Uusi suomalainen purjevene suunnittelukilpailu

ideatkehiin

21

159

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ratkaisu on Pettersson-vene, joka on pitkä ja kapea. Kymmenmetrisellä veneellä leveyttä on vain pari metriä.

      Purjeveneessä pituutta pitäisi olla asuttavuuden turvaamiseksi 13 metriä, leveyttä 2,5 metriä. Veneen vakauttamiseksi pitäisi käyttää apuna tekniikkaa, siirrettäviä painoja ja painolastitankkeja.

      Kaiken lähtökohtana pitäisi olla kevyiden tuulten etenemiskyky ja suuri runkonopeus. Kyllä purjeveneen täytyy kulkea neljän sekuntimetrin tuulessa vähintään 7-8 solmua. Jos ei kulje, se on lotja eikä vene.

      • ideatkehiin

        Laitoithan spexisi myös tuonne sivustolle?


    • TS36

      Näytti siellä olevan ideoita jo olemassa. Matkin niitäkin, mutta minusta.
      - Kokoluokkatavoite 33, max36 jalkaa.
      - Pitää kulkea hyvin. Siis kevyt ja suuri purjepinta-ala. Pitäisi päästä plaaniin eli vähintään 13 solmun nopeuteen. Eli kantava ja leveä perästä.
      - Saattaa kyllä tarvia sitä varten sivulle kääntyvän kölin. Mutta se taitaa mennä liian syväksi satamia ajatelllen. Jos sen kääntää satamassa sivulle, pitäisi olla lisäksi siirrettä painolasti toiselle puolelle vesitankki tai joku, että vene pysyy suorassa. Tai sitten se nostoköli, jonka satamasyvyys noin 1.8 metriä.
      - Koko avotilan yli ulottuva kuomu, joka helppo laittaa pois tieltä. Myös kuomu ylhäällä pitää pystyä purjehtimaan.
      - Yksinkertaiset tilat salongin sohvat ja pöytä (voisi siirtää myös ulos), takakajuutta, toiselle puolen ehkä pieni takakajuutta, vessa, yksinkertainen pentteri. Ei puuta, paitsi joitakin jalopuulistoja voi olla koristeena.
      - Mitään kaappeja salonkiin ei tarvita. Eikä salonginsohvan alle mitää säilytystilaa. Ulkosäilytykseen vaan paikat fendareille 6kpl ja yksi matala, pitkä lokero. Ankkuriboksi keulassa on melko tarpeeton, perässä parempi paikka ankkurille.
      - kahden peräsimen huono puoli se, että satamassa ei käänny hyvin, kun potkurivirta ei osu peräsimeen. Olisiko kuitenkin yhdellä syvällä peräsimellä?
      - Maestro 345 voisi olla aika lähellä, kunhan hinta siihen saadaan painettua alas sallimalla kompromisseja.

      • Tavoitteenasi näyttää olevan jonkinlainen daycruiser -purjevene, ei sellainen, jossa yövyttäisiin muuten kuin hyvin satunnaisesti. Ei noilla spekseillä matkavenettä synny.

        Peräankkuri kelpaa vain lyhytaikaiseen pysähdykseen tai tilanteeseen, jossa keula on rannassa kiinni.


      • kuituukeppiin
        10-14 kirjoitti:

        Tavoitteenasi näyttää olevan jonkinlainen daycruiser -purjevene, ei sellainen, jossa yövyttäisiin muuten kuin hyvin satunnaisesti. Ei noilla spekseillä matkavenettä synny.

        Peräankkuri kelpaa vain lyhytaikaiseen pysähdykseen tai tilanteeseen, jossa keula on rannassa kiinni.

        Tuolla voi myös kryssiä ja lujaa! Jihaa!!


    • Ideatkehiin

      Minua kiinnostaa eniten sellainen noin 10 m vene jolla 4 henkeä pystyy purjehtimaan purjehtimaan Itämerellä ja Suomen saaristossa.

