Leikkauksesta johtuvan tulehduksen maksu?

Potilas12

Olin yksityisellä puolella pienessä leikkauksessa, jonka seurauksena leikkaushaava tulehtui. Tulehduksesta johtuen jouduin käymään viitenä päivänä poliklinikalla ottamassa antibiootteja suonensisäisesti. Sain leikkauksesta laskun, jossa minulta peritään noista viidestä kerrasta 36,90e/päivä.

Osaako joku kertoa, että onko maksaminen oikeasti minun vastuullani, kun tulehdus aiheutui leikkauksesta? Soitin ko. laitokseen ja sieltä todettiin vain, että näin se nyt vain menee. En vieläkään jaksa uskoa, että tätä voidaan laittaa potilaan piikkiin.

4

52

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • dldkjns.kjda.lkjd

      Näin se kuule vaan menee. Yksikään lääkäri tai sairaala ei ole vastuussa mistään, vastuu on viimekädessä potilaalla itsellään. Tulehdukset nyt vaan kuuluu asiaan ja niiden hoitamisen maksaa potilas itse. Tuonki asian tosin olis voinu kertoa potilaalle etukäteen, mutta ainakaan OYS:n mukaan potilaalle ei tarvi erikseen kertoa mitään haittoja, jos potilas niitä ei erikseen kysy.

    • Niin_se_menee

      Olet ilmeisesti käynyt sairaalan akuuttipoliklinikalla etkä ao. leikkauksen tehneessä paikassa. Poliklinikkamaksu menee aina, olkoon syy mikä tahansa. Leikannut lääkäri tai klinikka voi ehkä "paikata" työtään ja tehdä tavallaan takuutoimenpiteitä jos leikkauksessa on tehty jotain väärin. Haavatulehdus ei todennäköisesti johdu toimenpiteestä, pitää olla todella likainen paikka jos sieltä saisi bakteerin. Hyvin suurella todennäköisyydellä bakteeri on tarttunut kotihoidossa eikä siis kuulu leikanneen tahon korvattavaksi.

      Sikäli pääsit halvalla että sairaalan poliklinikalla hintaan sisältyy mm. kaikki lääkkeet, joten sait nuo tiputettavat antibiootit "kaupan päälle".

      Toisaalta ihmetyttää miksi haavatulehdus päästettiin niin pitkälle että tarvittiin jo tiputettavat antibiootit. Etkö ottanut heti yhteyttä leikanneeseen tahoon kun ensimmäset tulehdusoireet ilmestyi. Ainakin minulle on aina korostettu (niin yksityisella kuin julkisellakin puolella) että jo leikkaushaavan punoituksen lisääntyessä pitää ottaa yhteyttä jotta saa lääkityksen.

      • dkasödaködaskld

        Missähän umpiossa jotkut oikein elää? Jos operoinnin jälkeen papereihin on kirjattu "Ei kontrolleja", niin eipä sinne auta ottaa yhteyttä. Tämä pätee siis ainakin julkisella. Kävin aikoinaan eräässä operaatiossa julkisella, kotihoito-ohjeen mukaan piti ottaa yhteyttä kyseiseen sairaalaan virka-aikana, jos ongelmia ilmenee. Ongelmia tuli, otin yhteyttä, sieltä todettiin ettei asia kuulu millään tavalla heille, koska on kirjattu "Ei kontrolleja". Käskettiin terveyseskukseen. Terveyskeskus puolestaan ilmoitti, ettei asia kuulu heille, tietysti leikkauksen suorittanut sairaala on vastuussa. Tässäpä sitä todellisuutta luulojen sijaan, ihan itse sitä pitää pärjätä tällaisissa tilanteissa, kun asia ei kuulu kenellekään. Sen verran vielä todettava, että jälkikäteen kyseinen sairaala on todennut ihan virallisissa lausunnoissaan, ettei mitään jälkikontrolleja tarvita ja näin ollen tuossa ei ollut mitään väärää. Kärsin tuon leikkauksen seurauksista vielä tänäkin päivänä, siitä on aikaa jo 15 vuotta.


      • Niin_se_menee
        dkasödaködaskld kirjoitti:

        Missähän umpiossa jotkut oikein elää? Jos operoinnin jälkeen papereihin on kirjattu "Ei kontrolleja", niin eipä sinne auta ottaa yhteyttä. Tämä pätee siis ainakin julkisella. Kävin aikoinaan eräässä operaatiossa julkisella, kotihoito-ohjeen mukaan piti ottaa yhteyttä kyseiseen sairaalaan virka-aikana, jos ongelmia ilmenee. Ongelmia tuli, otin yhteyttä, sieltä todettiin ettei asia kuulu millään tavalla heille, koska on kirjattu "Ei kontrolleja". Käskettiin terveyseskukseen. Terveyskeskus puolestaan ilmoitti, ettei asia kuulu heille, tietysti leikkauksen suorittanut sairaala on vastuussa. Tässäpä sitä todellisuutta luulojen sijaan, ihan itse sitä pitää pärjätä tällaisissa tilanteissa, kun asia ei kuulu kenellekään. Sen verran vielä todettava, että jälkikäteen kyseinen sairaala on todennut ihan virallisissa lausunnoissaan, ettei mitään jälkikontrolleja tarvita ja näin ollen tuossa ei ollut mitään väärää. Kärsin tuon leikkauksen seurauksista vielä tänäkin päivänä, siitä on aikaa jo 15 vuotta.

        Merkintä "Ei kontrolleja" ei ole kielto sille että akuuttitilanteessa (eli tässä tapauksessa haavatulehdus) voi ottaa yhteyttä johonkin hoitotahoon. Kyseisen operaation tehnyt sairaalaosasto ei tietenkään hoida enää näitä jälkitoimenpiteitä. Lievemmässä tulehduksessa (esimerkiksi tulehduksen alussa) otetaan yhteyttä omaan terveyskeskukseen joka hoitaa tulehduksen (näin on minullakin hoidettu haavatulehdus). Terveyskeskus EI VOI kieltäytyä tällaisesta akuuttitilanteesta vaan joutuu antamaan vastaanottoajan hoitajalle ja/tai lääkärille pikaisesti. Tietenkin aikaa varatessa pitää mainita että kyse on akuutista haavatulehduksesta, kontrollikäyntejä he eivät tietenkään hoida ellei niitä ole määrätty. Akuuttiajan saa terveyskeskukseen yleensä samalle tai seuraavalle päivälle (sitä varten on aina jätetty vapaita aikoja). Jos tulehdus on jo niin paha ettei terveyskeskuslääkäri pysty hoitamaan sitä tavanomaisin hoitotoimenpitein ja lääkkein, kirjoitetaan lähete sairaalan poliklinikalle. Myös vakavassa akuuttitapauksessa voi hakeutua suoraan akuuttipoliklinikalle, kuten ilmeisesti olet toiminut.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8386
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2555
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2263
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      23
      1936
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1674
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1499
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1452
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1399
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1272
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1183
    Aihe