vastavuoroisuuden puuttuminen

kaljux

Olin aikanaan monen narsumaisen apuri, vaikka sitä ei silloin tajunnut. Olin aina auttanut heitä mikä vaan sattui vaivaamaan, mutta kun itse sairastuin äkillisesti, tyypit hävisi eikä soittaneet eikä vastanneet. Yksi kaveri oli maisteri, toinen psyk.esh(hullu kuin mikä) jne.

Sairaalavuoteessakin murehdin miten he pärjäävät. Kotona sitten päivät kului, join vettä ja keitin velliä, kun en edes kauppaan päässyt. Myöhemmin he eivät koskaan kyselleet asiasta.
Se "hyöty" lapsuudesta nassekodissa oli ettei epäillyt yhtään, etteikö pärjäisi yksin. Tuntuu että on pienestä saakka elänyt yksinäisyydestä käsin. Silti se yksinäisyys painaa.

Ajan myötä olen oppinut varomaan negatiivisia ihmisiä.
Tämä kaikki mennyt vain tulvahti
mieleen nyt kun päivällä sain tietää että minulla on vakava sairaus. Nykyään kyllä on uusia sydämellisiä kavereita mutta kaikki hiukan vajaakuntoisia, joten apua ei ole tiedossa nytkään. Vituttaa niin että naurattaa.

16

299

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tytär-1

Tutulta kuulostaa. Narsistin keksitytkin sairaudet, ajaa AINA sinun todellisten *vaivojesi*ohi. Ja vastavuoroisuuskäsitettähän narsisti ei tunne lainkaan. Milloin olet kuullut hänen suustaan, että >> miten jaksat, tai voinko jotenkin auttaa sinua<< ?? Et milloinkaan!!!
      Häneltä puuttuu tavallaan normaalit käytöstavat ja vuorovaikutustaidot kokonaan.

Narsistihan mitätöi kaiken saamansa avun ja hyödyn. Näin hänen ei tarvite osoittaa kiitollisuutta saamastaan palvelusta. Ei hän *muista* saamiaan ilmaispalveluja . Ne pyyhitään *muistinnauhalta* heti pois. Ja odotetaan vain lisää vavastaavia palveluja.
      Minunkin narsistivanhempi näytti aikoinaan paljasta takapuolta ja haukkui minut mielenvikaiseksi, siivousurakan päätyttyä. Ja odotti, että jatkan näitä ilmaispalveluja hänelle, tämänkin jälkeen.

Jos narsisti kuulee, että olet käynyt antamassa vastaavia *ilmaispalveluja* jollekkin muulle tarvitsevalle. Siitä vasta hirvea metakka nousee. Kateellisena hän juoruaa ja panettelee sinua selkäsi takana. Odottain, että *moitteiden* jälkeen olet jälleen valmis astumaan palvelukseen.

• vastaaviakokemuksia

Vastaavia kokemuksia täälläkin.
        Erään narsistin mukaan vain hänen sairaudet ovat "oikeita sairauksia", minun sairaudet ei ole oikeita sairauksia vaikka henkihieverissä olisi.

• Hömpänpömppää

Nassen sairastelu se onkin yksi oma taiteenlajinsa. Nasse reppana ei tajunnut sen vertaa että tarkistaisi kunnolla keksimänsä diagnoosit, siten että osaisi antaa oikeat oireet oikeaan sairauteen. Tai sitten sairasti jotakin sellaista joka tarvitsisi lääkityksen, mutta nasselta lääkitystä ei sitten löytynytkään. Välillä valitti allergioitaan, ja välillä sanoi ettei ole onneksi allerginen. Sitten taas vouhkasi kuinka voi kuolla ampiaisen pistoon, adrenaliinipiikkiä ei kuitenkaan hommannut.

Sairastui sitten oikeastikin, ihan odotetusti koska hoiti esivaiheen diabetesta makaamalla sohvalla ja vetämällä kaksin käsin karkkia ja kebabia. Nyt sitten yrittää selittää ettei muka voinut sairaudelle mitään. Tuhahtelee ravintoneuvojan ohjeille, kuulemma on aina elänyt niin kovin terveellisesti ettei tarvitse mitään ohjeita. Kun tuota pystyyn nostettua mursua katselee, niin on vähän vaikea tuotakaan uskoa....

• tytär-1
        vastaaviakokemuksia kirjoitti:

Vastaavia kokemuksia täälläkin.
        Erään narsistin mukaan vain hänen sairaudet ovat "oikeita sairauksia", minun sairaudet ei ole oikeita sairauksia vaikka henkihieverissä olisi.

