Valmistuin viime keväänä ja ajattelimpa, että onpa kiva kun pääsin alaa vastaaviin töihinkin.
Mutta ihan käsittämätöntä. Kela vaati minua maksamaan viime kevään opintotuet takaisin, koska vuosituloni ylitti 12 000 euroa. Siis minä valmistuin keväällä norminmukaisesti, menin töihin ja yhtäkkiä pätkähti kelan lasku. En ollut ajatellut, että nuo opintotuen normit vaikuttavat vielä valmistumisen jälkeenkin.
Nyt on joka penni "tukea" maksettu takaisin palkasta ja köyhyysloukku vain jatkui. Vuokra on lähes puolet palkasta, että näin. Millä kela kuvittelee ihmisten elävän, pyhällä hengellä?
Ei ole mitään opintotukea, joka pennihän pitää maksaa valmistumisen jälkeen takaisin. Vitun kiero systeemi!!!
Tuet takaisin maksuun Kelalle, perkele!
18
2071
Vastaukset
- valmistunut
Ilmeisesti opiskeluaikana ei olisi pitänyt käydä töissä vaan nostaa opintolainaa. Opiskeluaikana työssäkäynti laski jo valmiiksi alhaista vapaa tulon rajaa. Tai sitten viisasta on olla nostamatta koko opintotukea, mutta vaikeaksi menee opiskelu silloin.
En ymmärrä tätä systeemiä. Ne jotka valmistuvat ja pääsevät jopa töihin saavat raippaa ja laskua niskaan. Pitäisikö töitä tehdä sitten nälkäpalkalla, sanoa työnantajalle "kuule voisitko maksaa mulle tosi pientä palkkaa, kun kela muuten laskuttaa mua 15% korkojen kera".
Vittu tässä oo mitään järkeä. On helvetin kannustava tämä systeemi. Voi vittu.- Itsekin valmistunut
Aivan oikein; opintotukihan koostuu opintorahasta, opintorahan asumislisästä ja opintolainasta. Opintorahan tarkoitus on mahdollistaa täysipäiväinen opiskelu. Jos käyt töissä, ei sinun kuulukaan nostaa opintorahaa. Olisit ottanut lainaa, jos palkkasi ei ollut tarpeeksi hyvä.
Minä ymmärrän systeemiä. Suomessa on loistavaa olla opiskelija, opiskelu on käytännössä ilmaista ja valtio maksaa tukea, jota ei tarvitse maksaa takaisin, jos osaa hiukan laskea. Vastaava järjestelmä ei monesta maasta löydy.
Mitä vittua menit nostamaan sitä tukea kun olit töissä??? Onko mahdotonta lukea ne muutamat sivut siitä KELA:n vihkosesta. Olisit säästynyt ongelmilta. - valmistunut
Itsekin valmistunut kirjoitti:
Aivan oikein; opintotukihan koostuu opintorahasta, opintorahan asumislisästä ja opintolainasta. Opintorahan tarkoitus on mahdollistaa täysipäiväinen opiskelu. Jos käyt töissä, ei sinun kuulukaan nostaa opintorahaa. Olisit ottanut lainaa, jos palkkasi ei ollut tarpeeksi hyvä.
Minä ymmärrän systeemiä. Suomessa on loistavaa olla opiskelija, opiskelu on käytännössä ilmaista ja valtio maksaa tukea, jota ei tarvitse maksaa takaisin, jos osaa hiukan laskea. Vastaava järjestelmä ei monesta maasta löydy.
Mitä vittua menit nostamaan sitä tukea kun olit töissä??? Onko mahdotonta lukea ne muutamat sivut siitä KELA:n vihkosesta. Olisit säästynyt ongelmilta.ei paljon makseta vuokraa ja elämistä!
Opintolaina meni hammaslääkärikuluihin ja tietokoneeseen, joka on must meidän alalla.
Suomessa on kova verotus ja paskat palkat. Työnteolla täällä ei kukaan tuu rikastumaan.
Suomessa on hyvä järjestelmä tavallaan, mutta eipä täällä rehellisellä palkkatyöllä jos sitä nyt sattuu saamaan leveästi elellä. Jenkeissä palkkaluokat ovat vähän eri maata, koulutuksen kustannukset tosin myös.
