Kertomus viisaista ja tyhmistä morsiusneidoista kuuluu Jeesuksen puhekokonaisuuteen, joka alkaa, kun Jeesus ja opetuslapset olivat olleet temppelissä.
Siellä Jeesus oli opettanut kansaa varomaan farisealaisten ulkokultaisuutta ja itseriittoisuutta sekä nuhdellut lainopettajia ja fariseuksia hämmentävän kovin sanoin (Matt. 23:13–36).
Jeesuksen ja opetuslasten poistuessa temppelistä hän jatkaa opetustaan, mutta vain omilleen. Aihe on vakava: maailmanloppu sekä sitä edeltävät ajan merkit ja ahdingon aika. Jeesus kehotti omiaan valvomaan, olemaan valmiita lähtöön minä hetkenä tahansa.
Kymmenen morsiusneitoa lähti vastaan
Päivän tekstikohdan vertauksessa oli tulossa itämaiset häät. Morsian oli isänsä kotona, valmistettuna sulhastaan varten. Hän odotti, että sulhanen tulisi ja he kulkisivat juhlasaatossa kohti hääjuhlan pitopaikkaa.
Morsiamen ystävistä kymmenen oli valmistautunut toimimaan morsiusneitoina, ja he lähtivät sulhasta vastaan. Mutta sulhanen viipyi heistä hyvin pitkältä tuntuneen ajan. Heitä alkoi väsyttää, eivätkä he jaksaneet pysytellä valveilla. Oli jo keskiyö ja hyvin pimeä, kun morsiusneidot heräsivät huutoon: ”Ylkä tulee!”
Viisaiden ja tyhmien välinen ero
Morsiusneidot laittautuivat lähtövalmiuteen. Silloin ilmeni, miksi Jeesus niin karkeasti jakoi heidät kahteen luokitukseen: viisaisiin ja tyhmiin. Ei ollut väliluokkia, kuten ”melko viisas” tai ”vähän ajattelematon”. Jakoperusteena oli varustautuminen siihen hetkeen, kun sulhanen saapuisi.
Viisaat olivat hankkineet öljylamppujensa lisäksi täysinäiset öljypullot silloin, kun vielä oli aikaa hankkia. Sulhasen saapumishetkihän ei ollut tiedossa. Tyhmät morsiusneidot olivat lähtiessään ottaneet vain lamppunsa, ja öljy loppui niistä juuri silloin, kun Yljän kerrottiin olevan tulossa.
Tyhmät morsiusneidot yrittivät turhaan saada viisaita luovuttamaan osan öljystään. Ei siitä olisi ollutkaan mitään apua, koska öljyä tarvittiin koko pullollinen. Vaikka aikaa ei enää ollut, tyhmien oli lähdettävä öljynhankintamatkalle, ja sen aikana saapui sulhanen.
Hääjuhlasaatto ehti mennä ohi ennen heidän paluutaan, aina häätaloon asti. Ovi oli jo suljettu, eikä sitä enää avattu myöhässä tulleille kolkuttajille. Vahinko oli peruuttamaton.
Maailma saa joskus loppunsa
Jeesus vertaa tekstissä toista tulemistaan siihen, kuinka sulhanen tulee noutamaan morsiantaan hääjuhliin, ja uskossa valvomista täyden lamppuöljypullon varaamiseen. Jeesuksen opetus viimeisistä ajoista voi inhimillisesti ajatellen kuulostaa armottomalta. Ensin hän moitti farisealaisia ja heidän uskonnonharjoitustaan kovin sanoin. Sitten hän ennusti lopun ajan ahdingosta ja ihmisten jakamisesta valittuihin ja ei-valittuihin.
Lopuksi hän kertoi vertauksen, jossa luonnehti tyhmiksi sellaisia morsiusneitoja, jotka olivat innoissaan tai ajattelemattomuuttaan jättäneet ottamatta lamppujen lisäksi öljypullot mukaansa. Tämä oli niin peruuttamaton erehdys, että sen vuoksi he eivät päässeet hääjuhlaan, vaikka he huutaen pyysivät päästä mukaan.
