Citroenillamme oli ajettu 154 tkm, kun puola meni rikki.
Auto alko käydä kolmella sylinterillä, vaikka niitä on neljä.
350 km kotimatka oli hiukan hankala, mutta menihän se kolmellakin.
Asiaa selvittäessä kävi ilmi että sytystulppien kärkiväli oli noin 2,5 mm.
Ne olivat OEM merkkiset, siis alkuperäiset.
Keskielektrodi oli kulunut eristeen tasolle ja sivuelektrodi paperin ohut.
Sytytystulppien kunto varmaankin vaikutti puolan rikkoontumiseen.
Nyt tarvitaan uusia osia, katti 650€, lamdat 2x 186,50€, tulpat 4x14,50€, Puola 325€.
Tähän päälle asennustyö 5,5h a'86,60€
Autolla oli ajettu ostettassa 72 tkm, yhtään huoltoa ei olla tehty öljynvaihtoa lukuunottamatta.
Kannatti säästää huolloissa?
C5 ei kestä?
15
192
Vastaukset
- C5Tourer
Aika hyvin hän tuo kesti. 154.000 km ilman huoltoa. Onkohan edes öljyjä vaihdettu, vai pelkästään lisätty tarvittaessa. Toisaalta, saman se näköjään maksaa korjata kerralla, kuin huoltaa säännöllisesti.
- Eikötullutkaankalliiksi
Siis ei joutunutkaa ostamaan uusia katteja ja lambdoja, vai?
- Punainen_C5
Auto saatiin kuitenkin hyvään ajokuntoon vaihtamalla tulpat ja puola.
Tulpat 32€, puola 99 €.
Katsastus on heinäkuussa, katsotaan sitten löytääkö katsuri muita vikoja.
Siihen asti mennään näillä huolloilla.
"If it's not broken don't fix it" - Näilläkestää
Uudenaikaiset koneet (ehkä paria tyyppivikaiseksi tiedettyä mallia lukuunottamatta) antaa paljon tehoa vähällä kulutuksella ja vähillä päästöillä, ja ne saattaa jopa kestää melko paljon kilsoja.
Mutta en tinkisi yhtään huolloista. En koskaan. Seuraan sekä kalenteria että kilsoja. En koskaan osta autoa jossa huoltokirja on "hukkunut" ja vaikka moni huoltaa autonsa paremmin kuin huoltofirma, niin "itse huollettu" voi olla myös huoltamatta jätetty. Ja vaikka nykyöljyt on notkeita niin lämmitän aina kun mahdollista. En anna turbon pyöriä ennenkuin öljy ehtii kiertää minuutin pari, enkä sammuta konetta ennenkuin turbo on kunnolla pysähtynyt. - bornintheusa
Jos on lusikalla annettu, ei voi kauhalla vaatia. Citikan omistajaksi päädytään yleensä pakosta. Kun viikkorahat on juotu ja muija painostaa autoa ostamaan. Silloin päädytään citikkaa ja juodaa taas huoltamiseen tarkoitetut killingit. Sitten kehutaan miten halvaksi tulee autoilu... Rassukoilla. Onneksi USA.an ei sitikoita saa edes viedä. Siellä yhteiskunta huolehtii vähenpiosaisista.
- Tyytyväinencitikisti
Ai USA:ssä menee niin kivasti. Olen selvästi perillä sikäläisistänoloista
- tarkennusta_kaivataan
Kertoisitko vielä, miten USA:ssa yhteiskunta pitää huolta vähäosaisista? Ilmaisella terveydenhuollolla? Ilmaisella koulutuksella? Tuetulla asumisella? Jollain muulla tavalla?
- C5vette
Onnittelut 150tkm merkkipaalun saavuttamisesta C5:lla ilman suurempia ongelmia. Onko muut päässeet yhtä pitkälle?
- HyvinOnKestänyt
No mulla on kohta 200 000 ja täytyy sanoa että Vehon huollot on kalliihkoja mutta niitä ei ole määräänsä enempää.
Ylimääräisiä käyntejä en muista viime aikoina olleen muita mutta yhtenä vuonna tuuletin sanoutui irti, se piti vaihtaa huoltojen välillä koska talvi teki jo tuloaan. Webastoa on pari kertaa säädetty.
- greentomorrow
En jaksa millään uskoa että citikalla pääsee 200tkm. USA.n tuotevastuulait tuli aikoinaa viennin esteeksi. Auto kun ei saa olla kertakäyttötuote vaikka citikkauskovaiset näin luulevat. Citikka on jonkinasteinen ympäristörikos lentelevine öljyineen ja irtoavine osineen. PSA ei kanna vastuuta tuotteistaan. Citikalle pitäisi määrätä erillinen ympäristömaksu. Esim. uudelle C5.lie 40K€.
- VaikeaPaikkaUSA
Niin, ayhdysvaltain tuotevastuulaki on tiukka, kuten tänä vuonna sekä Toyota että VW/Audi on saanut huomata. Toisaalta, kukapa sinne käskee viedä ruosteesta katkeilevat runkoja ja huijaussoftia, siinä mielessä oikeassa olivat.
- Punainen_C5
Todettakoon että auton hankintahinta oli hammas- ja moniurahihnojen vaihtohuollon hintainen (joka oli tehty huoltokijan mukaan). Joten kaikesta huolimatta ei ole hyvä hävinnyt.
Kyseessä on siis perheen II auto.
Muutaman sadan kilometrin ajon jälkeen ei OBD II muistissa ole vikoja.
Tulppien ja puolan vaihdon jälkeen auto savusi melkoisesti, mutta lämmettyään kaikki toimii normaalisti.
Ilmeisesti siis hetkellinen 10...20 litran bensankulutus kolmella pytyllä nilkuttaessa ei sittenkään rikkonut kattia tai lamdaa.
Autoon aiotaan kyllä ihan lähiaikoina tehdä öljyn- ja suodattimen vaihto.
Ykkös C5:lla on ajettu 243 tkm. - hoffaelää
USA Trumpin johdolla tulee antamaan "tapporahaa" citikoista, että maan liikenneturvallisuus paranee. Tämä on fakta. Citikoiden salakuljetus maahan tulee loppumaan. USA.sa tällöin kaikki voittavat.
Kommunistisessa Suomessa vielä muutama vesimeloni liputtaa citikan puolesta.
Koska eivät ole koskaan kunnon auton kyytiin päässeet.
Luuserimeininkiä. - Hoffa_was_cast_in
hoffaelää has obsession about USA. Most probably impecunious wingnut.
So limited wiew of world. Head belted to preclude scattering. - Brisk_premium
Puolat rikkoontuvat helposti jos kärkiväli kasvaa liiaksi.
Itse tarkistin ostamastani autosta tulpat.
Ne olivat puhtaat ja kärjet kunnolliset, mutta yllätys oli että kärkivälit olivat mitä sattuu. Valmistaja antaa ohjeeksi 0,9...1,0 mm.
Välit olivat kuitenkin 0,95...1,4 mm.
Ilmeisesti merkkihuolto vaihaa tulpat tarkistamatta väliä, muuten noin iso vaihtelu ei voi olla mahdollinen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
1 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!
Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit12661Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1511228Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on491115- 127998
Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️223964Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?206929Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä13845- 72835
Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk296833- 39822