milloin sitä on iäkäs

SOLMUSALMINEN

101

885

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Riippuu siitä kuka arvioi. Oppikouluun mennessä abiturientit olivat meidän mielestämme jo aikuisia. Joidenkin mielestä keski-ikäisyys alkaa enemmän tai vähemmän alle nelikymppisenä, nuorten mielestä 40-vuotiaat voivat olla jo aika vanhoja.

      50-vuotiaita pidettiin meidän nuoruudessamme aika vanhoina myös. Syntymäpäivälahjoiksi annettiin hopeapäisiä kävelykeppiä ja keinutuoleja. Nykyisin monet 80-vuotiaat vaikuttavat nuoremmilta ja voivat olla aktiivisempia ja reippaampia kuin lapsuusvuosiemme 50-vuotiaat.

      Jos mietitään koko ihmisen elinkaarta, 60-vuotiaita voi varmaan kutsua jo iäkkäiksi. Moni on kuollut ennen 70-vuotispäiväänsä, jotkut jo ennen eläkeiän alkamista. Toisaalta eliniän ennusteissa puhutaan jo yli 100-vuotiaista ja jopa uusista vuosikymmenistä sadan vuoden jälkeen.

      Mitä mieltä te olette?

      Kuinka vanhaksi sinä haluaisit elää?

      • Sillä kuinka vanhaksi haluaisin elää, ei ole mitään merkitystä.
        Joko kuolen pian tai joskus myöhemmin, ei siinä halujani kysellä.
        En ole ajatellutkaan koko asiaa, tähellisempääkin mietittävää on.


      • bessie-

        Vai riippuisiko enemmänkin siitä, missä kontekstissa arvioidaan? Oma biologinen ikäni on kalenteri-ikääni huomattavasti nuorempi, mutta subjektiivinen ikäni on kutakuinkin sama kuin kalenteri-ikäni. Jälkimmäisestä johtuen minulle ei juurikaan ole merkitystä sillä miten muut minut arvioivat, korkeintaan ihmettelisin itsekseni että miksi. (Ellei kohteliaisuus). Poikkeuksena biologisen ikäni arviot, niillä on merkitystä, sillä ne perustuvat erilaisiin mittauksiin ja lääkärinlausuntoihin jne..

        Tämän päivän Suomessa (ja länsimaisissa hyvinvointivaltioissa yleensäkin) 60 vuotiaan luonnehtiminen iäkkääksi ei useinkaan ole paras mahdollinen luonnehdinta. Lehtijutussa, no miksipä ei, mutta jos kerran samassa jutussa mainitaan myös henkilön kalenteri-ikä 60 v., niin mielestäni on tarpeetonta käyttää iäkäs sanaa.

        Näillä näkymin haluaisin elää mahdollisimman vanhaksi.


      • eppu2

        Niin juuri, siitähän se riippuu kuka arvioi.
        Jaa, että kuinka vanhaksi sitä haluaisi elää. No just niin vanhaksi, kun omillaan pärjää ja sitten loppu.


      • Ancelina kirjoitti:

        Sillä kuinka vanhaksi haluaisin elää, ei ole mitään merkitystä.
        Joko kuolen pian tai joskus myöhemmin, ei siinä halujani kysellä.
        En ole ajatellutkaan koko asiaa, tähellisempääkin mietittävää on.

        Eläkettä nostaessani olen iäkäs. Siirtyessäni juhlimaan muutun nuoreksi viettelijäksi - tai ainakin luulin niin. Hauskaa, mukavaa , viihtyisää. Olen kuin nuoret. "Lintsaan" työstä ja juhlin. Upea nuoruus!


      • arvo.e kirjoitti:

        Eläkettä nostaessani olen iäkäs. Siirtyessäni juhlimaan muutun nuoreksi viettelijäksi - tai ainakin luulin niin. Hauskaa, mukavaa , viihtyisää. Olen kuin nuoret. "Lintsaan" työstä ja juhlin. Upea nuoruus!

        Mikä teitä vanhoja miehiä vaivaa, kun pitää olla viettelevä ja "kuin nuori".
        Olipa hippi tai juppi.
        Teini-ikäiset tytöt ja nuoret naiset saavat kierrokset nousemaan ja silmät palamaan.

        Vai tykkäätkö sinä vanhoista mummoista, jotka eivät yritä esittää nuorempaa tai nuorekkaampaa kuin mitä ovat?

        Kiva kuitenkin että on hauskaa, niin elämä mukavasti soljuu.


      • Ancelina kirjoitti:

        Mikä teitä vanhoja miehiä vaivaa, kun pitää olla viettelevä ja "kuin nuori".
        Olipa hippi tai juppi.
        Teini-ikäiset tytöt ja nuoret naiset saavat kierrokset nousemaan ja silmät palamaan.

        Vai tykkäätkö sinä vanhoista mummoista, jotka eivät yritä esittää nuorempaa tai nuorekkaampaa kuin mitä ovat?

        Kiva kuitenkin että on hauskaa, niin elämä mukavasti soljuu.

        Näön huononeminen tasoittaa pelin. Voi todeta: "Vanhakin jo nuortuu, kuin lapsi leikkimään". Tärkeintä on hauskan pito ja nauru - senhän kerrotaan pidentävän ikää. Iloisessa tunnelmassa nuortuu niin, että täytyy jarrutella, ettei siirry imeväis ikään.


