Onko nykymaailmassa normaalia käydä toisen luona kylässä, kerta kerran perään, mutta jättää joka kerta vastakutsu esittämättä? Entä onko asiallista toivottaa toinen tervetulleeksi pistäytymään viikonloppuna mutta sitten, kun toinen on kiittänyt kutsusta ja kertonut mielellään käyvänsä kylässä, ehdottaa tapaamista kahvilassa?
Tämmöisiin ilmiöihin ja muihin vähän samankaltaisiin käyttäytymismalleihin olen törmännyt useasti vuosien mittaan. Ihmettelen kovasti, koska poikkeavat niistä malleista, jotka sain jo lapsena.
Normaalia käytöstä?
54
3046
Vastaukset
- Oppeliini1
Itse aina toimia vierailujen isäntänä/emäntänä, ei todellakaan sovi kaikille. Vierailijat ovat hiukan yksinkertaisia tunkiessaan jatkuvasti itsensä toisten koteihin, tajuamatta " vuoroin vieraissa" -arvoa.
Tuollaisille vierailijoille ei tarvitse avata ovea eikä laskea kotipiiriin, puhumattakaan tarjoilusta.
Myöskin, hyväksyessään kutsun toisen kotiin, on hiukan epäkohteliasta muuttaa sitä myöhemmin.
Kutsuttaessa VOI aina ehdottaa että entäs jos tavattaisiinkin kahvilassa. Sitten yhteisestä päätöksesta sovitaan tapaamispaikka.
Aikuisten olla tietämättömiä minimi käytöstavoista, on typerää! Varsinkin kun kirjastosta ja netistä voi niin helposti saada käytöstapaohjeita.- Oudoksun
Kiitos kannanotosta. Näin minäkin ajattelen, mutta olen usein saanut hämmästyä, miten jotkut käyttäytyvät. Olen alkanutkin pitää eräät ihmiset pysyvästi kotini ja elämäni ulkopuolella - en osaa pitää sellaisia ihmisiä ystävinä, jotka eivät itse halua nähdä vaivaa toisten eteen.
- efwg
On, käyn naapurissa päivittäin enkä ikinä kutsu ketään kotiini.
- Mixiet
Miksi et kutsu?
- uytgfrdesw
Minä käyn naapurin emäntää viihdyttämässä viikottain, mutta oma muija ei tykkää, jos kutsuisin sen pimun käymään meilläkin, joten tämä järjestely on parempi.
- jhkkjkjjhk
On ihmisiä, jotka eivät halua vaivautua muiden luokse ja siksi kutsuvat aina muita omaan kotiinsa. Toiset taas tykkäävät kyläillä, mutta eivät halua henkilökohtaiseen tilaansa eli kotiinsa muita.
Joillakin voi olla syinä esim. sotkuinen koti, vähävaraisuus, vieraskoreus ja emännöinnin suorituspaineet, ankeat huonekalut, pieni, ruma kämppä tai muita asioita, joita häpeillään. Mielestäni siinä ei ole väärää jos ei kotiinsa kutsu, toiset jotka tykkäävät kutsua, kutsukoon.
Ihmiset ovat erilaisia.- vastavuoroisuutta
"On ihmisiä, jotka eivät halua vaivautua muiden luokse ja siksi kutsuvat aina muita omaan kotiinsa. "
Vieraanvaraisuus johtuu siis laiskuudesta... joopa joo. Silti sanot syyksi kutsumattomuudelle että ei viitsi siivota eikä nähdä emännöinnin vaivaa.
- Teekutsutitse
Onhan se niin jotta kutsua saa, jos kutsun saa.
- Renessanssivelho
No eikös ystävien tapaaminen ole tärkeintä. Kahvilassa istuminenkin on kivaa. Suomessa vaan aika kallista 2-3 x Italian kupponen.
Sitten sinä, joka odotat kotikutsua, oletko loukannut toista jollain tölväisyllä joskus siis tehnyt jotsin huomautuksia - jos olet, kutsua joudut odottamaan.....- Oudoksun
Ystävien tapaaminen on tosiaan tärkeintä. Mutta ei ainakaan minun mielestäni sillä konseptilla, että käydään vain toisen luona eikä koskaan esitetä vastakutsua. Mitä ystävyyttä se muka on? Hyväksikäyttöä paremminkin.
Kahvilassa tulee nopeasti kalliiksi eikä siellä sitä paitsi voi puhua kaikenlaisista asioista yhtä vapaasti.
Enkä usko ketään loukanneeni. Tuskin silloin minun luo tultaisiin yhtä hanakasti kuin nyt tapahtuu. Jostain syystä monet eivät vain viitsi esittää vastakutsua. En tiedä, ovatko laiskoja vai tyhmiä vai pelkästään huonosti kasvatettuja. Joidenkin kanssa olen jo laittanut välit poikki. Enkä ymmärrä ihmistä, joka ensin oma-aloitteisesti pyytää kylään ja sitten alkaa myöhemmin esittää, että mentäiskö kahvilaan - kyseessä on ihminen, joka on vuosien mittaan käynyt luonani useasti vaan kertaakaan ei ole onnistunut minun käynti hänen luonaan. Aina tulee jotain selittämätöntä väliin. - poppeliina
Oudoksun kirjoitti:
Ystävien tapaaminen on tosiaan tärkeintä. Mutta ei ainakaan minun mielestäni sillä konseptilla, että käydään vain toisen luona eikä koskaan esitetä vastakutsua. Mitä ystävyyttä se muka on? Hyväksikäyttöä paremminkin.
Kahvilassa tulee nopeasti kalliiksi eikä siellä sitä paitsi voi puhua kaikenlaisista asioista yhtä vapaasti.
Enkä usko ketään loukanneeni. Tuskin silloin minun luo tultaisiin yhtä hanakasti kuin nyt tapahtuu. Jostain syystä monet eivät vain viitsi esittää vastakutsua. En tiedä, ovatko laiskoja vai tyhmiä vai pelkästään huonosti kasvatettuja. Joidenkin kanssa olen jo laittanut välit poikki. Enkä ymmärrä ihmistä, joka ensin oma-aloitteisesti pyytää kylään ja sitten alkaa myöhemmin esittää, että mentäiskö kahvilaan - kyseessä on ihminen, joka on vuosien mittaan käynyt luonani useasti vaan kertaakaan ei ole onnistunut minun käynti hänen luonaan. Aina tulee jotain selittämätöntä väliin.Haiskahtaa vahvasti siltä että, tämä ihminen joka ei vastakutsua esitä saattaa olla hamsteri. Olen kohdannut saman tilanteen ja siinä syynä oli hamstraaminen ja kodin häpeily sitten. Se on yksi mahdollisuus. Kysy häneltä suoraan! Ihan pokkana mutta nätisti silti. Sittenpä se selviää...
- vastavuoroisuutta
Ei ole minusta normaalia. En tuollaista myöskään minä katselisi.
- Eijaliina
Luin nämä vastaukset. Olen harjoittanut itse monenlaista seurustelua.
Nuorena tapasin käydä hakemassa yli keski-ikäisten luona viisautta, tukea.
