Viime neuvolakäynnillä oli hemoglobiini lähtenyt laskuun, mutta sanottiin, ettei vielä tarvitse aloittaa rautakuuria.
Nyt on kuitenkin parina iltapäivänä alkanut tuleen "sumuinen" olo ja on nopsaan joutunut meneen istumaan, kun jotenkin päässä suhisee.
Seuraava neuvola on vasta puolentoista viikon päästä, joten ei jaksais odottaa niin pitkään tässä olotilassa!
Mitä rautatabletteja suosittelette/käytätte?
Mikä rautalisä?
24
1838
Vastaukset
- On hyvä
Ite oon tykännyt obsidanista.. Se on vatsaystävällistä ja hyvin siedettyä.. Suosittelen lämmöllä! Ja apteekista kysymällä saat lisää tietoa ja neuvoja.
- eve
Mullekin sanottiin, ettei heti tartte aloittaa rautaa, vaikka hg putos kuukaudessa 130:stä 110:een... Aloitin silti, koska EN TAJUA, miksi pitäis odottaa, et menee tosi heikkoon kuntoon ennen ku aloittaa rautakuurin. Siitä kun ei oo mitään haittaa. Rautakuuri sitäpaitsi alkaa tepsiä vasta viikon-kahden päästä...
Obsidania mäki käytän. Hellä vatsalle, joskin vähän kalliimpi ku esim. perus Retafer.- rv29
Mulla mitattiin alussa (rv10) Hb:ksi 139. Vasta viikolla 20 se mitattiin seuraavan kerran. Silloin Hb oli pudonnut arvoon 122. Antoi Retafer-purkin kouraan välittömästi. Vaikka otin rautatabletteja tunnollisesti (c-vitamiinin kanssa ja 2 tuntia ennen ja jälkeen syömättä) niin viikolla 24 Hb-arvo oli laskenut arvoon 117. Nyt tänään mitattiin taas niin oli lähtenyt nousuun ja arvo oli 126. Eli eri neuvoloissa näyttää olevan eri säädokset. Mutta tosiaan suosittelen että jos Hb on pudonnut noin paljon kuukaudessa niin ehdottomasti kannattaa aloittaa rautakuuri koska Hb ei välttämättä lähde heti nousuun, niinkun mun tapauksesta huomaa. Mikäköhän mun Hb olisikaan ollut jos en olisi saanut rautaa noin aikaisin...
- riisikakku
hyvä ystäväni on kätilö-terveydenhoitaja ja itsekin raskaana. hän kertoi tuoreista tutkimuksista, jotka antaisivat viitteitä siihen suuntaan, että äidin laskeva hemoglobiini olisi aivan tarkoituksenmukainen osa raskautta! veren oheneminen (hg:n lasku) auttaisi kuulemma istukan verenkiertoa.
ystäväni onkin itse raskautensa aikana sietänyt vähän normaalia alhaisempaa hemoglobiinia ilman rautalisiä. mutta tutkimukset ovat uusia ja antavat vain suuntaa ja ehdotuksia vastaukseksi siihen, että valtaosalla äideistä hg laskee raskauden aikana. tuskin rautalisästä haittaa on, mutta on mielenkiintoista ajatella, että hg:n lasku on ihan asiaan kuuluva juttu! - samaa mieltä
riisikakku kirjoitti:
hyvä ystäväni on kätilö-terveydenhoitaja ja itsekin raskaana. hän kertoi tuoreista tutkimuksista, jotka antaisivat viitteitä siihen suuntaan, että äidin laskeva hemoglobiini olisi aivan tarkoituksenmukainen osa raskautta! veren oheneminen (hg:n lasku) auttaisi kuulemma istukan verenkiertoa.
ystäväni onkin itse raskautensa aikana sietänyt vähän normaalia alhaisempaa hemoglobiinia ilman rautalisiä. mutta tutkimukset ovat uusia ja antavat vain suuntaa ja ehdotuksia vastaukseksi siihen, että valtaosalla äideistä hg laskee raskauden aikana. tuskin rautalisästä haittaa on, mutta on mielenkiintoista ajatella, että hg:n lasku on ihan asiaan kuuluva juttu!Kyllä, harvoinhan ihmiskeho johdonmukaisesti toimii itseään vastaan. Sairaudet yms. on tietenkin asia erikseen, mutta raskaus on kuitenkin naiselle ihan luonnollinen tila, ja lähes kaikilla se hemoglobiini laskee. Sehän johtuu tietenkin verimäärän lisääntymisestä, punasolut ei siinä pysy millään tahdissa mukana. Hemoglobiinin lievä lasku ei kuitenkaan anna aihetta rautakuuriin, toki jos äidin olo on aivan vetämätön ja hemoglobiini todella alhainen, niin lisärauta varmasti on tarpeen. Jos synnytyksessä menettääkin yllättäen hieman normaalia enemmän verta, niin äidille saatetaan sitten joutua antamaan punasoluja, jos hemoglobiini on ollut kovin alhainen juuri ennen synnytystä. Totuus lienee kuitenkin, että rautaa määrätään liiankin herkästi pelkästään sormenpäästä mitatun hemoglobiinin perusteella, vaikka kyseinen mittaus ei ole edes kovin tarkka, eikä tosiaankaan kerro koko kuvaa elimistön rautavarannoista.
