miksi fps ei nouse yli 60 vaa jää aina siihen

epe111

miksi esim minecraftissa fps ei nouse yli kuudenkymmenen eikä se voi koneesta olla tehojen puutteesta kun näytön ohjain on msi geforce gtx 1060 6g ja prossu intel skylake i5-6600k.onko joku lukitus päällä vai mikä.apuja

16

286

Vastaukset

  • Vaikka siksi kun sen ei tarvitse.

  • Onko näyttösi kuvataajuus max. 60Hz? Jos on, niin tarvit myös näytön missä korkeampi kuvataajuus (nykyiset pelinäytöt yleensä 144Hz), sillä päästään sitten niihin kaipaamasi yli 60FPS lukemiin, pelistä ja asetuksista riippuen.

    • aa kiitos ajattelinkin että näytöstä se voisi olla kiinni mulla on joku acerin sika vanha näyttö.
      mutta kun mulla on nyt siinä minecarftissäkin 60fps niin voiko se nousta sitten kun vaihdan sen uuden näytön niin 500fps kun monella se on niin korkea vaikka se turhan suuri luku onkin.


    • epe112 kirjoitti:

      aa kiitos ajattelinkin että näytöstä se voisi olla kiinni mulla on joku acerin sika vanha näyttö.
      mutta kun mulla on nyt siinä minecarftissäkin 60fps niin voiko se nousta sitten kun vaihdan sen uuden näytön niin 500fps kun monella se on niin korkea vaikka se turhan suuri luku onkin.

      No miksi sen tarvitsee nousta?

      Itse kun olen tehnyt koodia ja pyörittää jotain reaaliajassa niin laitan siihen rajoittimen 60fps kohdalle kun ihminen ei näe eroa. Sitä voi ennemmin säästää akkuja, pitää ropelit pienemmällä tai muuta vastaavaa kuin kuluttaa energiaa joutavuuksiin.


    • M-Kar kirjoitti:

      No miksi sen tarvitsee nousta?

      Itse kun olen tehnyt koodia ja pyörittää jotain reaaliajassa niin laitan siihen rajoittimen 60fps kohdalle kun ihminen ei näe eroa. Sitä voi ennemmin säästää akkuja, pitää ropelit pienemmällä tai muuta vastaavaa kuin kuluttaa energiaa joutavuuksiin.

      Näin on, eikös ne vanhat elokuvat pyörinyt 24 kuvaa / sek, vai oliko peräti vielä vähemmän.


    • Affiliate-Julkaisia kirjoitti:

      Näin on, eikös ne vanhat elokuvat pyörinyt 24 kuvaa / sek, vai oliko peräti vielä vähemmän.

      Ensimmäiset pyöri 16-24 ruutua sekunnissa. 12fps on se raja missä kuva menee aivoille liikkuvaksi kuvaksi eikä yksittäisiksi frameiksi. hitaimmat frameratet nykyään taitaa olla 15fps.

      Elokuvissa sitten 24fps.

      60fps:n jälkeen se korkeamman frameraten erottaminen vähän sitä, että puhutaan jostain hyvin kirkkaista valoista tai harjoitellaan tunnistamaan sitä liikettä.

      Koska vanhat putkiruudut oli vilkkuvaa kuvaa niin sellaisessa strobovalossa tarvitsi enemmän kuin 60fps. 50fps telkkarissa välkkyminen kävi silmiin mutta 100Hz teki tasaisen. 75Hz toimi jo tuossa hyvin. jotain 70Hz tms. kuvaa sai myös nippanappa hyväksi kun käyttivät ilmeisesti jotain hitaampaa fosforia.

      Sattuneesta syystä tehokas keino laittaa pelejä toimimaan tasaisemmin on resoluution laskun ohella frameraten puolittaminen 30fps tasoon jos ei GPU meinaa riittää.


    • M-Kar kirjoitti:

      Ensimmäiset pyöri 16-24 ruutua sekunnissa. 12fps on se raja missä kuva menee aivoille liikkuvaksi kuvaksi eikä yksittäisiksi frameiksi. hitaimmat frameratet nykyään taitaa olla 15fps.

      Elokuvissa sitten 24fps.

      60fps:n jälkeen se korkeamman frameraten erottaminen vähän sitä, että puhutaan jostain hyvin kirkkaista valoista tai harjoitellaan tunnistamaan sitä liikettä.

      Koska vanhat putkiruudut oli vilkkuvaa kuvaa niin sellaisessa strobovalossa tarvitsi enemmän kuin 60fps. 50fps telkkarissa välkkyminen kävi silmiin mutta 100Hz teki tasaisen. 75Hz toimi jo tuossa hyvin. jotain 70Hz tms. kuvaa sai myös nippanappa hyväksi kun käyttivät ilmeisesti jotain hitaampaa fosforia.