Ei tullut niitä perheitä kutsuttua pieneen kämppääni, sänky, pöytä, kahvinkeitin.
Sitten tuli aika, jolloin minun luonani rampattiin milloin mistäkin syystä.
Tarvittiin apua ja tultiin minun sairasvuoteeni ääreen. Tarjoilin parasta.
Sen jälkeen aika, jolloin katoin juhla-aterioita. 5h ruoanlaittoa ja loppuilta syötiin. Kynttilänvalossa, musiikissa, kukkien tuoksussa...
Nyt on aika, että en jaksa evääni värayttää. Vieraat majoitan hotelliin.
Saavat aamupalat sun muut. Tuttujen kanssa kahvilaan. Se riittää.
Ei ole enää mitään puhuttavaakaan. Kunhan turisee kohteliaisuudesta.
Oli aika, jolloin minut kutsuttiin kylään. Tarjottiin täytettyjä lättyjä.
Rouva sanoi lähtiessäni:"Meidän vuoro tulla kylään!"
Ajattelin, etten ala passaamaan 7:män hengen perhettä siitä illasta!
Se oli pakollinen käynti minulta.
Olen mennyt toisinaan kerran kutsuttaessa, tutustuakseni uusiin, mutta
jos seura ei vastannut odotuksiani, niin en en varmasti anna vastakutsua!
Sellaiset säännöt minulla on. - mietisitä
se on semmonen juttu, että kutsut harvenevat, jos niitä ei noudata.
- huomiooo
HAha, kutsuun vastataan,myöntävästi tai kieltävästi.
Ei se kukko käskien laula.
- munomamurju
Olen itse ihmetellyt samaa. Minulla on eräskin tuttu, jonka olen toistakymmentä vuotta tuntenut. Hän on käynyt pari kertaa luonani. Mutta ikinä en ole saanut käydä hänen luonaan. Hän on valitellut oman asuntonsa pienuutta (minunkin asuntoni on vaan yksiö). Silti kuitenkin käy välillä ilmi että hänellä siellä joku tuttu tai sukulainen käy kylässä. Keskustelimme kerran aiheesta ja hän sanoi ettei halua kutsua kotiinsa, koska asuu niin ahtaasti. Sanoin siihen että minun mielestäni hän ei olisi sitten saanut tulla minunkaan luonani käymään. Minulle jäi sellainen olo että kotonani käytiin tirkistelemässä ja minulle sanotaan että en voi tulla toisen luona käymään.
Olen sittemmin tavannut tätä ihmistä kodin ulkopuolella. Enkä ole enää muitakaan tuttuja kutsunut kylään. Eräs toinenkin tuttu teki samanlaisen jutun, että kävi luonani mutta teki selväksi että hänen luona ei tarvitse käydä.
Asunnossani on mielestäni aika tavallista. Ei ainakaan kenenkään pitäisi kuvitella että minulla on jotenkin "liian hienoa" että ei kehtaa kutsua kylään. Toisaalta en enää nykyään kaipaakaan kyläilemään. Olen tottunut että on aika vaivatonta tavata jossakin kodin ulkopuolella.
Mutta en hyväksy sitä että yksipuolisesti aletaan vaan jonkun luona käymään eikä sitten anneta tämän toisen tulla omaan kotiin. Varmaan on eri asia jos yksinäinen kyläilee jonkun suurperheen luona ja jos on niin pieni kämppä itsellä ettei sinne mahdu monta ihmistä kerralla kutsumaan. Mutta itselläni nuo edellä kerrotut esimerkit ovat ihan sinkkuihmisistä.- Oudoksun
Kiitos tästäkin kannanotosta. Ja muillekin tai ainakin asiallisesti kantaa ottaneille. Mietin, ottaisinko minäkin asian puheeksi eräiden ystävieni kanssa, kuten nyt tämän, jonka luokse en näemmä onnistu milloinkaan pääsemään, vaikka hän kyllä mielellään kyläilee minun luonani. Niin, se joka ylempänä epäili hänen olevan "hamsteri", kehottikin minua ottamaan asian puheeksi.
Mutta en haluaisi myöskään "pakottaa" ketään kutsumaan minua, koska sellainen vierailu ei varmaankaan olisi mukavaa kummallekaan. Minusta vastavuoroisuuden pitäisi syntyä luonnostaan, jos kerran ystäviä ja aikuisia ollaan.
Toinen vaihtoehto on panna välit poikki. Niin olen jo joidenkin kanssa aiemmin menetellyt. En mitenkään dramaattisesti, vaan olen vain antanut ystävyyden - sikäli kuin se edes sellaista on ollut - hiipua enkä ole enää kutsunut luokseni enkä muutenkaan pitänyt yhteyttä.
Hyvää itsenäisyyspäivää kaikille tämän tänään lukeville. - Meillevaiteilletänään
Aika omituista purnausta kyläilystä….. Käyn mielelläni kylässä, jos satun ohi ajamaan, tai olen paikkakunnalla muuten. Voinhan esittää vastakutsun, jonka tiedän jo heti, ettei se koskaan tapahtuu, liika kilometrejä välissä. Eihän sellaisetkaan kivoja oo, kun kovin luvataan että tuun ensiviikolla käymään, eikä vuosienkaan aikana sitä ensiviikkoa oo tullut. Toisille vaan sopii paremmin järjestely jotta tavataan mieluummin meillä kuin teillä.
- ovikiinnivaan
"Toisille vaan sopii paremmin järjestely jotta tavataan mieluummin meillä kuin teillä."
Onhan kyllä liikuntarajoitteisia tai niitä, joiden on joistain muusta syystä hankala lähteä kyläilemään ainakaan kauemmaksi.
Mutta muuten pidän minäkin kummallisena sellaista kyläilyä, jossa käydään vain toisen luona eikä koskaan esitetä vastakutsua tai lunasteta sitä niin kuin aloittaja kertoo tapahtuneen. Minun mielestä yhdensuuntaiset vierailut kertovat laiskuudesta tai itsekkyydestä: käydään kylässä mutta ei haluta nähdä yhtään vaivaa sen vertaa, että tarjottaisiin joskus vastavuoroisesti jotain omassa kodissa. En itsekään kaipaisi sellaisia kyläilijöitä kotiini vaan pitäisin heidät jatkossa visusti oveni ulkopuolella. Mutta kukin päättää itse, millaisessa seurassa viihtyy. - minäkin.sulkisin
Meillevaiteilletänään kirjoitti:
Aika omituista purnausta kyläilystä….. Käyn mielelläni kylässä, jos satun ohi ajamaan, tai olen paikkakunnalla muuten. Voinhan esittää vastakutsun, jonka tiedän jo heti, ettei se koskaan tapahtuu, liika kilometrejä välissä. Eihän sellaisetkaan kivoja oo, kun kovin luvataan että tuun ensiviikolla käymään, eikä vuosienkaan aikana sitä ensiviikkoa oo tullut. Toisille vaan sopii paremmin järjestely jotta tavataan mieluummin meillä kuin teillä.
