tahtoisin kuulla legendaarisesta escortista (vanha) ylistys tarinoita ja jos jollain sattuis olemaan myytävänä. autoa tai kentin konetta osineen.... itelläni on vain 1.1 koneella ja se kaipais TODELLAKIN 2 tonnisen tai 1,6
mutta on se niin "söpön"näkönen auto, että pois en antais vaikka mihin vaihtais...
vanha eskortti
3
1030
Vastaukset
- aikamoinen matka
Escort (Mk1) RS1600 oli menestyksekkään Lotuksen moottorilla varustetun Escort Twin camin seuraaja. Olihan selvää että Fordissa piti olla myös Ford-moottori, josta olisi riittävää vastusta Fordin kilpailijoille rallisarjassa. Tämä moottori oli Cosworthin suunnittelma BDA (Belt-Driven typeA). Mike Costin ja Keith Duckworth, Cosworthin perustajat, alunperin palkattiin suunnittelemaan BDA-moottori Capriin, jonka oli määrä tulla markkinoille 1969. Pian kuitenkin BDA haluttiin laittaa Lotuksen Twin camin tilalle Escorttiin.
Uudesta autosta tuli RS1600 tehokkaammalla 16 venttiilisellä tuplanokka-akselisella moottorilla, joka kuitenkin oli hyvin lähellä Twin Camia. Vakiona RS1600 tuotti 120 hv 6500rpm, kymmen hevosvoimaa enemmän kuin Lotus Twin Cam (109.5hv, 6000rpm). Ford oli suunnitellut valmistavansa yli tuhat RS1600, mutta loppujen lopuksi valmisti vain 900.
BDA:n nimellinen iskutilavuus oli 1599cm3, mutta toleransseista johtuen todellisuudessa oli 1601cm3, minkä vuoksi BDA joutui 2-litraisten luokkaan. Säännöt sallivat iskutilavuuden laajentamisen ja tilavuutta nostettiinkin 1601cm3:stä 1975cm3 alkuperäisessä valurautaisessa lohkossa, kunnes se 1972 korvattiin alumiinisella 2 litraisella. BDA oli periaatteessa hyvin läheistä sukua Cosworthin menestyksekkäälle Formula 2 moottorille FVA:lle (Four Valve type A). Käytännössä samaa oli vain suunnitteluperusteet pienikulmaisen 4 venttiliä/sylinteri osalta. Samoja osia ei moottoreissa ollut.
Ensimmäiset RS1600 tehtiin Halewoodissa lähellä Liverpoolia rinnan Twin Camien kanssa, maaliskuuhun 1971 asti. Vaikka RS1600 oli valtava menestys £1447 hinnalla, Ford päätti valmistaa myös halvempaa Escort Mexicoa, jossa BDA oli korvattu halvemmalla Kentin kahdeksanventiilisellä 1,6 litran työntötankokoneella. Vastaavanlaisella autolla Hannu Mikkola otti voiton Maraton rallissa Lontoo-Mexico toukokuussa 1970 ja Ford esitteli Mexicon marraskuussa 1970.
BDA-mottorin koon vuoksi akku oli RS1600 sijoitettu tavaratilaan. BDA:sta kehitettiin seuraavan kahden vuosikymmenen aikana noin parikymmentä eri versiota, joita käytettiin ralleissa ja useissa eri formulaluokissa. BDA:n viimeinen tyyppi oli BDT eli turboahdettu 1803cm3 250hv moottori, jota käytettiin RS200:ssa. 1986 Brian Hart Ltd teki vielä 500 hv BDT-E version, jota käytettiin RS200'E' mallissa.
RS1600 olemassaolon tarkoitus oli tietysti toimia Fordin ralli- ja kilpa-autona, joista se myös parhaiten muistetaan. RS1600 voitti useita ralleja mukaanlukien Jyväskylän suurajot, Safariralli ja kolme perättäistä RAC-rallia vuosina 1972-1974. Monista kuuluisista kuljettajista kuten Roger Clark, Timo Mäkinen ja Hannu Mikkola tuli Escortin synonyymejä. Radalla Broadspeed ja Zakspeed rakensivat kevyestä RS1600 2litran/280hv kilpureita, joilla voitettiin selvästi tehokkaampia ja suurempia autoja.
