Vene-lehden uskottavuus

Täytyy ensiksikin antaa tunnustus sekä Vene-lehdelle että muille vastaaville harrastelehdille. Niiden toimittajakunnan on oltava kohtuullisen kekseliästä, jotta jokaiseen lehteen saadaan tarvittu sivumäärä. Juttua on osattava kirjoittaa aiheen vierestä, koska resurssit eivät perusteellista toimitustyötä mahdollista.

Näiden lehtien uskottavuutta kuitenkin syö pahasti se, että juttujen kirjoittaminen on voimakkaasti yhteydessä taloudellista etua tavoitteleviin toimijoihin. Jokainen juttu on kirjoitettava sillä tavalla, etteivät mainoseurot tai jatkuvuus vaarannu, koska koepurjehdukset loppuvat siihen, kun valmistajat kokevat lehden otteen liian rehelliseksi tai kriittiseksi.

Lainasin eräs päivä Savonlinnan uudesta kirjastosta tuoreehkoja lehtiä. Ensin tuli vastaan suomalaisen alumiiniveneen mainos. Sitten tuli suomalaisen ja ruotsalaisen alumiiniveneen vertailu. Tekstissä todettiin, että suomalainen on niukasti ruotsalaista parempi.

Jäin pohtimaan, kuinka tuo tulisi lukea. Minä luin sen niin, että itseasiassa ruotsalainen oli niukasti suomalaista parempi, mutta taloudellisten sitoumuksien vuoksi tulkintaa muokattiin suomalaista suosivaksi. Voi tietenkin olla toisinkin, mutta joka tapauksessa noita juttuja on luettava viitteellisesti.

Hämmästyttävän hyvin lehdet ovat selvinneet netin puristuksessa. Niihin kohdistuu kova ristipaine, koska lukijakunta on hajanainen ja odottaa lehdeltä eri asioita. Osa tahtoo lifestyle-fiilistelyä ja osa tiukkaa teknistä asiaa ja kouriintuntuvia käytännön juttuja. Varmaa on vain se, että täyttääpä lehden millä tahansa, niin pszkaa tulee niskaan.

Pitemmällä aikavälillä harrastelehdet vääjäämättä etenevät kohti ilmeisempää ja ilmeisempää mainontaa. Sitoutunut lukijakunta vähenee, tilausmaksujen osuus tulovirrasta pienenee ja rahat kerätään mainoksilla, joista suuri osa on naamioitu toimitukselliseksi aineistoksi. Tätä kehitystä voi moralisoida, mutta sopii siihen suhtautua niinkin, että lehdet ovat ajanvietettä, johon on osattava suhtautua viihteenä eikä faktana. Jos niistä ei muuta selviä, niin ainakin se, millaisia uutuuksia maailma tarjoaa.

26

193

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • OnneaYrittäjille

      Ihan hyä kirjoitus. Olen miettinyt samaa printti lehtien osalta, että täytyy olla taitava tiimi, joka väsää kalliita lehtiä luettavaksi ja koko homman täytyy olla vielä taloudellisesti kannattavaa.

    • hauhauuuuu

      Aloittajan kirjoittaman vuoksi en ole ostanut moisia lehtiä enää pitkään aikaa. Joskus katsonut kirjastossa. Vääristelyä, manipulointia vai mielipide juttuja. Parempi testata ja tutustua itse avoimin mielin, kun jotain hankkimassa, kun tukeutua näihin lehtiin.

      "koira ei pure ruokkivaa kättä"

    • en_kilpaile

      Eniten minua inhottaa harrastelehtien nykyinen lifestyle tyyli. Jopa ilmaiseksi saadut lehdet jäävät lukematta. Veneilyliiton lehti on myös ihan ala-arvoinen. Sisältö pelkkä lifestyle sontaa tai sitten ammattimaista kilpapurjehdusta. Lehti ei anna yhtään mitään omalle jäsenkunnalleen eli perus-perhepurjehtijalle.

