Outback neliveto

Epätietoisuutta

Onko vuosimallin 2015 Outback 2,5i rikki, koska liukkaalla alustalla paikaltaan kiihdyttäessa eturenkaat pyörivät yli sekunnin tyhjää ennen kuin takarenkaat alkavat vetää?

43

1613

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tutkitaanensin

      Miten olet tuon testin tehnyt?

    • SubaruLeonePuukiipijä

      Siinä on uudenajan neliveto, eli normmaalilta kuullostaa, automaattineliveto, sellainen kaupunki neliveto!

    • SieltäSaaOikeitaNeuvoja

      Ihminen, jolla on OIKEASTI Vm-2015 Outback, niin tuskin kyselee tuollaisia Suoli24 palstalla. Et kai luule tosissasi, että täältä löytyy asiantuntijoita vastaamaan kysymykseesi? Sen verran voin jeesata, että oikea paikka kysyä tuollaista on merkkiliike, jos sulla nyt mitään Outbackia edes on.

      • Epätietoisuutta

        No, jopa tulee asiallista kommenttia! Olen lähtenyt autollani useita kertoja loivaan ylämäkeen alustan ollessa jään peittämänä. Ei tarvitse olla kummoista perstuntoa huomatakseen kyseistä järjestelmän "ominaisuutta". Vertailukohtana pidän 2008 Subaru Legacya, jonka vaihdoin nykyiseen Outbackiini.


      • Epätietoisuutta

        Ja vielä SieltäSaa... jne kommentista, että yhdessäkään autotestissä minkä olen lukenut ei mainita miten neliveto oikeasti käyttäytyy liukkaalla. Ja luuletko oikeasti, että myyjät myöntäisivät kyseisen ongelman nykyisessä järjestelmässä?


      • SieltäSaaOikeitaNeuvoja

        No täältäkö luulet aloittajan saavan vastauksen kysymykseensä? Mielummin minä kysyn vaikka Merkkiliikkeestä, tai vaihtoehtoisesti joltain kyseisen merkin merkkikorjaamolta, että mitenkä asian laita on, kuin suoli24:n "asiantuntija" palstalta.
        Toki jos sinä tiedät, mitenkä sen nelivedon pitäisi toimia, niin kerro se aloittajalle, äläkä minua rupea arvostelemaan. Ei aloittaja sitä kysynyt.


      • Epätietoisuutta

        Anteeksi, mutta sinä tunnut olevan juuri kuvailemasi "suoli24 asiantuntija" jonka olisi syytä pysyä poissa näiltä palstoilta viisastelemasta. T: Viestiketjun aloittaja


      • SieltäSaaOikeitaNeuvoja

        Minun puolestani saat jäädä ongelminesi yksin. Noin tonokkia ei kukaan ikävöi....


      • Epätietoisuutta

        No tiedoksesi kirjoitan, että Subaru-huollossa minua EI osattu auttaa... Täytynee hakeutua koeajolle jonnekin ja ottaa asiasta selvä.


      • SieltäSaaOikeitaNeuvoja

        Onnea ongelmien täyttämään elämääsi......


      • Epätietoisuutta

        Heh, kiitos samoin!


    • Huoltoon

      No oudolta kuullostaa. Minulla on Cvt laatikkoinen Forester. Ei tosiaan sutaise tuolla tavalla liikkeelle lähtiessä.
      Tuota sutimista teki Honda CRV aikoinaan.

    • tukitaanensin

      Miten olet tuon testin tehnyt?

      Miten havainnoit ? kamerat sivuilla ja tietokoneelta katsoit? ei noita ihan itse pysty havaitsemaan ratintakaa ajaen.
      Itse ajelen forestrilla.

      • Epätietoisuutta

        Trollipojun päässä olevalla testillä.


      • Epätietoisuutta

        No minäpä kerron miten olen todennut nelivedon "vajaavaisuuden":
        1. ajetaan auto liukkaalle alustalle, esim. jäälle loivasti ylöspäin viettävään mäkeen (esim risteys)
        2. pysäytetään auto, jonka jälkeen vapautan jarrun ja polkaisen kaasua auton saamiseksi liikkeelle
        3. totean, että auton keula luistelee puolelta toiselle noin sekunnin ajan eikä auto liiku eteenpäin
        4. noin sekunnin kuluttua auto selkeästi nytkähtää eteenpäin, kun takarenkaat tulevat mukaan

        Jos olette kykenemättömiä havaitsemaan perstunnolla mitä autonne tekee, tietäkää että jotkut siihen kykenevät. Siihen ei tarvita tietokoneita eikä kameroita. Käykää kokeilemassa ajamista etuvetoisella autolla liukkaalla kelillä, niin tiedätte mistä puhun kohdassa kolme. Tuollaista vastaavaa tilannetta en siis kohdannut ajanessani 2008 Legacyllä.


