olen aivan pihalla..jos joku tietää ni auttaisko,kaupan tätikään ei tiennyt..eli jos on keliakia ni mitä karkkeja voi syödä kun niistä tärkkelyksistä ei ole hajuakaan..
tärkkelyksistä
4
4279
Vastaukset
- rät-älli
jauhottomia karkkeja
- namittelija
Tietoa gluteenittomista nameista löytyy mm. valmistajien sivuilta esim. www.leaf.fi. Etsivä löytää hurjasti tietoa mikä sopii ja mikä ei. Seuraava on kopsattu suoraan keliakia-liiton sivuilta: "Ensinnäkin suurin osa suklaista on gluteenittomia. Joukossa on kuitenkin suklaita, joissa on mm. rapeuden aikaansaamiseksi käytetty vohvelirouhetta tai vehnämuroja. Rapeat keksipohjaiset suklaat kannattaa jättää automaattisesti pois.
Irtokarkkien tuoteselosteet on aina tarkistettava huolellisesti. On suositeltavaa, että irtomyynnissä olevien makeisten ainesosat olisivat esillä niin, että kuluttaja pystyy tarkistamaan gluteenittomuuden.
Tavalliset lakritsit sisältävät vehnäjauhoa ja ovat näin ollen keliaakikolle kiellettyjä. Lakritsissa vehnäjauhoa käytetään rakenteen antajana ja sakeuttajana. Pelastus karkkipäivänä on luontaisesti gluteeniton laku, jota löytyy kaupoista nimellä Licorice-laku.
Salmiakkimakeiset voivat sisältää myös vehnää. Salmiakki eli ammoniumkloridi ainesosana on itsessään gluteeniton.
Seuraavat ainesosat esiintyvät usein makeisten tuoteselosteissa
* lakritsiuute ja -jauhe: gluteeniton lakritsin makuinen aromiaine
* mallasuute ja -jauhe: gluteeniton maunvahvenne
* soijalesitiini: gluteeniton emulgointiaine
* tärkkelyssiirappi: gluteeniton muotoilu- ja täyteaine
* proteiinihydrolysaatti: gluteeniton aromivahvenne
* glukoosi: gluteeniton rypälesokeri
* maltodekstriini: gluteeniton maissi- tai ohratärkkelyksen muoto
Muutamia esimerkkejä makeisista, jotka sopivat keliaakikoille
* vihreät kuulat -marmeladit, Fazer
* Marianne -karamellit, Fazer
* Fazerina, Fazer
* Tupla, Leaf Oy
* Wiener Nougat, Fazer
* Super Salmiakki, Fazer
* Salmiakki-aakkoset, Hedelmä-aakkoset, Leaf" - Tapani
Heh. Riippuu tapauksesta.
1) Jos olet "tavallinen" keliaakikko, niin periaatteessa kaikki käy. Eli jos pussissa lukee "tärkkelyssiirappi", "modifoitu tärkkelys" jne, niin voinee syödä ihan jees.
2) Jos olet ihokeliaakikko, niin sitten pitää tietää mistä yo. tärkkelys aineet on tehty. Yleensä ne ovat ohra/vehnä pohjaisia, ja ainakaan meikäläinen ei voi niitä syödä (aiheuttaa kutinaa siis). Tämä rajaa melkoisen määrän pois makeisista. Jäljelle jää mm. Fazerin pikkuiset rasiakaramellit (Pantteri / Super Salmiakki), joissa tärkkelyssiirappi on maissipohjaisya. Ellei niissäkin ole jo tilanne muuttunut. Sulkaat tieteskii on jees.
Se on harmi, että noi tärkkelykset tehdään periaatteessa keliaakikoille sopimattomista aineista.
Tosin pitää sanoa, että joitain ohratärkkelyksiä on tullut testattua ja on menneet melko OK. Salmiakkiaakkoset, Halvan Vanhat autot, Jim ja Tupla patukka muun muassa.
Eli. Varoa kannttaa ja kokeilla ihan itse mikä käy. - tassu
Namittelijahan antoikin sinulle jo aika paljon tietoa,itse olen tullut siihen tulokseen että niitä karkkeja mitä voi syödä on enemmän kuin niitä mitä ei voi.Tarkkana vaan lukee tuoteselosteet niin johan löytyy siis melkein kaikki patukat käy paitsi ei tietenkään ne keksipohjaiset.Aika useissa on vehnätärkkelystä ja sehän on gluteeniton kuten myös tärkkelyssiirapit vaikka onkin valmistettu viljoista.Itse syön ässämiksejä,ranskanpastilleja,aakkosia,suklaapatukoi ta,vaahtokarkkeja,riisisuklaata,salmiakkeja.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan2236975Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää421259Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka271052- 75891
Hävettää muuttaa Haapavedelle.
Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal48845Katseestasi näin
Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a61837Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä
Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.93804Toinen kuva mikä susta on jäänyt on
tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.38791Tietenkin täällä
Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.14756- 43733