    • OldSailor

      Vene-lehden kriisi on ilmeinen. Sen sijaan on mielenkiintoista, että markkinoille on tullut yhä enemmän käytännön huolto- ja kunnostustöihin erikoistuneita lehti. Brittiläinen Boat Owner ja ruotsalainen Praktisk båtägare hyvinä esimerkkeinä. Suomalainen Venemestarikin on parantanut koko ajan juoksuaan. Näiden tyyppisillä lehdillä kuvittelisin olevan jatkossakin kysyntää. Erilaiset netin keskusteluforumit toimivat tosin vähän samalla alueella antaessaan huolto- ym. vinkkejä.

    • "Sen sijaan on mielenkiintoista, että markkinoille on tullut yhä enemmän käytännön huolto- ja kunnostustöihin erikoistuneita lehtiä."

      Pahoin pelkään, että kaupungistuvassa ja käytännöstä etääntyvässä Suomessa tuollaisille lehdille ei ole riittävästi lukijoita. Siksi lehtiä tuskin tullaan kotimaisin voimin tekemään ainakaan kauaa. Koulutettu rannikkosuomalainen purjehtija ostaa palvelunsa eikä tee itse. Mitä nuoremmista on kysymys, sitä voimakkaammin tämä korostuu.

      • SenioriRannikolta

        Suattaapi olla että nuoremmat ja menestyneet rahalla remppaavat mutta suattaapi olla niinkin että isiensä lailla tekevät itse niin paljon kuin mahdollista.

        Itse huoltamalla tulee perehdytyksi veneeseen paremmin ja se on vesillä ollessa aina eduksi. Uskon että purjehtijat kuuluvat tähän porukkaan suurelta osin ja siinä mielessä nämä remonttilehdet menestyvät myös.


    • Muotiedellä

      Samaa mieltä pitkälti aloittajan kanssa. Ihmisethän niitä vertailuja ja testejä tekevät. Mistä lukija voi tietää mitä sitoumuksia ja asenteita ko. toimittaja omaa. Jotain hyvää ominaisuutta korostetaan ja joku huono ominaisuus jätetään kokonaan mainitsematta. Näin saadaan haluttu tuote helposti voittajaksi. En ole enää aikoihin uskonut noita vertailuja.
      Toinen asia mikä vähän ihmetyttää, on se mitä testaajat painottavat nykyään. Veneen merikelpoisuus ja tukevuus, turvallisuus tuntuu olevan toisijaista.
      Nykyään tärkeänä pidetään ulkonäköä, pentterin toimivuutta ja sisustusta yleensäkkin. Veneitä arvostellaan kuten kyseessä olisi joku sisustuslehti. Sisustus menee muun edelle.
      Myös nykyään tuntuu olevan sitä parempaa mitä isompi perämoottori tai moottorit perästä löytyy.
      Ei arvosteta juurikaan taloudellista ja turvallista merivenettä. Niitäkin löytyy.
      Alumiiniveneetkin tuntuvat olevan nyt kovasti muotia. En kyllä ymmärrä alumiinin suosiota. No siitähän on tehty muodikasta.

      • Myöspohtinut

        Hyviä nostoja. Aikoja sitten oli walk a round veneiden vertailu. Vertailun teema oli asuttavuus. Voittajaksi nousi vene jossa toiletti oli keulapunkan patjan alla. Lehti myös kehui makuutilojen valoisuutta ja suuria lasipintoja. Perustelut olivat vähintäänkin ontuvia, mutta voitto tuli. Silloin mietiin juuri tätä että oliko tämän veneen vaan voitettava tuo vertailu lehden bisneksen vuoksi.