      • arvo.e kirjoitti:

        Näön huononeminen tasoittaa pelin. Voi todeta: "Vanhakin jo nuortuu, kuin lapsi leikkimään". Tärkeintä on hauskan pito ja nauru - senhän kerrotaan pidentävän ikää. Iloisessa tunnelmassa nuortuu niin, että täytyy jarrutella, ettei siirry imeväis ikään.

        Tuo on kyllä totta, näön huononeminen meinaan.
        Minullakin on niin huono näkö, että etenkin ilman silmälaseja en erota onko mies kaksi- vai kahdeksankymppinen.
        Täydestä menee kuin väärä raha.
        Kunhan ei konttaamalla vastaan tule, tutti suussa.


      • Ancelina kirjoitti:

        Mikä teitä vanhoja miehiä vaivaa, kun pitää olla viettelevä ja "kuin nuori".
        Olipa hippi tai juppi.
        Teini-ikäiset tytöt ja nuoret naiset saavat kierrokset nousemaan ja silmät palamaan.

        Vai tykkäätkö sinä vanhoista mummoista, jotka eivät yritä esittää nuorempaa tai nuorekkaampaa kuin mitä ovat?

        Kiva kuitenkin että on hauskaa, niin elämä mukavasti soljuu.

        "Ancelina"

        Hippi ei ole paha tapa.
        Hippi on sieluun asentunut kasvi, Tilli tms., joka jakaa ymärilleen lempeä ja rakkautta.
        Hippi ei ole olevinaan viettelevä, hän vaan ei voi sille mitään kun on.
        Vanhallakin hipillä palavat ainakin silmät.
        Vaikka sydän ei ihan karrelle enää.

        H.


      • hunksz kirjoitti:

        "Ancelina"

        Hippi ei ole paha tapa.
        Hippi on sieluun asentunut kasvi, Tilli tms., joka jakaa ymärilleen lempeä ja rakkautta.
        Hippi ei ole olevinaan viettelevä, hän vaan ei voi sille mitään kun on.
        Vanhallakin hipillä palavat ainakin silmät.
        Vaikka sydän ei ihan karrelle enää.

        H.

        hunksz

        Pyh, kunhan kuvittelet.


      • Ancelina kirjoitti:

        Tuo on kyllä totta, näön huononeminen meinaan.
        Minullakin on niin huono näkö, että etenkin ilman silmälaseja en erota onko mies kaksi- vai kahdeksankymppinen.
        Täydestä menee kuin väärä raha.
        Kunhan ei konttaamalla vastaan tule, tutti suussa.

        Konttaavalle "uroolle" on saattanut tutti osua vahingossa kossu pulloon. Sellaista "urosta" kannattaa varoa. Ehkei yritä pahoinpitelyä, mutta myönteisessäkin tapauksessa saattaa yrjötä syliisi aivan yllättäen.


      • arvo.e kirjoitti:

        Konttaavalle "uroolle" on saattanut tutti osua vahingossa kossu pulloon. Sellaista "urosta" kannattaa varoa. Ehkei yritä pahoinpitelyä, mutta myönteisessäkin tapauksessa saattaa yrjötä syliisi aivan yllättäen.

        Koskaan ei ole tuollaista "sankaria" vastaani kontannut ja tuskin tulee konttaamaankaan.
        Minun ei ole koskaan tarvinnut pelätä pahoinpitelyä eikä katsella yrjöävää humalaista.


      • Ancelina kirjoitti:

        Koskaan ei ole tuollaista "sankaria" vastaani kontannut ja tuskin tulee konttaamaankaan.
        Minun ei ole koskaan tarvinnut pelätä pahoinpitelyä eikä katsella yrjöävää humalaista.

        Ressukoita taksityössä valitettavasti kohtasin kaikkia lajeja. Joiltakin pissa solahti kesken matkan. Poliisi ty näyttää vastaavia. Nuorissa on toivoa. Osaavat nautiskella hilpeästi (vähemmän). Olette ilmeisesti liikkunut tasokkaissa piireissä. Selittää, ettei ikäviä kohtaamisia osunut kohdalle.


      • arvo.e kirjoitti:

        Ressukoita taksityössä valitettavasti kohtasin kaikkia lajeja. Joiltakin pissa solahti kesken matkan. Poliisi ty näyttää vastaavia. Nuorissa on toivoa. Osaavat nautiskella hilpeästi (vähemmän). Olette ilmeisesti liikkunut tasokkaissa piireissä. Selittää, ettei ikäviä kohtaamisia osunut kohdalle.

        Tarkoitin lähinnä kotioloja, sekä lapsuudessa että aikuisena.

        Työssäni kohtasin monenlaista kulkijaa, taisivat skarpata, kun tiesivät tapaavansa minut.


      • Anonyymi

        65 vuotiaaksi korkeintaan.

        Senjälkeen kangistuu ja tyhmenee entisestään!


    • Ei kuusikymppinen ole vanha kuin parikymppisen mielestä.
      50-75 ikävuoden väliin mahtuu monenlaista. On sellaisia seitsemänkymppisiä jotka näyttää viisikymppisiltä ja päinvastoin.
      Olen lukenut monesti että lehdissä kirjoitetaan vanhus päälle kuusikymppisestä.
      Itse en tunne olevani vanhus, enkä usko että kukaan minut tunteva kutsuisi vanhukseksi. Sekin aika tulee, toivottavasti siirtyy mahdollisimman kauas tulevaisuuteen.

      • Joo, mä uskon myös että vanhuus on katsojan silmässä. Muistan kun joskus teininä laskin kuinka vanha olen vuonna 2000, miten tuli pyöriteltyä silmiä että olenkohan edes hengissä silloin ja tirsktirsk päälle.

