Onko jakopäässä jotain mitä pitää tarkastaa ennen ostoa. Ajokilometrit korkeintaan 170000km. Jossain oli juttua, että ketjujakopää kestää ainoastaan 100000km, miten viallinen jakopää oirehtii kuuluuko rolinaa ja onko jakopää kytkimenpuoleisessä päässä kuten bemarissa.
Mitä muuta kannattaa tarkastaa, vai siirrynko suoraan samanikäiseen E-sarjaan.
Ostamassa C 220 CDI Mersua 2008-2012
37
12320
Vastaukset
- E220_CDI
W211 facelift nelosdiesel on mallisarjan loppuun saakka vanha luotettu OM646, samoin W204 Ceen ensimmäinen vuosi 2008. Saa ajaa pitkään ennen heikkojen kohtien paljastumista.
W212 alusta lähtien ja W204 C 2009 alkaen nelosdiesel on "BlueEfficiency" OM651. Tämän moottorin alkutaival oli takkuinen, kun suuttimia ja kerjuja meni enemmän kuin on kohtuullista. Niitä on vaihdettu takuuseen urakalla kahteen ensimmäiseen vuosimalliin.
Jakopää on koneen takapäässä, mutta nykyisin työkalut ketjun ja kiristimen vaihtoon konetta irtottamatra ovat olemassa.
Suuttimet saatiin kuntoon nopeasti, kun piezosuuttimet vaihdettuin solenoidimallisiin. Jakoketjusta ja kiristimestä tehtiin useampi versio ennen sangen toimivalta näyttävää nykyistä versiota, joka tuli tyotantoon 2011 keväällä.
Omassani on nyt takana yli 150 tkm, eikä ainakaan vielä ole syytä toimenpiteisiin.
Uusi OM651 on niin paljon edeltäjäänsä taloudellisempi moottori, että pitkän ajan keskiarvona 100 kg painavampi automaattivaihteinen E220 on kuluttanut yli puoli litraa vähemmän kuin manuaali C vanhalla moittorilla.
OM646 220 CDI on yhdellä ahtimella, mutta OM651 220 CDI kahdella. Teho- ja vääntöhuippu on sama, mutta luonne ei. Kaksiturboisen pienempi turbo ahtaa jo pintakaasulla 1000 kierroksesta lähtien, jolloin vanhan koneen ainoa turbo lähinnä jarruttaa virtausta ja nostaa kulutusta.- EkeMekemies
<<OM646 220 CDI on yhdellä ahtimella, mutta OM651 220 CDI kahdella. Teho- ja vääntöhuippu on sama, mutta luonne ei. Kaksiturboisen pienempi turbo ahtaa jo pintakaasulla 1000 kierroksesta lähtien<<
Tuo tuplaturbomalli on mainio kyllä. - Oil_Leak
"W212 alusta lähtien ja W204 C 2009 alkaen nelosdiesel on "BlueEfficiency" OM651. Tämän moottorin alkutaival oli takkuinen ..."
Tulevaa auton vaihtoa ajatellen keskutelin taannoin muuan Mersuihin keskittyneen korjaamon omistajan kanssa.
Hän mainitsi, että BlueEfficiency vai oliko se nyt BlueTec-malleissa (kuitenkin dieseleistä oli kyse) on ollut öljynkierto-ongelmia jopa moottoririkoon saakka ja varsinkin jos ovat olleet suhteellisen vähässä käytössä.
En muista minkä teknis-rakenteellisen tekijän kertoi sille syyksi, mutta piti ko. moottoriteknologiaa epäonnistuneena.
Raapusti jollekin lapulle moottorityypin, mutta en ole varma onko tuo lappunen edelleen jossakin tallessa.
"Mercedes-Benz Recalls 2014-2015 BlueTec Diesel Vehicles To Fix Oil Leak"
- http://www.thecarconnection.com/news/1095993_mercedes-benz-recalls-2014-2015-bluetec-diesel-vehicles-to-fix-oil-leak
Noita konetyyppejäkin on niin paljon, ettei niiden tahdissa pysy.