    • C1R

      Minulle on tullut Vene-lehti vuodesta 1982 alkaen. Sanoisin, että se on kaikesta huolimatta ihan hyvä lehti. Käyn kirjastossa lukemassa muita venelehtiä, jokaisessa on omat hyvät puolensa, mutta en minä niitä Vene-lehteen vaihtaisi. Vene-lehti palvelee paremmin suomalaisia lukijoita.
      Kun on yli kolmekymmentä vuotta tehnyt kaikkia mahdollisia venehuoltoja ja -remppoja, niin noista nikkarointilehdistä ei pahemmin apuja löydy. Helpommin ohjeita saa netistä. Yachting World-lehdistä on kiva katsella superhienoja jahteja. Ei siitä juuri muuta kostu.
      Kerran Vene-lehti kertoi Tristan 1100-veneen heikosta pohjarakenteesta. Tästä suuttuneena Tristan ei mainostanut eikä antanut veneitään testattavaksi pitkään aikaan Vene-lehdelle.
      Itse ei tulisi mielenkään hankkia venettä pelkästään jonkin lehden testien perusteella, mutta kyllä niistä kuitenkin aina jotain saattaa tarttua. Vaikka kuinka tutkisi, on veneen osto aina ”sika säkissä”-ostamista, mutta niin on lopulta kaikki muukin kaupankäynti. Kaikkea infoa, sekä lehdissä että netissä, täytyy tarkastella kriittisesti. Itse on päätettävä mihin luottaa ja mihin ei.

      • SenioriRannikolta

        Vene-lehteä olen itsekin seurannut vuosikymmeniä ja onhan se sellainen "tuttu ja turvallinen" omine puutteineen.
        Mutta on sekin joutunut muuttamaan linjaansa näiden remonttilehtien tultua. Tarkoitan että viime vuosina Venekin on alkanut julkaista korjaus- ja huoltojuttuja.


      • manipuloitu

        Nimen omaa "jotain saattaa tarttua", eli hyvää tai huonoa, pahimmassa tapauksessa ei fakta pohjaista, vaan mielipide, joka muuttuu lukijan mielessä todeksi ja vaikuttaa päätöksiin.


    • Better_Than_Life

      Osaavat ne ruotsalaisetkin vetää kotiin päin. Jokin aika sitten vertailtiin heidän vastaavassa lehdessä Volvon D5 merimoottoria kilpailijan vastaavaan tuotteeseen. Kilpailija oli:
      - halvempi
      - tehokkaampi (suurempi huippunopeus ja nopeampi plaaniinlähtö)
      - taloudellisempi
      Volvo oli hiljaisempi. Ero suorituskyvyssä oli kuitenkin selvä kilpailijan hyväksi.

      Lopputulema oli että Volvo saatiin voittajaksi sillä perusteella että se on Volvo ja siten turvallisempi valinta. Ja olihan se hiljaisempikin...

      • Better_Than_Life

        Siis D3 moottoria piti sanomani.


      • T.Yytyväinen

        Kyllä VENe-lehti on vertailussakin aivan kelpo lehti ja paljon asiaa saavat joka numeroon meikäläisten näkökulmasta. Venemestari on 70% käännöstavaraa ja osa jutuista ovat siinä mielessä vähän koomisiakin.


    • SenioriRannikolta

      Koska niin moni näyttää hylkivän nyt 50 vuotta täyttänyttä Vene-lehteä, niin tsekatkaa nyt kuitenkin marraskuun Juhlanumero.
      Siitä löytyy mm. kaikille avoin purjeveneen suunnittelukilpailu osoitteessa venelehti.fi/Vene50
      Ylimpänä koordinaattorina toimii Kamu Stråhlmann.

      • 1ooooooooooooooooooooooo

        Muutama kuukausi sitten Vene lehden valokuvat olivat todella vääristyneitä ,laajakulmakameralla kuvaminen vaatii ammattitaitoa ,miten on mahdollista että "laatulehti" päästää tommoiset läpi.Taidan pidättäytyä vain Venemestarissa ,peruin Vene lehden .Kumpikin on tullut mulle vuosia.


