Olisin kiinnostunut kuulemaan muiden kuvaajien kokemuksia kameroiden sääsuojauksesta. Eli omakohtaiset kokemukset olisivat nyt hakusassa, niin positiiviset kuin negatiivisetkin.
Kokemuksia järkkäreiden sääsuojauksesta
7
178
Vastaukset
- Canonisti_____minäkin
Oma neuvoni on, että osta vain niin kallis runko, ettei sen menetys kirpaise mahdottomia. Itse en ole koskaan säälinyt kameroitani, koska ne ovat vain välineitä kuvien ottoon.
Runko ei tee kesää, myös objektiivin pitää kestää kosteutta. Eli kokonaisuuden on oltava kunnossa.
Runkoja suurempi ongelma, siis ainoa johon olen itse oikeasti törmännyt, ovat pituuttaan muuttavat objektiivit. Pahimpia ovat halpiszoomit, koska niissä yhdistyy huonosti tehty rakenne suureen pituuden muutokseen. Ne imuroivat takuuvarmasti sisäänsä niin pölyn kuin kosteuden.
Kun kuvasin Canonilla, ainoa huolenaihe, jota varoin, oli typerä yhdysrakenteinen salama. Salama muodostaa kupin prismaa päälle, josta vesi valuu sisälle melko varmasti.
Hyvin tehtyjen Canonin primien ja kymppisarjalaisten runkojen kanssa ei kuitenkaan ollut mitään ongelmia koskaan, eikä myöskään nyttemmin Fujin X Pro1:n eikä sen kanssa käyttämieni primien.
Jos haluaa mennä varmanpäälle, niin semiprorunko yhdistettynä kosteussuojattuihin objektiiveihin on tietysti paikallaan. - PentaxK-5
Pentax K-5 sietää hyvin kovempaa sadetta kuin minä. Piraatti (halpa) akkukahva ei ole tiivis.
- PentaxVsNikon
Pentax on ilmeisesti hoitanut sääsuojauksen mallikkaasti. Vielä kun saisivat tarkennuksen toimimaan ja objektiivi valikoimaan muutaman valovoimaisen primen, niin valinta olisi helppo.
- Nikotinisti
Vanha kunnon D300 on kestänyt kaikki ne olosuhteet joihin sen on viitsinyt viedä.
- fhiwehiuh
Tässä pieni näyte kestävyydestä:
https://www.youtube.com/watch?v=Eo61t5fH6Qw
Pitää muistaa, ettei minkään merkin halvimmat mallit ole mitenkään suojattuja, objektiiveista puhumattakaan.
Kamerat tuntuu kuitenkin kestävän yllättävästi sadetta. Jätin kameran (silloin Canon 350D) ulos kuvaamaan automaattisesti pihelle tulevaa eläintä. Tuli sade ja kamera unohtui ulos. Kun hain sen oli se ihan vettä valuva, mutta toimiva.
Pahinta on sisäinen lämmönmuutos talvella, joka kostuttaa sisuskalut, eikä vain ulkopintaa. - Markettirimpulat
Ihan perus markettirimpuloita 1100D:stä lähtien on tullut ulkoilutettua ainakin pakkasessa jonnekin -28 asteeseen saakka. Huurua saattaa joskus tulla linssiin, jos sattuu henkäisemään ulos päin kun kamera on naamalla, mutta eipä sen kummempaa. Kovassa sateessa en ole oikein itsekään viihtynyt mutta eihän nuo nyt ainakaan muutamaan vesipisaraankaan ole hyytyneet.
- iloisia-värejä
Kannattaa kuvata vain, kun aurinko kirkkaasti paistaa!
Tällöin kamera säilyy kuivana, eikä tarvi itse sadetakkiakaan!
Kuvistakin tulee iloisen värisiä ja kontrastikkaita!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Oulaisen vaalitulos: Vahva alku, mutta lisää toimia tarvitaan
Hallituksen toimet rikollisuutta vastaan alkavat tuottaa tulosta. Puolueväriin katsomatta demokratian valtaa ja perustus167180- 1992567
Yh:n pihalla aina eri auto
Ompa jännä seurata ohiajaessa, että millainen auto on nyt erään yksinhuoltajan pihassa. Näyttääpä siellä taaskin olevan1062026En vittujakaan enää välitä sinusta nainen
Toivottavasti en näe sinua enää koskaan. Jos näen, niin en ole näkevinäni. Et merkitse minulle enää mitään.761548Exän käytös hämmentää (taas)
Osaisivatko palstan herrat kenties helpottaa tulkitsemista? Toki naispuolisetkit saavat antaa tulkinta-apua, mutta nyt k1911089- 41990
Olet minua
vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va46969- 78870
- 45739
Susanna Laine paljastaa - Tästä farmilaiset yllättyvät joka kaudella: "Ettei olekaan niin paljon..."
Farmi Suomi vie Pieksämäelle maaseudulle ja suosikkirealityn juontajan puikoissa on Susanna Laine. Uudella kaudella muka7728