ESIKOISLESTADIOLAISUUDEN ONGELMA.
Jumalan sana ei ole ylin auktoriteetti.
Se ei voi ollakaan, koska ei ymmärretä mitä se asia tarkoittaa, että sana on auktoriteetti.
Koko ajan juostaan ihmisten perässä.
Joku reppana kopsaa tänne Gunnar Jönssonin saarnoja malliksi. Siellä on hänen mielestään totuus.
Katsokaa nyt itse, ”kirkkikset” ja ”erikoiset”.
Säälittävää!
Joku meni kyllä kertomaan, että Gunnar Jönsson ymmärsi yhden asian oikein: ”Kristillisyyden neuvo, se on sama kuin Jumalan sanan neuvo”.
Mitä se tarkoittaa?
RAAMATTU ON USKON JA OPETUKSEN MITTAKEPPI.
Esikoislestadiolaiset eivät raukat ymmärrä, mitä se tarkoittaa.
Kun he ovat aina seuranneet ihmisiä ja palvoneet ihmisten viisautta, he vetoavat nyt Gunnarin vanhoihin saarnoihin.
Hiukan ylimieliseen tyyliin: lukekaa nyt, maailmanhenkiset. Tuossa Gunnar saarnaa… jne.
VOI TEITÄ EKSYTETTYJÄ!
Eihän Gunnar Jönssonin sana ole mikään autuuden perustus, vaan hänen opettamansa periaate:
Katsotaan Raamatusta ja opetetaan sen mukaan!
On ihan toinen juttu, miten hän siinä itse onnistui.
Kun tuntee Esikoisuuden vanhan hapatuksen, isakssonilaisen hengen, ei ollut Gunnarillakaan helppoa. Mahdotonta oli riisua kaikkea saastaa kerralla.
SAMA TOTEUTUU KIRKKOHISTORIASSA
Kun katsotaan Lutherin edeltäjiä, vaikkapa marttyyrikuoleman saanutta Jan Husia, oli hän paljon maltillisempi uudistuksissaan. Hän korkeintaan hipaisi pintaa.
LUTERILAINEN TUNNUSTUS
Ei siinäkään pidetä mittakeppinä sitä, mitä Martti Luther on opetttanut.
Eivät Lutherin kirjoitukset ole koskaan ollut luterilaisille joku opin ja opetuksen normi.
Ei, se on hänen periaatteensa: Raamattu yksin on kaiken yläpuolella.
ESIKOISLESTADIOLAISET EIVÄT TÄTÄ ASIAA YMMÄRRÄ.
Välillä vedotaan johonkin Laestadiukseen, välillä lapinvanhimpiin ja välillä johonkin Gunnar Jönssoniin.
Ei milloinkaan Raamattuun.
ESIKOISLESTADIOLAISTEN ONGELMAN SYY
23
289
Vastaukset
- VoiVoiVoiVoiVoiVoi
Aloittaja:
Kannattaa tutustua Raamattuun ja sen sisältöön, ennen kuin rupeat suoltamaan noita perättömiä perusteluja.
Siinä puhuit totta, että Raamattu on ylin auktoriteetti.
Valitettavasti sinä et siinä onnistunut.
Raamatussa on sana, että kaltaisellesi on varattu paikka iankaikkisessa kadotuksessa.
Edelleen Esikoisten seurakunnassa saarnataan puhdas Raamatun mukainen Jumalan Sana. Se on se sama Sana eilen, tänään ja iankaikkisesti.
Valitettavasti jotkut ovat luopuneet tästä sanasta.
Heille on tullut kaita tie liian raskaaksi. He ovat kääntyneet syrjään.
Heille on ihmisoppi tullut tärkeäksi.
Heidän seurakunnassa syntiä ei enää tarvitse nimeltä mainita.
He suvaitsevat tämän nykymaailman menon.
He väittävät olevan suolana kirkossa, mutta eivät huomaa maailman ja kirkon tapojen ajautuvan sisälle heidän liikkeeseen.- Duunar-vaa
Onko todella Kristuksen kunniaa ja Raamatun sanaa kaipaavalle varattu paikka kadotuksessa?
Kuka niin tahtoo? Sielunvihollinen Perkele! - Kyläpäällikkö
"voivoi..."
