Tänää.17.11 sain kutsun työkkäriltä 2tunnin kestävään infotilaisuuteen joka olisi 28.11. Minulla on lapsi. Eikös tämä kutsu tullut lyhyellä varoitusajalla? Periaattees viikko aikaa etsiä hoitaja.
Tosin, mulla on vain yksi mahdollinen hoitaja lapselle, mutta hänellä on oma päivätyönsä,joten en saa hoitajaa. Mitäs laki tai mikä taho sanoo tähän että voiko saada karenssia kun en tule saamaa hoitajaa?
Haen vasta hoitopaikkaa kun tulee työtarjous tai kun on omat suunnitelmat työllistymisen suhteeen ensi vuoden puolella.
Ja mihin lakiin voisin perustaa mielipiteeni ettei minun tarvitse mennä kyseiseen infoon? Siellä ku luennoidaa te-palveluita ja työllisyyden hoitoon, eli kerrotaa työkokeilusta, palkkatuetusta työstä yms. Voin sanoa että nämä kyseiset asiat ovat oikeesti tuttuhuttua minulle koska vuonna 2014 olin parin tunnin infossa jossa käsiteltii näitä ja olen ollut elämäni aikana kaksi (2) kertaa viikon mittaisella kurssilla jossa opeteltii te-palveluiden sivuja ja katteltii miten ne toimii ja te-nainen kertoili juurikin näistä työllistämis vaihtoehdoista. Siis mä olen tuommoiset kurssit jo nähnyt/kuullut. Voinko vedota johonki lakipykälää?
Menisin kyllä tuommoisii juttuihin jossa olisi ihan oikeesti uusia juttuja ja tietoja ja jotka oikeasti auttavat minua.
Ärsyttävää ku työkkäri ei voi katsoa missä kukin on ollut ku kerran tiedoissa lukee, ja eikä laittais samoihin kursseille/infoihin aina!
Työkkärin infokutsu ja lapsenhoitaja ongelma
38
1466
Vastaukset
- Njähnjäh
Niin ja se vielä että voiko siihen vedota ettei mun omassa työnhakusuunnitelmassa lue "osallistuu infoihin/kursseille". Ainoastaa siellä lukee "hakee ensijaisesti töitä" voinko tän nojalla olla menemättä kyseiselle infoon? Infotilaisuute meneminen uusisi työnhakuni. Olen ollut siinä uskossa että mitä työnhakusuunnitelmassa lukee nii sitä täytyy noudattaa, olenko pahastiki väärässä?
- 658465
Se, että sinulla on lapsi, ei kyllä ole mikään syy lyödä kapuloita oman työllistymisen rattaisiin. Otat tietenkin lapsen mukaan.
Toki voit soittaa työkkäriin ja kysyä onko pakko mennä, mutta todennäköisesti se on yhtä tyhjän kanssa. - alkiloiyyyy
Lapsi mukaan vaan !!
- tyrg
Eikö siinä kutsussa sanota pakollisuudesta mitään ja jos ei ole mainittu, soittamalla selviää.
- Että_tältä_pohjalta
Yleensä näissä infokutsuissa todetaan, että työnhaku on voimassa kyseiseen päivään asti, ja jos jättää menemättä, niin työnhaku katsotaan päättyneeksi ja työttömyysetuudet lakkaavat siihen päivään.
Infokutsuissa on yleensä sähköpostiosoite ja TE-keskuksen puh.numero johon voi ilmoittaa jos ei sovi. Tällöin tulee kutsu joskus myöhemmin yksityiskeskusteluihin vielä lyhyemmällä varoitusajalla! - Njähnjäh
Laittelin eilen sähköpostia ja kyselin että onko tosiaan pakko mennä. Ei kyllä uhattu karenssilla (huh!). Ainoa että sen käynnin ohella uusiutuu aikani ja jos en mene nii tuki katkeaa. Mutta voinhan seuraavana päivänä uusia netissä työnhakuni jos se katkeaa sillä etten pääse. Tai voin sinä päivänä soittaa sinne ja lätistä sitä ja tätä, jos se soittaminen kumoaa käynnin.
Tiedän ettei lapsi saa olla esteenä työnhakua, mytta työtarjous on vähä eri asia kuin joku parin tunnin kestävä info josta ei oo apua.
Siksi mainitsinki että haen lapselle hoitopaikkaa jos ja kun tulee työtarjous. Vähä kannattavampaaki jopa hakea silloin hoitopaikkaa, koska päiväkodit eivät ota alle 20h/viikkoa lasta hoitoon.
Katotaa mitä työkkäri nainen vastaa. Että pakottaako vai ymmärtääkö(se olisi jo jotain uutta) että pelkkä soittaminen riittäisi ajan uusimiseen.- LapsiMukaan
Noista infoista poisjäänti kyllä katkaisee aina tukien tulemisen, ja vaativat kirjallista selvityspyyntöä.
" Että pakottaako vai ymmärtääkö "
Ei ymmärrä, koska kutsu tullut hyvissä ajoin, ja laki työttömyysturvasta velvoittaa työttömän osallistumaan noihin.
