Haudalle saapuvat oikeat surijat

niinmaallistakaikki

Kun ihminen päästää kylmän pierun ja on kannettu kirkkomaalle omaan pikku monttuunsa, ilmestyy sinne jos jonkinlaista surevaa.
Suurin osa kahvipöydässä kärkkyjistä on kuitenkin paikalla ainoastaan kohteliaisuudesta ja ilmaisten kakkukahvien vuoksi.
Tämä on vaivannut kirkkoa jo pitkään.
Missä on se aito ja todellinen menetyksen tuska?

Jos nämä hautajaisvieraat koostuisivat lähiomaisten lisäksi vain velkojista, niin voisi olla täysin varma, että heidän motiivinsa on rehellinen:
He kaikki surevat suunnattomasti edesmennyttä ja he ovat todella pahoillaan tapahtuneesta.
Autokauppias, vakuutusmyyjä, lähikauppias, pankin edustaja sekä satunnainen joukko muita henkilöitä, joille tämä kuopattava on jäänyt velkaa.

He kaikki kokevat tämän menetyksen kipeänä rahanmenona ja ovat aidosti tilanteesta stressaantuneita.
Paitsi tietenkin pankin edustaja.
Laskiessaan vainajalle tämän jo moneen kertaan maksaman kukkapuskan, hän pahoittelee eteen tullutta tilannetta ja voi jopa puoliääneen mutista:
"Yllättäen tuli lähtösi.
Ensi viikolla olisi meillä ollut korkojenalennus-kamppanja.
Mutta koska mökkisi maksut jäivät pahasti kesken, saadaan siitä hyvät voitot pakkolunastuksessa!"

30

129

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kun näin monisanasesti jaksoit irviä niin kerro nyt samalla mitä sä haluut tästä asiasta meille kertoa omana asianas ,nyt sä vaan puhuit toisista.

• Kunhan aloittaja koet menetyksen josta ei toivu koskaan, ehkä et mieti tuollaisia. Olisin antanut kaiken ja ottanut velkaa jopa antanut henkeni jos lapseni olisi säästynyt elämään.
      Kirjoitan tätä äidin saattohoito huoneesta.

• Vähänihmetyttää

Onpa sullakin tapa saattaa äitiäs, kumpi lie tärkeämpi, palstat vai tilanne siellä?

• Ole nyt varovainen ,kuten tuol toisaalla kirjotit niin ,älä kerro murheitas ja oikeita tunteitas kuin ihan pikkasen ja senkin kaikkeen varautuneena.
        Nää uskonto ja kuolema jutut toistuu tääl säänöllisest ,toinen toistaan hurjempi humu yrittää parastaan luontonsa näyttääkseen .

• Vähänihmetyttää kirjoitti:

Onpa sullakin tapa saattaa äitiäs, kumpi lie tärkeämpi, palstat vai tilanne siellä?

Vai niin, olen istunut tässä viikon lähes koko ajan, äiti nukkuu. Mitä minun pitäisi tehdä mielestäsi. En voi muuta kuin olla paikalla ja katsoa että kaikki on hyvin.
        Äiti ei halua kuunnella virren veissuta eikä raamatun lukemista. Sanoi että hän rukoilee itse omassa mielessään.

• ent.siivoojaparka

Niin ja mutta niin ja joo.

Varmasti meiltä jokaiselta on joku kuollut joskus ja lisää tulee kuolemaan.
        Toiset pääsevät siitä yli, toiset eivät koskaan.
        Ei täällä voi jokaisen surua kollektiivisesti surra. Omistaan puhukoon kukin, jos se heitä helpottaa, mutta ei voi odottaakaan kaikkien pollahtavan itkemään ja pukeutuvan mustiin jonkun tuntemattoman vuoksi. Niitä tuntemattomia kun kuolee maailmassa ihan koko ajan.
        Tietysti jokaisen oma suru on ainutlaatuinen, mutta sitä se on vain hänelle itselleen.

Sitä suruahan voi olla muunkinlaista kuin omaisen menetys. Jokaisella omiaan. On niitä, jotka esmerkiks eivät koskaan edes saaneet lasta vaikka olisivat halunneet, eivät lastenlapsia ...
        Pitäisikö siis ottaa huomioon heidätkin ja olla puhumatta lapsistaan ja lastenlapsistaan, ettei loukkaisi kenenkään tunteita?

