslat takana, linnunluut puslineen
edessa, vaihteiston oljyvuoto stefasta
(kardaaniakseli), peran oljyvuodot vetoakselien
stefoista ja vesipumppu. Osat ei sinansa ole
kallita, nama kaikki saa noin tasarahalla.
Asennus tietysti maksaa, ellei itse tee. Mutta
sen verran vakiotekniikkasta on kysmys, etta ei
auto tartte millekaan dealerille vieda. - Scuderia QV
530 kirjoitti:
Kerro mullekin mista vastaavaan hintaa saa yhta
ison ja mukavan UUDEN auton?
En tieda paljon just tasta on maksettu, mutta
epailisin etta kateiskaupalla jotain 60-70tmk
summaa. Auto on sen verran hyvin tehty, etta
siita saa todella luottevan ja mukavan
kayttoauton viela useiksi vuosiksi. 180tmk ei ole
viela mitta 525i:lle korin ja perustekniikan
puolesta. Mutta tottakai vanhassa autossa tulee
kaikkea pienta, jota on laitettava kuntoon.
Enemman ajetun (200tkm) E34:n ongelmat ovat nuo
apurungon kumipuslat takana, linnunluut puslineen
edessa, vaihteiston oljyvuoto stefasta
(kardaaniakseli), peran oljyvuodot vetoakselien
stefoista ja vesipumppu. Osat ei sinansa ole
kallita, nama kaikki saa noin tasarahalla.
Asennus tietysti maksaa, ellei itse tee. Mutta
sen verran vakiotekniikkasta on kysmys, etta ei
auto tartte millekaan dealerille vieda.Hintaan 55tmk in kääsh sai erittäin tukevan ja
hiljaisen auton sisältäen mm. sähkökattoluukun ja
nahkaverhoilun. En pitäisi tuota pahana, varsinkin
kun auto on käsinkosketeltavan laadukasta työtä.
Ja ainakin itse olen aina pitänyt e34:n
muodoista. Samalla hinnalla olisi kai joku vuosi
sitten saanut erikoistarjouksesta uuden
Eurosamaran, nykyään ei kai minkäänlaista uutta
autoa.
Oikeaan osuit noiden pikkumurheiden kanssa,
vaihteiston päätystefa ja vetareiden stefat
tihkuvat hiukan. Lisäksi etuiskarit ovat
vaihtokunnossa. Tietääkö joku niiden
kiinnityksestä? Hiukan auton vieressä polvillani
könyämällä näytti siltä, että tolpat olisivat
alapäästä kolmella pultilla kiinni. Ei siis e30
-tyyppistä riesaa, jossa alapallo kiinnittyy
suoraan tolppaan? Ei varsinaisesti pääse
henkilökohtaiselle suosikkityölistalleni tuo
pallonivelten irroitus. - 525i -90
530 kirjoitti:
Kerro mullekin mista vastaavaan hintaa saa yhta
ison ja mukavan UUDEN auton?
En tieda paljon just tasta on maksettu, mutta
epailisin etta kateiskaupalla jotain 60-70tmk
summaa. Auto on sen verran hyvin tehty, etta
siita saa todella luottevan ja mukavan
kayttoauton viela useiksi vuosiksi. 180tmk ei ole
viela mitta 525i:lle korin ja perustekniikan
puolesta. Mutta tottakai vanhassa autossa tulee
kaikkea pienta, jota on laitettava kuntoon.
Enemman ajetun (200tkm) E34:n ongelmat ovat nuo
apurungon kumipuslat takana, linnunluut puslineen
edessa, vaihteiston oljyvuoto stefasta
(kardaaniakseli), peran oljyvuodot vetoakselien
stefoista ja vesipumppu. Osat ei sinansa ole
kallita, nama kaikki saa noin tasarahalla.
Asennus tietysti maksaa, ellei itse tee. Mutta
sen verran vakiotekniikkasta on kysmys, etta ei
auto tartte millekaan dealerille vieda.Puhut asiaa.
