Moikka kaikki!
Jo vain mahdollista, niin etsikää käsiinne tämän viikon lehti. Lukekaa sieltä erityisesti se kirjoitus, missä parannuksen armon saanut kertoo niistä tunteistaan ja kokemuksistaan mitä hänellä oli epäuskoisena ollessa. Toinen hyvä kirjoitus on se missä tarkastellaan vl:llien kulttuuria ja muutoksia siinä.
Luulen, että monet tällä palstalla yhä uudestaan ja uudestaan esiintyvät kysymykset löytävät vastauksen lehteä lukiessanne.
Mainostan Päivämies-lehteä
25
3257
Vastaukset
- että miksi
"Jo vain mahdollista, niin etsikää käsiinne tämän viikon lehti. Lukekaa sieltä erityisesti se kirjoitus, missä parannuksen armon saanut kertoo niistä tunteistaan ja kokemuksistaan mitä hänellä oli epäuskoisena ollessa. "
lue minkä tahansa uskonnollisen yhteisön tai ryhmän julkaisua, samat tarinat sielläkin on.
Mistä johtuu?- kiinni
et oo kylmä etkä palava
- sdf
Jumala toimii muuallakin.
Ei se ole kiinni siitä mihin seuraan kuuluu.
Huolimatta siitä, onko puoluekirja kommunisteilta, jäsenyys helluntailisilla tai jehovan todistajilla. Huolimatta siitä vaikkois katolinen tai ortodoksinen jäsenyys. Kun Jeesus kohtaa ihmisen, niin hänestä tulee Jumalan lapsi.
Tästä seuraa, että Jumala voi toimia esimerkiksi saatananpalvojien järjestössä. Häntä eivät rajat pitele!!! AAMEN! Halleluzah! ;) - milloin kohtaaminen
sdf kirjoitti:
Jumala toimii muuallakin.
Ei se ole kiinni siitä mihin seuraan kuuluu.
Huolimatta siitä, onko puoluekirja kommunisteilta, jäsenyys helluntailisilla tai jehovan todistajilla. Huolimatta siitä vaikkois katolinen tai ortodoksinen jäsenyys. Kun Jeesus kohtaa ihmisen, niin hänestä tulee Jumalan lapsi.
Tästä seuraa, että Jumala voi toimia esimerkiksi saatananpalvojien järjestössä. Häntä eivät rajat pitele!!! AAMEN! Halleluzah! ;)tapahtuu tai tapahtui?
Voiko taivaaseen menoa estää itse millään muotoa? - sdf
milloin kohtaaminen kirjoitti:
tapahtuu tai tapahtui?
Voiko taivaaseen menoa estää itse millään muotoa?2.Kor.13:
5. Tutkikaa itseänne, oletteko uskossa. Pankaa itsenne koetteelle. Ettekö huomaa, että Jeesus Kristus on teidän keskellänne*? Ellei niin ole, ette selviydy koetuksesta.
Jos pyydät Jeesukselta anteeksi pahoja tekojasi (jos semmosia on (kaikilla on mut kaikki ei myönnä)) ja tahdot ne hylätä, ja pyydät Häntä Herraksesi, niin Sinusta tulee Hänen lapsensa ja voit luottaa niihin lupauksiin, joita Hän sanassaan lupaa. - paremman palstan puolesta
hyvä ystävä!
ei kannata feikata, jos halutaan saada tästä parempi ja uskottavampi palsta meille kaikille. - AjattelijaM
paremman palstan puolesta kirjoitti:
hyvä ystävä!
ei kannata feikata, jos halutaan saada tästä parempi ja uskottavampi palsta meille kaikille.Tuollaisia ajatuksia voi aivan hyvin tulla. Ensin kasvaa vl-piireissä ja on varma, että tämä on oikea usko. Myöhemmin voi tulla epäilyksiä asian suhteen, kun kuulee monen löytäneen pelastuksen muualta. Mitä tai ketä siis uskoa?
- Hynde
www.srk-oulu.net
on myös yksi uusimman päivämiehen netti pdf artikkeleista.- lukutoukka.
ESA MEIKÄLÄISEN PÄIVÄ
KAPSÄKIN RYHMÄ SAI SEURATA ERÄÄN LAUANTAI-PÄIVÄN AJAN OULULAISEN
ESA MEIKÄLÄISEN ELÄMÄÄ. LUOTTOVALOKUVAAJAMME AVULLA LUKIJAMME PÄÄSEVÄT
KURKISTAMAAN ESAN PÄIVÄÄN MYÖS VISUAALISESTI. REPORTAASISSA PYRIMME
KÄYTTÄMÄÄN ESAN VILJELEMÄÄ ?LESTA?-KIELTÄ. LUKIJAA HELPOTTAAKSEMME
LAADIMME KUITENKIN REPORTAASIN LOPPUUN PIENEN SANASTONESA MEIKÄLÄISEN PÄIVÄ
KAPSÄKIN RYHMÄ SAI SEURATA ERÄÄN LAUANTAI-PÄIVÄN AJAN OULULAISEN
ESA MEIKÄLÄISEN ELÄMÄÄ. LUOTTOVALOKUVAAJAMME AVULLA LUKIJAMME PÄÄSEVÄT
KURKISTAMAAN ESAN PÄIVÄÄN MYÖS VISUAALISESTI. REPORTAASISSA PYRIMME
KÄYTTÄMÄÄN ESAN VILJELEMÄÄ ?LESTA?-KIELTÄ. LUKIJAA HELPOTTAAKSEMME
LAADIMME KUITENKIN REPORTAASIN LOPPUUN PIENEN SANASTON
Klo 10 Esa herää. Hän pelaa Änäriä, kunnes isä
pyytää hänet siivoamaan viikkosiivousalueensa:
alakerran vessan ja poikien huoneen.
Klo 17 Esa käy suihkussa sekä panostaa: laittaa
letin kuntoon, ykköset päälle, kaulukset pystyyn
ja Bossia leuan alle. ? A vot! hän sanoo peilikuvalleen.
Klo 18 Esa säätää kyytiä Yrkälle. Hän soittaa
Lehtisen Peksille ja Jarpalle, että pääsiskö heidän
kyydillään, mutta pojat eivät ole saaneet isänsä
BMW:tä ? joten heidän täytyy tyytyä Meikäläisten
valkoiseen kasikakkoseen Peugeot 505 :n. ? Tuhannen
lestapösö, Esa murahtaa mennessään,
? ainoastaan hätätapauksessa hyppään tuon ruostepurkin
puikkoihin.
Klo 18:45 Yrkän pihalla Esa kiertää tottuneesti
autolla oven edestä katsastamaan, josko piikkipaikat
olisivat vapaana. Kierros on kuitenkin turha
ja pojat joutuvat viemään autonsa kauas Terkan
parkkiruutuun.
Klo 19:00 Yrkän sali on aivan täynnä. Esa huomaa,
että pehmustetuilla VIP-paikoilla urkujen
takana olisi vähän tilaa, mutta ajattelee, että ei
sinne viitsi mennä, kun siellä istuu vain puhujia.
Pojat marssivat yhellä ilimeellä etupenkkiin ja
keskittyvät kuuntelemaan saarnaa. Puheen loppuvaiheessa
Jarppa on aivan pysäkillä. Esa pukkaa
Jarppaa kylkeen siinä vaiheessa, kun Jarpan
pää alkaa huolestuttavasti nyökähdellä ja kuola
valua toisesta suupielestä kaulukselle. ? Hei herää,
Esa kuiskaa Jarpalle, ? Pirkkokin katsoo sua
tuolta etu-vasemmalta.
Klo 21:10 Laulujen jälkeen pojat vetelevät firman
pihalla raitista ilmaa keuhkoihinsa, tosin
filtterin läpi. He törmäävät Toniin, joka on ehtinyt
vasta hatun jaolle työkiireiltään. ? Mitäs
ne jätkät täällä seinän vieressä jappasee? Toni
kysyy. Pojat tähystelevät vaivihkaa Pirkkoa kavereineen,
mutta rohkenevat juttusille vasta pienen
epäröimisen jälkeen. Pirkko kertoo, että heidän porukat ovat Kuusamossa mökillä ja että heidän kotonaan
on tänään ilde. Hän toivottaa pojat tervetulleiksi.
Vaikka iltakyläpaikka onkin jo selvillä, tyylilleen uskollisina
Esa ja kumppanit jumittavat Yrkän pihalla säätäen
kyydeistä.
Klo 21:25 Pösövanhuksen iskarit huutavat leipää,
kun täyteen ahdettu auto kaartaa mukulakivikatua Hesen
eteen, josta poimitaan vielä muutama kaveri kyytiin.
Klo 21:30 Pojille iskee tilastonälkä ja he käyvät vakiopaikassa,
Pizzeria La Festassa, puraisemassa lätyt
poskeensa. Pitseriassa on muitakin meitsejä, vakioasiakkaita.
Tarjoilija mulkaisee jo syöneitä seuralaisia,
jotka keskittyvät viikon takaisiin sanomalehtiin.
Klo 22:05 Perillä Pirkon kotona. Esa ja kumppanit
painuvat isolla IT:llä sisään. Jo heti alkuillasta Esa huomaa,
että nyt on tilanne päällä. Jarppa ja Pirkko tuntuvat
viihtyvän turhankin hyvin kahvipöydän ääressä kahdestaan;
he keskustelevat aiheesta opintoviikot. Ansku
ja Lissu selailevat tylsistyneen näköisenä lehtiä sohvalla.
