"Klo 21:10 Laulujen jälkeen pojat vetelevät firman(eli RY:n) pihalla raitista ilmaa keuhkoihinsa, tosin filtterin läpi."
noin kirjoittaa uusin Päivämies fiktiivisessä tarinassa joka kertoo uskovaisen nuoren seurapäivästä.
Kai se tupakointi on ihan suotavaakin, kun kerran siitä noin kirjoitetaan Päivämies-lehteenkin!
Vautsivau, norttikauppaan mars.
Nuorten tupakointia ei paheksuta
19
2266
Vastaukset
- sitä
kunnon vl-rieskaa.
- JanHus
lipsahduksena sitä lausetta lehdessä.
Itse paheksun sekä nuorten, että vanhempien tupakointia, mutta olen kuitenkin myös suvaitsevainen.
Neuvo
Älkäämme koskaan olko norttinörttejä!- kantasi
- lipsahdukseen
Kyseinen artikkeli kirjoitti nuorista, ja kyllä tuo tupakointi aika yleistä nuorison keskuudessa on. Ainoa vaan, että vl:ssä sitä pidetään sellaisena "cool"-juttuna, joka on "ainoa sallittu pahe". Ei tule kyllä mieleen montaakaan kirjoitusta, jossa olisi käsitelty tupakoinnin vaaroja. Joka on aika lailla outoa, koska tupakoinnista kyllä "maailmassa" puhutaan aika lailla, nimenomaan niistä vaaroista ja sitä ollaan monissa ravintoloissakin kieltämässä.
Kyseisestä artikkelista vielä. Luulen siis että se ei mikään lipsadus ollut, koska nämä kirjoitukset menevät enemmän kuin yhden silmäparin läpi, ennenkuin päätyvät ko. lehteen.
- Vl-isä
Minusta koko juttu oli outo. Miksi halutaan kirjoittaa noin "menevästi"? Mitä tarkoitusta tällainen artikkeli palvelee?
- vl2003
Minuakin ihmetytti. Minullakin särähti korvaan tuo tupakoinnin tekeminen jollakin tavalla humoristiseksi asiaksi.
vl2003 kirjoitti:
Minuakin ihmetytti. Minullakin särähti korvaan tuo tupakoinnin tekeminen jollakin tavalla humoristiseksi asiaksi.
kyllä sitä ollaan paheksuttu. Ei kovin kauankaan (ehkä vajaa pari vuotta sitten), kun kuulin puhujan suusta sellasta, että ei se ole hyvä. Että olis hyvä olla raittiit elämäntavat. Ja tupakasta mainitsi.
Joskus 80 tai 90-luvun Siionoin Keväissä on tupakan "pahuudesta" kirjoitettu...
Ei se ole ollenkaan hyvän näköistä ja tapaista ja terveellistä. Se ei myös ollut kovin kiva, että suviseuroissa oli tupakkapiste. Jotka polttaa, vois polttaa hiljaa, ja ei näkyvästi. Ja hei, apteekissa on tabletteja tai jotain, joitten avulla siitä vois päästä irti.
Tuo kieli, jota PÄivämiehessä ko.artikkelissa oli, kuvasti aika nuorten kieltä. Tietyn jengin kieltä se oli, jos on tiiviisti yhdessä saattaa jossakin tapauksessa tuollainen kieli muodostua ja se on sisäpiiriläisten mielestä hauskaa, mutta ulkopuoliset eivät välttämättä ymmärrä tuollaista. Ikäluokka ehkä jotain yläasteikäisiä tai siinä alle parikymppisiä, ei ainakaan kovin paljon yli. Joka tapauksessa jengikieltä ja nuorisokieltä.- Elvi
vl2003 kirjoitti:
Minäkin oudoksuin sitä kirjoitusta. Oli yritetty tehdä oikein raflaava juttu. Ei ole sovelias Päivämieheen tuollainen. :(
- onko se lieventävä asianhaara?
Leenu.n kirjoitti:
kyllä sitä ollaan paheksuttu. Ei kovin kauankaan (ehkä vajaa pari vuotta sitten), kun kuulin puhujan suusta sellasta, että ei se ole hyvä. Että olis hyvä olla raittiit elämäntavat. Ja tupakasta mainitsi.
Ei se ole ollenkaan hyvän näköistä ja tapaista ja terveellistä. Se ei myös ollut kovin kiva, että suviseuroissa oli tupakkapiste. Jotka polttaa, vois polttaa hiljaa, ja ei näkyvästi. Ja hei, apteekissa on tabletteja tai jotain, joitten avulla siitä vois päästä irti.
