Keväällä 2017 oikikseen hakevien yleinen topic

saapasjalkakatti

Ainakin Rollon valintaoppaassa on nyt julkistettu, että Joensuun, Turun ja Rollon yhteinen pääsykoe on 16.5. Siispä laitetaan päivämäärä kalenteriin ja yleinen höpöttelytopic pystyyn. Mihin paikkaan tai paikkoihin aiot hakea ja miksi? Millaisista lähtökohdista tulet (abi, useamman kerran jo hakenut, alaa vaihtava jne.)? Tiedätkö jo nyt jotain oikeudenalaa tai työnkuvaa, joka erityisesti kiinnostaisi? Mitkä tunnelmat? Aihepiiri on siis melko vapaa.

Itse olen jo maisterintutkinnon suorittanut ja tehnyt sen jälkeen alani töitä (aineenopettaja) parisen lukuvuotta. Oikis on aina kiinnostanut jonkin verran, mutta lukion jälkeen tuntui, että ei se olisi minun juttuni kuitenkaan. Kuitenkin tämän vuoden keväällä mieleni muuttui, ja koska opettajia vähennetään koko ajan, vähäisistä paikoista tapellaan kynsin ja hampain ja hiki päässä saatu työpaikka on nykyään kuitenkin vain määräaikainen, haluan pätevyyden muuhunkin.

Opiskelin Turun yliopistossa, ja sinne aion keväällä hakea, koska Turusta tuli sydämeni kaupunki, jonne haluaisin jäädä pysyvästi. Muistan jo silloin vähän kadehtineeni, kun näin lexiläisiä haalareissaan. :D Nyt haluan olla itsekin osa sitä porukkaa.

Keväällä kävin avoimen johdantokurssin, ja elokuussa aloin tehdä avoimen opintoja kokopäivätyöni ohella. Kesään mennessä opintopisteitä lienee noin 35. Tentin kursseja ennen pääsykoekirjojen julkaisemista, ja joitakin tenttejä voin jättää kesäksi. Ongelma on, että olen Suvivirren raikumiseen asti töissä, joten minulla ei ole mahdollisuutta päntätä sellaisia määriä kuin monella muulla. Tosin voin suunnitella kurssit niin, että kotona voin keskittyä enimmäkseen omiin opintoihini. Vahvuuteni taas on se, että koska olen jo maisteri ja kevääseen mennessä ehtinyt opiskella jo useampaa oikeudenalaa, akateemisen tekstin opiskelu voi sujua tehokkaammin kuin monella muulla. Jos kävisi tuuri, niin ehkä jokin pääsykoekirja liittyisi sellaiseen oikeudenalaan, jota olen jo tenttinyt. Äikänopena hyvästä kirjoitustaidostakaan ei ole haittaa.

Jos en tule kevään haussa valituksi, jatkan oman alani töitä, teen lisää avoimen kursseja töiden ohella ja haen seuraavana keväänä uudestaan.

Sana on vapaa!

12

142

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • abi2017

      1. Turku, koska lähellä
      2. Joensuu, koska pienet ryhmät ja hyvämainen opetuksen ja opiskelijaystävällisyyden puolesta
      3. Lappi, ehkä - poolisysteemi ja joustamattomuus tosin pohdituttaa, mutta kannattanee laittaa paperit vetämään kaikkiin kolmeen paikkaan kun se nyt mahdollista samassa kokeessa.

    • Santuli

      Turkuun olen hakemassa ja valmennuskurssin varasin juuri. Useamman kerran olen jo hakenut mutta tänä keväänä vakaa aikomus ja luotto päästä sisään! HTK tutkinto jo Mulla alkaa mutta paperit vielä sisässä, joten ensikertalaisena haen.

    • KovaLaki

      Turkuun haen minäkin. Varasin tänään paikan LEX-valmennuskurssilta (IntensiiviPlus). Akateemista taustaa on, valmistun nyt keväällä maisteriksi ja alan heti perään lukea pääsykokeisiin. Oikeustieteitä olen opiskellut sivuaineena jonkin verran, joten on jo jotain taustaa olemassa. Haen ensikertalaisena. Hieman jännittää, mutta täytyy pitää pää kylmänä ja keskittyä olennaiseen.

      • hhhhhä

        Miten voi hakea ensikertalaisena vaikka valmistuu maisteriksi eli opiskelee jo korkeakoulussa :0


      • miäkiihmettele
        hhhhhä kirjoitti:

        Miten voi hakea ensikertalaisena vaikka valmistuu maisteriksi eli opiskelee jo korkeakoulussa :0

        Nii, ja kandin tutkinto varmaan jo on.