"Mutta voinhan seuraavana päivänä uusia netissä työnhakuni jos se katkeaa sillä etten pääse. Tai voin sinä päivänä soittaa sinne ja lätistä sitä ja tätä, jos se soittaminen kumoaa käynnin."
Ei riitä nuo. Kuten sanoin, niin vaativat kirjallisen selvityksen, joka menee lautakunnan käsittelyyn. Työttömyysturvasi katkeaa useaksi viikoksi.
Ota lusikka kauniiseen käteen, lapsi kainaloon, ja infokurssille.
- Njähnjäh
Mielestäni siitä ei tule selvityspyyntöä jos työnhaku katkeaa ku se umpeutuu ! Kutsussa luki selvästi "Työnhakusi on voimassa info-tilaisuuteen saakka. Työnhaun päättyessä myös oikeus työttömyysetuuteen päättyy". Eli en ole silloin heidän asiakas ja siitä ei tule selvityspyyntöä "miksi et ole meidän asiakas? Anna selvitys niin päätämme saatko työttömyysetuutta vaikka et olisi meidän asiakas". Hahhah :D sama asia kuin oma-aloitteisesti katkaisisin asiakassuhteeni heihin, ei sillonkaa tuu selvityspyyntöä. Siitä tulee vain tiedote etten ole oikeutettu tukeen koska työnhaku ei ole voimassa. Tästä on kokemusta.
Ei asiakassuhdetta - ei tukea. So simple.
Aina kun on ollu viikon mittainen kurssikutsu nii silloin kutsussa on erikseen uhattu karenssilla ja sen kurssin jättämisellä tulee selvityspyyntö !
Ja silloin asiakas saa uusia työnhaun kun se umpeutuu.- ÄlyHoiHoi
"Mielestäni siitä ei tule selvityspyyntöä jos työnhaku katkeaa ku se umpeutuu ! "
Ei tietenkään, jos et jatkossakaan halua työttömyysetuutta. Mutta jos haluat, niin tulee selvityspyyntö, miksi et osallistunut infoon, vaikka kutsu tuli hyvissä ajoin.
Selvityspyynnön käsittelyaika on muuten 3 -4 viikkoa, joten ainakin tuon ajan olet ilman korvausta. - Njähnjäh
Eliii, jos en mene tuohon infoon, työnhaku katkeaa. Uusin työnhakuni nii sitten tulee selvityspyyntö että miksi en osallistunu?
Ei mun mielestäni asia ihan noin mee :)
En ole ikinä joutunut rustamaa syytä miksi edellinen työnhakuni umpeutui. Asia erikseen jos he uhkaavat laittaa sen jäähylle.
Ja kyllähä mä ny himputti tiedän miten selvityspyyntö systeemi menee, kokemusta on ikävä kyllä :) ennenki olen joutunu rustaamaan selvitystä.
En kylläkää ikinä sen takia että työnhakuni olisi umpeutunu jonkun syyn takia, ja uusittuani tullu selvityksiä.
Selvityspyyntö tulee silloin ku mun työnhakuni on voimassa ja minulle tulee vaikka työtarjous tai viikon mittainen kurssikutsu, ja kutsussa on yleensä maininta karensissa. Tässä tapauksessa työnhakuni kuitenki tulee jatkumaa, jolloin työtömyysetuuteni uhataa laittaa jäähylle jos en tottele työkkäriä.
Mutta tässä mun tapauksessa työnhakuni katkeaa, jolloin asiakkuuteni loppuu. Ja silloin en tietenkää saa työttömyysetuutta, mikä on ihan oikein.
Tässä ainoa sanktio jos en mene infoon on työnhaun unpeutuminen, sillä ei ole mitää tekemistä selvityspyynnön kanssa taikka karenssin kanssa. Tai "karenssi" jos en uusi työnhakuani. :) - tyrg
Njähnjäh kirjoitti:
Eliii, jos en mene tuohon infoon, työnhaku katkeaa. Uusin työnhakuni nii sitten tulee selvityspyyntö että miksi en osallistunu?
Ei mun mielestäni asia ihan noin mee :)
En ole ikinä joutunut rustamaa syytä miksi edellinen työnhakuni umpeutui. Asia erikseen jos he uhkaavat laittaa sen jäähylle.
Ja kyllähä mä ny himputti tiedän miten selvityspyyntö systeemi menee, kokemusta on ikävä kyllä :) ennenki olen joutunu rustaamaan selvitystä.
En kylläkää ikinä sen takia että työnhakuni olisi umpeutunu jonkun syyn takia, ja uusittuani tullu selvityksiä.
Selvityspyyntö tulee silloin ku mun työnhakuni on voimassa ja minulle tulee vaikka työtarjous tai viikon mittainen kurssikutsu, ja kutsussa on yleensä maininta karensissa. Tässä tapauksessa työnhakuni kuitenki tulee jatkumaa, jolloin työtömyysetuuteni uhataa laittaa jäähylle jos en tottele työkkäriä.
Mutta tässä mun tapauksessa työnhakuni katkeaa, jolloin asiakkuuteni loppuu. Ja silloin en tietenkää saa työttömyysetuutta, mikä on ihan oikein.
