tahtoisin kuulla legendaarisesta escortista (vanha) ylistys tarinoita ja jos jollain sattuis olemaan myytävänä. autoa tai kentin konetta osineen.... itelläni on vain 1.1 koneella ja se kaipais TODELLAKIN 2 tonnisen tai 1,6
mutta on se niin "söpön"näkönen auto, että pois en antais vaikka mihin vaihtais...
vanha eskortti
3
1037
Vastaukset
- aikamoinen matka
Escort (Mk1) RS1600 oli menestyksekkään Lotuksen moottorilla varustetun Escort Twin camin seuraaja. Olihan selvää että Fordissa piti olla myös Ford-moottori, josta olisi riittävää vastusta Fordin kilpailijoille rallisarjassa. Tämä moottori oli Cosworthin suunnittelma BDA (Belt-Driven typeA). Mike Costin ja Keith Duckworth, Cosworthin perustajat, alunperin palkattiin suunnittelemaan BDA-moottori Capriin, jonka oli määrä tulla markkinoille 1969. Pian kuitenkin BDA haluttiin laittaa Lotuksen Twin camin tilalle Escorttiin.
Uudesta autosta tuli RS1600 tehokkaammalla 16 venttiilisellä tuplanokka-akselisella moottorilla, joka kuitenkin oli hyvin lähellä Twin Camia. Vakiona RS1600 tuotti 120 hv 6500rpm, kymmen hevosvoimaa enemmän kuin Lotus Twin Cam (109.5hv, 6000rpm). Ford oli suunnitellut valmistavansa yli tuhat RS1600, mutta loppujen lopuksi valmisti vain 900.
BDA:n nimellinen iskutilavuus oli 1599cm3, mutta toleransseista johtuen todellisuudessa oli 1601cm3, minkä vuoksi BDA joutui 2-litraisten luokkaan. Säännöt sallivat iskutilavuuden laajentamisen ja tilavuutta nostettiinkin 1601cm3:stä 1975cm3 alkuperäisessä valurautaisessa lohkossa, kunnes se 1972 korvattiin alumiinisella 2 litraisella. BDA oli periaatteessa hyvin läheistä sukua Cosworthin menestyksekkäälle Formula 2 moottorille FVA:lle (Four Valve type A). Käytännössä samaa oli vain suunnitteluperusteet pienikulmaisen 4 venttiliä/sylinteri osalta. Samoja osia ei moottoreissa ollut.
Ensimmäiset RS1600 tehtiin Halewoodissa lähellä Liverpoolia rinnan Twin Camien kanssa, maaliskuuhun 1971 asti. Vaikka RS1600 oli valtava menestys £1447 hinnalla, Ford päätti valmistaa myös halvempaa Escort Mexicoa, jossa BDA oli korvattu halvemmalla Kentin kahdeksanventiilisellä 1,6 litran työntötankokoneella. Vastaavanlaisella autolla Hannu Mikkola otti voiton Maraton rallissa Lontoo-Mexico toukokuussa 1970 ja Ford esitteli Mexicon marraskuussa 1970.
BDA-mottorin koon vuoksi akku oli RS1600 sijoitettu tavaratilaan. BDA:sta kehitettiin seuraavan kahden vuosikymmenen aikana noin parikymmentä eri versiota, joita käytettiin ralleissa ja useissa eri formulaluokissa. BDA:n viimeinen tyyppi oli BDT eli turboahdettu 1803cm3 250hv moottori, jota käytettiin RS200:ssa. 1986 Brian Hart Ltd teki vielä 500 hv BDT-E version, jota käytettiin RS200'E' mallissa.
RS1600 olemassaolon tarkoitus oli tietysti toimia Fordin ralli- ja kilpa-autona, joista se myös parhaiten muistetaan. RS1600 voitti useita ralleja mukaanlukien Jyväskylän suurajot, Safariralli ja kolme perättäistä RAC-rallia vuosina 1972-1974. Monista kuuluisista kuljettajista kuten Roger Clark, Timo Mäkinen ja Hannu Mikkola tuli Escortin synonyymejä. Radalla Broadspeed ja Zakspeed rakensivat kevyestä RS1600 2litran/280hv kilpureita, joilla voitettiin selvästi tehokkaampia ja suurempia autoja.