      Sattuneesta syystä tehokas keino laittaa pelejä toimimaan tasaisemmin on resoluution laskun ohella frameraten puolittaminen 30fps tasoon jos ei GPU meinaa riittää.

      Ai 50 fps telkkarissa kävi silmiin? Varmaankin siksi, että kuvataajuus oli 50 interlaced eli todellisuudessa 25 fps.


    • 50_Hz_TVssä_on_25_fps kirjoitti:

      Ai 50 fps telkkarissa kävi silmiin? Varmaankin siksi, että kuvataajuus oli 50 interlaced eli todellisuudessa 25 fps.

      Kyllä lomitettu kuva on 50fps, eikä 25fps.

      Se lomitus käytännössä tekee sen, että kuvan liikkuessa pystytarkkuus puolittuu. Sellainen yksinkertainen datakompressiotekniikka siis.

      Ongelmana oli se että se välkkyi sellaisena strobovalona ja se kävi silmiin. Sama 50fps 100Hz pyyhkäisytaajuudella oli ihan ok.


    • M-Kar kirjoitti:

      No miksi sen tarvitsee nousta?

      Itse kun olen tehnyt koodia ja pyörittää jotain reaaliajassa niin laitan siihen rajoittimen 60fps kohdalle kun ihminen ei näe eroa. Sitä voi ennemmin säästää akkuja, pitää ropelit pienemmällä tai muuta vastaavaa kuin kuluttaa energiaa joutavuuksiin.

      Joskus ennen kun koneissa ei ollut tehoja ja tehoskaala saattoi olla 286 10MHz:sta johonkin 486 33MHz:iin asti, tuli tehtyä demoon renderöijä, joka käytti kaiken mahdollisen kapan. Ensin siis testattiin nopesu, sitten valittiin näyttötila tämän perusteella ja siihen vielä ikkunan koko. Hauskaa oli, kun demo pyöri n. 80x60 ruudulla(320x200 tilassa) 286:lla ja 800x600 ruudulla(1024x768 tilassa) samalla nopeudella. Jossain vaiheessa konetehon kasvaessa tuli huomattua, ettei enää auttanut mitään, vaikka nostikin näyttötiloja ylöspäin tahi teki laskentaa vieläkin enemmän/ruutu. Idle-loopin korvasi siis renderöinti looppi. Hienoa tässä oli se, ettei pelikokemukseen välttämättä vaikuttanut että levyltä luettiin lisää dataa, maailmasta katosi vain hieman tarkkuutta hetkellisesti, mikä oli positiivista.


  • Ennen oli ongelma kun pelit muuttuivat liian nopeaksi koneiden nopeutuessa, esim siirryttäessä 286:sta 386:een.

    Ihmisen aivothan eivät voi käsitellä liian nopeita fps-arvoja, joten 60 hertsiä on nykynäytöillä ihan ok. Vanhoilla kuvaputkinäytöillä käytettiin korkeampiakin taajuuksia.

  • Alkuperäiselle kysyjälle :
    Ota asetuksista pois V-Sync tai Vertical sync, jolloin saat luultavasti suuremman FPS-lukeman. Tosin ,kuten edellä sanottiin tähän ei liene tarvetta.
    Jos V-Syncin poisto aiheuttaa kuvan repeilyä häiritsevästi , niin palauta takaisin

    • Ainakin yksi joka tajusi :)

      Kyse on siis todennäköisesti siitä että V-Sync:illä rajoitetaan FPS 60:neen jotta ei tulisi tilannetta jossa näyttö päätyisi piirtämään osan yhdestä framesta ja toisen puolen toisesta framesta (edellämainittu repeily).

      Pelaamisessa V-syncista ei ole juuri mitään haittaa (päinvastoin etuna vähemmän repeilyä ja pienempi sähkönkulutus ja jäähdytyksen ääni) joten niin kauan kuin koneesi pystyy pyörittämään pelejä tasaisesti yli 60fps, kannattaa se pitää päällä.

      Paitsi väliaikaisesti jos on ihan pakko vertailla kaverin kanssa että kumman kone pystyy piirtämään enemmän frameja per sekunti. :)


  • Mulla pyörii mine täysillä asetuksilla 1570 fps, pistäkääpä paremmaks.

    • Herää junnu


  • Ootko kattonu minecraftii asetuksista ettei oo fps rajoitettu 60?? Sen saa vedettyä sieltä siihen unlimitediin.

Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.