Vielä on aikaa – kannattaa valmistautua
Vaikka Jeesuksen opetusta voi pitää ankarana, se on täynnä armoa. Itse Jumalan Poika muistuttaa kaikille siitä, miten tärkeää on tehdä parannus ja olla uskovainen eläessään, armonaikana.
Jeesus kehottaa kaikkia olemaan koko ajan lähtövalmiina: ”koska ette tiedä päivää ettekä hetkeä” (Matt. 25:13). Varoitus on vakava, mutta pelkkää rakkautta ja lempeyttä. Se, joka tyhmän morsiusneidon tavoin valmistautuu huonosti Yljän tuloon, ei ole valmis juuri silloin kun pitäisi, eikä siksi pääse juhlasaaton mukana hääjuhlaan.
Se, joka on ottanut vakavasti tämän kehotuksen, tehnyt parannuksen ja alkanut kilvoitella uskossa, on kuin viisas morsiusneito, joka on varannut täyden pullon öljyä lamppuaan varten. Hän voi turvallisin mielin viisaiden morsiusneitojen tavoin laittautua yölevolle.
Jokaista armosta osatonta ihmistä kutsutaan ottamaan vastaan täyden lähtövalmiuden antava sovintosaarna Jeesuksen nimessä ja veressä ja kilvoittelemaan jokaisena hetkenä uskossa valvoen. Silloin on valmius liittyä heti juhlasaattoon, kun Yljän tuloa kuulutetaan, vaikka suoraan yöunilta.
Hanki öljyä ennen kuin Ylkä tulee
33
179
Vastaukset
- ylkäonläsnä
Vl-vanhempieni luona selailin Päivämiestä. Siinä oli juttu tuosta.
- Tiedostamatomatkamies
..."Huomaamme, että allegoria on monitahoinen ja vaikeasti määriteltävissä oleva esitystapa. Arkijärjellä voisi sanoa, että allegoria on kertomus - tosi tai keksitty - joka sisältää abstraktisen opetuksen tai kätkee jonkin salaisen viisauden.
Idässä käytetään opettavaisessa mielessä allegorioita satujen muodossa hyvin paljon. Allegorisia kertomuksia käytetään myös viisauksien muistiin istuttamiseksi. Näin jokin viisaus voi elää kansan mukana, vaikka sen varsinaista merkitystä ei kertomishetkellä tunnettaisikaan.
Raamatun Uusi Testamentti on täynnä allegorioita. Jeesus puhuu aina allegorisesti (vertauskuvallisesti). Mutta ”ne miehet, jotka ovat kirjoittaneet Uuden Testamentin evankeliumit eivät ymmärtäneet niiden vertausten merkitystä. Niinpä ensimmäiset virheelliset tulkinnat ja vääristymät syntyivät jo niitä kirjoitettaessa”. Näin lausuu Eckhard Tolle kirjassaan Läsnäolon voima.
Myöhempien pappien tulkitsemisyritykset ovat menneet yhä kauemmaksi alkuperäisestä tarkoituksesta ja monet vertaukset ymmärretään kirjaimellisesti”.
Otan esimerkin allegorian virhetulkinnasta äsken mainitusta kirjasta (suluissa alkuperäinen tarkoitus): Jeesus puhuu viidestä huolimattomasta (tiedostamattomasta) neitsyestä, joilla ei ole tarpeeksi öljyä (tietoisuutta) pitämään lamppujaan palamassa (olemaan läsnä), eivätkä he siksi kohtaa ylkää (nykyhetkeä) eivätkä myöskään pääse hääjuhlaan (valaistumiseen).
Kirjaimellinen tulkinta on hyvin arkinen. Allegorinen tulkinta antaa sanomalle merkityksen. En ole kuullut kenenkään kristityn selittävän yllämainittua kertomusta näin" - Tiedostamatomatkamies
Lainaus oli:
http://www.kolumbus.fi/harry.hilden/yleiskasitteita.htm - Jobinpostia
Matt.24:36. Mutta siitä päivästä ja hetkestä ei tiedä kukaan....... Joh.10:30. Minä ja Isä olemme yhtä. Ovat ilmeisesti kahta, kun vain Isä on tietävinään.
