C5 ei kestä?

PunainenC5

Citroenillamme oli ajettu 154 tkm, kun puola meni rikki.
Auto alko käydä kolmella sylinterillä, vaikka niitä on neljä.
350 km kotimatka oli hiukan hankala, mutta menihän se kolmellakin.
Asiaa selvittäessä kävi ilmi että sytystulppien kärkiväli oli noin 2,5 mm.
Ne olivat OEM merkkiset, siis alkuperäiset.
Keskielektrodi oli kulunut eristeen tasolle ja sivuelektrodi paperin ohut.
Sytytystulppien kunto varmaankin vaikutti puolan rikkoontumiseen.
Nyt tarvitaan uusia osia, katti 650€, lamdat 2x 186,50€, tulpat 4x14,50€, Puola 325€.
Tähän päälle asennustyö 5,5h a'86,60€

Autolla oli ajettu ostettassa 72 tkm, yhtään huoltoa ei olla tehty öljynvaihtoa lukuunottamatta.

Kannatti säästää huolloissa?

15

192

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • C5Tourer

      Aika hyvin hän tuo kesti. 154.000 km ilman huoltoa. Onkohan edes öljyjä vaihdettu, vai pelkästään lisätty tarvittaessa. Toisaalta, saman se näköjään maksaa korjata kerralla, kuin huoltaa säännöllisesti.

      • Eikötullutkaankalliiksi

        Siis ei joutunutkaa ostamaan uusia katteja ja lambdoja, vai?


    • Punainen_C5

      Auto saatiin kuitenkin hyvään ajokuntoon vaihtamalla tulpat ja puola.
      Tulpat 32€, puola 99 €.
      Katsastus on heinäkuussa, katsotaan sitten löytääkö katsuri muita vikoja.
      Siihen asti mennään näillä huolloilla.

      "If it's not broken don't fix it"

    • Näilläkestää

      Uudenaikaiset koneet (ehkä paria tyyppivikaiseksi tiedettyä mallia lukuunottamatta) antaa paljon tehoa vähällä kulutuksella ja vähillä päästöillä, ja ne saattaa jopa kestää melko paljon kilsoja.

      Mutta en tinkisi yhtään huolloista. En koskaan. Seuraan sekä kalenteria että kilsoja. En koskaan osta autoa jossa huoltokirja on "hukkunut" ja vaikka moni huoltaa autonsa paremmin kuin huoltofirma, niin "itse huollettu" voi olla myös huoltamatta jätetty. Ja vaikka nykyöljyt on notkeita niin lämmitän aina kun mahdollista. En anna turbon pyöriä ennenkuin öljy ehtii kiertää minuutin pari, enkä sammuta konetta ennenkuin turbo on kunnolla pysähtynyt.

    • bornintheusa

      Jos on lusikalla annettu, ei voi kauhalla vaatia. Citikan omistajaksi päädytään yleensä pakosta. Kun viikkorahat on juotu ja muija painostaa autoa ostamaan. Silloin päädytään citikkaa ja juodaa taas huoltamiseen tarkoitetut killingit. Sitten kehutaan miten halvaksi tulee autoilu... Rassukoilla. Onneksi USA.an ei sitikoita saa edes viedä. Siellä yhteiskunta huolehtii vähenpiosaisista.

      • Tyytyväinencitikisti

        Ai USA:ssä menee niin kivasti. Olen selvästi perillä sikäläisistänoloista


      • tarkennusta_kaivataan

        Kertoisitko vielä, miten USA:ssa yhteiskunta pitää huolta vähäosaisista? Ilmaisella terveydenhuollolla? Ilmaisella koulutuksella? Tuetulla asumisella? Jollain muulla tavalla?


    • C5vette

      Onnittelut 150tkm merkkipaalun saavuttamisesta C5:lla ilman suurempia ongelmia. Onko muut päässeet yhtä pitkälle?

      • HyvinOnKestänyt

        No mulla on kohta 200 000 ja täytyy sanoa että Vehon huollot on kalliihkoja mutta niitä ei ole määräänsä enempää.