Tässä ainoa sanktio jos en mene infoon on työnhaun unpeutuminen, sillä ei ole mitää tekemistä selvityspyynnön kanssa taikka karenssin kanssa. Tai "karenssi" jos en uusi työnhakuani. :)Käyt lapsesi kanssa hoitamassa sen työnhaun jatkumisen ja jätät muun infon väliin tai menet nyt heti kun pääset, sillä olettaisin, että ilmoittautumisen voi tehdä myös etuajassa.
- Njähnjäh
Ja sitäpaitsi kuvitteleeks et joku maija poppanen tulee tost noin vaa 6 arkipäivässä hoitamaan lasta kun sitä pyytää? Eiköhä hoitajilla jne ole muitaki lapsia hoidettavana ettei heidän aikatauluunsa tosta noin vaa löydy tilaa mun lapselle. Eikös laki sano että täytyy antaa kohtuullinen aika etsiä lastenhoitaja, ja mielestäni viikossa ei löydy ja eikä ole kohtuullinen.
Ja mitä työkkärin sivuilta löysin työnhakusuunnitelman sisällöstä nii se mitä siellä suunnitelmassa lukee nii ne asiat sitoo mua noudattamaan niitä. Ja siellä ei lue että haluan/pitäisi osallistua noihin infoihin yms. Mua ainoastaa sitoo työnhaku.
Sain 2014 kaksi työtarjousta työkokeilupaikkoihin, vaikka työnhakusuunnitelmassa luki etten halua työkokeiluun. Laitoin karenssin pelossa kuitenkin työpaikkoihin hakemuksen ja samalla laittelin työkkäriin palautetta asiasta. Sieltä tuliki vastaus "sinulla ei ole velvoitetta hakea työkokeilu paikkoihin" vaikka kirjeessä lukikin TYÖTARJOUS.
Ja sen tiedän että työtarjouksiin on reagoitava.
Mutta työnhakusuunnitelma on sopimus ja työkkäri ei saa sitä yksinään muuttaa. - ertghjkl
Miksi lapsi on este mennä työkkärin infoon? Erityislapsi, jolla hyvin haastavaa käyttäytymistä? Tms pakko olla kyseessä. Normaalisti yksi tavallinen lapsi kulkee kyllä tarvittaessa mukana- asioilla, kaupoissa, satunnaisesti vaikka töissä työn luonteesta riippuen. Jos lapsen on vaarallista, se nyt on selkeä este- asiaan jo lastensuojelu puuttuu, mutta mikä työkkärissä on lapselle vaarana?
Maailma on kovin muuttunut, jos työkkäriin ei saa lasta viedä. omia pidin joskus töissäkin mukana. Navetoissa, joissa hoidin vieraita eläimiä. Kyllä se tilallisille sopi, mutta... Kun muksuilla vauhdit kasvoi, kasvoivat riskit loukkaantumisesta. Piti muilla tavoin ratkaista työn ja perheenlisäysten ongelma.- Njähnjäh
En kylläkää ikinä nähny lapsia mukana näissä työkkäri jutuissa.
Enkä tiedä mitenkä työkkäri suhtautuu jos vaikka lapsi alkaa kiljumaa, itkemää taikka kesken kaiken lähden vessaan vaihtaa lapselle vaippaa. Että katsooko työkkäri tantta hyvällä jos lapsi tosiaan kiljuu yms ja häiritsee luentoa? Enkä yhtää ihmettelis et siit tulis mulle jotai noottia ku annoin häiritä kallista ja tärkeää luentoa tuomalla lapseni mukaan. Olen aikoinaan saanut laittoman karenssin joten luottamus heidän käsityksiin yms on mennyt. Onneks 2kuukauden tappelun jälkeen sain karenssin kumotuksi, tai sain työttömyysturva-asiamiehen sen tekemään. - Beibifeis
Lapsi kainaloon/vaunuihin ja infoon. Mitä väliä sillä on katsooko tantta hyvällä vai pahalla. Asioista ei pidä tehdä vaikeampia kuin ne ovat.
- LapsiEiOngelma
Aloittajan vastauksista paistaa läpi se, että kyse ei olekaan lapsesta, vaan siitä, että ei halua osallistua mihinkään työkkärin tilaisuuteen, vaan rahaa pitäisi tulla tekemättä mitään.
Tästä kertoo myös hänen kertomansa menneisyys. Eli aiemminkin on ollut ongelmia osallistumisissa.- Njähnjäh
Onko olemassa yhtäkää työtöntä joka ei olisi ikinä joutunut työkkäri kanssa vääntämään? Näytäpäs todisteita nii uskon.
Ja kuten olen sanonut nii eipähä huvita kylläkää mennä pariksi tunniksi kuuntelemaan ne samat asiat joita olen jo työkkärin pakottamana joutunut jo kuuntelemaan.
2014 vuonna jouduin 2 kertaa käymää viikonmittasella kurssilla ja toinen käynti oli infotilaisuus.
Ja kuten sanoin työkkäri on laittanut mulle laittoman karenssin (koko työkkärin työntekijät myönsivät asian että on tehty virhe) ja sain tapella sen asian suhtee että sain sen kumottua ilman muutoksenhakulautakuntaa etenemistä. Joten heillä omat säännöt jotka eivät pureudu lakii.