- VL-nainen
Isä, Poika ja Pyhä Henki ovat yhtä ja sanaa olemusta, mutta he ovat kolme itsenäistä persoonaa ja kolme itsenäistä tiedostussubjektia. Poika ei tiedä aivan kaikkea sitä, mitä Isä tietää. Isä on kaikkitietävä, mutta Poika ei ole kaikkitietävä.
Pyhästä Hengestä en tiedä, onko se kaikkitietävä vai ei. Mutta Raamatussa Herra Jeesus opettaa, että Pyhä Henki ei anna omastaan (tietoa ja ilmoitusta), vaan hän antaa Isän omasta. Nyt kun Poika on mennyt Isän luokse fyysisesti, niin Pyhä Henki ottaa myös Pojan omasta ja ilmoittaa ja antaa meille.
Isällä on alunperin kaikki valta, mutta Isä on antanut kaiken tuomiovallan Pojalleen.
Isä ei ole syntynyt, vaan on ollut aina. Poika on syntynyt Isästä ennen aikojen alkua iankaikkisuudessa, joten myös Poika on ollut aina, koska hän on syntynyt ennen aikojen alkua iankaikkisuudessa.
Pyhä Henki lähtee Isästä ja Pojasta. Myös Pyhä Henki on iankaikkinen ja on aina ollut.
- tilasintilasi
Juuri tilasin 10000 litraa raskasta polltöljyä,pitäis riittää.
- pässi-a
Oletkohan nyt ymmärtänyt tuon vertauksen hieman väärin...
- Niin_Tuossa
pässi-a kirjoitti:
Oletkohan nyt ymmärtänyt tuon vertauksen hieman väärin...
vertauksessahan selvästikin tarkoitetaan lamppuöljyä eli valopetroolia. Eiväthän tuollaiset tiukut edes toimi raskaalla polttoöljyllä. Valopetrooli on sikakallista, ainakin kaksi kertaa niin kallista kuin bensa.
Sitäpaitsi tässä jutussa mättää vielä se, miksi hitossa ne neitseet ylipäätänsäkään olisivat tarvinneet sitä öljyä. Kun se nuori mies - sulhanen - saapuu niin mukavampaahan hänen olisi mihinoida näiden neitsyiden kanssa pimeässä, ihan käsikopelolla. Mikä ihmeen kiire sillä uroksella oli sinne häähuoneeseen? Hoitelisi ensin ne neitsyet ja horjahtelisi sitten häihinsä, koska ehtiivän hän sitten illemmallakin sen morsiamensa eli vaimonsa kanssa. Ja jossakin välissä hänen täytyisi hoidella ne viisaat tytötkin, joilla oli öljykanisteri mukana ja jotka siis livahtivat häähuoneeseen.
- TuomasAlvarErisonni
Kannattaisko sittenkin vetää sähköt? Tietenkin myös kaikki piuhat vintillä paikoilleen.
- Päreitä.kainalossa
Olen harkinnut pärevalaistusta pienoiseen pirttiini. Kynttilät on liian kalliita.
- Mnä_pistin
kynbttiläni vakan alle, mutta se vakka perskules syttyi tuleen ja oli palaa koko tönö. Sitten siirryin päsevalaistukseen, mutta kun olin levittänyt lattialle olkia itseni ja pesueeni makuualustaksi nii päseestä tipahti palava nokka siihen ja taas oli mennä maja.
- Tiedostamatomatkamies
..."Aihe on vakava: maailmanloppu sekä sitä edeltävät ajan merkit ja ahdingon aika. Jeesus kehotti omiaan valvomaan, olemaan valmiita lähtöön minä hetkenä tahansa".
