Taas joulu tulossa

jännitänkovasti

Minä inhoan joulua. Lapsena kyllä tykkäsin siihen asti kun siskoni jäi jouluna auton alle ja kuoli. Olin silloin 8 vuotias. Siitä alkaen olen jännittänyt joulua ja odottanut mitä pahaa jouluna tapahtuu. Ja tapahtuihan sitä, ei tosin kuolemanvakavaa. Minulla on kolme poikaa. Joka joulu ainakin yksi lapsista oli kipeä. Milloin tuhkarokkoa milloin flunssaa, milloin mahatautia. Parhaimmissa tapauksissa kaikki olivat yhtä aikaa kipeänä. Kyllä siinä jo etukäteen joulua jännitti.
Myös itse olen ollut jouluna kipeä. Juuri tuona jouluna kun siskoni kuoli, minulla oli keuhkokuume ja keltatauti yhtä aikaa. En edes hautajaisiin päässyt.
Kaiken tuon takia inhoan ja pelkään joulua. Kaiken lisäksi mustalainen 50-luvulla ennusti minulle, että kuolen vuoden vaihteessa. Siinäkin yksi syy jännittää joulua ja vuoden vaihdetta. Niin kauan kun lapset asuivat kotona, meillä oli kuusi ja muita joulukoristeita. Mutta kun jäin yksin asumaan, en ole kuusta ostanut, en edes joulukukkaa. Ei jouluista pöytäliinaa, ei mitään. Lapset eivät tule jouluna, asuvat niin kaukana kaikki. Onneksi on whatsappia, skypeä ym. Kukin tahollansa viettävät joulua, en ole heidän joulujaan saanut pilattua, kun olivat lapsia, paitsi tietysi kun olivat kipeänä, mutta se ei ole ollut minun syyni.
Vähän aikaistahan tämä on, mutta toivon teille onnellista ja tervettä joulua!

24

174

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tunne-elämät-vaihtelee

Kiitos kiitos, enää 37 yötä jouluaattoon, joiltakin ovella käyneiltä pirpanoilta ostin pinon joulukalentereita, varmaan kymmenen. Säälitti, että joutuvat (partiolaisia) kiertämään ovelta ovelle, koska eihän ympäristössä asu kuin pers aukisia loislaumoja. Itse olen kai melkein ainoa vakavarainen sillai, ettei rahani mene kapakkeihin eikä päihteisiin yliäkään ja harrastuksena vain työkeikat silloin tällöin, vähille jää meikän tuhlaaminen, ihan vituttaa kuin ei ole intoa ja mielenkiintoa ostaa mitään...
      Jaa mutta sukkia ja puuvilla paitoja pitäisi haalia jostain nettikaupasta?
      Noista joulukalentereista, en ole enää niin lapsenmielinen, että alkaisin availemaan, tuskin muistaisin kuin kerran viikossa. Lahjoitan jonnekin.

• Joulukuusi.jo.nurkassa

Voi hyvät ihmiset, miten synkkiä ajatuksia on aloittajalla. Hyvä kun otat puheeksi, puhuminen helpottanee vähän. Toivoisin että sinulle tapahtuisi nyt juuri ensi vuoden vaihteessa jotain oikein myönteistä ja ihanaa, se vähän kompensoisi.
      Itse tykkään joulunalusajasta, mutta en enää joulusta, enkä joululahjoista.