Tutulta kuulostaa. Kyllä mun narsistivanhemmalla on varmasti joitakin oikeitakin sairauksia. Mutta kun hän aikoinaan valehteli näitä sairauksia niin paljon, nyt ei sitten enää tiedä, mikä on totta ja mikä ei. Yleensä jos joku kertoi hänelle jostakin vaivasta. Siihen hän sairastui oitis.
        Onneksi kotisairaanhoito kantaa nykyään hänestä vastuun ja annostelee hänelle oikeat lääkkeet ja todellisen tarpeen.

• KummiaKuullut

Nuo ihmiset ovat oma lajinsa jotka saavat tai sairastavat aina jotain sairautta, josta kuulevat puhuttavan. Olen elämäni aikani törmännyt useampaankin, yleensä kyse on ollut pitkäaikaisesta tutusta, puolitutusta tai työkaverista. Eli ihmisestä, jonka olen tuntenut pidemmän aikaa ja joka on yllättänyt alkamalla yhtäkkiä selostaa sairastuvansa jotain sairautta, josta en ole missään vaiheessa huomannut hänessä mitään merkkiä enkä kuullut hänen ikinä puhuvan. Jotenkin olen kiinnittänyt huomiota siihen, että kyse on ollut sairaudesta joka on syystä tai toisesta ollut tapetilla. Pari kertaa kyse on ollut omasta sairaudestani, jonka olen saattanut mainita jollekin muulle.

Meni vähän monimutkaiseksi selitys, mutta pointtini on siis se, että noiden ihmisten yhtäkkiset tilitykset sairaudestaan eivät ole olleet oikein uskottavia. He selvästikin kopioivat jotain muualta kuulemaansa. Koska kyse ei ole varsinaisesti läheisistäni, en oikein älyä mistä on kyse. Liittyykö tuo taipumus jotenkin narsismiin? Kun nuo yksilöt eivät huomionarkkareilta muuten vaikuta, pikemminkin he vetäytyvät isossa ryhmässä. Pienemmässä saattavat muuttua hyvinkin sosiaaliseksi, mutta selvästikin katsovat tarkasti ketä ryhmässä on ja aristelevat vähänkin oudompaa naamaa, kuten vaikka minun tyyppistä puolituttua;-) Olen ollut havaitsevat joskus jopa mielenosoituksellista vetäytymistä pienemmässäkin ryhmässä;-) Vakuutan, että ikinä en ole kyseenalaistanut kuulemaan tilitystä, vaikka se olisi kuulostanut kuinka epäuskottavalta eli minun vuokseni eivät kyllä ole kasvojaan menettäneet.

• atshiiomenankukkaaa
        KummiaKuullut kirjoitti:

Nuo ihmiset ovat oma lajinsa jotka saavat tai sairastavat aina jotain sairautta, josta kuulevat puhuttavan. Olen elämäni aikani törmännyt useampaankin, yleensä kyse on ollut pitkäaikaisesta tutusta, puolitutusta tai työkaverista. Eli ihmisestä, jonka olen tuntenut pidemmän aikaa ja joka on yllättänyt alkamalla yhtäkkiä selostaa sairastuvansa jotain sairautta, josta en ole missään vaiheessa huomannut hänessä mitään merkkiä enkä kuullut hänen ikinä puhuvan. Jotenkin olen kiinnittänyt huomiota siihen, että kyse on ollut sairaudesta joka on syystä tai toisesta ollut tapetilla. Pari kertaa kyse on ollut omasta sairaudestani, jonka olen saattanut mainita jollekin muulle.

Meni vähän monimutkaiseksi selitys, mutta pointtini on siis se, että noiden ihmisten yhtäkkiset tilitykset sairaudestaan eivät ole olleet oikein uskottavia. He selvästikin kopioivat jotain muualta kuulemaansa. Koska kyse ei ole varsinaisesti läheisistäni, en oikein älyä mistä on kyse. Liittyykö tuo taipumus jotenkin narsismiin? Kun nuo yksilöt eivät huomionarkkareilta muuten vaikuta, pikemminkin he vetäytyvät isossa ryhmässä. Pienemmässä saattavat muuttua hyvinkin sosiaaliseksi, mutta selvästikin katsovat tarkasti ketä ryhmässä on ja aristelevat vähänkin oudompaa naamaa, kuten vaikka minun tyyppistä puolituttua;-) Olen ollut havaitsevat joskus jopa mielenosoituksellista vetäytymistä pienemmässäkin ryhmässä;-) Vakuutan, että ikinä en ole kyseenalaistanut kuulemaan tilitystä, vaikka se olisi kuulostanut kuinka epäuskottavalta eli minun vuokseni eivät kyllä ole kasvojaan menettäneet.

