Sukututkimus: älä anna tietoja

Varo

Sukututkimuksessa käsitellään esivanhempiesi henkilötietoja. Älä luovuta niitä sukututkijoiden käyttöön!

Minun esivanhempani ovat vain minun omaisuuttani!

49

2106

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sukukirjoihinmenee

      Totta - sukututkijat laittavat tiedot sukukirjoihin, etkä sinä enää kontrolloi sitten niitä.

      • Anonyymi

        Älkää jakako täällä netissä sähköpostiosoitteitanne, varsinkin jos ne sisältävät henkilötietojanne esimerkiksi etu-ja sukunimiä.Välttäkää sähköpostinkin välityksellä nimienne käyttämistä,kun keskustelette tuntemattomien kanssa.Eli ei nettiin omia eikä muiden sähköpostiosoitteita,puhelinnumeroita,kotiosoitteita yms tietoja.


    • luonnonvalinta

      Kuinka monennessa polvessa olet ainoa lapsi, kun vain sinä omistat esivanhempasi?

    • OmaSuoja

      Kyllä sukututkimuksen voi tehdä omaan tarpeeseen mutta olkaa varovaisia kenelle tietoja annatte. Sen jälkeen ei ole mitään suojaa mihin tietoja käytetään. Keneenkään ei kannata luottaa ja tietoja voidaan käyttää vääriinkin tarkoituksiin.

      • Suvun.kunnia

        Arkistot ovat kaikkien ulottuvilla. Et voi estää tutkijoita etsimästä sinunkin esivanhempiesi tietoja. Kuolleilla ei ole intimiteettisuojaa määrätyn ajan jälkeen. Nyt varoaika on jo venytetty 120 vuoteen, josta johtuu, että monet sukututkijat jättävät työnsä kesken, kun eivät voi aina tarkistaa tietojensa oikeellisuutta.

        Harvalla ihmiellä on niin raskaita rikoksia tai muita salattavia asioita esipolvissaan, että ne pitäisi sulkea pois historiankirjoituksesta.
        Tosin olen törmännyt sukukirjan tekijöihin, joilla oli ongelmana sukuhaara, joka kielsi aviottomien lasten merkitsemisen sukukirjaan, vaikka koko perhe oli kuollut jo 150 v. sitten, ja aviottomien lasten jälkeläisistä ovat monet korkeasti koulutettuja yhteiskunnan merkkihenkilöitä.


      • selvä_kuin_pläkki
        Suvun.kunnia kirjoitti:

        Arkistot ovat kaikkien ulottuvilla. Et voi estää tutkijoita etsimästä sinunkin esivanhempiesi tietoja. Kuolleilla ei ole intimiteettisuojaa määrätyn ajan jälkeen. Nyt varoaika on jo venytetty 120 vuoteen, josta johtuu, että monet sukututkijat jättävät työnsä kesken, kun eivät voi aina tarkistaa tietojensa oikeellisuutta.

        Harvalla ihmiellä on niin raskaita rikoksia tai muita salattavia asioita esipolvissaan, että ne pitäisi sulkea pois historiankirjoituksesta.
        Tosin olen törmännyt sukukirjan tekijöihin, joilla oli ongelmana sukuhaara, joka kielsi aviottomien lasten merkitsemisen sukukirjaan, vaikka koko perhe oli kuollut jo 150 v. sitten, ja aviottomien lasten jälkeläisistä ovat monet korkeasti koulutettuja yhteiskunnan merkkihenkilöitä.

        Mitä te höpöttelette 110 ja 120 vuodesta, se on 100 vuotta. Arkistolaitokseltakin lävähtää aineisto julkiseksi, kun sisällön kirjoittamisesta on kulunut 100 vuotta.


      • Anonyymi
        Suvun.kunnia kirjoitti:

        Arkistot ovat kaikkien ulottuvilla. Et voi estää tutkijoita etsimästä sinunkin esivanhempiesi tietoja. Kuolleilla ei ole intimiteettisuojaa määrätyn ajan jälkeen. Nyt varoaika on jo venytetty 120 vuoteen, josta johtuu, että monet sukututkijat jättävät työnsä kesken, kun eivät voi aina tarkistaa tietojensa oikeellisuutta.