Ei tuo ole minusta omituista purnausta. Tässähän puhutaan siitä, että jotkut ramppaavat toisten luona mutta itse eivät kutsu muita kotiinsa tai sitten kutsuvat, mutta käytännössä peruvat kutsun myöhemmin. Sellainen yksipuolisuus ei kuulu aikuiseen käytökseen. Eivät sellaiset ole mitään ystäviä vaan hyväksikäyttäjiä.
- ignoorausparas
Hyväksikäyttöä on monenlaista. Siinä saattaa emäntä puhella pitkät pätkät omista asioistaan ja luulla, että vieras viihtyy. Ehkä jossain vaiheessa jatkuvasti vieraileva "ystävä" on saanut huomata, että se vastavuoroisuus todellakin on hieman hakusessa, ja tullut siihen tulokseen, että toisen jatkuvien ongelmien yksipuolinen kuuntelu on jotain, mitä hän ei omaan kotiinsa halua, ja siksi jättänyt vastakutsun esittämättä. Tällaistakin sietää pohtia ennen haukkumista.
Itse en pidä sellaista ihmistä arvossa, joka muistiin kirjaa kaiken ja sitten alkaa luettelemaan, mitä toinen on hänelle velkaa kaikesta hänen vaivautumisestaan.
Toki olen ymmärtänyt jo tähän ikään mennessä, että se kuunteleminen - no, se on vaan joidenkin osa. Heillä on kuitenkin oikeus asettaa sille edes jotkin rajat.
Turha se on ensimmäiseksi alkaa syyttämään sitä, joka ei vastavuoroisesti omaan kotiinsa kutsu - kannattaa mielummin olla hetki hiljaa ja pohdiskella sitä, että miksi näin on. Monet, jotka eivät omasta mielestään ketään koskaan loukkaa, niin eivät oikeasti muuta teekään. - laskutoimitus
Asiallisia pointteja: tuollaistakin voi tapahtua. Mutta esittämäsi pointit eivät silti päde tilanteeseen tai asetelmaan, jossa jotkut tulevat kerta kerran perästä toisen luo kylään, joskus jopa itse itsensä kutsuen, ja jättävät kuitenkin vastakutsun esittämättä. Kyllä silloin voi ihan oikeasti pohtia sitä , miksi jotkut eivät viitsi kutsua omaan kotiinsa sitä, jonka vieraanvaraisuudesta käyvät useasti nauttimassa.
- ygcyjvgy
Itselläni on pieni poikamiesboksi, enkä välitä sisustamisesta tai järjestyksestä, myöskin kalusto on mitoitettu käytännössä vain itselleni. Ja tiedän että jotkut kaverit kämppääni kauhistelisivat, joten kaikille on mukavampaa olla ketään kutsumatta.
- örkki_vaan
Oletko ihan varma, että kaverisi eivät mahtuisi asuntoosi? Tai että kauhistelisivat sitä? Kuulostaa jotenkin kuvitellulta ongelmalta tuo, mitä kerrot.
- kotonaviihtyvä
Samanlaisen kasvatuksen minäkin olen saanut kuin sinä ap, mutta enpä osaa sinun laillasi tällaista asiaa ajatella. Minä tykkään kun ihmiset käyvät meillä kylässä.
Jos viihdyt vieraittesi seurassa, ja he sinun luonasi kädyessään, niin mikä se todellinen syy on miksi sinä haluaisit mennä heidän luokseen?
Haluatko nähdä millaista heidän kotonaan on, haluatko että he tarjoilevat vuorostaan sinulle kupposen kahvia vai miksi sinulle tuo vastavuoroisuus olisi noin tärkeää?
Eikö se ole parempi niin, että käyvät luonaksi, kuin ettei kukaan kävisi kylässä?
Meidän luona käy vaikka ja ketä, kummankin veljet ja siskot puolisoineen ja joskus ne puolisotkin yksinään. Käy sisarusten lapset ja nyt jo heidän lapsenlapsetkin, ystävät, muut sukulaiset, meidän omat lapset ja jopa meidän lapsien lapsuuskaveritkin perheineen. Käy miehen puoleista sukua kun asuvat lähellä (100 kilsan päässä), jopa minun ja miehen pikkuserkkujakin on tulla tupsahtanut ovesta sisään. Meillä käy kummankin ystävät, monet naapurit. Moni kutsuu kylään, mutta nuoremmista emme edes heidän osoitteitaan tiedä, joten aika hankalahan siinä olisi mennä tuosta noin vaan heille kylään. Onneksi on puhelin keksitty jos joskus saadaan päähämme lähteä.
Lähimmässä naapurissa olen käynyt viimeksi varmana 2 vuotta sitten sisällä, hän käy meillä harva se viikko.
Me ei olla miehen kanssa mitään kyläilijöitä. Käydään töissä, harrastuksissa ja lasten luona, hyvin harvoin ystävien luona. Eikä se haittaa yhtään minua. Ne tulevat meille jotka haluavat tulla eivätkä he laske vuoroja kuka on käynyt ja kuinka monta kertaa.
Ei ole hyväksikäytetty olo eikä tunnu siltä, että olisin pelkästään antavana osapuolena. Mukavia vieraita saa tulla koska tahansa, aina on pakkasessa sen verran vierasvaraa.- lue-ja-ymmärrä
Minusta on ihan normaalia odottaa edes jonkinasteista vastavuoroisuutta. Se pätee ihan kaikkiin ihmissuhteisiin: ystävyyteen, perhesuhteisiin, rakkaussuhteisiin jne.
Mutta onnittelut "kotona viihtyvälle", jos olet todella sellainen, että et piittaa, vaikka olisit ihmissuhteissasi pelkkänä antavana osapuolena. Luulen kyllä, että et ole ihan sisäistänyt ap:n ja eräiden muiden tähän keskusteluun osallistuneiden ongelmaa. Sinä olet sentään kirjoituksestasi päätellen saanut kutsuja ja vastakutsuja (kirjoitat, että "moni kutsuu kylään") ja saat siis päättää itse, haluatko mennä vai et. Kaikki eivät ole yhtä onnekkaita, koska kutsuja ja vastakutsuja ei tule - se on siis se ongelma. Lue tämä keskusteluketju vielä kerran lävitse, niin ehkä ymmärrät asian paremmin. - vierasvara
Joo: varmaan "kotonaanviihtyvälläkin" hymy hyytyisi, jos väki vain kävisi hänen luona vierailulla mutta kukaan ei koskaan pyytäisi häntä käymään kylässä. Jaksaisko miten pitkään leipoa sinne pakkaseen vierasvaraa?
- gryptistäpaskaa
lue-ja-ymmärrä kirjoitti:
Minusta on ihan normaalia odottaa edes jonkinasteista vastavuoroisuutta. Se pätee ihan kaikkiin ihmissuhteisiin: ystävyyteen, perhesuhteisiin, rakkaussuhteisiin jne.