Esa miettii, miten lähestyä neitokaisia. Häneltä
ei kuitenkaan löydy pokkaa, vaan hän luikahtaa Peksin
perässä partsille, missä näyttää olevan muitakin.
Klo xx:xx Muut, paitsi Jarppa ja Pirkko ? jotka edellen
juttelevat kahvipöydän ääressä ? pelaavat Aliasta.
Illan kuluessa juttu polveilee, juttellaan tärkeimmistä
ja toiseksi tärkeimmistä asioista. Jossain vaiheessa
pojat alkavat kertoa inttijuttuja, jolloin tytöt tahoillaan
näpräävät kännyköitään: EVVK. Loppuillasta Esa ottaa
tilanteen haltuun ja Ansku ja Lissukin nauravat Esan
jutuille.
Klo zz:zz Lähtiessään kylästä pojat pysähtyvät grillillä,
jossa he tilaavat tuplaporilaiset sekä juovat pystärit
päälle. He juttelevat kuluneesta illasta. ? Oli ihan jees
ilta, mutta harmi kun Oulussa menee aina näin myöhään,
Esa pahoittelee. Kotimatkalla Jarppa myöntää
kiusoitteleville pojille: no, on se Pirkko silleen ihan
kiva.
Teksti: Salla Ahola, Silja Nurkkala, Antti Mainio S SA S A N A S T O
EVVK = ei vois vähempää kiinnostaa
Firma = Rauhanyhdistys
Hese = Hesburger
Ilde = iltakylä
Iskarit huutaa leipää = autossa
iskunvaimentimet pohjassa
Isolla IT:llä = itsevarmasti
Isot = isot seurat
Jappasta = käyskennellä toimettomana
Jumittaa = vetelehtiä, ei saada aikaiseksi lähteä
Laulut = laulutuokio seurapuheen jälkeen
Lestapösö = Peugeot 505 Familiale
Meitsi = meikäläinen, uskovainen
Olla pysäkillä = olla väsynyt
Ottaa tilanne haltuun = kerätä huomio itseensä,
lunastaa paikka joukossa
Panostaa = laittaa itsensä seurakuntoon
Piikkipaikat = lähinnä Rauhanyhdistyksen
ovea olevat parkkipaikat (vrt. F 1-paalupaikat)
Porukat = perhe/vanhemmat
Pystärit = seisaaltaan juotavat kahvit
Teksti: Salla Ahola, Silja Nurkkala, Antti Mainio
Sorrit = kahvit
Säätää = soitella kyytejä, iltakyläpaikkaa yms.
Terkka = Terveydenhuoltoalan oppilaitos
Tilanne päällä = tärkeä tapahtuma kesken
Tilastonälkä = vakiintunut käytäntö käydä
syömässä seurojen jälkeen, olipa nälkä tai ei
Tuhannen = voimasana
Tulla hatunjaolle = tulla puheen jälkeen seuroihin
VIP = Very Important Person
Yhellä ilmeellä = ilmeenkään värähtämättä
Ykköset = parhaat vaatteet
Yrkä = Rauhanyhdistys
Änäri = NHL-tietokonepeli - selaaja
Pari huomiota näin nopeasti.
Sivu 3. Hengellinen Saara, Jumalan seurakunta, on EREHTYMÄTÖN valtakunta, jossa meitä hoidetaan armolla ja totuudella.
Kommentti. Tarvinneeko kommenttia.
Sivu 5. Jeesus on itse uskon esikuva:... Hän oli kaikkien ylönkatsottava ja kaikkein halvin, kipua ja sairautta täynnä. Hän oli niin ylönkatsottu, ettei kenkään kehdannut katsoa hänen päällensä, sentähden emme häntä minäkään pitäneet. (Jes. 53.3.)
Kommentti. Ylläoleva teksti tarkoittaa Israelia, ei Jeesusta. Jes. 49.3. Hän sanoi minulle: "Sinä olet minun palvelijani ISRAEL, sinussa minä osoitan kirkkauteni."
Slangisanoista vielä. Eräs puhuja opetti puheessaan, että "suviseuroista" ei saa käyttää sanaa "suvarit," koska se on rinnastettavissa sanaan "festarit."
Jep. Ja näkyy tuo viulukin olleen syntiä. - selaaja
selaaja kirjoitti:
Pari huomiota näin nopeasti.
Sivu 3. Hengellinen Saara, Jumalan seurakunta, on EREHTYMÄTÖN valtakunta, jossa meitä hoidetaan armolla ja totuudella.
Kommentti. Tarvinneeko kommenttia.
Sivu 5. Jeesus on itse uskon esikuva:... Hän oli kaikkien ylönkatsottava ja kaikkein halvin, kipua ja sairautta täynnä. Hän oli niin ylönkatsottu, ettei kenkään kehdannut katsoa hänen päällensä, sentähden emme häntä minäkään pitäneet. (Jes. 53.3.)
Kommentti. Ylläoleva teksti tarkoittaa Israelia, ei Jeesusta. Jes. 49.3. Hän sanoi minulle: "Sinä olet minun palvelijani ISRAEL, sinussa minä osoitan kirkkauteni."
Slangisanoista vielä. Eräs puhuja opetti puheessaan, että "suviseuroista" ei saa käyttää sanaa "suvarit," koska se on rinnastettavissa sanaan "festarit."
Jep. Ja näkyy tuo viulukin olleen syntiä.Oli tarkoitus tuon aloituksen alle.. Vaan käy se tähänkin.
- Hynde
selaaja kirjoitti:
Pari huomiota näin nopeasti.
Sivu 3. Hengellinen Saara, Jumalan seurakunta, on EREHTYMÄTÖN valtakunta, jossa meitä hoidetaan armolla ja totuudella.
Kommentti. Tarvinneeko kommenttia.
Sivu 5. Jeesus on itse uskon esikuva:... Hän oli kaikkien ylönkatsottava ja kaikkein halvin, kipua ja sairautta täynnä. Hän oli niin ylönkatsottu, ettei kenkään kehdannut katsoa hänen päällensä, sentähden emme häntä minäkään pitäneet. (Jes. 53.3.)
Kommentti. Ylläoleva teksti tarkoittaa Israelia, ei Jeesusta. Jes. 49.3. Hän sanoi minulle: "Sinä olet minun palvelijani ISRAEL, sinussa minä osoitan kirkkauteni."
Slangisanoista vielä. Eräs puhuja opetti puheessaan, että "suviseuroista" ei saa käyttää sanaa "suvarit," koska se on rinnastettavissa sanaan "festarit."
Jep. Ja näkyy tuo viulukin olleen syntiä.Virhe on tekstistäsi liian lievä ilmaisu. Pidän sinua harhaoppisena tästä:
[Sivu 5. Jeesus on itse uskon esikuva:... Hän oli kaikkien ylönkatsottava ja kaikkein halvin, kipua ja sairautta täynnä. Hän oli niin ylönkatsottu, ettei kenkään kehdannut katsoa hänen päällensä, sentähden emme häntä minäkään pitäneet. (Jes. 53.3.)
Kommentti. Ylläoleva teksti tarkoittaa Israelia, ei Jeesusta. Jes. 49.3. Hän sanoi minulle: "Sinä olet minun palvelijani ISRAEL, sinussa minä osoitan kirkkauteni." ]
Luetaanpa tuo raamatun kohta alusta loppuun
1 Kuka uskoo meidän sanomamme? Kuka ymmärtää Herran käsivarren voiman?
2 Hän kasvoi Herran edessä kuin vähäinen verso, kuin vesa kuivasta maasta. Ei hänellä ollut vartta, ei kauneutta, jota olisimme ihaillen katselleet, ei hahmoa, johon olisimme mieltyneet.
3 Hyljeksitty hän oli, ihmisten torjuma, kipujen mies, sairauden tuttava, josta kaikki käänsivät katseensa pois. Halveksittu hän oli, me emme häntä minään pitäneet.
kommenntti :Jeesus ei ollut kovin mahtava mies mallisessa mielessä
4 Ja kuitenkin: hän kantoi meidän kipumme, otti taakakseen meidän sairautemme. Omista teoistaan me uskoimme hänen kärsivän rangaistusta, luulimme Jumalan häntä niistä lyövän ja kurittavan,
-Israelilaiset luulivat Jeesuksen kärsivän ristin rangaistuksen, vaikka hän kantoi kipumme.
5 vaikka meidän rikkomuksemme olivat hänet lävistäneet ja meidän pahat tekomme hänet ruhjoneet. Hän kärsi rangaistuksen, jotta meillä olisi rauha, hänen haavojensa hinnalla me olemme parantuneet.
kommentti:
-Rikkomuksemme lävistetty ja ruhjottu Jeesus kärsi tähtemme hänen verihaavoissa meilla on rauha josta saamme parannuksen.
6 Me harhailimme eksyneinä kuin lampaat, jokainen meistä kääntyi omalle tielleen. Mutta Herra pani meidän kaikkien syntivelan hänen kannettavakseen.
-Olemme kaikki syntiset.
7 Häntä piinattiin, ja hän alistui siihen, ei hän suutansa avannut. Kuin karitsa, jota teuraaksi viedään, niin kuin lammas, joka on ääneti keritsijäinsä edessä, ei hänkään suutansa avannut.
