Ahdistustako?

Ahdistunutko

Miten täällä pärjäävät muut, joita kaikki säännöllisyys ahdistaa? Kokemuksia?

Itse käyn koulua jota on vain ma-ke, eikä ole montaa viikkoa milloin olisin joka päivä kouluun pystynyt menemään.
Entisessä 3-vuorotyössä pärjäsin hyvin, kun usein samana päivänä pystyi vielä vaihtamaan vuoron. Siellä en pystynyt jatkamaan, kun asiakaspalvelutilanteet ahdistavat liikaa.

Ahdistun myös liian "tutuiksi" tulevista ihmisistä, kerran pari pystyn käymään vaikka lenkillä yhdessä, sen jälkeen alkaa ahdistamaan ja keksin kaikkia verukkeita ja siihen se sitten jääkin. Eikä kyse olisi siitä etten viihtyisi ihmisen kanssa, niin vaan käy aina. Ja lopulta olen tyytyväinen, että pääsin eroon "siitä rasittavasta tyypistä", vaikka ei niissä ihmisissä todellisuudessa mitään vikaa ole ollut. :/

Muilla samanlaisia kokemuksia?

5

58

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Artsi5676

      Se on ahdistusta jos niin päätät, vaikkei se sitä tarvi olla. On ihan normaalia meille ihmisille. Turha miettiminen pois ja antaa mennä vaan.

    • säännöllistä

      Miksi käyttää sanaa "ahdistus" tälläisestä? Onko "ahdistus" jotenkin muotisana nykyisin?

      Ahdistun kun ei ole sitä ja sitä kaupassa, ahdistun kun ei kulje useammin linja-autoja?

      Voihan se olla vain että kyllästyt heidän samantapaisiin loruiluihin.
      Tai että et vain tykkää niistä oppiaineista.

      Säännöllisyys on sekä hyve että paha. Jotta yhteiskunta toimii, niin pitää olla säännöllisyyksiä. Mitä tulisi jos koulut olisi auki vain joinain viikkoina ja tunteja pidettäisiin milloin sattuu?

      Voi opettaa itseään.
      En ennen tykännyt astiapesusta enkä siivoamisesta.
      Nykyisin on ihan kivaa.

      Ottaa vaan itseään niskasta kiinni.

      • Ahdistunutko

        Tunnistan kyllästymisen ja ahdistuksen toisistaan, tuskin itsekään sekoitat niitä keskenään? Kyllästymiseen harvemmin, jos koskaan, kuuluu fyysisiä ja psyykkisiä oireita, joita taas ahdistukseen liittyy pitkä lista.

        Kaipasin vertaistukea muilta, jotka kokevat vastaavaa.

        Minulla on dianosoitu mm. ahdistus, paniikkihäiriö ja masennus. Sinänsä nimimerkkini on harhaanjohtava, en kaipaa vastausta siihen onko ahdistukseni ahdistusta..

        Itseään niskasta kiinni, niinkö? Mitähän teet tällä palstalla, jos et ymmärrä tippaakaan kuinka mieli toimii. Vai luuletko, että minusta (ja muista) mielen ongelmista kärsivistä on jotenkin mukavaa sairastaa näitä sairauksia? Ja että emme vaan "ota itseämme niskasta kiinni" parantuaksemme?

        En missään vaiheessa viestiäni toivonut esim. koulujen olevan vapaammin auki - se kun ei ole tässä ongelmana. Ongelma on oma ahdistukseni säännöllisiin asioihin. Niinpä minä ymmärrän ongelman olevan minussa itsessäni, ei ympäröivässä maailmassa. Siltikään "niskasta kiinni!" ei ole ratkaisu tähän.


    • Artsi3244

      Ahdistuksessa on pitkälti kyse pitkäaikaisista pelko/jännitystiloista, joita ei olla purettu.

      Tärinäterapia netistä kannattaa tsekata. Siitä saattaa olla iloa monelle, sillä se purkaa juuri näitä pelko/jännitystiloja tehokkaasti.