Se miksi BMWstä kannattaa maksaa on mielestäni
juuri ajamisen nautinto. Minulla 525i on viides
auto (jokaisella olen ajanut enemmän kuin kaksi
vuotta), toinen Bemari (ed. 518i). Näihin
baijerilaisiin jäin koukkuun, jota muissa
merkeissä ei tapahtunut (ei syntynyt ajamisen
nautintoa).
Ja todella, tuo 180tkm on alkumatka laatuautolle. - 525i -90
Scuderia QV kirjoitti:
Hintaan 55tmk in kääsh sai erittäin tukevan ja
hiljaisen auton sisältäen mm. sähkökattoluukun ja
nahkaverhoilun. En pitäisi tuota pahana, varsinkin
kun auto on käsinkosketeltavan laadukasta työtä.
Ja ainakin itse olen aina pitänyt e34:n
muodoista. Samalla hinnalla olisi kai joku vuosi
sitten saanut erikoistarjouksesta uuden
Eurosamaran, nykyään ei kai minkäänlaista uutta
autoa.
Oikeaan osuit noiden pikkumurheiden kanssa,
vaihteiston päätystefa ja vetareiden stefat
tihkuvat hiukan. Lisäksi etuiskarit ovat
vaihtokunnossa. Tietääkö joku niiden
kiinnityksestä? Hiukan auton vieressä polvillani
könyämällä näytti siltä, että tolpat olisivat
alapäästä kolmella pultilla kiinni. Ei siis e30
-tyyppistä riesaa, jossa alapallo kiinnittyy
suoraan tolppaan? Ei varsinaisesti pääse
henkilökohtaiselle suosikkityölistalleni tuo
pallonivelten irroitus.Sait muuten aika halvalla tuon pelin. Minä
maksoin kaksi vuotta sitten 116kmk. Toki hinnat
joka vuosi laskee, mutta kuitenkin. - Scuderia QV
525i -90 kirjoitti:
Sait muuten aika halvalla tuon pelin. Minä
maksoin kaksi vuotta sitten 116kmk. Toki hinnat
joka vuosi laskee, mutta kuitenkin.Niin itse asiassa kaveri sen osti, arvailin auton
nähtyäni myös hinnaksi noin 70kmk. Kyllä tuossa
pitäisi olla autoa koko rahalla. Olisin itsekin
tuolla hinnalla mieluusti ostanut jos olisin
tiennyt. Ovat hinnat aika lailla pudonneet viime
aikoina, pari vuotta sitten noista pyydettiin
vielä ihan toisenlaisia summia. Sen vuoksi päädyin
silloin itse Alfa 164 3,0:aan joka pihalta löytyy
vieläkin, majailee siellä muiden Alfojen kaverina.
Nyt valinta olisi ehkä toinen, ehkä ei, mutta
hyväntuntuinen peli tuo 525i joka tapauksessa on. - 530
Scuderia QV kirjoitti:
Hintaan 55tmk in kääsh sai erittäin tukevan ja
hiljaisen auton sisältäen mm. sähkökattoluukun ja
nahkaverhoilun. En pitäisi tuota pahana, varsinkin
kun auto on käsinkosketeltavan laadukasta työtä.
Ja ainakin itse olen aina pitänyt e34:n
muodoista. Samalla hinnalla olisi kai joku vuosi
sitten saanut erikoistarjouksesta uuden
Eurosamaran, nykyään ei kai minkäänlaista uutta
autoa.
Oikeaan osuit noiden pikkumurheiden kanssa,
vaihteiston päätystefa ja vetareiden stefat
tihkuvat hiukan. Lisäksi etuiskarit ovat
vaihtokunnossa. Tietääkö joku niiden
kiinnityksestä? Hiukan auton vieressä polvillani
könyämällä näytti siltä, että tolpat olisivat
alapäästä kolmella pultilla kiinni. Ei siis e30
-tyyppistä riesaa, jossa alapallo kiinnittyy
suoraan tolppaan? Ei varsinaisesti pääse
henkilökohtaiselle suosikkityölistalleni tuo
pallonivelten irroitus.Sain omastani noin puoli vuotta sitten 58tmk,
ajettuna silla oli noin 250tkm. Mun autossa oli
kanssa lahes kaikki patsi ei ilmastontia.
