Yknäisyys tappaa

Teemailta tv 2 23.11-16
Aihe on koskettava ja oli mielenkiintioista nähdä monenikäisten ja eri elämänkokemuksilla varustettujen ihmisten puhuvan aiheesta.

Keskustelua ohjasi osaltaan professori, joka nosti hienosti aiheita, joita käsiteltiin
Toinen oli nuori nainen, joka oli aivan upea, toimii ystävänä yli 80v naiselle, jotain niin hienoa.
ELI- kyllä yksinäisyys on surullinen asia- ajoittain olen, kun yksin asun

53

152

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mummojapappakerhoja

      No niitä pitäisi olla ikä ikäihmisten kerhoja olla ja sieltä tultaisiin vaikka kotoa hakemaan jos on vaikeaa omin avuin lähteä.

      Eikö sellaisia eläkeläisten kuntouttavia työpajoja/ harraste-virikepajoja voisi perustaa kuten on työttömille?

      Ihminen tarvitsisi enemmän oman ikäluokkansa seuraa kuin jonkun nuoren säälistä viihdyttämistä. Yhtälailla kun nuoretkin tarvitsevat omanikäistään seuraa.

      • khytgrd

        Aivan niin , sanotaan ,että samanikäiset leikkiii parhaiten . Näin olisi myös vanhuudessa, kun jaetaan elämän kokemuksia.


    • koskettavaaihe

      Olin niin väsynyt, että nukahdin kesken illan ja puolet jäi katsomatta. Tulisiko uusintana tänään.

      • Kliseiseltä tuntuu, että pitää perustaa ryhmiä vanhemmalle väelle, mutta on siinä jotain pointtia, ei vaan toimi joka puolella, esim pienillä paikkakunnilla- etäisyyksien takia.
        Täällä kaupungissa se toiminta pitäisi olla muutakin kuin jossain kauppakeskusten peliautomaattien luona roikkumista ym. tosin onhan sekin muuta kuin omia ajatuksia ikkunan ääressä.
        Tarkoitan nyt eri-ikäisten kanssa samoissa tiloissa ihan normaalia oloa, ei pakkojärjestettyä, vaan kukin tulee ja menee kuin haluaa, jotain kahvilasysteemiä-pelejä esim shakkia-lautapelejä-kirjoja-dokumentteja-kilpailuja-puhetta kaikkien kanssa ym ym
        eikö........- tämä on tärkeää mietitään parempaa henkistä tasoa itselle ja muille


      • talvi.va

        Katsoin tuon ohjelman ja minusta kerran hyvä, kun siinä ei ollut vastakkain asettelua. Hilkka Olkinuoralla oli myös hyviä kommentteja siitä mikä on tätä nykyaikaa. Ei osata kohdata ihmistä ihmisenä, asetutaan toisen yläpuolelle.
        Olen Kawen kanssa samaa mieltä, että eri-ikäisten kohtaamispaikkoja tulisi olla. En tunne nykyistä maaseutua, ennen siellä oli maamiesseuran taloja yms. jossa kyläläiset kokoontuivat.
        Kaupungeissa se lähitekeminen, arkkitehtooninen suunnittelu pihapiirien yhteisöllisine tiloineen olisi kyllä otettava haltuun. Ei tarvitsisi lähtemällä lähteä jonnekin yhteisöllistymään.


      • mattinenmatti
        kawe kirjoitti:

        Kliseiseltä tuntuu, että pitää perustaa ryhmiä vanhemmalle väelle, mutta on siinä jotain pointtia, ei vaan toimi joka puolella, esim pienillä paikkakunnilla- etäisyyksien takia.
        Täällä kaupungissa se toiminta pitäisi olla muutakin kuin jossain kauppakeskusten peliautomaattien luona roikkumista ym. tosin onhan sekin muuta kuin omia ajatuksia ikkunan ääressä.
        Tarkoitan nyt eri-ikäisten kanssa samoissa tiloissa ihan normaalia oloa, ei pakkojärjestettyä, vaan kukin tulee ja menee kuin haluaa, jotain kahvilasysteemiä-pelejä esim shakkia-lautapelejä-kirjoja-dokumentteja-kilpailuja-puhetta kaikkien kanssa ym ym
        eikö........- tämä on tärkeää mietitään parempaa henkistä tasoa itselle ja muille

        Tuolla maailmalla olen nähnyt isojen kauppakeskusten auloihin, lattiatilaan laitettuja shakkilautoja, sellaisilla suurilla nappuloilla, seisaaltaan pelattavia. Kahvio vieressä, siinä oli mukava viettää aikaa.


      • talvi.va
        mattinenmatti kirjoitti:

        Tuolla maailmalla olen nähnyt isojen kauppakeskusten auloihin, lattiatilaan laitettuja shakkilautoja, sellaisilla suurilla nappuloilla, seisaaltaan pelattavia. Kahvio vieressä, siinä oli mukava viettää aikaa.