- Huhtiäiti
Obsidan täälläkin käytössä, hyvin siedetty, eikä pitäisi ärsyttää masua, ja lääkettä ei tarvi ottaa kun kerran päivässä :)
- Rautavalmiste
Obsidanista tulee ummetusta ja pahoinvointia, kun pitää ottaa tyhjään mahaan. Onko kellään kokemuksia Iron vita F:sta tai tästä uudesta 3-arvoisesta Compiron valmisteesta joka on edullinen alle 8 e YA:sta? Compironin voi kuulemma ottaa ruoan kanssa. Molemmat sopii vegaaneille. Compiron kiehtoo hinnan puolesta...
- yhmamma8888
itselläni oli kanssa obsidania mutta ei ollut hyväksi mun mahalle.. suosittelen minisun mama valmistetta siinä on myös kaikki vitamiinit ja pienempi annos rautaa niiin ei ärsytä masua ja ite ainakin huomannu että voin paljon paremmin kun saan samalla yhdestä tab.pv kaikki vitamiinit sun muut...
- puljaamiseksi menee
Minisun mama vaikuttaa hyvältä muuten, mut siinä on vaan 14mg rautaa, kun noissa useimmissa on parikymmentä. ehkä otan sen nestemäisen rautavalmisteen rinnalle, jos lekurin mielestä on ok. pahoinvointien takia en oikeen pysty nauttimaan monipuolista ruokavaliota ainakaan aamupäivän aikana ja ylenmääräinen lihan syöntikään ei oikein iske...
- yhmammmaa888888
jep mutta juuri neuvolassa sanottiiin ett'ä siinä mama valmisteessa on juuri sopiva määrä sitä rautaa koska kun otat pelkän rautavalmisteen niiin siitä ei ees imeydy koko määrä vaan aiheuttaa juurikin sitten erilaisia vaivoja...
- 14+6
kyllä niinkin että on luonnollista että hemppa laskee raskausaikana. tärkeää on kuitenkin kuulostella omaa olotilaa, toisilla ei tule oireita vaikka se olisi alle 110 ja toisilla voi olla jopa hengenahdistusta vaikka se olisi niinkin korkea kuin 120 niinkuin minulla. Lähtötasoni on tosin korkeampi kuin varmaan useimmilla naisilla, noin 150 huittelilla.
ainoa ongelmahan tuossa hemoglobiinissa on se että kun se laskee tietyn tason alle, romahtaa myös raudan imeytyminen. aneemisella ihmisellä rauta imeytyy enää 10-20%. siksi sitä ei kuitenkaan pitäisi laskea tolkuttoman alas menemään (alle 100) - rautaa.
Synteettiset vitamiinit todellisuudessa vain rasittavat kehoamme, koska elimistöllä ei ole keinoa käyttää niitä hyväkseen. Synteettisesti voidaan tuottaa vahvoja vitamiineja halvalla — suosion syytä lienee tarpeetonta kysellä. Mistä voi olla varma, että synteettisesti tuotettu vahva monivitamiini imeytyy kunnolla? Pikemminkin on tehty tutkimuksia, jotka puoltavat sitä, että jos syö synteettisiä vitamiineja, estyy orgaanistenkin vitamiinien imeytyminen. Siinä on melkoinen dilemma.
Seuraavan listan avulla erotat luonnollisen vitamiinivalmisteen synteettisestä:
http://halonloota.blogspot.com/2010/07/suojaa-solujasi-synteettista-vai.html
Jos synteettisistä lisäravinteista (vitamiinit ja hivenaineet) olisi oikeasti jotain hyötyä, niin niitä halpoja purkkeja lähetettäisiin riisin kaveriksi Afrikkaan nälkää näkeville.