Ja edelliselle mainitsen että mun työnhakusuunnitelmassa on sovittuna johon olen sitonut allekirjoittamalla sopimuksen että työnhaku on ensisijainen tavoite - eikä pilipali infot.
Ja tottakai mielummin viettäisin sen 2tuntia lapseni kanssa kuin kuluttaisi sen istumalla tylsällä luennolla josta ei olisi minulle konkreettista apua työnhakuuni ! Jos niistä muista infoista/kursseista ei ollut hyötyä nii mikäs tästä tekis erityisen. - lopevän
Njähnjäh kirjoitti:
Onko olemassa yhtäkää työtöntä joka ei olisi ikinä joutunut työkkäri kanssa vääntämään? Näytäpäs todisteita nii uskon.
Ja kuten olen sanonut nii eipähä huvita kylläkää mennä pariksi tunniksi kuuntelemaan ne samat asiat joita olen jo työkkärin pakottamana joutunut jo kuuntelemaan.
2014 vuonna jouduin 2 kertaa käymää viikonmittasella kurssilla ja toinen käynti oli infotilaisuus.
Ja kuten sanoin työkkäri on laittanut mulle laittoman karenssin (koko työkkärin työntekijät myönsivät asian että on tehty virhe) ja sain tapella sen asian suhtee että sain sen kumottua ilman muutoksenhakulautakuntaa etenemistä. Joten heillä omat säännöt jotka eivät pureudu lakii.
Ja edelliselle mainitsen että mun työnhakusuunnitelmassa on sovittuna johon olen sitonut allekirjoittamalla sopimuksen että työnhaku on ensisijainen tavoite - eikä pilipali infot.
Ja tottakai mielummin viettäisin sen 2tuntia lapseni kanssa kuin kuluttaisi sen istumalla tylsällä luennolla josta ei olisi minulle konkreettista apua työnhakuuni ! Jos niistä muista infoista/kursseista ei ollut hyötyä nii mikäs tästä tekis erityisen."Ainoa että sen käynnin ohella uusiutuu aikani ja jos en mene nii tuki katkeaa. Mutta voinhan seuraavana päivänä uusia netissä työnhakuni jos se katkeaa sillä etten pääse. Tai voin sinä päivänä soittaa sinne ja lätistä sitä ja tätä, jos se soittaminen kumoaa käynnin. "
Se ilmoitettu päivämäärä on viimeinen mahdollinen työnhaun uusimispäivä johon mennessä uusiminen on viimeistään tehtävä. Jos et pysty käsittämään tämän merkitystä ja tosiaan funtsailet, että niinku seuraavana päivänä ehkä voisi, ei kannata suunnata työmarkkinoillekaan.
- Njähnjhä
Eli jos soitan maanantaina sinne ja lätisen niitä näitä nii mun työhakuni ei katkea?(eli olin oikein siis tajunnut sun vastauksen perusteella että kysymykseni oli oikein kysytty ja näin ollen olin oikeassa). Oon yleensä tehnyt niin tai käsittäny että täytyy tehdä että kun annettu päivämäärä jolloin pitää uusia aika, kun on työnhaun viiminen päivä, jotta asiakkuus jatkuu. Ja jos sitä en tee nii voin aktivoida sen työnhakuni milloin vain uudestaa.
Eli toisin sanoen voin tehä niin et jos en ilmottaudu 28pv jolloin tottakai työnhakuni katkeaa nii voin kyllä 29pv uusia aikani pankkitunnuksillani siel sivuilla. Näin olen käsittänyt että asiakkuuden saa iha koskaa vaa katkaista jopa itse ja ihan koska vaa uusia.
Ainaki olen niin tehnyt että olen käynyt paikanpäällä taikka soittanut kun työnhakuni on päättymässä, siis sinä päivänä. Mut en tiedä saako ennakkoon sitä tehä.- lopevän
Ääh.
Jospa kävisit nyt ensin katsomassa TE:n nettisivuilta Oma asiointi-palvelusta, mitä sinne on kirjattu työnhaun uusimisesta, pitäisi löytyä merkittynä päivämäärä, johon mennessä on työnhaku uusittava, jos aikoo pitää sen voimassa ja mahdollisesti myös se, pitääkö käydä TE-toimistossa paikan päällä vai riittääkö verkkouusinta.
tässä linkki ja tarvitaan pankkitunnukset kirjautumiseen
https://asiointi.mol.fi/omaasiointi/?kieli=fi
Todennäköisesti kysyjän kohdalla edellytetään toimistossa käyntiä, mutta sehän olisi täysin työttömän oikeusturvan vastaista, että se työnahun uusimiskäynti olisi tehtävissä vain tiettynä päivänä tiettyyn kellonaikaan, vaan tietysti siellä voi käydä aiemmin jos ei nyt syystä tai toisesta satu pääsemään silloin viimeisenä ilmoittautumispäivänä. Sillä aiemmin ilmoittautumisella on se seuraus, että jakson päättymispäivä aikaistuu, tässä tapauksessa siis päivällä-parilla.