        Noita isoja shakkipelejä on ainakin Helsingissä, Töölönlahdella. Arabianrannan ostarilla on sisätiloissa "olohuone" jonne voi kuka tahansa mennä. Törmäsin itse sinne vahingossa, kun olin lähistöllä hakemassa lasitteita ja menin kaffeelle ostarille.
        Lapsenlapseni opetti minulle dominoa, ehkä alan kantamaan käsilaukussani sitä ja pyydän vastaantulijoita pelaamaan kanssani :)


    • Heta-Leenan kiharat valloittivat minut taas.
      -
      Yksinäisyyttä ja muuta vaivaa tungetaan joka tuutista siksi että:

      1. Nuorille on saatava töitä.
      2. Nuorille on saatava halpoja asuntoja vaikka vanhuksia kupaten.
      3. Vanhusten hoito-kulut mon painettava minimiin.
      4. Väärin opiskelleille on saatava töitä.
      5. Kekkos-museo ja muut teatterit kuihtuvat.
      6. Vain Potter vetää elokuviin.
      -
      Kuten kommentississasi halajasitkin.
      Hyvin ansaitsevilta ja hyvä-eläkeläisiltä on saatava idiooteille rahaa, maksoi mitä maksoi.
      -
      Huomannet tavoitteet "yhteis-kuljetuksiin", kimppa-kyyteihin" niiden autoilla jotka ovat autonsa maksaneet.
      Jos ei muuten, niin pakolla.
      Heidän kyytiinhän ei pääse joilla autoa ei ole.
      Eilisen uutiset käsittelivät mahdollisuutta muuttaa lääkäreiden avulla yksityis-autoilua julkisiin.
      Antamalla vanhuksille ajo-oikeus vain 50km/kk.
      Jotta eivät pääse muualle kuin kauppaan.
      Tavallaan kuin yli-nopeus-rajan virhe-marginaalin laskeminen 2km./h.


      H.

      • kohtakauppaan

        Mielenterveysongelmaisilta kortti pois, tämä taisi olla esitys? Jos masennus on mielenterveysongelma niin jo vuoden 2005 tilasto masentuneista oli että joka viides suomalainen sairastaa masennusta, kakarat tietenkin pois lukien.

        Rauhallista ja kolaritonta tulee teillä olemaan.


      • talvi.va

        hunksz

        Mä nukuin aamu-tv:n ohi. Heta-Leenan kiharat jäivät näkemättä. Sitähän sä tarkoitit, että jos me kaikki nähdään Heta-Leenan kiharat, niin se on yhteisöllisyyttä.

        Kyllä köyhemmiltäkin viedään se mediamaksu, joten en minä ainakaan ole joutunut "ratsastamaan" Sinun eläkerahoilla ;)

        Pitäisi keksiä kaukosäätimeen tunnistus, että se alkaisi piipata, kun mä ärräpäitä lausun etsiessäni sitä.


    • Erilaisia sitä ollaan.
      Sukupuolellakin voi olla merkitystä. Naiset ehkä tuntevat jääneensä helpommin yksin, ja niillä lienee suurempi tuska puhua ns. syvällisistä asioista, tai mistä minä tiedän.
      Ja ehkä niillä on pitempään halua yhteiseloon vastakkaisen sukupuolen kanssa.
      Miehillä se on helpompaa, niitä kun ei liiemmin unelmia ole (ollutkaan), niin kaverit riittää näihin "on ilimoja pijellyt" tapaamisiin. Eikä sitä sen kummempia odouksia sitten olekaan.

      • talvi.va

        En minä taitais naisena suurin surminkaan yhteiseloon alkaa. Ilimoja on pidennyt sopisi mainiosti. Jahka pääsee kala-apajille, niin ujuttaudun sinne ukkorivin väliin pitelemään ilimoja :)


      • talvi.va kirjoitti:

        En minä taitais naisena suurin surminkaan yhteiseloon alkaa. Ilimoja on pidennyt sopisi mainiosti. Jahka pääsee kala-apajille, niin ujuttaudun sinne ukkorivin väliin pitelemään ilimoja :)

        Elähän puhu, tiiä, jos vaikka minun verkkoavannolle eksyt, niin minä hurmoon Sinut.


      • mimmimum-..mi

        Niimpä...ja toiset tuntevat itsensä yksinäiseksi isonkin porukan keskellä....sen kokeminen on niin yksilöllistä...näin kun asuu yksin tulee aina aikoja kun kokee yksinäisyyden tummemman pilven asuvan pään päällä.....sitten se häippäsee pois...ja ajatteleekin että ihana vapaus kun on yksin....saa yksin päättää mitä tekee..minne menee...on ns. oma herransa....Läheisyys ja keskustelut .....en tiedä kaipaavatko naiset sitä enemmän kuin miehet....kai se kaipaus iskee joskus jokaiseen....
        Mutkun kukaan ei oo kysynyt..... "tuu mun vaivoiksein " ....heh ja höh


      • Ehkäpä niin.
        Olen aina kadehtinut miehiä yhdessä asiassa ja se on noi armeijakaverit.
        Siinä sopivan herkässä iässä on aikoinaan tutustuttu ja yhteys luotu, se saattaa kestää loppuelämän.
        se, että siellä kararmilla eletään yötä päivää, niin se tekee siitä yhteydestä kiinteämmän kuin ehkä monet opiskelukuviot tekevät.
        AIna on joku jolle voi soittaa ja kysyä sitä sun tätä.

        En tiedä miten tämä yksinäisyysaloitukseen liittyy, tulipahan vain mieleen...


      • rosaliiin kirjoitti:

        Ehkäpä niin.
        Olen aina kadehtinut miehiä yhdessä asiassa ja se on noi armeijakaverit.
        Siinä sopivan herkässä iässä on aikoinaan tutustuttu ja yhteys luotu, se saattaa kestää loppuelämän.
        se, että siellä kararmilla eletään yötä päivää, niin se tekee siitä yhteydestä kiinteämmän kuin ehkä monet opiskelukuviot tekevät.
        AIna on joku jolle voi soittaa ja kysyä sitä sun tätä.