Poikkeuksen muodostaa D3-vitamiini, jonka nykyiset viralliset saantisuositukset sopivat A: kaljurotille ja B: kuolleille. - kelasin rauta
Luontaistuotekaupassa on koulutuksen saanut myyjä, joka osaa neuvoa hyvän valmisteen.
Valmiste riippuu muutsa ruuasta ja vatsan herkkyydestä.
Apteekin tätit on koulutettu lääkkeitä myymään ja siellä on huonot valikoimat rautavalmisteita. - Ferronol
Itse olen ottanut Ferronol - rautamehua. Olen luottanut apteekkarin ja neuvolatädin sanaan, että sitä saa käyttää. Kysykää kuitenkin itse vielä omilta tädeiltänne ja lääkäreiltänne, koska valmisteessa on kaikenlaisia mehuja ja yrttejä yms. ja joskus on sellainen olo, etteivät nuo apteekkarit ja neuvolatäditkään kaikkea tiedä. Pitää myös katsoa, että ei saa yliannostusta muita vitamiineja, joita Ferronolissa on, jos syö jotain muuta valmistetta samanaikaan.
Ei ole ollut mahavaivoja ja hemoglobiini pysynyt hyvänä. Näitä rauta"mehuja" on muitakin, mutta katsoin, että niissä oli niitä yrttejä vielä enemmän, eikä niistä kaikista tiedä.- kelasin rauta
Ferronol:
Vesi, makeutusaine hedelmäsokeri, punaherukka-, mustaherukka-, puolukka- ja viinirypäletiiviste, hivenaineet (rautasulfaatti ja magnesiumoksidi), omenahappo, nokkosuute, ruusunmarjajauhe, vitamiinit (C, B2, B1, B6, foolihappo, B12), säilöntäaine kaliumsorbaatti.
Ei sisällä hiivaa, hunajaa, alkoholia, laktoosia eikä gluteenia.
Säilytä avattu pakkaus jääkaapissa.
Ravista ennen käyttöä.
Silsältää synteettisiä vitamiineja. Ei hyvä tuote.
- Nesterauta
Ferronol ollut myös minulla käytössä ja nyt otin ensimmäistä kertaa tätä jonkun suosittelemaa litkua, compironia. Sen voi apteekin mukaan sekoittaa mehuihin, mutta maku ei ollut hirveän kamala ainakaan jääkaappikylmänä, ja hinta ok. Voin kyllä näiden ominaisuuksien puolesta suositella ja aika näyttää, miten hempan kanssa pärjään....Mulla on muodostunut outo suhde näihin nestemäisiin valmisteisiin, eli muistan ottaa ne, toisin, kuin tabut...
- Farmakologiaa
Täytyy ihan selvennykseksi jonkin verran rautavalmisteista tietävänä todeta, että ensinnäkin suurin osa rautavalmisteista täytyy ottaa tyhjään mahaan, minkä vuoksi ne ärsyttävät mahaa. Toiseksi, rautaa täytyy pystyä syömään n. 5 kk, jotta se täyttää myös rautavarastot ja sitä hemoglobiinin seuraaminen ei kerro. Ja vielä viimeiseksi, että on muutama valmiste, joiden rauta on sitä samaa luonnollista rautaa kuin mitä tulisi oikeanlaisesta ravinnostakin. Nämä valmisteet ovat Maltofer ja uutuutena Compiron. Maltofer on lääke ja sitä voi ottaa vasta sitten, kun hemoglobiini on laskenut riittävän matalalle. Compiron on ravintolisä, jota voi ottaa jo ennen kuin päästää hemoblobiinin liian alas. Molemmat otetaan ruoan kanssa ja eivät värjää hampaita eivätkä siksi ärsytä mahaa. Ja työskentelen itse paikassa, josta näitä valmisteita myydään:-)
- 50µg
Tyhjään mahaan?
Miksi ihmeessä.
Ruuassakin on sen sata muutakin ravinnetta kuin rautaa, joten eihän sitä nyt tyhjään mahaan oteta.
Rauta tarvitsee riittävästi myös C-vitamiinia, jota suoma0aliset saavat aivan liian vähän ruuastaan myös.
C-vitamiini on tärkeä verisuoniterveydelle.- imeytyminen heikkoa
tän takia:
Obsidan Fe 100 mg kapselien käyttö ruoan ja juoman kanssa:
Koska monet ruoan ainesosat huonontavat raudan imeytymistä, paras teho saavutetaan, kun valmiste otetaan tyhjään mahaan esim. kahden pääaterian välissä. Kuitenkin, jos ruoansulatuskanavan ärsytysoireet estävät lääkkeen käytön, se voidaan ottaa ruoan ja juoman kanssa välttäen kuitenkin kasvisruokia, maitotuotteita, kahvia ja teetä. Imeytymisen väheneminen ei tällöin ole ratkaisevan suurta.
