Kovin vaikuttaa melkoiselta viritykseltä ja paljon näyttää olevan liikkuvia osia mutta toimivalta näyttää:
https://www.youtube.com/watch?v=_gEJ3RJYiYc#t=230.734214
tuuliperäsin
6
217
Vastaukset
- entäHydrovane
Jos haluat välttää naruvälityksiä veneesi rattiin, valitse mieluummin toisen tyyppinen tuuliperäsinmalli. Hydrovane on yksinkertainen ja erittäin luotettava (oma kokemus pallonkierrosta ja parista Atlantin ylityksestä sen avulla). Siinä ei ole naruvälityksiä eikä edes servolapaa kuten on linkkisi Sailomatissa tai on esim. saksalaisessa Windpilotissa.
Itse pidän tuuliperäsintä välttämättömänä varusteena pitkänmatkan cruising-veneessä. Nykyinen tuuliperäsimeni on Monitor. Erinomainen ja luotettava sekin.
Perehdy muihinkin kuin Sailomatiin, jos olet hankkimassa.- tutkivapurjehtija
Hyvä kokemusperäinen kommentti!
- nettipurjehtija
Tuuliperäsimiä on ainakin kymmentä eri merkkiä ja niiden toimintaperiaatteissa on pieniä eroja. Jotkut käyttävät veden virtausta vahvistimena, eli veneen peräsimen kääntämiseen tarvittava voima tulee vedestä. Jotkut toimivat itse toisena peräsimenä, eli veneen omaa peräsintä ei käännetä. Joissain on näiden yhdistelmiä. On ruoriohjaukseen integroituja malleja ja köysivälitteisiä. Jne.
Edellä kehotettiin perehtymään muihinkin kuin Sailomatiin. Omalta linkkilistaltani löytyy tällaisia merkkejä, joihin perehtyä:
Aries http://www.ariesvanegear.com/
CapeHorn http://www.capehorn.com/
Fleming http://www.flemingselfsteer.com/
Hydrovane http://www.hydrovane.com/
Mister Vee http://www.mistervee.com/
Monitor http://www.selfsteer.com/
Norvane http://www.selfsteering.com/
Sailomat http://www.sailomat.com/
Windpilot http://windpilot.com/
Voyager http://www.voyagerwindvanes.com/
Youtubesta ja ulkomaisilta keskustelufoorumeilta löytyy kokemuksia noista. Kaikki linkit toimivat tätä kirjoitettaessa, mutta valmistajien olemassa olosta en mene takuuseen. Kuinka venekohtainen Hydrovane on? Muistelen lukeneeni, että sen ohjausteho ei riitä kaikkiin veneisiin.
- entäHydrovane
AsiallinenSavolaismies kirjoitti:
Kuinka venekohtainen Hydrovane on? Muistelen lukeneeni, että sen ohjausteho ei riitä kaikkiin veneisiin.
Hydrovanea valmistetaan eri kokoisiin veneisiin. Oma veneeni oli purjehdusvarustuksessa 15 tn painoluokkaa.
Kertaakaan yli 40.000 mpk aikana ei ollut sitä tilannetta, ettei Hydrovane tuulessa olisi toiminut riittävän tehokkaasti - ei edes täysmyötäisessä. Vahinkojiippiä se ei tehnyt kertaakaan. Ohjauskyky oli sitä parempi mitä enemmän oli tuulta.
Ohjauksen tehottomuus koskee kaikkia tuuliperäsimiä ja niitä tilanteita, jolloin suhteellinen tuuli on vähäinen - esim. lenssi heikossa tuulessa. Silloin autopilotti on parempi. Aikoinaan yksinpurjehduskisoissa Atlantin yli tai pallonympäri miltei joka veneessä oli tuuliperäsin. Nykyisin kisaveneet ovat niin nopeita, että myötiksillä suhteellinen tuuli putoaa vähäiseksi. Missään ei enää näe tuuliperäsimia. Perinteisen malliset pitkänmatkan cruisingveneet on eri asia. Niissä tuuliperäsin on edelleen hyvä ratkaisu. "Ohjauksen tehottomuus koskee kaikkia tuuliperäsimiä ja niitä tilanteita, jolloin suhteellinen tuuli on vähäinen - esim. lenssi heikossa tuulessa."
Ajattelin vain, että ensimmäisessä postauksessa esitelty peräsin olisi herkempi reagoimaan, koska siinä liike vahvistetaan.
Jos nyt olen oikein ymmärtänyt, niin Hydrovane on peräsin itsessään, kun taas esitellyssä laitteessa liikutellaan vain pientä apuevää, jonka avulla pystytään tuottamaan peräsimeen suuri voima. Ehkä olen kuitenkin ymmärtänyt väärin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1367569Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde361843Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja251840- 911603
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1791525Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p104968- 49900
Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme
Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri28800- 31749
- 241717