    • Vähitellenpyörii

      No mutta hei, noinhan se toimii. Maastoautoneliveto on koko ajan päällä mutta se on raskas ja kankea systeemi joka vie bensaa aika paljon ja osan tehoista.

      Tommoinen henkilöauton neliveto ottaa vähitellen kiinni jos etupyörät pyörii nopeammin kuin takapyörät, s.o. sutii. Jos ajetaan jossain lumessa tai sohjossa, takapyörät lähtee mukaan tuuppaamaan. Jos etupyörästä lähtee äkkiä pito niin takapyörä ei ehdi mukaan.

      • Takamaanmies

        Kuten sanoin tuo uudemman mallin neliveto toimii juuri tuolla tavalla automaatin kanssa! Vanhan mallin manuaalilla neliveto ei pidä taukoja, syynä on tämä jatkuva päästöjen pienentäminen eli kulutuksen vähentäminen! Itsellä 10 vuoden Outbackki ja siinä neliveto on vielä kertaallinen, subaru Leone tai peräti justy niin menee vaikka puuhun!
        Trendi on että neliveto kokoajan hienonee ja huononee, ovat elektroniikka-nelivetoja, valitettavasti!
        Eli lyhyesti, aloittajan autossa ei mitään vikaa, toimii suunnitellusti!


    • Ehjäonrauhoitu

      Se toimii juuri suunnitellulla tavalla. Vanhemmissa oli mekaaninen ja oli päällä aina . Siksi ajan vanhemmalla niin kauan kun niitä on ja korjaus on erittäin harvoin edelleen tuuminnassa.

      • Subaruomistaja

        "Vanhemmissa". "Uusi ja vanha" -neliveto. Suoli24 -mutu-asiantuntijat liikkeellä.
        CVT-lootaisissa subaruissa on levykytkimellä toteutettu neliveto. Manuaalivaihteisissa EDELLEEN sama keskitasauspyörästöön perustuva kuin ennenkin. Tärkeää on myös se, että miten järjestelmät reagoi, jos joku rengas luistaa ja voima siirtyy tässä tapauksessa muille renkaille. Se onkin yhtä tärkeä seikka kuin se, että miten neliveto on toteutettu. Itse olen todennut sen, että rautaa on otettu viime aikoina pois tästä järjestelmästä ja suunnittelijat ovat tehtaalla laskeneet että keskimäärin vähemmälläkin pärjää. Saadaanpa auto kasattua halvemmalla ja voittoa kasvatettua, auton hyvän maineen ansiosta systeemejä pidetään siltikin erittäin hyvinä. TM:n nelivetotesti osoitti karun totuuden muutama vuosi sitten: Subarun kehuttu symmetrinen neliveto CVT:ssä alkoi savuta rankasti ylämäkitestissä. Mutta, tällainen tilanne harvoin tulee normikuskilla eteen, joten on Subaru varteenotettava vaihtoehto edelleen.


      • Subarulla
        Subaruomistaja kirjoitti:

        "Vanhemmissa". "Uusi ja vanha" -neliveto. Suoli24 -mutu-asiantuntijat liikkeellä.
        CVT-lootaisissa subaruissa on levykytkimellä toteutettu neliveto. Manuaalivaihteisissa EDELLEEN sama keskitasauspyörästöön perustuva kuin ennenkin. Tärkeää on myös se, että miten järjestelmät reagoi, jos joku rengas luistaa ja voima siirtyy tässä tapauksessa muille renkaille. Se onkin yhtä tärkeä seikka kuin se, että miten neliveto on toteutettu. Itse olen todennut sen, että rautaa on otettu viime aikoina pois tästä järjestelmästä ja suunnittelijat ovat tehtaalla laskeneet että keskimäärin vähemmälläkin pärjää. Saadaanpa auto kasattua halvemmalla ja voittoa kasvatettua, auton hyvän maineen ansiosta systeemejä pidetään siltikin erittäin hyvinä. TM:n nelivetotesti osoitti karun totuuden muutama vuosi sitten: Subarun kehuttu symmetrinen neliveto CVT:ssä alkoi savuta rankasti ylämäkitestissä. Mutta, tällainen tilanne harvoin tulee normikuskilla eteen, joten on Subaru varteenotettava vaihtoehto edelleen.