Suom. tutk. jossa havaitaan oksidaatiota 2-arv. raudalla erit. C-vit. kanssa, eli ei hyvä..
http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0271531799000731
Oral supplementation with ferrous sulfate but not with non-ionic iron polymaltose complex increases the susceptibility of plasma lipoproteins to oxidation
- 111---------->
Käytin ensin Obsidania... se ei sopinut vatsalleni ollenkaan, mutta jonkun aikaa sitä aamuyöllä nappailin niin sillä tavalla pysyi sisällä. Hb nousikin vähän, mutta seuraavalla mittauksella oli taas tippunut. Vaihdoin sitten nestemäiseen, nyt olen käyttänyt noin viikon ajan Floradixiä ja nyt olo on uskomattoman virkeä!! :) Mieliala on parantunut, keskittymiskyky on parantunut, työt luistaa, jaksan aamulla herätä paremmin ynnä muuta ynnä muuta.
En tiedä onko mahdollistakaan, että auttaisi näin nopeasti, mutta ei kai tämä kuvitteluakaan ole että jaksan oikeastaan paremmin kuin ennen raskautta. Ehkä mun hb olikin alhainen jo pitkään, kun olin usein alakuloinen ja väsynyt.
Alan kuulostaa Floradix-mainokselta... :D Mutta tota siis voisin vilpittömästi suositella. Pahaahan se on, mutta veden kanssa saa kyllä alas ja jos tämä olo on sen ansiota niin pikku juttu! :) - turvallistako?
Suosittelen asiantuntevaa ja koulutettua myyjää, joka löytyy Lifesta.
Tässä pillereiden vaarallisuudesta ja varsinkin raskaana oleville:
http://www.youtube.com/watch?v=A8qDe5ExoYU
Mistä tiedän, onko Evira todella tutkinut tuotteen, että se on turvallinen? Tutkiiko Evira ravintolisät ennen kuin ne pääsevät Suomen markkinoille?
– Evira ei tutki ravintolisiä ennen niiden tuloa Suomen markkinoille, eikä ravintolisille tarvitse hankkia ennakkohyväksyntää Evirasta.
Markkinoille tuotavasta uudesta ravintolisästä on kuitenkin tehtävä ravintolisäilmoitus Eviraan. Ilmoituksen tekee tuotteen valmistaja, valmistuttaja tai maahantuoja. Myös ravintolisän markkinoinnin lopettamisesta, maahantuojan vaihtumisesta tai tuotteen ominaisten aineiden muutoksesta on ilmoitettava Eviraan. Vastaanottaessaan ilmoituksen Evira ei arvioi tuotteen turvallisuutta, koostumusta eikä merkintöjä.
Ravintolisän turvallisuudesta kuluttajalle vastaa elintarvikealan toimija eli tuotteen valmistaja, maahantuoja tai muu vastaava.
http://www.evira.fi/portal/fi/elintarvikkeet/valmistus_ja_myynti/ravintolisat/usein_kysyttya_/ - Raudottaja
Otin apteekista Floradixin sijasta tuon jonkun suositteleman Compironin. Maku yhtä kamala kuin Floradixissa, mutta hinta edullisempi. Sekotan sen mehuun jolloin menee alas. Samalla lailla toimin Floradixin kanssakin. Ruokavaliorajoitusten takia otan rautaa 3-4 kuuria vuodessa.
- dvxd
Jos alatte "omin lupinenne" hoitamaan itseänne raskauden aikana lisäravinteilla tai -vitamiineilla, muistakaa mainita siitä neuvolassa. Pahimmassa tapauksessa voi käydä huonostikin. ESIM. jotkut verikokeet voi tulla tulkituksi ihan toisin, jos lääkri tietää, että on otettu/ei otettu lisävitskuja.
- 35
Rauta on rautaa vaikka voissa paistais, se on ihan sama mistä sitä saa, kunhan saa riittävästi, ei sillä ole mitään merkitystä verikokeiden tulkinnoissa mikä se rautalähde on.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Moikka rakas
Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa216705Malmin tapaus on järkyttävä
Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi5562303- 1471867
- 851261
HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa981055- 72980
Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan
Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.89953Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä
Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E10843- 32840
Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?
Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon147767