        Harvalla ihmiellä on niin raskaita rikoksia tai muita salattavia asioita esipolvissaan, että ne pitäisi sulkea pois historiankirjoituksesta.
        Tosin olen törmännyt sukukirjan tekijöihin, joilla oli ongelmana sukuhaara, joka kielsi aviottomien lasten merkitsemisen sukukirjaan, vaikka koko perhe oli kuollut jo 150 v. sitten, ja aviottomien lasten jälkeläisistä ovat monet korkeasti koulutettuja yhteiskunnan merkkihenkilöitä.

        Näille voidaan sanoa lohdutuksen sana, että kirjataan ettei Lyyli Leväperällä ollut a.u. lapsia Maija Mutukka s 1.2.1845 ja Kalle Kankku s 3.4.1847. Eikä näillä lapsia ne ja ne. Jne.
        Vinkin antoi taannoin muuan juristi...
        Toki yli 100 v sitten syntyneet a.u. lapset saa aivan vapaasti kirjata sukukirjaan jo muutenkin.


    • efsgrdhfjhgk

      Parasta kun ette anna yhtään mitään tietoja kenellekään. Sukututkimus on samanlaista hörhöilyä kuin joku geokätköily.

    • ei_israeli

      Ei kannata mitään tietoja antaa kenellekään. Minä itse omistan sukujuureni - älkää tonkiko ja kertoko niistä israelilaisille.

      • daavidinheimoa

        Mitä haittaa siitä olisi? Olemmehan lähtöisin Israelista, yksi sen ammoisina aikoina kadonnut heimo.

        Olemme kulkeneet matkan lähi-idästä tänne pohjan perukoille. Osa on jäänyt matkalle, siitä Venäjän suomensukuiset kansat.

        Suomi on maailman vanhimpia kieliä, siksi se on maailman kehittynein kieli.


    • mmmoonn

      Sukutiedot eivät ole yksityistä omaisuutta. Esivanhempien tiedot ovat julkista tietoa ja kaikille avoinna tutkittavaksi.

    • Rikos1

      Väärin - ne ovat henkilötietoja. Kuulin tästä Suomen sukututkimusseuralta. Niitä ei saa jakaa. Muuten tulee poliisiasia.

      • Kukaaneiomistasukuaan

        Väärin. Henkilötietolain mukaan yli 110 vuotta syntymästä olevien ihmisten tietoja voi käsitellä. Elävien ihmisten kohdalla tulee poliisiasia. Kyllä hyvin moni muukin ihminen voi liittyä sukupuuhusi kuin vain sinä itse. Isovanhemmilla ja sitä jälkeenpäin on monella hyvin monia sisaruksia, jotka liittyvät myös omaan sukuusi. Muillakin on oikeus tutkia samaa sukua kuin omasi.


      • sukututkijaitsekin
        Kukaaneiomistasukuaan kirjoitti:

        Väärin. Henkilötietolain mukaan yli 110 vuotta syntymästä olevien ihmisten tietoja voi käsitellä. Elävien ihmisten kohdalla tulee poliisiasia. Kyllä hyvin moni muukin ihminen voi liittyä sukupuuhusi kuin vain sinä itse. Isovanhemmilla ja sitä jälkeenpäin on monella hyvin monia sisaruksia, jotka liittyvät myös omaan sukuusi. Muillakin on oikeus tutkia samaa sukua kuin omasi.

        Tulee poliisiasia jos tulee... Koska tiedän parin nimeltä tunnetun nk. sukututkijan levitelleen sukuselvityksiä ympäri maailmaa, olen kieltänyt KAIKKIEN tietojeni antamisen jo vuosia sitten. HYVIN näyttää tietoja näille sukututkijoille silti vuotaneen.
        Jossakin muussa maassa se olisi korruptiota mutta Suomessa on se kyllä virastojen ja kanslioiden työntekijöiden TÄYTTÄ TYPERYYTTÄ!! Tietääkseni 110-vuotias en vielä nimittäin ole.