-Piinattiinko israelia niinkuin karitsaa ja ei suutansa avannut. Väitättekö ettei tämä sovi jeesukseen. Tästä olisi paljon todistettavaaa mutta jääköön tähän. kATSO Jumalan karitsa joka pois ottaa maailman synnit.
8 Hänet vangittiin, tuomittiin ja vietiin pois -- kuka hänen kansastaan siitä välitti? Hänet syöstiin pois elävien maasta, hänet lyötiin hengiltä kansansa rikkomusten tähden.
-Entä tämä, käy hyvin Jeesukseen vai mitä?
Ristiin naulattiin, kuoli ja haudattiin
9 Hänet oli määrä haudata jumalattomien joukkoon. Rikkaan haudassa hän sai leposijansa. Koskaan hän ei ollut harjoittanut vääryyttä, eikä petos ollut noussut hänen huulilleen.
-Vai ei israel harjoittanut vääryyyttä?! Jeesus sentään haudattuun rikkaan hautaan eikä pettänyt ketään.
10 Herra näki hyväksi, että hänet ruhjottiin, että hänet lävistettiin. Mutta kun hän antoi itsensä sovitusuhriksi, hän saa nähdä sukunsa jatkuvan, hän elää kauan, ja Herran tahto täyttyy hänen kauttaan.
-Tämä kertoo selvästi Jeesuksesta. Mitä Uusi testamenttikin todistaa.
11 Ahdistuksensa jälkeen hän näkee valon, ja Jumalan tunteminen ravitsee hänet. Minun vanhurskas palvelijani tekee vanhurskaiksi monet, heidän pahat tekonsa hän kantaa.
12 Minä annan hänelle paikan suurten joukossa, hän saa jakaa saalista mahtavien kanssa, koska hän antoi itsensä kuolemalle alttiiksi ja hänet luettiin rikollisten joukkoon. Hän otti kantaakseen monien synnit, hän pyysi pahantekijöilleen armoa.
Hän kantoi syntimme kuolemalla ryöväreitten kanssa. Hän sanoi isä anna heille tämä anteeksi sillä he eivät tiedä mitä tekevät. - selaaja
Hynde kirjoitti:
Virhe on tekstistäsi liian lievä ilmaisu. Pidän sinua harhaoppisena tästä:
[Sivu 5. Jeesus on itse uskon esikuva:... Hän oli kaikkien ylönkatsottava ja kaikkein halvin, kipua ja sairautta täynnä. Hän oli niin ylönkatsottu, ettei kenkään kehdannut katsoa hänen päällensä, sentähden emme häntä minäkään pitäneet. (Jes. 53.3.)
Kommentti. Ylläoleva teksti tarkoittaa Israelia, ei Jeesusta. Jes. 49.3. Hän sanoi minulle: "Sinä olet minun palvelijani ISRAEL, sinussa minä osoitan kirkkauteni." ]
Luetaanpa tuo raamatun kohta alusta loppuun
1 Kuka uskoo meidän sanomamme? Kuka ymmärtää Herran käsivarren voiman?
2 Hän kasvoi Herran edessä kuin vähäinen verso, kuin vesa kuivasta maasta. Ei hänellä ollut vartta, ei kauneutta, jota olisimme ihaillen katselleet, ei hahmoa, johon olisimme mieltyneet.
3 Hyljeksitty hän oli, ihmisten torjuma, kipujen mies, sairauden tuttava, josta kaikki käänsivät katseensa pois. Halveksittu hän oli, me emme häntä minään pitäneet.
kommenntti :Jeesus ei ollut kovin mahtava mies mallisessa mielessä
4 Ja kuitenkin: hän kantoi meidän kipumme, otti taakakseen meidän sairautemme. Omista teoistaan me uskoimme hänen kärsivän rangaistusta, luulimme Jumalan häntä niistä lyövän ja kurittavan,
-Israelilaiset luulivat Jeesuksen kärsivän ristin rangaistuksen, vaikka hän kantoi kipumme.
5 vaikka meidän rikkomuksemme olivat hänet lävistäneet ja meidän pahat tekomme hänet ruhjoneet. Hän kärsi rangaistuksen, jotta meillä olisi rauha, hänen haavojensa hinnalla me olemme parantuneet.
kommentti:
-Rikkomuksemme lävistetty ja ruhjottu Jeesus kärsi tähtemme hänen verihaavoissa meilla on rauha josta saamme parannuksen.
6 Me harhailimme eksyneinä kuin lampaat, jokainen meistä kääntyi omalle tielleen. Mutta Herra pani meidän kaikkien syntivelan hänen kannettavakseen.
-Olemme kaikki syntiset.
7 Häntä piinattiin, ja hän alistui siihen, ei hän suutansa avannut. Kuin karitsa, jota teuraaksi viedään, niin kuin lammas, joka on ääneti keritsijäinsä edessä, ei hänkään suutansa avannut.
-Piinattiinko israelia niinkuin karitsaa ja ei suutansa avannut. Väitättekö ettei tämä sovi jeesukseen. Tästä olisi paljon todistettavaaa mutta jääköön tähän. kATSO Jumalan karitsa joka pois ottaa maailman synnit.
8 Hänet vangittiin, tuomittiin ja vietiin pois -- kuka hänen kansastaan siitä välitti? Hänet syöstiin pois elävien maasta, hänet lyötiin hengiltä kansansa rikkomusten tähden.
-Entä tämä, käy hyvin Jeesukseen vai mitä?
Ristiin naulattiin, kuoli ja haudattiin
9 Hänet oli määrä haudata jumalattomien joukkoon. Rikkaan haudassa hän sai leposijansa. Koskaan hän ei ollut harjoittanut vääryyttä, eikä petos ollut noussut hänen huulilleen.
-Vai ei israel harjoittanut vääryyyttä?! Jeesus sentään haudattuun rikkaan hautaan eikä pettänyt ketään.
10 Herra näki hyväksi, että hänet ruhjottiin, että hänet lävistettiin. Mutta kun hän antoi itsensä sovitusuhriksi, hän saa nähdä sukunsa jatkuvan, hän elää kauan, ja Herran tahto täyttyy hänen kauttaan.
-Tämä kertoo selvästi Jeesuksesta. Mitä Uusi testamenttikin todistaa.
11 Ahdistuksensa jälkeen hän näkee valon, ja Jumalan tunteminen ravitsee hänet. Minun vanhurskas palvelijani tekee vanhurskaiksi monet, heidän pahat tekonsa hän kantaa.
12 Minä annan hänelle paikan suurten joukossa, hän saa jakaa saalista mahtavien kanssa, koska hän antoi itsensä kuolemalle alttiiksi ja hänet luettiin rikollisten joukkoon. Hän otti kantaakseen monien synnit, hän pyysi pahantekijöilleen armoa.
Hän kantoi syntimme kuolemalla ryöväreitten kanssa. Hän sanoi isä anna heille tämä anteeksi sillä he eivät tiedä mitä tekevät.Myös noissa lainauksissa kuvataan Israelin kärsimyksiä. VT:ssa ei ole yhtään viittausta Jeesukseen. Huomannet myös kirjoitusten aikamuodon.
- Hynde
selaaja kirjoitti:
Myös noissa lainauksissa kuvataan Israelin kärsimyksiä. VT:ssa ei ole yhtään viittausta Jeesukseen. Huomannet myös kirjoitusten aikamuodon.
Jes. 53:7
Häntä piinattiin, ja hän alistui siihen, ei hän suutansa avannut. Kuin karitsa, jota teuraaksi viedään, niin kuin lammas, joka on ääneti keritsijäinsä edessä, ei hänkään suutansa avannut.
30 Filippos juoksi vaunujen luo, ja kuullessaan miehen lukevan profeetta Jesajaa hän sanoi: "Sinä kyllä luet, mutta mahdatko ymmärtää?"
31 Mies vastasi: "Kuinka ymmärtäisin, kun kukaan ei minua neuvo." Hän pyysi Filipposta nousemaan vaunuihin ja istumaan vierellään.
32 Kohta, jota hän kirjasta luki, oli tämä: -- Niin kuin lammas hänet vietiin teuraaksi, niin kuin karitsa, joka on ääneti keritsijänsä edessä, ei hänkään suutansa avannut.
33 Kun hänet alennettiin, hänen tuomionsa otettiin pois. Kuka voi laskea hänen jälkeläistensä määrän? Hänen elämänsä otetaan pois maan päältä.
34 Hoviherra sanoi Filippokselle: "Voisitko sanoa, kenestä profeetta puhuu, itsestäänkö vai jostakin toisesta?"
35 Filippos rupesi puhumaan, aloitti tuosta kirjoitusten kohdasta ja julisti miehelle evankeliumia Jeesuksesta.
36 Matkan jatkuessa he tulivat paikkaan, jossa oli vettä. Silloin hoviherra sanoi: "Tässä on vettä. Estääkö mikään kastamasta minua?" [
37 Filippos sanoi hänelle: "Jos koko sydämestäsi uskot, se on mahdollista." Hoviherra vastasi: "Minä uskon, että Jeesus Kristus on Jumalan Poika."]
38 Hän käski pysäyttää vaunut, ja he molemmat, Filippos ja hoviherra, astuivat veteen, ja Filippos kastoi hänet.
[Myös noissa lainauksissa kuvataan Israelin kärsimyksiä]
8 Hänet vangittiin, tuomittiin ja vietiin pois -- kuka hänen kansastaan siitä välitti? Hänet syöstiin pois elävien maasta, hänet lyötiin hengiltä kansansa rikkomusten tähden.