Tarkoititko siis seuraavaa, että huomionarkkari tekeytyy esim. allergiseksi kukkasille, kun tietää, että vastapuolen elämää allergiat rajoittavat ihan oikeasti. Pikkuisen tahallaan provosoi ja työntää päänsä kukkapuskiin tai keräilee kukkaisia, vaikka on niin kauhean allerginen olevinaan. Eikä edes lopeta kukkasten keruuta, vaikka toinen sanoo, etten usko, että olet allerginen ollenkaan, jos niitä menet keräämään. Pitää tuota vain hauskana leikkinä, jolla saa huomiota?

• KummiaKuullut

Itse asiassa kyllä, juuri tuon tyyppisestä käytöksestä on kyse. Jokin kuvauksessasi tuo mieleen entisen naispuolisen esimieheni, vaikka kuvailemaasi tilannetta hänen kanssaan ei koskaan ollut. Mutta tuo kuulosti juuri häneltä. Voin kuvitella hänen allergia-selittelyn jälkeen pyllistävän poimimaan kukkasia naama koko ajan käännettynä minuun päin, silmissä lasittunut katse ja suorastaan nälkäinen odotus jostain, en tiedä mistä. Minä olen kiusaantunut enkä todellakaan voi huomauttaa, ettei allerginen voisi niitä kukkia poimia.

Itse asiassa en ajatellut edes häntä, kun muistelin noita "sairauksistaan" kertovia ihmisiä. Mutta hänhän toki oli ihan oma lukunsa tässä sarjassa. Hänellä oli kyllä selvä tarve luoda hämmennystä ja saada huomiota, mutta noita muita ihmisiä olen ihmetellyt. He eivät muuten olleet niin huomionhakuisia.

• pysyoikeissasanoissa
        atshiiomenankukkaaa kirjoitti:

Tarkoititko siis seuraavaa, että huomionarkkari tekeytyy esim. allergiseksi kukkasille, kun tietää, että vastapuolen elämää allergiat rajoittavat ihan oikeasti. Pikkuisen tahallaan provosoi ja työntää päänsä kukkapuskiin tai keräilee kukkaisia, vaikka on niin kauhean allerginen olevinaan. Eikä edes lopeta kukkasten keruuta, vaikka toinen sanoo, etten usko, että olet allerginen ollenkaan, jos niitä menet keräämään. Pitää tuota vain hauskana leikkinä, jolla saa huomiota?

Pitää sanoa huomionkipeä,mitään huomionarkkaria ole olemassakaan.

• soosoonytkunnolla
        pysyoikeissasanoissa kirjoitti:

Pitää sanoa huomionkipeä,mitään huomionarkkaria ole olemassakaan.

Nuoriso käyttää tuollaisesta huomionkipeästä vielä rajummalla loppuosalla olevaa sanaa, että turhaa kainostelua, ellet ole jo sen ikäinen, että yhteys nuorisoon katkennut.

• Nasseviisut
        KummiaKuullut kirjoitti:

Nasse ei ole koskaan oikein "oma itsensä" koska sellaista ei olekaan. Nasse tarkkailee ympäristöään, ja napsii sieltä ominaisuuksia, myös sairauksia, tilanteen mukaan.

Kun minulla oli migreenikohtaus, nasse selitti että hänellä on migreeni myös, hänen migreeninsä on tosin paljon pahempi. Nassen puoliso kuunteli ihmeissään, ei ollut yhtään kohtausta nähnyt vuosien varrella.

Kun puhuin haluavani aloittaa uuden harrastuksen, muutaman päivän päästä se olikin nassen harrastus, jonka hän haluaisi aloittaa.

Nasse kertoi, että oli mielenkiintoista järjestää eräs tilaisuus. Viikon päästä oli paikallislehdessä juttua nassen tuttavasta, joka oli järjestänyt ko. tilaisuuden.

Nasse laittoi faceen kuvia leipomuksistaan. Nassen puoliso oli hiukan aiemmin kysynyt reseptiä koska hänet oli käsketty leipomaan.