        Mikäs oli se ainoa auto lähti rullilta, vaikka 3 pyörää oli rullilla TM tuoreessa cittarivertailussa? Oisko ollut Subaru Forester CVT?


      • Subaruomistaja1
        Subarulla kirjoitti:

        Mikäs oli se ainoa auto lähti rullilta, vaikka 3 pyörää oli rullilla TM tuoreessa cittarivertailussa? Oisko ollut Subaru Forester CVT?

        Rullatesti vs pitkä runsasluminen ylämäki. Ei ihan verailukelpoisia olosuhteita.


      • Epätietoisuutta
        Subaruomistaja kirjoitti:

        "Vanhemmissa". "Uusi ja vanha" -neliveto. Suoli24 -mutu-asiantuntijat liikkeellä.
        CVT-lootaisissa subaruissa on levykytkimellä toteutettu neliveto. Manuaalivaihteisissa EDELLEEN sama keskitasauspyörästöön perustuva kuin ennenkin. Tärkeää on myös se, että miten järjestelmät reagoi, jos joku rengas luistaa ja voima siirtyy tässä tapauksessa muille renkaille. Se onkin yhtä tärkeä seikka kuin se, että miten neliveto on toteutettu. Itse olen todennut sen, että rautaa on otettu viime aikoina pois tästä järjestelmästä ja suunnittelijat ovat tehtaalla laskeneet että keskimäärin vähemmälläkin pärjää. Saadaanpa auto kasattua halvemmalla ja voittoa kasvatettua, auton hyvän maineen ansiosta systeemejä pidetään siltikin erittäin hyvinä. TM:n nelivetotesti osoitti karun totuuden muutama vuosi sitten: Subarun kehuttu symmetrinen neliveto CVT:ssä alkoi savuta rankasti ylämäkitestissä. Mutta, tällainen tilanne harvoin tulee normikuskilla eteen, joten on Subaru varteenotettava vaihtoehto edelleen.

        Tuota kommenttia on pakko hieman korjata. Esim vuoden 2008 Legacyssä manuaalilaatikolla neliveto on järjestetty lamellikytkimellä ilman keskitasauspyörästöä. Vetotapa on kiinteä 45:55, ja hyvin toimi!

        Yritän saada nyt viikonloppuna uuden Outbackin koeajolle ja selvitän onko siinäkin vastaava "ominaisuus" nelivedossa kuin omassa autossani.


      • forforre

        Sori vaan, kyllä siinä oli tuolloin keskustasauspyörästö ja ns viskolukko sen apuna estämässä lian luiston jos alkoi sutimaan.


      • Epätietoisuutta
        forforre kirjoitti:

        Sori vaan, kyllä siinä oli tuolloin keskustasauspyörästö ja ns viskolukko sen apuna estämässä lian luiston jos alkoi sutimaan.

        Mihin siinä vielä tarvitaan keskustasauspyörästöä, kun vetoa eteen ja taakse "säädellään" lamellikytkimillä?


      • forforre
        Epätietoisuutta kirjoitti:

        Mihin siinä vielä tarvitaan keskustasauspyörästöä, kun vetoa eteen ja taakse "säädellään" lamellikytkimillä?

        Tuossa olikin kyse 2008 mallisesta manuaalivaihteisesta.
        Automaatin kanssa onkin lamellikytkin.
        Keskustasaupyörästö manuaalivaihteisessä tarvitaan siihen kun esim mutkassa on etu / oik /vas/ pyörien pyörimisnopeus eri. Jos olisi ns kiinteä "kemppiläinen lukko", (jos nyt joku tietää mikä se on), niin olisi meno aika töksähtelevää.


      • Epätietoisuutta

        Vuoden 2008 manuaalivaihteisessa Legacyssä EI siis ole keskustasauspyörästöä. Tietokoneohjattu lamellikytkin huolehtii riittävästä luistosta etu- ja taka-akseliston välillä itsessään.