-Kansasta puhutaan erikseen. Puhutaaan kuinka kansan vuoksi joku tapettiin. Jeesukseen käy nuo kaikki. Enkö olekin oikeassa? - selaaja
Hynde kirjoitti:
Jes. 53:7
Häntä piinattiin, ja hän alistui siihen, ei hän suutansa avannut. Kuin karitsa, jota teuraaksi viedään, niin kuin lammas, joka on ääneti keritsijäinsä edessä, ei hänkään suutansa avannut.
30 Filippos juoksi vaunujen luo, ja kuullessaan miehen lukevan profeetta Jesajaa hän sanoi: "Sinä kyllä luet, mutta mahdatko ymmärtää?"
31 Mies vastasi: "Kuinka ymmärtäisin, kun kukaan ei minua neuvo." Hän pyysi Filipposta nousemaan vaunuihin ja istumaan vierellään.
32 Kohta, jota hän kirjasta luki, oli tämä: -- Niin kuin lammas hänet vietiin teuraaksi, niin kuin karitsa, joka on ääneti keritsijänsä edessä, ei hänkään suutansa avannut.
33 Kun hänet alennettiin, hänen tuomionsa otettiin pois. Kuka voi laskea hänen jälkeläistensä määrän? Hänen elämänsä otetaan pois maan päältä.
34 Hoviherra sanoi Filippokselle: "Voisitko sanoa, kenestä profeetta puhuu, itsestäänkö vai jostakin toisesta?"
35 Filippos rupesi puhumaan, aloitti tuosta kirjoitusten kohdasta ja julisti miehelle evankeliumia Jeesuksesta.
36 Matkan jatkuessa he tulivat paikkaan, jossa oli vettä. Silloin hoviherra sanoi: "Tässä on vettä. Estääkö mikään kastamasta minua?" [
37 Filippos sanoi hänelle: "Jos koko sydämestäsi uskot, se on mahdollista." Hoviherra vastasi: "Minä uskon, että Jeesus Kristus on Jumalan Poika."]
38 Hän käski pysäyttää vaunut, ja he molemmat, Filippos ja hoviherra, astuivat veteen, ja Filippos kastoi hänet.
[Myös noissa lainauksissa kuvataan Israelin kärsimyksiä]
8 Hänet vangittiin, tuomittiin ja vietiin pois -- kuka hänen kansastaan siitä välitti? Hänet syöstiin pois elävien maasta, hänet lyötiin hengiltä kansansa rikkomusten tähden.
-Kansasta puhutaan erikseen. Puhutaaan kuinka kansan vuoksi joku tapettiin. Jeesukseen käy nuo kaikki. Enkö olekin oikeassa?Tiedän kyllä, että raamattua opetetaan kuten sinä kerrot. Vitsi piilee siinä, että UT on täysin keinotekoisesti VT:n päälle teipattu teos. En ole juutalainen.
- exVL
selaaja kirjoitti:
Pari huomiota näin nopeasti.
Sivu 3. Hengellinen Saara, Jumalan seurakunta, on EREHTYMÄTÖN valtakunta, jossa meitä hoidetaan armolla ja totuudella.
Kommentti. Tarvinneeko kommenttia.
Sivu 5. Jeesus on itse uskon esikuva:... Hän oli kaikkien ylönkatsottava ja kaikkein halvin, kipua ja sairautta täynnä. Hän oli niin ylönkatsottu, ettei kenkään kehdannut katsoa hänen päällensä, sentähden emme häntä minäkään pitäneet. (Jes. 53.3.)
Kommentti. Ylläoleva teksti tarkoittaa Israelia, ei Jeesusta. Jes. 49.3. Hän sanoi minulle: "Sinä olet minun palvelijani ISRAEL, sinussa minä osoitan kirkkauteni."
Slangisanoista vielä. Eräs puhuja opetti puheessaan, että "suviseuroista" ei saa käyttää sanaa "suvarit," koska se on rinnastettavissa sanaan "festarit."
Jep. Ja näkyy tuo viulukin olleen syntiä.Oon syntynyt vanhoillislestadiolaiseen kotiin, ja meille on korostettu, ettei ole syntilistoja, vaan uskovaisella on omatunto, joka varoittaa synnistä. Oli niin tai näin, nuo syntilistat ovat olemassa. ne ovat SRK:lla ja SRK määrittelee mitkä ovat sopivia mitkä ei.
Miksi esim viulu on ollut ennen syntiä.
Aikoinaan, jos vlessu erehtyi soittaa viulua, niin tuli huono omatunto. Varmasti tuli, mutta Miks?
Hänelle oli kotikasvatuksessa opetettu, ettei se sovi uskovaiselle.
Nyt kun se on SRK:ssa nähty hyväksi, niin kas, sepä ei olekaan enää syntiä.
Ennen lestadiolaiset eivät saaneet käydä hampurilaisia syömässä, seuroissa naisten piti peittää naama. Mitähän kaikkea naurettavaa sitä onkaan ollu lessulaisuudessa.
Lessut väittävät, että ne on vain kulttuurin muutosta, usko on säilynyt ennallaan.
Niinpä taas. Mulle eräs vanha lessumummo alkoi aikoinaan saarnaa siitä, etten käytä seuroissa kauluspaitaa ja kravattia. Sanoi minun olevan maailmassa, kun tuun "arkivaatteissa" seuroihin. Pukupakon hän perusteli jollain raamatun jakeella ja sanoi, Ken näitä rikkoo, Hän ei tule iankaikkista taivasta perimään.
Nykyisin se on ihan normaalia, että varsinkin nuoret tulevat seuroihin ilman juhlakamppeita, eikä kukaan kato kieroon. Se ei siis enää ole synti ja he perivät taivaan valtakunnan.
Mun mielestä valinnat on järkevämpää tehdä itse, kun jonku järjestön suositusten mukaan.
Esim musiikki kuin musiikki voi olla hyvää, jos kuulijalle tulee siitä hyvä fiilis. Hyvässä musiikissa on toki myös hyvät sanat.
Huono musiikki on sellaista, jota ei voi sietää, sekä sellainen, joka kehottaa johonkin sairaaseen(tappamiseen, rasistiseen käytökseen...).
Myös rumpuja en näe pahaksi, vl:t vieroksuvat niitä aivan turhaan.
Mutta katotaan vain muutama vuosikymmen eteenpäin niin vanhoillisetkin saattavat silloin hyväksyä ne.
Joskus vuonna 2105 lestadiolaisetkin varmaan sallivat jo rummut sähkökitarat jne. ne eivät varmaan tuolloin liene syntiä. Eivät vain salli aikansa uusia soittimia.. naispappeuskin on kenties tullut jo lestadiolaisuuteen, siitä on muuten nyt jo merkkejä ilmassa sillä yhä useammin naiset pitävät jo alustuksiakin ry:illä.
Yks asia vain on olemassa, joka ei vanhoillisilla koskaan muutu: EHKÄISY. Niin kalliiksi koettua lahkon jatkamiskeinoa ei viitsitä hylätä.
Myös vuonna 2105 vedotaan, että lapset ottakaamme Jumalan lahjana. Tuonna vuonna ei liene kuitenkaan yhtä paljon lessuja ku nykyään. Yhä useampi on joko kieltänyt uskon tai ovat hyväksyneet ehkäisyn. Nuo uudet joukot ovat kenties perustaneet omia yhdistyksiä, muttei niiden tulevaisuus ole varmalla pohjalla. SRK:n jäsenmääräkin on varmaan jotain 50 000, eikä suviseuroihin ole enää innokkaita järjestäjiä. osallistujiakaan ei riitä enää paljoa.
Jompi kumpi loppuu ennemmin, maailma tai lestadiolaisuus. Mutta jos maailma olisi ikuinen, lestadiolaisuus loppuisi ennen pitkään takuuvarmasti. - Hynde
selaaja kirjoitti:
Tiedän kyllä, että raamattua opetetaan kuten sinä kerrot. Vitsi piilee siinä, että UT on täysin keinotekoisesti VT:n päälle teipattu teos. En ole juutalainen.
ymmärräkkään vanhaa testamenttia. Et ymmärrrä hölkäsenpöläystä mitä merkitystä VT:llä on. Juutalaiset sentään uskoo että tulee messias, mutta eivät raukat tajua että se oli jo kuten Jesaja sanoi.
Olet siis uskonut maailman filosoofien harhan etkä yhtään ymmärrä että koko vt kuvaa uutta testamenttia. Voi sokeaa ja mykkää tulkkia.
Ainut pelastumisen mahdollisuus on sinulla että alat tuntea suunnatonta helvetin pelkoa. Silloin tietosi murtuu tajuat etttä pitää saada rauha tunnolle ja muista silloin että VT:n lupaama kivun kantaja on olemassa. exVL kirjoitti:
Oon syntynyt vanhoillislestadiolaiseen kotiin, ja meille on korostettu, ettei ole syntilistoja, vaan uskovaisella on omatunto, joka varoittaa synnistä. Oli niin tai näin, nuo syntilistat ovat olemassa. ne ovat SRK:lla ja SRK määrittelee mitkä ovat sopivia mitkä ei.
Miksi esim viulu on ollut ennen syntiä.
Aikoinaan, jos vlessu erehtyi soittaa viulua, niin tuli huono omatunto. Varmasti tuli, mutta Miks?
