Asiantuntijat sanokoot, kuinka kauan havupuu säilyy kaatuneena/katkenneena metsässä ettei tule lahoa? Koivut pökkelöitynee jo vuodessa?
Kaatuneen havupuun säilyvyys
3
136
Vastaukset
- hirsiäsorvannut
Kaatuneena havupuu säilyy aika pitkäänkin suhteellisen hyvänä, varsinkin jos juuria on vähän kiinni maaperässä. Olen monasti sahannut kenttäsirkkelillä ihan hyvää puutavaraa pari vuotta maassa olleista havupuista. Hirsiäkin olen sorvannut näistä varsin hyvällä menestyksellä. Katkenneet havupuutkin ovat sitten toinen juttu, puutavara tahtoo olla poltopuun tasoa, kun näennäisesti hyvänkin näköinen tukki on arvotonta silppua ja sälöä. Polttopuuna laatu ei ole niinkään huonoa.
- Osa-aikaeläkeläinen
Viime talven tykkylumi katkoi mäntyjäni. Katkenneen männyn latvapuoli on kesän jälkeen niin pehmeää tavaraa, että huonoa on polttopuuksi. Kai neulaset haihduttavat nesteet tms.
Kuusihan säilyy vähän paremmin, mutta ei sekään katkenneena kesän jäkeen kaksista polttopuuta ole.
- Sinistyy
Polttopuuksi kelpaa lahovikainenkin. Lämpöarvo huonompi terveesen verrattuna, mutta kelpaa myytäväksikin polttopuuna.
Talviaikaan kaatunut kelpaa koko pakkaskauden sahatavarakelpoisena, mutta jos hyönteiset ehtii iskeä, niin silloin kuitupuuksi tai polttopuuksi. Sinistynyt tukki ei täytä sahatavaran vaatimusta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1591394Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on491205Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä241159Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2111090- 1261051
Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️223984Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk307957- 42929
- 72895
- 73879