"Kristuksen toinen tuleminen
Sano meille, milloin nämä tapahtuvat ja mikä sinun läsnäolosi ja aikakauden lopun tunnusmerkki on oleva?" [Niin kuuluu oikea käännös. — P. E.] kysyivät opetuslapset Mestarilta Öljymäellä. (Matt. XXIV: 3 ja seur."
http://www.teosofia.net/teos/hpb/hpb-kristuksen_toinen_tuleminen.htm- haloohaloo
Sinähän vihjailet tehneesi RATUN, jonka aihe olisi ollut Jesaja. Miten saatoit missata, vaikka antaumuksella ja laajasti tutkiskelit, ehkä, keskeisen Jesajalle annetun profetian.
Jes.65:17. Sillä katso, minä luon uudet taivaat ja uuden maan. Entisiä ei enää muisteta, eivätkä ne enää ajatukseen astu;
Jes. 66:22 Niinkuin uudet taivaat ja uusi maa, jotka minä teen, pysyvät minun kasvojeni edessä, sanoo Herra, niin pysyy teidän siemenenne ja teidän nimenne.
UT vahvistaa.
2Piet. 3:13 Mutta hänen lupauksensa mukaan me odotamme uusia taivaita ja uutta maata, joissa vanhurskaus asuu.
Ilm. 21:1 Ja minä näin uuden taivaan ja uuden maan; sillä ensimmäinen taivas ja ensimmäinen maa ovat kadonneet, eikä merta enää ole. - Minustakin_al-
haloohaloo kirjoitti:
Sinähän vihjailet tehneesi RATUN, jonka aihe olisi ollut Jesaja. Miten saatoit missata, vaikka antaumuksella ja laajasti tutkiskelit, ehkä, keskeisen Jesajalle annetun profetian.
Jes.65:17. Sillä katso, minä luon uudet taivaat ja uuden maan. Entisiä ei enää muisteta, eivätkä ne enää ajatukseen astu;
Jes. 66:22 Niinkuin uudet taivaat ja uusi maa, jotka minä teen, pysyvät minun kasvojeni edessä, sanoo Herra, niin pysyy teidän siemenenne ja teidän nimenne.
UT vahvistaa.
2Piet. 3:13 Mutta hänen lupauksensa mukaan me odotamme uusia taivaita ja uutta maata, joissa vanhurskaus asuu.
Ilm. 21:1 Ja minä näin uuden taivaan ja uuden maan; sillä ensimmäinen taivas ja ensimmäinen maa ovat kadonneet, eikä merta enää ole.kaa tuntua, että Kesi on RATUa tehdessään syyllistynyt plagiointiin. Ja koska hän ei itse osaa kirjoittaa, hänen on täytynyt käyttää RATUn krjoittamisessa konsulttiapua. On siis epäiltävissä, että Kesi ei ole itse nähnytkään RATUaan, muuta kuin kannet silloin kun on kiikuttanut sen tiedekunnan kansliaan tarkastettavaksi. Ja sitten hän kuitenkin reteesti kantaa teologian maisterin titteliä. On hänessä vähän poliitikon vikaa, kun osaa juonia asiat parhain päin. mutta ei niin paljon kuin Juha Sipilässä, josta on jo tullut pääministeri, mutta Kesistä ei vielä ole tullut edes pääministeriä.
- dserfghjk
Oikeaa öljyä saat vapaasti ja ilmaiseksi Vapaakirkosta. Tervetuloa kuuntelemaan evankeliumia Jeesuksesta Kristuksesta!
- Kirjakääröt
Jooel.2:24. Biblia (1776). Että aitat jyviä täynnä olisivat, ja kuurnat nuoresta viinasta ja öljystä ylitse vuotaisivat.
- hankijanietos
Mitä ihmeen hankiöljyä?
- maailmanaikalainen
Ns. maailmanloppu tapahtui jo ajat sitten. Aikakausi loppui.
Missä Raamatussa ilmenee, että tulee maailman loppu?
Sitä ei tule, vaan loppu on pahan loppu, sekä ihmisten loppu, joille Jeesus on Herra.
Raamattu sitä vastoin kertoo Uudesta Jerusalmista, joka laskeutuu Taivaasta Israeliin, Jumalan mukana (Ilm 21;1-8) ja se on se paljon puhuttu Jumalan Valtakunta.