        En tiedä miten tämä yksinäisyysaloitukseen liittyy, tulipahan vain mieleen...

        HItsi kun tuli noita kirjoitusvirheitä,
        mutt teillä on niiin avara sydän,
        kaiken ymmärrätte vaikka vain sinne päin raapustaa...


      • 1eero

        Verkkoja en ole vuosiin pitänyt kannen alla, pilkillä suatan käyvvä siinä yksinäinen istuu pakin päällä ja oottaa toiselta yksinäiseltä elonmerkkiä. Ei ihmisen ole pakko olla yksinään.


      • talvi.va
        k-kotton kirjoitti:

        Elähän puhu, tiiä, jos vaikka minun verkkoavannolle eksyt, niin minä hurmoon Sinut.

        Suathan sie alkoo hurmoomaan. Siulla pittää olla pilke silmäkulmassa etkä mitkää tosikko. Toiiellään en soppalusikoita rahtais sammaa luatikkoon siun kanssais. Mut tok myö voitais nuotiolla kalat paistoo ja luavulle männä pötköttelemään ;)


      • talvi.va
        1eero kirjoitti:

        Verkkoja en ole vuosiin pitänyt kannen alla, pilkillä suatan käyvvä siinä yksinäinen istuu pakin päällä ja oottaa toiselta yksinäiseltä elonmerkkiä. Ei ihmisen ole pakko olla yksinään.

        Minulla on sitten kaks termaria. Toinen on punainen ja toinen metallinen. Toisessa on kahvia ja toisessa teetä (saattaapi olla pikkaisen terästettyä, riippuu niistä ilimoista). Ihan vaan tiedoksi jos semmoset törröttää sen sen toisen yksinäisen pilkkijän vieressä, niin katohan elääkö se pilkkijä.


      • mimmimum-..mi kirjoitti:

        Niimpä...ja toiset tuntevat itsensä yksinäiseksi isonkin porukan keskellä....sen kokeminen on niin yksilöllistä...näin kun asuu yksin tulee aina aikoja kun kokee yksinäisyyden tummemman pilven asuvan pään päällä.....sitten se häippäsee pois...ja ajatteleekin että ihana vapaus kun on yksin....saa yksin päättää mitä tekee..minne menee...on ns. oma herransa....Läheisyys ja keskustelut .....en tiedä kaipaavatko naiset sitä enemmän kuin miehet....kai se kaipaus iskee joskus jokaiseen....
        Mutkun kukaan ei oo kysynyt..... "tuu mun vaivoiksein " ....heh ja höh

        En ihan niin tarkkaan tiedä, tarkoitetaanko nyt esillä olevalla yksinäisyydellä yksinasumista vai totaalista yksinäisyyttä.
        Onhan se hyvä olla tekemisissä muiden kanssa, se elämä pysyy paremmin balanssissa, niin hyvissä kuin huonoissa asioissa.
        Ja onse dementoitumisenriski pienempi, jos aivot saa monenlaisia virikkeitä.


      • rosaliiin kirjoitti:

        Ehkäpä niin.
        Olen aina kadehtinut miehiä yhdessä asiassa ja se on noi armeijakaverit.
        Siinä sopivan herkässä iässä on aikoinaan tutustuttu ja yhteys luotu, se saattaa kestää loppuelämän.
        se, että siellä kararmilla eletään yötä päivää, niin se tekee siitä yhteydestä kiinteämmän kuin ehkä monet opiskelukuviot tekevät.
        AIna on joku jolle voi soittaa ja kysyä sitä sun tätä.

        En tiedä miten tämä yksinäisyysaloitukseen liittyy, tulipahan vain mieleen...

        Armeijakaverit oli niin eri suunnista, ettei niiden kanssa ole mitään yhteyttä ollut.
        Jos miehen kannalta yhden heikonpuoleisen asian tunnistan, niin se on lääkäriinlähteminen aika hidasta. Siinä voi joskus käydä, että on liian myöhäistä.
        Onko sillä suurta väliä, lähteekö joku enkelikuoroon vuoden vai muutaman kymmenen vuoden päästä.


      • k-kotton kirjoitti:

        Armeijakaverit oli niin eri suunnista, ettei niiden kanssa ole mitään yhteyttä ollut.
        Jos miehen kannalta yhden heikonpuoleisen asian tunnistan, niin se on lääkäriinlähteminen aika hidasta. Siinä voi joskus käydä, että on liian myöhäistä.
        Onko sillä suurta väliä, lähteekö joku enkelikuoroon vuoden vai muutaman kymmenen vuoden päästä.

        Läheisille sillä voi olla isokin merkitys, milloin sinne enkelikuoroon lennähtää.
        Tuo on ihan totta, että miesten on vaikeampi lähteä lääkäriin, sitä helposti siirtää ja siirtää, sitten ja sitten, kun...tulee helposti ajateltua, varsinkin jos vierellä ei ole hoputtajaa. Ja vaikka olisi vierellä hoputtaja, niin silti voi olla liian myöhäistä. Omassa elämässäni olen moisen tilanteen saanut tuta. Liian myöhään mentiin lääkäriin, pieni vinkki oli niin huomaamaton ja sitten se vinkki räjähti käsiin, niinkin voi käydä. Enkelikuoro sai liian aikaisin liian hyvän miehen. Mutta elämä on sellaista, menee omia latujaan vaikka kuinka kuvittelisi pitelevänsä kaikkia kortteja kädessään, saa huomata, että musta pekkahan se siinä kurkistelee viimeisenä.