• Joulunodotusta

Joulu on vuoden hienointa aikaa. Kyllä näin on. Olen aina vain odottanut että koska se Joulu alkaa jotenkin mun mieli nousee ja innostuu et olispa kaikilla tää sama tunne jonka haluaisin jakaa. Olen jo alustavasti käynyt kuusimetsällä sillä silmällä katselemassa et jos tulee paljon lunta niin tiedän missä se mun kuusi nyt sijaitsee, haen kuuseni joka vuosi eri metsästä. Tietysti olen sopinut asiasta metsänomistajan kanssa etukäteen et saan hakea kuuseni hänen metsästään. Samoin toimin etukäteen kinkkuni kanssa. Sit on kiva kierrellä näitä kirkkokonsertteja joissa nää julkkikset tekevät näitä joulukonserttejaan, mä oon kova vertailemaan niiden paremmuutta sekin on jännää hommaa näin joulun alla. Käyn myös paljon joulumyyjäisissä ostoksilla. Lahjoittelen pikku rahoja erilaisiin hyväntekeväisyys lippaisiin ja vien paketteja joulupatoihin ympäri kaupunkia. Joulunaikaan käyn myös hartaushetkissä eri kirkoissa hiljentymässä. Olen jo pikkuhiljaa alkanut valmistautua jouluruokien tekemiseen eli suunnittelen sitä ruokalistaa joka taitaa taas tulla aika pitkäksi. Joulusiivoukseen olen varannut viikon et tulee sit kaikki paikat jynssättyä ikkunoita myöten ja tulee niin hyvän tuoksuista kun siivous on tehty huolella. Sit valkkaan jouluastiat esiin joita meillä käytetään vain jouluna. Joulusaunojakin meillä on kaksi eli savusauna ja norm.sauna eli voi käydä vaikka kummassakin mielensä mukaan. Tottahan toki odotetaan myös itse Joulupukkia ja paria tonttua jonka jälkeen on kiva lähteä hautausmaille kiertelemään siellä on niin kaunista kun kynttilät palavat pimenevässä illassa. Rahaahan tuossa palaa aivan tolkuttomasti mut onpahan sit taas vuosi aikaa säästää seuraavaan jouluun. Kaiken tuon teen iloisin mielin ja hymyssä suin.
      Hyvää Joulua sullekin.

• Joulunaika.vie.rahat

Joulun lähestyminen tietää aina lisäveron maksua ja lahjojen ja ruokien takia rahanmenoa. Sitten joulun jälkeen aina kauhea "krapula" kun kaikki rahat ovat lopussa:((
        Tykkään enemmän vuoden vaihteen ajasta. Päivätkin alkavat pitenemään ja alkaa kevään odotus..

• ItseOletSyyllinenTai

Onpa surullista, että jatkat iänkaiken joulujesi pilaamista. Se ei ole ollenkaan vaikeata. Kun pyörittää päässään negatiivisia ajatuksia, ja päättää, ettei joulu voi tarjota mitään hyvää, ajatukset ja odotukset tuntuvat toteutuvan ainakin jossain määrin.

Jos/kun olet valmis jättämään nuo negatiiviset odotukset, muistelut ja siihen liittyvien ajatusten pyörittelyn, saatat yllättyä, miten tilanne tuntuu muuttuvan - nopeammin kuin voisit kuvitellakaan,

Siis muuta asennettasi ja lopeta joulunajan negatiiviset virittelyt sekä joulun pilaaminen itseltäsi, läheisilläsi ja kaikilta, joiden kanssa jauhat moista p.skaa!!! YÖK! Olet ilkeä, itsekäs ja pahaa mieltä levittävä, ikävä ihminen. Ole hiljaa, lopeta!

Ehkä löydät positiivisia ajatuksia ja vireitä jo tänä vuonna.
      Mene auttamaan apua tarvitsevia.
      Muista vanhuksia ja anna heille jotain hyvää.
      Ilahduta lapsia, naapureita ja...

Kun antaa, niin saa moninkertaisesti itsekin.
      Pahaa ja ikäviä asenteita voi levittää, mutta hyvä tahto kasvattaa hyvää ympärilleen. Et usko, vai? Kokeile! Et voi olla huomaamatta.

Mieti, mitä sinä itse haluat!

• Ei se ihan niinkään ole.
        Ei ihteesä ole niin helppo käskeä, että viihdyppäs nyt ja ole iloinen.
        Minulle tuli viime Jouluna ensimmäiset pahat sydänkohtaukset, niin kyllä se varjon mieleen jätti.
        En minä siitä varjosta muualla kailota, en puhunut niistä kohtauksistakaan, vaikka joka päivä olisi pitänyt tilata ambulanssi.
        No tuleva Joulu on parempi.

• TilaaHyvääTorjuHuono

Tietysti voi tapahtua jotain ikävää, johon ei itse voi vaikuttaa.

Totta on tunnetusti, että sitä saa, mitä tilaa.
        Jos odotat ikävää, se tulee. Jos opettelet iloitsemaan pienestäkin hyvästä, iloa löytyy enemmän ja se kasvaa.

• ent.siivoojaparka
        TilaaHyvääTorjuHuono kirjoitti:

Tietysti voi tapahtua jotain ikävää, johon ei itse voi vaikuttaa.

Totta on tunnetusti, että sitä saa, mitä tilaa.
        Jos odotat ikävää, se tulee. Jos opettelet iloitsemaan pienestäkin hyvästä, iloa löytyy enemmän ja se kasvaa.

