Kuinka nopeasti masennuslääkkeet vaikuttavat?

Ihmettelijä

Kuinka nopeasti masennuslääkkeet voivat vaikuttaa? Voiko muutoksia alkaa näkymään jo seuraavana päivänä(lääkepakkauksessa puhuttiin 2-4 viikosta) vai onko kyse jostain lumevaikutuksen kaltaisesta tai jostain ihan muusta?

Itse olen ollut masentunut jo monen kuukauden ajan, mutta kun sain lääkkeitä ja otin niitä eilen, niin tämä aamu on ollut aivan ihmeellinen. Normaalisti olisi vituttanut perkeleesti(anteeksi ilmaisu), mutta nyt tuntuu kuin leijuisi jossain aivan muualla ja mikään ei paina mieltä.Tosin eilen alkoi epäilyttämään että ehkä kärsinkin maanisdepressiivisyydestä. Mene ja tiedä...

12

11214

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ###

      Kyllä se vaikutus alkaa tuntua heti jossain määrin ja aina yksilöllisesti. Voi olla, että sivuvaikutuksetkin alkavat tuntua kohtsillään. Mutta pysyviä vaikutuksia mielialaan saa odotella ainakin puoli vuotta, sitä ennen on turha yrittää lopettaa lääkitystä muuten kuin, jos tulee pahoja sivuoireita.

    • Kokeillut

      Mulla alkoi vaikuttaa heti. En ikävä kyllä alkanut leijua, mutta keskittyminen parantui. Vaikka ohjeissa tosiaan puhutaan viikoista. Ehkä vaikutus on yksilöllistä ja lisäksi ohjeissa ei haluta antaa turhaa toivoa pikaparanemisesta.

      • SISKO

        kaikki on yksilöllistä , mä oon nyt kohta 2 kuukautta popsinu pillereitä ja vaikutus alkaa nyt vasta näkyä


    • Mirtazapin

      Olen itse syönyt ko. lääkettä nyt viikon, enkä voi sanoa, että mitään mullistavaa olisi tapahtunut. Alussa oli sivuvaikutuksia, kuten unettomuutta, väsymystä. Joku kirjoitti, että mieliala voi muuttua liian pirtäksi niin, että pitää lopettaa koko homma! Onko muilla tällaisia kokemuksia? Tuntuu oudolta ja vieraalta ajatukselta näin äkkiseltään.

      • Ihmettelijä

        Minulla oli jo unettomuutta ennen lääkkeiden käytön aloittamista ja sain myös nukahtamislääkkeittä. Nekin toimivat. Saa nyt nähdä mihin tällainen lääkkeiden syöminen johtaa. Vähän pelottaa nukahtamislääkkeiden käyttäminen, sillä niihinhän voi tulla riippuvaiseksi.

        Ehkä lääkkeiden aiheuttama liiallinen pirteys ilmenee unettomuutena, joten sillä tavalla tuntuu vähän absurdilta käyttää molempia lääkkeitä. Ainakin masennuslääkkeiden käyttöohjeissa mainitaan mahdollisuus niiden aiheuttamasta unettomuudesta.


      • Kirahvi
        Ihmettelijä kirjoitti:

        Minulla oli jo unettomuutta ennen lääkkeiden käytön aloittamista ja sain myös nukahtamislääkkeittä. Nekin toimivat. Saa nyt nähdä mihin tällainen lääkkeiden syöminen johtaa. Vähän pelottaa nukahtamislääkkeiden käyttäminen, sillä niihinhän voi tulla riippuvaiseksi.

        Ehkä lääkkeiden aiheuttama liiallinen pirteys ilmenee unettomuutena, joten sillä tavalla tuntuu vähän absurdilta käyttää molempia lääkkeitä. Ainakin masennuslääkkeiden käyttöohjeissa mainitaan mahdollisuus niiden aiheuttamasta unettomuudesta.

        Nukahtamislääkkeistä ei voi jäädä fyysisesti riippuvaiseksi, vain henkisesti. Siis niin, että valvomista pelkää niin paljon, ettei pysty nukahtamaan. Siihen auttaa esim. se että pitää lääkkeitä saatavilla, siltä varalta ettei nukahda ilman. Pikku hiljaa sitten tottuu ja rauhoittuu.

        Voit myös pyytää suurempaa masennuslääkeannosta lääkäriltä. Alkuun lääkkeiden aloittaminen tai annostuksen nostaminen voi aiheuttaa levottomuutta, mutta niiden tarkoitus on helpottaa oloa, myös nukkumista.