Mutta onnittelut "kotona viihtyvälle", jos olet todella sellainen, että et piittaa, vaikka olisit ihmissuhteissasi pelkkänä antavana osapuolena. Luulen kyllä, että et ole ihan sisäistänyt ap:n ja eräiden muiden tähän keskusteluun osallistuneiden ongelmaa. Sinä olet sentään kirjoituksestasi päätellen saanut kutsuja ja vastakutsuja (kirjoitat, että "moni kutsuu kylään") ja saat siis päättää itse, haluatko mennä vai et. Kaikki eivät ole yhtä onnekkaita, koska kutsuja ja vastakutsuja ei tule - se on siis se ongelma. Lue tämä keskusteluketju vielä kerran lävitse, niin ehkä ymmärrät asian paremmin.Itse olen ollut sellaisessa asemassa, että en ole oikeastaan kehdannut yhden kohdalla kieltäytyä kutsuistansa. Jossain vaiheessa hyppi sitten silmille, eikä esittänyt asiaa mitenkään aikuismaisen rakentavasti, vaan melkeinpä haukkui suoraan hyväksikäyttäjäksi ja sanoi suoraan, että ystävyyteen kuuluu vastavuoroisuus ja häntä et koskaan kutsu kahville. No, yhden kerran oli meillä käynyt, enkä koskaan ole jättänyt ovea kenellekään avaamatta jos olen ollut kotona ja hereillä. Ja sanoinkin, että meille tullaan ihan normaalisti, ovikelloa soittamalla. Eipä tullut.
Nyt, parin vuoden jälkeen, voin vaan ihmetellä sitä systeemiänsä. Ilmeisesti hän luuli meidän todellakin olevan todella hyviä ystäviä. Itse koin olevani lähinnä hänen ongelmiensa kuuntelija. Ottaen huomioon, kuinka hyvin hänellä oli asiat ja sen, että en saanut häneltä minkäänlaista vastakaikua yrittäessäni puhua omista ongelmistani, tuli sellainen tunne, että samapa tuo. Minua voi käyttää likasankona ja haukkua päälle ihan rauhassa. Minä määrittelen kuitenkin sen, että kuinka kauan minä minkäkinlaista henkisen puolen käytöstä omalle kohdalleni siedän.
Sitäpaitsi ystävyydet kehittyvät omaan tahtiinsa. Omaksi kieroksi tyydytyksekseni voin vain todeta, että hän ei tiedä, mitä ihan omalla toiminnallaan pilasi. Tähän asti olen ollut valmis antamaan ystävilleni kaiken ja he saavat olla omia itsejään. En yritä heitä väkisin saada käyttäytymään jollakin tavalla mielikseni. He saavat uskoa mihin haluavat, kannustan heitä tavoittelemaan unelmiaan ja kuuntelen kun he tarvitsevat kuuntelijaa. Kysyessään neuvoa kerron mielipiteeni. Tämän kaiken saadakseen tarvitsee vain osoittaa, että sen haluaa, ja sekin käy hyvin yksinkertaisesti: antamalla minun olla oma itseni, hyväksymällä minun maailmankatsomukseni minun maailmankatsomuksekseni ja jättämällä minut rauhaan pahimmilta "minä tiedän sinut paremmin kuin sinä itse" -operoinneilta. Kontrollifriikit ja muistiinkirjoittelijat saavat puolestani olla ihan omassa rauhassaan ja mielummin vähän kauempana kuin minun keittiönpöytäni ääressä.
Elämässä kaikki tasoittuu lopulta kuitenkin, niin yksikaksi tai kolkytäviis kahvikuppia sinne tai tänne. Mutta jos et omalla käytökselläsi kutsua onnistu minulta onkimaan, niin vastaus löytyy ainoastaan siitä kuuluisasta peilistä.
Ja luulen, että saattaa olla monen muunkin kohdalla asia juuri näin. Jo se, että ei pysty hyväksymään esimerkiksi sellaista, että osa mielummin kestitsee omassa kotonaan kaikkia kuin itse käy muualla kyläilemässä, niin jo sellainen ymmärtämättömyys on osoitus siitä, minkälainen ihminen on. Kasvatuksella ei ole mitään tekoa minkään kanssa, sen pitäisi kohdistua lapsiin niin, että nämä osaavat aikuisina asettaa omat rajansa terveesti, eikä niin, että rikkovat muiden rajoja pakottamalla muita toimimaan heidän tavoillaan! - laskutoimitus
Hyviä pointteja täälläkin, mutta et silti voi yhden psykopaattituttusi toiminnasta vetää niitä johtopäätöksiä, että vastavuoroisuuden puuttuminen olisi aina oikeutettua tai asiallista. Vai väitätkö todella ihmisiä tuntematta, että jokainen, joka jää vaille vastakutsua, on sen omalla toiminnallaan ja omalla luonteenlaadullaan ansainnut? Että niissä tilanteissa on taustalla aina samanlainen asetelma kuin missä itse olet ollut? Minun mielestä turhaa yleistämistä kannattaisi välttää.
- kotonaviihtyvä
lue-ja-ymmärrä kirjoitti:
Mutta onnittelut "kotona viihtyvälle", jos olet todella sellainen, että et piittaa, vaikka olisit ihmissuhteissasi pelkkänä antavana osapuolena. Luulen kyllä, että et ole ihan sisäistänyt ap:n ja eräiden muiden tähän keskusteluun osallistuneiden ongelmaa. Sinä olet sentään kirjoituksestasi päätellen saanut kutsuja ja vastakutsuja (kirjoitat, että "moni kutsuu kylään") ja saat siis päättää itse, haluatko mennä vai et. Kaikki eivät ole yhtä onnekkaita, koska kutsuja ja vastakutsuja ei tule - se on siis se ongelma. Lue tämä keskusteluketju vielä kerran lävitse, niin ehkä ymmärrät asian paremmin.Vastaan minulle esitettyihin kommentteihin.
En ole pelkkänä antavana osapuolena ollut koskaan, saan jokaisesta vieraasta itselleni iloa ja hyvää mieltä. Minusta on ensinnäkin tosi mukavaa, kun joku tulee käymään omasta halustaan, eikä velvollisuuden tunnosta siksi kun on pakko käydä.
Ilmeisesti me olemme mieheni kanssa ihmisenä täysin erilaisia kuin sinä ap ja moni muu teistä tänne kirjoittavista. Eipä meille kukaan pelkästään omia ongelmiaan tilitä, me keskustellaan monista asioista, vietetään yhdessä aikaa sisällä ja ulkona, ei me pönötetä koskaan sohvalla kahvikuppi kädessä pikkusormi pystyssä sivistyneesti keskustellen. Keskustellaan vaikeista asioista yleensä jossain muualla kuin sohvalla, itketäänkin yhdessä jos on tarvetta, mutta pääasiassa meillä jutut kulkee positiivisemmissa merkeissä, nauretaan vatsa kippurassa.
Kesäisin otetaan vieraiden kanssa kahvit mukiin ja kävellään pitkin tonttia katselemassa miten luonto rehottaa. Ei ole minnekään kiirettä, jutellaan rauhassa. Lasten kanssa leikkiminen on lempipuuhaani, joten hyvin usein saattaapi olla että kersojen vanhemmat ottavat vaikkapa nokoset meidän sohvalla sillä aikaa minä leikin muksujen kanssa :) ulkona. Olen kuin uusi ihminen kun on tunti kimpassa tehty hiekkakakkuja, tutkittu öttiäisiä ja keskusteltu muksuille tärkeistä asioista.