Sitä JV;tä johtaa Jumala, ei Voittonen, joka Valtakunta on vain kolehdin keräämiseen tarkoitettu lahko.
Vertaus on ote Israelilaista häistä, jota Jeesus käyttää asian selvyyden vuoksi juutalaisille.
Öljy siinä on elävän uskon suuruus Jeesukseen Kaikkivaltiaana Kuninkaana.
Sanoma on se, että jos et varaudu täyteen, kaikkeen sydämen uskoon Jeesukseen, laita vaikka jotain VL saarnamiehiä väliin, ovet todella menee kiinni, kun Ylkä (Jeesus) tulee.
Jumala ei koskaan lopeta maailmaa, siitä on merkkinä sateenkaari.
1Moos 9; 8 Ja Jumala sanoi Nooalle ja hänen pojilleen: 9 "Minä teen liiton teidän ja teidän jälkeläistenne kanssa, 10 kaikkien elävien olentojen kanssa, jotka ovat teidän kanssanne maan päällä, lintujen, karjaeläinten ja kaikkien villieläintenkin kanssa, kaikkien niiden kanssa, jotka tulivat arkista ulos. 11 Minä teen liiton ja annan teille lupaukseni: koskaan enää ei vedenpaisumus tuhoa kaikkea elävää, se ei koskaan enää hävitä maata."
12 Jumala sanoi vielä: "Tämä on merkkinä liitosta, jonka minä teen teidän sekä kaikkien maan päällä elävien olentojen kanssa kaikkiin tuleviin sukupolviin asti: 13 minä asetan kaareni pilviin, ja se on oleva merkkinä minun ja maan välisestä liitosta. 14 Kun annan pilvien nousta taivaalle ja sateenkaari näkyy pilvissä, 15 muistan liiton, jonka olen tehnyt kaikkien elävien olentojen, kaiken elollisen kanssa: vedet eivät enää koskaan paisu tuhotulvaksi hukuttamaan kaikkea elävää. 16 Kaari näkyy pilvissä, ja kun minä sen näen, muistan ikuisen liiton, jonka olen tehnyt kaikkien elävien olentojen, kaikkien maan päällä elävien kanssa." 17 Ja Jumala sanoi vielä Nooalle: "Tämä on sen liiton merkki, JONKA MINÄ TEEN KAIKKIEN MAAN PÄÄLLÄ ELÄVIEN KANSSA.
Noa ei ollut israelilainen, Adam sitä vastoin oli, joten siunaus koskee myös pakanoita sekä eläviä olentoja.
Jumala ei koskaan pura liittoaan, ihminen sen voi tehdä.
Jumalan sana sekä Jeesuksen saarnat (lähinnä Matt 24 luku) kertoo järjestelmän muutoksesta, ei maapallon lopusta, se tulee huomioida. Paratiisi ennallistetaan kokonaisuudessaan, ilman saatanaa.
Jos ei ole paikkaa valituille, niin kaikkihan on turhaa Kolmiyhteisen Jumalan osalta.
Jeesus pelastaa vain omansa, josta Matteus 10;32,33.
Maailma saa joskus loppunsa
Öljypullot voivat olla mukana, sitä ei Matteus kerro, mutta sen kertoo, ettei ole öljyä.
>>Vaikka Jeesuksen opetusta voi pitää ankarana, se on täynnä armoa. Itse Jumalan Poika muistuttaa kaikille siitä, miten tärkeää on tehdä parannus ja olla uskovainen eläessään, armonaikana.** Monestiko Jeesus mainitsee puheessaan armon, lasketko kerrat, yllätyt.
Jeesus itse on Jumalan Armo, ja siksi siitä Hän ei puhu yhtä kertaa enempää.
Sanomasi on tärkein parannus lestadiolaisille, heillä ei ole Jeesuksen sisäistä tuntemusta, jonka vuoksi heillä ei ole mitään.
Missä puhutaan kilvoittelussa, luja usko Jeesukseen riittää, se on öljyä sekä turvaa.