Tyypillinen lahkolainen, tuomitsee muita ihmisiä kadotukseen. Sitä se aivopesu teettää. Heräisit tähän päivään ja pyrkisit tekemään yhteistyötä, etkä junttimaisesti kiukuttelemaan. - teuta01
"ALOITTAJA "
-
KYSYI KUKA HEITTÄÄ GJ. TÄNNE , SE ON SE JJ; JOKA LUULEE
ETTEI SITÄ TUNNETA KOHTA. , .#
- virsi
148 Vuode 1886 virsikirja
1. Mä uskon Jumalaan, Isähän kaikkein luotuin, Maailman
holhoojaan Ja suojaan lahjain suotuin; Hän, viisas kuningas,
Rajaton voimassaan, On kaikkivaltias Taivaiss' ja päällä
maan.
2. Mä uskon Poikahan, Jok' itsens uhriks antoi Ja synnit
maailman Ristissä kärsein kantoi; Nyt Isän vertaisna Tuoll'
ylhääll' istuupi, Hänelle kunnia Ja kiitos ijäti!
3. Mä uskon Henkehen, Pyhyyden voiman tuojaan Ja
panttiin autuuden, Hyvien töiden luojaan; Sydämen uudistaa
Hän meissä voimallaan, Valaisee, lohduttaa Ain' uskovaisiaan,
4. Hän äänellänsä tuo Kaikk' kansat kokoon yhä; Ne
seurakunnaks luo, Jok' ompi yksi, pyhä; Se pysyy ijäti, Sill'
Jesus on sen pää, Vaikk' riehuu helvetti Ja mailma häviää.
5. Vaikk' hajall' onkin nyt Omansa maailmassa, Tok' ovat
liitetyt eläviin taivahassa, Sill' Herra ylhäältä Taivaasta lähettää
Elävän Henkensä, Jok' kaikki yhdistää.
6. Ken siinä uskolla Kestääpi loppuun asti, Saa viimein
kruununsa Herralta armiaasti; Ja päivää tuomion Kun pahat
säikähtää, Kristitty pelvott' on, Autuuteen heräjää.
7. Tää luja uskon' on, Ja siinä menen kerran Ilolla kuolohon,
Se vie mun tykö Herran, O auta, Jumalan', Myös elämän'
ett ois Todistus uskostan', Enk' eksyis koskaan pois!- Uskovain
Hieno virsi.
- KaidanTienKuIkija
Perkele on mestari uskonasioissa ja raamatun tuntemuksessaan.
Perkele selittää mielellään raamattua, muttei koko totuutta.
Perkele tekee mielellään tyhjäksi saarnaajien saarnat ja puheet, joissa he pyhänhengen voimalla selittävät ja opettavat raamatun totuutta.
No miten on aloittaja? Onko niin että Perkele on tehnyt sinut niin viisaaksi että tiedät ja tunnet raamatun paremmin kuin koko Lestadiolaisuus, tai kukaan Lestadiolainen?
Mihin liikkeeseen sinä kuulut? Kuka sinulle on opettanut? Vai oletko itse oppinut?- piippaappuup
KaidanTienKulkija kirjoittaa itsestään, niin on Perkele hänet tehnyt viisaaksi näissä uskon asioissa.
- Tervetuloa_uskomaan
"Mihin liikkeeseen sinä kuulut? Kuka sinulle on opettanut? Vai oletko itse oppinut? "
Sinulle on tärkeintä kuulua johonkin, ei uskoa johonkin.
"Sillä en minä ole sitä ihmiseltä saanut enkä oppinut, vaan Jesuksen Kristuksen ilmoituksesta." Gal.1:12
Päättele itse, onko se tämän Raamatun kohdan mukaista.
- Kiitos_tästä
Ihminen joka Jeesuksen verellä Jumalan lapsiksi lunastettuja tuomitsee ja nimittelee ei tiedä lainkaan mitä kaidan tien Jeesuksen Kristuksen kulkeminen on.
Älä siis käytä nimimerkkiä jonka sisältöä et tunne.
Avaus on juuri oikein kristinopillisesti ja kaikilta muiltakin osin oiken kirjoitettu.- lueäläluule
Avaus on totta ja juuri oikein. Eslessut eivät viitsi lukea Raamattua, uskovat kaiken mitä pöäntöstä sanotaan - nielemättä. Uskovat ihmisiin, luottavat ihmisiin -laiskuuttaan. Uskovat totuuden peittelyt, jopa valheet.