      • Höpö-juttuja kirjoitit.
        Jos oot veroja maksanu noin paljon, niin ei oma terveydenhoito ole mikään onelma.
        Kun menee yksityiselle, niin takuulla hoitavat, niin minäkin menin.
        Tulee vielä halvemmaksi, kun tutkitaan kunnolla, ja tulee oikea hoito.
        Voi niiden kotilääkkeiden kanssa tuhrata ja ihmetellä, ei niillä mitään vaikutusta ole tosi vaivaan.


      • se.sensuroitu

        Tottuuven sanominen ja kirijottaminen on nykyjään Suurin Rikos. Siksi sensuuri. Polliisi on kohta ovella ja ommaisuus viijään ensinnä ja sitte linnaan tottuuven palijastamisesta. Niin se kävi Seppo Lehollekki. Ja monelle muulle sitä ennen. Paitti niille jokka vietiin mielisairaalaan pakkohoitoon. Ja niitäki on PALIJO!


    • Tojima

      Yknäisyys? Mitä se tarkoittaa?

    • Aloneagen

      Kasvojn maneeriudet paljastavat puhujan, ja parhaimmillaan aihe narsistin.

      • Olen teistä ylpeä- tämä on yhteisöllisyyden yksi muoto.
        Tässä keskustelussa on nyt kysytty mitä on yksinäisyys ja todettu, että kokemus on yksilöllinen, vaihtelee on ajoittaista.
        Yksinäinen voi olla puoliso parisuhteessa, vaikka olisi työssä hän yksilönä kokea yksinäisyyttä. Mielestäni sama ahdistus jota aikuinen kokee on arkea myös lapsille ja yhteistä näissä on se, että he jäävät ulkopuolelle, ilman huomiota tai kokevat halveksuntaa ja väheksymistä, mikä vie ilon elämästä.
        Väittäisin, että yksinäisyydelle ei yhtä kaavaa ole, mutta jos on edes yksi ihminen elämässä, jonka kanssa voi puhella ihan kasvokkain, on riittävä oljenkorsi pois harmaista hetkistä.
        Meillä vanhemmilla ihmisillä on jo tai pitäisi olla kertynyt niitä keinoja jotka kaapataan käyttöön kun alkaa kurrata ajatustensa kierteessä.
        Lapsilla niitä ei vielä ole ja siksi meidän aikuisten pitäisi nähdä miksi suru on lapsen olemuksessa ja miksi hän ei kelpaa - isoja asioita kun pelissä on tulevaisuus joko hyvänä tai menetettynä unelmana


      • kawe kirjoitti:

        Olen teistä ylpeä- tämä on yhteisöllisyyden yksi muoto.
        Tässä keskustelussa on nyt kysytty mitä on yksinäisyys ja todettu, että kokemus on yksilöllinen, vaihtelee on ajoittaista.
        Yksinäinen voi olla puoliso parisuhteessa, vaikka olisi työssä hän yksilönä kokea yksinäisyyttä. Mielestäni sama ahdistus jota aikuinen kokee on arkea myös lapsille ja yhteistä näissä on se, että he jäävät ulkopuolelle, ilman huomiota tai kokevat halveksuntaa ja väheksymistä, mikä vie ilon elämästä.
        Väittäisin, että yksinäisyydelle ei yhtä kaavaa ole, mutta jos on edes yksi ihminen elämässä, jonka kanssa voi puhella ihan kasvokkain, on riittävä oljenkorsi pois harmaista hetkistä.
        Meillä vanhemmilla ihmisillä on jo tai pitäisi olla kertynyt niitä keinoja jotka kaapataan käyttöön kun alkaa kurrata ajatustensa kierteessä.
        Lapsilla niitä ei vielä ole ja siksi meidän aikuisten pitäisi nähdä miksi suru on lapsen olemuksessa ja miksi hän ei kelpaa - isoja asioita kun pelissä on tulevaisuus joko hyvänä tai menetettynä unelmana

        "kawe"

        Lisää Rahaa lapsille vai?

        Yksinäisyyttä ja muuta vaivaa tungetaan joka tuutista siksi että:

        1. Nuorille on saatava töitä.
        2. Nuorille on saatava halpoja asuntoja vaikka vanhuksia kupaten.
        3. Vanhusten hoito-kulut mon painettava minimiin.
        4. Väärin opiskelleille on saatava töitä.
        5. Kekkos-museo ja muut teatterit kuihtuvat.
        6. Vain Potter vetää elokuviin.
        -
        Kuten kommentissasi halajasitkin.
        Hyvin ansaitsevilta ja hyvä-eläkeläisiltä on saatava idiooteille rahaa, maksoi mitä maksoi.

        H.


      • Eiköhän me nyt yhdistetä ideoita ja ryhdytä toimeen. Kun hiissaudut iltapäiväkerhoosi viinilasin tai keppanan ääreen- peliautomaattien jälkeen- mieti mitä muuta olisit tehnyt jos olisit kääntynyt oveltasi sinne kuntopolun suuntaan. Siinä olisi mennyt vain tunti, ja aikaa jäisi käydä vaikka päivätansseissa, kirjastossa ja taidenäyttelyssä- ihan vaihtoetoisena toimintamallina.
        Aikaa vievät molemmat yhtä paljon- en väitä että tuo ensimmäinen on huono valinta, mutta sitten on jos se on ainoa vaikka kuukauden tai vuoden tai aina.
        Valinnoilla on syy ja seuraus suhde, eikö- siis loppupeleissä, kun on se kolesteroli, db 2 ja ne aivoinfarkti riskit - tai sitten ei.