        Taitaa olla sikäli myös venyvä käsite, iäkkyys ja vanhuus, kun keski-ikä kipuaa aina vaan korkeammalle.


    • Äärettömän laveasti sanottu. Paljon on määritelmiä riippuen todellakin määrittelijän iästä. Lapsena ajattelin että isä ja äiti olivat vanhoja, heitähän sanottiinkin vanhemmiksi. Kaikki näyttivät vanhoilta paitsi itseäni nuoremmat. Minä sanoisin iäkkääksi 80-100v arvioin tavallaan siis itseäni. Mieli on nuorempi kun fyysinen olemus, ruumis rapistuu, tunteet ei katoa ne säilyy kuolemaan asti. Monet lahjakkuudet jopa lisääntyvät 😌

      • Oikeasti minulle on sama miten toimittajat laatii uutisensa, onko henkilö iäkäs, nuori, lapsi, vanhus. Keski-ikäinen on kiilannut jo ikäihmisen tontille, nuoriso työntää viisikymppiset ikäihmisiksi. Ota nyt näistä selvää kun kansa ei pysy ruodussa 😬


      • ent.siivoojaparka

        Ei tuotakaan aloituksen jutussa mainittua henkilöä sanottu iäkkään näköiseksi, vaan se oli hänen kalenteri-ikänsä mukaan tehty arvio. Yli kuuskymppinen sanottiin olevan. Ei siis mielestäni keski-ikäinenkään enää. Mikä sit? Vanhemmanpuoleinen? Kuulostaisiko paremmalta?

        Jos yli kuuskymppistä sanottaisiin keski-ikäiseksi, niin silloin ihmisen normaali elinikä oletettaisiin tuonne yli 120 vuotiaaksi.


      • Himmelsauge

        Uusi mielipide tuli Vappu Taipaleelta aamutelkassa. Taipale oli sitä mieltä että vanhus on henkilö joka ikänsä puolesta tarvitsee toisten apua selvitäkseen arjesta. Mielestäni on hyvin ajateltu näin, se on se viimeinen "titteli" jonka hyväksyn jos sinneasti elän.
        Ps. Keski-ikä on Vapun mielestä hyvin venyvä, minä juuri
        venytän sitä 😌🐈


    • ent.siivoojaparka

      Mielestäni kuuskymppisellä on jo ikää sen verran, että voi sanoa ihan ansaitusti iäkkääksi, kunhan ei vielä vanhukseksi sano.
      Vanhus on jotain tuolla 80-100 vuotias. 100-120 v on ikäloppu. Sen jälkeen taas, noh, ehkä vainaa.

      • bessie-

        No jaaa, en minä ainakaan ole ansainnut iäkkääksi nimittelyä, onhan muitakin, minua täsmällisemmin kuvaavia tuntomerkkejä. Ja ilman muuta minä itse tiedän ikäni paremmin kuin muut. Työpaikan ikäohjelmat ja sen sellaiset taas ovat asia erikseen, ilomiellä olen iäkäs ja otan vastaan kaikki sen myötä tulevat kivat ja/tai itselle hyödylliset jutut.


      • ent.siivoojaparka
        bessie- kirjoitti:

        No jaaa, en minä ainakaan ole ansainnut iäkkääksi nimittelyä, onhan muitakin, minua täsmällisemmin kuvaavia tuntomerkkejä. Ja ilman muuta minä itse tiedän ikäni paremmin kuin muut. Työpaikan ikäohjelmat ja sen sellaiset taas ovat asia erikseen, ilomiellä olen iäkäs ja otan vastaan kaikki sen myötä tulevat kivat ja/tai itselle hyödylliset jutut.

        Jaaha.
        Siinä tapauksessa olet väärän ikäryhmän palstalla.
        Aloituksen jutussa olikin kysymys yli kuuskymppisestä, eikä sinusta. Vai olitko se sinä, joka ryöstettiin?


      • Besbes
        bessie- kirjoitti:

        No jaaa, en minä ainakaan ole ansainnut iäkkääksi nimittelyä, onhan muitakin, minua täsmällisemmin kuvaavia tuntomerkkejä. Ja ilman muuta minä itse tiedän ikäni paremmin kuin muut. Työpaikan ikäohjelmat ja sen sellaiset taas ovat asia erikseen, ilomiellä olen iäkäs ja otan vastaan kaikki sen myötä tulevat kivat ja/tai itselle hyödylliset jutut.

        Jos olet yli 60 olet iäkäs vaikka tuntisit itsesi kuinka nuoreksi tahansa. Uutisessa kerrottiin naisesta joka oli yli kuusikymppinen ja joutui ryöstön kohteeksi, ei hänen nuorekkuuttaan kukaan kai tutkinut.


      • bessie-
        ent.siivoojaparka kirjoitti:

        Jaaha.
        Siinä tapauksessa olet väärän ikäryhmän palstalla.
        Aloituksen jutussa olikin kysymys yli kuuskymppisestä, eikä sinusta. Vai olitko se sinä, joka ryöstettiin?

        Missä tapauksessa olen väärän ikäryhmän palstalla?

        Minä olen yli kuusikymppinen, mutta täällä minä en ole iäkäs. Enkä niin kovin monessa muussakaan paikassa. Tämä on yksin minun päätösvallassani oleva asia, ei suinkaan sinun. Keskustella tietysti voidaan.


      • bessie-
        Besbes kirjoitti:

        Jos olet yli 60 olet iäkäs vaikka tuntisit itsesi kuinka nuoreksi tahansa. Uutisessa kerrottiin naisesta joka oli yli kuusikymppinen ja joutui ryöstön kohteeksi, ei hänen nuorekkuuttaan kukaan kai tutkinut.