"German media has managed to obtain full engine lineup details about the 2014 Mercedes-Benz C-Class."
- http://www.motor1.com/news/44059/2014-mercedes-benz-c-class-engine-lineup-fully-detailed/
- e-carina
Mulla on kans e mallin carina On saatana luja kampe. Mersu jäi valoihin ku liimattu. Varmaan molopäätä vitutti
- Anonyymi
Tuohon voi olla selitys se että mersu oli kadunvarressa parkissa lähellä liikennevaloja.
Sillä lailla saa premiunm merkin autojen "päänahkoja" Carinallakin kun on vähän mielikuvitusta.
Carina kiihtyy ainoastaan vapaassa pudotuksessa w123 korista 2.500.000 km ajettua mersua nopeammin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuohon voi olla selitys se että mersu oli kadunvarressa parkissa lähellä liikennevaloja.
Sillä lailla saa premiunm merkin autojen "päänahkoja" Carinallakin kun on vähän mielikuvitusta.
Carina kiihtyy ainoastaan vapaassa pudotuksessa w123 korista 2.500.000 km ajettua mersua nopeammin.Millä muuten perustelet tuon Mersun hitauden vapaassa pudotuksessa?
Toyotalla ja Mersulla on samasta korkeudesta pudotettuna täsmälleen sama kiihtyvyys ja nopeus maahan osuessaan, katso vaikka noista linkeistä :
https://fi.wikipedia.org/wiki/Putoamisliike
https://tieku.fi/fysiikka/luonnonlait/kaikki-putoavat-maahan-yhta-lujaa Anonyymi kirjoitti:
Millä muuten perustelet tuon Mersun hitauden vapaassa pudotuksessa?
Toyotalla ja Mersulla on samasta korkeudesta pudotettuna täsmälleen sama kiihtyvyys ja nopeus maahan osuessaan, katso vaikka noista linkeistä :
https://fi.wikipedia.org/wiki/Putoamisliike
https://tieku.fi/fysiikka/luonnonlait/kaikki-putoavat-maahan-yhta-lujaaEi pidä paikkaansa. Kahdesta samanpainoisesta kappaleesta tiheämpi tippuu lujempaa, koska ilmanvastus on pienempi.
Kahdesta samankokoisesta (ja muotoisesta) kappaleesta painavampi tippuu (hyvin vähän) lujempaa, koska kyse ei ole voimasta jolla maa vetää kappaletta puoleensa, vaan voimasta jolla kappaleet vetävät toisiaan puoleensa.
Myönnettäköön, että autoista puhuttaessa erot eivät taida ihan heti mittatarkkuuden rajoihin osua.- Anonyymi
TheRat kirjoitti:
Ei pidä paikkaansa. Kahdesta samanpainoisesta kappaleesta tiheämpi tippuu lujempaa, koska ilmanvastus on pienempi.
Kahdesta samankokoisesta (ja muotoisesta) kappaleesta painavampi tippuu (hyvin vähän) lujempaa, koska kyse ei ole voimasta jolla maa vetää kappaletta puoleensa, vaan voimasta jolla kappaleet vetävät toisiaan puoleensa.
Myönnettäköön, että autoista puhuttaessa erot eivät taida ihan heti mittatarkkuuden rajoihin osua.Sinulta tomupäältä ei ole taaskaan kysytty yhtään mitään.
TheRat on pelle
- Molo-Carinalle
Onko molopää sen mukaan millä ajaa?
Ajattelepa jos se mesemies olisi painanut kaasua sen tyhjäkäyntilähdön sijaan.. - hauskaakatsoa
Eipä sitä kaasua viitsi painaa. On niin mukava nähdä noiden lapsukaisten iloiset ilmeet, kun "kyykyttävät" mersua, volvoa, audia tai bmv:tä.