• ent.siivoojaparka kirjoitti:

Ei täällä voi jokaisen surua kollektiivisesti surra. Omistaan puhukoon kukin, jos se heitä helpottaa, mutta ei voi odottaakaan kaikkien pollahtavan itkemään ja pukeutuvan mustiin jonkun tuntemattoman vuoksi. Niitä tuntemattomia kun kuolee maailmassa ihan koko ajan.
        Tietysti jokaisen oma suru on ainutlaatuinen, mutta sitä se on vain hänelle itselleen.

Sitä suruahan voi olla muunkinlaista kuin omaisen menetys. Jokaisella omiaan. On niitä, jotka esmerkiks eivät koskaan edes saaneet lasta vaikka olisivat halunneet, eivät lastenlapsia ...
        Pitäisikö siis ottaa huomioon heidätkin ja olla puhumatta lapsistaan ja lastenlapsistaan, ettei loukkaisi kenenkään tunteita?

Olet realisti, et silti loukkaa, asiahan on niin kuin kirjoitat.
        Ihmisiä kuolee koko ajan, äiti on elänyt pitkän elämän, hänen aikansa tulee nyt. Nuorempien ennenaikinen kuolema on varsinkin vanhemmille kova isku.
        Minua ei kiinnosta raha-asiat kuoleman yhteydessä, joitakin voi kiinnostaa.
        Aika on pitkä tässä istuessa, otin netin mukaan, näytin äidille valokuvia päivällä, ei hän enää jaksanut kiinnostua.

Niin ja mutta niin ja joo ,miten nyt kutakin asiaa käsitellään .

• tahallisesti
        ent.siivoojaparka kirjoitti:

Ei silti tarvitse toista loukata.

• ent.siivoojaparka
        koti-kiusattu kirjoitti:

Niin ja mutta niin ja joo ,miten nyt kutakin asiaa käsitellään .

Mutta nii ja joo.
        Jokainen käsittelee omalla tavallaan, ihan sinulta kysymättä. Ja se sinun pitää vain hyväksyä, sekin.

• ent.siivoojaparka
        tahallisesti kirjoitti:

Ei tarvitse tahallaan loukkaantua tuollaisesta niinkuin tuo aloitus. Tai sitten on ihan väärässä paikkaa.
        Ei siinä mitään henkilökohtaista ole kenellekään omaisensa menettäneelle (ellei itse sitten tunne olleensa siinä velkojan ja hyeenen paikalla, koska niitäkin oikeasti on).
        Jos joku sen loukkauksena ottaa, niin silloin voi alkaa vähän tarkistelemaan itseään.

Mutta nii ja joo.
        Jokainen käsittelee omalla tavallaan, ihan sinulta kysymättä. Ja se sinun pitää vain hyväksyä, sekin.

Olin varma sinun tulostasi juuri tähän ketjuun ,mä tairan olla hunksin veroinen ennustaja .
        Ihan sovinnolla hyväksyn ja silti pirän ittelläni oikeuren kysellä .

• tahallisesti
        ent.siivoojaparka kirjoitti:

Ei tarvitse tahallaan loukkaantua tuollaisesta niinkuin tuo aloitus. Tai sitten on ihan väärässä paikkaa.
        Ei siinä mitään henkilökohtaista ole kenellekään omaisensa menettäneelle (ellei itse sitten tunne olleensa siinä velkojan ja hyeenen paikalla, koska niitäkin oikeasti on).
        Jos joku sen loukkauksena ottaa, niin silloin voi alkaa vähän tarkistelemaan itseään.

Tarkotin mielikille kirjotettuja ilkeitä sanoja enkä aloitusta.

• ent.siivoojaparka
        koti-kiusattu kirjoitti:

Olin varma sinun tulostasi juuri tähän ketjuun ,mä tairan olla hunksin veroinen ennustaja .
        Ihan sovinnolla hyväksyn ja silti pirän ittelläni oikeuren kysellä .

Mitäs yhtä hyvää hän on ennustanut?

• monenataas
        tahallisesti kirjoitti:

ent.siivoja oli jo tuo vähän ihmetyttääkin-

Mitäs yhtä hyvää hän on ennustanut?

Se nyt ennustelee mitä kulloinkin ,itte orottelen viel yhtä .

