C5 ei kestä?

PunainenC5

Citroenillamme oli ajettu 154 tkm, kun puola meni rikki.
Auto alko käydä kolmella sylinterillä, vaikka niitä on neljä.
350 km kotimatka oli hiukan hankala, mutta menihän se kolmellakin.
Asiaa selvittäessä kävi ilmi että sytystulppien kärkiväli oli noin 2,5 mm.
Ne olivat OEM merkkiset, siis alkuperäiset.
Keskielektrodi oli kulunut eristeen tasolle ja sivuelektrodi paperin ohut.
Sytytystulppien kunto varmaankin vaikutti puolan rikkoontumiseen.
Nyt tarvitaan uusia osia, katti 650€, lamdat 2x 186,50€, tulpat 4x14,50€, Puola 325€.
Tähän päälle asennustyö 5,5h a'86,60€

Autolla oli ajettu ostettassa 72 tkm, yhtään huoltoa ei olla tehty öljynvaihtoa lukuunottamatta.

Kannatti säästää huolloissa?

15

237

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • C5Tourer

      Aika hyvin hän tuo kesti. 154.000 km ilman huoltoa. Onkohan edes öljyjä vaihdettu, vai pelkästään lisätty tarvittaessa. Toisaalta, saman se näköjään maksaa korjata kerralla, kuin huoltaa säännöllisesti.

      • Eikötullutkaankalliiksi

        Siis ei joutunutkaa ostamaan uusia katteja ja lambdoja, vai?


    • Punainen_C5

      Auto saatiin kuitenkin hyvään ajokuntoon vaihtamalla tulpat ja puola.
      Tulpat 32€, puola 99 €.
      Katsastus on heinäkuussa, katsotaan sitten löytääkö katsuri muita vikoja.
      Siihen asti mennään näillä huolloilla.

      "If it's not broken don't fix it"

    • Näilläkestää

      Uudenaikaiset koneet (ehkä paria tyyppivikaiseksi tiedettyä mallia lukuunottamatta) antaa paljon tehoa vähällä kulutuksella ja vähillä päästöillä, ja ne saattaa jopa kestää melko paljon kilsoja.

      Mutta en tinkisi yhtään huolloista. En koskaan. Seuraan sekä kalenteria että kilsoja. En koskaan osta autoa jossa huoltokirja on "hukkunut" ja vaikka moni huoltaa autonsa paremmin kuin huoltofirma, niin "itse huollettu" voi olla myös huoltamatta jätetty. Ja vaikka nykyöljyt on notkeita niin lämmitän aina kun mahdollista. En anna turbon pyöriä ennenkuin öljy ehtii kiertää minuutin pari, enkä sammuta konetta ennenkuin turbo on kunnolla pysähtynyt.

    • bornintheusa

      Jos on lusikalla annettu, ei voi kauhalla vaatia. Citikan omistajaksi päädytään yleensä pakosta. Kun viikkorahat on juotu ja muija painostaa autoa ostamaan. Silloin päädytään citikkaa ja juodaa taas huoltamiseen tarkoitetut killingit. Sitten kehutaan miten halvaksi tulee autoilu... Rassukoilla. Onneksi USA.an ei sitikoita saa edes viedä. Siellä yhteiskunta huolehtii vähenpiosaisista.

      • Tyytyväinencitikisti

        Ai USA:ssä menee niin kivasti. Olen selvästi perillä sikäläisistänoloista


      • tarkennusta_kaivataan

        Kertoisitko vielä, miten USA:ssa yhteiskunta pitää huolta vähäosaisista? Ilmaisella terveydenhuollolla? Ilmaisella koulutuksella? Tuetulla asumisella? Jollain muulla tavalla?


    • C5vette

      Onnittelut 150tkm merkkipaalun saavuttamisesta C5:lla ilman suurempia ongelmia. Onko muut päässeet yhtä pitkälle?

      • HyvinOnKestänyt

        No mulla on kohta 200 000 ja täytyy sanoa että Vehon huollot on kalliihkoja mutta niitä ei ole määräänsä enempää.

        Ylimääräisiä käyntejä en muista viime aikoina olleen muita mutta yhtenä vuonna tuuletin sanoutui irti, se piti vaihtaa huoltojen välillä koska talvi teki jo tuloaan. Webastoa on pari kertaa säädetty.


    • greentomorrow

      En jaksa millään uskoa että citikalla pääsee 200tkm. USA.n tuotevastuulait tuli aikoinaa viennin esteeksi. Auto kun ei saa olla kertakäyttötuote vaikka citikkauskovaiset näin luulevat. Citikka on jonkinasteinen ympäristörikos lentelevine öljyineen ja irtoavine osineen. PSA ei kanna vastuuta tuotteistaan. Citikalle pitäisi määrätä erillinen ympäristömaksu. Esim. uudelle C5.lie 40K€.