      • kawe kirjoitti:

        Olen teistä ylpeä- tämä on yhteisöllisyyden yksi muoto.
        Tässä keskustelussa on nyt kysytty mitä on yksinäisyys ja todettu, että kokemus on yksilöllinen, vaihtelee on ajoittaista.
        Yksinäinen voi olla puoliso parisuhteessa, vaikka olisi työssä hän yksilönä kokea yksinäisyyttä. Mielestäni sama ahdistus jota aikuinen kokee on arkea myös lapsille ja yhteistä näissä on se, että he jäävät ulkopuolelle, ilman huomiota tai kokevat halveksuntaa ja väheksymistä, mikä vie ilon elämästä.
        Väittäisin, että yksinäisyydelle ei yhtä kaavaa ole, mutta jos on edes yksi ihminen elämässä, jonka kanssa voi puhella ihan kasvokkain, on riittävä oljenkorsi pois harmaista hetkistä.
        Meillä vanhemmilla ihmisillä on jo tai pitäisi olla kertynyt niitä keinoja jotka kaapataan käyttöön kun alkaa kurrata ajatustensa kierteessä.
        Lapsilla niitä ei vielä ole ja siksi meidän aikuisten pitäisi nähdä miksi suru on lapsen olemuksessa ja miksi hän ei kelpaa - isoja asioita kun pelissä on tulevaisuus joko hyvänä tai menetettynä unelmana

        Haluatko miljonääri-pelissä on kolme oljenkortta käytettävissä ja silti ei kukaan suomalainen ole vielä voittanut sitä miljoonaa.
        Mutta kirjoitat oikein, että yksinäisyys-pelissä riittää yksikin oljenkorsi, jolla moni suomalainen selättää yksinäisyyden.
        Joskus tosin voi käydä niin, että yksinäinen on kääntänyt tuntosarvensa niin sisäänpäin, mykistynyt muita ihmisiä kohtaan, että ei osaa tarttua edes tarjottuun oljenkorteen.
        Nuorten kohdalla yksinäisyys tuntuu tosi surulliselta ja siinä elämän vaiheessa helposti käperrytään oman pallon sisälle, vaikka nuoruuden pitäisi olla elämän vaihe jossa tapahtuu yhdessä.
        Yksinäisyys on persoonallisuus ja temperamenttijuttukin ja sekin pitäisi hyväksyä, kaikki me ihmiset ei mennä yhden kaavan mukaan niin kuin kirjoitit viisaasti, tosin se asian ratkaisee miten sen yksinäisyyden itse kokee. Taas taisin kirjoittaa ihan yhdentekevää, moni jo sanonut kaiken, vaan haitannooko tuo mitään, olenpahan joukon jatkona.


    • Keskustelun taso oli nolla vain ollaanko vielä puussa?

      Monet viihtyvät yksin ja heitä on paljon myös Suomessa.

      Jokainen ihminen joka haluaa seuraa voi löytää sen tänään ei kai aika ole pysähtynyt Suomessa????

      • Aika ei pysähdy, kun mustassa aukossa.
        Kyselet ollaanko vielä puussa, en minä tiedä oletko sinä puussa, se sinun täytyy ihan itse selvittää, kunhan selviät.


      • Suomalaiset elävät puussa.

        En asu puu-suomessa joka luulee että puu on kultaa. Asun maassa joka on ollut itsenäinen kauan.


      • Apinoilla on apinan aivot1


      • Saatanallah

        Sinäpä sen itse tunnustit.


    • sdfasdfasdf

      Olin työttömänä pitkän aikaa mut sit pääsin metalli-alalle niin sieltä vasta kavereita alkoikin saamaan... Vähän niinkuin armeija henki just, sit kun löytää jonkun ketä on samalla alalla niin pääsee juttuun heti esim jostain tuntemattomasta paikasta.

    • Hmku

      Se ainakin vanhenemisessa on hyvä , että voi ja uskaltaa puhua kaikkien kanssa. Eihän sitä tarvitse kun lähteä liikkeelle ja uskaltaa avata suunsa aina kun voi. Siis melkein, ettei nyt ihmisiä puhumisella sentään kiusata. Ja koiran kanssa tuntee kaikki koiranomistajat. Itse en ole yksinäinen, kun joskus hetkittäin kuollutta puolisoa ajatellessa. Mutta silloinkin tulee vain hyvät asiat mieleen. Elämä on ihana juttu. En millään haluaisi vanheta ja kuolla. Se on ainoa asia mikä välillä ahdistaa. Olen sellainen että tykkään ihmsisistä aivan kaikista ja näen heissä heidän hyvät puolensa.

      • Se, jolta ei riitä aikaa kylliksi itselleen ja yksinäisyydelle, ihailee yksinäisyyttä ja eristyneisyyttä.
        Se joka on liiaksi yksinäinen, ihailee ihmisyhteyttä ja on rakastunut ihmisiin.
        Aikaa itselle ja aikaa muille on terve keskitie.
        Lämpimiä ajatuksia: Maria Jotuni

        Minä kuulun näihin ihmisrakastajiin aina joskus, silloin kun olen ollut liiaksi yksin. Ihmisistäkin saa tarpeekseen ja yksinolo tuntuu kivalta.
        Kaikkea sopivassa suhteessa kuten Jotuni sanoo 😌


    • sinutitsensäkanssa

      Mikään ei ole niin yksinäiseksi tekevää kuin ,seuran tuputtaminen, milloin mihinkin järjestöön tai yhdistykseen, itse jokainen tietää mitä tekee elämässään.