- Anonyymi
audi, bmw, vw ja skoda ovat Saksan Ladoja, sekunda skodia kaikki, Portugalin pojat humalluspäissään vääntävät oven verhoilupahvit ja ne kiinnitetään muovia sulattamalla. Kelvotonta kuraa näin mekaniikkainsinöörin silmin
- pokskilikali
Mitä uudempi versio, niin sitä huonompi. Itsellä oli kolme mersua, joista viimeinen c220cdi vm 12. Älyttömästi ongelmia oli niissä kaikissa ja aina sai pelätä milloin taas tulee uutta vikaa. Tuntui omasta kokemuksesta, että mitä uudempi, niin sitä huonompi oli kestämään. Tympäännyin kys. merkkiin ja nyt ajelen japanilaisella autolla eikä ole tarvinnut autoa trailerilla korjaamolle kuskata. Saksalaisilla on jalo taito mainostaa rihkamaa ehtana Premium laatuna, mutta jos niihin haavekuviin uskoo niin siitä vaan, minä jo viisastuin.
- E220_CDI
No mikäs siinä 12 mallisessa oli ongelmana ja millä kilometreillä?
- Mersumies333
Tosta kun ostat 2012 tai 2013 vuosimallin c sarjan 220cdi niin on jo kestävemmillä ketjuilla ja suuttimilla ja muutenkin kaikki lasten taudit karsittuna, niin onpa loistava ja varma peli. Pitkään aikaan parasta ja kestävää mersutuotantoa nämä! Ja tuo on jo suht pirteä auto liikkumaan 170hv ansiosta ja jos alkaa tehoja kaipaamaan niin tämä todella huoleton ohjelmoida tuonne 240hv asti.. Kysy vaikka Tuikulta.. ;)
- E220_CDI
Asiaa!
- Anonyymi
Mulla on CLS 250 OM651 tuplaturbolla (204 hv) ja vaimolla C 220 samalla padalla (170hv). Harvinaisen toimintavarmoja, viat loistavat poissaolollaan. Käytän autot huolto-ohjelman mukaisesti huolloissa/öljynvaihdoissa, ja kustannukset ovat vain huoltolaskuja. Edes ensimmäistäkään polttimoa ei ole tarvinnut uusia, leimasta läpi aina kerralla, autot mallia 2011 ja 2012. Ei tule pihaan japseja eikä varsinkaan tsekki/VAG-vehkeitä öljyä juomaan. Eikä nitise ja natise huonommallakaan tiellä ajellessa. 7-vaihteinen kaksoiskytkin lienee parhaita markkinoilla olevia. Suosittelen lämpimästi hankintaa harkitseville.
- Anonyymi
Juu edes polttimoitakaan ei tarvii vaihtaa tommosseen 10 vuotta vanhaan romuun. Kyllä kyllä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Juu edes polttimoitakaan ei tarvii vaihtaa tommosseen 10 vuotta vanhaan romuun. Kyllä kyllä.
Visit work shop loistaa kohta kiikarissa ja matka katkeaa tien poskeen!😂😂😂
- Anonyymi
Juuri äskettäin kävin saksanmaalta hakemassa käyttöautoksen -16 c220 (om651) farkun 7 vaiht laatikolla, tosiaan olen erittäin tyytyväinen ko. vaihteiston toimintaan, vaihdot pehmeitä ja käytönnössä huomaamattomia, Myöskin tyytyväinen olen nelivedon toimintaan. Entisen w220 320 cdi (joka nyt siirtyi harrastekalustoon) tuikku ohjelmoi (250hv/600nm), ja myös tämän uudemman ajattelin tuikuttaa;) Itseasiassa kävin jo kirjeenvaihtoa ja tuo 240hv on kuulemma se jota suositellaan, rajummankin ohjelmapäivityksen halutessaan saa.
Tämä vanha ketju on taas nostettu esiin.
Kiva kuulla, että muillakin on samoja kokemuksia OM651 moottorista.
Itselläni nyt W212CDIA farkku -15, mutta kokemusta myös edeltäjästä W211
OM646 pannulla.
Joskus joku kysyy, että miksi sinulla mersu, eikö halvempi riitä?
Olen ollut erityisen tyytyväinen siihen, että molemmat moottorit ovat tiiviitä.
Sananmukaisesti öljytikkua ei tarvitse edes nostaa vuoden aikana huoltojen välillä.