        "ilomiellä olen iäkäs", muun muassa noin kirjoitin. Itseni nuoreksi tuntemisesta tai nuorekkuudesta en ole kirjoittanut halaistua sanaa.


      • ent.siivoojaparka
        bessie- kirjoitti:

        "ilomiellä olen iäkäs", muun muassa noin kirjoitin. Itseni nuoreksi tuntemisesta tai nuorekkuudesta en ole kirjoittanut halaistua sanaa.

        Siis mitä?
        "ilomiellä olen iäkäs"
        "mutta täällä minä en ole iäkäs".

        No entä jos joudut ryöstön uhriksi? Oletko silloin iäkäs vai et?


      • Ikäloppu-entHJAparka

        Tosi ent. ja tosi parka, jos kutsuu ihmisiä ikälopuiksi. Kammottava ajatus. Kannattaa miettiä, miltä itsestä tuntuisi, jos joku ikälopuksi kutsuisi.


      • ent.siivoojaparka
        Ikäloppu-entHJAparka kirjoitti:

        Tosi ent. ja tosi parka, jos kutsuu ihmisiä ikälopuiksi. Kammottava ajatus. Kannattaa miettiä, miltä itsestä tuntuisi, jos joku ikälopuksi kutsuisi.

        Katsopas mitä se ikäloppu tarkoittaa. Wikisanakirjan mukaan ikäloppu on hyvin vanha henkilö
        https://fi.wiktionary.org/wiki/ikäloppu

        Kyllä minun mielestäni voi 100-120 vuotiasta jo sanoa ikälopuksi (=hyvin vanhaksi henkilöksi).
        Minua saat huoleti yli satavuotiaana sanoa ikälopuksi (jos itse elät), mutta huuda kovaa tai artikuleeraa selkeästi, että ymmärrän mitä sinulla on asiaa.


      • bessie-
        ent.siivoojaparka kirjoitti:

        Siis mitä?
        "ilomiellä olen iäkäs"
        "mutta täällä minä en ole iäkäs".

        No entä jos joudut ryöstön uhriksi? Oletko silloin iäkäs vai et?

        Kysymys on omasta identiteetistäni, se ei ole 'iäkäs nainen'. Koen olevani 60 ikäinen, tavallinen aikuinen nainen. Liekö sitten taustalla olevat erinäiset tekijät hidastaneet kehitystäni, mutta niin se vain on etten vielä koskaan ole tuntenut olevani iäkäs, sorry siitä.

        Siis sitä, että otan mielelläni vastaan ne edut (minua miellyttävät, en kaikkia) joita ikäni perusteella olen oikeutettu saamaan.
        Täällä palstalla lähtökohtaisesti kaikki ovat 60 ikäisiä, ja minä olen yksi kirjoittaja muiden joukossa, en siis iäkäs kirjoittaja. Sekin vielä, etten ole koskaan edes mieltänyt tätä iäkkäiden ihmisten palstaksi.

        Ryöstön kohteeksi joutuminen ei muuttaisi minun omaa minäkuvaani. Ei liioin se millaisena muut minut näkevät.


      • Ikäloppu-entHJAparka kirjoitti:

        Tosi ent. ja tosi parka, jos kutsuu ihmisiä ikälopuiksi. Kammottava ajatus. Kannattaa miettiä, miltä itsestä tuntuisi, jos joku ikälopuksi kutsuisi.

        Kutsutaan 60v. vähemmän nuoreksi. Jää enemmän nuorillekin tilaa. Tai teiniajan höperyyden taakse jättäneen kypsän naisen viisauden vuosiksi.


    • vhimsf

      Niillä ihmsillä, joilla ei ollut varaa ees oppikouluun, kansakoulussa jo piti olla ekaluokasta lähtien "iso tyttö" alle kakskytkiloisena, tehdä työtä aikuisen elkein - joskus aikuisiällä sai opiskella ammattialoja omakustanteisesti jos sai takaajan lainoille pankista ja sitoutui velkaorjuuteen, köyhään nöyrään elämään, tekemään työtä kunnes veloistaan vapaa. Meillä isän juoppouden ja pelaamisongelmien riippuvuusongelmat ynnä äidin sairastelu teki enempikin perheen lapset vanhempienkin huoltajiksi ynnä nuorempienkin vaihtelevalla menestyksellä - pyykkivuoria ja jämähtänttä mannapuuroo ja mustikkasoppaa, tiskejä, sotkuja - joskus ystävällinen kodinhoitaja saatiin kunnasta muutamiks päiviks selvittämään pahimpia katastrofitunnelmia. halasi tullessaan muksut ja ystvällisesti neuvoi mitä tehdä - heitti piiskan ja nahkaremmin oven päältä uunin palamaan
      sanoen että niitä ei koskaan tarvita niin kauan kuin minä olen teillä täällä
      ryysyrannassa.

    • loppusuoralla

      Kyllä yli 60 vuotias alkaa jo olla iäkäs, varsinkin jos on esim. 69v. Juuri kyllä ihailin uutisia katsellessani Pirjo Nuotion paljon ikäistään (64v) nuorempaa ulkonäköä, kaunis ja tyylikäs lady!

      Ei sitä tässä iässä ole enää niin kuin nuorena, eilenkin piti soittaa antennihuoltoon kun en enää itse tohtinut katolle kavuta.