MOOTTORI
Tyyppi Ford BDA
Tilavuus (cm3) 1601
Sylinterit 4, rivimoottori
Sylinterin halkaisija (mm) 80,97
Iskun pituus 77,6
Puristussuhde -
Polttoaineensyöttö Weber 2x2 kaasutin
Sytytys puola, virranjakaja, katkoja, kondensaattori
Max. Teho hv(kW) 120 (89)
moottorin nopeudella (r/min) -
Max. Vääntömomentti -
moottorin nopeudella (r/min) -
Käyntinopeusrajoitin -
Sylinterilohko Valurautaa, 1972 jälkeen alumiinia
Sylinterinkansi Alumiinia
Venttiilistö DOHC, 16 venttiiliä
SUORITUSARVOT
Huippunopeus (km/h) 181
0-100 km/h (s) 8,9
50-100 km/h (s) -
POLTTOAINETALOUS (l/100 km)
Vakio 10,7
VOIMANSIIRTO
Tyyppi Takaveto
Tasauspyörästöt 3,77:1
Vaihteisto 4-nopeuksinen manuaali 1st,2.972:1; 2nd,2.010:1; 3rd,1.397:1; 4th,1.000, kytkin halk 8
JOUSITUS
Edessä McPherson joustintuet, alatukivarret, kierrejouset, kallistuksenvaimennin, kaasuiskunvaimentimet
Takana -
OHJAUS
Tyyppi Hammastanko
Toiminta Tehostamaton
JARRUT
Tyyppi -
Toiminta -
Edessä levyt
Takana rummut
Jarrupiirit -
MITAT
Paino -
Pituus -
Leveys -
Korkeus - - tämä
Ennen oli miähet miähiä, ja ralli autot eskortteja.
- Ooppeli
Niin, ne oikeat rallimiehet ovat kyllä kautta aikojen olleet vakioautohommissa asconamiehiä (jopa calibra), ja muita, muttei "voorteja".
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Minja Koskela: Ei se väärin ole jos ei halua tehdä töitä
kyllä tukien varassa saa elää vaikka koko ikänsä. Tää on tätä äärivasemmistolaista ajattelua.1375582HS - SDP valmistatuu MILJARDILEIKKAUKSIIN seuraavalla vaalikaudella!
"Sdp:n uusi talousääni lupaa miljardien edestä leikkauksia HS-haastattelu|Kansanedustaja Joona Räsänen on Sdp:n puheen2164825Persu ei ole koskaan päässyt Valkoiseen Taloon
Eikä pääse. Jopa demareita siellä on käynyt, vaikka jenkkien vasemmistolaisin suuri puolue vastaa lähinnä Suomen kokoomu864010Sovitteko ulkonäöllisesti
Oletteko kaivattunne kanssa sopivan näköinen pari? Semmoinen, suurinpiirtein yhtä hyvän näköisiä? Samanlainen olemus, ty863457Kysymyksiä paIstavasemmistoIaisiIIe
Mistä johtuu teidän kroonisesti negatiivinen, synkkä, katkera ja kateellinen mentaliteetti? Milloin olette viimeksi aido683171Anteeksi mies
Mun vaan pakko sanoa että en pääse ajatuksesta koskettaa sinua🙈tää on niin noloo. Olet vaan niin namu. En voi edes kert361929- 471825
Ähtärin eläinpuisto oy ja Hotelli Mesikämmen oy hakeutuvat konkurssiin
Ähtärin eläinpuisto oy ja Hotelli Mesikämmen oy hakeutuvat konkurssiin, Ähtärin eläinpuisto tiedottaa. Yritykset ovat t851614- 141438
- 191394