Milloin teille on tullut ongelmia lihavuudesta?

kauhistuttaatää

Otsikossa kysymys siis onkin eli minkä painoisia ootte ollut kun teidän paino on alkanut vaikuttaa jaksamiseen ja teille on tullut muitakin ongelmia? Onko teillä ollut esimerkiksi verenpaineen nousua havaittavissa, diabetestä, mbo, korkeita kolesteroleja missä vaiheessa? Vai ootteko pysyny lihavina mutta terveinä? Mä kauhistuin juuri että vaikka olen parikymppinen niin minulle on ylipainoa kerääntynyt ihan mukavasti (89kg ja bmi 35,7...) enkä ole käynyt lääkärissä aikoihin, joten kukaan ei ole puuttunut painon nousuun ja lähettänyt verikokeisiin tai edes mittauttanut verenpainetta. Nyt mietinkin että uskaltaisiko sitä varata ajan lääkäriin ja haluaisin vähän saada osviittaa minkälaisiin lukuihin pitäisi uskaltautua valmistautua...

2

132

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • gainergirl98

Ei oo tullu mitää ongelmiivaikoon lihottanu jo 148 kiloon

• isohkoiita

Itse olen keski-ikäinen nainen, joka on suurimman osan aikuisiästään ollut ylipainoinen. Sanoisin, että oma rajani jaksavuuden/toimintakykyisyyden kohdalla kulkee tuossa noin sadassa kilossa. Voi tuntua hurjalta, kun ajattelee, että olen vain 162 cm, mutta näin olen kokenut. Nyt olen 125 kg - olen pudottanut viisi kiloa, ja aikomus olisi pudottaa paljon lisää - ja tämä paino on itselleni ihan mahdoton. Olin saman painoinen (125 kg) hetken ajan kaksikymppisenä, ja silloin se ei tuntunut yhtään niin rasittavalta fyysisesti kuin nyt. Mutta silloin, siinä painossa, oli kuitenkin tutkimusten mukaan minulla metabolinen oireyhtymä (liian suuri vyötärönympärys, liian korkea kolesteroli, korkea verenpaine, sokeriarvot pielessä) ja nyt sitten on samat vaivat. Nyt lisänä alkava nivelrikko, ja ihon hiivatulehdus. Eli ei vanheneminen ainakaan lihavana elämistä helpota. ;)

Itse pudotan nyt painoa ihan terveyssyistä. Ja sekin vaikuttaa, ettei enää oikein voi kaupasta ostaa vaatteita. Postimyynnistä ei aina saa sellaisia kuin haluaa, ja ovat usein kalliimpiakin kuin nuo halvat vaateketjujen vaatteet.

En tahdo saada aikuisiän diabetesta, tai alkaa kulkea keppien/rollaattorin kanssa, kuten jotkut nivelrikkoiset joutuvat tekemään. Siksi laihdutus. Nuorelle se voi olla erilaista, eivät välttämättä nivelet oireile.

Sinun tilanteesi ei ole mitenkään erityisen paha, ethän paina edes 90 kiloa. Koskaan ei kuitenkaan ole väärin mennä lääkärin kanssa juttelemaan ja ottaa testit, verenpaine yms. Lääkäreitä on monenlaisia - olen elämäni aikana kohdannut sellaisia, jotka kohtelevat lihavia kuin saastaa, ja sitten on ollut hyvin hienotunteisia ja asiallisia. Onnea matkaan! :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      173
      10121
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      52
      3395
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      49
      3143
    4. Et olisi piilossa enää

Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      64
      2815
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      203
      2179
    6. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      116
      2153
    7. Sinä saat minut kuohuksiin

Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai
      Tunteet
      25
      1983
    8. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      66
      1600
    9. Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa

Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t
      Kauhava
      22
      1376
    10. Tunnekylmä olet

En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      112
      1346
    Aihe