Sitten se info on kokonaan eri asia, enkä siihen osaa ottaa kantaa, että tuleeko sanktiota, jos laistaa siitä, mutta työttömyyskorvausta ei voida siitä infosta poisjäämisestä katkaista, vaan se tulee nimenomaan siitä, jos huolehdi työnhaun voimassapitämisestä.
Ja jos kysyjä vielä harkitsee sitä, että mennäkö vaiko ei, vaikka on vaadittu toimistolle ja kun olisi niin helppoa vain ilmoittaa verkkosivujen kautta tai soittaa, niin löytyy lautakunnan ratkaisuja, että työnhaku on katkennut tästä syystä, eikä siihen auta sanoa, että en tiennyt käynnin pakollisuudesta. Saatan kaivaa sen päätöksen esillekin, jos viitsin, mutta on noudatettavista menettelyistä sanottu TE:n sivuillakin selvästi. - lopevän
lopevän kirjoitti:
Ääh.
Jospa kävisit nyt ensin katsomassa TE:n nettisivuilta Oma asiointi-palvelusta, mitä sinne on kirjattu työnhaun uusimisesta, pitäisi löytyä merkittynä päivämäärä, johon mennessä on työnhaku uusittava, jos aikoo pitää sen voimassa ja mahdollisesti myös se, pitääkö käydä TE-toimistossa paikan päällä vai riittääkö verkkouusinta.
tässä linkki ja tarvitaan pankkitunnukset kirjautumiseen
https://asiointi.mol.fi/omaasiointi/?kieli=fi
Todennäköisesti kysyjän kohdalla edellytetään toimistossa käyntiä, mutta sehän olisi täysin työttömän oikeusturvan vastaista, että se työnahun uusimiskäynti olisi tehtävissä vain tiettynä päivänä tiettyyn kellonaikaan, vaan tietysti siellä voi käydä aiemmin jos ei nyt syystä tai toisesta satu pääsemään silloin viimeisenä ilmoittautumispäivänä. Sillä aiemmin ilmoittautumisella on se seuraus, että jakson päättymispäivä aikaistuu, tässä tapauksessa siis päivällä-parilla.
Sitten se info on kokonaan eri asia, enkä siihen osaa ottaa kantaa, että tuleeko sanktiota, jos laistaa siitä, mutta työttömyyskorvausta ei voida siitä infosta poisjäämisestä katkaista, vaan se tulee nimenomaan siitä, jos huolehdi työnhaun voimassapitämisestä.
Ja jos kysyjä vielä harkitsee sitä, että mennäkö vaiko ei, vaikka on vaadittu toimistolle ja kun olisi niin helppoa vain ilmoittaa verkkosivujen kautta tai soittaa, niin löytyy lautakunnan ratkaisuja, että työnhaku on katkennut tästä syystä, eikä siihen auta sanoa, että en tiennyt käynnin pakollisuudesta. Saatan kaivaa sen päätöksen esillekin, jos viitsin, mutta on noudatettavista menettelyistä sanottu TE:n sivuillakin selvästi.Näin siitä on TE:n sivuilla ohjeistettu, joten vaatii soittamisen tai yhteydenoton spostitse suoraan virkailijalle, jolloin pitää kertoa, että ei pääse UUSIMAAN TYÖNHAKUA silloin tiettynä, ja sen vuoksi haluaa käydä aiemmin ja sillä hyvä. Tätä ne ei voi kieltää, mutta ei pidä mennä siihen, että alkaa vääntämään asiasta vasta sitten kun viimeinen uusimispäivä on jo mennyt ohi, koska se voidaan tulkita tyypilliseksi työttömän venkoiluksi ja huolimattomuudeksi, josta niillä lupa riemastua.
Oma työnhaku
Oma työnhaku -palvelulla ilmoittaudut työnhakijaksi. Työnhakijana ollessasi voit muuttaa työnhakutietoja ja päättää työnhaun. Omien työnhakutietojen katselu on mahdollista, vaikka et olisikaan enää työ- ja elinkeinotoimiston asiakas.
Jos olet TE-toimistossa työnhakijana, on tärkeää että asioit TE-toimistossa sovittuna päivänä ja sovitulla tavalla. Jos et asioi sovitusti, työnhakusi voimassaolo päättyy. Työnhaun voimassaolo on edellytys työttömyysetuuden saamiselle. Asiointipäivän -ja tavan näet Oma asiointi -etusivulla (sivun oikea yläreuna; Asioinnin tilanne). Jos haluat muuttaa sovittua asiointipäivää tai -tapaa, ota yhteyttä TE-toimistoon henkilökohtaisesti. - Njähnjäh
Tästä mä en tiedä mikä käytäntö meidän työkkäreillä on nykyään ku jonaki vuonna ne muuttui. Ja muuttumisen myötä työkkäriin ei mentykää asioimaan koska vastaus sieltä tuli "tee netissä".
Taidan maanantaina soittaa ja kysyä saanko uusia ajan siltä osin.