    • vertainenn

      Täällä ilmoittautuu yksi joka asiasta ahdistuva yksilö. Työelämä on ollut minulle todella haasteellista. Nyt olen kuitenkin sinnittelyt samassa työssä vuoden päivät. Silti edelleen joka aamu jollain tapaa ahdistaa töihin meno. Pahimpina aamuina oksettaa ja joskus jopa oksennan. Pahimpia ovat ne aamut kun olen tehnyt jonkin virheen/mokan töissä. Virheilläni ei ole mitään suurempia seuraamuksia mutta olen mestari kehittelemään katastrofeja. Ja mun työ on sellainen että niitä virheitä tulee väkisin aina välillä. Mulla on lääkityksenä cibralex ja opamox tarvittaessa, jonka itseasiassa otan lähes joka arki aamu (15mg). Annostuksen olen saanu pidettyä samana, se vie ahdistuksesta sen pahimman huipun. Takana on 4 vuoden terapia jonka lopetin kun ei ollut enää mitää puhuttavaa. Diagnooseina on keskivaikea masennus sekä ahdistuneisuushäiriö.

      Mun on myös vaikea tutustua uusiin ihmisiin. Haluan pitää ns. uudet tuttavuudet etäisinä. Teen myös samoin kun sinä että pari kertaa voin käydä esim. juuri lenkillä tai leffassa ym. uuden tutun kanssa. Sitten alan sanoa etten nyt ehdi jne. Ei se toinen sitten montaa kertaa jaksa kysyä kun aina vastaus ei. Mä jotenkin häpeän omaa elämääni siis mun epäonnistumisia (kesken jääneitä opintoja, niitä useita työsuhteita joista olen irtisanoutunut ahdistuksen vuoksi ym.) En myöskään halua seurustella (rakastan sitä että mulla on ihan oma koti jossa ei mun lisäksi ole ketään) enkä halua lapsia. Näitä saa aina selitellä ja monikaan ei oikein tajua. Mulla on muutama ystävä jotka olen tuntenut jo niin monta vuotta ettei heille juurikaan tarvitse mitään selittää sillä he tietävät jo historiani.

      Mä vihaan näitä kommentteja että ota ittees niskasta kiinni ja tuultapäin. Helpommin sanottu kuin tehty. Me joilla on ahdistuneisuushäiriö yleensä tunnemme jännityksen, pelon ym. paljon vahvempana ja lamaannuttavampana. Lisäksi moni sanoo että kaikki jännittää ja ahdistaa ja se kuuluu osana elämää, näin on, mutta kun sulla on ahdistuneisuushäiriö se jännitys ja ahdistus ei ole mitään pientä ja siedettävää vaan se on pahimmillaan täyttä helvettiä. Vertauksena vois ehkä mainita vaikka pahan ahtaanpaikankammon. Mieti tyyppiä joka menee erehdyksissä pienehköön hissiin parin muun tyypin kanssa ja hissi jää jostain syystä jumiin. Tämä ahtaanpaikan kammoinen saattaa mennä aivan paniikkiin, hyperventiloida ja ties mitä. Tai jos joku pelkää kuollakseen hämähäkkejä ja hyppää pöydälle pakokauhussa. Ahdistuneisuushäiriötä sairastavalla tulee nämä aivan samat tunnereaktiot ahdistavassa tilanteessa. Esim itselläni on sosiaalinen fobia minkä takia en voisi olla asiakaspalvelussa. Palvele siinä sitten asiakasta kun sulla toi tunne kun tuolla ahtaanpaikankammoisella tai tuolla jolla on araknofobia, on ihan helvetin hauskaa ja varsinkaan kun kukaan ei tajua mitä käyt läpi pääsi sisällä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      386
      1512
    2. Minua itkettää tämä tilanne

      Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
      Ikävä
      105
      1288
    3. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      116
      1210
    4. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      164
      1139
    5. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      44
      987
    6. Minulla oli tunteita

      Tein itsestäni pellen. Sait hyvät naurut ja minä 💔
      Ikävä
      63
      906
    7. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      32
      816
    8. Suomen Pallolitto: Tasoryhmät lasten jalkapallossa - Erätauko-tilaisuus ma 20.5.2024

      Tasoryhmät lasten ja nuorten jalkapallossa herättävät paljon keskustelua. Mitä tasoryhmät ovat ja mikä on niiden tarkoit
      Suomi24 Blogi ★
      0
      810
    9. Susanne Päivärinta kirjassaan: Sannalla nousi valta päähän, Big Time!

      Päivärinta toteaa ettei ole nähnyt kenenkään muuttuvan niin totaalisesti kuin Marinin, eikä siis todellakaan parempaan s
      Maailman menoa
      91
      804
    10. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      167
      691
    Aihe