    • Poliisiasia

      Tämä asia on ehdoton. Mitään sukulaisuustietoa ei saa mennä luovuttamaan! Haluatteko tosiaankin että tulee oikeusjuttu? VARMASTI tulee. Älä missään nimessä luovuta tietojasi Genille, MyHeritagelle, SSHY:lle tai Suomen Sukututkimusseuralle.

      • Geneanet

        Geneanet on todella vaarallinen paikka. Suhteellisen vähälukuinen sukunimi saattaa esiintyä siellä kopioituna satoja kertoja eri "tutkijoilla"


    • tietämätönnnn

      Miten käytetään väärin yli 110v sitten syntyneiden ja vuosikymmeniä sitten kuolleiden henkilötietoja?
      Mitä haittaa kenellekään tulee?

      • Kukaaneiomistasukuaan

        Aivan. Tätä minäkään en ymmärrä. On vain mielenkiintoista tietää mistä juuret tulevat ja minkä nimisiä ja millaisia ihmisiä menneisyydessä on ollut. Sallittakoon tämä myös kaikille halukkaille ja innostuneille myös.


      • väyläläinen
        Kukaaneiomistasukuaan kirjoitti:

        Aivan. Tätä minäkään en ymmärrä. On vain mielenkiintoista tietää mistä juuret tulevat ja minkä nimisiä ja millaisia ihmisiä menneisyydessä on ollut. Sallittakoon tämä myös kaikille halukkaille ja innostuneille myös.

        Jep en minäkään ymmärä mitä 110 vuotta vanhat asiat on piilotettava. Ihmisellä joka tälläisen asian haluaa piilotta on itsellän sellaisia asioita jotka ei ole rehellisiä.


    • rippikirjanlukija

      Koulun historiakirjassa kerrottiin mm siitä että Juhana Herttua on Kustaa Vaasan poika. .
      Miten tehdään se oikeusjuttu kirjan tekijöitä vastaan?

      Ihan oikeasti, älkää nyt taas uskoko ihan kaikkea paskaa mitä täällä heitellään.

      Historia on hirtoriaa, ja henkilöiden sukulaisuussuhteet on julkaistukin netissä moneen kertaan. digiarkistossa on kokonaisten seurakluntien kaikki entiset sukulaisuussuhteet monen vuosisadan ajalta täysin lukisina. Eikä löydy mitään lakia jonka nojalla ne edes pitäisi piilottaa.

      • Lallinsukua

        Miten tehdään se oikeusjuttu kirjan tekijöitä vastaan? ... Ei tarvitsekaan. Mutta periaatteessa sitä vastaan joka nämä tiedot muualla julkaisee...
        Vertailuna: jokainen idioottihan voisi painattaa vaikka yhden kirjan mistä aiheesta tahansa ja esittää sen "lähdetietona" ja kaikki olisi OK?


    • 30vuottasukututkijana

      höpönhöpöä.
      Kirjoja saa painattaa omakustanteena ihan vapaasti. Ja kaikenlaista painetaan, niin faktaa kuin fiktiota.

      Sukututkimusta ja paikallishistoriaa saa harrastaa vapaasti, yli 100 vuoitta vanhoja henkilötietoja saa julkaista ilman kenenkään lupaa, eikä siitä ole vielä milloinkaan ollut kenellekään mitään haittaa.

      Sillekään emme voi mitään, että kaikki painettu sana ei ole totta. Se ei ole sitä koskaan ollut, eikä asia tule lähitulevaisuudessa korjaantumaan. Vastuu on aina lukijalla. Ei voi mitään.

