http://www.iltalehti.fi/uutiset/201611172200028740_uu.shtml
Ministeriön kokeilu: Saariston yhteysalusliikenne maksulliseksi
Liikenne- ja viestintäministeriö aikoo käynnistää kokeilun, jossa Saaristomeren ja Suomenlahden yhteysalusliikenne muuttuu maksulliseksi.
Saariston yhteysalusliikenne on joko valtion hankkimaa kokonaisuudessaan tai valtio myöntää tukea liikenteen hoitoon. Yhteysalusliikenne on tällä hetkellä kaikille käyttäjille maksutonta.
Maksut tulisivat voimaan huhtikuun alussa ja maksullisuus jatkuisi vuoden 2018 loppuun saakka.
Saariston yhteysalusliikenteestä koituu vuosittain reilun 17 miljoonan euron kustannukset. Maksujen myötä valtion kulujen arvioidaan alenevan noin 4 miljoonaa euroa.
Valtion kukkaronnyörit tiukentuvat
Kokeilun tavoitteena on kehittää saariston liikennepalveluihin ratkaisua, jolla voidaan turvata saariston vakituisten asukkaiden, yritysten, osa-aikaisten asukkaiden ja matkailijoiden liikkuminen ja kuljetukset.
Ministeriön mukaan julkisen talouden tiukentuessa ja saariston vakituisten asukkaiden määrän vähentyessä valtion kustantamien yhteysalusliikenteen palvelut vähenevät.
Se toteaa, että saariston kulkuyhteyksiä ei voida turvata ilman markkinaehtoisia palveluja.
Yhteysalusliikennettä käyttää noin 500 saariston vakituista asukasta.
Saariston yhteysalusliikenne maksulliseksi
6
239
Vastaukset
- Maantielossit_erikseen
Saariston yhteysalusliikenne muuttuu maksulliseksi – koskee kymmentä reittiä http://www.ts.fi/uutiset/paikalliset/2997660/Saariston yhteysalusliikenne muuttuu maksulliseksi koskee kymmenta reittia
Saariston yhteysalusliikenne muuttuu maksulliseksi 1. huhtikuuta 2017 alkaen. Kyseessä on kokeilu, joka jatkuu vuoden 2018 loppuun saakka. Kokeilua valmistelee Liikenne- ja viestintäministeriö yhdessä Liikenneviraston, Trafin ja Varsinais-Suomen Ely-keskuksen kanssa.
– Lausunnolle on lähtenyt kaksi asetusluonnosta, joiden seurauksena esitetään, että yhteysalusliikenteeseen asetetaan maksut, vahvistaa liikenneneuvos Eeva Linkama.
Varsinais-Suomen saaristoalueella maksullisuus koskee jatkossa kymmentä yhteysalusväliä, joita kulkee esimerkiksi Hiittisten, Iniön ja Houtskarin reiteillä.
Maksut koskevat Linkaman mukaan kaikkia – sekä saariston vakiasukkaita että satunnaisia kulkijoita. Maksun suuruudesta Linkamalla ei ole esittää tarkkoja lukuja. Maksuja määritellessään liikenne- ja viestintäministeriö on hakenut kohtuullisuuden määritelmää joukkoliikenteen puolelta.
– Ehdotuksen pohjana on käytetty sitä, mitä Matkahuollon linja-autolippujen hinnat ovat haja-asutusalueilla, Linkama kertoo.
Linkaman mukaan myös henkilöautoille ja raskaille ajoneuvoille ehdotetaan omia maksujaa.
Maanteiden jatkona liikennöivät lautat ja lossit säilyvät edelleen maksuttomina. Saariston rengastien osuudet ovat jo nyt maksullisia muille kuin vakituisesti saaristossa asuville. Mikäli Liikenne- ja viestintäministeriön asetus menee läpi, jatkossa kaikki maksavat liikkumisestaan myös rengastiellä.
Liikenne- ja viestintäministeriön suunnitteleman kokeilun tavoitteena on kehittää saariston liikennepalveluihin ratkaisua, jolla voidaan turvata saariston vakituisten asukkaiden, yritysten, osa-aikaisten asukkaiden ja matkailijoiden liikkuminen ja kuljetukset.
