miksi fps ei nouse yli 60 vaa jää aina siihen

epe111

miksi esim minecraftissa fps ei nouse yli kuudenkymmenen eikä se voi koneesta olla tehojen puutteesta kun näytön ohjain on msi geforce gtx 1060 6g ja prossu intel skylake i5-6600k.onko joku lukitus päällä vai mikä.apuja

17

3253

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vaikka siksi kun sen ei tarvitse.

    • agawsg

      Onko näyttösi kuvataajuus max. 60Hz? Jos on, niin tarvit myös näytön missä korkeampi kuvataajuus (nykyiset pelinäytöt yleensä 144Hz), sillä päästään sitten niihin kaipaamasi yli 60FPS lukemiin, pelistä ja asetuksista riippuen.

      • epe112

        aa kiitos ajattelinkin että näytöstä se voisi olla kiinni mulla on joku acerin sika vanha näyttö.
        mutta kun mulla on nyt siinä minecarftissäkin 60fps niin voiko se nousta sitten kun vaihdan sen uuden näytön niin 500fps kun monella se on niin korkea vaikka se turhan suuri luku onkin.


      • epe112 kirjoitti:

        aa kiitos ajattelinkin että näytöstä se voisi olla kiinni mulla on joku acerin sika vanha näyttö.
        mutta kun mulla on nyt siinä minecarftissäkin 60fps niin voiko se nousta sitten kun vaihdan sen uuden näytön niin 500fps kun monella se on niin korkea vaikka se turhan suuri luku onkin.

        No miksi sen tarvitsee nousta?

        Itse kun olen tehnyt koodia ja pyörittää jotain reaaliajassa niin laitan siihen rajoittimen 60fps kohdalle kun ihminen ei näe eroa. Sitä voi ennemmin säästää akkuja, pitää ropelit pienemmällä tai muuta vastaavaa kuin kuluttaa energiaa joutavuuksiin.


      • Affiliate-Julkaisia
        M-Kar kirjoitti:

        No miksi sen tarvitsee nousta?

        Itse kun olen tehnyt koodia ja pyörittää jotain reaaliajassa niin laitan siihen rajoittimen 60fps kohdalle kun ihminen ei näe eroa. Sitä voi ennemmin säästää akkuja, pitää ropelit pienemmällä tai muuta vastaavaa kuin kuluttaa energiaa joutavuuksiin.

        Näin on, eikös ne vanhat elokuvat pyörinyt 24 kuvaa / sek, vai oliko peräti vielä vähemmän.


      • Affiliate-Julkaisia kirjoitti:

        Näin on, eikös ne vanhat elokuvat pyörinyt 24 kuvaa / sek, vai oliko peräti vielä vähemmän.

        Ensimmäiset pyöri 16-24 ruutua sekunnissa. 12fps on se raja missä kuva menee aivoille liikkuvaksi kuvaksi eikä yksittäisiksi frameiksi. hitaimmat frameratet nykyään taitaa olla 15fps.

        Elokuvissa sitten 24fps.

        60fps:n jälkeen se korkeamman frameraten erottaminen vähän sitä, että puhutaan jostain hyvin kirkkaista valoista tai harjoitellaan tunnistamaan sitä liikettä.

        Koska vanhat putkiruudut oli vilkkuvaa kuvaa niin sellaisessa strobovalossa tarvitsi enemmän kuin 60fps. 50fps telkkarissa välkkyminen kävi silmiin mutta 100Hz teki tasaisen. 75Hz toimi jo tuossa hyvin. jotain 70Hz tms. kuvaa sai myös nippanappa hyväksi kun käyttivät ilmeisesti jotain hitaampaa fosforia.

        Sattuneesta syystä tehokas keino laittaa pelejä toimimaan tasaisemmin on resoluution laskun ohella frameraten puolittaminen 30fps tasoon jos ei GPU meinaa riittää.


      • 50_Hz_TVssä_on_25_fps
        M-Kar kirjoitti:

        Ensimmäiset pyöri 16-24 ruutua sekunnissa. 12fps on se raja missä kuva menee aivoille liikkuvaksi kuvaksi eikä yksittäisiksi frameiksi. hitaimmat frameratet nykyään taitaa olla 15fps.

        Elokuvissa sitten 24fps.

        60fps:n jälkeen se korkeamman frameraten erottaminen vähän sitä, että puhutaan jostain hyvin kirkkaista valoista tai harjoitellaan tunnistamaan sitä liikettä.

        Koska vanhat putkiruudut oli vilkkuvaa kuvaa niin sellaisessa strobovalossa tarvitsi enemmän kuin 60fps. 50fps telkkarissa välkkyminen kävi silmiin mutta 100Hz teki tasaisen. 75Hz toimi jo tuossa hyvin. jotain 70Hz tms. kuvaa sai myös nippanappa hyväksi kun käyttivät ilmeisesti jotain hitaampaa fosforia.

        Sattuneesta syystä tehokas keino laittaa pelejä toimimaan tasaisemmin on resoluution laskun ohella frameraten puolittaminen 30fps tasoon jos ei GPU meinaa riittää.