    • Varalapsi

      Varovainen saa tai pitäisi olla. Olen tehnyt jo vuosia sukututkimusta hitaanlaisesti käyttäen Hiskiä, sukuraamattua, vanhaa päiväkirjaa, vanhoja hautailmoituksia jne. sekä MyHeritage-ohjelmistoa. Yllätyksekseni ennen joulua aloin saamaan kirjeitä ja lisäyksiä sukupuuhuni sekä vahvistuspyyntöjä. Sain suvustani paljon lisätietoja, mutta minulta siepattiin myös oma keskeneräinen sukuselvitys, jonka olin tarkoittanut vain lähipiirilleni. Vaadittiin vahvistusta.

      Olen syntynyt tavallaan korvaamaan isäni kuolleen pikkupojan ja olen sukua myös isäni vaimolle. Isäni on vaimoineen tunnettu ja kuuluisa suomalainen ja olen tehnyt myös isän suvusta sukututkimusta.

      Minut on kasvatettu suvun keskellä, mutta juuri osittain isän kuuluisuudesta johtuen isäni henkilölisyys on pyritty pitämään salassa. Hän itse on sen minulle lapsuudesta asti monesti tunnustanut. Koska isäni vaimo sai kuitenkin myös vielä lapsen, jäin elämään äitini kanssa kahden "varalapseksi". Tiedän, että äitini oli yksi monista joka ihaili ja rakasti isääni.
      En olisi kuitenkaan halunnut , että sukututkimukseni siepataan yleiseen käyttöön. Vahvistin sen kuitenkin lopulta, sillä myös tätini ja mummini on vahvistanut sukulaisuuteni sekä suvun yhteiset kummit.

      Kaiken lisäksi yöllä vähää ennne joulua kesken sukuni tutkimisen koneestani siepattiin kokonaan toinen sähköpostiohjelma sekä kaikki hyötyohjelmat. Oli todella työn takana saada kone toimimaan uudelleen. Oliko syynä MyHeritage tai joku muu hakkeri ei ole selvinnyt

    • Aule

      Olen samaa mieltä , ei sukutietoj esim. MyHeritage sivulle. Kokemukseni on tämä: Hankin sieltä oman sivun, englanninkieliseltä palstalta. Kirjoitin noin.30 lähisukulaisen nimet. Kuvittelin että ne ovat vain minun sivulla. Tietysti ovatkin, mutta kun nimiä oli tarpeksi, en enää päässyt sivulle, vaikka minulla oli salasana. Kirjoitin siitä MyHeritagelle ja pyysin heitä avamaan minulle oman sivuni. Tein sen monta kertaa, ei vastausta. Puolen vuoden jälkeen aloitin uuden My Heritage sivun, kun Olin unohtanut tapauksen. Mutta nopeasti se tuli muistiin, kun minulle tuli osumia, että "he" olivat löytäneet sukulaisiani . Mutta en pääsisi sille sivulle, minun täytyisi maksaa siitä. Kenen sivulta siis olivat osumat, tietenkin omaltani jonka olin aiemmin kirjannut ja tutkinut kirkonkirjoista. Törkeää, vai mitä. Ajatelkaa hyvät ihmiset, miten he huijaavat Kirjoitin heille, että ne tiedot jotka ovat sillä sivulla, ovat epävarmoja. Voi siellä joku virhe ollakin, mutta myyvätkö he niitä eteenpäin???

      • kuha_ihmettelen

        Mikä ihme näitä häiriintyneitä vetää puoleensa tälle palstalle.


      • kiusallinen.realisti

        My Heritage on miljoonien ihmisten sukututkimusohjelma (ja erittäin hyvä sellainen) - ja olet nähtävästi unohtanut että sinun sukusi on monen toisenkin suku ja sinulla ei ole minkäänlaista yksinoikeutta tai edes omistusoikeutta aikaisempiin sukupolviin joilla voi olla vaikka kuinka paljon jälkikasvua.


      • Viestittjä
        kiusallinen.realisti kirjoitti:

        My Heritage on miljoonien ihmisten sukututkimusohjelma (ja erittäin hyvä sellainen) - ja olet nähtävästi unohtanut että sinun sukusi on monen toisenkin suku ja sinulla ei ole minkäänlaista yksinoikeutta tai edes omistusoikeutta aikaisempiin sukupolviin joilla voi olla vaikka kuinka paljon jälkikasvua.