Tottakai mä tiesin tulorajat, jotka vaikuttavat opintotuen saamiseen. Sitä en tiennyt, etten saa tienata valmistumisen jälkeen paljon mitään, ilman että joudun maksamaan takaisin opintotuet. - Palkkakuningas
valmistunut kirjoitti:
ei paljon makseta vuokraa ja elämistä!
Opintolaina meni hammaslääkärikuluihin ja tietokoneeseen, joka on must meidän alalla.
Suomessa on kova verotus ja paskat palkat. Työnteolla täällä ei kukaan tuu rikastumaan.
Suomessa on hyvä järjestelmä tavallaan, mutta eipä täällä rehellisellä palkkatyöllä jos sitä nyt sattuu saamaan leveästi elellä. Jenkeissä palkkaluokat ovat vähän eri maata, koulutuksen kustannukset tosin myös.
Tottakai mä tiesin tulorajat, jotka vaikuttavat opintotuen saamiseen. Sitä en tiennyt, etten saa tienata valmistumisen jälkeen paljon mitään, ilman että joudun maksamaan takaisin opintotuet.Mitä helvettiä sitten teet Suomessa, jos täällä on asiat niin huonosti.
Tai olisit opiskellut jotain, josta maksetaan kunnolla. Ei tarttis ulvoa mistään opintotukien takaisinmaksusta. No maksele nyt niitä sitten ja kärvistele. Mitäs nostelit ylimääräisiä!
- Myös valmistunut
Niin, kannattaisi varmaankin tutustua KELA:n säädöksiin, jotka löytyvät netistä tai KELA:sta tai oppilaitoksesi opintotukiasioista.
Mikset lukenut tarkemmin, paljonko saat tukea nostamanasi vuonna lisäksi tienata palkkatuloja? Jus tällasia "en mä ollut ajatellut..." tyyppejä maailma on pullollaan. Vähän pitää ottaa itse asioista selvää, tai sitten käy niin kuin käy.
Ei kela kuvittele mitään, sillä on selkeät säännöt ja on ihmisten omaa tyhmyyttä, jos niitä ei halua/viitsi/osaa noudattaa. Eli syytä itseäsi.
Tsemppiä kuitenkin tulevaisuuteen. - Kunkku
Hah, miksi nostelet niitä tukia jos olet töissä? Ja sitten itketään täällä netissä.
- valmistunut
Kävin osa-aikatöissä maksaakseni vuokran, siitä ei paljon rahaa kertynyt, kaikki meni mikä tuli. Laina meni hammaslääkäri laskuihin ja käytettyyn tietokoneeseen.
Mistä vitusta mä ton oisin voinut arvata, että sen jälkeen kun valmistuu ei saa tienata kuin pari hassua euroa tai joutuu maksamaan takaisin opintotuet. Tiesinhän mä sen, että opinto aikana vaikuttaa tulorajat.
Ois varmaan pitänyt mennä ruokajonoon.
Eipä ihme, että nuoria kyykytetään. NÄin epäsolidaarista porukkaa jotka vaan vittuilee. En ole syntynyt pappa betalar perheeseen. - valmistunut
En minä valmistumisen jälkeen mitään tukia nostellut vaan menin töihin!
Mutta sen takia kun menin töihin jouduin maksamaan opiskeluajan(kevään)opintotuet takaisin.
Vaikka olin valmistunut, opiskelijan vuositulorajat vaikuttavat edelleen sen vuoden loppuun. Siis työstä en saa tienata yli vuositulorajan.
- vielä opiskelija
Toi on nyt hyvä muistaa. Kyllähän mäkin tiedän että jos tukikuuausia on 9 niin silloin saa vuodessa tienata 9090e, mutta jos valmistuu keväällä niin ei ois heti tullu mieleen että seuraavana syksynä ei saa tienta kunnolla, jos kerran on töihin päässyt..
- tytteli
niin kelan säännöissä kyllä lukee että valmistumisen jälkeen ei tukia enää takaisin peritä jos tuloraja ylittyy.
- valmistunut
Kyse oli nimenomaan valmistumisen jälkeisistä tuloista. Vaikka olin valmistunut keväällä, opiskelijan vuositulorajat vaikuttivat edelleen loppuvuoteen saakka, en olisi saanut tienata paljon mitään töissä ja opintotuet jouduin maksamaan takaisin, koska tienasin ammattiin valmistuneena rehellisessä palkkatyössä elantoa perheelleni.
