Kuinka nopeasti masennuslääkkeet vaikuttavat?

Ihmettelijä

Kuinka nopeasti masennuslääkkeet voivat vaikuttaa? Voiko muutoksia alkaa näkymään jo seuraavana päivänä(lääkepakkauksessa puhuttiin 2-4 viikosta) vai onko kyse jostain lumevaikutuksen kaltaisesta tai jostain ihan muusta?

Itse olen ollut masentunut jo monen kuukauden ajan, mutta kun sain lääkkeitä ja otin niitä eilen, niin tämä aamu on ollut aivan ihmeellinen. Normaalisti olisi vituttanut perkeleesti(anteeksi ilmaisu), mutta nyt tuntuu kuin leijuisi jossain aivan muualla ja mikään ei paina mieltä.Tosin eilen alkoi epäilyttämään että ehkä kärsinkin maanisdepressiivisyydestä. Mene ja tiedä...

12

12961

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ###

Kyllä se vaikutus alkaa tuntua heti jossain määrin ja aina yksilöllisesti. Voi olla, että sivuvaikutuksetkin alkavat tuntua kohtsillään. Mutta pysyviä vaikutuksia mielialaan saa odotella ainakin puoli vuotta, sitä ennen on turha yrittää lopettaa lääkitystä muuten kuin, jos tulee pahoja sivuoireita.

• Kokeillut

Mulla alkoi vaikuttaa heti. En ikävä kyllä alkanut leijua, mutta keskittyminen parantui. Vaikka ohjeissa tosiaan puhutaan viikoista. Ehkä vaikutus on yksilöllistä ja lisäksi ohjeissa ei haluta antaa turhaa toivoa pikaparanemisesta.

• SISKO

kaikki on yksilöllistä , mä oon nyt kohta 2 kuukautta popsinu pillereitä ja vaikutus alkaa nyt vasta näkyä

• Mirtazapin

Olen itse syönyt ko. lääkettä nyt viikon, enkä voi sanoa, että mitään mullistavaa olisi tapahtunut. Alussa oli sivuvaikutuksia, kuten unettomuutta, väsymystä. Joku kirjoitti, että mieliala voi muuttua liian pirtäksi niin, että pitää lopettaa koko homma! Onko muilla tällaisia kokemuksia? Tuntuu oudolta ja vieraalta ajatukselta näin äkkiseltään.

• Ihmettelijä

Minulla oli jo unettomuutta ennen lääkkeiden käytön aloittamista ja sain myös nukahtamislääkkeittä. Nekin toimivat. Saa nyt nähdä mihin tällainen lääkkeiden syöminen johtaa. Vähän pelottaa nukahtamislääkkeiden käyttäminen, sillä niihinhän voi tulla riippuvaiseksi.

Ehkä lääkkeiden aiheuttama liiallinen pirteys ilmenee unettomuutena, joten sillä tavalla tuntuu vähän absurdilta käyttää molempia lääkkeitä. Ainakin masennuslääkkeiden käyttöohjeissa mainitaan mahdollisuus niiden aiheuttamasta unettomuudesta.

• Kirahvi
        Ihmettelijä kirjoitti:

Minulla oli jo unettomuutta ennen lääkkeiden käytön aloittamista ja sain myös nukahtamislääkkeittä. Nekin toimivat. Saa nyt nähdä mihin tällainen lääkkeiden syöminen johtaa. Vähän pelottaa nukahtamislääkkeiden käyttäminen, sillä niihinhän voi tulla riippuvaiseksi.

Ehkä lääkkeiden aiheuttama liiallinen pirteys ilmenee unettomuutena, joten sillä tavalla tuntuu vähän absurdilta käyttää molempia lääkkeitä. Ainakin masennuslääkkeiden käyttöohjeissa mainitaan mahdollisuus niiden aiheuttamasta unettomuudesta.

Nukahtamislääkkeistä ei voi jäädä fyysisesti riippuvaiseksi, vain henkisesti. Siis niin, että valvomista pelkää niin paljon, ettei pysty nukahtamaan. Siihen auttaa esim. se että pitää lääkkeitä saatavilla, siltä varalta ettei nukahda ilman. Pikku hiljaa sitten tottuu ja rauhoittuu.

Voit myös pyytää suurempaa masennuslääkeannosta lääkäriltä. Alkuun lääkkeiden aloittaminen tai annostuksen nostaminen voi aiheuttaa levottomuutta, mutta niiden tarkoitus on helpottaa oloa, myös nukkumista.

Mullakin oli pahoja univaikeuksia ennen masennuslääkkeitten syömisen aloittamista. Sain tosi tujut unilääkkeet, joita popsin yli puoli vuotta. Masennuslääkkeannostustani nostettiin huomattavan korkeaksi, jolloin ne korjasivat myös häiriöt nukkumisessani. Sen jälkeen pystyin lopettamaan unilääkkeiden käytön vähitellen. Nyt nukun hyvin ja olen onnellinen, enkä harkitse lääkkeiden lopettamista vielä pitkään aikaan.