Mietin että tulikoha se infokutsu kirjeenä sen takia koska en ole ilmoittanut numeroani heille.. Näin heillä ei ole mahdollista soitella ja näin ollen uusia aikaani. - lopevän
Njähnjäh kirjoitti:
Tästä mä en tiedä mikä käytäntö meidän työkkäreillä on nykyään ku jonaki vuonna ne muuttui. Ja muuttumisen myötä työkkäriin ei mentykää asioimaan koska vastaus sieltä tuli "tee netissä".
Taidan maanantaina soittaa ja kysyä saanko uusia ajan siltä osin.
Mietin että tulikoha se infokutsu kirjeenä sen takia koska en ole ilmoittanut numeroani heille.. Näin heillä ei ole mahdollista soitella ja näin ollen uusia aikaani.Tässä nyt se ongelma, että kysyjä kertoma ei selitä tilannetta riittävästi jotta voisi ottaa kantaa käytettävissä oleviin keinoihin. Jos se on kuitenkin niin, että kysyjä ei sattuneesta syystä yksinkertaisesti vaan voi mennä tai mitenkään pääse sinne toimistolle, niin vaihtoehtona on joko karenssi tai pätevä syy olla menemättä. Niitä päteviä syitä on lueteltu laissa, esimerkiksi työttömyysturvalain mukaan työllistymissuunnistelman laatimistilaisuudesta kieltäytymistä ei sanktioida seuraavista syistä johtunutta poissaoloa: "...ei ole oikeutta työttömyysetuuteen 15 päivän ajalta saapumatta jäämisen jälkeen... ei sovelleta, jos työnhakijan saapumatta jääminen johtuu sairaudesta, tapaturmasta tai henkilöstä itsestään riippumattomasta syystä taikka jos saapumatta jäämiselle on muu hyväksyttävä syy. Korvauksetonta määräaikaa ei aseteta myöskään silloin, kun työnhakija on etukäteen ilmoittanut työ- ja elinkeinotoimistolle olevansa estynyt saapumasta työllistymissuunnitelman tai sitä korvaavan suunnitelman laatimis- tai tarkistamistilaisuuteen ja työ- ja elinkeinotoimisto hyväksyy työnhakijan esittämän syyn tilaisuuden järjestämiseksi myöhemmin."
Tosin ehdot näissä vaihtelee vähän toimenpidekohtaisesti, vaikka sinänsä nuo edellä mainitut sairaus, tapaturma, ylivoimainen este, ovat varsin yleispäteviä.
- mahdotontaavuttomuutta
Viikko aikaa löytää lapsenhoitaja pariksi tunniksi. Se on paljon! Se on paljon enemmän kuin tarvitaan. Kai sinä nyt jonkun ihmisen tunnet, jonka luokse viet lapsen pariksi tunniksi jopa samana päivänä kuin tarve ilmenee.
- Njähnjäh
Joo, mäpäs autottomana/kortittomana vien bussilla/junalla vähä yli tunnin matkan päähän siskolleni hoitoon !
Joten kyllä se parikin tunnin hoitajan etsiminen on hankalaa ! Varsinki ku ei todellakaa oo hoitajia tosta noin vaa.
Etkö osaa sisäistää mun kirjottamaa "ainoa mahdollinen hoitaja on lapsen mummi jolla itsellää on päivätyö". Etkö halua uskoa vai missä vika. -_- - mahdotontaavuttomuutta
Njähnjäh kirjoitti:
Joo, mäpäs autottomana/kortittomana vien bussilla/junalla vähä yli tunnin matkan päähän siskolleni hoitoon !
Joten kyllä se parikin tunnin hoitajan etsiminen on hankalaa ! Varsinki ku ei todellakaa oo hoitajia tosta noin vaa.
Etkö osaa sisäistää mun kirjottamaa "ainoa mahdollinen hoitaja on lapsen mummi jolla itsellää on päivätyö". Etkö halua uskoa vai missä vika. -_-Kyllä sinä nyt tahallasi heittäydyt avuttomammaksi kuin olet. Itse vastaavassa tilanteessa vein lapseni talon huoltomiehen huostaan kolmeksi tunniksi ja lapsen poishakiessani annoin kiitokseksi halvan punkkupullon.
- wqwqwq
Vieläkö täällä jankutetaan tästä mennäkö vaiko ei. Jos on kutsu käynyt, se yleensä tarkoittaa, että on MENTÄVÄ, jos et aio olla rahaton . Mikä tässä on niin vaikeaa ?? Otat kakrun mukaan ja sillä selvä, jos joku mutisee, sanot vaan, ettei voi jättää yksin kotiin, on muuten pian lastensuojelu kimpussa. Vai onko taustalla jokin muu ongelma kuin lapsen hoito ???
- Njähnjäh
Etkö hyvä ihminen osaa lukea mun aikaisempia kirjoituksia? Vai eikö sua huvita perehtyä tarkemmin asioihin ennen kommentoimista.
Joissain kerroin että olen elämäni aikana ollut 3-5 kursseilla infoissa missä juurikin käydää nämä samat asiat kerta toisensa jälkee lävitse.
Niistä edellis kerroista ei ollut mulle mitään hyötyä nii miten tämä kerta poikkeais muista?
Mielestäni kutsussa ei sanottu/annettu ymmärtää että olisi pakko käydä. Ainoa vaa että työnhakuni katkeaa. Ja voin uusia itse työnhakuni ihan milloin vain. Vaikka heti seuraavana päivänä !
