alan vaihto

geokätkö

Mitä mahdollisuuksia on nyt kun olen vakkarityössä, mutta haaveilen vaihtaa alaa, onko se vaan reippaasti pois töistä irtisanominen ja koulun penkille, vai oppisopimusta, työkokeilu olisi sillai mukava, tietäisi pitäisikö työtehtävistä tai edes soveltuisiko niihin, talous ei vain oikein anna myöden että tulot tippuisi yhtään, koulutus on vain yhteen ammattiin vuodelta 1995, ja sen alan töitä tehnyt suurin piirtein aina, samalla työnantajalla vuodesta 2005-2016 ja äitiyslomalla 1,5 vuotta välissä

6

156

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • neuneu

      Noin pitkän työsuhteen pohjalta saisit 2 vuotta palkatonta opintovapaata työstä ja aikuisopintorahaa, joka on varsin hyvä. Ei pidä irtisanoutua, sillä olemassa oleva työpaikka on kuitenkin jonkinmoinen turva jo työterveyshuollonkin takia ja monesta muustakin syystä, joita voi tulla eteen.

      Irtisanoutuminen tai työhön palaaminen tulee ajankohtaiseksi opintovapaan päättyessä. Silloin kuitenkin tiedät jo paremmin, mikä tilanne on ja miltä tulevaisuus näyttää, mihin suuntaan kannattaa jatkaa.

      Alan vaihtoa kannattaa harkita kaksi kertaa. Ihan perusteettomasti vain huvin vuoksi vaihtoon ei kannata ryhtyä.

      • geokätköap

        kiitos vastauksesta, alanvaihdon takana on kaikenlaista, en ihan huvikseen halua lähteä, siihen liittyy henkilökemiat työpaikalla, koen, että mä en vain nyt kuulu joukkoon, ja siitä on aiheutunut mulle aika paljon stressiä, kyseessä ei ole mitään kiusaamiseen liittyvää. Voisinko ottaa opintovapaata ja opiskella oppisopimuksella uuden ammatin itselleni? Vai pitääkö vain elellä sillä pienellä tuella, mikä on se joku 80% jostain omasta palkasta vai jostain muusta korvauksesta. ( tutkinta itsellä näistä asioista kesken) ?


      • mietinäitäkin
        geokätköap kirjoitti:

        kiitos vastauksesta, alanvaihdon takana on kaikenlaista, en ihan huvikseen halua lähteä, siihen liittyy henkilökemiat työpaikalla, koen, että mä en vain nyt kuulu joukkoon, ja siitä on aiheutunut mulle aika paljon stressiä, kyseessä ei ole mitään kiusaamiseen liittyvää. Voisinko ottaa opintovapaata ja opiskella oppisopimuksella uuden ammatin itselleni? Vai pitääkö vain elellä sillä pienellä tuella, mikä on se joku 80% jostain omasta palkasta vai jostain muusta korvauksesta. ( tutkinta itsellä näistä asioista kesken) ?

        Oppisopimus on vähän hankala, sillä tarvitset sitä varten työn siis uuden työpaikan ja palkka on tosi pieni. Oppisopimusoppilaalle ei makseta alan normaalia palkkaa vaan vähemmän. Opintotukia ei saa. Onko sinulla tiedossa ala, jolta voisit saada oppisopimuspaikan?

        Olisiko työpaikan vaihto mahdollinen? Mutta kuitenkin nykyiseltä alaltasi ja ehkä nykyistä vähän paremmalla palkallakin. Vai onko alan vaihto välttämätön?


    • geokätkö

      Alan vaihto on pakollinen, koska ei ole enää siltä alata töitä ainakaan omalla seudulla, työn perässä ei oikein pysty muuttamaan, koska miehellä on pysyvä työ ja lapsella koulu ja kaverit ja lapsen hyvä hoito lähi sairaalassa, tiedän oppisopimuksen ehdot, mutta siinä saa palkkaa kuitenkin, ja uskon, että se loppujen lopuksi kannattaisi vaikka hiukan vähemmän saisikin, oman mielenterveyden kannalta, niin, olen alkanut väsymään henkisesti työssäni aika paljon.

    • eitarvilopettaatöitä

      Kokopäivätyö, perhe ja opiskelen amk:ssa uutta alaa ja ammattia. Loppusuora menossa. Sain uuden alan töitä jo 1v opintojen jälkeen onneksi, niin sain pakollisen harjoittelun hyväksiluettua omasta työstäni. Kyllä tämä onnistuu ilman opintovapaitakin, mutta motivaatiota pitää olla ja priorisointikykyä. Tsemppiä!

    • eikunopiskelemaanvaan

      Noin pitkällä työhistorialla olet oikeutettu opintovapaaseen, jos saat ensin koulupaikan. Opintovapaa on palkatonta vapaata. Rahoitus voi tulla eri instansseista, aikuiskoulutusrahastosta, Kelalta tai oppisopimuskoulutuksessa jopa toiselta työnantajalta.

      Aikuiskoulutustukeen varmaan olisit okeutettu. Laske määrä täällä laskurilla: http://www.koulutusrahasto.fi/fi/aikuiskoulutustuen-hakijoille/tuen-maaran-laskurit/ Lisäksi voi hakea opintolainaa ja valtion takauksen. Jos saat aikuiskoulutustuen, niin Kelan opintorahaa ei saa samaan aikaan.

      Opintovapaan aikana voi opiskella opisopimuksellakin. Itse pitää hankkia oppisopimuskoulutuspaikka. Palkka voi olla pienempi, jos teoriakoulutus tapahtuu työaikana. Jos teoriatunit on omalla ajalla ja tekee täydet tunnit työpaikalle, niin palkkaa ei yleensä alenneta.

      Se vapaa, missä palkkaa saa jotain 80% työttömyystuen märästä, on vuorotteluvapaa. Myös vuorotteluvapaa on palkatonta vapaata työstä. Rahoitus tulee ammattilitosta. Se ei ole mikään lakisääteinen, mutta saattaa sitäkin saada noin pitkällä työkokemuksella. Hyvä puoli siinä on, että ei tarvitse olla opiskelupaikkaa valmiina ja saa tehdä mitä haluaa, vaikka miettiä että mitä haluaisi ja valmistautua pääsykokeisin. Vuorotteluvapaa pitää hakea ennen opintovapaita, koska ennen vuorotteluvapaata ei saa ola pitkiä poissaloja työstä.

      Opintovapaan ja vuorotteluvapaan voi saada, vain jos työsuhde on voimassa. Lopareita ei kannata ottaa, vaika uhkana olisi loparit.

      Jos työnantaja antaa kenkää töitten lopumisen vuoksi, niin silloin saat irtisanomisajalta palkkaa pitempään kuin jos itse sanoisit itsesi irti. Useimmiten loppuaikana ei ole edes työvelvotetta, vaan voi saada 3-4 kuukauden palkan eikä tarvitse tehdä töitä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      173
      7135
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      42
      4172
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      26
      2095
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      18
      2019
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      27
      1859
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1676
    7. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      32
      1642
    8. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      17
      1593
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      21
      1588
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      39
      1418
    Aihe