Hänelle oli kotikasvatuksessa opetettu, ettei se sovi uskovaiselle.
Nyt kun se on SRK:ssa nähty hyväksi, niin kas, sepä ei olekaan enää syntiä.
Ennen lestadiolaiset eivät saaneet käydä hampurilaisia syömässä, seuroissa naisten piti peittää naama. Mitähän kaikkea naurettavaa sitä onkaan ollu lessulaisuudessa.
Lessut väittävät, että ne on vain kulttuurin muutosta, usko on säilynyt ennallaan.
Niinpä taas. Mulle eräs vanha lessumummo alkoi aikoinaan saarnaa siitä, etten käytä seuroissa kauluspaitaa ja kravattia. Sanoi minun olevan maailmassa, kun tuun "arkivaatteissa" seuroihin. Pukupakon hän perusteli jollain raamatun jakeella ja sanoi, Ken näitä rikkoo, Hän ei tule iankaikkista taivasta perimään.
Nykyisin se on ihan normaalia, että varsinkin nuoret tulevat seuroihin ilman juhlakamppeita, eikä kukaan kato kieroon. Se ei siis enää ole synti ja he perivät taivaan valtakunnan.
Mun mielestä valinnat on järkevämpää tehdä itse, kun jonku järjestön suositusten mukaan.
Esim musiikki kuin musiikki voi olla hyvää, jos kuulijalle tulee siitä hyvä fiilis. Hyvässä musiikissa on toki myös hyvät sanat.
Huono musiikki on sellaista, jota ei voi sietää, sekä sellainen, joka kehottaa johonkin sairaaseen(tappamiseen, rasistiseen käytökseen...).
Myös rumpuja en näe pahaksi, vl:t vieroksuvat niitä aivan turhaan.
Mutta katotaan vain muutama vuosikymmen eteenpäin niin vanhoillisetkin saattavat silloin hyväksyä ne.
Joskus vuonna 2105 lestadiolaisetkin varmaan sallivat jo rummut sähkökitarat jne. ne eivät varmaan tuolloin liene syntiä. Eivät vain salli aikansa uusia soittimia.. naispappeuskin on kenties tullut jo lestadiolaisuuteen, siitä on muuten nyt jo merkkejä ilmassa sillä yhä useammin naiset pitävät jo alustuksiakin ry:illä.
Yks asia vain on olemassa, joka ei vanhoillisilla koskaan muutu: EHKÄISY. Niin kalliiksi koettua lahkon jatkamiskeinoa ei viitsitä hylätä.
Myös vuonna 2105 vedotaan, että lapset ottakaamme Jumalan lahjana. Tuonna vuonna ei liene kuitenkaan yhtä paljon lessuja ku nykyään. Yhä useampi on joko kieltänyt uskon tai ovat hyväksyneet ehkäisyn. Nuo uudet joukot ovat kenties perustaneet omia yhdistyksiä, muttei niiden tulevaisuus ole varmalla pohjalla. SRK:n jäsenmääräkin on varmaan jotain 50 000, eikä suviseuroihin ole enää innokkaita järjestäjiä. osallistujiakaan ei riitä enää paljoa.
Jompi kumpi loppuu ennemmin, maailma tai lestadiolaisuus. Mutta jos maailma olisi ikuinen, lestadiolaisuus loppuisi ennen pitkään takuuvarmasti.ja vähiin käy usko ennen loppua...
"Kuitenkin, kuin Ihmisen Poika on tuleva, löytäneekö hän uskoa maan päältä?" (Luuk.18:8)
"Ja ellei ne päivät olisi lyhennetyt, niin ei yksikään liha tulisi autuaaksi; mutta valittuin tähden pitää ne päivät lyhennettämän. Silloin jos joku teille sanois: katso, tässä on Kristus taikka siellä! älkäät uskoko. Sillä väärät Kristukset ja väärät prophetat nousevat, ja tekevät suuria ihmeitä ja merkkejä: niin että myös, jos taitais tapahtua, valitutkin eksytettäisiin." (Matt.24:22-24)
"Ja ellei Herra olisi lyhentänyt niitä päiviä, niin ei yksikään liha tulisi autuaaksi; mutta valittujen tähden, jotka hän on valinnut, lyhensi hän ne päivät. Ja silloin, jos joku sanoo teille: katso, tässä on Kristus, taikka: katso, siellä; niin älkäät uskoko. Sillä väärät Kristukset ja väärät prophetat nousevat, ja merkkejä ja ihmeitä tekevät, pettääksensä, jos mahdollinen olis, valituitakin." (Mark.13:20-22)- olla totta!
lukutoukka. kirjoitti:
ESA MEIKÄLÄISEN PÄIVÄ
KAPSÄKIN RYHMÄ SAI SEURATA ERÄÄN LAUANTAI-PÄIVÄN AJAN OULULAISEN
ESA MEIKÄLÄISEN ELÄMÄÄ. LUOTTOVALOKUVAAJAMME AVULLA LUKIJAMME PÄÄSEVÄT
KURKISTAMAAN ESAN PÄIVÄÄN MYÖS VISUAALISESTI. REPORTAASISSA PYRIMME
KÄYTTÄMÄÄN ESAN VILJELEMÄÄ ?LESTA?-KIELTÄ. LUKIJAA HELPOTTAAKSEMME
LAADIMME KUITENKIN REPORTAASIN LOPPUUN PIENEN SANASTONESA MEIKÄLÄISEN PÄIVÄ
KAPSÄKIN RYHMÄ SAI SEURATA ERÄÄN LAUANTAI-PÄIVÄN AJAN OULULAISEN
ESA MEIKÄLÄISEN ELÄMÄÄ. LUOTTOVALOKUVAAJAMME AVULLA LUKIJAMME PÄÄSEVÄT
KURKISTAMAAN ESAN PÄIVÄÄN MYÖS VISUAALISESTI. REPORTAASISSA PYRIMME
KÄYTTÄMÄÄN ESAN VILJELEMÄÄ ?LESTA?-KIELTÄ. LUKIJAA HELPOTTAAKSEMME
LAADIMME KUITENKIN REPORTAASIN LOPPUUN PIENEN SANASTON
Klo 10 Esa herää. Hän pelaa Änäriä, kunnes isä
pyytää hänet siivoamaan viikkosiivousalueensa:
alakerran vessan ja poikien huoneen.
Klo 17 Esa käy suihkussa sekä panostaa: laittaa
letin kuntoon, ykköset päälle, kaulukset pystyyn
ja Bossia leuan alle. ? A vot! hän sanoo peilikuvalleen.
Klo 18 Esa säätää kyytiä Yrkälle. Hän soittaa
Lehtisen Peksille ja Jarpalle, että pääsiskö heidän
kyydillään, mutta pojat eivät ole saaneet isänsä
BMW:tä ? joten heidän täytyy tyytyä Meikäläisten
valkoiseen kasikakkoseen Peugeot 505 :n. ? Tuhannen
lestapösö, Esa murahtaa mennessään,
? ainoastaan hätätapauksessa hyppään tuon ruostepurkin
puikkoihin.
Klo 18:45 Yrkän pihalla Esa kiertää tottuneesti
autolla oven edestä katsastamaan, josko piikkipaikat
olisivat vapaana. Kierros on kuitenkin turha
ja pojat joutuvat viemään autonsa kauas Terkan
parkkiruutuun.
Klo 19:00 Yrkän sali on aivan täynnä. Esa huomaa,
että pehmustetuilla VIP-paikoilla urkujen
takana olisi vähän tilaa, mutta ajattelee, että ei
sinne viitsi mennä, kun siellä istuu vain puhujia.
Pojat marssivat yhellä ilimeellä etupenkkiin ja
keskittyvät kuuntelemaan saarnaa. Puheen loppuvaiheessa
Jarppa on aivan pysäkillä. Esa pukkaa
Jarppaa kylkeen siinä vaiheessa, kun Jarpan
pää alkaa huolestuttavasti nyökähdellä ja kuola
valua toisesta suupielestä kaulukselle. ? Hei herää,
Esa kuiskaa Jarpalle, ? Pirkkokin katsoo sua
tuolta etu-vasemmalta.
Klo 21:10 Laulujen jälkeen pojat vetelevät firman
pihalla raitista ilmaa keuhkoihinsa, tosin
filtterin läpi. He törmäävät Toniin, joka on ehtinyt
vasta hatun jaolle työkiireiltään. ? Mitäs
ne jätkät täällä seinän vieressä jappasee? Toni
kysyy. Pojat tähystelevät vaivihkaa Pirkkoa kavereineen,
mutta rohkenevat juttusille vasta pienen
epäröimisen jälkeen. Pirkko kertoo, että heidän porukat ovat Kuusamossa mökillä ja että heidän kotonaan
on tänään ilde. Hän toivottaa pojat tervetulleiksi.
Vaikka iltakyläpaikka onkin jo selvillä, tyylilleen uskollisina
Esa ja kumppanit jumittavat Yrkän pihalla säätäen
kyydeistä.
Klo 21:25 Pösövanhuksen iskarit huutavat leipää,
kun täyteen ahdettu auto kaartaa mukulakivikatua Hesen
eteen, josta poimitaan vielä muutama kaveri kyytiin.
Klo 21:30 Pojille iskee tilastonälkä ja he käyvät vakiopaikassa,
Pizzeria La Festassa, puraisemassa lätyt
poskeensa. Pitseriassa on muitakin meitsejä, vakioasiakkaita.