Nasse laittoi kuvia faceen lapsestaan ja tämän kavereista retkeilemässä. Oma lapseni oli yksi noista kavereista, ja tiesin, ettei nasse ollut tuolla lähelläkään. Nasse kopioi kuvan puolisonsa puhelimesta ja julkaisi antaen ymmärtää olleensa reippailemassa lasten kanssa. Ja nasse tietysti kuvan kysymättä lupaa muiden lasten vanhemmilta tai lapsilta itseltään.

• varmuudenvuoksi
        KummiaKuullut kirjoitti:

Mutta voi olla hyvinkin vaikeita sairauksia joita muut ihmiset eivät näe millään, etenkin neurologisia. Eivät huomaa vaikka naama olisi halvaantunut ja ihminen tärisisi kauttaaltaan. Kauhistelevat vaan äkillistä rumentumista ja kauheaa tärinää, muttei kelleen tule mieleen, että kyseessä olisi oikeasti vakava sairastuminen.
        Varmuuden vuoksi en koskaan kyseenalaista ihmisten itsensä kuvaamia sairauksia, olkoon vaikka narsisti tai psykopaattikin.

• tytär-1
        varmuudenvuoksi kirjoitti:

Mutta voi olla hyvinkin vaikeita sairauksia joita muut ihmiset eivät näe millään, etenkin neurologisia. Eivät huomaa vaikka naama olisi halvaantunut ja ihminen tärisisi kauttaaltaan. Kauhistelevat vaan äkillistä rumentumista ja kauheaa tärinää, muttei kelleen tule mieleen, että kyseessä olisi oikeasti vakava sairastuminen.
        Varmuuden vuoksi en koskaan kyseenalaista ihmisten itsensä kuvaamia sairauksia, olkoon vaikka narsisti tai psykopaattikin.

No narsisti käyttää huomion herättämiseksi yleensä hyvin vakavia sairauksia.
        Hän kertoo jopa, että on sairastunut syöpään ja lääkärin kertoman mukaan hänellä on aikaa jäljellä, vain muutamia kuukausia.
        Ympärillä olevat ihmiset ovat tosi järkyttyneitä tapahtumasta, paitsi narsisti itse. Joka paistattelee huomion keskipisteenä, saavuttamastaan huomiosta.
        Ja sitten, jonkin ajan kuluttua narsisti *ihmeparantuu* tästä hyvin vakavasta ja pitkälle edenneestä sairaudesta. Ja siitä ei sitten enää saa puhua sen jälkeen mitään.

Minun narsistivanhempi on todellinen *lääketieteellinenihme*, tätä peliä on pelattu jo vuosikymmeniä. Hän jopa kertoo lääkärilleen vakavista *sydänoireista* ja kun tutkimuksia tehdessä ei sitten ilmene mitään, niin narsistivanhempi moittii kardiologia hyvin*oppimattomaksi puoskariksi*, kun tämä ei kykene näkemään hänen (kuvitteellisia) sairauksia. Siis näin pitkälle narsisti voi mennä huomion hakuisuudessaan.

Ja tätä peliä, kun leikitään jatkuvasti, niin kyllä siinä kuulijakunnalta menee usko, kuulemiinsa juttuihin. Eikä todellakaan tiedetä, milloin on tosi kyseessä.

• uhri22

tämä on kyllä niin totta, kun itsekin olen kokenut parisuhteen narsistisen henkilön kanssa. Koskaan ei voinut kysyä että mitä kuuluu tai miten voit tms. Ja jos autoin, ei siitä koskaan saanut kiitosta.
        Minua häiritsi hirveästi tuo vatsavuoroisuuden puute. Miten tämä kehittyy tällaiselle henkilölle? olisin niin mieluusti kuullut hänen kysyttävän miten jakselen..

• tytär-1
        uhri22 kirjoitti:

tämä on kyllä niin totta, kun itsekin olen kokenut parisuhteen narsistisen henkilön kanssa. Koskaan ei voinut kysyä että mitä kuuluu tai miten voit tms. Ja jos autoin, ei siitä koskaan saanut kiitosta.
        Minua häiritsi hirveästi tuo vatsavuoroisuuden puute. Miten tämä kehittyy tällaiselle henkilölle? olisin niin mieluusti kuullut hänen kysyttävän miten jakselen..

Eiköhän tuo narsismi ole tunne-elämän *vääristymä*. Narsistihan ei tunne syyllisyyttä lainkaan ja hänen omatuntohan on AINA puhdas ja käyttämätön. Koska narsistin mielestä muut ovat syyllisiä, hänelle tapahtuneisiin ikäviin asioihin.