Kokeilussa pyritään hyödyntämään myös digitalisaation tuomat mahdollisuudet liikennepalvelujen kehittämiselle. Liikenneneuvos Eeva Vikaman mukaan se voisi tarkoittaa vaikkapa mobiiliapplikaatioiden kehittämistä.
– Esimerkiksi puhelimeen ladattavan kyytivälitys-applikaation kautta asiakas voisi tilata itselleen palvelun.
Yhteysalusliikennettä käyttää noin 500 saariston vakituista asukasta. Saariston yhteysalusliikenne aiheuttaa vuosittain 17,5 miljoonan euron kustannukset. Maksujen myötä valtion kustannusten arvioidaan alenevan noin 4 miljoonaa euroa.
Yhteysalusliikenne on tällä hetkellä kaikille käyttäjille maksutonta.
Maksullisiksi muuttuvat yhteysalusreitit
1. Hiittisten reitti - itä ja länsi
2. Houtskarin reitti
3. Iniön lisäreitti
4. Korppoon reitti
5. Nauvon eteläinen ja poikittainen reitti
6. Nauvon pohjoinen reitti
7. Paraisten reitti
8. Rymättylän reitti
9. Utön reitti - pakumies671
Oikea suuntaus. Se maksaa joka käyttää.
- vakiasukas
Siis turisteilta maksu käytöstä ei vakinaisilta asukkailta
- Vaffaen
Varför fan betalar vi skatter!?
- Tosion39
Miksi liikenne on nyt ilmaista kun "maalla" bussikin maksaa?
- vierailijataksalainen
kohtuullinen maksu varmasti paikallaan myös kanta-asukkaille mutta mökkiläisille vieraijataksa myös rahti sekä henkilöliikenne ehkä tarpeellista erottaa eri toiminnoiksi on tietenkin kohtuutonta mennä toisten etuja rajoittamaan muttaa järkiperäistämistä varmaan näistäkin kohteista löytyy
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Purran tuhoja tuskin saadaan koskaan korjatuksikaan
Purra on aiheuttanut Suomen taloudelle karmaisevat tuhot. Sen lisäksi Purra on ajanut myös suuren osan Suomen kansasta k1629704Marinin tuhojen korjaaminen kestää kahdeksan vuotta
Nyt on vasta neljännes mennyt ja ensimmäiset korjausliikkeet saatu liikkeelle. Innokkaimmat olivat odottaneet että jo t877455Miksi persuilla ei ole firmoja?
Kuten vasemmisstolaisilla, esim. Sannalla MA\PI. Eikö ole aika erikoista?1067357Se oli Orpo joka rynni Eagle S -alukselle
Vastoin kaikkia kansainvälisen merenkäynnin sääntöjä. Kunpa olisi ollut purjehtija Harkimo Suomen johdossa silloin. ht37326Persut hommasivat Suomeen 35 000 pientä lasta v. 2015
Onko Riikka Purra nyt tavoittelemassa tätä samaa historiallista persujen utopiaa? Purram kaksinaamaisessa pelissä vaadit427259Aamun Riikka: työttömyydessä lähestytään viime laman synkintä vaihetta
Nopeasti mentiiin upean Marinin hallituksen ennätystyöllisyydestä toiseen ääripäähän, kohti Suomen historian kurjimpia t217208Miksette persut irtisanoudu Kirkin lausunnoista?
Kirkhän muun muassa vaati raiskattuja naisia pidättäytymään abortista ja vaimoja alistumaan aviomiestensä tahtoon. Mik1126652Purran vuoro kiihoittua Lepomäen sääristä
"Ulkoministeri Elina sanoo, ettei muuta pukeutumistaan sen mukaan, kenet tapaa, ja että hän ei suostuisi peittämään kasv296486Demarikultin uhri kertoo
Demarikultin uhri kertoo: “En saanut mennä edes suihkuun ilman lupaa” – Seksuaalisen hyväksikäytön uhri kertoo vuosistaa845710Persujen kaksoisstandardit: Räsäsen uhkailu paha, Virran uhkailu hyvä
Tässä taas nähdään kuinka kaksinaamaista porukkaa persut ovat. Mitäs persut tähän?485495