Aikoinaan maksoin 5 vuotta sitten 129tmk, joten
arvonalennus oli mielestani kohtuullinen. Jos
uuteen vertaa niin tuskin tolla 58tmk olis saanut
lisavarusteena edes taynahkaista (ovet,
kojelaudat, penkit kauttaaltaan)
sporttisisustusta, joka autossa oli. Etta
kyllahan tuo hinta romahtaa.
Hyva hinta tuo 55tmk, joka tapauksessa, vaikka
siihen kuluvia osia (renkaat, tuulilasi,
putkisto, iskarit ym alutaa jne) voikin joutua
laittamaan lahi tulevaisuudessa. 10tmk:lla tekee
paljon, sen jalkeen auto tuntuu kuin uudelta.
Iskarit kannattaa laittaa kaikki kerralla ja
ostaa laatua, Bilstein, Sachs. Auto on kuitenkin
yllattavan raskas ( 1600 kg). - Pietu
530 kirjoitti:
Kerro mullekin mista vastaavaan hintaa saa yhta
ison ja mukavan UUDEN auton?
En tieda paljon just tasta on maksettu, mutta
epailisin etta kateiskaupalla jotain 60-70tmk
summaa. Auto on sen verran hyvin tehty, etta
siita saa todella luottevan ja mukavan
kayttoauton viela useiksi vuosiksi. 180tmk ei ole
viela mitta 525i:lle korin ja perustekniikan
puolesta. Mutta tottakai vanhassa autossa tulee
kaikkea pienta, jota on laitettava kuntoon.
Enemman ajetun (200tkm) E34:n ongelmat ovat nuo
apurungon kumipuslat takana, linnunluut puslineen
edessa, vaihteiston oljyvuoto stefasta
(kardaaniakseli), peran oljyvuodot vetoakselien
stefoista ja vesipumppu. Osat ei sinansa ole
kallita, nama kaikki saa noin tasarahalla.
Asennus tietysti maksaa, ellei itse tee. Mutta
sen verran vakiotekniikkasta on kysmys, etta ei
auto tartte millekaan dealerille vieda.Just viime viikonloppuna kummastelin ku oli 5-
sarjan bemarissa takana kolme ja tietty edessä
yks kuskin lisäks. Niin edessä istuva istu
normaalista mut takana näytti tosi ahtaalta.
Valehtelemmatta tilat oli saman kokoset takana ku
190-mesessä. ISo autohan se on mut ei taida olla
turhan tilava. - 530
Pietu kirjoitti:
Just viime viikonloppuna kummastelin ku oli 5-
sarjan bemarissa takana kolme ja tietty edessä
yks kuskin lisäks. Niin edessä istuva istu
normaalista mut takana näytti tosi ahtaalta.
Valehtelemmatta tilat oli saman kokoset takana ku
190-mesessä. ISo autohan se on mut ei taida olla
turhan tilava.vastaavan kokoluokan auto, jossa kolme aikuista
takana istuu mukavasti. Ja kieltämättä 500-sarja
ei ole luokkansa suurin bussi, mutta ei
sellaiseksi ole suunniteltukaan. Sen sijaan
neljälle se tarjoaa yhtä ylevää ja äänetöntä
kulkua kuin isoveljensä 700-sarja. (Joka muuten
myös on ahdas kolmelle takapenkiläiselle) Se, jos
jossakin kestää ahtautta 10 km pidemmälle, ei
vakuuta tai paljoa pelasta. Voit hakea ratkaisua
suuremmistakin autoista (sedaneista) ja ei heti
tule apuja vastaan.