        Mainitussa ohjelmassa on heikkokohta tämä vertailu. Jos sinulla oikeaa tietoa hyväksyt tämän vertailun niin se tuhoaa sinun oikean tiedon


    • Suvunmummo

      Hankkikaa sukututkimusohjelma vain omaan käyttöön. Nuo ilmaiset ohjelmat omivat tiedot ja mätsäävät tietojasi kaikkien käyttäjien tietoihin. Salassa pidettäviä henkilötietoja ei missään nimessä pidä laittaa noille ilmaisille tiedonlevityssivuille, ei omia eikä läheisten.

      • peruskansalainen

        Entä sitten, ei kaikilla ole arkaluontoista menneisyyttä.


      • kiusallinen.realisti

        Se juuri on tarkoituskin - kun monet tutkivat samaa sukua edistyy asiat paljon paremmin kuin jos yrität tehdä kaiken itse. Mutta voit luonnollisesti käyttää jotain ohjelmaa vain omassa käytössä - se ei kuitenkaan estä muita tutkimasta samaa sukua yhteistoimin.


      • Tongelmako
        peruskansalainen kirjoitti:

        Entä sitten, ei kaikilla ole arkaluontoista menneisyyttä.

        Ei kaikilla ole arkaluonteinen menneisyys, mutta jostain syystä myös israel-asiat voivat olla ongelmallisia. Joillakin tahoilla se asia on mennyt överiksi. Porukat alkavat kyyditseen sellaisia, joiden kuvittelevat olevat kadonnutta isr. heimoa, takaisin omaan maahansa. Entä, jos itse et pidä itseäsi isr:na tai muuten halua sinne kuin lomamatkalla. Mitä teet kun ylimääräistä säpinää sen tiimoilta alkaa käydä. Se on ongelma.


      • Viestittäjä
        kiusallinen.realisti kirjoitti:

        Se juuri on tarkoituskin - kun monet tutkivat samaa sukua edistyy asiat paljon paremmin kuin jos yrität tehdä kaiken itse. Mutta voit luonnollisesti käyttää jotain ohjelmaa vain omassa käytössä - se ei kuitenkaan estä muita tutkimasta samaa sukua yhteistoimin.

        Oiken. Minulla on oma ohjeloma ja myöskin tämä amerikkalainen. Lisäksi teen yhteistyötä muiden tutkijoiden kanssa


    • kiusallinen.realisti

      Olipas vitsi :)) Ai että "vain" sinun omaisuuttasi, hah hah hah
      Mietihän nyt asiaa. Jos vaikka ajatellaan että on 3 sisarusta joista yhdellä on eri isä (tai äiti) kuin kahdella muulla. Silloin heillä on kolme vanhempaa joilla on siis vähintään 6 vanhempaa joilla taas on vähintään 12 vanhempaa - siis vain kolme sukupolvea myöhemmin löydät vähintään 12 esivanhempaa joilla on kaikilla lapsia ja luku vähintään kaksinkertaistuu joka sukupolvi - ja koska olen itse tutkinut näitä asioita voin kertoa sinulle että aikanaan oli perheissä keskimäärin ehkä noin 8 lasta joista suurin osa avioitui ja hankki lapsia joiden esivanhempien sanot olevan "sinun omaisuuttasi" siis ?? .
      Näkyy että et ole perehtynyt asiaan - mikä ei luonnollisesti ole mikään synti - mutta että puhut mitä päähäsi sattuu tulemaan se on paha tapa .
      Vanhemmat sukutaulukot sisältävät ehkä tuhansia nimiä ja "EI enää elossa olevat ihmiset" voi periaatteessa löytää internetistä (jos tietää miten se tehdään). Esimerkiksi kirkonkirjoista aina jonnekin 1650 luvulle asti .. ja muista kirjoista jopa sitä ennen ..
      Sukututkimukset ovat jopa yhteiskunnallisesti tärkeitä koska niiden kautta tulee paljon vanhaa historiaa päivänvaloon. Esimerkiksi erilaiset ammatit jotka ovat jääneet unholaan tänä uutena tietokoneiden aikakautena ..