        Mutta oikeasti sillä ensikertalaisuudella ei ole paljoa merkitystä. Hyvin harvan kohdalla se lopulta ratkaisee opiskelemaan pääsyn.


      • KovaLaki
        miäkiihmettele kirjoitti:

        Nii, ja kandin tutkinto varmaan jo on.

        Mutta oikeasti sillä ensikertalaisuudella ei ole paljoa merkitystä. Hyvin harvan kohdalla se lopulta ratkaisee opiskelemaan pääsyn.

        Totta tosiaan, ei voikaan hakea ensikertalaisena. Olin ollut siinä uskossa että vain syksystä 2014 eteenpäin opiskelupaikan vastaanottaneet eivät voi olla ensikertalaisia, mutta se koskeekin lisäksi kaikkia joilla on Suomessa tehty aiempi korkeakoulututkinto... Mutta mutta, eihän ei-ensikertalaisuus saisi kohtuuttomasti heikentää mahdollisuuksia päästä uuteen koulutukseen. Mitä lie sitten todella käytännössä tarkoittaakaan...


    • Abi98

      Olen abi ja järjestys alustavasti:

      1. Turku, koska se on poronhoitoalueen ulkopuolella ja opinahjona arvostettu.

      2. Lappi, koska asun maakunnassa jo valmiiksi, mutta mielelläni karistaisin sen lumet kengistäni mahdollisimman pian.

      3. Itä-Suomi, koska rehellisesti sanottuna mikä tahansa kaupunki kelpaa. En ole Itä-Suomen oikiksesta pahaakaan kuullut, joten miksei.

      Preppauskurssin ottanen etänä, koska pitäisi matkustaa vähintään Rolloon (310 km). Kun kerta sama pääsykoe kaikilla noilla, lienee kai yhdentekevää, miltä ainejärjestöltä sen ottaa? Laatukysymyksiin en osaa ottaa kantaa.

      • SäkylänSokeri

        Joo, kaikissa niitä etäkursseja tekee opiskelijat ja sisällöllinen tarjonta on kaikissa about sama. Se kurssi ei yksin kuitenkaan ratkaise vielä mitään.


      • abi98
        SäkylänSokeri kirjoitti:

        Joo, kaikissa niitä etäkursseja tekee opiskelijat ja sisällöllinen tarjonta on kaikissa about sama. Se kurssi ei yksin kuitenkaan ratkaise vielä mitään.

        Juu, ei preppauskurssi itsessään ole oikotie onneen. Pitää omaksua suuri määrä tietoa, jota soveltaa. Miettinyt ainakin tuota Artiklan etäkurssia ja siihen lisäksi luku- ja vastaustekniikkakurssia.


    • tahtoisinvainkouluun

      Itsellä yliopistojen järjestys on varmaan vähän erilainen kuin muilla, mutta kotipaikkakunnalta on pitkä Turkuun ja jotenkin tuntuu että Joensuussa ja Rovaniemellä porukka on rentoa ja yhteisö niin ainejärjestön kesken kuin yliopiston kanssa on tiivistä toisin kuin Turussa. Kaikilla kuitenkin omat plussansa ja kaikkialle toki kannattaa paperit laittaa, nyt kun se on mahdollista.

      1. Joensuu, pieni ja tiivis yhteisö, eikä tarvitse tapella maisterivaiheen kursseista vielä.
      2. Rovaniemi, poolisysteemi kiinnostaa ja ihmiset vaikuttavat lepposilta.
      3. Turku, vanha yliopisto ja Helsingin työmahdollisuudet lähellä.

      Olen myös miettinyt että opin parhaiten itse lukemalla, mutta haluaisin opiskelun tueksi ottaa materiaalipaketin ja nimenomaan joltain ainejärjestöltä enkä kaupalliselta. Vertailussa siis vielä Judica-valmennus, Artiklan valmennuskurssit ja Lexin kurssit.

    • voitttaja

      Itse haen Jyväskylän oikkikseen, koska sinne on vissiin vähemmän hakijoita. Toissijaisesti haen Poriin. Erityisesti kiinnostaa moukarinheitto-oikeus.

      Ajattelin mennä paikallisen VPK:n valintakoekurssille.

      • Rokkaite

        Mie haen Äänislinnan sotaoikkeutee.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      68
      4723
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2279
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1804
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      13
      1526
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      32
      1471
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1328
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1237
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1156
    9. 23
      1092
    10. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      4
      1061
    Aihe