"""Totta on tunnetusti, että sitä saa, mitä tilaa.
        Jos odotat ikävää, se tulee."""

Tuo on joutavinta höpönlöpöä, mitä olen aikoihin täältä lukenut.

• LopönlöpöäItseltäsi
        ent.siivoojaparka kirjoitti:

"""Totta on tunnetusti, että sitä saa, mitä tilaa.
        Jos odotat ikävää, se tulee."""

Tuo on joutavinta höpönlöpöä, mitä olen aikoihin täältä lukenut.

Psykologiassa todistettu fakta.

Täällä saa usein lukea höpönlöpöjuttuja, joita tietämättömät kirjoittavat.

• ent.siivoojaparka
        LopönlöpöäItseltäsi kirjoitti:

Psykologiassa todistettu fakta.

Täällä saa usein lukea höpönlöpöjuttuja, joita tietämättömät kirjoittavat.

Höpö löpö ja pläiskis!

Psykologiassa vai psykopatiassa?
        Vain psykopaatti voi olla niin kylmä, että toteaa "sitä saa mitä tilaa", jos jollekin sattuu jotain ikävää.

• Pata.kattilaa.soimaa

Luepa mitä kirjoitit. Ei kovin kohottava eikä optimistinen ole sinunkaan viestisi:

"Siis muuta asennettasi ja lopeta joulunajan negatiiviset virittelyt sekä joulun pilaaminen itseltäsi, läheisilläsi ja kaikilta, joiden kanssa jauhat moista p.skaa!!! YÖK! Olet ilkeä, itsekäs ja pahaa mieltä levittävä, ikävä ihminen. Ole hiljaa, lopeta!"

Melko tympeä joulutervehdys.

• miksvaihtaamaata--ihanaa

ent.lattiarätti purkaa omat traumansa tänne harva se päivä. päätyä ruotsiin paskaduunin tekijäksi ja snadille eläkkeelle vailla sosiaalista verkostoa, se on kova pala.

• ent.siivoojaparka
        miksvaihtaamaata--ihanaa kirjoitti:

ent.lattiarätti purkaa omat traumansa tänne harva se päivä. päätyä ruotsiin paskaduunin tekijäksi ja snadille eläkkeelle vailla sosiaalista verkostoa, se on kova pala.

"Sitä saa mitä tilaa".

• ent.siivoojaparka

Ymmärrän minä hyvin, mitä aloittaja tarkoittaa.
      Se on kuin tumma (epärealistinen) häilyvä varjo jossain taustalla. Vaikka kuinka yrittäisi psyykata itseään, nin se tunne on siellä ja pysyy.

Itselläni ei juuri joulua koskien ole sitä haamua vaikka pari kolme hyvinkin vakavaa joulua olen eläessäni viettänyt. Enpä muutenkaan välitä jouluna remuta, tanssia ja riehua. Enemmän sellaista hartaan hiljaista aikaa.

• herää-egatiivisuudestasi
      • NegatiivisilleOnnea

Siis negatiivisuus vaikuttaa todella!

• ent.siivoojaparka
        NegatiivisilleOnnea kirjoitti:

Siis negatiivisuus vaikuttaa todella!

Silloinhan positiivisuuden pitäisi vaikuttaa niin, ettei koskaan sairastuisi mihinkään.

Mutta mikä siinä sitten lienee, että nekin positiivisuuden apostolit (positiivarit) yllättäen sairastuvat. Aikaa myöten kuolevatkin?

• flegmaatti

Lapsuuteni joulut olivat jännittämistä säilyykö vanhempieni väkinäinen sopu vai ei. Joulupäivän ilta oli jo kriittinen.

Parhaat varhaisnuoruuteni joulut olivat paikallisen paperitehtaan jouluremontit. Ei tarvinnut kärvistellä vanhempieni väkinäisessä ilmapiirissä.
      Pitkät työpäivät 3 x palkalla.

Mieleenpainuvin joulu oli 1964 Sölveborgissa jossa mälläsin laina saabilla aattoiltana klo 20:n tienoissa, umpikännissä, liikennemerkin tolppaan pääkadulla.

Omat perhejoulut lienevät olleet hyvin tavanomaiset pienten lasten kanssa.