Ja tässä, *minulle...minulle* -tilanteessa, narsisti tavallaan ahneuksissaan haluaa itseoikeutetusti kaiken mahdollisen itselleen. Olet hänelle VAIN hyöty, joka saa etuisuuksia aikaiseksi. *Esineellistettyä* hyödyntekijää ei tarvitse edes kiittää.
        Eikä hän koskaan voi edes ajatella niin, että jonkun toisen tarve, ajaisi hänen omien etuisuuksien ohi. Tästä varmasti johtuu tuo *vuorovaikutuskyvyttömyys*.

• Liisa_990

Ap:lle kaljux:

Ikävää kuulla, että olet sairas. Sellaista elämä on. Hyvä asia, että nykyään sinulla on sydämellisyyteen ja välittämiseen kykeneviä ihmisiä elämässäsi. Toivon, että keskität kaiken energiasi itseesi ja parannat itseäsi! Tsemppiä!

Mitä kirjoitukseesi tulee, harvinaisen osuvasti osasit kiteyttää sen sairaan ihmissuhdekuvion, mikä narsistisen ihmisen kanssa on. Lukemani perusteella tajusin heti, että tämä kaveri on käynyt läpi samoja kokemuksia kuin minä.

On siellä muitakin kokeneita tässä viestiketjussa: Tytär-1 kirjoittaa aivan kuin oamsta elämästäni. "Narsistin keksitytkin sairaudet, ajaa AINA sinun todellisten *vaivojesi*ohi. Ja vastavuoroisuuskäsitettähän narsisti ei tunne lainkaan. Milloin olet kuullut hänen suustaan, että >> miten jaksat, tai voinko jotenkin auttaa sinua<< ?? Et milloinkaan!!!
      Häneltä puuttuu tavallaan normaalit käytöstavat ja vuorovaikutustaidot kokonaan.

Narsistihan mitätöi kaiken saamansa avun ja hyödyn. Näin hänen ei tarvite osoittaa kiitollisuutta saamastaan palvelusta. Ei hän *muista* saamiaan ilmaispalveluja . Ne pyyhitään *muistinnauhalta* heti pois. Ja odotetaan vain lisää vavastaavia palveluja."

Kaljux, voin vain onnitella sinua siitä, että olet tehnyt niin ison läpimurron elämässäsi, että olet osannut päästää elämääsi ihmisiä, jotka oikeasti välittävät sinusta. Aika iso saavutus ihmiseltä, joka on kasvanut perheessä, missä on narsistinen kuvio. - Tiedän kokemuksesta.

Varmaan voit saada apua. Ota yhteyttä kunnan sosiaalityöntekijään ja kunnan diakoniin. Sinä ansaitset apua ja tukea. Sinulla on oikeus apuun ja tukeen.

Toivon sinulle iloista mieltä ja paranemista.

• monestasyystävoipuuttua

Mutta vastavuoroisuus voi puuttua monesta muustakin syystä kuin narsismin aiheuttamana jopa hyvin empaattisella ihmisellä, jos vaan on kovin toisenlainen.
      Minun ei tee mieli tavata ihmisiä ollenkaan, jos siinä on vaara, että alkavat henkisesti hyökkäilemään jos en esim. kysy heidän toivomiaan kysymyksiä. hui.
      Helpommalla pääsee yksinään.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Alahan tulla paikkaamaan tekojas

Ja lopeta se piilossa oleminen. Olet vastuussa mun haavoista. Vien asian eteenpäin jos ei ala kuulumaan.
      Suhteet
      31
      5376
    2. Ei tunnu, että välität yhtään

Tuntuu, että et edes muista minua koko ihmistä. 😢
      Ikävä
      36
      3711
    3. Onko kenellekään muulle käynyt niin

Että menetti tilaisuutensa? Kaivattu oli kuin tarjottimella, osoitti kiinnostusta vahvasti, silmät ja olemus täynnä rakk
      Ikävä
      183
      3273
    4. Ketä tietää

Missä ammuttiin pyssyllä.
      Kotka
      11
      2525
    5. Veikeä Satu

Tuu jutteleen, kaipaan sua. Oot kuuma nainen.
      Ikävä
      29
      2112
    6. Näytitpä taas niin hyvältä!

Nautit tilanteesta täysin rinnoin. Sinä olet kuin
      Tunteet
      12
      2047
    7. Tietääkö kaivattusi että

olet häneen ihastunut? 🤠
      Ikävä
      163