      Lisäksi näkisin että veneen " hinnat alkaen" malli olisi korkeintaan 75 k€ .
      Edellyttää tietenkin isoa sarjaa ja hyviä rahoitusvaihtoehtoja. Ehkä myös uutta ajattelua siinä että uuden purkkarin voisi
      hankkia muutkin kuin hyvätuloiset.

      • fretjkgffd

        Hei! Jos 75 keurolla sais uuden båtskin niin joka juntilla olis sellane, kele!


      • Unosailor

        Haluavatko purjehtijat siis pitää lajiaan jotenkin elitistisenä jolloin vain harvoilla olisi siihen varaa. Onko huono asia jos tavallisella keskituloisella palkansaajallakin olisi mahdollisuuksia ostaa uusi vene ?


      • mitä.haluat
        Unosailor kirjoitti:

        Haluavatko purjehtijat siis pitää lajiaan jotenkin elitistisenä jolloin vain harvoilla olisi siihen varaa. Onko huono asia jos tavallisella keskituloisella palkansaajallakin olisi mahdollisuuksia ostaa uusi vene ?

        Vain haluistako arvelet veneiden valmistuskustannusten muodustuvan?


    • ideoita

      Itse suunnittelisin veneen lähtemällä koko kesäksi purjehtimaan.Mukaan ottaisin ruutuvihon ja kynän,Aina kun joku idea tai tarve tulisi esiin kirjaisin sen ylös, millekkään idealle en sano ei.Kesän jälkeen vihko on varmaan täynnä,sieltä sitten poimimaan ideoita.

    • Taas-tyhmiä-talutetaan

      Onko ammattilaisilta taidot tai rahat loppuneet.
      Jos kyseessä on markkinatutkimus, niin onpa tosi halpahintaista kusetusta, jos taas tarkoitus on suunnitella "hyvä vene" niin viimeistään valmistumisvaiheessa tai oikeuksien myynnistä seuraa varmuudella riitaa, kenelle maksetaan ja mistä innovaatiosta, nykyään kun on muotia riidellä paljon pienemmistäkin tekijänoikeuksista.

      • C1R

        Jollain saattaa olla hyvä idea, muttei vähäisintäkään tarvetta rikastua sillä. Väittäisin jopa, että suurin osa ihmisistä haluaa auttaa vastikkeetomasti muita. Tämä suunniteluidea on kuten Linux, kaikki hyötyvät.


      • väärinsammutettu

        Muutenkin koko idea muistuttaa yleisönosastoa. Eivät sanomalehdetkään niitä julkaisemalla myy. Jos tuosta syntyy jotain, jota voidaan tuotantoon siirtää, se on todella ollut kaikkien etu.


      • Kuin_Linux__
        C1R kirjoitti:

        Jollain saattaa olla hyvä idea, muttei vähäisintäkään tarvetta rikastua sillä. Väittäisin jopa, että suurin osa ihmisistä haluaa auttaa vastikkeetomasti muita. Tämä suunniteluidea on kuten Linux, kaikki hyötyvät.

        Osasitpa ottaa hyvän esimerkin.
        Vapaan lähdekoodin ohjelmat ovat juuri niitä joiden jakeluista käydään eniten tekijänoikeusriitoja ja oikeuksia käyttää luvatta tai ilmaiseksi muiden ohjelmia vaikka ne olisivat vapaita GPL lisenssin mukaisia.
        Eli idea oli loistava ja kaikkien etu kunnes menestyksen myötä alkoi vimmattu rahastus ja jopa tahallinen haitanteko.

        Niin käy tässäkin, jos tuotteesta tulee menestys, joku varmuudella yrittää siitä hyötyä vaikka muilla olisi vilpitön tarkoitus vain auttaa.