      • Riippuumihinvertaa

        Mitä väliä iällä on jos on "ikäistään nuorempi ulkonäkö, kaunis ja tyylikäs"? 60 ja 70:llä on tietysti enemmän vuosia takana kuin parikymmpisellä, mutta miksi verrata? Se kun on typerää ja tylsää.


    • KertokaapaSe

      Jos jää 65-vuotiaana VANHUUSELÄKKEELLE, millainen ikämääritelmä on hänelle sopiva viisi vuotta aikaisemmin?

      • Vanhuuseläke on väärä sana, se on ajalta kun ihmisen väheksyntä lisääntyi samaan tahtiin ikäkertymän kanssa. Ajalta kun työ oli enimmäkseen fyysistä. Vapaavuodet on parempi nimitys koska nuoriakin eläkeläisiä on. Vanhuuseläke-sana on piilovähättelyä mitä harrastetaan työttömiäkin kohtaan kun heitä juoksutetaan ja vaaditaan kirjoittamaan, työtön, työtön, työtön, työtön, työtön...........


      • Vanhuuseläkeläinen

        Eivät nuoret pääse vanhuuseläkkeelle, vaan heidän eläkkeillään on jokin muu nimitys. Varhais-, työkyvyttömyys- ja ties mikä.


      • TäytinJuuri-69
        Reeta3 kirjoitti:

        Vanhuuseläke on väärä sana, se on ajalta kun ihmisen väheksyntä lisääntyi samaan tahtiin ikäkertymän kanssa. Ajalta kun työ oli enimmäkseen fyysistä. Vapaavuodet on parempi nimitys koska nuoriakin eläkeläisiä on. Vanhuuseläke-sana on piilovähättelyä mitä harrastetaan työttömiäkin kohtaan kun heitä juoksutetaan ja vaaditaan kirjoittamaan, työtön, työtön, työtön, työtön, työtön...........

        Minä olen vanha ja iloitsen siitä, että saan vanhuuseläkeiän ja voin käydä ihan vapaasti työkeikoillakin, jos on kysyntää ja haluan, eikä se vaikuta perustuloihini mitään muuten kuin verotuksen kautta.


      • Jos saa vanhuuseläkettä silloin on vanhus. Minun mielestäni se on liioittelua. Pahasti jäänyt takapajuiseksi sana "vanhuuseläke". Minusta vanhus on hyvin kuvaava sana jos ihminen on todella hyvin vanha, he tuskin käyvät enää palkkatyössä. Minä ajattelen näin, tässäkin asiassa on monta mielipidettä 🙄


    • tikanpojat

      Jo on vaikeeta joillekin tuo ikäihminen sana. Ollaan niin nuorta ... Itse alle seitenkymppisenä olen ikämies ilman nurinoita, vaikka mieleltäni kepposteleva poika.

      • Himmelsauge

        Joopa joo, ikämies onkin hyvä sanonta, mitäs mieltä olet jos sinua sanottaisiin vanhukseksi kun saat vanhuuseläkettä. Ethän ole vanhus kai, jos virkeä ja elämänhaluinen olet.
        Maailma tahtoo aina vähän nöyryyttää ihmistä joka ei enää, tai jostain muusta syystä tuota, kuluttaa ainoastaan, on riippana yhteiskunnassa.
        Entisestä ahkerasta ihmisestä tehdään luuseri. 😌


      • Perustuksethöttöä

        Eikö se "kuluttaminen" no. ole se joka takaa BK:n kasvun. Sen, joka ei millään ilveellä voi iankaikkisesti kasvaa.


    • otsikko-uusiksi

      Se on sillai, että otsikko väärä.
      "Alaikäinen vanhuuseläkeläinen joutui nuoren eläkeläisen tekemän ryöstön uhriksi vilkkaalla raskaan jalankulkijan väylällä päivänvalossa. Ryöstäjä pakeni vanhuksen rollaattorilla vilkkaasti juosten".

      • Himmelsauge

        Olkoon minkälainen kääkkä hyvänsä niin ei tarvitse vanhukseksi mennä sanomaan❗️😊


    • reppuriika

      Taitaa olla aika hankala ikä tämä 60 miten määritellä. Jos jäisin auton alle ja toimittaja kirjoittaisi vanhus, niin en kokisi oikein määritystä osuvaksi. Ei myöskään keski-ikäinen antaisi oikeaa kuvaa. Iäkkään puoleinen tai iäkähkö voisi kuvata paremmin mutta ei taida olla hyvää suomea.
      Jos uhri on 75 tai siitä yli, niin on yleensä jo sen verran köpistynyt, ettei osu harhaan jos uutisoidaan iäkäs.

      Ehkä sittenkin on parasta laittaa ikä, jos sen tietää iän , 60-kymppinen, 70-kymppinen, niin ei tule mielipahaa jos on lukemassa joskus uutisen, että noin vanhanako sitä jo ensisilmäyksellä nähdään.

      • VanhaMuttaEiVanhus

        Vanha, muttei vanhus!


    • konjakki_

      Jos ei iäkkäälle ihmiselle ole vielä yleisesti hyväksyttyä määritelmää tai maan tapaa, ehdotan, että keski-iän ylittänyttä henkilöä voi kutsua iäkkääksi.

    • Tavuviiva

      No, mä määrittelen itseni syvässä keski-iässä olevaksi, vaikka tiedän, että yli kuuskymppisellä ikää jo on. Näin mä muillekin asian ilmaisen ja vaikka oon mummi.