Eikä meillä olla vieraskoreita ystävienkään kesken. Jo vuosia vuosia sitten yksi ystäväni muutti eronsa jälkeen kerrostalokaksioon. Hän rakastaa kukkia joten hänen kanssaan tehdään pihakierroksia lähes viikottain. Minä olen käynyt hänen kerrostaloasunnossa kai 3 krt, mutta eipä minulla ole mitään tarvetta mennä hänen luokseen, eikä hänellä ole mitään tarvetta vetää hernettä nenään sen takia, etten minä käy hänen luonaan.
Näitä vastaavia juttuja olisi vaikka ja kuinka.
Elämä ja ystävyyssuhteet muotoutuvat vuosien saatossa omiin uomiinsa. Ei meitä ole kukaan vuosiin kutsunut kylään muuta kuin sellaisilla heitoilla että olisihan se kiva jos joskus tulisitte, johon me vastataan miehen kanssa, että joo kiitosta vaan, mutta me ollaan huonoja liikkumaan missään. Meillä käy säännöllisesti kylässä ihmisiä joiden kotiosoitteita me emme edes tiedä :), eikä se haittaa kumpaakaan osapuolta, mukavaa ja iloista juttuseuraa ovat siitä huolimatta.
Ystävyys on yhdessä viihtymistä, kenenkään ei tarvitse pingottaa eikä esittää mitään muuta kuin mitä oikeasti on. Nauttikaa ystävienne seurasta, ystävyys ei ole paikasta kiinni eikä siitäkään kutsutaanko kylään vai ei. - gryptistäpaskaa
laskutoimitus kirjoitti:
Hyviä pointteja täälläkin, mutta et silti voi yhden psykopaattituttusi toiminnasta vetää niitä johtopäätöksiä, että vastavuoroisuuden puuttuminen olisi aina oikeutettua tai asiallista. Vai väitätkö todella ihmisiä tuntematta, että jokainen, joka jää vaille vastakutsua, on sen omalla toiminnallaan ja omalla luonteenlaadullaan ansainnut? Että niissä tilanteissa on taustalla aina samanlainen asetelma kuin missä itse olet ollut? Minun mielestä turhaa yleistämistä kannattaisi välttää.
Mielestäni en yleistä. Kirjoitan vain yhden näkökulman aiheeseen lisää siitä kokemuksesta, joka minulla on. Mutta kun kovin moni tuntuu ykskantaan olevan sitä mieltä, että vastavuoroisuus ja kasvatus, niin kävi mielessä, että ehkä on muitakin olemassa, jotka kokevat sen vastavuoroisuuden just noin. Ikään kuin vierailuissa olisi vain kysymys laskutoimituksista ja tarkemmin kun laskee, voikin sitten miettiä, että kumpi laskee painoarvon sille kahvikupille ja kumpi sille, että minkälaista se ystävyys on laadultaan.
Itse en ymmärrä ihmisiä, jotka vaivautuvat tarjoamaan ja kutsumaan kylään ihmisiä, joita eivät sitten kuitenkaan arvosta. Ja tämäkin kokemus varmaan rakentuu eri ihmisillä eri asioiden varaan. Itse välttelen myös sellaisten ihmisten seuraa aktiivisesti, jotka kutsuvat kyllä kahville, mutta sitten ovat puhelimiinsa liimautuneina. Toisille puhelimiin liimautuminen on normaalia, minulle se on kannanotto siitä, että ihminen ei arvosta minun seuraani, eikä minua. Kohteliaisuuskäynnillekö pyysivät? Olivat normaalisti käyttäytyviä ja hyvän kotikasvatuksen saaneita ihmisiä ja osoittivat sen minulle kutsumalla kahville?
On tapoja ja tapoja, on arvostuksia ja arvostuksia. Oikeastaan kaikille on tilaa ilman, että asiasta tekee sen suurempaa numeroa. Jos hirveästi pahoittaa mielensä sellaisesta, että kutsuu luokseen kahville vain siinä tarkoituksessa, että saisi vastakutsun, niin onko asiat hyvin vai huonosti sellaisella? Miksi? - laskutoimitus
"Ikään kuin vierailuissa olisi vain kysymys laskutoimituksista..."
"Jos hirveästi pahoittaa mielensä sellaisesta, että kutsuu luokseen kahville vain siinä tarkoituksessa, että saisi vastakutsun..."
Kuka täällä on tuollaista esittänyt, että kutsuu ystäviään kylään vain vastakutsun toivossa tai että pitäisi kirjaa toisten kyläilystä tai nauttimista suupaloista ja kahvikupposista? En minä ainakaan enkä tosiaankaan pidä sellaisesta kirjaa. Nimimerkkini on siis äkkiseltään keksitty - sen laskutoimituksen takia, joka pitää tehdä ennen kuin voi nämä kannanotot julkaista. Ei todellakaan viittaa muuhun.
Mutta kyllä minua ainakin ja ilmeisesti joitain muitakin alkavat jossain vaiheessa ottaa päähän sellaiset vieraat, jotka eivät edes usean peräkkäisen käynnin jälkeen älyä tai viitsi esittää vastakutsua. Sitä alkaa miettiä, että minkälaisten ihmisten kanssa oikein on tekemisissä ja millaista se ystävyys heidän kanssa oikein on ja että miten paljon tai vähän he minua ja vaivanäköäni arvostavat. - Jos sinua tai joitain muita sellainen käytös ei haittaa, niin ihan vapaasti. Mutta tällä palstalla näköjään jotkut yrittävät syyllistää ne, jotka pitävät kiinni ihan normaaleista aikuisten välisistä kanssakäymisen säännöistä - että nimenomaan he ovat jollain tapaa outoja ja väärin ajattelevia. - gryptistäpaskaa
Vastavuoroisuuden automaattinen olettaminen, pilkku pilkusta -mentaliteetilla, luo sellaista kuvaa aika vahvasti.
Kyllä kiitos, olen hyvin vapaa. - todellagryptistäpeetä
Defensiivisyytesi ei myöskään minua häiritse. Normaali on normaalia jollekin ja jollekin toiselle on jokin toinen muoto samasta asiasta normaalia. Kumman normaali on parempi?
En ole ikinä ymmärtänyt näitä aikuisten hiekkalaatikkokiistoja. Kun ne purkaa osasiinsa, häviää se viimeinenkin järjenhiven.
Aikuisuudessa on kuitenkin se loistava ja erinomainen puoli, että voi vapaasti valita, kenen kanssa haluaa olla tekemisissä ihan ystävyystasolla asti ja miksi. Mutta lapsellista on mennä vaatimaan toiselta samanlaisia painotuksia siihen toisen arvomaailmaan.
Syitä ja merkityksiä voi pohtia, mutta mitä sekään auttaa jos ei ole kykyä tai halua keskustella asiasta sen kanssa, jonka käytös häiritsee? Nimenomaan ystävyydessä pitäisi voida keskustella aivan kaikesta turvallisin mielin. Mikäli tulee köniin, kyseessä ei liene sellainen ystävä, joka haluaa ymmärtää esittämiäsi näkökantoja.