• Ihmettelijä

Taisin olla aamulla liian optimistinen. Aikaa kun kuluu, niin olotila normalisoituu(masentaa). Täytynee ottaa taas tänään lisää tablettia.

• Harmaakarhu.

Lääkkeen"itämisaika"vaihtelee lääkkeestä riippuen.Meikälle määrättiin Seronil 60mg-valmiste.Se"itämisaika"oli meikän kohdalla semmoinen kuukausi,ehkä kaksi.
      Nyt on Seronil alasajettu ja Zoloft 100mg on tullut tutummaksi.Sen"itämisaika"on oletettavasti samaa luokkaa.Se johtuu siitä,miten Sinulla on jotain rinnakkaislääkitystäkin.Meikällä on Remeron 15mg siinä kaverina.Lisäksi on Zopiclone 7,5 mg tyrmäämässä meikää yöunille.Niitä tulee vedettyä kaksi kappaletta.Eli aika järeä latinki.Olisi kyllä korkein aika päästä unilääkkeestä eroon.Nimittäin kun en ole nukkunut kolmeen vuoteen ilman unilääkettä.Sanoisin,ettei ole kadehtimista tässä tilanteessa.

• Harmaakarhu.
        viuviu kirjoitti:

http://www.tukiasema.net/keskustelu/show.asp?id=10114&c=4909&p=1&pm=1

Olen käynyt noilla sivuilla ja olen sen testin mukaan vaikeasti masentunut.En suosittele kellekään tätä olotilaa.Yrittäkää avautua jollekin läheiselle,tai jos ei onnistu,niin hankkiutukaa ammattiavun piiriin.
        Tätä on jatkunut jo vuosia,tosin nyt on alkanut jo hiukan helpottaa.Kun on löytynyt henkireikiä.Ilman niitä en tulisi toimeen.Voimia Teille Kaikille siinä jaksamisessa.Se on kovaa hommaa...

• viuviu
        Harmaakarhu. kirjoitti:

Olen käynyt noilla sivuilla ja olen sen testin mukaan vaikeasti masentunut.En suosittele kellekään tätä olotilaa.Yrittäkää avautua jollekin läheiselle,tai jos ei onnistu,niin hankkiutukaa ammattiavun piiriin.
        Tätä on jatkunut jo vuosia,tosin nyt on alkanut jo hiukan helpottaa.Kun on löytynyt henkireikiä.Ilman niitä en tulisi toimeen.Voimia Teille Kaikille siinä jaksamisessa.Se on kovaa hommaa...

että saat tuosta osoitteesta apua lääkkeiden käytön lopetuksessa.klikkaa tuota edellisessä olevaa osoitetta,pääset suoraan asiaan.

• Harmaakarhu.
        viuviu kirjoitti:

että saat tuosta osoitteesta apua lääkkeiden käytön lopetuksessa.klikkaa tuota edellisessä olevaa osoitetta,pääset suoraan asiaan.

Kyllä näiden riemujyvien kanssa menee vielä jonkun aikaa.Katsellaan nyt,mitä tuleman pitää.Kiittäen vinkistä...Palataan asiaan jossain vaiheessa...

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Upea peppuisella naisella

Upea peppuisella naisella on upea peppu.
      Ikävä
      85
      6294
    2. Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta

Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t
      Tornio ja Haaparanta
      30
      3783
    3. törniöläiset kaaharit haaparannassa

isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/
      Tornio ja Haaparanta
      28
      3140
    4. Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!

https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu
      Maailman menoa
      369
      1696
    5. Mihin se sysipska hävisi?

Katso Frida Kahlo elämäkerta ja opi.
      Ikävä
      33
      1388
    6. Upea peppuisella miehellä

Upea peppuisella miehellä on upea peppu.
      Ikävä
      27
      1320
    7. Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän

Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi
      Maailman menoa
      46
      949
    8. Anteeksi kulta

En oo jaksanut pahemmin kirjoitella, kun oo ollut tosi väsynyt. Mut ikävä on mieletön ja haluisin kuiskata korvaasi, hyv
      Ikävä
      11
      946
    9. Perttu Sirviö laukoo täydestä tuutista - Farmi Suomi -kisaajista kovaa tekstiä "Pari mätää munaa..."

Ohhoh, Farmilla tunteet alkaa käydä kuumana, kun julkkiksia tippuu jaksosta toiseen! Varo sisältöpaljastuksia: https:
      Tv-sarjat
      11
      870
    10. Tykkään susta todella

Paljon. Olet ihana ❤️
      Ikävä
      42
      849
    Aihe