Enhän minä opintotukea nostanut valmistumisen jälkeen, vaan silloin kun opiskelin ja silloin kävin pienellä palkalla osa-aikatöissä, että perhe saisi elantoa.
Itse opiskeluaikana en tienannut rahaa yli sallittujen rajojen lähimainkaan. En vain tiennyt, että valmistumisen jälkeen pitää vielä kytätä opiskelijan vuositulorajoja vaikken ollutkaan enää opiskelija, eikä missään nimessä rehellisellä palkkatyöllä tienata perheelleen elantoa.- patalappu
moi
itse opiskelin itseni tosi rivakkaan työn ohella maisteriksi, jotta elämästä selvisin kävin töissä ja tyhmyyttäni ylitin vapaan tulon rajoja. nyt maksan tosi isoja rästejä takaisin. tuntuu jotenkin pahalle. vituttaa. vuoteen 2006 maksan takaisin niitä. jotenkin tuntuu kohtuuttomalle, ettei työnteko tässä maassa ole kertakaikkiaan sallittu, eikä reippaasta opiskelusta palkita. no toiset voivat luukulta maksaa. omaa tyhmyyttäni.
- noin mene
Kela ei saa verotoimistosta eri kuukausille eriteltyjä tietoja eri kuukausien palkkatuloista vaan ainoastaan koko vuoden aikana saadun palkkasumman. Kun kela perii takaisin tukia keväältä, jolloin opiskelija on valmistunut, joutuu kelaan itse toimittamaan palkkatodistukset tms. dokumentit, joista voidaan selvittää minkä osuuden palkasta olet saanut ennen valmistumista ja valmistumisen jälkeen. Valmistumisen jälkeen saadut palkat eivät enää vaikuta kevään aikana saatuun opintotukeen, ainoastaan sinä keväänä saadut palkat. Jos keväällä on ollut tuloja alle rajojen ja on nostanut opintotukea, saa loppuvuonna ansaita vaikka miljoonia, eikä opintotukia silti tarvitse maksaa takaisin.
Jos olet jo maksanut tuet takaisi kelalle, taitaa olla myöhäistä, eikä niitä enää valitettavasti saa takaisin. - vaan eduskunta
Näistä jutuista vois päätellä, että Kela on joku
valtio valtiossa, joka vittuksissaan perii rahaa
takaisin.
Vois syyttää oikeaa paikkaa eli eduskuntaa, joka
nää pykälät laatii.
Kela on vain enterinpainaja tässä asiassa.
Ja tietoa löytyy joka paikasta. Kenellekään
perintä ei tule yllätyksenä. Paitsi lukutaidottomille uusavuttomille. - Laurajenna
http://193.209.217.5/in/internet/suomi.nsf/NET/150801092508IL?openDocument
Luepas tuolta, miten toimia. Mistä kela tietää, milloin olet mitäkin tienannut?- valmistunut
Kelasta siellä käydessäni kiven kovaan väittivät, että maksaa täytyy:)
Eivät ne itsekään tiedä asioista....huoh!
Sinänsä uskomatonta, olin jo haudannut asian ja tyytynyt kohtalooni, kun en silloin jaksanut enää mitään käden vääntöä Kelan kanssa. Ei voi kuin nauraa omalle typeryydelle, älä koskaan usko virkailijaan....diipadaapa. Tuntuu vain, että nehän haluavat joka pennin sieltä mistä sen voi vain saada, rehellisyydestä viis.
Noh toivottavasti kukaan muu ei mene halpaan. - tytteli
valmistunut kirjoitti:
Kelasta siellä käydessäni kiven kovaan väittivät, että maksaa täytyy:)
Eivät ne itsekään tiedä asioista....huoh!
Sinänsä uskomatonta, olin jo haudannut asian ja tyytynyt kohtalooni, kun en silloin jaksanut enää mitään käden vääntöä Kelan kanssa. Ei voi kuin nauraa omalle typeryydelle, älä koskaan usko virkailijaan....diipadaapa. Tuntuu vain, että nehän haluavat joka pennin sieltä mistä sen voi vain saada, rehellisyydestä viis.