Olenko väärässä vai olenko väärässä? - laskutoimitus
gryptistäpaskaa kirjoitti:
Vastavuoroisuuden automaattinen olettaminen, pilkku pilkusta -mentaliteetilla, luo sellaista kuvaa aika vahvasti.
Kyllä kiitos, olen hyvin vapaa.Pilkku pilkusta -mentaliteetin olet kyllä itse luonut omassa mielessäsi tai omien ystävyyskokemustesi pohjalta.
Kiinnitä kuitenkin itse huomiota siihen, miten nostat itse itsesi muun keskustelun yläpuolelle ja katselet asioita ikään kuin absoluuttisen objektiivisesti, Jumalan perspektiivistä, mikä on kuitenkin harhaa. Ihmissuhteiden ongelmia ei ikävä kyllä ole todellisessa kanssakäymisessä niin helppoa ratkoa kuin esität, kliinisen analyyttisesti, ja siihen on juuri syynä se, minkä itsekin nostat esiin eli se, että me ihmiset olemme kovin erilaisia. Vastavuoroisuuden odottaminen ihmissuhteissa ei todellakaan tarkoita mitään pilkkujen laskemista, mutta jostain syystä sinä haluat - niin kuin eräät muutkin - syyllistää juuri ne, jotka odottavat vastavuoroisuutta, ikään kuin vastavuoroisuuden ja normaalien käyttäytymissääntöjen odottaminen olisi jotenkin outoa ja kyseenalaista.
Joten mene toki, vapaa ihminen, kohta joulukirkkoon ja kaiva nenää ja yski ja räi vierustoveriin päin ja piereksi kuuluvasti ja haisevasti ja vaikka masturboi muiden nähden - kohteliaisuus- ja käyttäymissääntöjähän noudattavat mielestäsi vain lapselliset pilkunnussijat. Ja jos joku puuttuu tekemisiisi, voit jatkaa hänen kanssaan keskustelua aiheesta, kumman normaali on parempi. - GlyptinenKinkku
:D Höpöhöpö.
Onneksi joillakin riittää tuota mielikuvitusta myös muiden riemuksi.
Hyvää joulua paremmalle jumalalle, sille, joka TIETÄÄ kaiken. Ihminenhän on vain tietävinään ja viisas ihminen vielä tiedostaa tämän. - oletkoharhainen
Olen poikkeuksellisen kohtelias ihmisten keskuudessa. Ja kyllä, olen kokemut ihmissuhteen, itse asiassa kaksi, jossa laskettiin ihan pilkun päälle. Onnekseni kaikki ihmissuhteeni eivät ole samanlaisia, joten olen läksyni oppinut.
Ystävyyssuhteissani annan usein toiselle osapuolelle aika paljonkin. Poikkeuksellista, omien havaintojeno perusteella, on se, että en ole vailla takaisinmaksua. Joten olen miettinyt paljonkin itse aihetta, ihan näiden kahden tuttavuuden perusteella.
Oma lopputulokseni on se, että asiat menevät pitkässä juoksussa (kuten elämässä) usein tasan. Minun puolestani kärsimättömät voivat kärvistellä ihan rauhassa omissa katkeruuden mehuissansa, ei minulla käy kateeksi.
Erityisesti tällaisen, jonka ensisijainen ajatus on siinä, miten toinen mahdollisesti kokee asiat, on hyvin vaikea ymmärtää ymmärtämättömyyttä, jota sinäkin osoitat. Pohdin liikaakin. Todellinen helpotus on tullut vasta sen tietoisuuden myötä, että vain minä, ja vain minä, asetan rajat omaan elämääni, että keitä siihen mahtuu, keille annan sijan, ketkä saavat mennä ja tulla kuten haluavat, keille annan ajastani.
Se ei todellakaan tarkoita sitä, että röhnöttäisin kuin sika muiden lähellä - kuten valitettavasti tunnut olettavan. Mutta mistä moinen ajatus - että sellainen, joka asettaa omalle elämälleen rajat muiden kunnioittaa, ei kunnioittaisi toisia? Aika käsittämätöntä, mielestäni.
Hyvää joulua. Toivottavasti tervehdyt ensi vuoteen mennessä. - laskutoimitus
Kiitos diagnoosista ja toivotuksista. Ihmettelen silti yhä, miksi leimaat mm. minut noiden epäonnistuneiden ystävyyssuhteidesi pohjalta. Ikään kuin minä ja muut vastavuoroisuutta peräänkuuluttavat olisimme juuri samanlaisia ja harhaisesti ajattelevia. Kyllä aikuiseen elämään kuuluvat käyttäytymisnormit, joista yksi on vastavuoroisuus - ilman, että sitä tarvitsee ruutuvihkon avulla erikseen laskea. Ja tässähän on yritetty keskustella kyläilystä. Mutta hyvää joulua sinullea muillekin,
- asiatovatyksinkertaisia
Jahas, olet kuin oletkin lukenut kommentointini ja ottanut itseesi? En mielestäni leimaa. En myöskään oleta juuri sinusta yhtään mitään. Ja käsittääkseni en myöskään kärsi jumalharhasta, kiitosta vain itsellesi omista diagnosoinneistasi.
Kasvatuksesta sen verran, että vaikka minua ei ole kasvatettukaan kovin kummoisesti, en lähtisi ketään kutsumaan puolihuolimattomasti psykopaatiksi.
En myöskään viitannut nimimerkkiisi mainitessani laskutoimitukset, vaan tarkoitin ihan sitä, että on olemassa ihmisiä, jotka muistiin merkkaavat kaiken, jotta sitten voivat sieltä kaivella kun turhautuvat jonkun itsensä ulkopuoliseen toimintaan - kun nämä eivät ilmeisesti riittävästi pompi heidän pillinsä tahtiin... Pelkkä oletus, että turhautuneisuuden syy olisi tuo, en väitä, että niin on kaikissa tapauksissa.
Etäisyyden otto auttaa ongelmien todellisen koon hahmottamisessa. Joskus on hyvä ottaa etäisyyttä, jotta saisi selkoa edes hitusen siitä, että mistä oikeasti kenkä puristaa. Jostainhan se puristaa kun painotetaan vuorovaikutuksen vastavuoroisuuden tärkeyttä jopa niin paljon, että ei olla valmiita muuhun kuin uhoamaan käytösnormeista.
Jos vastavuoroisuutta kaipaa joltakin itselleen todella tärkeältä ihmiseltä, ei se ilmeisesti muu auta kuin ottaa asia puheeksi kyseisen ihmisen kanssa. Käytösnormeihin kuuluu myös edes välttävä kommunikointitaito. Kommunikointia ei ole sellainen, että kärsii toisen käytöksestä; se on alistumista. Jos toista vaatii muuttumaan omien käytösnormiensa mukaisiksi, se taas on alistamista. Kommunikointi usein auttaa hyvän keskikohdan löytämisessä, tämä erityisesti, jos kummallakin on haluja sellaisen löytymiseen. Ja taas, jos toisella ei ole, toista ei oikein voi pakottaakaan. Silloin voi vain valita omalle kohdalleen sen, että mihin on itse valmis; ja sillä taas ei ole tekemistä minkäänlaisen yli-itsekkyyden kanssa, se on ihan tervettä ja ihan normaalia ja aikuiselle jopa sallittua ja suositeltavaa.