    • flegmaatti

      Asenteiltani lienen iäkäs.
      Henkisiä toimintoja on itse vaikea arvioida mutta lähimuisti pätkii joskus 73 vuotisella joten kaupan ostoslista on joskus lyhyehkö.
      Kuitenkin seuraan aktiivisesti kotipaikkakunnan, kotimaan ja maailman tapahtumia.
      Fyysisesti minun on väitetty olevan kovakuntoinen verrattuna minkä tahansa ikäluokan tavismiehiin.
      Kimmoisuudella ja räjähtävyydellä en pääse rehentelemään.

    • En tunnusta mitään :))

      • Valehtelijan

        kuvaa täydentää tuo virke.


      • Himmelsauge

        Olisiko sittenkin se Apina, jota täällä niin sitkeästi tarjotaan, se oikea nimitys eläkeläiselle. Kiva olisi myös Aiai eli Laiskiainen. Harmaa Pantteri on suosittu. Tuttavapiiriini kuuluu jo Kebardi.


    • ent.siivoojaparka

      Tappokymmenellä oleva olisi isäni mukaan ollut se oikea sanonta.

      Hän sanoi 60-70 v ikää tappokymmeneksi. Jos sen iän ohi pääsee hengissä, niin sitten elää ainakin yli kahdeksankymppiseksi. Itse hän oli 85 v kuollessaan.

      • Tuon olen kuullut aikaisemminkin. Että 60-70 ikäisenä puhkeavat monet vaikeat sairaudet ja jos ne saadaan silloin kuriin, hoitoon ja seurantaan, niin voi elää kohtuullisen vanhaksikin. Minun kohdallani ainakin pätee sanonta.


    • Iätön

      Yhä nuoremmat täyttävät 60 vuotta.

      • talvi.va

        Tuo oli niin hyvin sanottu, että siitä mustaltakin peukku :)


      • Niekerkö

        Miksi sinä olet musta? Nimimerkistäsi päätellen pitäisi kai olla vallan valkoinen.


    • Olen 63-vuotias, ikäisekseni hyväkuntoinen mummo, lievästi iäkäs.
      Äitini täytti eilen 83 vuotta, hän on huonokuntoisempi vanhus.
      Jotain siis tapahtuu seuraavan kahdenkymmenen vuoden aikana, jos niin kauan elän.

      • 1lesken

        Olen 62-vee. En ole äiti,joten en ole mummukaan. Asun vanhustentaloilla, joten senmukaan voisin ollakin vanhus. Olen omasta mielestäni kuitenkin kauan elänyt, en vanhus. Miten olisi iloinen leski. Tai kypsään ikään ehtinyt työtön. Lesken


      • 1lesken kirjoitti:

        Olen 62-vee. En ole äiti,joten en ole mummukaan. Asun vanhustentaloilla, joten senmukaan voisin ollakin vanhus. Olen omasta mielestäni kuitenkin kauan elänyt, en vanhus. Miten olisi iloinen leski. Tai kypsään ikään ehtinyt työtön. Lesken

        Jokainenhan voi käyttää mielestään sopivinta nimitystä.
        Tosiasia kuitenkin on, ettei yli kuuskymppinen enää nuori ole.
        Olkoon omasta mielestään vaikka kuinka nuorekas.


    • realismia.kehiin

      Miksi 63-vuotias olisi mummo? Eikö mummoja ole vain ne, joilla on lastenlapsia.

      Työssä voi olla 68-vuotiaaksi saakka eikä työelämässä (minun kohtamassani) ole ikärasismia. Työn ulkopuolella kyllä.

      Monet vanhenevat naiset vähättelevät itseään. Outoa itsevihaa, minun mielestäni. Ikä on tosiasia, mutta itseään ei silti pidä ruveta vihaamaan.

      • No minä olen oikeasti 4-vuotiaan mummo.
        Muuten en ole ollenkaan "mummomainen".
        Yhtään en vähättele itseäni, mutta en kehumaankaan viitsi alkaa.


    • Transvestiittistä

      Jos pappa heittäisi mummo vaatteet päälle ja laittaisi pelargonian pöydälle, tietysti kissa ja keinustuoli mutta minne hän piiloittaisi munat....tietysi mummon alapäähän silloin mummo olisi pappa.

    • Kitukymmenet

      alkavat
      60 vuoden jälkeen.

      • Puhupukille

        Ei kaikilla. Vain niillä jotka eivät ole osanneet tehdä elämäntapavalintojaan oikein.


    • Heikunkeikku

      Kun siskoni täytti 25 vuotta, niin oi että miten minun kävi häntä SÄÄLIKSI.
      Säälin kun hän oli jo niin vanha.
      Olen 10-vuotta nuorempi siskoani ja silloin 15-vuotiaana ajattelin, että minulla on vielä kaikki edessä ja siskoraukalla ei ole paljoakaan odotettavissa.
      Kyllä nyt naurattaa nuo mun höperöt lapselliset ajatukseni:)

    • SUOMALAINENTODELLA

      Enpäs kirjoita kyseiseen aiheeseen, vaan kirjoitan PALJONtärkeämmästä aiheesta :D, nimittäin oli tuolla yhdessä kirjoituksessa ongelmana se, että MITEN saada lautaset ehjänä kaapista kun lautaset ovat kaapin oveen nojollaan???

      MINÄ annan neuvon; ANTAA HELISTÄ VAAN LAUTASET LATTIALLE, SILLÄ SIRPALEET TUOVAT ONNEA :D

      HELISEMISIIN TODELLASUOMALAINEN :D

    • talvi.va

      Kertokaas mulle, jookos. Olen huomaavinani, että toiset eivät pidä lainkaan tuosta mummo-sanasta. Itse, kun olin lapsi, puhuttiin kaikista "iäkkäämmistä" naisista mummoina. Noh, silloin oli "mummokulttuuri" toisenlainen. Mummoja arvostettiin ja haluaisin mummojen arvon palautuvan takaisin. Vai onko se niin, että lapsettomat ja lapsenlapsettomat haluavat olla senioreja?