Ajomäärä n. 25T vuodessa.
Jos tikun kuitenkin uteliaisuuttaan vähän ennen huoltoa nostaa, kulutus on parin desin luokkaa, oletuksella että - merkin väli on 1l.TheRat kirjoitti:
Onko noissa nykyään oljytikku? Onpas mersulla mennyt luottamus moottoreihinsa... :)
Täytyykin tästä pukeutua (13:20h) ja käydä katsomassa - nostaa konepelti - että onko siellä sitä öljytikkua! Saattaa olla, ettei ole, mutta kohtahan sen tietää.
ZJJ kirjoitti:
Täytyykin tästä pukeutua (13:20h) ja käydä katsomassa - nostaa konepelti - että onko siellä sitä öljytikkua! Saattaa olla, ettei ole, mutta kohtahan sen tietää.
On siellä öljytikku, mutta en nostanut tikkua vieläkään, ei tullut paperinpalaa mukaan jota olisi tarvinnut tikun pään puhdistamiseen.
- Anonyymi
Kun näihin ketjuihin kirjoitatte, niin mielellään kuulisin, että paljonko autolla on ajettu.
Aijaa! En ymmärtänyt.
Minun nykyisellä mersulla S212 rek. 10/15 on vain 81.000 takanaan.
Kolmen vuoden leasingpalautus, itse olen ajanut 10 kk:n aikana ajanut 23.000.- Anonyymi
Täällä 2012 mallinen c200cdi farkku, 390tkm ajettuna. Toimii edelleen tosi hyvin ja luotettavasti.
Mersuissa, varsinkin näissä vähänkään uudemmissa on tärkeää että huolloista pidetään kiinni.
Ei saisi mennä öljynvaihdot pitkäksi. Myös automaatin laatikkoöljyt vaihdettava noin 80 tonnin välein.
OM 651 kone on parempi, mutta vähän herkempi kuin vanha OM 646.
Pitäisi talvella olla joko webasto tai käyttää lohkolämmitintä, eikä revittelyä kylmällä koneella. Nämä ohjeet tietenkin pätee mihin tahansa polttomoottoriautoon.
7 vaihteinen automaatti, mikä tuli faceliftissä(alkaen syksy 2011) toimii varsin taloudellisesti ja hyvin, kunhan säännöllisesti huollettu(öljyt). Ei tarvetta mihinkään käsinvaihtamiseen, vaikka sekin mahdollisuus on.
Muita hyviä varusteita, mitkä olisi suotavaa olla: ortopedipenkit, xenon ILS valot, joku navi( Comand) nopeuden mukaan säätyvä ohjaustehostus.
Ohjeeksi vielä, että Avantgarde ei ole oikeastaan mikään varustetaso. Oikeat varusteet ruksitaan, tai on ruksittu tehtaalta. Varustellussa Classicissa voi olla paljon paremmat varusteet kun perus Avantgardessa.
Et sitten ketjuun ole tarvinnut koskea?
Entä pakoputki? Onko mikään osa ruostunut puhki?
Entä öljynkulutus?
Vesipumppuja ja iskunvaimentimia sekä niveliä lienee noilla lukemilla kuitenkin mennyt.- Anonyymi
Ketjuun ei ole vielä koskettu. Lohkolämmitintä käytetään aina kylmällä illalla, auttaa kun ei kylmäkäynnistyksiä tule paljoa.
Ollut pitkän matkan maantieajossa, vaikuttanee myös varmaankin johonkin.
W204 on vahva alusta, iskarit näyttää olevan edessä alkuperäiset, takaa kerran vaihdettu. Vakioalusta/avantgarde koodi 677 kestää paremmin, kuin mukavuusalusta varustekoodi 485. Ed.om. Vaihtanut vesipumpun. Pakoputki alkuperäinen, kunnossa.
Niveliä ei tässä mallissa enää kovin paljoa mene, tietenkin vähän kiinni siitä millaisilla teillä ajetaan.
Arka paikka alustassa on takajarruputket, niiden kuntoa syytä tarkkailla.