      • väärinsammutettu
        Kuin_Linux__ kirjoitti:

        Osasitpa ottaa hyvän esimerkin.
        Vapaan lähdekoodin ohjelmat ovat juuri niitä joiden jakeluista käydään eniten tekijänoikeusriitoja ja oikeuksia käyttää luvatta tai ilmaiseksi muiden ohjelmia vaikka ne olisivat vapaita GPL lisenssin mukaisia.
        Eli idea oli loistava ja kaikkien etu kunnes menestyksen myötä alkoi vimmattu rahastus ja jopa tahallinen haitanteko.

        Niin käy tässäkin, jos tuotteesta tulee menestys, joku varmuudella yrittää siitä hyötyä vaikka muilla olisi vilpitön tarkoitus vain auttaa.

        Tuossa kohtaa se juttu onkin, "jos tulee menestys". Sellaisesta kun ei ole mitään pelkoa. Veneensuunnittelussa ei ole mahdollisuuksia mainittaviin läpimurtoihin, joitain detaljeja hyvällä onnella keksitään, mutta ei niihin tuotesuojaa saa kuitenkaan.


    • Veneen runkoon täytyy pystyä lisäämään tarvittaessa saunamoduli perään, sen pitäisi olla itsekelluva laakealla pohjalla, jottei veneen balanssi muuttuisi liikaa. Satamassa voisi salonki nousta hydraulisesti pari metriä ylös ja salongin alta paljastuisi kaksi makuuhyttiä parisängyillä. Niiden välinen seinä voisi olla haitarimallia, kun kerran seinä pitäisi taittua alas.

    • aluboksilentävä

      Lähtisin siitä että foilaava pitää olla. Runkohan voi tuolloin olla mikä vaan kuhan nousee siiville. Eli sellainen venytetty saippuakotelo jossa olisi mahdollisimman paljon suoraa linjaa, mutta sisätilavuutta kuitenkin reilusti seisomakorkeudella. Purjeratkaisuna ei kallistavaa mastoa vaan atk-järjestelmäohjatut liitopurjeet tai nostetta aiheuttavat siivet. Näin köliä ei tarvittaisi ja päästäisiin aika kivoihin yli 40 solmun nopeuksiin kovissa hiivareissa. Koko häkkyrä alumiinista. Sisätiloihin kaikki periaatteella että mitään lelukeittiötä tai multifunktioratkasitua ei olisi, ei mitään kompomissia jos on vessa, niin mitoitus ison perseen mukaan ja jos on keittiö niin ei mikään naurettava lelukeittiö, kuten lähes kaikissa veneissä on nykyisin. Kalusteetkin voisi hitsata/niitata aluminista niin tulisi kevyttä.

    • Ei-tikkaria

      Peräsin olisi vähintäänkin skegillinen, lapioperäsintä en huolisi veneeseen jolla tavallista kesälomareissua pidemmälle reissulle lähtisin.

    • Suunitelija

      Minusta veneen pitäisi perustua järjestelmään, jossa siivet keventäisivät runkoa kohtauskulmaa muuttamalla aina kun se uhkaisi kaatua. Tällä tavoin purjeala voitaisiin maksimoida.

      Kokeissa siipenä voitaisiin käyttää esimerkiksi harjoituskone Blanikin siipeä.

      https://www.youtube.com/watch?v=2uMZ9w7tbgc

    • sergeisergei

      Tsadissahan on nyt se Slussen-tapahtuma!
      Kandee tsekata jos sieltä löytyis joku venäläine start-uuppi. Nehän osaa kantosiivet, da?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      128
      6978
    2. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

      https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      162
      4284
    3. Vanhalle ukon rähjälle

      Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      52
      3426
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

      Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      490
      3054
    5. Purra hermostui A-studiossa

      Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      289
      2038
    6. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      36
      1703
    7. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

      Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      20
      1601
    8. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      91
      1543
    9. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      175
      1451
    10. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

      Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      15
      1406
    Aihe