Oma hyvin yksinkertainen neuvoni on sellainen, että jos niin pahasti närppii jatkuvasti ne ihmiset, jotka eivät vastavuoroisesti esitä kutsua, niin jättää ensisijaisesti heidät sitten itse kutsumatta. Jos jää ikävöimään jotakin, jota heidän läsnäolonsa on tuonut, voikin sitten uudelleen pohdiskella, että minkälainen vastavuoroisuus on riittävää omalle kohdalleen.
Ehkä asia on juuri niin yksinkertainen. Voi myös olla, että se on hyvin monimutkainen.
Tapauskohtaisestihan asia voi kiikastaa mistä vain ja sen juuri luulisi selviävän vaivautumalla asialle.
- yksityisyys
Itse kutsun vain lähimmät ystävät ja sukulaiset kotiini. Muita tuttuja tapaan kahvilassa, lounaalla tms. Tai sitten kaikkia.
Tärkeä on myös osata erottaa kuka on ystävä ja kuka ei. - Yksinään.kotona
Monesti olen pyytänyt kavereita kylään , mutta kun ei koskaan aikataulu passaa !! miksipä sitten on itteänsä tyrkyttämässä vastaavasti kylään tällaiselle kaverille?!?.
Empä kysele montaa kertaa saako tulla kylään. Noh, nykyajan yhteiskunnassa on niin monta syytä olla päästämättä ihmistä kotiinsa. Alivuokralainen, vieraileva lapsi josta ei ole kertonut, siivoton koti, mangakokoelma, laiska vaimo/mies, mustasukkainen stalkkeriexä naapurissa tai vaikka rikkinäinen wcpönttö/kattolamppu jota ei ole jaksanut hoitaa. Laiskuuttahan suurin osa siitä on, mutta se on silti ehkä paras huono piirre mitä ihmisellä voi olla :D
Luulen että suurin osa ei kuitenkaan päästä porukkaa kotiinsa, koska eivät pidä oman kodin tavaroita/sijaintia/isäntätaitoja tarpeeksi hienoina. Ei se vaadi kuin yhden ihmisen joka nauraa sun kahvintekotaidoille, niin siinähän se on, trauma :D- ystävä_vai_tuttava
Mietin tässä sitä, että miksi sinä ap pidät yhteyttä ja kutsut luoksesi kerta toisensa jälkeen sellaisia ihmisiä joiden vierailut eivät ole mieluisia?
Minusta, ei kutsu vastavuoroisesti kahville, kuulostaa aika lapselliselta syyltä pistää välit poikki sellaiseen ihmiseen, ystävään, jonka käynnit ilahduttavat. - Mikäjohtaamihin
Kyllä se ystäväsi taitaa olla varattu kun ei vastakutsua kuulu eikä varsinkaan omaan kotiin. Olisiko sillä puoliso joka ei teidän ystävyyttä ymmärtäisi? Ettet ole niitä sinisilmäisiä jotka uskovat ystävän kertomusta ystävyydestä. Tarkoitus on ihan muu luonasi käymiseen. Miksi ihmeessä olet ystävä tuollaiselle joka ei vastaa samoin sinulle. Kannattaa todella miettiä millä perustein ystävänä olet tai tarjoat ystävälle kotonasi kyläily mahdollisuuden.
- Oudoksun
Täällähän on käyty vilkasta keskustelua. Luulin jo, että aloittamani keskustelu on päättynyt. Kiitoksia kaikille asiallisen mielipiteen esittäneille. Huomaan, että mielipiteet menevät melkoisen ristiin. Jotkut ovat minun kannallani, mutta sitten on toisenlaisiakin näkemyksiä.
Olen siis lukenut kaikki lävitse. Olen yhä sitä mieltä, että minulla on oikeus odottaa vastakutsua ja vastavuoroisuutta. Varsinkin kuvaamassani tapauksessa: olemme tunteneet toisemme jo kahdeksantoista vuotta ja ystäväni on käynyt useasti luonani, joskus perheensäkin kanssa, mutta minä vain en koskaan tunnu pääsevän visiitille hänen luokseen.
En silti todellakaan ole ajatellut mitään "kahvikuppi kahvikupista" -linjaa. Mutta olen kyllä alkanut ajatella vakavasti, olemmeko loppujen lopuksi ystäviä, jos toinen ei kerran huoli kotiinsa ja nytkin käytännössä perui kutsunsa, kun alkoi ehdottaa, että mennään mieluummin kahvilaan. Samanlaista on ollut joskus eräiden muidenkin kanssa. Ei onneksi kaikkien ystävieni kanssa.
En minä osaa enää nauttia sellaisista ystävyyssuhteista, joissa minä saan olla aina se kestitsevä osapuoli. Jotkut tähän keskusteluun osallistuneista tuntuvat kuitenkin hyväksyvän sellaisen. Tietysti jos ihminen itse ei tykkää käydä vierailulla, niin ymmärrän hyvin heitäkin. Mutta minä kuulun niihin, jotka odottavat vastavuoroisuutta, edes joskus ja jossain määrin. Ystävien käynnit myös kuuluvat kotiin, mutta ei niin, että käydään aina vain toisen luona. Minusta ei siis ole lapsellista tai pikkumaista odottaa vastavuoroisuutta, vaikka täällä on esitetty sellaisiakin mielipiteitä. Mielestäni nimenomaan aikuisten pitäisi kyetä vastavuoroisuuteen. On aika paksua väittää, että vastavuoroisuudeksi riittää se, että tuo itsensä toisen luokse kylään. Tuntuu, että jotkut haluavat tieten tahtoen unohtaa hyvät tavat ja pilkata niitä, jotka haluavat noudattaa niitä.
Enkä osaa enkä halua kutsua itse itseäni kenenkään luokse. Enkä "pakottaa" ketään kutsumaan minua. En minä nauttisi sellaisesta vierailusta, jos pääsisin jonkun luokse vasta sen jälkeen, kun kysyisin vaikkapa tällä tavoin: "Olemme tunteneet jo 18 vuotta - kauanko menee vielä ennen kuin sinä vastavuoroisesti kutsut minut kotiisi?"
Olen tietysti joskus miettinyt, onko itsessäni jotain vikaa, mutta eivätpä ystävänikään täysin virheettömiä ole. Sitä paitsi jos he inhoaisivat minua, tuskin he tulisivat siinä tapauksessa luonani käymään niin mielellään ja jotkut jopa tulohaluistaan itse ilmoittaen. Esimerkiksi se ystävä, johon tutustuin jo 18 vuotta sitten, ilmoittaa kovin mielellään olevansa halukas pistäytymään. Onhan hän mukavaa seuraa tai ainakin on ollut, mutta en todellakaan osaa enää nauttia hänen vierailuistaan.