      • eppu2

        Ensimmäinen lapsenlapseni syntyi, kun olin 43v. Minulta kysyttiin, miksi mua saa kutsua.
        Sanoin, mummuksi saa kutsua.
        En ole koskaan mieltänyt mummua ja johdannaisia vanhaa tarkoittavaksi.
        Enkä pidä muutenkaan väliä miksi sanoo, jossei nyt ihan rumia rupea puhumaan.


      • EnMinäkäänVielä

        Minun äidin äitini ei missään tapauksessa halunnut, että häntä olisi kutsuttu mummoksi. Hän halusi olla mami.
        isänäiti oli mummo.


      • RouvaEiMummoEiTätikään

        En ole tutustunut mummo-kulttuuriin. Sellaista en ole Helsingissä kuullut enkä nähnyt. On ollut vain aikuisia naisia, joita on puhuteltu rouviksi.


    • aikuisenmielipide

      Mummo on just sopiva, sillä ollaanhan silloin lapsenlapsen mummo, eikä niinkään mietitä olenko minä nuorekas.

      • Kyllä mummo-nimitys on ok. silloin kun on lapsenlapsia, äitini ei sitä huolinut vaan hän oli isoäiti jolla oli nimi. Minäkään en huoli mummo- nimitystä koska minulla ei ole lapsenlapsia. Jos heitä olisi, haluaisin että minua kutsuttaisi nimeltä, ihan ilman titteleitä. 😌


    • hyväksyyikänsä

      Lea Lavenia katsoin äsken ja tuli mieleen, miten sinut on itsensä kanssa ja aion ottaa oppia hänestä.

    • mummotulee

      Kyl me ollaan iäkkäitä ja vanhuksiakin eläkkeen johdosta, jos on vanhuuseläke vaikkapa jo 63 vuotiaana.
      Minusta on kiva olla vanha, saa jopa hakea huomiota, kun on ikää ja käytän tätä ominaisuutta hyväkseni :)

    • Jos on mummo niin on mummo.
      En sanoisi kuusikymppistä vielä ikälopuksi, hän voi olla parempikuntoinen kuin parikymmentä vuotta nuorempi.

    • flegmaatti

      Minulle "iäkäs" tarkoittaa elettyä kalenteriaikaa.
      "Ikääntynyt" merkitsee biologista vaihetta ikääntymisessä.

      Alle 6-kymppinen, rollaattorilla kaljakassiaan kuskaava, tutiseva ukko on ikääntynyt.
      7-kymppinen vauhdikkaasti sauvakävelevä henkiö on ikääntynyt.

    • RealistiN

      Kyllä me 60 olemme jo aika iäkkäitä, ihan riippumatta siitä mitä me itse tunnemme ja mitä peilistä näemme. Elettyjä vuosia on enemmän takana kuin edessä. Itse olen ainakin ylpeä iäkäs, minulla on muistissani omakohtaista kokemusta jo kuudelta eri vuosikymmeneltä, se on aika paljon se. Iäkäs ja vanhus eivät ole synonyymejä, vanhukseksi ajattelin alkaa joskus 80 tai viimeistään silloin kun en pärjää itsekseni ilman muiden apua.

      • Tähän.tyytyminen

        Inhottaa vanheminen, joku vielä väittää elävänsä parasta aikaa on itsensä pettämistä kyllä päiväys ennen viimeistä päivää oli parempaa.


      • Inhoavainitseäsi

        Kuvitteletko "tähän tyytyminen" oikeasti että kaikki ihmiset ajattelevat laillasi? Tai että 'oikean' ihmisen pitäisi ajatella laillasi? Pessimistisesti, ilottomasti, alavireisesti ... Jos sun päiväyksesi on mennyt niin mun ei.


      • Minkä.teet

        Ymmm...ehtoota mikä ehtoota.


      • Näentoisin

        Nii-in, mutta vaikka on ehtoo, niin se on joka iikalle erilainen. Jos jonkun ehtoo on sysimusta, synkkänä laskeutuva ja uhkaava taivaanranta niin ei se mun kirkkaan puna-purppuraista ja väriloisteista ehtoota mustaksi muuta vaikka miten omaa osaansa manaisi.

        Miksi asettelisin jotain päivämääriä paremmuudelle kun en ole ennenkään niin tehnyt enkä vielä ikinä ennen elämässäni ollut näin ... hmmm ... huva.

        "Joka sanoo että nuoruus on kypsää ikää onnellisempi, väittää että näköala tornin juurelta on parempi kuin sen huipulta."


    • MatalaCrete

      Eräs kreetalainen mies Rethymnonissa määritteli takavuosina suomalaisen naisen ikäkaudet. Nuori alle kaksikymppisenä, keski-ikäinen 20-40-vuotiaana ja vanha yli nelikymppisenä.

    • ikäasia
      • Yllättävänmonion

        Väärin. Siitä on jo hyvän matkaa toistakymmentä vuotta kun opiskelin aikuisena ja jo silloin vanhuuskäsitys oli sellainen, että vanhuus alkaa 80 jälkeen. Siis siinä tapauksessa että immeinen on hyväkuntoinen, terve ja toimintakykyinen.