      • Tarkoitin juuri tuota aiemmassa viestissäni, että olisi paikkoja, joihin kuka vaan-koska vaan- voisi mennä tekemään jotain siellä kulloinkin olevien kannsa. Helsingissä on jo, niissä käy äitejä lapsineen, vanhempia ihmisiä käsityö esim. mukana tai he voivat seurustella lasten kanssa äiti pistäytyy asioilla ym.
        En tiedä tarkallen mikä taho niissä on takana, --
        Ovat kuin olohuoneita kaiketi niistä ilmoitetaan kaupunkilehdissä-ilmaislehdet - missä sijsitsevat
        Vapaamuotoisuus on varmasti mahdollisuus kun velvoitteita ei ole.


      • Hmku
        kawe kirjoitti:

        Tarkoitin juuri tuota aiemmassa viestissäni, että olisi paikkoja, joihin kuka vaan-koska vaan- voisi mennä tekemään jotain siellä kulloinkin olevien kannsa. Helsingissä on jo, niissä käy äitejä lapsineen, vanhempia ihmisiä käsityö esim. mukana tai he voivat seurustella lasten kanssa äiti pistäytyy asioilla ym.
        En tiedä tarkallen mikä taho niissä on takana, --
        Ovat kuin olohuoneita kaiketi niistä ilmoitetaan kaupunkilehdissä-ilmaislehdet - missä sijsitsevat
        Vapaamuotoisuus on varmasti mahdollisuus kun velvoitteita ei ole.

        Avoimia olohuoneita kahvinkeittomahdollisuudella niin ei sihen muuta tarvita. Mutta se on aika paljon omasta rohkeudesta kinni avata suunsa ja luoda yhteys toiseen ihmiseen. Vähän on suomalaiset mörököllejä mutta juttuun päästyään ei heitä mikään lopeta siinä.
        Onneksi ei oo mitään menetettävää jos tajuaa kysyä mitä kuuluu ym kun vaan saan jonkun hihasta nykästyä.


      • Maa on suuri ja yhteisöllisyyden muodot, pakostakin, erilaisia käytännössä.
        Eikä - kuten Hmku toteaa- kaikissa ole small talk ainesta, lienee yksinäisyyden yksi osasyy. Väitän, että yksinäisyys, ulkopuolisuus, erilaisuuden taakka, osattomuus--ovat syy seuraussuhteessa köyhyyden kanssa. Kun ei ole vara pukeutua hyvin, eikä mahdollisuutta osallistua mihinkään, niin miten niitä sosiaalisia kontakteja syntyy- ei mitenkään.
        Kun tätäkin pohtii- on kun suossa tarpoisi- ei ole helppoa sosiaalipuolen väellä


      • Parempi.olla.hiljaa

        Small talk suomeksi: Paskan jauhamista (ihmisten lihamyllyllä).
        Samaa kuin toinen ulkomaankielinen sanonta: Bullshit.


      • kawe kirjoitti:

        Maa on suuri ja yhteisöllisyyden muodot, pakostakin, erilaisia käytännössä.
        Eikä - kuten Hmku toteaa- kaikissa ole small talk ainesta, lienee yksinäisyyden yksi osasyy. Väitän, että yksinäisyys, ulkopuolisuus, erilaisuuden taakka, osattomuus--ovat syy seuraussuhteessa köyhyyden kanssa. Kun ei ole vara pukeutua hyvin, eikä mahdollisuutta osallistua mihinkään, niin miten niitä sosiaalisia kontakteja syntyy- ei mitenkään.
        Kun tätäkin pohtii- on kun suossa tarpoisi- ei ole helppoa sosiaalipuolen väellä

        On se hyvä olla seuranki sellainen, jossa viihtyy.
        Sinun kirjoituksesta saa vaikutelman, etä ajattelet olevan samankaltaisia ihmisiä vailla kokoavaa paikkaa ja ajatusta.
        Ei se näin ole. Ihmiset tulee toimeen, tarvittavat palvelut saadaan maksamalla.
        Sellaista tointaa, jonne ihmiset jaksaa toistuvast lähteä, ei tänä päivänä ole, eikä sellaista seuraa, jossa useammin viihtyy, sitäkään ei ole, muualla kun euron ämpärinjonotuksessa, ja maalla syksyinen hirvenmetsästys.


      • Maalaismökin.poika

        Maalla syksyinen hirvenmetsästys? Mitä se on?
        Maalla minäkin kasvoin, mutta ei siellä sellaista ollut. Joku oli joskus jossakin hirven nähnyt ja sitä päiviteltiin!
        Taitaa olla niitä rikkaitten huveja nuo hirvenmetsästykset. Eihän tavallisella ihmisellä ole rahaakaan ostaa pyssyä. Eikä Polliisi anna sitä pitää vaan hakee pois ja panee suuret sakot ja linnaa päälle.
        Pitäkää parempiosaiset ja muut riistäjät huvinne. Kahdesti olen hirvenlihaa saanut syödä eikä se kummoista ollut. Karkeasyistä eikä maistunut juuri millekään. Mieluummin syö sikaa. Tai kirjolohta jos oikein törsätä haluan.


      • k-kotton kirjoitti:

        On se hyvä olla seuranki sellainen, jossa viihtyy.
        Sinun kirjoituksesta saa vaikutelman, etä ajattelet olevan samankaltaisia ihmisiä vailla kokoavaa paikkaa ja ajatusta.
        Ei se näin ole. Ihmiset tulee toimeen, tarvittavat palvelut saadaan maksamalla.
        Sellaista tointaa, jonne ihmiset jaksaa toistuvast lähteä, ei tänä päivänä ole, eikä sellaista seuraa, jossa useammin viihtyy, sitäkään ei ole, muualla kun euron ämpärinjonotuksessa, ja maalla syksyinen hirvenmetsästys.