- teeparannus
Lempäälän pallovyötiäinen kirjoittaa avauksen ja puolustaa sitä toisella nimimerkillä. Melkoinen ukko. Menisit edes vaikka lenkille, mutta eikä mitä. 24/7 kinaa ja pähisee täällä. Haukkuu ja kiroilee muita. Sinun takia esikoiset saavat palstalla kamalan maineen. Häpeä, vanha mies!
- TEUTA007
" HYVÄ ALOITTAJA "
,
SINÄ OLET AINAKIN LUKENYT LÄKSYS. JA KAIKKI ON OIKEIN EN SANO
PAREMMIN,
-
TOISEKSI ASIAT ON JUURI NIIN KUN KIRJOITAT JA KERROT .
-
ÄLÄ VÄLITÄ VASTA VÄITTEISTÄ , OLET KERTONUT TAAS TÄYTTÄ
TOTUUTTA ,, SILKKAA TOTUUTTAA, , , "- KiekukaA
TOISEKSI MINULLEKKIN ON SAMAT 24 /7 ANNETU ,VAIKKA TAKUULLA EN OLE KOSKAAN 12 TUNTIA KONEELLA, . .
-
TOISEKSI JOS OLEN POIS ,OLEN SILLOIN VÄHÄN MYÖHÄÄN
JATKANUT EN KOSKAAN MUULLOIN , . . . . . . #
-
SITTEN SIITÄ KUN PELKÄÄVÄT MAINEESTAAN,. ES/LESTAT ON
SE TURHAA , KUN VAIN H EVOIVAT SEN PILATA, EI MUUT.
OLE VAPAA VAIN SINÄ ,,"LUE ÄLÄ LUULE"NIKKI..
Aloittaja kirjoittaa täyttä asiaa.
Jos Lestadiolaisuudessa ja muissakin herätysliikkeissä meneteltäisiin niin, että saarnojen päälle järjestettäisiin avoin keskustelutilaisuus jossa jokaisella kuulijalla olisi mahdollisuus ottaa kantaa siihen, että oliko saarna kaikilta osin raamattuun perustuva, niin monelta ongelmalta oltaisiin vältytty. Näinhän alkuseurakunnassakin tehtiin, yksi puhui ja muut arvostelisivat. Kiusaukset itse keksittyjen syntien julistamiseen olisivat huomattavasti pienemmät, jokainen joutuisi tarkoin punnitsemaan sanojaan ja tämä motivoisi myös kuulijat tutustumaan raamattuun. Ja mikä tärkeintä, kukaan ei pääsisi asettautumaan seurakunnassa erehtymättömän johtajan asemaan. Vahinko vain, että monissa herätysliikkeissä arvostelu on jyrkästi kiellettyä. Eikö sekin ole raamatun hengen vastaista?
Raamattuakin tulkitaan mitä moninaisimmilla tavoilla. Esimerkiksi Esikoislestadiolaisessa herätysliikkeessä kielletään saarnojen valmistelu vetoamalla virheellisesti raamattuun. On väärää ajatusta, että kun puhujapönttöön astahtaa, niin sen jälkeen Jumala puhuu. Tämä kohta on otettu Jeesuksen sanoista, kun Hän sanoi, että "älkää silloin pelätkö mitä sanotte, avatkaa suunne niin minä täytän sen." Tämän Jeesus sanoi niille opetuslapsille jotka vainojen aikana raahattaisiin tuomittavaksi ja tapettavaksi. Jeesus rohkaisi tällä heitä. Sitä ei ole siis tarkoitettu laiskan saarnamiehen tueksi.- lueäläluule
Aivan Sakari. Aina ei ole ollut kirjoitettua Sanaa, josta kansa olisi voinut sitä lukea. Sanaa vietiin suullisesti eteenpäin. Nyt elämme aikaa, jolloin voimme itse lukea Raamatuista, Jumalan siunausta sekin, onpa vielä kansoilla lukutaitokin.
Pyhä Henki vaikuttaa kirjoitetun saarnankin kautta, on surkuhupaisaa luulla, ettei Hän olisi läsnä muualla kuin suullisessa saarnassa. Ihminen on taitava vähentämään ja rajoittamaan Pyhän Hengen työtä. Hän (PH) on kuitenkin suvereeni, eikä ihmisen hallittavissa.