    • Erkoinenaloitus

      CVT automaattivaihteisto jakaa voimaa 60-40% - 50-50% etu ja takapään välillä. Takana on siis aina vetoa. Omani ei todellakaan sutaise tuollatavalla liukkaalta lähtiessä kuten aloituksessa kuvaillaan.
      Kyseessä Forester.

      • cvtfeikkineliveto

        sun on forresterissasi paha vika kun ei sutaise, syyttä kääntyä pikaisesti korjaamolle molle molle molle. CVT ja kyllä sutaisee.


      • MölliMölli
        cvtfeikkineliveto kirjoitti:

        sun on forresterissasi paha vika kun ei sutaise, syyttä kääntyä pikaisesti korjaamolle molle molle molle. CVT ja kyllä sutaisee.

        Feikki. Taidat puhua kokemuksesta? Oletko ikinä edes ajanut Subarulla?


      • forforre

        Aivan sama 2015 Outbackissa. Ei ainakaan mun ajoissa ole ollut sutimista havaittavissa. Toki keskityn vain ajamiseen enkä mieti sitä paljonko on vetoa milloinkin ja missä.
        Sopii tulla kokeileen miten toimii.
        Tre.


    • ErilaisiaOvat

      Legacy vm99 manuaali: vasen etu ja takapyörä ilmassa, vaihde vapaalla eikä käsijarrua päällä. Kun liikuttelin takapyörää edestakaisin, niin etupyörä liikkui myös.

      Outback vm2008 automaatti: vasen etu ja takapyörä ilmassa, vaihde (N) vapaalla eikä käsijarrua päällä. Kun liikuttelin takapyörää, niin se pyöri vaan , eikä etupyörä liikahtanutkaan.

    • Fujiraskasteollisuus

      Olipa mennyt subarun arvostus merkkien merkki tutkimuksessa alas kuin lehmän sapa! Taitaa olla paljon negatiivisia kokemuksia?
      Omaani olen kyllä,ollut hyvin tyytyväinen. Vanhat vai uudet huonoja, vai molemmat?

      • Subaruomistaja

        Kallis ylläpito (15k huoltoväli, isot renkaat, varaosat)? Puheet tai tositarinat hajonneista koneista? Muut merkit menneet edelle sisätilan tekniikan / viihdelaitteiston kanssa? Alustan epämukavuus nykyteillä?
        Nämä tulevat äkkiseltään mieleen syistä miksi arvostus on laskenut. Ja ehkä subaru on menettänyt parhaan mainosarvonsa mikä sillä oli joskus ralliautojen ansiosta.
        Itsellä vm -11 Outback diesel ja kohta 150k mittarissa. Toistaiseksi vain kuluvien osien vaihtoa, ei muuta, vaikka laakerit ja tukivarret maksoivatkin maltaita yhdessä huollossa. Alusta ei ole mukavimmasta päästä, muuten loistopeli nelivetoineen, isoine sisätiloineen ja maavaroineen. Ei liikaa elektroniikkaa hajoilemassa.


      • TähdetTähdetSeulaset

        Subbaru on kyllä kallis omistaa! Varaosat ovat erittäin kalliita, onneksi niitä tarvitaan erittäin vähän. Vanhanaikainen, ehkä juuri siksi toimiva peli. Silti täytyy ihmetellä merkkien merkki tutkimusta kun ollaan siellä keskiarvon alapuolella? Mikä mättää?


    • Tosiasiaavälillä

      Subaruhan on useilla eri mittareilla maailman luotettavimpia automerkkejä ja on pärjännyt myös testeissä. Forester voitti ruotsalaisten katumaasturikisan (mm. CVT automaatin nelivetoa kehuttiin) ja Outback taas pesi nelivetofarkkuvertailussa Audit ja Meset ym. Nämä siis Ruotsalaisissa Vi Bilägare ja Teknikens Värld lehdissä vuonna -15. Forester valittiin myös vuoden katumaasturiksi Suomessa vuonna -14.
      Jenkeissä Consumer Reportsin laatututkimuksessa Subaru oli maailman paras automerkki!
      Ei se brändi ole laskussa vaan nousussa.

    • vengas

      On.

    • TyytyväinenOmistaja

      Outback-16 alla, Ei valittamista....