        Ylimääräisiä käyntejä en muista viime aikoina olleen muita mutta yhtenä vuonna tuuletin sanoutui irti, se piti vaihtaa huoltojen välillä koska talvi teki jo tuloaan. Webastoa on pari kertaa säädetty.


    • greentomorrow

      En jaksa millään uskoa että citikalla pääsee 200tkm. USA.n tuotevastuulait tuli aikoinaa viennin esteeksi. Auto kun ei saa olla kertakäyttötuote vaikka citikkauskovaiset näin luulevat. Citikka on jonkinasteinen ympäristörikos lentelevine öljyineen ja irtoavine osineen. PSA ei kanna vastuuta tuotteistaan. Citikalle pitäisi määrätä erillinen ympäristömaksu. Esim. uudelle C5.lie 40K€.

      • VaikeaPaikkaUSA

        Niin, ayhdysvaltain tuotevastuulaki on tiukka, kuten tänä vuonna sekä Toyota että VW/Audi on saanut huomata. Toisaalta, kukapa sinne käskee viedä ruosteesta katkeilevat runkoja ja huijaussoftia, siinä mielessä oikeassa olivat.


    • Punainen_C5

      Todettakoon että auton hankintahinta oli hammas- ja moniurahihnojen vaihtohuollon hintainen (joka oli tehty huoltokijan mukaan). Joten kaikesta huolimatta ei ole hyvä hävinnyt.
      Kyseessä on siis perheen II auto.
      Muutaman sadan kilometrin ajon jälkeen ei OBD II muistissa ole vikoja.
      Tulppien ja puolan vaihdon jälkeen auto savusi melkoisesti, mutta lämmettyään kaikki toimii normaalisti.
      Ilmeisesti siis hetkellinen 10...20 litran bensankulutus kolmella pytyllä nilkuttaessa ei sittenkään rikkonut kattia tai lamdaa.
      Autoon aiotaan kyllä ihan lähiaikoina tehdä öljyn- ja suodattimen vaihto.

      Ykkös C5:lla on ajettu 243 tkm.

    • hoffaelää

      USA Trumpin johdolla tulee antamaan "tapporahaa" citikoista, että maan liikenneturvallisuus paranee. Tämä on fakta. Citikoiden salakuljetus maahan tulee loppumaan. USA.sa tällöin kaikki voittavat.
      Kommunistisessa Suomessa vielä muutama vesimeloni liputtaa citikan puolesta.
      Koska eivät ole koskaan kunnon auton kyytiin päässeet.
      Luuserimeininkiä.

    • Hoffa_was_cast_in

      hoffaelää has obsession about USA. Most probably impecunious wingnut.
      So limited wiew of world. Head belted to preclude scattering.

    • Brisk_premium

      Puolat rikkoontuvat helposti jos kärkiväli kasvaa liiaksi.
      Itse tarkistin ostamastani autosta tulpat.
      Ne olivat puhtaat ja kärjet kunnolliset, mutta yllätys oli että kärkivälit olivat mitä sattuu. Valmistaja antaa ohjeeksi 0,9...1,0 mm.
      Välit olivat kuitenkin 0,95...1,4 mm.
      Ilmeisesti merkkihuolto vaihaa tulpat tarkistamatta väliä, muuten noin iso vaihtelu ei voi olla mahdollinen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 1 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!

      Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit
      Pitkäveto
      1
      2661
    2. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

      Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      151
      1228
    3. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

      Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      49
      1115
    4. Mitä toivot

      ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      127
      998
    5. Hyvää huomenta 18. luukku

      Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️
      Ikävä
      223
      964
    6. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      206
      929
    7. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      13
      845
    8. Olet sä silti

      Ihana ❤️ tykkään
      Ikävä
      72
      835
    9. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

      Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      296
      833
    10. Haluaisin vain varmistua

      Sinusta tarpeeksi.
      Ikävä
      39
      822
    Aihe