Ei ymmärretä Jumalan suuruutta, ei voimaa eikä vanhurskautta. Hän on kaiken olevaisen luoja, Hän tietää ja näkee kaiken, Hän ylläpitää maailmankaikkeutta jne. Ei järki sitä käsitä. Se vaatii uskoa. - Jumalanrauhaarinnassain
Kauheaa soopaa aloittajalla ja kannustajilla. "He ovat meistä lähteneet, mutta eivät meistä olleet" pitää paikkansa tänäänkin. "Valheen pitää heidän uskoman ..." Mutta näitä vääristelyjä lukiessa mieli on rauhallinen ja entistä selvemmäksi tulee, missä oikea rauha ja koti löytyy se on Kristuksen itse perustama elävien kristittyjen seurakunta. Näistä hedelmistään puut tunnetaan. Ne ovat karvaita. "Ulkona on vain hiiret ja rotat ja heidän myrkyllisiä oppejaan" sanoi Lutter.
- pienikristitty
Jumalanrauhaarinnassain kirjoitti:
Kauheaa soopaa aloittajalla ja kannustajilla. "He ovat meistä lähteneet, mutta eivät meistä olleet" pitää paikkansa tänäänkin. "Valheen pitää heidän uskoman ..." Mutta näitä vääristelyjä lukiessa mieli on rauhallinen ja entistä selvemmäksi tulee, missä oikea rauha ja koti löytyy se on Kristuksen itse perustama elävien kristittyjen seurakunta. Näistä hedelmistään puut tunnetaan. Ne ovat karvaita. "Ulkona on vain hiiret ja rotat ja heidän myrkyllisiä oppejaan" sanoi Lutter.
Aamen. Jos Jumala ei avaa ymmärrystä, ihminen pysyy sokeassa tilassa. Rukoillaan Esikoiset ry:n jäsenten puolesta, että Jumala avaisi heidän ymmärryksensä käsittämään elävän uskon.
- janetskitsabarowski
Aloittaja on ihan oikeilla jäljillä.
Esikoislestadiolaisten silmät on vain rietas kääntänyt nurin etteivät he huomaa.
Nimittäin:
Esikoislestadiolaisuudessa kyllä opetetaan, että raamattu on Jumalan Sana ja ylin auktoriteetti.
Varsinainen ongelma onkin muussa opetuksessa.
Ensinnäkin opissa siitä, kuinka saarnaajan puhuma sana on kokonaisuudessaan Jumalan Sanaa.
Sekä opissa siitä, että tavallisen ihmisen ei kannata tutkia raamattua, ettei vain ymmärrä väärin.
Sekä opissa ainoasta oikeasta lahkosta.
Sekä opissa suuresta s******sta ja pienestä Jumalasta.
Sekä siinä, että laumaa hallitaan pelolla, helvetinpelolla.
Näistä johtuen ollaan tultu tilanteeseen, jossa saarnamies puhuu mitä sylki suuhun tuo, toiset nyökyttelee ja yrittää uskoa sen olevan totta. Raamattuun puhetta ei voida verrata, koska opin mukaan saarnamies on oikeassa, kun taas itse voi ymmärtää väärin. Ja edelleen opin mukaan, ei voi edes päästää päähänsä ajatusta siitä, että puhuja voisi olla väärässä.- lueRaamattua
Näinnikkäst se on. Neuvotaan lukemaan vanhinten kirjoja ja lähetyskirjeitä, joilla tietysti tarkoitetaan lappareiden kirjoittamia kirjeitä. Raamattua ei saa lukea kuin saarnaajien kanssa, jotta lukee lessuymmärryksessä. Ei se vihollinen tyhmä ole kun näin neuvoo.
- Voipimeyttä
Yllä oleva kirjoitus on kuin oppikirja valehtelijosita ja siitä miten he toimivat. Etteikö Raamattua saa lukea??? Älä nyt toisille tuollaista valetta suolla. Olet siitä vastuussa kerran.
- tunnemmehengen
No kun ei automaattisesti uskota kaikkea mitä saarnaajat sanovat,onhan näitä esimerkkejä nähty.väärä henki erotetaan taatusti.
- Exlibris
Pakko se on tähänkin todeta että paskaa jauhetaan samalla suulla millä jokapäiväistä ruokaa syödään, niin hengellisessä kuin maallisessakin mielessä. Haloo ja herätys ihmiset, kointähtihän jo näkyy. Miksi siis tämä paskanjauhanta?!!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .563071Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen472881Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631242669Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi3481746- 711094
Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito101071Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.193947Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että101802- 44799
Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde26790