Lihavien kohtelu - ero hoikkien kohteluun?

isohkoiita

Niin, olen siis nelikymppinen nainen, paino tällä hetkellä 123 kiloa. Laihdutettu siis 7, ja varmaan pitäisi jaksaa vähintään 30-40 kiloa vielä laihdutella.

Olen siinä mielessä harvinainen tapaus, että painoni on vaihdellut aikuisena 58 kilon ja 130 välillä. Laihdutin nimittäin 13 vuotta sitten painoa yli 60 kiloa. Häpeä tunnustaa, että nyt olen saanut sen takaisin, ja joudun saman urakan tekemään TAAS. No, kuitenkin, tarkoitus oli puhua lihavien kohtelusta. Minä olen huomannut, juuri tuon painonvaihtelun vuoksi, että lihavaan ja hoikkaan suhtaudutaan ihan eri tavoin. En usko kuvittelevani, kun olen huomaavinani esim. hoikissa/normaaleissa naisissakin sellaisia tietynlaisia inhon tai väheksynnän tunteita lihavaa kohtaan. Itse en normaalina kokenut niin, kai siksi, kun tiesin miten vaikeaa lihavalla voi muutenkin olla, ilman ympäristön tuomitsemisia.

Oletteko te muut huomanneet saavanne erilaista kohtelua lihavina, kuin joskus hoikkina, tai kuin hoikat ystävänne saavat? Tuntuu joskus kuin tietynlaisia hoikkia ihmisiä melkein raivostuttaisi se, että lihava on "päästänyt itsensä tuohon kuntoon". Pelkäävätkö he kenties tulevansa samanlaisiksi?

Uskallatteko lihavina kuntosaleille ja uimahalleihin? Itse kävisin mielelläni uimassa, mutta en ole kehdannut mennä. Viimeksi kun laihdutin, niin aloitin uimahallikäynnit joskus, kun paino oli n. 80 kilon kieppeillä. Nyt painoa on niin paljon, että arastelen mennä, vaikka uinti liikuntamuotona olisi minulle oikein hyvä - ei rasita niveliä. Kuntosaliakin tahtoisin kokeilla, mutta lehdissä olleet kertomukset lihavien syrjinnästä ja kiusaamisesta saleilla ovat saaneet epäröivälle kannalle. Pitää varmaan kohta olla kuntosaleja ym. ihan pelkästään lihaville, niin uskaltaisi mennä.

2

215

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nauti_elämästä

      Siellä sisällä olet sinä itse. Olet. Ja olet aina ollut.
      Elä itse omaa elämäsi. Se on sinun. Sinun oma elämä.

      Jos tykkäät uimisesta, mene uimaan.
      Jos haluat kuntosalille, mene ja kokeile.

      Jos jotakuta nyppii olemuksesi taikka painosi, se on hänen ongelma, ei sinun.

      Ihminen on kaunis, jokainen ihminen on kaunis, kun jaksaa hymyillä ja iloita.

    • Kulttuurin.kääntöpuoli

      Lihavia ei tulisi kohdella huonosti. Lihavista ihmisistä ja lihavuudesta on myös hyötyä, esimerkiksi:
      1. Lihava syö enemmän ja ostaa enemmän ruokaa, tai sellaista ruokaa mitä laihat eivät syö. Lihavista on hyötyä siis kauppiaille ja ruokatuotteiden valmistajille. Ostetusta ruuasta menee veroja valtiolle ja asiakkaan tekemillä ostoksilla on työllistävä vaikutus yrityksille.
      2. Ilman lihavia kukaan ei voisi sanoa olevansa hoikka, laiha tai sirorakenteinen, kun kaikki olisivat saman kokoisia. Lihavat siis nostattavat normaalipainoisten itsetuntoa.
      3. Joillakin ihmisillä on fetissejä lihavia ihmisiä kohtaan. Jos lihavia ei saisi olla, eivät saisi nämä lihavuusfetissin omaavat ihmiset tarpeeksi tyydyttävää seksuaalista nautintoa.
      4. Rasva kehon ympärillä pitää vaatteita paremmin lämpimänä ja erityisesti Suomen kaltaisissa kylmissä maissa siitä on silloin hyötyä.
      5. Ylimääräinen rasva kehon ympärillä suojaa jonkin verran sisäelimiä esimerkiksi puukotuksen uhriksi joutuessa.
      6. On olemassa ihmisiä, jotka pitävät isokokoisia ja muodokkaita ihmisiä kauniina ja puoleensa vetävän näköisinä. Lihavat tuntuvat halatessa myös mukavan pehmeiltä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      91
      6450
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      25
      2614
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      32
      2190
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      72
      1870
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1651
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      6
      1437
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1357
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1341
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1279
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1233
    Aihe