    • Ehdoton-ei

      Kukaan ei saa luovuttaa kenestäkään minun esivanhemmasta tietoja sukututkijoille eikä israelilaisille. Olen kuullut tästä vakavan varoituksen. Israelilaiset ovat Illuminatin perustajia. Ensimmäiset oikeusjutut tulevat jo. Olen kuullut myös varoituksia että israelilaiset firmat haluavat minun omat esivanhempaintietoni. En aio luovuttaa - Suomella ja Israelilla ei ole henkilötietojenluovutussopimusta esivanhemmista.

      • Jooskos

        Ehdoton-ei -nimimerkille tiedoksi: voisitko ilmoittaa esivanhempasi (kaikkine tietoineen) ja pitkältä ajalta, jotta emme luovuta vahingossa salaamiasi tietojasi pelkäämääsi suuntaan.


    • Viestittäjä

      100 vuotta vanhemmat on yleisesti käytössä eikä sitä sinulta kysytä

      • Rahattänne

        Minä voin myydä kaikki mahdolliset ja mahdottomat esivanhempieni tiedot!


      • Anonyymi
        Rahattänne kirjoitti:

        Minä voin myydä kaikki mahdolliset ja mahdottomat esivanhempieni tiedot!

        En aio ostaa yhtäkään. Osaan tutkia itsekin, opetellut sitä vasta noin 37 vuotta ja reilut 76 tuhatta nimeä on tiedostossani. Jos kysyt, niin voin ihan ilmaiseksi lähettää sinulle niistä sitä, mitä minulla sattuu olemaan. Ja toisekseen - nuo netissä olevat sukutiedot ovat ainakin 50 % totaalisesti vääriä. Niin että usko nyt sitten niihin...


    • Anonyymi

      Eihän se nyt mikään intiimi asia ole, kuka on kenenkin sukulainen. Päinvastoin jopa läheisimmän sukulaisuussuhteet ovat normaalisti mitä julkisinta tietoa. Yleisesti tiedetään, ketkä ovat kenenkin lapsia ja ketkä ovat keskenään naimisissa. Vaikea niitä on salassa pitää.

      • Anonyymi

        *läheisimmät


    • Anonyymi

      Ei ei ja ei! Kaikki esivanhempani ovat yksityistä tietoa, eivät kuullut kenelläkään muulle

      • Anonyymi

        Lopeta hullu huutosi, et sinä ketään voi omistaa, et varsinkaan heidän kuolemansa jälkeen. Johan pelkästään netistä löytyy kenelle tahansa halukkaalle paljon tietoja entisistä seurakuntien ihmisistä yms. Niiden etsiminen ja katselu on ihan luvallista jokaiselle, eivät ne tiedot siellä muuten olisikaan.
        Olet vissiin aivan sekaisin...


    • Anonyymi

      Elävien tietoja ei saa käsitellä. Se on tietosuojaloukkaus ja siitä joutuu vankilaan.

      • Anonyymi

        Jos väitteesi olisi yksiselitteisesti totta, ei meillä voisi olla esim. ns. roskalehdistöä ensinkään.


    • Anonyymi

      Riippuu auneistosta. Mitä auneistoa tarkoitetaan?

    • Anonyymi

      Elävien ihmisten auneistoissa kannattaa pitää huoli

    • Anonyymi

      Mistä saa ratkontavinkkejä?

    • Anonyymi

      Voiko MyHeritagen sukurekisteriä julkaista omalle suvulle?

      • Anonyymi

        Kyllä voi jos siinä on vain kuolleita henkilöitä. Jos on elävien tietoja, näiltä pitää pyytää lupa siihen.


    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1535
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1174
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1107
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1006
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      965
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      927
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      882
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      19
      852
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      674
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      650
    Aihe