        Mullakin oli pahoja univaikeuksia ennen masennuslääkkeitten syömisen aloittamista. Sain tosi tujut unilääkkeet, joita popsin yli puoli vuotta. Masennuslääkkeannostustani nostettiin huomattavan korkeaksi, jolloin ne korjasivat myös häiriöt nukkumisessani. Sen jälkeen pystyin lopettamaan unilääkkeiden käytön vähitellen. Nyt nukun hyvin ja olen onnellinen, enkä harkitse lääkkeiden lopettamista vielä pitkään aikaan.


    • Ihmettelijä

      Taisin olla aamulla liian optimistinen. Aikaa kun kuluu, niin olotila normalisoituu(masentaa). Täytynee ottaa taas tänään lisää tablettia.

    • Harmaakarhu.

      Lääkkeen"itämisaika"vaihtelee lääkkeestä riippuen.Meikälle määrättiin Seronil 60mg-valmiste.Se"itämisaika"oli meikän kohdalla semmoinen kuukausi,ehkä kaksi.
      Nyt on Seronil alasajettu ja Zoloft 100mg on tullut tutummaksi.Sen"itämisaika"on oletettavasti samaa luokkaa.Se johtuu siitä,miten Sinulla on jotain rinnakkaislääkitystäkin.Meikällä on Remeron 15mg siinä kaverina.Lisäksi on Zopiclone 7,5 mg tyrmäämässä meikää yöunille.Niitä tulee vedettyä kaksi kappaletta.Eli aika järeä latinki.Olisi kyllä korkein aika päästä unilääkkeestä eroon.Nimittäin kun en ole nukkunut kolmeen vuoteen ilman unilääkettä.Sanoisin,ettei ole kadehtimista tässä tilanteessa.

      • Harmaakarhu.
        viuviu kirjoitti:

        http://www.tukiasema.net/keskustelu/show.asp?id=10114&c=4909&p=1&pm=1

        Olen käynyt noilla sivuilla ja olen sen testin mukaan vaikeasti masentunut.En suosittele kellekään tätä olotilaa.Yrittäkää avautua jollekin läheiselle,tai jos ei onnistu,niin hankkiutukaa ammattiavun piiriin.
        Tätä on jatkunut jo vuosia,tosin nyt on alkanut jo hiukan helpottaa.Kun on löytynyt henkireikiä.Ilman niitä en tulisi toimeen.Voimia Teille Kaikille siinä jaksamisessa.Se on kovaa hommaa...


      • viuviu
        Harmaakarhu. kirjoitti:

        Olen käynyt noilla sivuilla ja olen sen testin mukaan vaikeasti masentunut.En suosittele kellekään tätä olotilaa.Yrittäkää avautua jollekin läheiselle,tai jos ei onnistu,niin hankkiutukaa ammattiavun piiriin.
        Tätä on jatkunut jo vuosia,tosin nyt on alkanut jo hiukan helpottaa.Kun on löytynyt henkireikiä.Ilman niitä en tulisi toimeen.Voimia Teille Kaikille siinä jaksamisessa.Se on kovaa hommaa...

        että saat tuosta osoitteesta apua lääkkeiden käytön lopetuksessa.klikkaa tuota edellisessä olevaa osoitetta,pääset suoraan asiaan.


      • Harmaakarhu.
        viuviu kirjoitti:

        että saat tuosta osoitteesta apua lääkkeiden käytön lopetuksessa.klikkaa tuota edellisessä olevaa osoitetta,pääset suoraan asiaan.

        Kyllä näiden riemujyvien kanssa menee vielä jonkun aikaa.Katsellaan nyt,mitä tuleman pitää.Kiittäen vinkistä...Palataan asiaan jossain vaiheessa...


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      328
      2796
    2. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      98
      2103
    3. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      120
      1610
    4. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      73
      1154
    5. Hetkeäänkään miettimättä ottaisin sinut

      Mutta mitä mieltä miehesi siitä olisi?
      Ikävä
      71
      1022
    6. Olisi kiva tietää miksi pidät minusta?

      Miehelle kysymys :)
      Ikävä
      61
      983
    7. Voi nainen...

      Kun luovutit meistä liian aikaisin, just kun aloin oppimaan sinua. Jos oisin alussa jo lukenut aiheesta oisin voinut toi
      Ikävä
      41
      950
    8. Venäjä aikoo yksipuolisesti muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa

      Venäjä aikoo muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa Venäjän saarten eteläpuolella. Ylen jutussa kerrotaan mm.
      Maailman menoa
      145
      899
    9. Suomi lähettää tarkkailijoita merialueelle

      Venäjä on ilmoittanut aikovansa ylittää Suomen merialueen rajat kysymättä lupaa kertomalla että Suomen merialueen raj
      Maailman menoa
      290
      842
    10. Naiselle kysymys

      Mitä oikein näet minussa?
      Ikävä
      40
      744
    Aihe