- eiei
Ei työkkärissä tutkita, millä kursseilla joku on ollut. Miksi jankkaat täällä. jos kerran voit uusia työhakusi milloin vain, sen kun uusit. Ota selvää asianomaisilta, mihin joudut, jos et mene kutsuttuun tilaisuuteen. Tuskin se täällä selviää.
- Njähnjäh
Etkö hyvä ihminen sinäkää lue mun aikaisempia viestejä? -_-
Olenkin sanonut soittavani huomenna (maanantaina koska tänää sunnuntai) työkkäriin jotta asiaan tulee varmuus.
Ja enkä mielestäni täällä edes kysynyt mihin se käymättömyys johtaa, koska tiedän itsekin vastauksen :D
Kysyin että onko sinne todellakin pakko mennä uusimaan aikani koska se oli kutsun perimmäinen tarkoitus, että työnhakuni jatkuisi. Että enkö muka voisi soittaa sinne ja jutella niitä näitä jotta työnhakuni ei katkeaisi vaikka en menis infoon.
Mutta huomenna selviää kun soittelen sinne.
- Että_tältä_pohjalta
Aloittaja: "Ja mitä työkkärin sivuilta löysin työnhakusuunnitelman sisällöstä nii se mitä siellä suunnitelmassa lukee nii ne asiat sitoo mua noudattamaan niitä. Ja siellä ei lue että haluan/pitäisi osallistua noihin infoihin yms. Mua ainoastaa sitoo työnhaku."
"Ja edelliselle mainitsen että mun työnhakusuunnitelmassa on sovittuna johon olen sitonut allekirjoittamalla sopimuksen että työnhaku on ensisijainen tavoite - eikä pilipali infot."
Oletko siis siinä uskossa, että joku olisi allekirjoittanut sopimuksen, jossa ilmoittaa haluavansa osallistua myös pilipali-infoihin joista ei ole työllistymisessä mitään hyötyä?
Tämän infotilaisuuden tarkoitus lienee tiedottaa niistä muutoksista, joita hallituksen tiivistyvä ote työttömyyteen tuo työvoimatoimistoille.
Mitä olen asioista kuullut, niin yksi on juuri tuo mainitsemasi työnhakusuunnitelma, ja se että olet sitoutunut työn hakemiseen. Olen ymmärtänyt, että työkkäreille on annettu ohjeet seurata juuri tuota "työnhakuvelvoitteen toteutumista", eli mistä on haettu, milloin on haettu ja miten on haettu?
Aloittaja: "Mietin että tulikoha se infokutsu kirjeenä sen takia koska en ole ilmoittanut numeroani heille.. Näin heillä ei ole mahdollista soitella ja näin ollen uusia aikaani."
Ei tullut sen vuoksi. Tällaisia asioita ei puhelimitse ilmoiteta. Arvaa miksi ei?No tämän vuoksi:
"Mitä sanoit, ei kuulu", "olen nyt pahassa paikassa, voitko soittaa myöhemmin", "ai työkkäristä, ei en mä oo Teija, mä oon ööö tuota tuota mä oon Tuija, jooo en mä tiedä yhtään missä se on, vastasin vaan kun soi, bye bye", "ai että shiis kuKa? Kuka VITUN Seija, mishtä shanoit soittavas, TURPA KII SIÄLLÄ, ETTÄ MÄ KUULEN, VITTU! niin mishtä saatanasshhta täs ny on kyshymysh OLKAA NY VITTU HILJAA SIÄLLÄ JA TINKE SAATANA IRTI SIITÄ VITUN PULLOSTA!"- Njähnjäh
Noh, selitäppäs miksi sitte työkkäri ylipäätään soittelee 029-alkusesta numerosta? :) huvikseen vai? Olen ymmärtänyt että siel omilla sivuilla aina lukee päivämäärä koska työkkäri ottaa yhteyttä, juurikin puhelimitse. Ja olen aikoinani jopa tääl suomi24sivustolla lukenut kuinka tullut karenssia (tämä toki laitonta) ku asiakas ei ole vastannut puheluun.
Noh, työkkäri nainen peruutti infoni kun sanoin etten saa lapsenhoitajaa. Ja sanoi lähettäväns uuden ajan työnhakusuunnitelmaa varten. Ja sanoi vielä että saa lapsen ottaa mukaan. Tämä oli kiva kuulla koska en luota työkkäriin ilman että joku sieltä sanoo.
Kysyin työkkäri naiselta että käydäänkö infossa lävitse juuriki nämä työllistymis mahdollisuudet(työkokeilu,palkkatuki yms) ni eipä kieltänyt asiaa eikä sanonut siihen mitään. Joten arvasin infon sisällön. Siellä ei käydä mitää "uusia muutoksia" vaan perustiedot mitkä oon kuullut miljoona kertaa.
Ja p.s on niitäki ihmisiä jotka eivät tiedä työkokeilusta taikka palkkatuesta. Niissä kursseilla/infoissa joissa olen käynyt nii joilleki osallistujista ne olivat uusia juttuja. Joten kyl jotkut varmaa haluaa osallistua niihin, joten eläpä yleistä etteivät kaikki työttömät halua niihin osallistua.