Tarjoilija mulkaisee jo syöneitä seuralaisia,
jotka keskittyvät viikon takaisiin sanomalehtiin.
Klo 22:05 Perillä Pirkon kotona. Esa ja kumppanit
painuvat isolla IT:llä sisään. Jo heti alkuillasta Esa huomaa,
että nyt on tilanne päällä. Jarppa ja Pirkko tuntuvat
viihtyvän turhankin hyvin kahvipöydän ääressä kahdestaan;
he keskustelevat aiheesta opintoviikot. Ansku
ja Lissu selailevat tylsistyneen näköisenä lehtiä sohvalla.
Esa miettii, miten lähestyä neitokaisia. Häneltä
ei kuitenkaan löydy pokkaa, vaan hän luikahtaa Peksin
perässä partsille, missä näyttää olevan muitakin.
Klo xx:xx Muut, paitsi Jarppa ja Pirkko ? jotka edellen
juttelevat kahvipöydän ääressä ? pelaavat Aliasta.
Illan kuluessa juttu polveilee, juttellaan tärkeimmistä
ja toiseksi tärkeimmistä asioista. Jossain vaiheessa
pojat alkavat kertoa inttijuttuja, jolloin tytöt tahoillaan
näpräävät kännyköitään: EVVK. Loppuillasta Esa ottaa
tilanteen haltuun ja Ansku ja Lissukin nauravat Esan
jutuille.
Klo zz:zz Lähtiessään kylästä pojat pysähtyvät grillillä,
jossa he tilaavat tuplaporilaiset sekä juovat pystärit
päälle. He juttelevat kuluneesta illasta. ? Oli ihan jees
ilta, mutta harmi kun Oulussa menee aina näin myöhään,
Esa pahoittelee. Kotimatkalla Jarppa myöntää
kiusoitteleville pojille: no, on se Pirkko silleen ihan
kiva.
Teksti: Salla Ahola, Silja Nurkkala, Antti Mainio S SA S A N A S T O
EVVK = ei vois vähempää kiinnostaa
Firma = Rauhanyhdistys
Hese = Hesburger
Ilde = iltakylä
Iskarit huutaa leipää = autossa
iskunvaimentimet pohjassa
Isolla IT:llä = itsevarmasti
Isot = isot seurat
Jappasta = käyskennellä toimettomana
Jumittaa = vetelehtiä, ei saada aikaiseksi lähteä
Laulut = laulutuokio seurapuheen jälkeen
Lestapösö = Peugeot 505 Familiale
Meitsi = meikäläinen, uskovainen
Olla pysäkillä = olla väsynyt
Ottaa tilanne haltuun = kerätä huomio itseensä,
lunastaa paikka joukossa
Panostaa = laittaa itsensä seurakuntoon
Piikkipaikat = lähinnä Rauhanyhdistyksen
ovea olevat parkkipaikat (vrt. F 1-paalupaikat)
Porukat = perhe/vanhemmat
Pystärit = seisaaltaan juotavat kahvit
Teksti: Salla Ahola, Silja Nurkkala, Antti Mainio
Sorrit = kahvit
Säätää = soitella kyytejä, iltakyläpaikkaa yms.
Terkka = Terveydenhuoltoalan oppilaitos
Tilanne päällä = tärkeä tapahtuma kesken
Tilastonälkä = vakiintunut käytäntö käydä
syömässä seurojen jälkeen, olipa nälkä tai ei
Tuhannen = voimasana
Tulla hatunjaolle = tulla puheen jälkeen seuroihin
VIP = Very Important Person
Yhellä ilmeellä = ilmeenkään värähtämättä
Ykköset = parhaat vaatteet
Yrkä = Rauhanyhdistys
Änäri = NHL-tietokonepeliOnko tämä hengelliseksi kutsuvan lehden sisältöä?
- mies
Leenu.n kirjoitti:
ja vähiin käy usko ennen loppua...
"Kuitenkin, kuin Ihmisen Poika on tuleva, löytäneekö hän uskoa maan päältä?" (Luuk.18:8)
"Ja ellei ne päivät olisi lyhennetyt, niin ei yksikään liha tulisi autuaaksi; mutta valittuin tähden pitää ne päivät lyhennettämän. Silloin jos joku teille sanois: katso, tässä on Kristus taikka siellä! älkäät uskoko. Sillä väärät Kristukset ja väärät prophetat nousevat, ja tekevät suuria ihmeitä ja merkkejä: niin että myös, jos taitais tapahtua, valitutkin eksytettäisiin." (Matt.24:22-24)
"Ja ellei Herra olisi lyhentänyt niitä päiviä, niin ei yksikään liha tulisi autuaaksi; mutta valittujen tähden, jotka hän on valinnut, lyhensi hän ne päivät. Ja silloin, jos joku sanoo teille: katso, tässä on Kristus, taikka: katso, siellä; niin älkäät uskoko. Sillä väärät Kristukset ja väärät prophetat nousevat, ja merkkejä ja ihmeitä tekevät, pettääksensä, jos mahdollinen olis, valituitakin." (Mark.13:20-22)Voisittko sanoa sanottavasi ilman siteerauksia, että saisit mielipiteesi ilmaistua
- kosiskellaan?
lukutoukka. kirjoitti:
ESA MEIKÄLÄISEN PÄIVÄ
KAPSÄKIN RYHMÄ SAI SEURATA ERÄÄN LAUANTAI-PÄIVÄN AJAN OULULAISEN
ESA MEIKÄLÄISEN ELÄMÄÄ. LUOTTOVALOKUVAAJAMME AVULLA LUKIJAMME PÄÄSEVÄT
KURKISTAMAAN ESAN PÄIVÄÄN MYÖS VISUAALISESTI. REPORTAASISSA PYRIMME
KÄYTTÄMÄÄN ESAN VILJELEMÄÄ ?LESTA?-KIELTÄ. LUKIJAA HELPOTTAAKSEMME
LAADIMME KUITENKIN REPORTAASIN LOPPUUN PIENEN SANASTONESA MEIKÄLÄISEN PÄIVÄ
KAPSÄKIN RYHMÄ SAI SEURATA ERÄÄN LAUANTAI-PÄIVÄN AJAN OULULAISEN
ESA MEIKÄLÄISEN ELÄMÄÄ. LUOTTOVALOKUVAAJAMME AVULLA LUKIJAMME PÄÄSEVÄT
KURKISTAMAAN ESAN PÄIVÄÄN MYÖS VISUAALISESTI. REPORTAASISSA PYRIMME
KÄYTTÄMÄÄN ESAN VILJELEMÄÄ ?LESTA?-KIELTÄ. LUKIJAA HELPOTTAAKSEMME
LAADIMME KUITENKIN REPORTAASIN LOPPUUN PIENEN SANASTON
Klo 10 Esa herää. Hän pelaa Änäriä, kunnes isä
pyytää hänet siivoamaan viikkosiivousalueensa:
alakerran vessan ja poikien huoneen.
Klo 17 Esa käy suihkussa sekä panostaa: laittaa
letin kuntoon, ykköset päälle, kaulukset pystyyn
ja Bossia leuan alle. ? A vot! hän sanoo peilikuvalleen.
Klo 18 Esa säätää kyytiä Yrkälle. Hän soittaa
Lehtisen Peksille ja Jarpalle, että pääsiskö heidän
kyydillään, mutta pojat eivät ole saaneet isänsä
BMW:tä ? joten heidän täytyy tyytyä Meikäläisten
valkoiseen kasikakkoseen Peugeot 505 :n. ? Tuhannen
lestapösö, Esa murahtaa mennessään,
? ainoastaan hätätapauksessa hyppään tuon ruostepurkin
puikkoihin.
Klo 18:45 Yrkän pihalla Esa kiertää tottuneesti
autolla oven edestä katsastamaan, josko piikkipaikat
olisivat vapaana. Kierros on kuitenkin turha
ja pojat joutuvat viemään autonsa kauas Terkan
parkkiruutuun.
Klo 19:00 Yrkän sali on aivan täynnä. Esa huomaa,
että pehmustetuilla VIP-paikoilla urkujen
takana olisi vähän tilaa, mutta ajattelee, että ei
sinne viitsi mennä, kun siellä istuu vain puhujia.
Pojat marssivat yhellä ilimeellä etupenkkiin ja
keskittyvät kuuntelemaan saarnaa. Puheen loppuvaiheessa
Jarppa on aivan pysäkillä. Esa pukkaa
Jarppaa kylkeen siinä vaiheessa, kun Jarpan
pää alkaa huolestuttavasti nyökähdellä ja kuola
valua toisesta suupielestä kaulukselle. ? Hei herää,
Esa kuiskaa Jarpalle, ? Pirkkokin katsoo sua
tuolta etu-vasemmalta.
Klo 21:10 Laulujen jälkeen pojat vetelevät firman
pihalla raitista ilmaa keuhkoihinsa, tosin
filtterin läpi. He törmäävät Toniin, joka on ehtinyt
vasta hatun jaolle työkiireiltään. ? Mitäs
ne jätkät täällä seinän vieressä jappasee? Toni
kysyy. Pojat tähystelevät vaivihkaa Pirkkoa kavereineen,
mutta rohkenevat juttusille vasta pienen
epäröimisen jälkeen. Pirkko kertoo, että heidän porukat ovat Kuusamossa mökillä ja että heidän kotonaan
on tänään ilde. Hän toivottaa pojat tervetulleiksi.
