Periytyykö syöksysynnytys?

Syöksylläkö

Mun äiti ja kaksi siskoa on synnyttäneet syöksyllä kaikki lapsensa. Muutenkin suvun naisilla nopeita synnytyksiä. Onkohan syöksysynnytys periytyvää? Pelkään että munkin esikoinen syntyy syöksyllä enkä ehdi saada kivunlievitystä.

11

275

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kaksi.nopeaa

      Mihin tarvitset kivunlievitystä jos lapsi syntyy kovin nopeasti!?

      • Syöksylläkö

        Ponnistusvaiheessa ettei pään tulo satu sekä repeämien tikkaukseen. Se että sinä pärjäsit ilman, ei tarkoita että muut pärjäisivät samoin.


      • 2322
        Syöksylläkö kirjoitti:

        Ponnistusvaiheessa ettei pään tulo satu sekä repeämien tikkaukseen. Se että sinä pärjäsit ilman, ei tarkoita että muut pärjäisivät samoin.

        Joo, samaa mieltä, äärimmäisen pöljä kysymys. Syöksysynnytykseksi voidaan kutsua myös "vain" pari tuntia kestänyttä synnytystä. Se on aika helkkarin pitkä aika kärvistellä synnytyskipujen kanssa, joita useimmat kuitenkin kuvaavat koviksi tai sietämättömiksi. Menisitkö pari tuntia kestävään leikkaukseen ilman puudutusta tai nukutusta?

        Ja aloittajalle. Turvallisia kivunlievityskeinoja on aina, myös ponnistusvaiheessa. Jos sanotaan ettei "ehdi" antamaan mitään niin se on kyllä asennevamma ja kivun vähättelyä. Hirveän harmillista, että luomusynnytyksen väkisintuputtajia alkaa nykyisin olemaan jopa terveydenhuoltohenkilökunnassa, vaikka eletään vuotta 2016 ja meillä on mahtava arsenaali nykyaikaisia kipulääkkeitä ja puudutusmenetelmiä käytössä.

        Epiduraalia ei tosin yleensä ihan loppuvaiheessa voi eikä edes kannata laittaa, ja se on useimmilla se tehokkain kivunlievitys. "Ei ehtinyt saada mitään" voi siis joissakin tapauksissa tarkoittaa sitä, ettei saanut epiduraalia, eikä niistä saaduista kivunlievitysmenetelmistä kokenut riittävää apua. :( Mutta noita tapauksia missä ei saa yhtään mitään vaikka pyytää ei kertakaikkiaan pitäisi päästä tapahtumaan.

        Nimim. Itse työn puolesta asiaan perehtynyt, nyt kauhunsekaisin tuntein pian tulevaa ensisynnytystä odottava...


      • 2322
        Syöksylläkö kirjoitti:

        Ponnistusvaiheessa ettei pään tulo satu sekä repeämien tikkaukseen. Se että sinä pärjäsit ilman, ei tarkoita että muut pärjäisivät samoin.

        Siis täsmennän, että samaa mieltä sinun kanssasi, ja että nimimerkin "kaksi.nopeaa" kysymys oli pöljä - ei sinun alkuperäinen kysymyksesi joka oli täysin ymmärrettävä ja valitettavasti ehkä aiheellinenkin huoli.


      • Syöksylläkö

        Kiitos sinulle todella paljon vastauksesta! :) Mun äiti ja siskot on tosiaan synnyttäneet parissa tunnissa kaikki lapsensa. Sisko olisi tod.näk. synnyttänyt esikoisensa kotiin jos ei olisi ollut valmiiksi sairaalassa - kun tajusi että synnytys on alkanut niin oli 8cm auki ja yhä aika lieväkipuinen. Kyllä pelottaa niin vietävästi että lapsi syntyy kotiin. Olen puhunut asiasta neuvolassa ja siellä sanoivat että kannattaa lähteä sairaalaan aika pian säännöllisten supistusten alettua syöksysynnytys-riskin vuoksi. Onneksi meillä on sairaalaan vain 2 km matka. Saapa nähdä miten menee :)


      • kkjijjibjv7ubijnpokplmon
        2322 kirjoitti:

        Joo, samaa mieltä, äärimmäisen pöljä kysymys. Syöksysynnytykseksi voidaan kutsua myös "vain" pari tuntia kestänyttä synnytystä. Se on aika helkkarin pitkä aika kärvistellä synnytyskipujen kanssa, joita useimmat kuitenkin kuvaavat koviksi tai sietämättömiksi. Menisitkö pari tuntia kestävään leikkaukseen ilman puudutusta tai nukutusta?

        Ja aloittajalle. Turvallisia kivunlievityskeinoja on aina, myös ponnistusvaiheessa. Jos sanotaan ettei "ehdi" antamaan mitään niin se on kyllä asennevamma ja kivun vähättelyä. Hirveän harmillista, että luomusynnytyksen väkisintuputtajia alkaa nykyisin olemaan jopa terveydenhuoltohenkilökunnassa, vaikka eletään vuotta 2016 ja meillä on mahtava arsenaali nykyaikaisia kipulääkkeitä ja puudutusmenetelmiä käytössä.