Tuo kieli, jota PÄivämiehessä ko.artikkelissa oli, kuvasti aika nuorten kieltä. Tietyn jengin kieltä se oli, jos on tiiviisti yhdessä saattaa jossakin tapauksessa tuollainen kieli muodostua ja se on sisäpiiriläisten mielestä hauskaa, mutta ulkopuoliset eivät välttämättä ymmärrä tuollaista. Ikäluokka ehkä jotain yläasteikäisiä tai siinä alle parikymppisiä, ei ainakaan kovin paljon yli. Joka tapauksessa jengikieltä ja nuorisokieltä.yrität selkeästi puolustaa päivämihen linjaa kun ovat julkaisseet jutun tuollaisena.
- vl2003
Leenu.n kirjoitti:
Tuo kieli, jota PÄivämiehessä ko.artikkelissa oli, kuvasti aika nuorten kieltä. Tietyn jengin kieltä se oli, jos on tiiviisti yhdessä saattaa jossakin tapauksessa tuollainen kieli muodostua ja se on sisäpiiriläisten mielestä hauskaa, mutta ulkopuoliset eivät välttämättä ymmärrä tuollaista. Ikäluokka ehkä jotain yläasteikäisiä tai siinä alle parikymppisiä, ei ainakaan kovin paljon yli. Joka tapauksessa jengikieltä ja nuorisokieltä.Minusta on hyvä, että tupakan vaaroja pidetään esillä. Mielestäni näin on tehtykin, ainakin silloin kun itse olin nuortenilta- ja raamattuluokkaikäinen. Tässäkin on kuitenkin muistettava, että SRK ja paikalliset rauhanyhdistykset eivät ole ensisijaisesti terveysvalistusorganisaatioita.
Mitä tulee suviseurojen tupakanmyyntiin, niin minusta kysymyksessä on yksi tuote muiden joukossa, jota ei ole syytä synniksi lukea. Terveysvaarojen takia on mukava huomata, että tupakoivia on vuosi vuodelta vähemmän. Tämä ei saisi kuitenkaan johtaa tupakoivien syyllistämiseen tai halveksimiseen.
Tuosta Päivämiehen jutusta olisin jättänyt tuon tupakointia ihannoivan kohdan pois, muuten juttu ei sinänsä minua häirinnyt. - näppynaama
vl2003 kirjoitti:
Minusta on hyvä, että tupakan vaaroja pidetään esillä. Mielestäni näin on tehtykin, ainakin silloin kun itse olin nuortenilta- ja raamattuluokkaikäinen. Tässäkin on kuitenkin muistettava, että SRK ja paikalliset rauhanyhdistykset eivät ole ensisijaisesti terveysvalistusorganisaatioita.
Mitä tulee suviseurojen tupakanmyyntiin, niin minusta kysymyksessä on yksi tuote muiden joukossa, jota ei ole syytä synniksi lukea. Terveysvaarojen takia on mukava huomata, että tupakoivia on vuosi vuodelta vähemmän. Tämä ei saisi kuitenkaan johtaa tupakoivien syyllistämiseen tai halveksimiseen.
Tuosta Päivämiehen jutusta olisin jättänyt tuon tupakointia ihannoivan kohdan pois, muuten juttu ei sinänsä minua häirinnyt.Ei SRK ole ensisijaisesti terveysvalistusta pitävä organisaatio, mutta kun miettii mitkä ovat tupakan terveyshaitat niin on tekopyhää vähätellä tupakointia.
Jos tupakan vaarat olisivat olleen tiedossa kunnolla jo vaikkapa 80v sitten, niin tuskin lestadiolaisetkaan polttaisivat.
Kyseessä on erittäin paha tapa jota ei haluta tuomita suoraan, kun se pahentaisi polttajia. Mutta entä me joita itse tupakointi pahentaa? - vl2003
näppynaama kirjoitti:
Ei SRK ole ensisijaisesti terveysvalistusta pitävä organisaatio, mutta kun miettii mitkä ovat tupakan terveyshaitat niin on tekopyhää vähätellä tupakointia.
Jos tupakan vaarat olisivat olleen tiedossa kunnolla jo vaikkapa 80v sitten, niin tuskin lestadiolaisetkaan polttaisivat.
Kyseessä on erittäin paha tapa jota ei haluta tuomita suoraan, kun se pahentaisi polttajia. Mutta entä me joita itse tupakointi pahentaa?Vähättelinkö tupakointia? Onko joku vähätellyt? Suuri enemmistö myös vl-uskovaisia pitää tupakointia kauhistuksena (vaikkakin vain ääritapauksissa joku pitää sitä syntinä).