Vaikka iltakyläpaikka onkin jo selvillä, tyylilleen uskollisina
Esa ja kumppanit jumittavat Yrkän pihalla säätäen
kyydeistä.
Klo 21:25 Pösövanhuksen iskarit huutavat leipää,
kun täyteen ahdettu auto kaartaa mukulakivikatua Hesen
eteen, josta poimitaan vielä muutama kaveri kyytiin.
Klo 21:30 Pojille iskee tilastonälkä ja he käyvät vakiopaikassa,
Pizzeria La Festassa, puraisemassa lätyt
poskeensa. Pitseriassa on muitakin meitsejä, vakioasiakkaita.
Tarjoilija mulkaisee jo syöneitä seuralaisia,
jotka keskittyvät viikon takaisiin sanomalehtiin.
Klo 22:05 Perillä Pirkon kotona. Esa ja kumppanit
painuvat isolla IT:llä sisään. Jo heti alkuillasta Esa huomaa,
että nyt on tilanne päällä. Jarppa ja Pirkko tuntuvat
viihtyvän turhankin hyvin kahvipöydän ääressä kahdestaan;
he keskustelevat aiheesta opintoviikot. Ansku
ja Lissu selailevat tylsistyneen näköisenä lehtiä sohvalla.
Esa miettii, miten lähestyä neitokaisia. Häneltä
ei kuitenkaan löydy pokkaa, vaan hän luikahtaa Peksin
perässä partsille, missä näyttää olevan muitakin.
Klo xx:xx Muut, paitsi Jarppa ja Pirkko ? jotka edellen
juttelevat kahvipöydän ääressä ? pelaavat Aliasta.
Illan kuluessa juttu polveilee, juttellaan tärkeimmistä
ja toiseksi tärkeimmistä asioista. Jossain vaiheessa
pojat alkavat kertoa inttijuttuja, jolloin tytöt tahoillaan
näpräävät kännyköitään: EVVK. Loppuillasta Esa ottaa
tilanteen haltuun ja Ansku ja Lissukin nauravat Esan
jutuille.
Klo zz:zz Lähtiessään kylästä pojat pysähtyvät grillillä,
jossa he tilaavat tuplaporilaiset sekä juovat pystärit
päälle. He juttelevat kuluneesta illasta. ? Oli ihan jees
ilta, mutta harmi kun Oulussa menee aina näin myöhään,
Esa pahoittelee. Kotimatkalla Jarppa myöntää
kiusoitteleville pojille: no, on se Pirkko silleen ihan
kiva.
Teksti: Salla Ahola, Silja Nurkkala, Antti Mainio S SA S A N A S T O
EVVK = ei vois vähempää kiinnostaa
Firma = Rauhanyhdistys
Hese = Hesburger
Ilde = iltakylä
Iskarit huutaa leipää = autossa
iskunvaimentimet pohjassa
Isolla IT:llä = itsevarmasti
Isot = isot seurat
Jappasta = käyskennellä toimettomana
Jumittaa = vetelehtiä, ei saada aikaiseksi lähteä
Laulut = laulutuokio seurapuheen jälkeen
Lestapösö = Peugeot 505 Familiale
Meitsi = meikäläinen, uskovainen
Olla pysäkillä = olla väsynyt
Ottaa tilanne haltuun = kerätä huomio itseensä,
lunastaa paikka joukossa
Panostaa = laittaa itsensä seurakuntoon
Piikkipaikat = lähinnä Rauhanyhdistyksen
ovea olevat parkkipaikat (vrt. F 1-paalupaikat)
Porukat = perhe/vanhemmat
Pystärit = seisaaltaan juotavat kahvit
Teksti: Salla Ahola, Silja Nurkkala, Antti Mainio
Sorrit = kahvit
Säätää = soitella kyytejä, iltakyläpaikkaa yms.
Terkka = Terveydenhuoltoalan oppilaitos
Tilanne päällä = tärkeä tapahtuma kesken
Tilastonälkä = vakiintunut käytäntö käydä
syömässä seurojen jälkeen, olipa nälkä tai ei
Tuhannen = voimasana
Tulla hatunjaolle = tulla puheen jälkeen seuroihin
VIP = Very Important Person
Yhellä ilmeellä = ilmeenkään värähtämättä
Ykköset = parhaat vaatteet
Yrkä = Rauhanyhdistys
Änäri = NHL-tietokonepeliEi sitten mitään ravintoa hengelliselle ihmiselle tässä jutussa.
- nuoruus
kosiskellaan? kirjoitti:
Ei sitten mitään ravintoa hengelliselle ihmiselle tässä jutussa.
Eikös nuoruuteen kuulu seikkailunhalu.
Seuroissa istumisen lisäksi siellä on tietysti muutakin oheistoimintaa.
Tämähän juuri raottaa sitä puolta seuroista, mitä muuta tapahtuu ja se on nuorisolle tärkeää.
Nuoret tulevat tapaamaan ja saamaan uusia kavereita, sillä kaveruus on tärkeää niin uskottomalle kuin myös uskovaiselle nuorelle.
Tupakointi on tietysti asian varjopuoli, mutta tämä porukka ei kuitenkaan kännää eikä kaljoittele. - tosi oudon kuvan
lukutoukka. kirjoitti:
ESA MEIKÄLÄISEN PÄIVÄ
KAPSÄKIN RYHMÄ SAI SEURATA ERÄÄN LAUANTAI-PÄIVÄN AJAN OULULAISEN
ESA MEIKÄLÄISEN ELÄMÄÄ. LUOTTOVALOKUVAAJAMME AVULLA LUKIJAMME PÄÄSEVÄT
KURKISTAMAAN ESAN PÄIVÄÄN MYÖS VISUAALISESTI. REPORTAASISSA PYRIMME
KÄYTTÄMÄÄN ESAN VILJELEMÄÄ ?LESTA?-KIELTÄ. LUKIJAA HELPOTTAAKSEMME
LAADIMME KUITENKIN REPORTAASIN LOPPUUN PIENEN SANASTONESA MEIKÄLÄISEN PÄIVÄ
KAPSÄKIN RYHMÄ SAI SEURATA ERÄÄN LAUANTAI-PÄIVÄN AJAN OULULAISEN
ESA MEIKÄLÄISEN ELÄMÄÄ. LUOTTOVALOKUVAAJAMME AVULLA LUKIJAMME PÄÄSEVÄT
KURKISTAMAAN ESAN PÄIVÄÄN MYÖS VISUAALISESTI. REPORTAASISSA PYRIMME
KÄYTTÄMÄÄN ESAN VILJELEMÄÄ ?LESTA?-KIELTÄ. LUKIJAA HELPOTTAAKSEMME
LAADIMME KUITENKIN REPORTAASIN LOPPUUN PIENEN SANASTON
Klo 10 Esa herää. Hän pelaa Änäriä, kunnes isä
pyytää hänet siivoamaan viikkosiivousalueensa:
alakerran vessan ja poikien huoneen.
Klo 17 Esa käy suihkussa sekä panostaa: laittaa
letin kuntoon, ykköset päälle, kaulukset pystyyn
ja Bossia leuan alle. ? A vot! hän sanoo peilikuvalleen.
Klo 18 Esa säätää kyytiä Yrkälle. Hän soittaa
Lehtisen Peksille ja Jarpalle, että pääsiskö heidän
kyydillään, mutta pojat eivät ole saaneet isänsä
BMW:tä ? joten heidän täytyy tyytyä Meikäläisten
valkoiseen kasikakkoseen Peugeot 505 :n. ? Tuhannen
lestapösö, Esa murahtaa mennessään,
? ainoastaan hätätapauksessa hyppään tuon ruostepurkin
puikkoihin.
Klo 18:45 Yrkän pihalla Esa kiertää tottuneesti
autolla oven edestä katsastamaan, josko piikkipaikat
olisivat vapaana. Kierros on kuitenkin turha
ja pojat joutuvat viemään autonsa kauas Terkan
parkkiruutuun.
Klo 19:00 Yrkän sali on aivan täynnä. Esa huomaa,
että pehmustetuilla VIP-paikoilla urkujen
takana olisi vähän tilaa, mutta ajattelee, että ei
sinne viitsi mennä, kun siellä istuu vain puhujia.
Pojat marssivat yhellä ilimeellä etupenkkiin ja
keskittyvät kuuntelemaan saarnaa. Puheen loppuvaiheessa
Jarppa on aivan pysäkillä. Esa pukkaa
Jarppaa kylkeen siinä vaiheessa, kun Jarpan
pää alkaa huolestuttavasti nyökähdellä ja kuola
valua toisesta suupielestä kaulukselle. ? Hei herää,
Esa kuiskaa Jarpalle, ? Pirkkokin katsoo sua
tuolta etu-vasemmalta.
Klo 21:10 Laulujen jälkeen pojat vetelevät firman
pihalla raitista ilmaa keuhkoihinsa, tosin
filtterin läpi. He törmäävät Toniin, joka on ehtinyt
vasta hatun jaolle työkiireiltään. ? Mitäs
ne jätkät täällä seinän vieressä jappasee? Toni
kysyy. Pojat tähystelevät vaivihkaa Pirkkoa kavereineen,
mutta rohkenevat juttusille vasta pienen
epäröimisen jälkeen. Pirkko kertoo, että heidän porukat ovat Kuusamossa mökillä ja että heidän kotonaan
on tänään ilde. Hän toivottaa pojat tervetulleiksi.