        Ai 50 fps telkkarissa kävi silmiin? Varmaankin siksi, että kuvataajuus oli 50 interlaced eli todellisuudessa 25 fps.


      • 50_Hz_TVssä_on_25_fps kirjoitti:

        Ai 50 fps telkkarissa kävi silmiin? Varmaankin siksi, että kuvataajuus oli 50 interlaced eli todellisuudessa 25 fps.

        Kyllä lomitettu kuva on 50fps, eikä 25fps.

        Se lomitus käytännössä tekee sen, että kuvan liikkuessa pystytarkkuus puolittuu. Sellainen yksinkertainen datakompressiotekniikka siis.

        Ongelmana oli se että se välkkyi sellaisena strobovalona ja se kävi silmiin. Sama 50fps 100Hz pyyhkäisytaajuudella oli ihan ok.


      • p.skodailija
        M-Kar kirjoitti:

        No miksi sen tarvitsee nousta?

        Itse kun olen tehnyt koodia ja pyörittää jotain reaaliajassa niin laitan siihen rajoittimen 60fps kohdalle kun ihminen ei näe eroa. Sitä voi ennemmin säästää akkuja, pitää ropelit pienemmällä tai muuta vastaavaa kuin kuluttaa energiaa joutavuuksiin.

        Joskus ennen kun koneissa ei ollut tehoja ja tehoskaala saattoi olla 286 10MHz:sta johonkin 486 33MHz:iin asti, tuli tehtyä demoon renderöijä, joka käytti kaiken mahdollisen kapan. Ensin siis testattiin nopesu, sitten valittiin näyttötila tämän perusteella ja siihen vielä ikkunan koko. Hauskaa oli, kun demo pyöri n. 80x60 ruudulla(320x200 tilassa) 286:lla ja 800x600 ruudulla(1024x768 tilassa) samalla nopeudella. Jossain vaiheessa konetehon kasvaessa tuli huomattua, ettei enää auttanut mitään, vaikka nostikin näyttötiloja ylöspäin tahi teki laskentaa vieläkin enemmän/ruutu. Idle-loopin korvasi siis renderöinti looppi. Hienoa tässä oli se, ettei pelikokemukseen välttämättä vaikuttanut että levyltä luettiin lisää dataa, maailmasta katosi vain hieman tarkkuutta hetkellisesti, mikä oli positiivista.


    • liiannopeaeiehdi

      Ennen oli ongelma kun pelit muuttuivat liian nopeaksi koneiden nopeutuessa, esim siirryttäessä 286:sta 386:een.

      Ihmisen aivothan eivät voi käsitellä liian nopeita fps-arvoja, joten 60 hertsiä on nykynäytöillä ihan ok. Vanhoilla kuvaputkinäytöillä käytettiin korkeampiakin taajuuksia.

    • Affiliate-Julkaisia
    • Eih

      Alkuperäiselle kysyjälle :
      Ota asetuksista pois V-Sync tai Vertical sync, jolloin saat luultavasti suuremman FPS-lukeman. Tosin ,kuten edellä sanottiin tähän ei liene tarvetta.
      Jos V-Syncin poisto aiheuttaa kuvan repeilyä häiritsevästi , niin palauta takaisin

      • Ainakin yksi joka tajusi :)

        Kyse on siis todennäköisesti siitä että V-Sync:illä rajoitetaan FPS 60:neen jotta ei tulisi tilannetta jossa näyttö päätyisi piirtämään osan yhdestä framesta ja toisen puolen toisesta framesta (edellämainittu repeily).

        Pelaamisessa V-syncista ei ole juuri mitään haittaa (päinvastoin etuna vähemmän repeilyä ja pienempi sähkönkulutus ja jäähdytyksen ääni) joten niin kauan kuin koneesi pystyy pyörittämään pelejä tasaisesti yli 60fps, kannattaa se pitää päällä.

        Paitsi väliaikaisesti jos on ihan pakko vertailla kaverin kanssa että kumman kone pystyy piirtämään enemmän frameja per sekunti. :)


    • ParempiNeuvo

      Mulla pyörii mine täysillä asetuksilla 1570 fps, pistäkääpä paremmaks.

      • Ei_näin

        Herää junnu


    • Pelannut10vuotta

      Ootko kattonu minecraftii asetuksista ettei oo fps rajoitettu 60?? Sen saa vedettyä sieltä siihen unlimitediin.

    • Anonyymi

      Miksi näytön oikeassa ylä reunassa näkyy numero HALOO

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

      En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      22
      5074
    2. Huomenta ihana

      Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      25
      4238
    3. Hei rakas...

      Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      27
      2421
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

      Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      34
      2214
    5. Toiveikas vai toivoton

      torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      1988
    6. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

      Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      15
      1888
    7. En ole koskaan kokenut

      Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka
      Ikävä
      19
      1577
    8. Mukavaa päivää

      Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      12
      1501
    9. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

      Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      20
      1219
    10. Kerranki asiat oikein

      Ilkka ja muut pienpuolueeet...teitte hyvän työn kun valitsitte pätevän henkilön virkaan eikä kepulle passelia!! Jatkakaa
      Haapavesi
      10
      1154
    Aihe