Yleensä tähän täyteen lastiin takapenkeillä olen
törmännyt kimppatakseissa, kun lähdetään
jatkoille ravintelista, mutta silloin
tiivistunnelema ei ole haitaksi päinvastoin. Jos
tilaa tarvitaan jatkuvasti, tila-auto on oikea
ratkaisu ja sielläkin pitää katsella noita
isompia merkkejä. Tosin ei niissäkään mitään
avaruuden tuntua ole, kun joka paikalla istuu
aikuinen, mutta kyydissäkin on jo seitsemän
henkeä. - Pietu
530 kirjoitti:
vastaavan kokoluokan auto, jossa kolme aikuista
takana istuu mukavasti. Ja kieltämättä 500-sarja
ei ole luokkansa suurin bussi, mutta ei
sellaiseksi ole suunniteltukaan. Sen sijaan
neljälle se tarjoaa yhtä ylevää ja äänetöntä
kulkua kuin isoveljensä 700-sarja. (Joka muuten
myös on ahdas kolmelle takapenkiläiselle) Se, jos
jossakin kestää ahtautta 10 km pidemmälle, ei
vakuuta tai paljoa pelasta. Voit hakea ratkaisua
suuremmistakin autoista (sedaneista) ja ei heti
tule apuja vastaan.
Yleensä tähän täyteen lastiin takapenkeillä olen
törmännyt kimppatakseissa, kun lähdetään
jatkoille ravintelista, mutta silloin
tiivistunnelema ei ole haitaksi päinvastoin. Jos
tilaa tarvitaan jatkuvasti, tila-auto on oikea
ratkaisu ja sielläkin pitää katsella noita
isompia merkkejä. Tosin ei niissäkään mitään
avaruuden tuntua ole, kun joka paikalla istuu
aikuinen, mutta kyydissäkin on jo seitsemän
henkeä.mersun w124 oo vastaavan koko luokan auto. JA
hyvin mahtui kolme takse. Ja tällä tarkotan ettei
loppunu jalkatila. Syynä voi tietty olla mä ite
oon niin pieni niin mahduin hvyin olee keskellä.
Toi kyllä pitää paikkansa että mukavaan
matkustamiseen autot on yleensä suunniteltu
neljää varten. Kolmas sinne taakse voi olla
joskus tuskaa. Ja miks sitten on takana
kyynärnoja keskellä jos sinne pitäis kolme mahtua
jatkuvasti. Taisin mutista pahempia miettimättä...
- 530
kannattaa tarkistaa ensin. Itsellani nuo puslat
oli hajalla, ja varsinkin liikkeelle lahdossa
saattoi kuulla aania. Toinen selkea piirre on,
etta auton suutavakavuus kovalla sivutuulella
kuin Ladassa, jonka taka-akseli on kiero.
Tarkistaminen on tosi helppoa, joten ennen
laakerin vaihtoa kannattaa katsoa tsekata
varsinkin, kun ko asia on auton (E34)tyyppivika
tai paremmin sanoen kulutusosa noissa
kilometreissa. Mun autolla oli ajettu tulloin
suurinpiirtein saman verran.
Itse tein viela sen virheen, etta ostin
tarvikepuslat, jotka kestivat alle 20tkm. Ne
eivat varsinaisesti murtuneet, mutta loystyivat
niin, etta koko taka-akselisto alkoi liikkumaan,
mika sitten soi renkaista. Alkuperaisilla tuli
sitten hyva ja loppujen lopuksi hintakin (n. 200
mk) oli lahes sama.- Scuderia QV
Kiitos vinkistä, pitääpä tsekata nuo ennenkuin
alkaa paloittelemaan autoa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Useita puukotettu Tampereella
Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht2033812Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?
Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii602406Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava3912286- 472203
Meneeköhän sulla
oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua321521Muutama kysymys ja huomio hindulaisesta kulttuurista.
Vedakirjoituksia pidetään historiallisina teksteinä, ei siis "julistuksena" kuten esimerkiksi Raamattua, vaan kuten koul5131287Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa
Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em931261- 561247
- 701147
Jumala puhui minulle
Hän kertoi sinusta asioita, joiden takia jaksan, uskon ja luotan. Hän kuvaili sinua minulle ja pakahduin onnesta kuulles1241117