      • VaikeaPaikkaUSA

        Niin, ayhdysvaltain tuotevastuulaki on tiukka, kuten tänä vuonna sekä Toyota että VW/Audi on saanut huomata. Toisaalta, kukapa sinne käskee viedä ruosteesta katkeilevat runkoja ja huijaussoftia, siinä mielessä oikeassa olivat.


    • Punainen_C5

      Todettakoon että auton hankintahinta oli hammas- ja moniurahihnojen vaihtohuollon hintainen (joka oli tehty huoltokijan mukaan). Joten kaikesta huolimatta ei ole hyvä hävinnyt.
      Kyseessä on siis perheen II auto.
      Muutaman sadan kilometrin ajon jälkeen ei OBD II muistissa ole vikoja.
      Tulppien ja puolan vaihdon jälkeen auto savusi melkoisesti, mutta lämmettyään kaikki toimii normaalisti.
      Ilmeisesti siis hetkellinen 10...20 litran bensankulutus kolmella pytyllä nilkuttaessa ei sittenkään rikkonut kattia tai lamdaa.
      Autoon aiotaan kyllä ihan lähiaikoina tehdä öljyn- ja suodattimen vaihto.

      Ykkös C5:lla on ajettu 243 tkm.

    • hoffaelää

      USA Trumpin johdolla tulee antamaan "tapporahaa" citikoista, että maan liikenneturvallisuus paranee. Tämä on fakta. Citikoiden salakuljetus maahan tulee loppumaan. USA.sa tällöin kaikki voittavat.
      Kommunistisessa Suomessa vielä muutama vesimeloni liputtaa citikan puolesta.
      Koska eivät ole koskaan kunnon auton kyytiin päässeet.
      Luuserimeininkiä.

    • Hoffa_was_cast_in

      hoffaelää has obsession about USA. Most probably impecunious wingnut.
      So limited wiew of world. Head belted to preclude scattering.

    • Brisk_premium

      Puolat rikkoontuvat helposti jos kärkiväli kasvaa liiaksi.
      Itse tarkistin ostamastani autosta tulpat.
      Ne olivat puhtaat ja kärjet kunnolliset, mutta yllätys oli että kärkivälit olivat mitä sattuu. Valmistaja antaa ohjeeksi 0,9...1,0 mm.
      Välit olivat kuitenkin 0,95...1,4 mm.
      Ilmeisesti merkkihuolto vaihaa tulpat tarkistamatta väliä, muuten noin iso vaihtelu ei voi olla mahdollinen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nainen kokki autossa kammottavan kuoleman sähköauto-Teslan syttyessä tuleen.

      https://www.is.fi/autot/art-2000011652873.html Näin vaarallisia sähköautopalot voivat olla.
      Maailman menoa
      71
      4921
    2. Persuja ei aluevaltuustoissa näy

      Ei tunnu persuja paljon paikalliset asiat kiinnostavan, vaan ainoastaan ulkomaalaiset, joku Israel ja Trumpin fanitus.
      Maailman menoa
      11
      3349
    3. Päivän Riikka: Uudenkaupungin autotehdas hiljeni

      Näin ne 100 000 uutta pysyvää ei-tempputyötä yksityiselle sektorille tämän hallituksen ansiosta syntyy. Työntekijöille j
      Maailman menoa
      20
      2632
    4. Kerro kaivattusi nimi tai nimikirjaimet

      🌠 Tähdenlento! Kirjoittamalla kaivattusi nimen tai nimikirjaimet tähän, saattaa toiveesi toteutua.
      Ikävä
      57
      1675
    5. Miksi pitäisit enemmän

      Minusta kuin siitä toisesta?
      Ikävä
      47
      1556
    6. Tämmönen höpsö

      Höpönassu mä olen. En mikään erikoinen…hölötän välillä ihan levottomia. Tykkäisit varmasti jos olisin siellä sun vieress
      Suhteet
      44
      1336
    7. Mitä meidän välillä

      Tulee tapahtumaan vai tuleeko mitään?
      Ikävä
      94
      1302
    8. Alkuvuodesta poistuu työttömyyskorvaus kaikilta joilla on säästössä rahaa

      Tippuu korvaukselta iso määrä työttömiä.
      Maailman menoa
      219
      1073
    9. Hiljaisuus

      Tarkoittaa välinpitämättömyyttä, henkistä väkivaltaa ja kiusaamista. Olet valinnut hiljaisuuden.
      Ikävä
      71
      985
    10. IS Viikonloppu 29.-30.11.2025

      Antti Skytältä 3-tasoinen ristikko. Pääkuvassa on harhauttava elementti, mikä saattaa hidastaa myös muiden kuin minun ra
      Sanaristikot
      51
      875
    Aihe