MOOTTORI
Tyyppi Ford BDA
Tilavuus (cm3) 1601
Sylinterit 4, rivimoottori
Sylinterin halkaisija (mm) 80,97
Iskun pituus 77,6
Puristussuhde -
Polttoaineensyöttö Weber 2x2 kaasutin
Sytytys puola, virranjakaja, katkoja, kondensaattori
Max. Teho hv(kW) 120 (89)
moottorin nopeudella (r/min) -
Max. Vääntömomentti -
moottorin nopeudella (r/min) -
Käyntinopeusrajoitin -
Sylinterilohko Valurautaa, 1972 jälkeen alumiinia
Sylinterinkansi Alumiinia
Venttiilistö DOHC, 16 venttiiliä
SUORITUSARVOT
Huippunopeus (km/h) 181
0-100 km/h (s) 8,9
50-100 km/h (s) -
POLTTOAINETALOUS (l/100 km)
Vakio 10,7
VOIMANSIIRTO
Tyyppi Takaveto
Tasauspyörästöt 3,77:1
Vaihteisto 4-nopeuksinen manuaali 1st,2.972:1; 2nd,2.010:1; 3rd,1.397:1; 4th,1.000, kytkin halk 8
JOUSITUS
Edessä McPherson joustintuet, alatukivarret, kierrejouset, kallistuksenvaimennin, kaasuiskunvaimentimet
Takana -
OHJAUS
Tyyppi Hammastanko
Toiminta Tehostamaton
JARRUT
Tyyppi -
Toiminta -
Edessä levyt
Takana rummut
Jarrupiirit -
MITAT
Paino -
Pituus -
Leveys -
Korkeus - - tämä
Ennen oli miähet miähiä, ja ralli autot eskortteja.
- Ooppeli
Niin, ne oikeat rallimiehet ovat kyllä kautta aikojen olleet vakioautohommissa asconamiehiä (jopa calibra), ja muita, muttei "voorteja".
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nasima löi Jussille luun kurkkuun
Nasima kertoi ettei Jussi sovi puhemieheksi, koska sallii rasismin. Mihin toimiin perussuomalaiset ryhtyvät? Kuka nouse3737945Razmyar on säälittävä - puhemiehellä ei ole mitään syytä ottaa kantaa tähän "silmäkohuun"
jonka toimittajat sai aikaan. Asia ei kuulu puhemiehelle millään lailla. Razmyar haluaa taas vaan huomiota. Mutta jos r1145598Pitkän linjan yritysjohtaja: Suomen tapahtumat eivät ole Aasian kärkiuutinen
Viimeaikaista kohua on käytetty sisäpoliittisena lyömäaseena, Thomas Zilliacus sanoo. – Koska asiaa kuitenkin kommentoi1114653Siviilipalvelusmies Halla-aho normalisoi rasismin perussuomalaisissa
SMP:n tuhkille perustettu puolue ei ollut ihmisiä vastaan, vaan instituutiokriittinen. "Missä EU - siellä ongelma", oli334468Miten Eerolan silmäkuvat voivat levitä muutamassa tunnissa ympäri maailmaa?
Seuraako koko maailma persujen ja erityisesti Eerolan somea reaaliajassa? Edes kansanedustajan itsemurha eduskuntatalos1834451Suomalaisilta vaaditaan valtavasti suvaitsevaisuutta - miksi sitä ei vaadita muslimeilta
Suomalaisilta vaaditaan kaikkea, pitää olla suvaitsevainen ja hyväksyä vieraiden tavat, rasisti ei saa olla jne. Miksi s523967Juuri Suomen valtamedian toimittajat teki "silmävääntelystä" sen kohun
ja ilmeisesti ottivat yhteyttä myös ulkomaisiin medioihin, että katsokaas tätä. Mutta Japanin medioissa on asiaan suhta1603863Demarit ovat oikeasti törppöjä eli heikkoälyisiä
ja todistavat sitä päivittäin täällä lapsellisilla jutuillaan. Kauheasti on hehkuttaneet kuinka demarien kannatus vaan773737Perussuomalaiset eivät harrasta maalittamista kuten vasemmisto
Huomaa tässä keinotekoisessa "rasismi"-kohussakin kuinka vasemmistolaiset maalittavat Perussuomalaisia. Me emme vastaava373657SDP:n kansanedustaja Marko Asell: Suomen myönnettävä maahanmuuton ongelmat
Hänen mielestään Suomen pitää pyrkiä rajoittamaan jyrkästi turvapaikanhakijoiden pääsyä maahan ja hän arvioi, että maaha853481