Lukuisina vuosina joulut ovat menneet ilman omia valmisteluja jos sellaiseksi ei lasketa pelkästään olkipukin nostamista ikkunalaudalle.
      Mutta fyysisesti rankkoja ja samalla rentouttavia nämä ovat olleet.
      Samaa odotan nytkin.

• iiikkkk

Minäkin inhoan
      - kun juopot hillui pyssyjen ja puukkojen kanssa, lapsenakin sai niin monta kertaa niin åiti kuin lapset yön sekaan paeta
      - niin tappouhkausten latelijoita kui raiskureitakin
      - modernimmat ja jkv siistimmät tavat ollu yllä pitemmän aikaa heillä
      - tyhjentävät huushollia enimmästä krääsästä ynnä tietysti varoista.
      Silleen sikamaisesti. Kyläläisten mielestä sekin oli pelkkä naispuolisten huoravika. Vain suru niistkin ajoista.

• Vrboska

Joulu on päivä muiden joukossa.Talven pimeimpään aikaan on kiva ripustaa ledvaloja.
      Kinkkukin maistuu jo hiukan puulle joten jos lohta savustaisi jouluna sitten ja sen kanssa pikku herkkuja.
      Nuo rommiluumut jäi kiinnostamaan ja ajattelin kokeilla niitä. Teen sitten joskus pappilan hätävaraa niistä ;)

• 1lesken

En odota joululta mitään. Pidän ihan tavallisena viikonloppuna. Olen kiitollinen, että on katto päänpäällä,ruokaa jääkaapissa ja että olen saanut mielenrauhan. Siinä on lahjoja kerrakseen. Lesken

• Kyllä se on ollut sattumaa, hirveä asia on siskon menetys vielä jouluna.
      Lapsena odotin joulua, ruuhkavuosina en tykännyt hössötyksestä ja kiireestä, siitä kai on jäänyt lievähkö vastenmielisyys joulua kohtaan.
      Olen joskus lähtenyt ulkomaille joulua pakoon, enää en viitsi, lapsemme perhe asuu kaukana joten on mukava nähdä heitä.
      Eräänä jouluna Marokossa sain salmonellan, katselin parvekkeelta kun pieni ja laiha pukki liikuskeli altaan reunalla. En pystynyt syömään mitään enkä lähtemään juuri lainkaan huoneesta kun siellä oli vessa. Että sellainen joulu se. Salmonellan sain Finnairin koneen ruuasta menomatkalla, kaikki jotka söivät pastaa kermakastikkeella sairastuivat.

• Katariina1984

Ei kenenkään ole pakko viettää joulua. Älä avaa telkkaria tai radiota, niin saat olla rauhassa koko joulun. Älä ole negatiivinen, on joulussa hyviäkin puolia.Mutta ne varmasti tiedät itse.

• Onko-piparipakkoa

Siis suoraan sanoen ehkä pikkujoulun voisi viettää pikkuhumalassa pikkulahjoin pikkupukkia nenästä vetäen yrittäen iskeä pikkumuoria pikkutunneilla...yön päätteeksi pikku tappelu pomon kanssa pikkulopputiliä odotellen---
      Se pääjoulu myöhemmin. Se olkoon sitten Pakko-Joulu.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ajattelen sinua nyt

Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu
      Ikävä
      55
      4335
    2. Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin

Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti
      Ikävä
      18
      2881
    3. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      140
      2623
    4. Yritys Kannus

Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett
      Kannus
      15
      2093
    5. Mies kadonnut

Kukas siellä kolarissa on kadonnut
      Kolari
      15
      1533
    6. Oletko täällä mies?

Mitä mietit? ❤️ varmistan vielä, että onhan kaikki ok meidän välillä?
      Ikävä
      113
      1445
    7. Olen huolissani

Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      73
      1377
    8. Syrjintäskandaali Lieksan kaupungin johdossa

Ylen valpas toimittaja kirjoittaa: Lieksan kaupunki kieltäytyi hyväksymästä Vihreiden venäläistaustaista ehdokasta Lieks
      Lieksa
      158
      1098
    9. Eikö ole jo ihan sama luovuttaa

Meidän suhde ei ikinä toimisi.
      Ikävä
      93
      1057
    10. Kuin sonnilauma

Taas on Virkatiellä kova meteli keskellä päivää. Ei siinä kyllä toisia asukkaita yhtään ajatella. Tullaan yhden asuntoon
      Kuhmo
      21
      1038
    Aihe