Nuo sovitussaarnat on ihmisten juttuja, Raamattu ei sitä tunne, olkaa varovaisia siitä puhuvien kanssa, Jeesus on kaikkialla ja on aivan sama missä parannus tehdään, sen voi tehdä voi tehdä vaikka kauppakeskuksessa.
Katsokaa varkain TV7, se on paras kanava TV ohjelmistossa.
Senkin estää teillä nämä junttisaarnaajat, saatana kanssa.
Juhlasaatto on uudestisyntyneiden ylösotto Jeesuksen tullessa vastaan pilviin.
1. Tess. 4:17
Meidät, jotka olemme vielä elossa ja täällä jäljellä, temmataan sitten yhdessä heidän kanssaan pilvissä yläilmoihin Herraa vastaan. Näin saamme olla aina Herran kanssa.
Tästä ei SRK saarnaa?
Kes.- criminalinpentacostalism
#Jumala ei koskaan lopeta maailmaa, siitä on merkkinä sateenkaari.#
Eihän tuolla ole mitään tekemistä maailman lopettamisen kanssa, vaan Jumala lupasi Nooalle, ettei toistamiseen hukkuttaisi ihmisiä vedellä. Kesitaksen omavanhurskas pelastusrengas ei tuossa tilanteessa kantaisi veden päällä.
Meteoripastööri on jumittunut harhoihinsa ja sokeutunut totuudelta. Kun pahaa tekee, niin myös paha saa palkkansa.
2.Piet.3:
8 Mutta tämä yksi älköön olko teiltä, rakkaani, salassa, että "yksi päivä on Herran edessä niinkuin tuhat vuotta ja tuhat vuotta niinkuin yksi päivä".
9 Ei Herra viivytä lupauksensa täyttämistä, niinkuin muutamat pitävät sitä viivyttelemisenä, vaan hän on pitkämielinen teitä kohtaan, sillä hän ei tahdo, että kukaan hukkuu, vaan että kaikki tulevat parannukseen.
10 Mutta Herran päivä on tuleva niinkuin varas, ja silloin taivaat katoavat pauhinalla, ja alkuaineet kuumuudesta hajoavat, ja maa ja kaikki, mitä siihen on tehty, palavat.
11 Kun siis nämä kaikki näin hajoavat, millaisia tuleekaan teidän olla pyhässä vaelluksessa ja jumalisuudessa,
12 teidän, jotka odotatte ja joudutatte Jumalan päivän tulemista, jonka voimasta taivaat hehkuen hajoavat ja alkuaineet kuumuudesta sulavat!
13 Mutta hänen lupauksensa mukaan me odotamme uusia taivaita ja uutta maata, joissa vanhurskaus asuu. criminalinpentacostalism kirjoitti:
#Jumala ei koskaan lopeta maailmaa, siitä on merkkinä sateenkaari.#
Eihän tuolla ole mitään tekemistä maailman lopettamisen kanssa, vaan Jumala lupasi Nooalle, ettei toistamiseen hukkuttaisi ihmisiä vedellä. Kesitaksen omavanhurskas pelastusrengas ei tuossa tilanteessa kantaisi veden päällä.
Meteoripastööri on jumittunut harhoihinsa ja sokeutunut totuudelta. Kun pahaa tekee, niin myös paha saa palkkansa.
2.Piet.3:
8 Mutta tämä yksi älköön olko teiltä, rakkaani, salassa, että "yksi päivä on Herran edessä niinkuin tuhat vuotta ja tuhat vuotta niinkuin yksi päivä".
9 Ei Herra viivytä lupauksensa täyttämistä, niinkuin muutamat pitävät sitä viivyttelemisenä, vaan hän on pitkämielinen teitä kohtaan, sillä hän ei tahdo, että kukaan hukkuu, vaan että kaikki tulevat parannukseen.
10 Mutta Herran päivä on tuleva niinkuin varas, ja silloin taivaat katoavat pauhinalla, ja alkuaineet kuumuudesta hajoavat, ja maa ja kaikki, mitä siihen on tehty, palavat.