- 10ja2
Nykyään infot pidetään jossain muussa paikassa, kuin Te-toimiston palvelut sijaitsevat (palvelupisteiteitähän ei juurikaan enään ole). Työnhakusi on voimassa siihen päivään asti kuin info-tilaisuus pidetään. Ihminen joka sen pitää (infot nykyään ulkoistettu) toimittaa listan te-toimistolle infon jälkeen (lista täytetään lopuksi). Jos nimesi ei ome listalla, tulee postia kotiin miksi et ollut paikalla.
Olet varmaankin siis saanut lapsen 2014 jälkeen ja nyt ilmoittautunut työkkäriin. Siksi sinut halutaan uudestaan infoon. Ota lapsi mukaan ja käyttäydy kuin aikuinen. Teitä äiti-ihmisiä, jotka "ratsastatte" lapsillanne, on ihan tarpeeksi, ilman sinuakin.
Tervetuloa aikuisten ihmisten ihmeelliseen maailmaan, jossa asiat hoidatetaan, vaikka ei aina niin miellyttäisikään.- Njähnjäh
Ja miten teitä voi vielä löytyä jotka yleistävät, "kaikki ovat pummeja" yms. Voi paska mikä väite !
Ja etkö sinäkä (ootko kolmas tässä ketjus) osaa lukee mun edellis viestejä? Aika paljon lukutaidottomia ihmisiä siis ! :O sä oot varmaa syntyny 4vuotta sitte ku et osaa lukea.
Nimittäin sanoin edellis viestissäni, että infoni peruutettii ja mulle varattii aika työllistymissuunnitelmaan ja sinne saakka työnhakuni on voimassa. Ja sinne menen mielelläni jotta voin vaatia sopimukseen "en osallistu työllistämisen edistävii palveluihin vaan haen kokopäivätyötä" :)
- nuijalla.töitä
Paljonkohan näitä yhteiskunnan tuilla eläviä pummeja riittää? En voi sitä kun ja en voi tätä kun... Ihan mahdoton este kun on se lapsi tullut hankittua! Pallo jalassa ollaan, ihan jalkapuussa! Eihän sitä mihinkään pääse, työkkäriin nyt ainakaan ennen kuin pentu on 18. Ja sitten voi taas keksiä lisää tekosyitä!
Ei ole kummoisissa käsissä Suomen tulevaisuus kun nämä lapamadot tarttuvat vallan kahvaan! Ei muuta kuin koivuniemen herraa paljaalle persiille ja toimintaan! Millä ihmeen etuoikeudella luulet eläväsi toisten loisena!?- Njähnjäh
Oliskoos PAM-lehdessä vai missä haastateltii miestä joka jäi kotio hoitamaa lapsia ja sai tukia. Hän sanoi hyvin; "Älkää syyttäkö tekijää vaa järjestelmää joka sallii tämän" :)
Minäkö loinen? Hmm.. Jos et tiennyt niin mäki maksan kuules veroja siinä missä tavallinen kassamyyjä, vsikka työttömänä olenkin :) joten en ole loinen, yhtä hyvin sä voit mun veroja rahoja tuhlata yms. Joten olet toinen loinen.
- jkll
Eiköhän tämä lapsen hoitoasia ratkaistu jo. Olet jälkijunassa.
- beethooven
TE-toimistot nyt vaan hätäpäissään yrittävät jotenkin aktivoitua ennen niiden lopullista loppumista.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Persujen mukaan rasismi on huumoria
Vaan kun koomikko kutsui Halla-ahoa fasistiksi, niin piti haastaa oikeuteen. Mihin se huumorinitaju yhtäkkiä hävisi? ⠀1294623BOIKOTOIN - Ei mitään Suomi.fi postilaatikoita käyttöön
Ainakaan minulle! Vai että pitäisi alkaa siellä käyädä katselemassa tammikuusta 2026 siis periaatteessa päivittäin että2023876- 2103122
Lasse Lehtonen vaatii persuja pyytämään anteeksi aasialaisilta
Persut ova romahduttaneet Suomen maakuvan parissa päivässä negatiiviseksi rasismillaan ja se alkaa vaikuttamaan jo Suome1062978Hallitus on kaadettava ja Orpon on erottava
Mikään muu hallitus ei ole oman elämäni aikana tuhonnut näin paljon tämän maan taloutta ja työllisyyttä sekä suomen main652791- 1181595
HS 12/25 kysely: persut romahti, demarit raketoi
Kyyti on kylmää persuleirissä, saattaa vetää siellä silmätkin viirulleen. Sen sijaan SDP:n puoluetoimistolla voidaan pok61554- 601296
Aitolehti Capital
HehkuB on myynnissä, kovalla työllä saavutettu unelma joka sekin lässähti kuten kaikki mihin ryhtyy! Nyt Sewen asialle2461143MOT: Työmarkkinatori on olemattomien työpaikkojen hakupaikka
Työpaikkojen tietoja ei tarkisteta, ja ainakin noin noin 10% on olemattomia työpaikkoja ja sen lisäksi eri rekryfirmat t1351073