Vaikka iltakyläpaikka onkin jo selvillä, tyylilleen uskollisina
Esa ja kumppanit jumittavat Yrkän pihalla säätäen
kyydeistä.
Klo 21:25 Pösövanhuksen iskarit huutavat leipää,
kun täyteen ahdettu auto kaartaa mukulakivikatua Hesen
eteen, josta poimitaan vielä muutama kaveri kyytiin.
Klo 21:30 Pojille iskee tilastonälkä ja he käyvät vakiopaikassa,
Pizzeria La Festassa, puraisemassa lätyt
poskeensa. Pitseriassa on muitakin meitsejä, vakioasiakkaita.
Tarjoilija mulkaisee jo syöneitä seuralaisia,
jotka keskittyvät viikon takaisiin sanomalehtiin.
Klo 22:05 Perillä Pirkon kotona. Esa ja kumppanit
painuvat isolla IT:llä sisään. Jo heti alkuillasta Esa huomaa,
että nyt on tilanne päällä. Jarppa ja Pirkko tuntuvat
viihtyvän turhankin hyvin kahvipöydän ääressä kahdestaan;
he keskustelevat aiheesta opintoviikot. Ansku
ja Lissu selailevat tylsistyneen näköisenä lehtiä sohvalla.
Esa miettii, miten lähestyä neitokaisia. Häneltä
ei kuitenkaan löydy pokkaa, vaan hän luikahtaa Peksin
perässä partsille, missä näyttää olevan muitakin.
Klo xx:xx Muut, paitsi Jarppa ja Pirkko ? jotka edellen
juttelevat kahvipöydän ääressä ? pelaavat Aliasta.
Illan kuluessa juttu polveilee, juttellaan tärkeimmistä
ja toiseksi tärkeimmistä asioista. Jossain vaiheessa
pojat alkavat kertoa inttijuttuja, jolloin tytöt tahoillaan
näpräävät kännyköitään: EVVK. Loppuillasta Esa ottaa
tilanteen haltuun ja Ansku ja Lissukin nauravat Esan
jutuille.
Klo zz:zz Lähtiessään kylästä pojat pysähtyvät grillillä,
jossa he tilaavat tuplaporilaiset sekä juovat pystärit
päälle. He juttelevat kuluneesta illasta. ? Oli ihan jees
ilta, mutta harmi kun Oulussa menee aina näin myöhään,
Esa pahoittelee. Kotimatkalla Jarppa myöntää
kiusoitteleville pojille: no, on se Pirkko silleen ihan
kiva.
Teksti: Salla Ahola, Silja Nurkkala, Antti Mainio S SA S A N A S T O
EVVK = ei vois vähempää kiinnostaa
Firma = Rauhanyhdistys
Hese = Hesburger
Ilde = iltakylä
Iskarit huutaa leipää = autossa
iskunvaimentimet pohjassa
Isolla IT:llä = itsevarmasti
Isot = isot seurat
Jappasta = käyskennellä toimettomana
Jumittaa = vetelehtiä, ei saada aikaiseksi lähteä
Laulut = laulutuokio seurapuheen jälkeen
Lestapösö = Peugeot 505 Familiale
Meitsi = meikäläinen, uskovainen
Olla pysäkillä = olla väsynyt
Ottaa tilanne haltuun = kerätä huomio itseensä,
lunastaa paikka joukossa
Panostaa = laittaa itsensä seurakuntoon
Piikkipaikat = lähinnä Rauhanyhdistyksen
ovea olevat parkkipaikat (vrt. F 1-paalupaikat)
Porukat = perhe/vanhemmat
Pystärit = seisaaltaan juotavat kahvit
Teksti: Salla Ahola, Silja Nurkkala, Antti Mainio
Sorrit = kahvit
Säätää = soitella kyytejä, iltakyläpaikkaa yms.
Terkka = Terveydenhuoltoalan oppilaitos
Tilanne päällä = tärkeä tapahtuma kesken
Tilastonälkä = vakiintunut käytäntö käydä
syömässä seurojen jälkeen, olipa nälkä tai ei
Tuhannen = voimasana
Tulla hatunjaolle = tulla puheen jälkeen seuroihin
VIP = Very Important Person
Yhellä ilmeellä = ilmeenkään värähtämättä
Ykköset = parhaat vaatteet
Yrkä = Rauhanyhdistys
Änäri = NHL-tietokonepeli"ainoista oikeista uskovaisista"
Tässä muutama lainaus tekstistä:
"Hän soittaa
Lehtisen Peksille ja Jarpalle, että pääsiskö heidän
kyydillään, mutta pojat eivät ole saaneet isänsä
BMW:tä..."
"laittaa
letin kuntoon, ykköset päälle, kaulukset pystyyn
ja Bossia leuan alle. ? A vot! hän sanoo peilikuvalleen"
"Esa huomaa,
että pehmustetuilla VIP-paikoilla urkujen
takana olisi vähän tilaa, mutta ajattelee, että ei
sinne viitsi mennä, kun siellä istuu vain puhujia.
Pojat marssivat yhellä ilimeellä etupenkkiin ja
keskittyvät kuuntelemaan saarnaa. Puheen loppuvaiheessa
Jarppa on aivan pysäkillä. Esa pukkaa
Jarppaa kylkeen siinä vaiheessa, kun Jarpan
pää alkaa huolestuttavasti nyökähdellä ja kuola
valua toisesta suupielestä kaulukselle. "
"Klo 21:10 Laulujen jälkeen pojat vetelevät firman
pihalla raitista ilmaa keuhkoihinsa, tosin
filtterin läpi. "
Tästä kirjoituksesta on kyllä hengellisyys kaukana. Pikemminkin materialistisuus, pinnallisuus, ulkonäkökeskeisyys huokuu kirjoituksesta. - jajeppo
tosi oudon kuvan kirjoitti:
"ainoista oikeista uskovaisista"
Tässä muutama lainaus tekstistä:
"Hän soittaa
Lehtisen Peksille ja Jarpalle, että pääsiskö heidän
kyydillään, mutta pojat eivät ole saaneet isänsä
BMW:tä..."
"laittaa
letin kuntoon, ykköset päälle, kaulukset pystyyn
ja Bossia leuan alle. ? A vot! hän sanoo peilikuvalleen"
"Esa huomaa,
että pehmustetuilla VIP-paikoilla urkujen
takana olisi vähän tilaa, mutta ajattelee, että ei
sinne viitsi mennä, kun siellä istuu vain puhujia.
Pojat marssivat yhellä ilimeellä etupenkkiin ja
keskittyvät kuuntelemaan saarnaa. Puheen loppuvaiheessa
Jarppa on aivan pysäkillä. Esa pukkaa
Jarppaa kylkeen siinä vaiheessa, kun Jarpan
pää alkaa huolestuttavasti nyökähdellä ja kuola
valua toisesta suupielestä kaulukselle. "
"Klo 21:10 Laulujen jälkeen pojat vetelevät firman
pihalla raitista ilmaa keuhkoihinsa, tosin
filtterin läpi. "
Tästä kirjoituksesta on kyllä hengellisyys kaukana. Pikemminkin materialistisuus, pinnallisuus, ulkonäkökeskeisyys huokuu kirjoituksesta.kyse oli tästä jutusta oletan että sinä sotkit tarkoituksellisesti nämä 2 asiaa. lehdessä sivu14 ja tuossa suora osoite
http://www.srk-oulu.net/artik/PM_14.pdf - lapsi
mies kirjoitti:
Voisittko sanoa sanottavasi ilman siteerauksia, että saisit mielipiteesi ilmaistua
on muuttumaton: eilen, tänään ja iankaikkisesti.
= Jos taitais, niin lopunajalla valitutkin eksytettäis: mutta kun ei taida, sillä päivät on lyhennetty!
Jos tuo selventää, hyvä niin; mutta maailmalta tuo on peitetty!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Korjaa toki jos...
Koet että ymmärsin sinut kuitenkin aivan väärin. Jännittäminen on täyttä puppua kun et muitakaan miehiä näköjään jännitä293285- 1181312
Ellen Jokikunnas paljasti somessa ison perheuutisen - Ralph-poika elämänmuutoksen edessä!
Ellen Jokikunnas ja Jari Rask sekä Ralph-poika ovat uuden edessä. Tsemppiä koko perheelle ja erityisesti Ralphille! Lu101245- 711028
- 581021
Nainen, jos kuuntelet ja tottelet, niin sinulle on hyvä osa
Ominpäin toimiessasi olet jo nähnyt mihin se on johtanut. Olen jo edeltä sen sinulle kertonut ja näen sen asian ja totuu1871006olet kaiken rakkauden arvoinen
Olisinpa kertonut kuinka rakastuin sinuun. Kuinka hyvältä tunnuit siinä lähelläni, kunpa en olisi väistänyt vastapäätyy26947Olisi kiva
Tietää, mitä oikein ajattelet minusta tai meistä? Mitä meidän välillä on? Salattua tykkäämistä, halua, himoa? Onhan tämä38921Mikä koirarotu muistuttaa kaivattuasi eniten?
Koirien piirteet muistuttavat usein ihmisten ja omistajiensa piirteitä.66900Oot mun koko maailma
Ei ole koskaan ollut ketään, joka olisi niin täydellinen minulle kuin sinä mies ❤️ Ikävöin sua🥹78855