11 Kun siis nämä kaikki näin hajoavat, millaisia tuleekaan teidän olla pyhässä vaelluksessa ja jumalisuudessa,
12 teidän, jotka odotatte ja joudutatte Jumalan päivän tulemista, jonka voimasta taivaat hehkuen hajoavat ja alkuaineet kuumuudesta sulavat!
13 Mutta hänen lupauksensa mukaan me odotamme uusia taivaita ja uutta maata, joissa vanhurskaus asuu.Pitkästi kirjoiettu, vailla mitään tietämystä asiasta.
Nämä kuumuusilmiöt tapahtuvat Jerusalemin ulkopuolella, Jerusalemhan on 2803 km kanttiinsa ja kaikki muu ihmisen saastusttama poltetaan puhtaaksi.
Mitään maapallon polttamista ja lopettamista teksti ei mainitse vain Herran Jumalan varman tulemisen, joten jos joku on harhassa, se olet sinä.- kontekstiäuupuu
Helluntailairikollisen tyhjä vastaus.
- tekaritWex
Kesitas kirjoitti:
Pitkästi kirjoiettu, vailla mitään tietämystä asiasta.
Nämä kuumuusilmiöt tapahtuvat Jerusalemin ulkopuolella, Jerusalemhan on 2803 km kanttiinsa ja kaikki muu ihmisen saastusttama poltetaan puhtaaksi.
Mitään maapallon polttamista ja lopettamista teksti ei mainitse vain Herran Jumalan varman tulemisen, joten jos joku on harhassa, se olet sinä.Jussi ei olisi ikinä osannut kopioida tuota criminalnikkiä, Hänen onnekseen kone hoiti asian. Possessiivisuffiksi????? Äkkiseltään Jerusalemin mitat on jussin perseestä tempaistu, liki 3.000 kilometriä kanttiinsa, eihän se mahdu koko juutalaisten valtioon.
tekaritWex kirjoitti:
Jussi ei olisi ikinä osannut kopioida tuota criminalnikkiä, Hänen onnekseen kone hoiti asian. Possessiivisuffiksi????? Äkkiseltään Jerusalemin mitat on jussin perseestä tempaistu, liki 3.000 kilometriä kanttiinsa, eihän se mahdu koko juutalaisten valtioon.
Ensinnäkään, en ole sinulle mikään Jussi, paina se mieleesi.
Heikosti ole Raamattusi lukenut.
Ilm 21;16-17 se on kerrottu. 21:16 Ja kaupunki oli neliskulmainen, ja sen pituus oli yhtä suuri kuin sen leveys. Ja hän mittasi sillä ruovolla kaupungin: se oli kaksitoista tuhatta vakomittaa. Sen pituus ja leveys ja korkeus olivat yhtä suuret.
21:17 Ja hän mittasi sen muurin: se oli sata neljäkymmentä neljä kyynärää, ihmismitan mukaan, joka on enkelin mitta.
Samasta asiasta ennustaa Hes. 48;16, 17. 48:16 Ja nämä olkoot sen mitat: pohjoispuoli neljätuhatta viisisataa, eteläpuoli neljätuhatta viisisataa, itäpuoli neljätuhatta viisisataa ja länsipuoli neljätuhatta viisisataa.
48:17 Ja kaupungilla olkoon avoin tila: pohjoiseen päin kaksisataa viisikymmentä, etelään päin kaksisataa viisikymmentä, itään päin kaksisataa viisikymmentä ja länteen päin kaksisataa viisikymmentä.
Mitat ovat juuri ilmoittamani.
Jos ymmärrät, kerro se kaikille.
Kerro heille myös se, ettei perseeni tempise mitään, mutta sinulla on aukkoja koko ihmisessä tiedon osalta.
Kes.- kalevi__
#Missä puhutaan kilvoittelussa, luja usko Jeesukseen riittää, se on öljyä sekä turvaa.#
Hepr. 12:1
Sentähden, kun meillä on näin suuri pilvi todistajia ympärillämme, pankaamme mekin pois kaikki, mikä meitä painaa, ja synti, joka niin helposti meidät kietoo, ja juoskaamme kestävinä edessämme olevassa kilvoituksessa,
- AatamistaKristukseksi
.."Oli jo keskiyö ja hyvin pimeä, kun morsiusneidot heräsivät huutoon: ”Ylkä tulee!”