Noh toivottavasti kukaan muu ei mene halpaan.Niin kuin tuolla aiemmin jo sanottiinkin, niin sinun ei todellkaan tarvi maksaa tukija takasin, jos et tulikuukausien aikana ole tienannut liikaa. Valmistumisen jälkeen saat tienata ihan kuinka paljon vain. Kela tosiaankin saa verottajalti tiedot vain koko vuoden tuloista eli kun takaisinperintä ilmoitus tulee, niin opiskelijan täytyy itse ilmoittaa että on valmistunut silloin ja silloin ja tienannut opiskeluaikan Xeuroa ja valmistusen jälkee Yeuroa.
Marssi nyt HETI kelaan ja pyri korjaamaan tilanne. Jos sinulle todella on sanottu, että joudut maksamaan tuet takaisin ja olet niitä sen takia takaisin maksanut, niin kannattaa todellakin hakea oikeisua tilanteeseen. Ilmoitat siis tyytymättömyytesi takaisin perintään. Jos asiasta tulee erimielisyyttä, niin asia viedään tarvittaessa "puolueettoman" tahan ratkaistavaksi.
Itselläni kans huonoja kokemuksia kelasta. Tulkitsevat sääntöjä miten sattuu. Asunmislisän kanssa olen joutunut niiden kanssa tappelemaan. Eivät suostuneet maksamaan tukea koska koululla on asuntola. Kelan asumislisää koskevassa "laissa" tosin sanotaan, että jos asuntolassa ei saa viettää viikonloppuja, niin tuli myönnetään. No, asuntolassani ei saanut asua viikonloppuja mutta silti Kela ei suostunut maksamaan tukea. Ilmoitin tyytymättömyyteni päätökseen ja tein asiasta oman selvitykseni, joka meni "puolueettoman" tahon tutkittavaksi (tuolla taholla on kyllä joku virallinen nimikin mutta en sitä nyt muista). Päätös tuli alta viikossa (vaikka alunperin sanottiin että voi kestää kuukausia) ja tuki myönnettiin mukisematta.
- aikuisopskelija
ollaankohan me käyty samassa kelan toimistossa?myös mulla kokemuksia virkailijoiden ei-ajantasalla olevista tiedoista.aloitin opinnot v-03,jolloin kelassa väitetiin että ainoa apu jonka voi saada on aikuisopintoraha?!!kunnes toinen virkailija tuli hänelle korvaan kuiskuttamaan että "kuule aikuiskoulutustuki on ollut voimassa jo kaksi vuotta,siis vuodesta 2001!!toinen kokemus samasta toimistosta nyt tammikuun 2005 alusta;aikuiskoulutustukeni loppuu maaliskuuhun jolloin voin anoa normaalia opintotukea,noh vein paperit konttoriin liitteinee ja kysyin kaksi kertaa virkailijalta että onhan kaikki tarvittavat liitteet mukana?kyllä on kaikki mukana vastattiin.
no satuin sitten soittamaan muista asioista koulumme opinto-toimistoon ja kerroin samalla että olen hakenut opintotukea,sain kuulla että aikuisopiskelijan jolta aikuiskoulututuki lakkaa joutuu liitteeksi hakemukseen laittamaan tutor opettajan vahvistaman hopsin josta selviää että opintoviikot täyttyvät haetulle ajalle.tästäkään asiasta ei kyllä ko. kelassa tiedetty yhtikäs mitään.
mitä tästä opimme? kannattaa aina siis joltakin muultakin taholta varmistaa liitteet ym. tarvittavat dokumentit eikä luottaa kelan ei ajan tasalla oleviin ilmeisesti ei jatkokoulutuksissa käyviin virkailijoihin!!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 793204
- 492410
- 322127
Sinkkujen kommentti järkyttävään raiskaukseen
Mikä on kommenttisi tähän järkyttävään raiskaukseen? https://www.is.fi/uutiset/art-2000011204617.html Malmin kohuttu sa4812122- 1371889
Ryöstö hyrynsalmella!
Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313311802- 311745
Sukuvikaako ?
Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne101579Joskus mietin
miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi51320Hyvää yötä
Söpöstelen kaivattuni kanssa haaveissani. Halaan tyynyä ja leikin että hän on tässä ihan kiinni. *olet ajatuksissani61264