      • HyväVENE

        Pohjoismaiden ykköslehti joka tapauksessa. Nämä Praktisk Båtägaret sisältävät joskus koomisiakin juttuja, joissa ohjataan vaikka tiikkisen lasitelineen itse tekemiseen tai toisaalta tosi monimutkaisten asennusten tekemiseen, joita ei ole ns järkevä tehdä itse. Båtnytt taas on edellä kirjoittaneen kirjoittajan toteaman mukaisesti lifestyle-lehti. Isoja kuvia ja vähän juttua. Ja Segling yhdistettiin Båtnyttiin eli lakkautettiin. Seilas Norjasta on kohtuullinen mutta Norjan olosuhteet niin erilaiset Suomeen verrattuna että osaan jutuista on vaikea löytää samaistumismahdollisuutta.


    • Itsenäisyyttävalintaan

      tsot tsot, jokaisella on paha mieli kun oma ei voitakaan, mutta toisaalta toimittajat yrittävät parhaansa jotta vertailut säilyttäisivät uskottavuutensa.

      Sen verran pitää veneilijällä olla itsetuntoa (kuten autoilijallakin) että uskaltaa selvittää itselleen faktat ja mielipiteet eri lehdistä ja sen jälkeen tehdä valistunut valinta. Se on ihan että mitä millekin panee arvoa. Itsenäinen ihminen uskaltaa kyllä ostaa sen kaikkein paskimman vertailujumbon jos näkö miellyttää ja hinta sopii ja ajatellussa käytössä homma toimii. Eikä tarvitse sitten itkeä sitä jos Vene-lehti valitsee toisin. Ne on kokeneitä veneilijöitä nekin ja niin että kuunnellaan heidän mielipidettään. aina se viihteestä käy.

      • fiktiomyy

        Jos miettii syvällisemmin sitä, mitä toimittajan mielipide "lotkautus" voi saada aikaan on, se ettei jotain osteta tai jo ostettujen tuotteiden myyminen myöhemmin vaikeutuu.

        Tällainen voi saada melkoisen lumipallo efektin aikaiseksi josta valmistajalle seuraa joko hyvää tai surkeaa riippuen siitä, onko millainen mainos budjetti lehti konsernin lehtiin.

        Vanha sanonta sanoo, että hyvä tuote myy itse itseään, tämä pistää ajatteleman, miksi voittaja veneet pääsääntöisesti, myös mainostavat eniten, kun kauppa kävisi muutenkin vai kävisikö jos ei voittoa olisikaan tullut?

        Vaikka tällaiset eivät ehkä sinuun vaikuta tai et tiedosta niiden vaikuttavan, niin useimpiin kyllä ja näistä löytyy esimerkkejä täältä palstalta.


    • Ainoa kotimainen alan julkaisu jota viitsii lukea, ja oikein rahalla tilata on Venemestari. Muut vuosien varrella todettu tyhjäänpäiväisiksi, ja Venelehti, ei enää vuosiin ollut luettavaa.

    • VeneSuomi

      Ja mikä mielestäsi tekee Venemestarista kotimaisen lehden (siis Suomessa)? Puolet on käännösjuttuja...

    • Sisävesiviikinki

      Itse lopetin Vene-lehden tilauksen aikoinaan kun kyllästyin juttuihin tyyliin: "Dufour 75 - Aikamme Perhepursi"

      Sen lisäksi uusimman alumiinipulpettiveneen koeajo, ja loput mainoksia. Ainoa luettava juttu oli mahdolinen matkakertomus jos sellainen oli paraikaa menossa.

    • Aquarix

      Merkillistä, että näin vahvasti epäillään toimittajien puolueettomuutta. Melkein tulee mieleen, että kuvaavatko nuo epäilyt paremmin kriitikoita kuin toimittajia...
      Itse olen Vene-lehdessä pannut merkille että varsinkin moottoriveneiden ajo-ominaisuuksia arvostellaan nykyään kyllä varsin kärkevästi, siinä ei silitellä. Purjevenepuolella on eri tilanne, kyllä ero KW:n analyysityyliin on varsin selvä enkä ole varma onko parempaan suuntaan. Toki veneetkin ovat muuttuneet.
      Kuvituksesta on kyllä sanottava että superlaajakulman väärinkäyttö rehottaa nykyisin pahasti. Ennen sai moittia kuvakulmia, jotka näyttivät vain pohjan maalikerroksen eikä juurikaan kannen järjestelyjä, mutta nykyään saa tosiaan huokaista superlaajakulmien vääristämiä kuvia. Itse tykkäisin myös siitä, jos olisi vähemmän lifestyle-glitziä ja enemmän tavalliselle pslkansaajalle relevanttia sisältöä. Ugh, olen puhunut.