        Eihän niiden ihmisten tarvitse olla samanlaisia, ihan tavallisia vaan, jotka käyvät kuka missäkin- kunhan lähtevät kämpiltään. Ei ole ihan yksinkertaista, kun kaikki tosiaan maksaa- onnistuu isommissa kaupungeissa, kun ihmisiä on joka lähtöön....
        Leipäjonot, leimautuminen, häpeä ja ainakin sinne kotiin jääminen - kyllä Yksinäisyys tosiaan on köyhyyteen ja työttömyyteen, eroihin ja sairauksiin liittyvää - osattomuuden kertymää.
        Olisiko kansalaispalkka jonkinlainen helpotus, kun töitäkin voi tehdä eikä menetä sitä muodostunutta sos.turvaa.

        optimaalistahan olisi, k-kotton, että mieluista seuraa löytyisi


      • kawe kirjoitti:

        Eihän niiden ihmisten tarvitse olla samanlaisia, ihan tavallisia vaan, jotka käyvät kuka missäkin- kunhan lähtevät kämpiltään. Ei ole ihan yksinkertaista, kun kaikki tosiaan maksaa- onnistuu isommissa kaupungeissa, kun ihmisiä on joka lähtöön....
        Leipäjonot, leimautuminen, häpeä ja ainakin sinne kotiin jääminen - kyllä Yksinäisyys tosiaan on köyhyyteen ja työttömyyteen, eroihin ja sairauksiin liittyvää - osattomuuden kertymää.
        Olisiko kansalaispalkka jonkinlainen helpotus, kun töitäkin voi tehdä eikä menetä sitä muodostunutta sos.turvaa.

        optimaalistahan olisi, k-kotton, että mieluista seuraa löytyisi

        Yksi kummallisuus.
        Lähtevät kämpiltään, kyllä se silloin maksaa, miksei sinne kämppään voi kutsua ketään. Tai palata aikaan, kun mentiin kutsumatta kylään, ei ollut puhelimia.
        Tähän joku vastaa, että nyt ihmisillä on niin paljon ohjelmaa, pyh.
        Ujostellaan vaan normaalia arkea.
        Näillä nurkilla on vielä tämä hyvä tapa elossa.
        Tänäänkin kävi seisemän vierasta, kolmessa erässä, ja yllättäin.
        Mikä sen mukavampaa, keitetään kahvit, katsotaan mitä muuta tarjottavaa on.
        Minua puistattaa nykykäytäntö, että sovitaan tapaaminen baariin.
        Viime pyhänä kävin itse kyläreissun, että pitää siinä jonkin verran nähdä "vaivaa" näissä asioissa.
        Ja kyllä se hyvä on, jos ajatusmaailmat on jonkin verran samansuuntaiset.


      • k-kotton kirjoitti:

        Yksi kummallisuus.
        Lähtevät kämpiltään, kyllä se silloin maksaa, miksei sinne kämppään voi kutsua ketään. Tai palata aikaan, kun mentiin kutsumatta kylään, ei ollut puhelimia.
        Tähän joku vastaa, että nyt ihmisillä on niin paljon ohjelmaa, pyh.
        Ujostellaan vaan normaalia arkea.
        Näillä nurkilla on vielä tämä hyvä tapa elossa.
        Tänäänkin kävi seisemän vierasta, kolmessa erässä, ja yllättäin.
        Mikä sen mukavampaa, keitetään kahvit, katsotaan mitä muuta tarjottavaa on.
        Minua puistattaa nykykäytäntö, että sovitaan tapaaminen baariin.
        Viime pyhänä kävin itse kyläreissun, että pitää siinä jonkin verran nähdä "vaivaa" näissä asioissa.
        Ja kyllä se hyvä on, jos ajatusmaailmat on jonkin verran samansuuntaiset.

        Sinä ja monet meistä olemme eläneet ajan johon tuo yhteisöllisyys kuului, joillekin vieläkin- onnekas realisti olet-.Maalla ehdin asua kolessa paikassa yli 50v.
        Ero teki minusta kaupunkilaisen, joka sopii tapaamiset tekstareilla, soittamalla tai facessa tai päinvastoin-. En tunne kaikkia tässä talossa, mutta tervehdimme ja jotakin puhelemme kotiemme ulkopuolella- sivistyneesti. Kiireisiä ihmiset ovat ja lyhytjännitteisiä, ohjelmaa koko ajan. Minulla ei ole kiire mihinkään

        Minusta on oikein hienoa, että olen saanut tutustua monenlaisiin ihmisiin, se on rikkaus ja antaa perspektiiviä muustakin kuin omasta näkökulmasta..


    • Pirrepä

      Oli hyvä keskustelu ja -aihe. Itselle on tullut monesti mieleen että miksi näissä kerrostaloissa ei enää ole yhteisiä tiloja, edes pikkuruista huonetta jonne pistäytyä toisten kanssa jutustelemaan, ja vaikka kahvittelemaan yhdessä.
      Kesällä meidänkin talossa on pihakeinut käytössä ja pöydät penkkeineen, aina sieltä jonkun löytää juttukaveriksi, mut nää talvet on pitkiä, vaikka kuinkin on muutama kerta viikossa liikunta juttuja, kaipaisin semmoista yhdessä tekemistä.
      Pitänee tässä yrittää keksiä jotain.