• ent.siivoojaparka
        monenataas kirjoitti:

ent.siivoja oli jo tuo vähän ihmetyttääkin-

Ettei vain ollut sinun oma räyskymäinen kommenttisi tämä:

""""Vähänihmetyttää
        11.11.2016 19:42
        Onpa sullakin tapa saattaa äitiäs, kumpi lie tärkeämpi, palstat vai tilanne siellä?"""

Kovin on samantapainen pötköönkirjoitettu hämäränikki teillä kummallakin. Minä käytän vain tätä nikkiä silloin kun puskassa kirjoitan.

• Normaalisti

Täytyy jonkun olla vahtimassa ainakin uteliaana.

• ent.siivoojaparka
        Normaalisti kirjoitti:

Täytyy jonkun olla vahtimassa ainakin uteliaana.

Jos niin tunnet tehtäväksesi, niin sitten sinun vain pitää vahtia. Ei ainakaan minua haittaa.

• Totta.ainakin.puolet

Tottahan avaaja kirjoittaa. Kaikki liiketaloudelliset ja byrokraattiset Hyeenat ovat kimpussa ennen kuin vainaja ehtii jäähtyä, saati että päästäisiin perunkirjoitusvaiheeseen. Jos mahdollisille velkojille ilmoittaa edesmenneestä, ei velkojat lähetä suruadressia vaan ovat kiinnostuneita, jäikö vainajalta perittävää. Eli.
      Kuinka moni velkoja ehtii lähestyä lähiomaisia laskutusasioilla, osoittamatta suruosanottoa tippaakaan, joten ei olisi ihme vaikka heidän laisiaan ilmestyisi hautajaisiinkin.

• Voiluojanoita60pulsseja

Avaushan on maan mainiointa arkirealismia ja huumoria, ennen kaikkea huumoria. Ketju osoittaa sen muutamien mainitseman tosiasian, palsta täynnä tosikkoja huumorintajuttomia jotain tekopyhiä haudanvakavia kirkonrottia.

• Maahanpanijaiset on nykyään hyvin pienimuotoiset ja koruttomat. Vain muutama saattaja perheen lisäksi. Pienet kukkakimput. Kahvitarjoilu jonka lomassa lämmintä muistelua, viimehetken tapahtumista kertominen. Kunnioittavaa on pukeutua mustaan, se on etiketti joka on tärkeä, minun mielestäni. Kannattaa laittaa vain adressi omaisille jos kuollut ei ole ollut kovin läheinen, vältyt näyttelemästä haudalla surevaa. Saapi hautajaisista tehdä muhkeatkin jos on niin suureellinen ettei pienemmällä joukolla tule haudatuksi. 🙄

• Eijunalauta

Onpa harvinaisen kipeä aloitus.

• kylmätotuus

Tahtonsa omista hautajaisistaan voi ilmaista jo eläessään. Minusta se on jopa suositeltavaa.

Minä olen näin tehnyt.
      Koko seremonia on poikani tiedossa ja myös ne harvat henkilöt, joiden toivon osallistuvan siunaustilaisuuteen. Lisäksi tahtoni olen ilmaissut parille läheiselleni , jos sattuisi niin, että jälkikasvuni poistuisi täältä ennen minua tai olisi muuten kykenemätön järjestämään hautajaisiani.

Valitettavan usein omaiset joutuvat pähkäilemään sitä, mikä olisi ollut vainajan tahto ja se tekee hautajaisten järjestämisestä todella vaikean tapahtuman.

Minun hautajaisillani eivät hautausurakoitsijat tai kukkakauppiaat rikastu.

Varmaankin muutamat ihmiset surevat aidosti kuolemaani, mutten toivo heidän jäävän surunsa valtaan.

Suurimmankin surun on väistyttävä aikanaan.
      Muistot jäävät ja useat niistä eivät häviä koskaan mielestämme, eikä se ole tarpeellistakaan.

Elämä on niin lyhyt, että se aika pitää käyttää elämiseen, eikä menneiden tapahtumien suremiseen.

Tämä kirjoitukseni on minun näkemykseni.
      Jokainen toimii ja tuntee tavallaan, eikä tarkoitukseni ole arvostella kenenkään "käyttäytymistä".