Muistaakseni esimerkiksi SRK:n rippikoululeireillä on myös henkilökunnalta tupakointi kielletty. Eiköhän SRK ole tehnyt tässä asiassa voitavansa.
Se, että pahennut tupakoinnista, on kokonaan toinen asia. Valitettavasti(?) yksittäinen ihminen ei voi omilla pahentumisillaan ohjata suuren ihmisjoukon käyttäytymistä. - mutta joku toinen taho
vl2003 kirjoitti:
Vähättelinkö tupakointia? Onko joku vähätellyt? Suuri enemmistö myös vl-uskovaisia pitää tupakointia kauhistuksena (vaikkakin vain ääritapauksissa joku pitää sitä syntinä).
Muistaakseni esimerkiksi SRK:n rippikoululeireillä on myös henkilökunnalta tupakointi kielletty. Eiköhän SRK ole tehnyt tässä asiassa voitavansa.
Se, että pahennut tupakoinnista, on kokonaan toinen asia. Valitettavasti(?) yksittäinen ihminen ei voi omilla pahentumisillaan ohjata suuren ihmisjoukon käyttäytymistä.ilmeisesti :)
vl2003 kirjoitti:
Minusta on hyvä, että tupakan vaaroja pidetään esillä. Mielestäni näin on tehtykin, ainakin silloin kun itse olin nuortenilta- ja raamattuluokkaikäinen. Tässäkin on kuitenkin muistettava, että SRK ja paikalliset rauhanyhdistykset eivät ole ensisijaisesti terveysvalistusorganisaatioita.
Tuosta Päivämiehen jutusta olisin jättänyt tuon tupakointia ihannoivan kohdan pois, muuten juttu ei sinänsä minua häirinnyt.Mä olen kuullut tuosta jutusta hieman "negatiivista" palautetta. Että se juttu on ihmetyttänyt.
- se siitä
paheksuta. samaan aikaan ollaan huolissaan monista asioista maailmassa. kaksinaamaisesti jätetään huomaamatta lasten ja nuorten tupakointi, unohtaen että jokainen alle 18 tupakoija rikkoo suomen lakia...
- sitä
"vain me" kaksinaamaisuutta. Norttia kehiin ja korvakorut, TV, puuteri, hiusväri, mascara yms. visusti piiloon.
- raitista
sitä kirjoitti:
"vain me" kaksinaamaisuutta. Norttia kehiin ja korvakorut, TV, puuteri, hiusväri, mascara yms. visusti piiloon.
ja alkoholi piiloon sekin on pahasta.
- ,,,
,,,
- Kaapo
Tuo ilmaus raittiin ilman vetämisestä filtterin läpi, sehän on mainiota ironiaa. Kuka siinä tupakointia ihailee. Älkää nyt hyvät ihmiset olko noin tosikkoja.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Korjaa toki jos...
Koet että ymmärsin sinut kuitenkin aivan väärin. Jännittäminen on täyttä puppua kun et muitakaan miehiä näköjään jännitä293315- 1201321
Ellen Jokikunnas paljasti somessa ison perheuutisen - Ralph-poika elämänmuutoksen edessä!
Ellen Jokikunnas ja Jari Rask sekä Ralph-poika ovat uuden edessä. Tsemppiä koko perheelle ja erityisesti Ralphille! Lu101265- 711028
- 581021
Nainen, jos kuuntelet ja tottelet, niin sinulle on hyvä osa
Ominpäin toimiessasi olet jo nähnyt mihin se on johtanut. Olen jo edeltä sen sinulle kertonut ja näen sen asian ja totuu1871006olet kaiken rakkauden arvoinen
Olisinpa kertonut kuinka rakastuin sinuun. Kuinka hyvältä tunnuit siinä lähelläni, kunpa en olisi väistänyt vastapäätyy26957Olisi kiva
Tietää, mitä oikein ajattelet minusta tai meistä? Mitä meidän välillä on? Salattua tykkäämistä, halua, himoa? Onhan tämä38921Mikä koirarotu muistuttaa kaivattuasi eniten?
Koirien piirteet muistuttavat usein ihmisten ja omistajiensa piirteitä.66900Oot mun koko maailma
Ei ole koskaan ollut ketään, joka olisi niin täydellinen minulle kuin sinä mies ❤️ Ikävöin sua🥹78855