      • Pelmastaan

        Eihän arvostelun puutteesta kukaan kai tuota porukkaa ruoskinutkaan, vaan miten se suunnataan. Eivätkä kyllä esim. Venelehden toimittajat oikein ammattitaidoillaan vakuuta.


      • Purjehdus_puuttuu

        Liian usein purjeveneiden osalta on Vene-lehdellä käynyt niin, että purjehdusominaisuuksista ei kerrota käytännössä yhtään mitään. Syynä on ollut se, että sinä ainoana purjehduspäivänä ei ole tuullut! Varsinkin samantyyppisten purjeveneiden vertailulta putoaa tällöin pohja pois.

        Mieleen tulee esimerkkinä noin viisi vuotta sitten ollut Dufourin ja Hansen 32-jalkaisten vertailu. Veneiden purjehdusominaisuuksista, eikä oikeastaan muistakaan ominaisuuksista, ei kerrottu mitään sellaista, mikä ei olisi selvinnyt esimerkiksi Uivassa käynnillä tai esitetiedoista. Loppupäätelmänä oli, että toinen vene (se kalliimpi) on parempi, koska se on sisältä tilavampi.


    • Väintämä

      Ei enää lehtiä. Kyllä tällä suomi24-palstalla pärjää. Täällä tiedetään oileat vastaukset kaikkeen. Täällä ei jauhata p--kaa vaan puhutaan pelkästään asiaa 😊

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jumala rankaisi; nainen kuoli Suviseuroissa

      Eihän näissä joukkohysteriatapahtumissa ole mitään tolkkua. Aina pitää hajauttaa. Toivottavasti lestatkin tulevat nyt
      Maailman menoa
      179
      4079
    2. Mopomiitti onnettomuus

      Vittu se tehdas-alue ole oikea paikka mopomiitille, Ja minkälainen vanhempi hyväksyy, että pojan mopo kulkee järkyttävä
      Kokkola
      115
      2626
    3. Koettakaa nyt Trumpinkin fanit ymmärtää:

      Hän on myös jo vanha mies. Kukaan ei tiedä, mitä kunnossa hän on parin vuoden päästä.
      Maailman menoa
      324
      2224
    4. Pääsit nainen todella

      lähelle ja kaikki sinussa oli jotain selittämättömän kiehtovaa. Silti en koskaan ymmärtänyt sinua täysin. Mitä halusit t
      Ikävä
      130
      2185
    5. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      53
      1896
    6. En saa unta kun ajattelen

      Sinua mies. Sydäntä ahdistaa meidän välit 😌😞
      Ikävä
      81
      1495
    7. YLE kirjoittaa - Viritetyt sähköpyörät aiheuttavat ongelmia poliiseille

      "Itse rakennellut ja viritetyt sähköpyörät ovat poliisin ja Liikenneturvan mukaan yleistyvä kirous liikenteessä." https
      Pyöräily
      107
      1361
    8. Missä hiton pippaloissa

      Sä käyt kun sua ei näy missään..tahtosin vaan varmistua et kaikki ok.
      Ikävä
      30
      1332
    9. Olen miettinyt sinua tänään

      Se mitä teit oli oikeasti vähän tylyä. En voi ottaa sitä muuna kuin mitä se konkreettisesti on. Esitän itsellenikin että
      Tunteet
      24
      1170
    10. Vieläkö pidät minusta

      Vieläkö pidät minusta nuori nainen? Vaikutat etääntyneeltä ja olen ajatellut että haluat olla rauhassa.
      Ikävä
      105
      1051
    Aihe