    • Toista.oli.ennen

      60-70 on fyysisesti elänyt parhaimmat päivänsä, kyllä sitä vielä pyristellään mutta viimeistään peiliin katsoessa on myönnettävä mennyt mikä menny.

      • Äläkauppaatapojasi

        Eikö sinussa ole mitään muuta kuin kroppa?


      • En ihan allekirjoita. Elän juuri nyt parhaita päiviäni. Nuoruuteen verrattuna tällä iällä on enemmän plussaa kuin miinusta.
        Eihän elämää ole puoltakaan jäljellä enää mutta turha sitä on ajatella. Terveys on tärkeintä oli minkä ikäinen hyvänsä.
        Jos pelkkä peilikuva sanoo miten tyytyväinen on elämäänsä vähissä on ilon aiheet. Kauniita kuusikymppisiä on, jos se on niin tärkeää, ei samalla tavalla kuin parikymppisenä tietenkään.


    • uuuuiuuui

      Yks päivä lehdessä oli uutinen "67-vuotias muistisairas vanhus kuoli...." .
      Olen siis vanhus minäkin kun noita ikiä olen.

      Täällä usein nimitellään naisia vaikka miksi, holisteiksi sun muuta. Eilen oli entinen huippu-urheilija telkkarissa. Vanhemmalta näytti kuin minä (hymyhymiö).

      • Psykoterapeutitar

        Raskas työ vanhentaa niin fyysisesti, kuin psyykkisestikin! Ei urheileminen pidä ihmistä kunnossa. Jatkuvasti on jotain kremppaa. Niin on raskasta työtä tekevilläkin. Työssä, mitä tein alkaa jo viisikymppinen olla kehäraakki, niin psyykkisesti, kuin fyysisestikin.

        On kamalaa kuunnella ja katsella vielä työelämässä sinnitteleviä ikäisiäni. Jatkuvaa lekurissa käyntiä ja sairaslomien pitämistä. Mahdollisella työkyvyttömyyseläkkeellä ollaan jo sitten väsyneitä rampoja. Eläkeikää vielä nostetaan, kun harva pystyy töitä nykyiseenkään eläkeikään asti tekemään.


      • Revisiitä

        Väärin, "terapeutti" ei saisi mennä noin pahasti metsään arvioissaan. No. elämäntavat: hyvä ravinto, säännöllinen liikunta, siis "urheileminen" ja mielellään ulkoileminen, sekä riittävä uni pitävät ihmisen kunnossa ja terveenä ja työssään jaksavana iästä huolimatta.

        Krempat johtuvat siitä, että ihminen ei hoida, ts. välitä, ja huolehdi itsestään. Eivät lainkaan siitä, mitä työkseen tekee.


      • Anonyymi
        Revisiitä kirjoitti:

        Väärin, "terapeutti" ei saisi mennä noin pahasti metsään arvioissaan. No. elämäntavat: hyvä ravinto, säännöllinen liikunta, siis "urheileminen" ja mielellään ulkoileminen, sekä riittävä uni pitävät ihmisen kunnossa ja terveenä ja työssään jaksavana iästä huolimatta.

        Krempat johtuvat siitä, että ihminen ei hoida, ts. välitä, ja huolehdi itsestään. Eivät lainkaan siitä, mitä työkseen tekee.

        Elämäntavat; vuorotyö=epäsäännöllinen ruokailu, säännöllinen liikunta; töissä jo liikkuu joka päivä katuja, polkuja, portaita ja päivät ulkona. Unirytmi on huono johtuen vuorotyöstä.

        Työtapaturmia sattuu jatkuvasti, kun työolosuhteet ja ilmat vaihtelevat jatkuvasti. On aurinkoista ja hikistä hellettä, on pimeää ja liukasta jne…….. loputtomasti.

        Ettei mikään johdu työstä!


    • ajatmuuttuu

      -60 luvulla piti minun teititellä 30 vuotiasta ja itse olin parikymppinen melkein.

    • nimivaihtoonko

      jospa sitä pidetään vanhana kun 63v voi jäädä vanhuuseläkkeelle..

      • Kaikkivaihtoon

        Vaikka ajat, tavat ja kaikki on muuttunut vinhaa vauhtia muuksi, niin vieläkin ihmisesta tulee seniorikansalainen täytettyään 50 vuotta. Käsittämätöntä kun terve ja toimiva 60-vuotiaskaan ei täytä seniorin tunnusmerkkejä.

        Numerolla ei ole merkitystä, kaikella muulla on, mutta taviksien aivorakennelmat muuttuvat niiin järkyttävän hitaasti, että mikään ei muutu ikinä.


    • Anonyymi

      Eihän 60- kymppinen enää nuorelta näytä.

    • Anonyymi

      aivan kauheeta,
      mun lapset on yli kuuskymppisiä huh
      voi kauheeta mun lapsetko ovat ijäkkäitä,
      voi voi voi kuinka mä voin tajuta,
      mun lapset ovat vanhuksia,
      minäki vasta ysikymppinen,
      jo on maailma menny mallilleen,

      • Anonyymi

        Onpas sulla vanhat lapset. Mul vasta nelikymppisiä


    • Anonyymi

      6 oluen jälkeen olen 25 :D

      Gubbe 74

    • Anonyymi

      On se mukavata, kun kaupan kassaneiti sanoo kassakuittia ojentaessaan "ole hyvä" eikä "olkaa hyvä"

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      662
      4906
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      468
      3529
    3. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      155
      3268
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      169
      2518
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      10
      2339
    6. 257
      1923
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1477
    8. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      99
      1373
    9. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      100
      1359
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      89
      1140
    Aihe