• Psykoterapeutitar

Niinpä! Minä olen tehnyt tiettäväksi, että punainen kreppipaperi riittää ja sitten uuniin ja sitten mereen kalojen ruuaksi. Ei mitään turhia höpinöitä, eikä ilmoituksia ym. Peijaiset voivat ravintolassa hyvin syöden viettää.

Muutamat hautajaiset käyneenä, koen ne lähinnä teatterina! Tragikoomisena!

• Minulle pidetään hautajaiset.
      Sitten tuhkataan ja vesien vietäväksi.
      Hautajaiset siksi, että haluan antaa viime-kunnioitukseni elämälle.
      Samalla osallistujatkin saavat antaa.
      Kukin tavallaan.
      -
      Ihminen tuskin minulle arvoa antaa, mutta elämä kyllä.
      Miksi se muuten olisi minut luonut?
      -
      Eläimet ovat ihmistä varten.
      Ihminen elämää varten.
      -
      Ja joo.
      Aloituksessa ei ollut tippaakaan aikuisen ihmisen huumoria.
      Köykäinen höpötys.

H.

• reppuriika

Eiköhän sitä ole niin monta ajasta lähtöä kuin on lähtijääkin. Nykyään taitaa olla tapana, että hautaan saattajat ovat niitä ihan vain vainajalle lähiomaisia.
      Vuosi sitten en päässyt et läheisimmän enoni hautajaisiin. Tämä äidin veli oli lapsuudessani usein meillä ja huomioi sisarensa lapset, no aikuisena ei sitten ole yhteyksiä tullut pidetyksi. Kuitenkin loukkasi, kun tytär ei kutsunut edes kappeliin siunaustilaisuuteen laskemaan kukkia. Emme olisi olleet menossa kakkukahville. No velivainajan leski ja jälkikasvua oli päässyt mukaan ja sitä emme ymmärtäneet. Eihän hän periaatteessa ole edes verisukulainen. Kuitenkin nyt ymmärrän että aikuisiässä nämä veljekset olivat läheisiä ja olivat perheineen paljon yhdessä ja sen vuoksi oli leski ja hänen lapset kutsuttu hautajaisiin. Niitä "sivu- ja rivisurijoita" ei siis paikalle haluttu.

Kuljin viikolla siunauskappelin ohi. Kello soi ja meneillään oli hautajaiset. Parkkipaikalla oli vain yksi auto ja ilmeisesti papin ja muun henkilökunnan autoja toisella puolella rakennuksen.
      Ei kaikilla ole paljoa saattajia.

• talvi.va

Itse en ymmärrä näitä juhlimia, kuolleelle tuhlaamisia.
      Haluan omalla kohdalla kaikista edullisimman tuhkauksen. Tuhkat viskataan sitten tuulen vietäviksi, onko ekologisempaa maahan vai veteen, sen selvitän vielä.
      6 v. lapsenlapseni sanoi laulavansa "Peto on irti". Se on hyvä biisi, toivottavasti hän tanssii myös "haudallani :)

https://www.youtube.com/watch?v=fJkZ4cRg_jY

• talvi.va

juhlimia, kappas uusi sana, tarkoittanee juhlimisia

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ajattelen sinua nyt

Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu
      Ikävä
      59
      4694
    2. Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin

Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti
      Ikävä
      18
      3021
    3. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      140
      2663
    4. Yritys Kannus

Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett
      Kannus
      16
      2178
    5. Mies kadonnut

Kukas siellä kolarissa on kadonnut
      Kolari
      15
      1603
    6. Oletko täällä mies?

Mitä mietit? ❤️ varmistan vielä, että onhan kaikki ok meidän välillä?
      Ikävä
      116
      1518
    7. Olen huolissani

Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      73
      1377
    8. Syrjintäskandaali Lieksan kaupungin johdossa

Ylen valpas toimittaja kirjoittaa: Lieksan kaupunki kieltäytyi hyväksymästä Vihreiden venäläistaustaista ehdokasta Lieks
      Lieksa
      160
      1146
    9. Eikö ole jo ihan sama luovuttaa

Meidän suhde ei ikinä toimisi.
      Ikävä
      95
      1127
    10. Kuin sonnilauma

Taas on Virkatiellä kova meteli keskellä päivää. Ei siinä kyllä toisia asukkaita yhtään ajatella. Tullaan yhden asuntoon
      Kuhmo
      21
      1079
    Aihe