      • Tavuviiva

        Eikö lähitienoolla ole sellaista taloyhtiötä, jolla olisi kerhotilat ja voisitte kimpassa pitää eläkeläisklubia: pikkujumppaa, tietokilpailua,
        kortinpeluuta, keskustelua, lehtiä jne. voisi antaa kirjoja, joita ei halua kirjahyllyyn.
        Meillä oli, mutta kuivui, koska siitä tuli naistenklubi ja into väheni.


    • kokemusta.on

      Olen minäkin joskus tuntenut yksinäisyyttä.

      Jostakin kumman syystä vaan alkoi tulla ystäviä, ihmiset alkoivat nähdessään juttelemaan, soittelemaan ja viestittelemään.

      Aloin kulkemaan iltakursseilla, harrastepiireissä, kuntosalilla.

      Maaseudullahan on aina ollut tapana että käydään kylässä silloin kun mieleen sattuu juolahtamaan, sen enempää etukäteen ilmoittamatta ja aikaa sopimatta. Sama tapa on vieläkin, eikä siinä ole estettä että joku tuttavista on muuttanut keskustaan kerrostaloon asumaan, sinnekin voi poiketa tuttavia katsomaan.

      Onhan tietenkin aina ollut heitäkin jotka sopivat kellonajan milloin tulevat ja kuinka kauan viipyvät, heitä on nykyäänkin harvemmassa.

      Yksi tapa olisi että joku sovittu paikka minne tuttavat saapuisi ostoksilla käydessään, vaihtaisivat kuulumisiaan, kekustelisivat ajankohtaisista asioistaan ja vaikkapa kahvittelisivat.

    • himsf

      Enempi tappaa taitaa noi kaikenmaailman sodat ihmisiä
      - mun mielestä on kumma juttu että ku koko elo on ollu yksinäistä hiljaista puurtamista
      niin mikä helkkarin hinku muka vanhoilla päivillään olis pakko sitä, tätä,tuota umpisuota lähtee rämpimään immeisten joukkoon - esittämään jotain raadollisuuttaan ollakseen sosiaalinen ja jotekin "hyväksytty# joukkoon - oma rauha olis jotenkin paras juttu - jos sitä koskaan aiemmin ole elossa ollut - mua ainakin on aina loukannut mielenterveyspotilaiden mollaaminen, näkövammaisten ja invalidiks hakattujen vammaisten " ihan silkka sosiaaliporno
      ja säälipisteitten "keruupakko" ja armojenanelut miltään taholta
      - ja minään ..... keleenseinäruusuna en ikänäs nhalua mitään säälipisteitä lähtee keräilemään
      miltään taholta joten kiitos ei - viihtyy hyvin omissa haisuissaan.
      Ei alko-ongelmia, tupakanpoltto tuomittu synniks, autoa, pianoa, tms moneenkin kertaan vaadittu lahjoituksiin, ei enää usko edes joulupukkiin vaan mieluummi sahapukkiin
      - jos onnistun ketjusahan korjaamaan - enempi onnistumisen edellytyksiä saa kokea
      kui mistään teennäisestä yhteenkuuluvudesta mihinkään porukkaan.

      • kokemusta.on

        Ainahan on ihmisiä jotka viihtyvät yksinään. Mikäpä siinä.

        Ikäviä nuo kerjääjät. Toivottavasti rahat menisivät siihen tarkoitukseen, millä asialla ovat. Kuitenkin vapaa-ehtoista niihin osallistuminen.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Moi vaan vielä kerran

      Kivaa päivää samalla. Kukaan ei kaipaa eikä rakasta. 💔🐺🌃🌧️☀️
      Ikävä
      316
      3163
    2. Nainen, millaisista miehistä tykkäät?

      Mielenkiinnosta kysyn 😄
      Ikävä
      200
      2591
    3. Nyt sitten ulos ihmiset!

      Älkää jumittako täällä. Menkää, näkykää ja hankkikaa kokemuksia. Ei teitä kukaan edes bongaile, jos önötätte täällä.
      Ikävä
      140
      2439
    4. Mitä jos saisit tietää että kaivatullasi

      on jo joku toinen?
      Ikävä
      109
      1945
    5. Onnea Solatie !

      On sit valittu uusi kaupunginjohtaja.No ei menny Nivala-Harju- Tapio -Pikkarainen juntan mukkaan.
      Kemijärvi
      14
      1937
    6. Minun pitää tehdä jotain

      En tiedä meneekö siihen viikko vai kuukausi. Mutta jos voit odottaa, niin löydän sinut sen jälkeen kun on homma hoidett
      Ikävä
      44
      1612
    7. Sarvisalon kesätori

      Onpa kiva paikka. Mutta torikahvila oli suorastaan naurettavan alkeellinen ja ne voileivät,olivat kuin pienen lapsen tek
      Loviisa
      16
      1446
    8. Naiselle varatulle

      Jos homma kariutuu kotona, niin saanko sinut ihan omakseni🙂??
      Tunteet
      10
      1266
    9. Sinä oot hyvä ihminen

      Mut ehkä me ei vaa sovita yhteen :(
      Ikävä
      118
      1194
    10. Hindulijat raivoavat täällä, ettei kristinuskossa

      ole itsessään mitään aitoa! No miksi sitten hyökkäilette "nollaa vastaan"? Eikö hnduilijan vaan kannattaisi pieht
      Hindulaisuus
      219
      1134
    Aihe