        Epiduraalia ei tosin yleensä ihan loppuvaiheessa voi eikä edes kannata laittaa, ja se on useimmilla se tehokkain kivunlievitys. "Ei ehtinyt saada mitään" voi siis joissakin tapauksissa tarkoittaa sitä, ettei saanut epiduraalia, eikä niistä saaduista kivunlievitysmenetelmistä kokenut riittävää apua. :( Mutta noita tapauksia missä ei saa yhtään mitään vaikka pyytää ei kertakaikkiaan pitäisi päästä tapahtumaan.

        Nimim. Itse työn puolesta asiaan perehtynyt, nyt kauhunsekaisin tuntein pian tulevaa ensisynnytystä odottava...

        Harvinaisen typerä vertaus verrata leikkausta ilman puudutusta/nukutusta synnytykseen. Monet leikkaukset johtavat kuolemaan ilman anestesiaa, synnytys ei juuri koskaan. Ja oikeasti aina ei ehditä antamaan kivunlievitystä. Lapsi syntyy kun syntyy. Toivottavasti perehdyt asioihin hieman tarkemmin jos työksesi vielä asioiden kanssa olet tekemisissä.


      • 2322
        kkjijjibjv7ubijnpokplmon kirjoitti:

        Harvinaisen typerä vertaus verrata leikkausta ilman puudutusta/nukutusta synnytykseen. Monet leikkaukset johtavat kuolemaan ilman anestesiaa, synnytys ei juuri koskaan. Ja oikeasti aina ei ehditä antamaan kivunlievitystä. Lapsi syntyy kun syntyy. Toivottavasti perehdyt asioihin hieman tarkemmin jos työksesi vielä asioiden kanssa olet tekemisissä.

        Niin no, vertaus ehkä oli ontuva. On kuitenkin myös paljon leikkausta pienempiä ja lyhyempiä toimenpiteitä ja tutkimuksia, joiden kivunhoitoon suhtaudutaan jostain syystä myötämielisemmin kuin synnytyskivun hoitoon. Sietämätön kipu on kuitenkin lähes aina hoidettavissa ja sitä on myös hoidettava, ihan aiheuttajasta riippumatta. Jos on tästä eri mieltä, niin soisi ehkä sellaisen henkilön valitsevan ammatin muualta kuin terveydenhuollon parista. Asianmukainen ja nykyaikainen synnytyskivun hoito ei ole mitään turhaa luksusta vaan sen pitäisi olla jokaisen synnyttäjän perusoikeus.


    • syösysynnyttäjä

      Meillä on periytynyt. Itse synnyin vessaan. Kaikkien siskojen synnytykset olivat syöksyjä samoin minun. Eka synnytys alko yliaikaskontrollista poistuessa ja palasin takas sanomaan että supparit alko. Ekaks siihen hieman naureskeltiin, mutta sitte gynekologi lupas katsoa uudestaan (kun tosiaan suku täynä nopeita synnytyksiä). Lapsi syntyi alle 30 min. Toinen syntyi kotona nätisti kun supistukset olivat alkaneet 15 min aikaisemmin. Kaikki meni hyvin ja sairaalaan lähdimme tarkastukselle lanssinpojat kyydissä. Syöksysynnytys on helppo. Lapsi tulee ulos kauniisti. Ei siinä mitään kipulääkkeitä ehdi kaipaamaan tai tarvi.

    • nopeasynnyttäjä

      Ei syöksysynnytys ole välttämättä pperityvä ominaisuus. Riippuu lantion mallista ja synnytys vaan toisilla on nopeaa sorttia ja toisilla taas ei. Ja kyllä 2 tunnin ns syöksysynnytyksessä ehtii (yleensä)sairaalaan ja jopa puudutuksenkin saada,Toivotaan että ap menee kaikki hyvin ja asiat rullaa omalla painollaan.Suurin työ on vasta edessä ja se on lapsen kasvattaminen.

    • Sirkku.HT

      Syöksysynnytyshän ei tarkoita, että lapsi pullahtaa ulos nopeasti, vaan että synnytys tapahtuu yllättäen, esimerkiksi lentokoneessa. "Syöksy"-nimitys tulee siitä.

      • Oletkoalanammattilainen

        Syöksysynnytys on kylläkin saanut nimensä sen lyhyestä kestosta eli lapsi syntyy alle 2h aktiivisen synnytyksen alkamisesta. Nimi ei todellakaan juonnu siitä että lapsi syntyy yllättäen esim. laivalla tai lentokoneessa. Mistä ihmeestä tuollaista sait päähäsi?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      272
      2763
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      74
      1480
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      42
      1446
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      33
      1223
    5. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      7
      1164
    6. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      27
      1163
    7. Kellä on rumin tukka?

      Kuka on haapaveden rumin ihminen? Vinot silmät ja ikivanha mersu?
      Haapavesi
      9
      1161
    8. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      45
      1161
    9. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      43
      1099
    10. Kuinka paljon nalle harmittaa

      Kun mä saan panna hehkua ja sä et? :)
      Ikävä
      10
      1080
    Aihe