Jos hankkimassa kyseistä kampetta, niin kannattaa kiinnittää tehtyihin huoltoihin huomiota ja auton yleiseen kuntoon ja siisteyteen. Kilometrit ei niinkään ole ratkaiseva. Kaikki jo yksilöitä, kun eivät enää ihan uusia ole. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ketjuun ei ole vielä koskettu. Lohkolämmitintä käytetään aina kylmällä illalla, auttaa kun ei kylmäkäynnistyksiä tule paljoa.
Ollut pitkän matkan maantieajossa, vaikuttanee myös varmaankin johonkin.
W204 on vahva alusta, iskarit näyttää olevan edessä alkuperäiset, takaa kerran vaihdettu. Vakioalusta/avantgarde koodi 677 kestää paremmin, kuin mukavuusalusta varustekoodi 485. Ed.om. Vaihtanut vesipumpun. Pakoputki alkuperäinen, kunnossa.
Niveliä ei tässä mallissa enää kovin paljoa mene, tietenkin vähän kiinni siitä millaisilla teillä ajetaan.
Arka paikka alustassa on takajarruputket, niiden kuntoa syytä tarkkailla.
Jos hankkimassa kyseistä kampetta, niin kannattaa kiinnittää tehtyihin huoltoihin huomiota ja auton yleiseen kuntoon ja siisteyteen. Kilometrit ei niinkään ole ratkaiseva. Kaikki jo yksilöitä, kun eivät enää ihan uusia ole.Öljynkulutusta ei ole. 25tkm huoltovälillä ei tarvitse lisätä, eikä taso juurikaan laske.
Hyvä myös käyttää aina samanmerkkistä kriteerit täyttävää öljyä. Ei kannata vaihtaa öljymerkkiä.
Faceliftiä voi kyllä suositella. Dieselautomaattina tietenkin ja nelisylinterisenä, niin pysyy kulut kurissa.
Onneksi olkoon, kiva kuulla!
Ajan itse uudempia mersuja. Vaihdoin v. 2019 ehjän W211-auton lukemalla 211.000 km, koska ajattelin, ettei tätä juhlaa ehkä kauan kestä.
Arvelin siis jotain kalliimpaa korjattavaa kuitenkin tulevan eteen ja "ostin turvan" satsaamalla uudempaan.
Voi olla, että se vanha olisi kannattanut pitää.
Olen myös ajatellut, että tämä nykyinen (S212) olisi viimeinen autoni, joten sitä ehkä kannattaa ajaa pidempään.
On myös ymmärrettävä, etteivät mitkään autonvalmistajat - ei edes MB - ole suunnitelleet autojaan sellaisille km-määrille, joilla niillä Suomessa ajetaan.
Tosin näin Hampurissa W211-takseja vielä v. 2019, mutta ehkä niitä sittenkin kannattaa korjata ja uusia, mikäli keskeinen tekniikka pysyy kasassa.
Täällä pääkaupunkiseudulla niitä ei taksissa enää juuri näe.- Anonyymi
Jos joku malli Mersulta on suunniteltu ajettavaksi jonkun verran enemmänkin, niin se oli w212 facelift 200cdi taksikoodilla tehtaalta, tai on w213 200cdi niinikään taksikoodilla tehtaalta.
Näihin on mahdollista saada tietyin edellytyksin takuu 5v/400000km. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos joku malli Mersulta on suunniteltu ajettavaksi jonkun verran enemmänkin, niin se oli w212 facelift 200cdi taksikoodilla tehtaalta, tai on w213 200cdi niinikään taksikoodilla tehtaalta.
Näihin on mahdollista saada tietyin edellytyksin takuu 5v/400000km.Suomessa vähän käytetty tuo takuu, koska täällä nuo autot eivät juuri koskaan ole taksikäytössä tilattu taksikoodilla. Ruotsissa taas hyvin yleistä, että E mersut taksissa ovat taksikoodilla.
Tiettyjä vahvistuksia alustaan ja voimansiirron ja tietyt varusteet. - Anonyymi
Millainen sun 212 farkku on, moottori ja ajokilometrit?