      • Subaruomistaja

        Tyytyväinenomistaja, voitko kirjoittaa muutaman rivin kokemuksista jos on riittävästi kilometrejä jo takana. Kiitos! Outback harkinnassa, uusi siis.


      • TyytyväinenOmistaja

        No ei ole vasta kuin 12000km takana, joten ei pysty kilometrien puolesta vielä paljoakaan kertomaan kokemuksia muuten kuin sen, että mitään ongelmia ei ole ollut tähän asti. Täyttää noin niin kuin muuten omat kriteerini kyllä hienosti.


      • Epätietoisuutta

        Mitä minä olen ehtinyt autolla ajaa ja kokea, niin Outback on "tylsän" hyvä auto: hiljainen, hyvä ajaa, hyvät sisätilat, eyesight toimii erinomaisesti, audiolaitteet toimivat hyvin ja kuulostavat siedettäviltä, ihan mukava suorituskyky.

        Miinukset 2,5i Ridge: polttoaineen kulutus (diesel aivan toista maata!), tankkausluukun suunnittelu (aukon ulkoreunan kallistus suorastaan imee vettä ja pakkasella luukku jäätyy tiukasti kiinni!), neliveto erikoistapauksissa (kuten ylempänä olen kirjoittanut, muttei kaikkia haitanne), cvt-laatikon nykäykset (on se kumma, että miksi hyvä laatikko on pilattu "pykälillä"!). Auto ei myöskään onnistu herättämään mitään erityisiä tunteita sitä kohtaan. Legacy oli toista maata!


      • ErilaisiaOvat

        Nykäiseekö lähtiessä?

        Outbackkini nykäisee - paitsi jos vaihteen D:lle asettamisen jälkeen odottaa reilun sekunnin. Sen jälkeen ei nykäystä tunnu.
        Ilmeisesti laatikkoöljyt vaikuttavat myös.


    • Hyväloota

      Ei ainakaan minun Foresterin cvt nykäise koskaan. Ehkä olen oppinut käyttämään laatikkoa siten, että odotan sen sekunin vaistomaisessti, en osaa sanoa. Ei nykäise eikä nyi. Erittäin hyvä loota. Samoin loistava neliveto. Kilsoja tässä n.30 000, eikä pienintäkään vikaa ole ollut.

    • Epätietoisuutta

      Nyt viimein sain koeajettua Levorgin sekä Foresterin ja pääsin vertaamaan niitä Outbackiini. Ensimmäiseksi täytyy sanoa, että oikean valinnan tein näiden kolmen joukosta ajoneuvokseni; Levorg on meluisa ja alusta on epämukava Outbackiin verrattuna, Forester on ajettavuudeltaan hyvin Outbackin kaltainen mutta tiloiltaan riittämätön.

      Seuraavaksi joudun toteamaan olleeni väärässä autoni "etuvetoisuuden" suhteen. Tutkittuani, vertailtuani ja muuten vain hämmästeltyäni olen todennut, että "etuvetoisuuden" tunteen on aiheuttanut etupään "lukon pettäminen". Tällöin molemmat eturenkaat eivät vedä yhtä aikaa, vaan vedon puoli vaihtelee hetken aikaa voimakkaasti. Vastaavaa en huomannut Levorgissa tai Foresterissa. Se taasen voi johtua autojen turbomoottorista, joka ei "herää" vetämään yhtä nopeasti kuin 2,5i, joten nelivetojärjestelmä ilmeisesti ehtii paremmin mukaan toimintaan. Sinänsä mielenkiintoiseksi asian tekee se, että tasaisella liukkaalla pinnalla kiihdytettäessä Outback vetää tasaisesti kaikilla neljällä pyörällä alusta alkaen, mutta miksi sitten loiva ylämäki aiheuttaa haasteita?

      Lopuksi täytyy vielä todeta, että kovin montaa kiihdytystä tai pidempiaikaista "möyrimistä" autojen nelivetojärjestelmä ei kestä. Hyvin pian autoissa alkaa haisemaan "kytkin" ja ne lopettavat liikkumasta aika pian kokonaan. Monilevykytkin ei näköjään ole riittävän tukevaa tekoa, mutta eipä autoja ole oikeiksi maastoautoiksi tarkoitettukaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8116
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      35
      2492
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2223
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      18
      1876
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1634
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1469
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1435
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1379
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1262
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1143
    Aihe