Hyvää joulua ja parempaa uutta vuotta.- leveätasteet
Jäljelle jää vain perinteinen ovikellon soittaminen. Itse kuulun niihin, jotka arvostavat paikalle vaivautujaa, odottamatta vastakutsua. Sitä olen miettinyt, että kuinka useasti minun pitäisi vastaavasti vaivautua heille, mutta uskoakseni puhevälit ovat kunnossa. Tosin siitähän ei koskaan ole täyttä varmuutta.
Huomioiden pitkän tuttavuutenne/ystävyytenne, voi vain ihmetellä jos et kertaakaan ole heillä, jotka ovat luonasi tuona aikana useasti käyneet, käynyt.
Häpeästä lienee turha näinä aikoina puhua, vaikka sekin on asia, joka saa ihmiset taipumaan kummallisuuksiin, ja lienee jonkinlainen perisynti näillä leveysasteilla.
- teerolampi
Onkohan tämä provo? Ei minulle ainakaan ole lapsena opetettu noin tarkkoja vierailusääntöjä. Eikä minun mielestäni ole väliä sillä, missä ystävät tapaavat toisiaan. Pääasia, että nähdään jossain. Jos ystävänsä kanssa ei pysty ottamaan puheeksi sitä, ettei ole koskaan käynyt hänen luonaan kylässä, niin pystyykö hänen kanssaan sitten puhumaan mistään muustakaan?
- sivuhuomautus
Onko sinulle opetettu muitakaan käytöstapoja? Tietty jotakin voi oppia myös ilman, että ihan kädestä pitäen opetetaan. Hyvistä käytöstavoista on hyötyä jatkossakin, huonoista tavoista ei niinkään...
- elämäonmoniulotteista
Teerolampi, jaksoitko lukea vastavuoroisuutta kaipaavien kannanotot ja perustelut miten tarkkaan? Ihan kiva, jos itse kuulut niihin, jotka eivät pane pahakseen, vaikka kukaan ei koskaan kutsuisi vastavierailulle, mutta maailmassa on niitäkin, jotka toivovat vastavuoroisuutta - ja ihan hyvästä syystä. Äläkä suhtaudu noin yksioikoisesti ystävyyteen: ei se tarkoita, että ystävän kanssa olisi helppoa puhua ihan mistä vain. Moniko aikuinen todella kehtaisi ottaa puheeksi esim. sen, että ystävä ei koskaan kutsu kylään?
- ei.ystävyyttä
elämäonmoniulotteista kirjoitti:
Teerolampi, jaksoitko lukea vastavuoroisuutta kaipaavien kannanotot ja perustelut miten tarkkaan? Ihan kiva, jos itse kuulut niihin, jotka eivät pane pahakseen, vaikka kukaan ei koskaan kutsuisi vastavierailulle, mutta maailmassa on niitäkin, jotka toivovat vastavuoroisuutta - ja ihan hyvästä syystä. Äläkä suhtaudu noin yksioikoisesti ystävyyteen: ei se tarkoita, että ystävän kanssa olisi helppoa puhua ihan mistä vain. Moniko aikuinen todella kehtaisi ottaa puheeksi esim. sen, että ystävä ei koskaan kutsu kylään?
Sitä voikin miettiä, että onko tuollainen ystävyyttä? Ei ystävän kanssa tarvitse puhua siitä että miksi ystävyytemme perustuu siihen että sinä tulet kylään meille etkä itse koskaan kutsu minua. Enemmän se on tuttavuutta, tosin silloinkin tuttava jotenkin pahoittelisi ettei ikinä esitä vastakutsua ja sanoisi jonkun syyn asialle. Aloittaja ei paljoakaan tästä "ystävästä" kertonut mutta en itse tuollaista pitäisi ystävänä vaan kyse on muusta. Ystävyys on nimittäin aina vastavuoroista.
- näinkinjoskus
Yksi ent. ystävä jonka kanssa aiemmin vastavuoroisesti kyläilimme - yritti muuttaa tilanteen niin että vain hän kävisi minun luonani kylässä. Hän mm. selitti että oman asuntonsa hän haluaa pitää vain sellaisena "omana paikkanaan" jonne ei kutsu muita. Minä sitten vastasin että minäkin haluan samalla lailla pitää oman asuntoni vain omana alueenani.
Ehdotin että voimmehan tavata vaikka ulkona kävelylenkillä tai kahvilassa jne. Tuosta on jo varmaankin jokunen vuosi aikaa. Yhteydenpitoa sieltä päin ei ole ollut havaittavissa. Yritin pari kertaa soittaa hänelle, mutta ei vastannut puhelimeen eikä soittanut takaisinkaan.- elämäonmoniulotteista
Siis käytännön esimerkki itsekkäästä ihmisestä, joka päätti, että häntä eivät normaalit vastavuoroisuusperiaatteet koske mutta joka ei sitten kestänytkään sitä, että sama kohdistettiin häneen itseensä ja katkaisi yhteydenpidon ihmiseen, joka ei jatkanut hänen yksipuolista passaamistaan.
Mikä siinä muuten on, että yksi ja toinen vinkuu, että koti on hänen pyhättönsä? Ikään kuin koti ei olisi myös paikka, jossa ollaan aika ajoin myös ystävien kanssa? - kuusitoistakahdeksan
Tuo on varmaan aika tyypillistä huonokäytöksisille ihmisille, että itse ollaan kovin herkkähipiäisiä. Muut ovat heitä varten.
- oman_tunteen_mukaan
Minut on kasvatettu siten, että aina pitää esittää vastakutsu, mutta mitä vanhemmaksi tulen ja jos tuntuu siltä, ettei oikein ole yhteistä säveltä, olen lipsunut tuosta vastakutsun esittämisestä, sanon vain hyvästellessä, että oli kiva kun nähtiin, soitellaan. Tosin en minä tällaisille ihmisille mene käymäänkään kuin hyvin hyvin harvoin, ehkä ns. pakon edessä, eli silloin jos ne keksi mitään hyvää estettä kieltäytyä.
Esim. olen tavannut muutaman viime vuoden aikana serkkujani joiden kanssa lapsena leikittiin useinkin, mutta tässä välissä ei ole yhteyttä pidetty 40 vuoteen. En ole heille kyläkutsuja esittänyt vaikka he ovatkin minulle. En koe tuntevani heitä riittävän hyvin, enkä ole varma onko meillä näin aikuisena enää mitään yhteistä. Enkä ole edes varma haluanko tutustuakaan heihin satunnaista jutustelua enempää, vaikka huomaan, että heillä ilmiselvästi on halua läheisempäänkin tuttavuuteen.
Olen muutaman kerran näillekin ihmisille sanonut, että harmi kun on muuta, en tällä kertaa ehdi käymään, mutta siinä vaiheessa jos toinen tavatessamme kutsuu tai soittaa kolmannen kerran ja kutsuu, ei oikein kehtaa enää sanoa, että en nyt(kään) pääse.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävä sinua
Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k273633- 412469
Otavassa tapahtuu!
Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut362314Tulemmeko hyvin
Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s72067Tiedän kuka sinä noista olet
Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta431572- 381559
- 141372
- 1281310
Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan
Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.2681293Kesäseuraa
Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t451275