Kun kysyt, niin kerron, että se oli ensin vajaat kolme vuotta ALD:n liisauksessa.
2016-mallia 220CDI loppuvuoden -15 kilvissä, jonka ostin sen keväällä -19
58.000 km ajettuna.
Nyt mittarissa 104.000 km, eikä iskareita eikä niveliä ole ollut tarpeen vaihtaa.
Polttoainetta menee litran vähemmän kuin W211.
Toiminut odotusten mukaan, mutta pientä aika halpaa laitettavaa on ollut.
Olen vähän huolissani, että moottori kenties nokeentuu, sillä sen 9-vaihteinen automaatti laskee tarvittaessa kierrokset niinkin alas kuin. 1300-1400 kohdille.
9 menee päälle jo hieman alle 110 km/h.nopeudessa.
Kasi ja ysi siis ylivaihteita, mutta Saksassa kokeilin, että ysillä pääsee n.160,
vaikka kierrokset ovat vasta 2.000!
Olitko se sinä, joka kerroit, että taksikäyttöön tulevat ovat "eri autoja" - en tiennyt?- Anonyymi
Joo kyllä.
- Anonyymi
Ketjujakopää kestää auton iän ainakin Toyotassa. Mersusta ei tiedä. Minulla on 2000 Corolla, ajettu n. 300 000 km eikä ole mitään tarvetta tehdä jakopäälle mitään.
Huomaan, että olen jorissut täällä n. neljä vuotta sitten!
Sama S212 vielä alla, km-lukema nyt 192.000.
Ei aivan viaton neiti ole ollut!
Molempien puolien ilmajousituksen + kompressorin olen ei aikoihin joutunut
uusimaan Veholla.
Aika kauan saa kyllä yskiä, ennen kuin rahat nousevat!
Useamman tuhannen juttuja per kerta.
Itse ilmajousta myydään kyllä tarvikkeena alle puoleen hintaan alkuperäiseen verrattuna, mutta itse osa ei liene sama, enkä tiedä laatutasoa.
Ehkä joku täällä tietää?!
Yksi Nox-suodin vaihdettiin takuuna, mutta itse osaa joutui "joulukuusen
kanssa" odottamaan kuukausia.
Onneksi ei ole ollut juuri muuta laitettavaa.
Huomautuksitta katsastuksesta 09/24, mutta nivelet ja iskunvaimennus
edelleen alkuperäistä.
Laturi ja vesipumppu myös.
Olin jo autokaupassakin, mutta taidan pitää ja ajaa loppuun tämän.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Theermannilla kulkee!
Vouti vie kaiken mikä mieheltä irti lähtee ja palstan naiset syyttävät tilanteesta kilpaa eri naisia. Miehellä on elämän1137400- 495541
Esivaihdevuodet, menopaussi
https://www.pihlajalinna.fi/palvelut/yksityisasiakkaat/terveys/esivaihdevuodet-eli-premenopaussi Täällä kun puhutaan pa603070Tänään taas tuli pari-kolme juttua
Jotka niin mielelläni jakaisin sun kanssa. Niin paljon elämää jaettavana ja niin selkeä paikka sinulle. Mutta ymmärrän72573Kuhmo tekisi perässä
Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä101588Suomi julkaisi varautumisoppaan
Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j2001427Olen jälleen pahoillani
Harjoittamastani henkisestä väkivallasta palstan välityksellä. Kyllä ne voi vaikuttaa jotenkin mieleen, vaikka ei itsell931119Ukraina sai luvan vastata ohjuksin Venäjän lueelle
Mediatietojen mukaan Yhdysvallat on antanut Ukrainalle luvan iskeä pitkän kantaman ohjuksilla Venäjälle. Ylen kirjeenvai3251067Miksi putin ei valinnut ensimmäiseksi kohteekseen Suomea?
Olisiko ollut sittenkin helpompi kohde?2441037Oot vaan niin hellä
Ja lämmin luonteeltasi, että rakastan sitä yli kaiken. Oot ehkä tietämättäsi auttanut mua todella paljon. Auttaisit tämä30926