"Maailma" voidaan voittaa antautumalla sille täysin, laskeutumalla ja lankeamalla syvimpään synkkyyteen. (1.Kor.15:19-).- AatamistaKristukseksi
.."Oli jo keskiyö ja hyvin pimeä, kun morsiusneidot heräsivät huutoon: ”Ylkä tulee!”
Kristuksessa nousemme ylös. Tämä on ylösnousemuksen "ihana aamu".
- eipersetempise.ei
Jussin perse ei enää tempise mitään? Täynnä? Kipeä? Kerropas taas Jerusalemin mitat, 3 tuhatta kilometriä kanttiinsa? Kannattaisiko käydä taas juuttaan maalla sukulaisia katsomassa? Mittanauha mukaan...
Heh!- Kesitas_
Ensinnäkään, en ole sinulle mikään Jussi, paina se mieleesi.
Mitä horiset? Raamatun titua sinulla ei tietoaukkosi vuoksi ole.
Suin! Kes Kuka sinulle kolemsta tuhannesta puhuu.
Katso Raamattua, Ilm 21; 16, 17 se on 2304 metriä kanttiinsa.
Eikö joksus tunnu, että olisi hyvä ostaa Raamattu ja myös tutkia sitä.- eipersetempiseei
Koloemsta ja joksusta en tiedä mitään, mutta katsopa pöllikkä kirjoitustasi tämän päivän aamulta klo 09.17. Kukas se siellä kilometreistä puhuu, ellei possessiivisuffiksimiekkonen...eihän nyt taas vituta? Muutamaa riviä ei osaa pölliskö oikein kirjoittaa.
- 123-4
eipersetempiseei kirjoitti:
Koloemsta ja joksusta en tiedä mitään, mutta katsopa pöllikkä kirjoitustasi tämän päivän aamulta klo 09.17. Kukas se siellä kilometreistä puhuu, ellei possessiivisuffiksimiekkonen...eihän nyt taas vituta? Muutamaa riviä ei osaa pölliskö oikein kirjoittaa.
Kerro "pöllikkä" missä tässä on 3000 km.
Olen lukenut ennenkin Kesin kirjoituksia, Hän tukeutuu Raamatun ilmoitukseen 2304 km kanttiinsa.
Teet muuten paljon kirjoitusvirheitä? Missä vika?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 20612472
- 134777
Vedonlyöntiä .
Olen valmis lyömään ison vedon , että homma kaatuu . Jos kerta Sivonen ei lähde mukaan , niin ei tuoho usko kukaan muuka523770Mikä on pahinta, mitä kaivatullesi
pelkäät tapahtuvan? Jos kuolemaa, vakavia sairauksia yms. ei lasketa?1083141Turvaan tulleet lähettävät omia lapsiaan vaaraan - hullua
MOT-ohjelman jakso ”Loma vaihtui kahleisiin” kertoi, kuinka Suomessa ja muualla Euroopassa asuvat somaliperheet lähettäv952782Hei Antti. Minähän varoitin jo 2 v sitten, ettei sinusta tule pääministeriä, vaikka kuinka
voittaisit vaalit. Vasurit ovat aina puukottaneet toisiaan selkään, eivät koskaan edestäpäin. Marinistit varsinkin IL t102575Uusnatsien ilkivalta Joensuussa jatkuu.
Saavat mellastaa persujen suojissa miten haluavat. Särkevät ja tuhoavat toisten omaisuutta, tähän on johtanut persujen m122108Golffarit kehityksen jarruna
Nyt kun yritetään saada kivitippua toimimaan niin golffarit iskee puukolla selkään joka asiassa. Majoituspalveluja maino131549- 481511
Minkä kouluarvosanan (4-10) annat Thank God, sä tulit! sarjalle?
Katsoitko Thank God, sä tulit!? Uusi viihdeohjelma ei ollut kaikkien makuun, mutta jotkut tykkäsivät. Minkä kouluarvos721358